Dette indlæg, som er Carls svar på dette indlæg af Jón, er blevet omplantet til en ny tråd. /ordstyreren --------------------
Hej Jòn
Du citerer fra mit indlæg:
Citat:
Karakteristika for en apostel er bl.a :
1. De er fyldt med Helligånden Ap. G. 2:4
2.De prædikede Guds ord Ap.G. 2:14-36
3. De helbredte de syge Ap.G. 3: 1-8
4. De etablerede nye menigheder Ap.g. 8 og frem....
Dette begrunder den anden apostelfunktion (som fx Barnabas besad) - men det er ikke nok til at definere den slags apostle som de tolv, samt Paulus var - nemlig foruden de ovenstående, også havde bevidnet opstandelsen - og havde fået et konkret kald fra Jesus selv Citat slut.
Kommentar:
Tak for din respons.
Selvfølgelig var de 12 første apostle specielt udvalgt. De var nemlig de første, men derudover er Apostlenes Gerninger og Pauli breve fyldt med beretninger om de 5 tjenester i funktion, og det var ikke de 12 apostle, som udførte dem !
Og når Paulus skriver til menigheden i Efesus om de 5 tjenester og deres formål, så var det selvfølgelig, fordi disse tjenester var givet af Kristus til af fungere i hele sit legeme -indtil det fuldkomne - Kristus kommer tilbage !

Og ligeledes de åndelige nådegaver, som stadig gives gennem Helligåndens funktion.
Det er min helt klare opfattelse, at fremtiden vil stå i forandringens tegn, for de 5 tjenester og de åndelige nådegaver er IKKE givet af Kristus for et bestemt kirkesamfund, men derimod for at de skulle tjene og berede hele Kristi legeme.
Kristus vil ved Helligånden åbenbare disse ting for de hellige, som tror på Kristus og så vil Kristi legeme opleve en tværgående enhed, som ikke er tilstede idag.
Jeg er i øjeblikket igang med at læse en meget interessant og skriftmæssig korrekt bog om Helligåndens funktion op gennem tidsaldrene, således som seriøse forskere har beskrevet deres observationer og studier af beviser på Helligåndens aktivitet gennem tjenesterne og nådegaverne på forskellig vis.

mvh
carl