Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#7533 - 29/12/2002 19:11 Amagers missionærer
Anonym
Anonym

Jeg må nok sige at jeg fik min kaffe galt i halsen da jeg læste følgende artikel på Politikens hjemmeside:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=249281

og denne sætning: "Og skal du blive rigtig dansker, er du også nødt til at blive kristen dansker".

Jeg forstår slet ikke denne tankegang og jeg forstår ikke at folkekirken kan støtte den slags religionsracisme der praktiseres her.
For så vidt har jeg ikke noget imod at der missioneres, men at man vil være bekendt at sige den slags... øv.
Nu er jeg nysgerrig efter at høre om der er nogen her der er enige? Jeg vil gerne høre argumenterne for at man med vold og magt skal være kristen fordi man er dansker. En holdning som jeg synes jeg ser flere og flere steder uden den mindste smule respekt for andres trosliv.

*suk*
Hrisla

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#7534 - 29/12/2002 20:55 Re: Amagers missionærer
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Jeg så et indslag om de i Nyhederne på TV2 her til aften, og jeg blev også chokeret. Egentlig ikke over, at en præst ønsker at omvende muslimer, for dette har Jesus selv påbudt, men bruges Jesu ord i forbndelse med integration, så tror jeg, at der er noget, der er forfejlet hos præsten (såvidt jeg forstod var integration grunden til missionen).

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm

Til toppen 
#7535 - 29/12/2002 21:04 Re: Amagers missionærer
Jesper B
Bruger

Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
nu er Leo Kamstrup Olesen's udtalelse jo kun en blandt andre kompetente. Så jeg vil mene at den udtalelse må stå for mandens egen regning.Men jo det er rigtigt at der er en segment i folkekirken (nærmest sammenfaldende med tideværget) som gerne vil fast fryse vores samfund i en romantisk drøm om en monokultur, hvor parrolen er "en kirke, en stat, et folk. Men denne ide er jo ikke alle folkekirkens medlemmer eller ansattes. Jeg kender tilfældigvis projektets initiativ tager personligt, og peters tilgang er det bestæmt ikke mit indtryg er det samme som dette! Man ønsker simpelthen at dele evangeliet med en unået befolknings gruppe som er bosat lige uden for kirke døren, hvis dette hjælper disse til næmmere at kunne integrere sig i det danske samfund, ja så er det væl ikke et uønskeligt plus! Men det er ikke projektets hoved fokus, det er evangeliet!

J.

Til toppen 
#7536 - 29/12/2002 21:54 Re: Amagers missionærer [Re: Nardus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja, selvfølgelig skal evangeliet forkyndes til enhver som vil lytte, og selvfølgelig har det ikke noget som helst at gøre med at være dansker eller ikke-dansker.

Jeg kan godt blive lidt forstemt over, at det så tit er uheldige og forfejlede bemærkninger som den her publicerede, der sælger aviser, også TV-aviser.

Det ville derimod være fint, hvis vi kunne få en seriøs, offentlig debat om, hvorledes vores kirke kan blive bedre til, med respekt for andres tro eller ikke-tro, at formidle viden om, hvad evangeliet handler om.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7537 - 29/12/2002 23:21 Re: Amagers missionærer
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Tja...

udover sætningen du citerer om at "skal du blive rigtig dansker, er du også nødt til at blive kristen dansker", så er der ikke noget der sender min cola galt i halsen på mig. Jeg syntes initiativet ser rigtigt godt ud, og jeg syntes også at det fremgår at denne udtalelse må stå for én mands egen regning. Alle andre, der udtaler sig, har jo en ganske anden opfattelse af hvad der er foremålet.

Selvfølgelig skal den folkekirken støtte tiltag, der arbejder for at bringet evangeliet ud til den øvrige del af befolkningen - jeg går iøvrigt udfra at muslimske trossamfund tilsvarende støtter aktiviteter til fordel for udbredelsen af Islam??

Jeg sidder også med en opfattelse af at der nok er uoverensstemmelse imellem Leo Kamstrup Olesen og de øvriges opfattelse af hvad kristendom egentligt er. Så han vil måske blive noget overrasket når han opdager hvad de andre går igang med.... At være dansker har aldrig gjort et menneske kristent. At være kristen har aldrig gjort et menneske dansk. Men det er da sikkert at et højere gensidigt kendskab til hinandens religioner vil øge integrationen, så lad os håbe det var dét han mente. Jeg kan måske endda give Leo Kamstrup Olesen ret så langt at det er nødvendigt for integrationen at nye danskere kender til den kristne tro, da en stor del af vores lovgivning og kulturelle traditioner har sin rod i kristendommen. Men hvis han mener at kendskab til den kristne tro = at være en kristen, så trænger han nu til at tage bibelen ned fra hylden igen. Én ting er at vide noget om den kristne tro, noget andet er at være kristen.

Missio

Til toppen 
#7538 - 04/01/2003 00:12 Re: Amagers missionærer
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Kære Hrisla
Du skriver:

Jeg vil gerne høre argumenterne for at man med vold og magt skal være kristen fordi man er dansker.

Det skal ikke ske for at gøre muslimer mere danske - men for at gøre dem kristne.
Sådan skriver Margrethe Auken jo netop ! Se, det er begrundelsen !
Hvorfor er det så vigtigt at gøre alle kristne - altså fortælle dem om Jesus, som det Bibelen forkynder: GUDS SØN ?
Fordi der ikke er FRELSE i nogen anden end Ham !
Apostlenes Gerninger 4,12: Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved.«
Det er at smide et redningsbælte ud til mennesker, men de bestemmer jo selv, om de vil tage imod det !

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7539 - 09/01/2003 22:54 Re: Amagers missionærer [Re: missio]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Missio!

Du skriver:
" det er da sikkert at et højere gensidigt kendskab til hinandens religioner vil øge integrationen, så lad os håbe det var dét han mente . "

Jeg er bange for at dit håb er forgæves, da selvsamme Leo i denne uges udgave af Amagerbladet er citeret for følgende:
" Jeg kan ikke lære noget af andres kultur, når jeg selv er født og opvokset i den bedste der findes. "

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#7540 - 09/01/2003 23:15 Re: Amagers missionærer [Re: tsrk55]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tom

Jamen han ser da ud til at vade ind i folks hjerter med træsko på (ironisk) - efter at have boet en del år i Grønland, må jeg sige at vi har MEGET at lære, også af grønlænderne til trods for at vi tilhører verdens "bedste" kultur!

Man sidder jo og krummer tæer over sådan en udtalelse.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#7541 - 11/01/2003 10:40 Re: Amagers missionærer [Re: malli]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Man kommer til at krumme tæer. Han har ret på den måde, at vi mangler ikke noget i Danmark, når det gælder det materielle og de fysiske trygge rammer. Ser man til gengæld på det kristne aspekt, så ser det helt anderledes ud, for her vil jeg gætte på at der er omkring 3-5% der har en personlig kristen tro (dem hvor Guds ord har betydning i hverdagen).

Det er dog dejligt at vide, at kirkerne i det område hvor missionæren har virke, er fyldte hver søndag hele året. For hvis de ikke er det, så må det være et mærkeligt forhold de har til Gud, at man ikke ca. 1 gang om md, får en længsel efter at være i et kristent fællesskab.

Man kan kun sige en ting, at han kan da se den opgave han har og så må man jo bede om at han må få den kærlighed Gud har til andre mennesker og deres kultur. Må Gud rigt velsigne ham.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær