Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74910 - 10/11/2006 13:34 Blasfemi er ikke en sag for politiet
hank
Bruger

Reg.: 13/12/2004
Sted: Sydøstasien
Hm, da jeg ikke kunne finde en thread om artiklen, oprettede jeg den selv. Forhåbentlig er det ok.

Fremragende artikel og særdeles relevant ikke mindst med skelen til den ulykkelige tegneserie-sag, der desværre ikke blot var tåbelig og intet har med ytringsfrihed at gøre, men som også har skadet Danmarks ellers uplettede ry ude omkring i verden.

Jeg er dog ikke udelt enig i artiklens budskab. I Danmark har vi ytringsfrihed, javist, men under ansvar. Vi kan med andre ord risikere straf for visse ytringer - bl.a. af racistisk observans.

Det mener jeg, er en god ting. For med ytringsfrihed følger et ansvar, vi som borgere og debattører har en pligt til at erkende. Og det mener jeg bør gælde for enhver form for krænkende tilkendegivelser - også af religiøs art. Uden at det skal tage overhånd naturligvis.

Jeg bor selv langt fra Danmark i et moderat muslimsk land. Lad mig skynde mig at sige, at jeg overhovedet ikke har været personligt kritiseret i sagen, men selvfølgelig har jeg talt om sagen med mine hovedsageligt muslimske venner. Og ét punkt havde jeg vanskeligt ved at forklare. Generelt forstår man, hvad ytringsfrihed er (det er der også her), men man forstår ikke helt, hvorfor man må udbasunere blasfemiske budskaber, når for eksempel racistiske udtalelser kan føre til straf. Det er jo et helt legitimt og rimeligt punkt, synes jeg.

Som kristne i Danmark har vi generelt en noget længere lunte, hvad angår religiøse anliggender, end så mange andre. Det er jo fint nok. Så længe vi kan acceptere, at andre har det anderledes.

Hvor vidt blasfemi skal forblive en del af straffeloven kan så diskuteres - personligt mener jeg, at det er en udmærket paragraf, også selvom den (heldigvis da) ikke rigtig benyttes. Men den står som en reminder om, at vi må respektere hinanden - selv i yringsfrihedens hellige navn.

:-)

Mvh Hank

Til toppen 
#74911 - 13/11/2006 23:52 Re: Blasfemi er ikke en sag for politiet [Re: hank]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Hank

Jeg er enig med dig i, at ytringsfriheden skal forvaltes ansvarligt. Bla. sådan at vi ikke krænker andre mennesker. Men beskytter racisme-paragraffen ikke imod det? Racisme-paragraffen skal nemlig beskytte personer imod at forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Racisme-paragraffen inkluderer altså religiøs forfølgelse.

Blasfemi-paragraffen derimod handler om forhånelse af guddomme og troslærdomme. Og her er vi altså ude i noget religiøst, som jeg ikke tror vi kan afgøre ved domstole. Der er jo meget stor forskel på hvad folk opfatter som blasfemi. Det handler om religiøse følelser.

Hvad er blasfemi overhovedet? Er det muligt at blive enige om hvornår udtalelser og handlinger er blasfemiske? Sakl det være dine eller mine grænser det gælder? Og hvilke grænser har domstolene?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#74912 - 14/11/2006 00:21 Re: Blasfemi er ikke en sag for politiet [Re: hank]
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Citat:
Og ét punkt havde jeg vanskeligt ved at forklare. Generelt forstår man, hvad ytringsfrihed er (det er der også her), men man forstår ikke helt, hvorfor man må udbasunere blasfemiske budskaber, når for eksempel racistiske udtalelser kan føre til straf. Det er jo et helt legitimt og rimeligt punkt, synes jeg.

Så vidt jeg ved, indgår tro også i racismeparagraffen.

Mvh
Kristian

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær