1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#75238 - 14/11/2006 06:47
Re: Den falske profet
[Re: smil]
|
Anonym
Anonym
|
Det kan vi ikke være sikre på... Derfor kræver det en god portion blind tro at være kristen.
Ændret af CloudHands (14/11/2006 06:48)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75239 - 14/11/2006 15:57
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej smil, Ja, allerede på Jesu tid var der delte meninger om ham. "Han er en profet" "Han er gal" "Han er besat af en dæmon" "Han er gudsbespotter" "Du er Kristus, den levende Guds søn", sagde én af hans disciple. Og Jesus gav ham ret: "Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod [altså mennesker] ikke åbenbaret dig, men min Fader som er i Himlene" Hvordan kom Simon til den erkendelse? Jesus siger, at det var Gud, der åbenbarede det for ham. Men en tro kan ikke bygge udelukkende på personlige åbenbaringer! Det vil føre til sværmeri i stor stil. Men hvordan havde Gud åbenbaret det for Simon? Her er mit bud: Simon havde vandret med Jesus i hen ved tre år, han havde oplevet ham som menneske, som prædikant, som helbreder. Jeg tror troen lige så stille er vokset frem, efterhånden som han lærte Jesus at kende, og hørte hvad han sagde. Citat: Hvordan kan kristne være sikker på at Jesus ikke var en falsk profet? Eller værre, en afsporing af Satan?
På grund af alle de ting han sagde og gjorde.
Ville Satan forkynde det gode budskab om Guds frelse? Ville Satan lære folk, at elske hinanden som man elsker sig selv? Ville Satan uddrive Satan? Nej vel?
En afsporing af Satan var han altså ikke. Men hvad så med den anden del af spørgsmålet? Det er en mulighed, at Jesus var en falsk profet, men i så fald skulle han ikke have nogen over-menneskelige evner. Imidlertid beretter evangelierne om en del af disse, mest udførligt om hans opstandelse.
Efter tre dage at have været død, blev Jesus gentagne gange set af sine disciple, nogle spiste endda med ham. Det gør en falsk profet ikke!
Øjenvidnerne så Jesus blive korsfæstet og dræbt, de så ham blive lagt i graven, de så vagterne og stenen. Alle som én var de flygtet da Jesus blev arresteret, men 50 dage efter forkyndte de (alle som én), at de havde set denne Jesus i levende live - ikke som en drøm eller en hallucination - de påstod, at denne Jesus var Messias, Gud selv, som var kommet til sit folk. Og mange af dem døde og blev pryglet for den påstand.
Hvis jeg ikke a priori har udelukket al tale om dødes opstandelse, så kan jeg ikke tro andet, end at Kristus er opstået. Én der kommer i sit eget navn kan ikke oprejse sig fra de døde, det kan kun én der kommer fra Gud.
Opstandelsen er for mig det vigtigste vidne om Jesu sandhed.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#75240 - 14/11/2006 16:28
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Al tro er vel både blind og døv, ellers var det jo ikke tro.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#75242 - 14/11/2006 17:45
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Lindgreen,
Jeg er uenig. Tro er ikke ignorans eller uvidenhed. Tro er ikke "blind og døv" i den forstand, at den ser bort fra alle kendsgerninger.
Tro er tro, fordi vi ikke kan vide noget *helt* sikkert. Hvordan ved du for eksempel, at verden er som du opfatter den? Måske er alting bare et uendeligt kaos, som du forsøger at rationalisere... måske er det bare en drøm...
Eller "Hvordan ved vi at Gud ikke lyver?" Det ved vi ikke... men vi tror på ham.
Mvh. Steffen
Ah, solipsismen lever endnu!
At være blind og døv er vel heller ikke lig med uvidenhed, men måske snarere helligt enfold?
|
|
Til toppen
|
|
|
#75243 - 14/11/2006 17:54
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Citat: Ah, solipsismen lever endnu!
Det gør den vel. Men jeg er ikke selv solips...ist?
Jeg mener ikke, at virkeligheden ikke eksisterer, blot at vi ikke kan vide sikkert at den gør det. Det er en mulighed, som skal holdes åben... i hvert fald på et teoretisk plan. Det vil imidlertid aldrig kunne påvises eller afvises, og praktisk har det ingen brugbar anvendelse. Der er ingen logisk reaktion på at alt er kaos, eftersom logik ikke hører til kaos, men til kosmos.
Citat: At være blind og døv er vel heller ikke lig med uvidenhed, men måske snarere helligt enfold?
Det er ikke mit indtryk, at det er hvad Cloudhands mente...
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#75244 - 14/11/2006 18:00
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat: At være blind og døv er vel heller ikke lig med uvidenhed, men måske snarere helligt enfold?
Det er ikke mit indtryk, at det er hvad Cloudhands mente...
Mvh. Steffen
Jeg ser først nu CHs besked.
Og du har nok ret...
|
|
Til toppen
|
|
|
#75245 - 14/11/2006 20:11
|
Bruger
Reg.: 07/10/2006
|
Hvis man ikke kan vide noget helt sikkert hvorfor så gætte? Ville det ikke være smartere at forholde sig skeptisk, og se det hele an???
Mvh Lars.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75246 - 14/11/2006 20:48
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe Citat: Steffen skrev: Hej Lindgreen,
Jeg er uenig. Tro er ikke ignorans eller uvidenhed. Tro er ikke "blind og døv" i den forstand, at den ser bort fra alle kendsgerninger.
Tro er tro, fordi vi ikke kan vide noget *helt* sikkert. Hvordan ved du for eksempel, at verden er som du opfatter den? Måske er alting bare et uendeligt kaos, som du forsøger at rationalisere... måske er det bare en drøm...
Eller "Hvordan ved vi at Gud ikke lyver?" Det ved vi ikke... men vi tror på ham.
Mvh. Steffen Moe skrev: Ah, solipsismen lever endnu!
Det Steffen beskriver er ikke solipsisme...
|
|
Til toppen
|
|
|
#75247 - 15/11/2006 02:22
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Smil Citat: Da Jesus levede var der tvivl omkring Hans personlighed.
Hvordan kan kristne være sikker på at Jesus ikke var en falsk profet? Eller værre, en afsporing af Satan?
Tvivlen der kommer til udtryk i evangelierne, omkring Jesu personlighed, repræsenterer ikke nødvendigvis en tvivl, der var aktuel medens Jesus var sammen med disciplene.
Evangelisterne kikker tilbage. Forfatterne sammenføjer i evangelierne ud af en mængde kilder, som skrives sammen til en fortælling. Evangeliefortællingen er ikke nøjagtig, men et forsøg på at have det væsentlige med. Det væsentlige i denne fortælling, må i grunden være; hvad man har været opmærksom på og troet, på det tidspunkt, hvor evangeliet blev skrevet.
Man finder altså; hvor befandt det sig; og ikke så meget; hvor kom det fra og hvor er det på vej hen.
En af de tidligste skrifter, som er repræsenteret i NT, det er Jakobs brev, som har et helt andet fokus end de senere skrifter. Til gengæld, får vi præsenteret de første tendenser på, at de troende var ved at blive opsplittet, få år efter Jesus var taget bort fra disciplene. Denne splittelse var formentlig i endnu højere grad ved at markere sig, da evangelierne bliver skrevet ned. Jeg formoder også, splittelsen var direkte årsag til, at den ene gren senere kannoniserer et udvalg af skrifter, som er samlet i bibelen.
Med NT ser vi altså gennem filtre og primært ud fra, hvad den ene gren har haft forkærlighed for.
Når det fremgår, at der var tvivl om Jesu personlighed, er det altså først og fremmest, fordi forfatterne synes det skal fortælles. De har nok siddet og spurgt omkring sig, hvordan det nu var det hang sammen. Jeg tror vi kan være sikre på, at en tvivl om Jesu personlighed, i evangelierne, peger på en tvivl, der var aktuel da teksterne blev forfattet.
Tilbage hos Jakob, er det ikke Jesu personlighed der er tvivl om, men noget helt andet. Det er spørgsmålet om tro og handling. Hos ham fornemmer jeg en helt anden Jesus, end den, som pushes gennem flere andre NT tekster, hvor det Paulus inspirerede Jesus nærmest har overvægt. Hos Paulus kan vi kende den ene gren, den som særligt gør Jesu personlighed til genstand for troen. Hos Jakob kan vi ane en gren, hvor Jesu personlighed åbenbart ikke er troens kerne.
Den Jesus vi får præsenteret i dag, kan sagtens være en afledning, en anden Jesus, end den Jesus, som det skulle handle om.
Tænk bare, at Saulus så en skikkelse, der viste sig som et lysets engel. Det kan godt være noget han selv finder på, men det kan også være et af de bedrag, som modstanderen sætter ind, for at vildlede de troende. I hvert fald har han ingen, som kan bevidne hans meget særprægede oplevelse.
Den falske profet er måske Paulus og hans "Jesus", måske en afsporing...
Jeg tror vi får den falske profet præsenteret, den ene og den anden Jesus, og vi skal hver især mærke i vort hjerte, hvad der er evangeliets og sagens kerne.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#75248 - 15/11/2006 12:28
|
Anonym
Anonym
|
Bla. fordi han ikke søgte at blive anderkendt som sådan, hver gang nogen proklamerede at han var messias, bad han dem tie!
Det synes jeg er troværdigt, at han ikke søgte ophøjelse da han levede!
- Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#75249 - 15/11/2006 12:36
[Re: Vandrer]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer
Omend jeg sjældent er enig med dig på bundlinien... Hvis jeg skulle rende rundt og være religiøse, så ville jeg være som dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75250 - 15/11/2006 15:38
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Kære Vandrer, kunne du komme med et par eksempler (skriftsteder) på, hvor du mener, at Paulus ikke fører samme lære som Jesus? Jeg er vist ikke helt med på, hvad det er, du mener, at han siger, som ikke stemmer med Jesu egen lære.  Pax et bonum, Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75251 - 16/11/2006 02:18
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære CloudHands
Det er vist ikke værst, at den manglende enighed mest hører til på bundlinien, til den tid er vi alligevel gået hjem.
Jeg mener egentlig også, det vil være noget for dig... At forlade alt, to og to, gå ud på Vejen og se den holder, det skulle vi have gjort sammen for 25 år siden. Men men, hvem ved, måske fører Vejen forbi en Dag, og så kan du prøve hvordan dét er. Der er altid plads til en til, om ikke andet, så kan man gå videre to og to.
Tænk hvad det kan betyde, hvilken gren man kommer på og hvilke Venner man får.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#75253 - 16/11/2006 09:34
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Så kommer Nietzsches spørgsmål: Hvis han ikke ville kendes ved titlen Messias, hvorfor har man efterfølgende gjort ham til messias?
Fra Nietzsches bog "Antikrist"
Tja, nu ville han jo da godt nok vedkende sig at være Messias, men han pålagde i visse situationer, at disse konkrete personer skulle tie derom.
At han vedkendte sig at være Messias (alias Menneskesønnen og Guds Søn) vidner evangelierne da ganske tydeligt om, læs især kap 17 i Johannes Evangeliet.
Det er altså ikke efterfølgende at nogen har gjort ham til Messias.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75255 - 16/11/2006 17:43
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Jeg tror du går glip af hele min og Nietzsches pointe. Det var jo næppe Jesus som skrev Johannesevangeliet. Det blev skrevet længe efter hans død. Forfatteren af Johannesevangeliet er et perfekt eksempel på at nogen, i efterhånd, gør Jesus til messias.
Nu var Johannes altså selv en af øjenvidnerne. Men vi har da også Paulus der skrev sine breve i 40'erne og 50'erne, hvor der STADIG var masser af øjenvidner i live endnu.
Mattæus og Markus er med stor sikkerhed skrevet omkring år 50, Lukas senest omkring år 60, og Johannes højst sandsynlig i sidste halvdel af 70'erne. Faktisk er hele NT nedskrevet medens der stadig var masser af levende øjenvidner, så der var altså ikke rigtig de store muligheder for at producere løgnehistorier.
Og tror du helt oprigtigt, at apostlene og de første kristne ville gå frivilligt i døden for noget de godt vidste var en direkte og lodret løgn som de selv have fundet på? - Jeg tror det ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#75256 - 17/11/2006 16:14
[Re: Andreas Falck]
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA Velkommen tilbage Andreas... Citat: Faktisk er hele NT nedskrevet medens der stadig var masser af levende øjenvidner, så der var altså ikke rigtig de store muligheder for at producere løgnehistorier.
Selvfølgelig både var og er der store muligheder for at producere løgnehistorier, uanset tidsperspektivet.
Jeg havde en ven, der for sjov spredte det rygte om mig at jeg var en helvedes karl og slog folk til plukfisk hvis de kikkede forkert på mig. Jeg har aldrig slået nogen til plukfisk og jeg er bestemt ikke en helvedes karl, men rygtet hang ved i mange år alligevel. Det er altsammen sket mens jeg var i live (det er jeg stadig håber jeg ), hvor alle der er bekendt med min eksistens har haft rig mulighed for at spørge mig om det var sandt. Selv når jeg for de få der konfronterede mig med det afslørede at jeg ikke var sådan, behandlede de mig alligevel med den slags respekt som man behandler rockere med . Så jo, meget vedholdene og "troværdige" løgnehistorier kan skam dukke op på et par minutter over en uskyldig kop øl. 
For nogle år siden gik der også et rygte om masseødelæggelsesvåben i Irak. Et rygte der var så "velunderbygget" at mange af verdens større militærmagter valgte at gå ind i en aggressionskrig mod Irak. Der var ingen masseødelæggelsesvåben 
Så tænk igen, hvad angår de her løgnehistorier. Der er mange af dem og de opstår hele tiden om stort set alting, og uanset hvor de opstår står der minimum 100 mennesker som er villige til at tro det til døden, med eller uden beviser.
Citat: Og tror du helt oprigtigt, at apostlene og de første kristne ville gå frivilligt i døden for noget de godt vidste var en direkte og lodret løgn som de selv have fundet på? - Jeg tror det ikke!
Jeg fatter ikke at folk fortsætter med at benytte det dårlige argument for troværdigheden af bibelen. Hvis villighed til at dø for en sag er lakmustest for sandhedsværdien af det der tros på, så må Islam i vore dage helt klart toppe i sandhedsværdi.
Der er mange mennesker der er villige til at dø for en sag, uanset hvor tåbelig den så måtte være og uanset om de så selv har fundet på den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75257 - 17/11/2006 18:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
CloudHands skriver bl.a. Citat: Jeg fatter ikke at folk fortsætter med at benytte det dårlige argument for troværdigheden af bibelen. Hvis villighed til at dø for en sag er lakmustest for sandhedsværdien af det der tros på, så må Islam i vore dage helt klart toppe i sandhedsværdi.
Sådan ser jeg ikke på det.
Kristne martyrer vil ganske rigtigt hellere lade sig mishandle og dræbe end afsværge troen på deres frelser. Det håber jeg også, at jeg selv ville, hvis jeg kom i en situation, hvor jeg skulle vælge.
Se evt. http://www.forfulgt.dk/index.php?id=25000 Muslimske martyrer er villige til at dræbe andre - om de så selv (som selvmordsbombere) mister deres eget liv jordeliv derved ..
Der er således en forskel ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75258 - 17/11/2006 19:17
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Der er og var kristne som dræber for deres tro. Der er og var kristne som mener at det er forkert at dræbe for deres tro. Der er og var kristne som fordømmer andre kristne som dræber for deres tro. Der er og var kristne som fordømmer andre kristne som ikke dræber for deres tro. Der er og var kristne som vil "nøjes" med bare at give deres eget liv for deres tro. Ikke nok med det... Der er og var muslimer som dræber for deres tro. Der er og var muslimer som mener at det er forkert at dræbe for deres tro. Der er og var muslimer som fordømmer andre muslimer som dræber for deres tro. Der er og var muslimer som fordømmer andre muslimer som ikke dræber for deres tro. Der er og var muslimer som vil "nøjes" med bare at give deres eget liv for deres tro. Ja tænk en gang...  Der er således ingen forskel. Bortset fra det rokker din indvending jo ikke en tøddel ved mit argument: Villigheden til at dø for en sag (uanset om man tager andre med sig i faldet) er IKKE en lakmustest der kan afgøre sandhedsværdien af noget som helst. Og før at du ruller det næste argument på banen, som jeg kan ane i horizonten, så vær opmærksom på uredeligheden ved brug af "no true scotsman" -argumentet. På forhånd tak for din om- og eftertanke 
Ændret af CloudHands (17/11/2006 19:19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75259 - 18/11/2006 04:27
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Godt spørgsmål for en gangs skyld.Det kan vi ved tro.Tro er det eneste gud kræver af os nu.Jesus/Yahsuah er nok for gud der er ved ham vi er arvinger til livet ikke ved noget vi kan gøre.Ved i at loven blev givet til mennesket ikke for at vi skulle overholde den men for at vise os at vi er udulige og ubrugelige i os selv Gud er vores far og han vil have al æren alt sammen der er intet til mennesket mere,hvis det ikke vil tro.Gud vil have børn og arvinger men ikke på jeres betingelser. Yahsuah var hans først fødte hvem er du ?
|
|
Til toppen
|
|
|
|