Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74883 - 10/11/2006 00:17 Re: Senmodernismens Ti Bud !
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Her er et forslag til en "tiltrængt" menneskelig fornyelse af De Ti Bud, hvis de skal være aktuelle i vor tid.
For de oprindelige Ti Bud er måske gået af mode og moderne mennesker har derfor helt af sig selv - uden at blande Gud ind i det- dannet sine egne etiske bud !

Citat:

1. Du MÅ IKKE HAVE ANDRE GUDER END DIG SELV
2. HAR DU LYST HAR DU LOV
3. DET ER TILLADT, HVIS DET IKKE BLIVER OPDAGET
4. DET ER FORBUDT AT FORBYDE
5. DET ER DUMT AT SLÅ IHJEL
6. ÆR DIN FADER OG MODER, ER DE EN BYRDE SÅ RING TIL STATEN
7. BEGÆR DIN NÆSTES HUSTRU OG STJÆL MED ARME OG BEN
jvnf.bud 2 og 3)
8. MAN MÅ IKKE LYVE, MEN VI ER TRODS ALT KUN MENNESKER
9. HVIS DU KEDER DIG, SÅ CHECK DIN FRIVÆRDI
10. DET ER ALDRIG DIN SKYLD

Citat slut.
(Uddrag fra forfatteren Henrik Jensen (Kristeligt Dagblad)

Kommentar:
Er dette profilen af os danskere i denne senmoderne tid ?

Da jeg læste disse eksempler på moderne Ti Bud syntes jeg, at kunne genkende adskillige tilfælde med disse tendenser, som enten er blevet berørt i kronikker eller i daglig dialog med andre.

Ligesom jeg huskede udtalelser fra kompetente personer indenfor alle samfundets forskellige områder, som alle berørte nogle af disse punkter !

Eller er forfatteren slet ikke på rette spor og budene slet ikke karakteristiske for moderne fortravlede mennesker i dagens Danmark eller globalt ?

mvh
carl

Til toppen 
#74884 - 10/11/2006 07:13 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Anonym
Anonym

Hej Carl

Citat:
DU MÅ IKKE HAVE ANDRE GUDER END DIG SELV

Hvem behandler sig selv som gud? Og ikke mindst hvordan gøres dette? Personligt er jeg ret overbevist om ikke at være gud og jeg behandler heller ikke mig selv som om at jeg var det.

Citat:
HAR DU LYST HAR DU LOV

Hvordan forholder det sig anderledes end det gjorde i bibelsk tid. Tænk bare på David og Batseba. Iøvrigt så det de færreste mennesker som bare går rundt og ubetinget gør det de har lyst til eller for den sags skyld føler at de har lov bare fordi de har lyst. Hvis det reelt forholdt sig sådan ville verden som jeg ser det se meget værre ud. Vi har det niveau af orden vi har fordi folk er flokdyr som i langt de fleste tilfælde, lyst eller ej, indretter sig efter hinanden.

Citat:
DET ER FORBUDT AT FORBYDE

Selvfølgelig er det ikke forbudt at forbyde, men det er klart at vi lever i en tid, hvor regler er til diskussion. I takt med at muligheden for selv at bestemme er steget for individet, så er det klart at flere og flere vil have en mening om hvad der bliver forbudt eller tilladt. Generelt set så formår mennesker at indgå i en dialog omkring hvordan regler skal udformes sådan at flest muligt bliver tilgodeset. At forbyde noget er en stor beslutning som bør tages i samråd med så mange mennesker som muligt og ja resultatet kan blive at der ikke er noget der bliver forbudt i det hele taget... Det kan en konservativ religiøs højrefløj så opfatte som om at det er blevet forbudt at forbyde.

Citat:
DET ER DUMT AT SLÅ IHJEL

Ja det er generelt set ret dumt at slå ihjel, hvordan adksiller dette bud sig fra bibelens?

----

Ja det var lige hvad jeg havde at bidrage med... Skal i skole, men vender tilbage med mere

Til toppen 
#74885 - 10/11/2006 10:01 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark

Så må ordet "Gud" forstås på en speciel måde, for der er ingen normale mennesker der tror at de er Gud på den måde at de kan få alt til at ske nøjagtig som de ønsker det. Det ved de udmærket at de ikke kan. Men mennesker kan af og til tilbede sig selv i en uhyrlig grad eller være utrolig selviske. Jeg kan ikke se at der skulle være noget som helst senmodernistisk ved det.

Det kan ske at mennesker af og til opfører sig sådan. Skulle der være nogetsomhelst nyt og ligefrem senmodernistisk i det? Tja, måske er det mere oppe i tiden i øjeblikket.

Den opførsel kan forekomme, det har den vist altid kunnet.

Tja, det kan forekomme at der er perioder hvor mennekset er fokuseret på at der ingen forbud må være. Man hylder friheden. Mennesket vil sikkert altid hylde friheden. Dette afspejler sig i det politiske liv, idet både højre og venstre side af det politiske spektrum indeholder stærke ønsker om frihed. For at få den frihed laver man nogle love og dermed nogle restriktioner imod frihed og har altså et dillemma. Det bilver en balancegang som man aldrig bliver færdig med at bearbejde næppe heller i en senmodernistisk sammenhæng.

Skal det forstås som et forslag til at det ikke er forkert men blot dumt?

Ring til staten den er god.

jvnf.bud 2 og 3)

Senmodernistisk er det vel ikke? OK, der er flere skilsmisser end der var tidligere, men det kunne vel ligeså godt tænkers at skyldes større ærlighed?

Den forstår jeg ikke.

Skulle det være senmodernistisk????????

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#74886 - 10/11/2006 13:03 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
De fleste af dem er meget fornuftige, når man lige modificerer dem, så de rent faktisk afspejler det, modernister som mig mener.

Rettere: DU MÅ HAVE DE GUDER DU HAR LYST TIL

Rettere: GÅR DET IKKE UD OVER ANDRE, HAR DU LOV

Rettere: DET ER TILLADT, HVIS DET IKKE ER FORBUDT VED LOV - MEN IKKE NØDVENDIGVIS ØNSKVÆRDIGT

Rettere: TÆNK DIG OM TO GANGE, FØR DU FORBYDER

Rettere: DET ER IKKE TILLADT AT SLÅ IHJEL

Rettere: VÆR GOD VED DIN FADER OG MODER, TAGER DE FEJL SÅ VÆR UENIG

jvnf.bud 2 og 3)

Rettere: DU MÅ GERNE BEGÆRE DIN NÆSTES HUSTRU OG EJENDOMME, MEN DU MÅ SELV BÆRE KONSEKVENSERNE

Den passer såmænd godt. Man skal stadig selv bære konsekvenserne af løgnen.

Rettere: HVIS DU KEDER DIG, SÅ FIND ET DEBATFORUM

Rettere: DET KAN VÆRE DIN SKYLD

Til toppen 
#74887 - 10/11/2006 13:30 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Jeg synes disse 10 bud afspejler et alt for sort syn på vores tid. Selvfølgelig kan man finde disse tendenser, hvis man ser efter dem, men de fleste af dem har kendetegnet mennesket siden Adam og Eva og Kain og Abel.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#74888 - 10/11/2006 13:56 Friværdien [Re: Sandheds-søger]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Sandheds-søger

Citat:

Den forstår jeg ikke.

Det vel noget med, at man måske har ressourcer, som ligger ubenyttet hen, måske har man ressourcer til at gennemføre et kursskift. Omprioriteringer i det man gør, kan, vil og har slæbt sammen, sætter måske gang i en forandringsproces, som kan ende med at man får nye mål i livet. Det kan være man forlader alt, giver til de fattige og går ud på Vejen.

Så chek lige friværdien...

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#74889 - 10/11/2006 14:03 Re: Friværdien [Re: Vandrer]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Kære Vandrer,

Citat:
Det kan være man forlader alt, giver til de fattige og går ud på Vejen.

Ligesom Frans af Assisi for eksempel, er det den slags, du mener? Hans far var vist enormt velhavende, men ved ikke om man kan sige, at Frans selv også var det. Så godt kender jeg ham ikke..

Mvh
Tau.
PS.Hvorfor står "Vejen" med stort V?

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#74890 - 10/11/2006 17:14 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: Henoch]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Henoch

Citat:
Jeg synes disse 10 bud afspejler et alt for sort syn på vores tid. Selvfølgelig kan man finde disse tendenser, hvis man ser efter dem, men de fleste af dem har kendetegnet mennesket siden Adam og Eva og Kain og Abel.
Citat slut.

Kommentar:
Det har ikke noget at gøre med et sort syn på vor tid.
Som en troende kristen ved vi, at Helligånden altid kan blæse hvorhen den vil, men det har måske mere med en erkendelse af den manglende etiske udfordring at gøre.

(Og troende kristne har altid håbet om Guds indgriben i tiden !)

Nej, sådan har det udviklet sig i takt med den "kulturelle frisættelse" (sociologen Thomas Ziehe) på alle områder og hvis du lytter godt efter, så kan du ofte høre f.eks. det første moderne bud om det narcissistiske menneske omsat i praksis.

Eller at du bare kan snyde på vægten, bare du ikke bliver opdaget ! Og bliver du opdaget så snak om noget andet og bebrejd den anden at han/hun opdagede snyderiet eller den bevidste handling!

Eller ......

Selvfølgelig har skabningen sidén tidernes morgen haft "en rem af huden" på visse af disse tendenser, men ikke i det omfang og i den selvbevidste og selvretfærdige refleksion, som er så udtalt netop i vor tid !

mvh
carl

Til toppen 
#74891 - 10/11/2006 20:15 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Anonym
Anonym

Ærligt talt synes jeg at disse ti bud minder mig om min tid da jeg arbejde i ældreplejen. Når man en gang imellem stødte på en gammel bitter mand, som fortæller om at alting var bedre den gang han var ung.

Det er noget fis.

Til toppen 
#74892 - 10/11/2006 20:38 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted

Citat:
Selvfølgelig har skabningen sidén tidernes morgen haft "en rem af huden" på visse af disse tendenser, men ikke i det omfang og i den selvbevidste og selvretfærdige refleksion, som er så udtalt netop i vor tid !

Hej Carl

Jo lige netop i det omfang.

1. Du MÅ IKKE HAVE ANDRE GUDER END DIG SELV se 1. Mos 3,5-6
2. HAR DU LYST HAR DU LOV 1. Mos 3, 5-6
3. DET ER TILLADT, HVIS DET IKKE BLIVER OPDAGET 1. Mos 3,8-9
4. DET ER FORBUDT AT FORBYDE 1. Mos 3,1-6
5. DET ER DUMT AT SLÅ IHJEL 1. Mos 4, 3-16
6. ÆR DIN FADER OG MODER, ER DE EN BYRDE SÅ RING TIL STATEN 1. Mos 9, 18-20 (lidt søgt måske)
jvnf.bud 2 og 3) 1. Mos 6,1-2
8. MAN MÅ IKKE LYVE, MEN VI ER TRODS ALT KUN MENNESKER 1.Mos 4,9
9. HVIS DU KEDER DIG, SÅ CHECK DIN FRIVÆRDI (OK- den er ny)
10. DET ER ALDRIG DIN SKYLD 1. Mos. 3, 11-13

Det lader altså til at senmodernismen startede med Genesis

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#74893 - 10/11/2006 20:53 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: Henoch]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Henoch, ja, enig, men alligevel forekommer det mig, at der er sket et paradigmeskift i nyere tid i retning af, at det der tidligere blev anset for negativt - eller syndigt - nu nærmest er et must:

Selvudvikling, selvrealisering, selv - .... fortsæt selv!

Jeg tror, at vi i vores tid i højere grad end tidligere er indstillet på det individuelle på at finde frem til, og få opfyldt hver vores egne behov, at vi hver især vil klare os selv, være uafhængige, være vores egen herre, på bekostning af fællesskabet - end tidligere.

"Først mig selv, og så mig selv, og så - - måske! - min næste!

Mere "jeg" og mindre "vi".
Tror jeg.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74894 - 10/11/2006 21:39 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: carl]
Anonym
Anonym

Kunne man ikke sige> Du skal tvære din far og din mor? :P

Nej, spøg til side, det er måske lidt en ærgelig situation i vores tid som Carl her ligger op til med sit ikke uden humor opsatte indlæg,...

Men har vi egentlig brug for "10 bud" i vores verden?
Jeg ved godt nogen ville sige "ja" uden egentlig at tænker over hvorfor ja, så lad mig da lige provokere til dem, at hvorfor egentlig?,... og gerne mere argument end bare.. det siger ....

Jeg kan sagtens følge Carl, og jeg kan nikke genkendede til de ting også, men har hver tid ikke sin måde at afvige fra den førværende moral og etik og væren?

Virker de 10 bud fra mosebøgerne ikke mere som trusler,... ??

Du må ikke have andre Guder end mig, ellers bliver du kogt i olie
Du må ikke misbruge Herren din Guds navn, ellers bliver du ansat i Netto
Du må ikke dedrive hor, for ellers skal du køres over af en damptrommel

og etc..

Mvh Lars

Til toppen 
#74895 - 10/11/2006 21:46 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Er mere Vi og mindre jeg ikke en mini-udgave af kommunisme :P
(smiler)

Til toppen 
#74896 - 10/11/2006 21:48 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat: stærkt indlæg

mvh Lars

Til toppen 
#74897 - 10/11/2006 22:02 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
kristina skrev:
Citat:

Selvudvikling, selvrealisering, selv - .... fortsæt selv!

Jeg tror, at vi i vores tid i højere grad end tidligere er indstillet på det individuelle på at finde frem til, og få opfyldt hver vores egne behov, at vi hver især vil klare os selv, være uafhængige, være vores egen herre, på bekostning af fællesskabet - end tidligere.

"Først mig selv, og så mig selv, og så - - måske! - min næste!

Mere "jeg" og mindre "vi".
Tror jeg.

kristina

Med det skattetryk vi har her i landet, som de fleste danskere bakker op også dem der går ind for skattestop, er det svært at komme udenom, at der er en meget stor villighed til at bidrage til fællesskabet. Men jo højere skattetrykket kommer op jo større tendens er der nok også til at folk individuelt vil have noget for pengene.

Balancen mellem fællesskab og individualitet svinger frem og tilbage, snart til den ene side snart til den anden. Det er som et pendul, ligeså snart det er kommet for langt til den ene side vil det uværgeligt svinge tilbage til den anden side.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#74898 - 10/11/2006 22:42 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

Citat:
Virker de 10 bud fra mosebøgerne ikke mere som trusler,... ??

Du må ikke have andre Guder end mig, ellers bliver du kogt i olie
Du må ikke misbruge Herren din Guds navn, ellers bliver du ansat i Netto
Du må ikke dedrive hor, for ellers skal du køres over af en damptrommel

og etc..

De var gode....

mvh
Tau.
Tak for et godt grin her midt i alvoren !!!

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#74899 - 10/11/2006 23:21 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej Tau,..

Dejligt at du så det vittige i mit indslag
At grine er godt

Og nu lige mens jeg har dig, da du er vores dejligeste katolik på stedet!
Hvordan forholder den katolske kirke sig til de 10bud??

Knuz Lars

Til toppen 
#74900 - 11/11/2006 11:51 Re: Senmodernismens Ti Bud ! [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

ja, det ér godt at grine....du er bare herlig med din humor!!!

Den katolske Kirke sætter De Ti Bud som noget meget vigtigt.
Her er lidt fra katolsk Minileksikon på www.katolsk.dk :

ti Bud, De (gr. dekalogos = ti-ordet). Ved pagtslutningen på Sinai (se: pagt) gav Gud disse bud til sit udvalgte folk, Israel (jfr. 2 Mos 20,1-17; 5 Mos 5,6-18). Gud selv er Lovgiveren og hans bud har apodiktisk form, dvs. bydeform. Jesus Kristus bekræftede ved flere lejligheder de ti buds bindende karakter og skærpede dem ovenikøbet (Matt 5,21-27; Mark 7,10;10,19; Joh 7,19). I bjergprædikenen uddybede han dem og opsummerede dem i det dobbelte bud om kærlighed til Gud og mennesker (Jfr. Matt 12,29-31). Fra Kirkens begyndelse til i dag har de ti bud været centrale i enhver form for dåbsoplæring og katekese.

Hvordan hver enkelt bud nærmere tolkes, det ligger vist ikke helt fast, såvidt jeg ved. Det er op til den enkelte katolik, lægmand som præst.
Har ikke stødt på De Ti Bud i katekismen, men har heller ikke indgående læst den..den er meget lang, ca. 2000 sider...!
Hehe.............!!

knus
Tau.
PS.
Citat:
Og nu lige mens jeg har dig, da du er vores dejligeste katolik på stedet!/klip

Mange tak.

Ændret af tau (11/11/2006 11:55)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær