Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74734 - 07/11/2006 21:46 Det evige Helvede...
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Café,

Beklager de mange debatter for tiden, men der er altså nogle ting, som man bare må ud med.

Jeg har i et stykke tid spekuleret over det absurde ved et evigt Helvede; et evigt straffe- og pinested.

Det virker utroligt, at et menneske på ét liv skal gøre sig fortjent til straf i al evighed... dét er alligevel en ret alvorlig dom, og hvad er den modsvarende forbrydelse? Af og til kan jeg måske nok ønske nogen et vist sted hen, men at ønske dem derhen for al evighed... det tror jeg ikke. Og det er heller ikke mine bedste øjeblikke skal det indvendes. Er det virkelig sådan Gud er?

I går stødte jeg på nogle vers, som jeg gennem hele min barndom og mine teenage-år har dementeret næsten fuldstændigt, da de ikke synes i overensstemmelse med de dogmer, jeg kendte, om Helvede.

Citat:
Lukas 10,12: Jeg siger jer: På dommedag skal det gå Sodoma tåleligere end den by.

Lukas 12, 47-48: Den tjener, som kender sin herres vilje, men ikke har forberedt eller gjort noget efter hans vilje, han skal have mange prygl. Men den, som ikke kender den, og som har gjort noget, han fortjener straf for, han skal have få prygl. Enhver, som har fået meget, skal der kræves meget af. Og den, der har fået meget betroet, skal der forlanges så meget mere af.

Person A skal straffes lidt, person B skal straffes meget. Jeg læser dette, som en klar indikation af en differentiering! Spørgsmålet er, hvad der sker efter straffen. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at alle vil komme i Himlen, da det strider klart imod alt hvad der ellers står i Bibelen. Enten må mennesket ophøre med at eksistere, eller det vil komme i en slags neutral-tilstand, der respekterer dets fravalg af Gud; hvilket vil sige det bedste liv man kan have helt uden Gud (hvilket ikke er meget).

Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan eksistere uden Gud? For selve eksistensen er jo en god egenskab, som kommer fra Herren (hvorfor man blandt andet kan indvende, at Satan ikke kan være "fuldstændig ond", da han endnu har den guddommelige(?) egenskab at eksistere - at det så vist er den eneste er en helt anden sag).

Desuden vil vi jo huske, at Gud nægtede Adam og Eva at spise af "Livets træ" (med de mulige tolkninger, der hører til det). Siger det ikke, at mennesket (og ikke bare menneskekroppen) uden for Paradis er forgængeligt?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#74735 - 07/11/2006 23:38 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Steffen

Jeg har det heller ikke så godt med tanken om et evigt Helvede, og jeg synes, det er godt, at vi kan være ærlige overfor hinanden om det.
For et par uger siden havde vi et møde i min IMU, hvor én (som sandsynligvis er den kommende formand) holdt et oplæg, hvor han fortalte, hvor svært han havde det med tanken om evig straf i Helvede, og bagefter drøftede vi det i grupper, og nåede vist frem til en vis konsensus om, at ja, det er en forfærdelig tanke, men hvordan skal vi ellers læse Biblen. Som du også skriver, strider tanken om alles frelse mod det, der står i Biblen.
Citat:
Person A skal straffes lidt, person B skal straffes meget. Jeg læser dette, som en klar indikation af en differentiering! Spørgsmålet er, hvad der sker efter straffen.

Det er også en tanke, jeg har tænkt, også udfra Biblens ord, at der må være en differentiering af straffen i Helvede. Men det er jo ikke rigtig noget, vi kan vide så meget om, og for mit vedkommende har jeg heller ikke særlig meget lyst til at spekulere over det.
Citat:
Enten må mennesket ophøre med at eksistere, eller det vil komme i en slags neutral-tilstand, der respekterer dets fravalg af Gud; hvilket vil sige det bedste liv man kan have helt uden Gud (hvilket ikke er meget).

Jeg tror ikke, at der kan findes nogen neutral tilstand uden Gud, som på nogen måde er god. Totalt fravær af lys er totalt mørke!
Citat:
Spørgsmålet er så, om man overhovedet kan eksistere uden Gud? For selve eksistensen er jo en god egenskab, som kommer fra Herren (hvorfor man blandt andet kan indvende, at Satan ikke kan være "fuldstændig ond", da han endnu har den guddommelige(?) egenskab at eksistere - at det så vist er den eneste er en helt anden sag).

Interessante tanker – men, du må tilgive mig, det ser for mig ud til at være spekulation, og holdt op mod Skriften må vores spekulationer altså vige.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#74736 - 08/11/2006 07:07 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen

Citat:
Enten må mennesket ophøre med at eksistere, eller det vil komme i en slags neutral-tilstand, der respekterer dets fravalg af Gud; hvilket vil sige det bedste liv man kan have helt uden Gud (hvilket ikke er meget).

Er det ikke bare gætværk Steffen?

Har du måske prøvet et liv helt uden gud?

Hvordan kan man vide at noget er helt uden gud eller for den sags skyld med gud i det hele taget...?

Personligt lever jeg jo helt fint uden gud...

Til toppen 
#74737 - 08/11/2006 07:16 Re: Det evige Helvede... [Re: Nikolaj]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Nikolaj.

Citat:
Interessante tanker – men, du må tilgive mig, det ser for mig ud til at være spekulation, og holdt op mod Skriften må vores spekulationer altså vige.

Ja, det har du fuldstændig ret i, men det ligger vel i menneskets natur, at filosofere over de store spørgsmål i livet?

Og hvorfor nu bruge tid på at filosofere, hvorfor ikke "bare" slå sig til tåls med bibelens ord? Vel sagtens for at finde ud af, hvor man selv står, hellere end at trække på skuldrene og bevidstløst følge strømmen

Hvad angår Helvede og evig straf, har jeg også været omkring dette spørgsmål selv. Jeg KAN ikke tro på, at en så kærlig Gud, som vi har, vælger at straffe på dén måde.

Jeg tror ikke, vi ved alt (eller rettere, jeg ved, vi ikke ved alt), så lur mig, om ikke Gud har en nødplan (en plan B), som ingen kender til. Han er dog Gud.

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#74738 - 08/11/2006 09:12 Re: Det evige Helvede... [Re: Child-of-God]
Nikolaj
Bruger

Child-of-God:
Citat:
Og hvorfor nu bruge tid på at filosofere, hvorfor ikke "bare" slå sig til tåls med bibelens ord? Vel sagtens for at finde ud af, hvor man selv står, hellere end at trække på skuldrene og bevidstløst følge strømmen

Mener du, at jeg er skuldertrækkende og bevidstløs? For den slags prædikater vil jeg gerne have mig fritaget for, tak!

— Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#74739 - 08/11/2006 10:51 Re: Det evige Helvede... [Re: Nikolaj]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Nikolaj.

Citat:
Mener du, at jeg er skuldertrækkende og bevidstløs? For den slags prædikater vil jeg gerne have mig fritaget for, tak!

Uha sikken en reaktion.

Nu taler vi jo ligesom om IM og mennesker generelt i denne her tråd. Så hvordan du forholder dig til tingene, har jeg ikke kommenteret på. Jeg beklager på dine og mine vegne, at du læste det sådan.

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#74740 - 08/11/2006 12:04 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
steffenlaursen
Bruger

Nu kan jeg huske, hvorfor det ser så tomt ud! Jeg glemte det allervigtigste bibelvers

Citat:
Lukas 12, 58-59: "Når du er på vej til øvrigheden sammen med din modpart, så gør, hvad du kan, for at blive forligt med ham undervejs, så han ikke slæber dig for dommeren, og dommeren overgiver dig til fangevogteren, og fangevogteren kaster dig i fængsel. Jeg siger dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre.«

Men netop ikke "Du slipper aldrig ud derfra". Jeg synes dette sted siger, at jo straffen er hård. Men den har altså en ende!

Så fik vi lige den med også

Til Nikolaj: Jeg er enig! Det er super dejligt at vi kan være åbne om sådan nogle ting. Jeg er også enig i, at det at blive forladt af Gud er forfærdeligt, og for en kristen vil det være endnu værre end alle Helveds andre plager; men jeg mener at det fremgår af Bibelen, at Gud aktivt straffer de fortabte. For eksempel i ovenstående "mange prygl" og "få prygl"... gudsforladtheden må være total og evig, da den kommer af menneskets frie valg; men straffen kommer fra Gud, som
Citat:
anklager ikke for evigt
og vredes ikke for altid;
han gengælder os ikke vore synder
og lønner os ikke efter vor skyld.

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (08/11/2006 12:15)

Til toppen 
#74741 - 08/11/2006 16:31 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
pederoestergaard
Bruger

Reg.: 08/11/2006
Sted: København
Hej

Faldt lige over denne diskussion om Helvede. Det er svært ikke at blive i dårligt humør ved at beskæftige sig med det. Har også selv tænkt over Luk 12,47-48, der antyder at der er forskellige grader af straf i helvede. Det synes jeg man skal tage med i betragtning som en nuance - der er trods alt forskel på synd og fortabelsen hænger jo sammen med Guds retfærdighed.

Citat:
Lukas 12, 58-59: "Når du er på vej til øvrigheden sammen med din modpart, så gør, hvad du kan, for at blive forligt med ham undervejs, så han ikke slæber dig for dommeren, og dommeren overgiver dig til fangevogteren, og fangevogteren kaster dig i fængsel. Jeg siger dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre.«

Men netop ikke "Du slipper aldrig ud derfra". Jeg synes dette sted siger, at jo straffen er hård. Men den har altså en ende!

Til gengæld synes jeg ikke dette kan bruges til at sige at straffen er tidsbegrænset. Det strider for meget i mod flere andre steder der taler om evig straf, fx Matt 25,46. "Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv."

Lignelser kan ikke altid tolkes ud i alle detaljer og det tror jeg er tilfældet her, hvor hensigten er at understrege at straffen er uomgængelig.

Men godt at tage emnet op til diskussion generelt, så vi ikke gemmer os bag overfladiske floskler, fordi vi ikke bryder os om at tale om det.

Peder

Til toppen 
#74742 - 08/11/2006 18:43 Re: Det evige Helvede... [Re: pederoestergaard]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Hej Peder

Velkommen til.

Når der står "evig" i matt 25, så betyder det ikke evig i kvantitativ forstand, men i kvalitativ.

På græsk er der ikke et ord, der svarer til vores "evighed", derfor kan man ikke bruge dette og mange andre skriftsteder til at argumentere for en uendelig straf.

kh
stef

Til toppen 
#74743 - 08/11/2006 18:49 Re: Det evige Helvede... [Re: Child-of-God]
Nikolaj
Bruger

Hej Child-of-God

Så slemt var det heller ikke ment ... Jeg opfattede det bare sådan, at du mente, at min henvisning til Skriften som højere autoritet end menneskelige spekulationer var udtryk for trækken-på-skuldrene og bevidstløs-følgen-med-strømmen. Men jeg vil da også gerne beklage, hvis jeg har misforstået dig.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#74744 - 08/11/2006 18:50 Re: Det evige Helvede... [Re: seeker]
steffenlaursen
Bruger

Hej stef,
Citat:
Når der står "evig" i matt 25, så betyder det ikke evig i kvantitativ forstand, men i kvalitativ.

På græsk er der ikke et ord, der svarer til vores "evighed", derfor kan man ikke bruge dette og mange andre skriftsteder til at argumentere for en uendelig straf.

Iflg. Strong's:
Citat:
ahee-o'-nee-os
From G165; perpetual (also used of past time, or past and future as well): - eternal, for ever, everlasting, world (began).

Iflg. Thayer's:
Citat:
Thayer Definition:
1) without beginning and end, that which always has been and always will be
2) without beginning
3) without end, never to cease, everlasting
Part of Speech: adjective

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (08/11/2006 18:52)

Til toppen 
#74745 - 08/11/2006 19:10 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
steffenlaursen
Bruger

Hej debattører,

Jeg lavede en bibelsøgning på "Herren, vred*, evig*", og fandt blandt andet disse vers.
Citat:
Malakias 1,1-5:
Et profetudsagn. Herrens ord til Israel ved Malakias.

Jeg elsker jer, siger Herren.
I spørger: »Hvordan elsker du os?«
Esau er jo Jakobs bror, siger Herren,
men jeg elsker Jakob
og hader Esau.
Hans bjergland gør jeg til ødemark,
jeg giver hans arvelod til ørkenens sjakaler.
Når Edom siger: Vi er knust,
men vi genopbygger ruinerne,
så siger Hærskarers Herre:
Lad dem bygge! Men jeg river ned!
Man skal kalde dem gudløshedens land,
det folk, Herren for evigt er vred på.

Med egne øjne skal I se det, og I skal sige: Herren er stor!
ud over Israels grænser.

Hvordan stemmer det overens med den tilgivende og retfærdige Gud? Svaret gik op for mig da jeg læste det.

Vreden er vedvarende, fordi forbrydelsen er vedvarende! Fordi Edom selv ikke efter de er blevet knust vender sig til Herren; tværtimod siger de: Vi genopbygger ruinerne. De begynder forfra!

Problemet var altså, at jeg gik ud fra, at man holder op med at synde når man dør...

*suk* ikke særlig opløftende konklusion

Mvh. Steffen

Til toppen 
#74746 - 08/11/2006 19:31 Re: Det evige Helvede... [Re: seeker]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Stef.

Citat:

Betyder det så også, at vi ikke på baggrund af denne tekst (og alle de andre tekster, som bruger "aiånios") kan tale om et evigt liv (kvantitativt)?

Og hvorfor lave denne tolkning af ordet? Er der paralleller hos Mattæus, som tydeliggør, at han bruger ordet om kvalitet nærmere end kvantitet?

BAGD (Danker's leksikon) nævner udelukkende tidsmæssige betydninger for ordet "aiånios" (og nævner altså slet ikke den kvalitative som en mulighed). Er det så ikke vovet at udvide semantikken til den tolkning, som du fremsætter?

Søren.

Til toppen 
#74747 - 09/11/2006 14:23 Re: Det evige Helvede... [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Stef.

Er det evige liv så også kun "evigt" i kvalitativ forstand og ikke i kvantitativ? Så det skal altså ophøre en dag?
For slet ikke at tale om Gud sev, som jo også gentagne gange kaldes evig med det samme ord.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#74748 - 09/11/2006 14:55 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen.

Nej, tanken om helvede er ikke morsom for nogen. Heller ikke for mig.
Det er dog ikke derfor, vi er nogen, der holder fast ved den. Men fordi den simpelthen står for klart i Bibelen til, at den lader sig bortforklare. (Man bør vel også overveje, om man får en bestemt holdning, fordi der er et spørgsmål, man ikke kan forlige sig med, eller fordi man mener, at det står der? Bare til overvejelse, ikke som en påstand. Det er også en tendens, jeg kender fra mig selv.)

Mht. hvad man kan have gjort sig fortjent til, den modsvarende forbrydelse mv. Jeg tror, det man dømmes for, er oprør mod den evige, hellige Gud.
Også på menneskeligt plan ved vi jo, at straffen er forskellig bl.a. ud fra, hvem eller hvad man har forbrudt sig i forhold til. Ikke fx. hvor lang tid det tog at begå forbrydelsen.
Det kan fx. tage lige lang tid at klaske en flue, skyde en hund og skyde en mand. Alligevel får man ikke den samme straf.
Man straffes ikke for at have klasket fluen (det er ikke ulovligt, og den ejes ikke af nogen eller tillægges noget værd af betydning).
Man kan blive straffet for at skyde hunden, i hvert fald hvis den tilhører en anden. Men man får ikke så hård straf som for at have skudt manden, fordi vi tillægger mennesket så uendeligt meget større værd end hunden.
Jeg tror, det er i det perspektiv, vi skal se det, når der står om evig straf for synd mod den evige Gud.

Men i øvrigt er det interessant med de skriftsteder, hvor der står om, at det går Sodoma tåleligere, og om at tjeneren, der ikke kender sin Herres vilje, skal have få slag.
Det siger noget om, at Gud er retfærdig også her. Også overfor dem, som evt. ikke nåede at høre om Jesus.
Dog kan jeg ikke se nogen steder, hvor der står, at nogen fortabes midlertidigt for dernæst at frelses. Sådan lidt ala skærsild.
Hvori det tåleligere eller de færre slag består, skal jeg ikke kunne sige. Tåleligere i forhold til, hvordan man har det, snarere end i forhold til hvor længe, tror jeg. Men det er næppe noget, vi skal spekulere i.

Det om at slippe ud fra fængslet, tror jeg er en lignelse, som ikke skal presses i alle detaljer. Eller vi skal se det i lyset af, at hvis vi kunne betale den sidste øre, kunne vi vel komme ud - men der er jo andre steder, der peger på, at vi bestemt ikke selv kan betale den sidste øre. Kunne vi det, var der jo ingen grund til, at Jesus skulle dø.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke, vi skal forsøge på at gøre os kærligere end Jesus selv, som jo er den, der har talt mest om Helvede, men også er den, der har elsket allermest - så enhver af os med alle vores ideer om hvad der er mest barmhjertigt, må blegne! For er det mon os eller ham, der har vist den største kærlighed?

Han syntes i øvrigt heller ikke, tanken om helvede var morsom. Derfor blev han menneske og gik selv ind i fortabelsen, da han blev forladt af Gud på korset. Så lidt morsom, eller så grufuld, var tanken om vores fortabelse for ham, at han som den hellige Gud hellere selv ville blive gjort til synd og forbandelse overfor sin Far (tænk at det overhovedet er muligt at sige sådan, uden at det er det rene blasfemi! ), end han ville, at vi skulle lide i Helvede.
Måske skal man også se den evige straf i lyset af, at det er stor en gave, man forkaster, hvis man siger nej til frelsen?

I øvrigt, hvis der er noget i Guds ord, man ikke kan forlige sig med, så har vi jo heldigvis lov til at lægge det frem for Gud og bede ham om hjælp til at forlige sig med det og om lys over det. Det er en mere farbar vej end at give op, fordi man simpelthen ikke formår det - eller selv at prøve at kæmpe sig frem til en holdning i egen kraft. Det har jeg også selv erfaret.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (09/11/2006 14:56)

Til toppen 
#74749 - 18/11/2006 23:07 Re: Det evige Helvede... [Re: AnnePande]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Jeg har det egentligt ret godt med at Gud vil straffe syndere som ikke har accepteret Jesus. De har jo syndet mod en evig Gud og fortjener en evig straf, hvis de ikke omvender sig og angre deres synder. Det er ret beroligende af dem som ikke får deres straf her på jord vil få den af Gud senere hen. Endvidere beroliger det mig at lige meget hvad vi tror så er Gud retfærdig og hver får det der tilkommer ham.

Gud du er god, mennesket er en løgner og en synder og fortjener ikke noget som helst. Guds kærlighed består i Jesus Kristus, kun igennem ham kan vi komme til Gud og blive frelst fra Guds vrede.

Kh

Til toppen 
#74750 - 15/01/2007 03:56 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hej Steffen

jeg tror ikke du kan bruge det vers om fængslet i denne sag, jeg tror bare det siger at vores livsførsel her på jorden har en konsekvens hvis vi ikke gebærder os ret

Ole

Til toppen 
#74751 - 15/01/2007 03:59 Re: Det evige Helvede... [Re: pederoestergaard]
Ole Madsen
Bruger

det vers taler for mig mere om at så lang tid vi er i dette liv, skal vi leve ret, for ellers får det konsekvenser, verset siger intet om helvede

Ole

Til toppen 
#74752 - 15/01/2007 04:22 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
Ole Madsen
Bruger

jeg har en ordbog, eller lexikon eller hvad der er ret god

the complete word study dictionary, OT and NT, to bøger

anyway, den siger at den evige straf skal ses i kontrast til den evige fred i himmelen, dvs, lige så evig den ene er, så også den anden

Ole

Til toppen 
#74753 - 15/01/2007 06:52 Re: Det evige Helvede... [Re: mwh]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg har det egentligt ret godt med at Gud vil straffe syndere som ikke har accepteret Jesus. De har jo syndet mod en evig Gud og fortjener en evig straf, hvis de ikke omvender sig og angre deres synder. Det er ret beroligende af dem som ikke får deres straf her på jord vil få den af Gud senere hen. Endvidere beroliger det mig at lige meget hvad vi tror så er Gud retfærdig og hver får det der tilkommer ham.

Gud du er god, mennesket er en løgner og en synder og fortjener ikke noget som helst. Guds kærlighed består i Jesus Kristus, kun igennem ham kan vi komme til Gud og blive frelst fra Guds vrede.

Kh

Det gør mig sørgmodigt at man kan have det "godt" med det her.

Til toppen 
#74754 - 15/01/2007 07:08 Re: Det evige Helvede... [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:

Ja, det er ganske sørgeligt at den slags opfattelser, at Gud skulle kunne finde på at pine, plage og torturere de fortabte i al evighed, har sneget sig ind i den kristne forståelse!

Prøv at læse denne korte artikel: Bibelen modsiger læren om evig pine for de fortabte!

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#74755 - 15/01/2007 08:30 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Ja, det er ganske sørgeligt at den slags opfattelser, at Gud skulle kunne finde på at pine, plage og torturere de fortabte i al evighed, har sneget sig ind i den kristne forståelse!

Prøv at læse denne korte artikel: Bibelen modsiger læren om evig pine for de fortabte!

Du henviser til en artikel, du selv har skrevet?

Fair nok.

Om der er evig pine eller ej finder jeg det sørgmodigt at nogle kan synes det er "godt". Det er da frygteligt. Og vi fortjener som kristne sådan set at havne samme sted. Men Jesus gør forskellen!

Til toppen 
#74756 - 15/01/2007 08:49 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

min kommentar til din artikel

1. du blander de to domstole sammen, den store hvide trone er for de ikke troende, hvor vi allerede har fået vores dom efter bortrykkelsen

2. evigt liv er i kontrast til evig dom

3. den der med den evige ild syntes jeg ikke holder, for det er bare ET vers der siger det. og bibelen siger på to eller tre vidners udsagt skal en sag stå fast

Citat:
2Th 1:9  de, som jo skulle lide Straf, evig Undergang bort fra Herrens Ansigt og fra hans Vældes Herlighed.

Mat 25:46  Og disse skulle gå bort til evig Straf, men de retfærdige til evigt Liv."

Isa 33:14  På Zion skal Syndere bæve, Niddinger gribes af Skælven: "Hvem kan bo ved fortærende Ild, hvem kan bo ved evige Bål?"

Mat 13:42  og de skulle kaste dem i Ildovnen; der skal være Gråd og Tænders Gnidsel.

Rev 20:15  Og dersom nøgen ikke fandtes skreven i Livets Bog, blev han kastet i Ildsøen.

Rev 20:10  Og Djævelen, som forfømte dem, blev kastet i Ild og Svovlsøen, hvor også Dyret og den falske Profet var; og de skulle pines Dag og Nat i Evighedernes Evigheder.

Psa 9:17  (9:18) Til Dødsriget skal de gudløse fare, alle Folk, der ej kommer Gud i Hu.

læg især mærke til åbenaringsbogen kap 20.10, nat og dag, i evighedernes evigheder skal de pines der

Vi er ikke over Gud, så vi kan dømme ham

Ole

Til toppen 
#74757 - 15/01/2007 08:50 Re: Det evige Helvede... [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

Jeg er enig med dig i at vi ikke kan være glade for det. Det burde få os op af sofaen og gøre noget for at vinde ikke troende

Ole

Til toppen 
#74758 - 15/01/2007 09:29 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
min kommentar til din artikel

1. du blander de to domstole sammen, den store hvide trone er for de ikke troende, hvor vi allerede har fået vores dom efter bortrykkelsen

2. evigt liv er i kontrast til evig dom

3. den der med den evige ild syntes jeg ikke holder, for det er bare ET vers der siger det. og bibelen siger på to eller tre vidners udsagt skal en sag stå fast

Der er jo en hel masse andre argumenter m.v. du helt overser, her er et af dem:

De frelste får evigt liv. De ugudelige, de fortabte, får ikke evigt liv.

Der står at syndens løn er døden, og døden er altså ikke det samme som liv!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74759 - 15/01/2007 09:34 Re: Det evige Helvede... [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Det er ikke forfatterens navn der afgør om en artikel er god eller ej, - det er alene indholdet, de argumenter og den dokumentation en artikel indeholder, der skal være afgørende.

Og så er det forøvrigt heller ikke mig, der har skrevet artiklen. Har ganske enkelt glemt at sætte forfatterens navn på, og han hedder Alf Lohne. Det må jeg hellere se at få rettet i dagens løb.
Citat:
Om der er evig pine eller ej finder jeg det sørgmodigt at nogle kan synes det er "godt". Det er da frygteligt. Og vi fortjener som kristne sådan set at havne samme sted. Men Jesus gør forskellen!

Så du mener alligevel at Gud vil pine, plage og torturere de fortabte gennem alle evigheder?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74760 - 15/01/2007 09:43 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Så du mener alligevel at Gud vil pine, plage og torturere de fortabte gennem alle evigheder?

Det sagde jeg ikke noget om, og det var helt bevidst. Så vidt jeg ved er Gud i øvrigt ikke i helvede.

Hvad jeg menter var at uanset om man tror på annihilationslæren eller den evige pine, så er der her tale om noget frygteligt, som jeg ikke kan forstå nogle vil kalde "godt". Det er dybt tragisk, og som Ole sagde, så burde det få os op af stolene i lovsang over vores egen frelse og i iver efter andres.

Til toppen 
#74761 - 15/01/2007 10:06 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

de døde skal også opstå, dvs de får også et opstandelseslegeme, deraf kan de også straffes

det evige liv består jo i at kende Gud vor Fader, mener jeg Jesus siger et sted, så det er ikke kun noget med varigheden

Ole

Til toppen 
#74762 - 15/01/2007 10:11 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

en af grundene til at folk vil blive pint i helvede er at det valgte syndens vej her i livet, derfor hader Gud synden, fordi den afskærer adgangen til himmelen, og til at leve med Gud.

desuden, så er der flere vidnesbyrd om at ilden i helvede er uudslukkelig, end at den er midlertidig, men det vers med sodoma og gomora er også et misforstået vers, den evige ild der betegner at dommen var kontant, altså ikke hvor varig den var umiddelbart. Men omvent, var den ikk evig? var dommen ikke evig i at Gud udførte den, den ophørte jo ikke. Dvs, Gud mildnede ikke dommen på noget tidspunkt

Ole

Til toppen 
#74763 - 15/01/2007 12:31 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
[ ... ]det vers med sodoma og gomora er også et misforstået vers, den evige ild der betegner at dommen var kontant, altså ikke hvor varig den var umiddelbart. Men omvent, var den ikk evig? var dommen ikke evig i at Gud udførte den, den ophørte jo ikke. Dvs, Gud mildnede ikke dommen på noget tidspunkt

Her har du lige præcis fat i noget meget væsentligt!

Sodoma blev straffet med den evige ild, den uudslukkelige ild. Men den brænder ikke længere. Den er ophørt igen. Den ophørte nemlig da der ikke var mere der kunne fortærre. Den er uudslukkelig og den brænder uafbrudt indtil der ikke er mere der kan brænde.

Sådan vil det også være med Helvede. Den er uudslukkelig så længe der er noget at fortærre. Og når der ikke er mere at fortærre, når synden og synderen er udryddet, gået til grunde, brændt op i Helvedes flammer, slukkes denne. Og den sidste fjende der tilintetgøres er døden og dødsriget, der begge kastes i Ildsøen og går tilgrunde.

Den sjæl der synder skal dø, og denne dø foregår i Ildsøen, Helvede. De fortabte, de får ikke noget evigt liv, ikke engang i Helvede. De har nemlig ingen udødelig sjæl.

Det er kun de frelste der får evigt liv som en nådegave fra Gud. Guds dom er endelig, den er endegyldig. De frelste dømmes til evigt liv, de fortabte, de ugudelige, dømmes til evig død som en følge af deres synd.

Dette er bibeltro lære.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74764 - 15/01/2007 13:04 Re: Det evige Helvede... [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvad jeg menter var at uanset om man tror på annihilationslæren eller den evige pine, så er der her tale om noget frygteligt, som jeg ikke kan forstå nogle vil kalde "godt". Det er dybt tragisk, og som Ole sagde, så burde det få os op af stolene i lovsang over vores egen frelse og i iver efter andres.

Se, dét er vi helt enige om.

Og så er tilintetgørelsen i Ildsøen jo netop bestemt heller ikke nogen rar oplevelse, og jeg da bestemt også at denne tilintetgørelse er både pinefuld og en frygtelig oplevelse. Og jeg kan slet ikke se noget som helst behov for at denne pine skal vare evigt. Og en evig pine harmonerer heller ikke hverken med en kærlig Gud, og heller ikke med Bibelens lære om at den sjæl der synder skal dø.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74765 - 15/01/2007 13:08 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Andreas,

Citat:
Dette er bibeltro lære.

Tja, for mig at se er det ikke bibeltro lære... men hey, prøv om du kan overbevise mig: Bibelen er jo højeste autoritet her, så hvis du har tid kunne det være lækkert med nogle bibelvers bag denne "bibeltro" lære.

på forhånd tak

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#74766 - 15/01/2007 13:09 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

bibeltro? nej der er vi heller ikke enige

Ilden i S og G, er stadig uudslukkelig, den er aldrig holdt op. Det var folkene der tales om, og ikke specielt bygningerne.

Dommen blev eksekveret, og bliver ved indtil den dag i dag (det er jo ikke poesi, eller?). Den ild har aldrig stoppet, det står der intet om nogen steder, tværtimod siger en bogstavelig læsning af det, og masse andre steder at den ild ALDRIG hører op. Hvor den lære kommer fra har jeg ingen anelse om, men jeg tvivler på at den stammer fra bibelen.

men jeg vil da gerne se skriftsteder på det med ilden og den tilintegjorte sjæl. Den artikel du nævnte før overbeviste mig ikke om noget særligt, andet end at den var mangelfuld, men jeg ved godt zt du ikke selv havde skrevet den, men så kunne du jo sætte dig ned og skrive en du selv havde skrevet, og som var mere funderet i skriften (min mening)

Ole

Til toppen 
#74767 - 15/01/2007 13:14 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Ilden i S og G, er stadig uudslukkelig, den er aldrig holdt op.

Jeg kender flere der har været i det område hvor Sodoma og Gomorra angiveligt skulle have ligget, og ingen af dem har fortalt mig om at der stadig er en ild der brænder hvor de to byer engang lå!

Og hvis der var ville dette jo være en af verdenshistoriens største sensationer som bekræftelse på Bibelens historiske troværdighed.

Men jeg vil da glæde mig til at der er nogen der kan udpege det sted, evt. via Google Earth eller anden satelitbillede.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74768 - 15/01/2007 13:19 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

du misser pointen, det var menneskene der syndede, og derfor dem der blev dømt med en evig ild, dvs der hvor de er idag oplever de netop den evige ild
det er for mig at se det teksten siger

Ole

Til toppen 
#74769 - 15/01/2007 13:28 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
du misser pointen, det var menneskene der syndede, og derfor dem der blev dømt med en evig ild, dvs der hvor de er idag oplever de netop den evige ild
det er for mig at se det teksten siger

Så må du altså lige citere den præcise tekst der fortæller at den ild der faldt ned fra Himmelen og fortærrede såvel mennesker som hele byen ikke var en helt konkret og bogstavelig ild.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74770 - 15/01/2007 13:35 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

jeg siger ikke at den var bogstavelig, men dommen og ilden er evig og står fast, det jeg mener er at der hvor de syndere er nu fortsætter dommen og ilden

Ole

Til toppen 
#74771 - 15/01/2007 13:39 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
jeg siger ikke at den var bogstavelig, men dommen og ilden er evig og står fast, det jeg mener er at der hvor de syndere er nu fortsætter dommen og ilden

Og hvilke bibeltekster (skriftsteder) fortæller os at det IKKE var en bogstavelig ild der fortærrede Sodoma og Gomorra og alle dens indbyggere? - Jeg har ledt uden at kunne finde dem!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74772 - 15/01/2007 14:22 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

andreas

jeg siger intet steds at det ikke er en bogstavelig ild, læs hvad jeg skriver, men du er FOR meget hængt op på stedet, og ikke nok på hvad der skete

Ole

Til toppen 
#74773 - 15/01/2007 15:05 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Mht. "liv" og "død", så er der jo heller ingen af dem, der ikke tror på annihilationslæren, der vil kalde fortabelsen "evigt liv", selvom det er en evig eksistens. Det evige liv er at kende Gud og Jesus (Joh. 17,3). Den evige død er tilsvarende at være skilt fra ham.

Vi kan ikke bruge logiske billeder af hvordan ild virker her på jorden til at sige, hvordan det vil være i evigheden. Ellers kunne vi ligeså vel argumentere med, at evigt liv heller ikke giver mening, da vi ved, at alt liv har en ende. Eller at evig glæde ikke giver mening af samme årsag. For slet ikke at tale om gader af guld, der ligner rent glas. Sådan ser guld jo ikke ud.

Hvis den evige straf ender, må det evige liv også ende, eftersom de to ting står parallelt i Matt. 25,46.

Og at noget er ødelagt, betyder heller ikke nødvendigvis, at det er ophørt med at eksistere.

Hvor nødig vi end vil det, står der om en pine i evighedernes evigheder, Åb. 14,11 og 20,10.

Men jo. Gud er kærlighed. Og han vil ikke, at noget menneske skal gå fortabt. Fortabelsen er noget, mennesket selv vælger: "Hvorfor vil I dø, Israels hus? Jeg ønsker ikke nogens død, siger Gud Herren. Vend om, så skal I leve!" Ez. 18,31-32.
Derfor sendte han sin Søn som menneske til at gennemgå denne død og adskilthed fra Gud i vores sted, for at vi ikke skal ende i samme situation, når vi tager imod hans gave.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#74774 - 15/01/2007 15:30 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
[ ... ] men du er FOR meget hængt op på stedet, og ikke nok på hvad der skete

Det der skete, det skete på stedet. Og lige som Sodoma og Gomorra blev fortærret af en uudslukkelig ild, sådan skal det gå for de gudløse på dommedag, - det er hvad Bibelen lærer!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74775 - 15/01/2007 15:40 Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: SimonKL]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:
Dette er bibeltro lære.

Tja, for mig at se er det ikke bibeltro lære... men hey, prøv om du kan overbevise mig: Bibelen er jo højeste autoritet her, så hvis du har tid kunne det være lækkert med nogle bibelvers bag denne "bibeltro" lære.

Her skulle så være et bibelstudium jeg har sat sammen til dig (og andre der er interesseret i sund bibelsk undervisning):

1. Hvilken straf bliver tildelt dem der ikke vil modtage frelsen i Jesus?

a) De mister livet
Joh. 3,36: "... skal ikke se livet"
1. Joh. 5,11-12: "... den som ikke har Guds Søn, har ikke livet"
Matt. 10,39: "Den som har bjærget sit liv, skal miste det"

b) De dør
Ez. 18,4.13.20: "... den sjæl, der synder, skal dø. ...han skal visselig lide døden, ... den sjæl, der synder, skal dø"
Ez. 3,17-19: "Når jeg siger til den gudløse: 'Du skal visselig dø!' ... så skal samme gudløse dø for sin misgerning. ...og han ikke omvender sig, så skal samme gudløse dø for sin misgerning".
Rom. 6,23: "thi syndens løn er døden, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus vor Herre".
Jak. 5,20: "... frelser han sjæl fra døden ..."
Åb. 21,7-8: "... deres plads er i søen, som brænder med ild og svovl; det er DEN ANDEN DØD".

c) De udryddes
Sal. 37,9.22.34: "... ugerningsmænd skal ryddes ud ... de, han forbander, udryddes. ... skue de gudløses undergang".
Ordsp. 2,21-22: "... gudløse ryddes af landet, troløse rykkes derfra".
Es. 29,18-20: "Thi voldsmand er borte, spotter forsvundet, bortryddet hver, som er vågen til ondt ...".
Ap.g. 3,23: " ... det skal ske, at hver sjæl, som ikke hører på den profet, skal udryddes af folket".

d) De omkommer
Sal. 37,20: "Thi de gudløse går til grunde, som engenes pragt er Herrens fjender, de svinderm de svinder som røg".
Sal. 73,26-27: "Thi de, der fjerner sig fra dig, går under, du udsletter hver, som er dig utro".
Es. 1,28: "Men overtrædere og syndere knuses til hobe; hvo Herren svigter, forgår".

e) De forgår
Sal. 37,20.10: "Thi de gudløse går til grunde ... En liden stund, og den gudløse er ikke jere".
Obadias 16: "... og blive, som om de aldrig havde været til".

f) De opbrændes
Sal. 112,10: "Den gudløse ... går tilgrunde (1740-overs. og 1871 overs.: hensmelte)".
Es. 1,31: "Den stærke bliver til blår, hans værk til en gnist; begge brænder med hinanden, og ingen slukker".
Nah. 1,10: "Er de end sammenflettet som tjørn og gennemdrukne af vin, skal de dog fortærres som fuldtørt strå".
Matt. 3,12: "... men avnerne skal han opbrænde med uudslukkelig ild".
Mal. 4,1-3: "... alle, som øver gudløshed, skal blive som strå, og dagen, som kommer, skal lade dem gå op i luer, siger Hærskarers Herre, så der ikke levnes rod eller gren af dem".
Åb. 20,9: "Da faldt der ild ned fra Himmelen fra Gud, og fortærrede dem".

2. Er det en virkelig ild, en bogstavelig ild, der fortærer de ugudelige, de fortabte?
- Ja, samme ild som opbrænder hele jorden.
2. Pet. 3,7.10: "Og de nuværende himle og jorden er gemt ved det samme ord og forbeholdt ilden på den dag, da de ugudelige mennesker skal dømmes og fortabes. ... Men Herrens dag skal komme som en tyv; da skal himlene forgå med brag, og elementerne skal komme i brand og opløses, og jorden og alt menneskeværk på den skal brændes op".

3. Jamen findes der da ikke et evigt brændende Helvede?
Ordet "helvede" i Bibelen er oversat fra flere forskellige ord. I Det Gamle Testamente "sheol". Det betyder altid graven (dødsriget). I Det Nye Testamente findes ordet "hades", der har samme betydning som det gammeltestamentlige "sheol". Desuden findes ordet "gehenna", der betegner det kommende straffested, Ildsøen, hvor de ugudelige opbrændes. Ordet "gehenna" stammer fra Ben-Hinnoms Dal, en dal uden for Jerusalem der blev brugt som losseplads, og som jævnligt brændte med en ild, der skulle tilintetgøre ådsler og andet affald fra byen. Dette sted er jo en ganske passende illustration på den Ildså, der til sin tid helt vil fortærre og tilintetgøre de ugudelige.
Der findes intet evigt brændende Helvede nu, og det Helvede der kommer, Ildsøen, skal helt tilintetgøre sine ofre og rense jorden, der derefter forvandles til en ny genskabt Paradisets Have.

4. Hvordan skal vi da så forstå ordet "evig" der nogle gange forbindes med de ugudelige skæbne?
Ordet "evig" betyder ikke altid noget evigtvarende uden ophør.
3. Mos. 25,46 (Norsk KJV): "de skal være jeres trælle til evig tid".
4. Mos. 18,19: "... som en evig gyldig rettighed; det skal være en evig gyldig saltpagt for Herrens åsyn for dig tillige med dine efterkommere".
3. Mos. 16,34: "Det skal være eder en evig gyldig anordning ...".
2. Kong. 5,27: "... Na'amans spedalskhed skal hænge ved dig og dit afkom til evig tid".

- Ordet "evig" anvendes ofte i Bibelen om noget af begrænset varighed. Omstændigheder og sammenhængen må være afgørende for om det skal betyde noget af begrænset varighed eller af ubegrænset varighed. Om ordet "aionios", som ordet "evig" er oversat fra, sagde biskop Personne følgende: "Dette adjektiv ("Aionios") er dannet af substantivet "aion" som IKKE betyder evighed ... For os er det tilstrækkeligt at vide, at der ikke ligger noget eksistensbegreb i "aion", som er det latinske "ævum"; men da er det jo også klart, at noget evighedsbegreb kan ej heller ligge i det af "aion" dannede adjektiv "aionos"." Biskoppen fortsætter derfor også: "For min del skulle jeg yderligere ville justere læren om tilstanden efter døden; thi jeg bekender oprigtigt, at jeg ikke kan tro på læren om en evig usalighed, idet jeg anser den lære for at være både ubibelsk og ufornuftig", Biskop John Personnes herdebrev, side 37-40.

5. Hvad menes der så med udtrykket "evig ild"?
- En sådan ild, der fortærrede Sodoma og Gomorra, og som ikke brænder længere, da alt hvad der kunne fortærres blev fortærret.
Jud. 7: "Ligeledes er Sodoma og Gomorra og de omliggende byer, der på samme måde som de var hengivne til utugt og omgang mod naturen, sat til et advarende eksempel, idet de lider straf i evig ild".
2. Pet. 2,6: "Og byerne Sodoma og Gomorra dømte han til ødelæggelse og lagde dem i aske, idet han satte dem til advarende eksempel for de ugudelige i kommende tider".
Klages. 4,6: "Mit folks datters brøde var større end synden i Sodom, som brat blev styrtet, så hænder ej rørtes derinde".

6. Hvad menes der med "uudslukkelig ild"?
- En ild der ikke kan slukkes, før den har gjort sit bytte til aske, helt fortærret det.
Jer. 17,27: "... så sætter jeg ild på dets porte, og den skal fortærre Jerusalems paladser uden at slukkes".
Ez. 20,47-48: "Jeg sætter ild på dig, og den skal fortærre alle træer i dig, både friske og tørre; den luende ild skal ikke slukkes, ... Og alt kød skal se, at jeg, Herren, har tændt den; den skal ikke slukkes".
Mal. 4,1-3: "... alle, som øver gudløshed, skal blive som strå, og dagen, som kommer, skal lade dem gå op i luer, siger Hærskarers Herre, så der ikke levnes rod eller gren af dem".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74776 - 15/01/2007 16:01 Re: Det evige Helvede... [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hvis den evige straf ender, må det evige liv også ende, eftersom de to ting står parallelt i Matt. 25,46.

Jeg siger jo heller ikke at straffen ender. Straffen er endegyldig, straffen er evig. Straffen for synd er døden, siger Bibelen, den Anden Død, som er Ildsøen. Og der står også at døden kastes i Ildsøen, den Ildsø der fortærrer alt når ild og svovl falder ned fra Himmelen og fortærrer alt og renser jorden så Gud kan genskabe Paradiset, Den Nye Jord hvor retfærdighed bor.

Citat:
Hvor nødig vi end vil det, står der om en pine i evighedernes evigheder, Åb. 14,11 og 20,10.

Se iøvrigt mit svar til simon kl. Det forklarer ganske tydeligt hvad der menes med disse udtryk.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74777 - 15/01/2007 17:44 Re: Det evige Helvede... [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

hvis man tager noget ild fra alteret, ophører det så med at være ild? nej vel.

evig ild, som aldrig forgår, man tager det fra kildens sted, og bruger det til dom, det er stadig evig ild, og vedbliver med at være det, også bagefter, uanset hvor meget ild man tager fra kilden, så vil det også stadig være en evig ild

Ole

Til toppen 
#74778 - 15/01/2007 17:48 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

e) De forgår
Sal. 37,20.10: "Thi de gudløse går til grunde ... En liden stund, og den gudløse er ikke jere".
Obadias 16: "... og blive, som om de aldrig havde været til".

f) De opbrændes
Sal. 112,10: "Den gudløse ... går tilgrunde (1740-overs. og 1871 overs.: hensmelte)".
Es. 1,31: "Den stærke bliver til blår, hans værk til en gnist; begge brænder med hinanden, og ingen slukker".
Nah. 1,10: "Er de end sammenflettet som tjørn og gennemdrukne af vin, skal de dog fortærres som fuldtørt strå".
Matt. 3,12: "... men avnerne skal han opbrænde med uudslukkelig ild".
Åb. 20,9: "Da faldt der ild ned fra Himmelen fra Gud, og fortærrede dem".

punkt e:

det er her tale om på jorden, og ikke noget med ildsøen eller helvede at gøre

punkt f:

det samme igen nogle steder

men vi bliver aldrig enige i dette, men fint nok, så lang tid det ikke er frelsen, så betyder dette ikke så meget mener jeg

KH

Ole

Til toppen 
#74779 - 15/01/2007 18:46 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
punkt e:
det er her tale om på jorden, og ikke noget med ildsøen eller helvede at gøre

punkt f:
det samme igen nogle steder

Så du mener at de gudløse går til grunde og bliver tilintetgjort her på jorden. Og selv om de er tilintetgjort her på jorden, så er de ikke tilintetgjort alligevel?

Jeg har mere end svært ved at følge en sådan selvkoliderende form for logik!

Summen af de tekster jeg har lagt frem, taler deres meget tydelige spor, især teksterne om at syndens løn er døden og at den sjæl der synder skal dø.
Citat:
men vi bliver aldrig enige i dette, men fint nok, så lang tid det ikke er frelsen, så betyder dette ikke så meget mener jeg

Enighed er ikke målet i sig selv. Målet er at finde frem til hvad Bibelen lærer om emnet.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74780 - 15/01/2007 18:49 Re: Det evige Helvede... [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
hvis man tager noget ild fra alteret, ophører det så med at være ild? nej vel.

Jeg mangler stadig at få et skriftsted der viser at der stadig er ild i Sodoma og Gomorra, samt anvisning på hvor man kan tage hen for at se disse to byer, med omrkingliggende småbyer, stadigt brændende!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74781 - 16/01/2007 00:37 Det modsiger Skriften så.... [Re: Andreas Falck]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Synes lige mit svar fra debatten på "andre emner" fortjente publicering her også

Du tager en række skriftsteder frem, men som alle andre steder i Biblen skal de læses i sammenhæng og ikke bare enkeltstående..

Men lad os nu tage fat i eks. Åbenbaringen.
Der læser vi klart og tydeligt at:

"Og atter sagde de: »Halleluja! Røgen fra hende stiger op i evighedernes evigheder.«" (19:3)

"Og Djævelen, som forførte dem, blev styrtet i søen af ild og svovl, hvor også dyret og den falske profet er, og de skal pines dag og nat i evighedernes evigheder." (20:10)

Nu vil du sikkert hævde at vi her har fat i at "i evighedernes evigheder" ikke betyder for evigt og altid, men kun indtil noget nyt, som Gud har bestemt, indtræder. For du HAR ret i at det ord der kun til dansk kan oversættes med "evig" kan have disse to forskellige betydninger.
MEN

Udtrykket "i evighedernes evigheder" optræder flere gange, ikke kun i Åbenbaringen, men i hele NT, og ikke kun i forbindelse med talen om de fortabtes pinsler.

F.eks. siger Åb 11:15 at Jesus skal være konge i evighedernes evigheder - hvilket du vel næppe vil mene er tidsbegrænset?

Englen i 10:6 sværger ved "ham der lever i evighedernes evigheder" - her menes naturligvis Herren, og du vil vel heller ikke påstå at Han er tidsbegrænset?

Og både Paulus i Gal 1:5, Fil 4:20, 1 Tim 1:17 og 2. Tim 4:18;
Hebræerbrevets forfatter i 13:21, og Peter i 1. Pet 4:11 bruger udtrykket om Jesus og/eller Gud Fader, hvor pris og/eller ære og/eller magt og/eller pris tilregnes Herren i "evighedernes evigheder"

Dette tyder for mig at se på at vi har at gøre med noget i nærheden af et fast udtryk - og et som udtrykker noget der aldrig i evighed skal ophøre.

Og serlvom det er rigtigt at hovedformen af det græske verbum også kan have betydningen "tidsbegrænset" gør sammenhængen med resten af NT os klart, vil jeg mene, at det IKKE er den betydning vi har fat i her.

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#74782 - 16/01/2007 01:12 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: JesusFreakDK]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Synes lige mit svar fra debatten på "andre emner" fortjente publicering her også

Jamen så synes jeg da også at mit svar i den anden tråd fortjener at blive publiceret her også:

Jeg vil blot endnu engang henlede opmærksomheden på, at Bibelen gør det helt klart og tydeligt:
1) Den eneste der har udødelighed er Gud
2) Gud skænker et evigt liv til de frelste
3) Mennesket (det syndige) har ikke noget evigt liv
4) Biblen siger at syndens løn er døden
5) Bibelen fortæller at de gudløse skal lide den anden død
6) Satan siger at Gud er en løgner når han siger at synderen skal dø
7) Store dele af kristenheden i dag har adopteret Satans løgn om at synderen ikke skal dø.

Jeg vælger at tro på Gud når han siger at den sjæl der synder skal dø, og jeg forkaster dermed Satans løgn om at synderen ikke skal dø.

De frelste modtager det evige liv ved Jesu genkomst. De gudløse straffes ved at de kastes i Ildsøen der brænder med svovl, og der bliver de tilintetgjort. En kærlig Gud piner ikke nogen i al evighed, men i sin store kærlighed tilintetgør han synderen og alt hvad synden har ført med sig.

Jeg har aldrig fattet hvorfor det er så vigtigt for så mange at holde fast i et billede af en forfærdelig straffende Gud der piner de gudløse i al evighed, når Bibelen nu altså så klart fortæller at de gudløse går til grunde, tilintetgøres, opbrændes.

Ved afslutningen af de 1000 år vil der regne ild og svovl ned fra Himmelen og fortærre de gudløse og alt menneskeværk på denne jord, hvorved jorden bliver renset i ild. Der står jo ganske tydeligt i Åb. 20,9: "Da faldt der ild ned fra Himmelen fra Gud og fortærrede dem".

Når de fortærres, så lever de altså ikke videre!

Hvorfor sprang du vers 9 over? Og der står videre i Åb. 20,14: "Og døden og døsriget blev kastet i ildsøen. Dette er den anden død: ildsøen". Og i 21,8: "... ildsøen, som brænder med ild og svovl, det er den anden død".

Og lad mig slutte af med disse ord af Paulus: "Og den sidste fjende der tilintetgøres er døden. .... Men når dette forkrænkelige har iført sig uforkrænkelighed, og dette dødelige har iført sig udødelighed, da skal det ord opfyldes, som står skrevet: 'Døden er opslugt og sejren vundet'. 'Død, hvor er din sejr? død, hvor er din brod'."", 1, Kor. 15,26.54-55.

Her fremgår det jo også ganske tydeligt at det kun er de frelste der iklædes udødelighed, hvilket de gudløse ikke gør.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74783 - 16/01/2007 17:34 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Andreas,

Mange tak for det

mvh simon

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#74784 - 16/01/2007 17:55 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Vi taler ikke om den evige fortabelse ud fra et ønske om at "acceptere Satans løgn". Heller ikke fordi det er "vigtigt" for os at holde fast i, som om det var for vores fornøjelses skyld. Det er det ikke.
Men igen handler det også om, hvad død er. Er det ren og skær ikke-eksistens, eller er det adskillelse fra Gud? I så fald er det ikke "liv", selv om det nok er eksistens.
Ellers henviser jeg til det jeg skrev tidligere.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#74785 - 16/01/2007 18:24 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: AnnePande]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Anne

Skal det forståes sådan, at efter den første død (fysisk) og efter den anden død (ildsøen), så har man ikke liv men eksistens ?

Mvh
Raven

Til toppen 
#74786 - 16/01/2007 20:13 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Hej Andreas
Jeg har ikke tænkt mig at argumentere mod det meste af dine indlæg. Dels fordi jeg er delvist enig i flere af dine del-iagtagelser. Dels fordi bl.a. Anne og Ole har svaret godt på meget af det. Og dels fordi en del af din øvrige argumentation går på rationelle overvejelser ud fra egne forestillinger og alm. menneskers ord. Men, for det første er du vel opmærksom på, at man tilsvarende ud fra mange steder i GT vil kunne forsøge en argumentation for, at der heller ikke er noget evigt liv, altså ingen Himmel og en ingen kommende ny jord?

Jeg vil tage fat i de sidste af dine skrifthenvisninger, som du mener begrunder, at der er tale om udslettelse med ophør af eksistens:

Citat:
Jud. 7: "Ligeledes er Sodoma og Gomorra og de omliggende byer, der på samme måde som de var hengivne til utugt og omgang mod naturen, sat til et advarende eksempel, idet de lider straf i evig ild".
2. Pet. 2,6: "Og byerne Sodoma og Gomorra dømte han til ødelæggelse og lagde dem i aske, idet han satte dem til advarende eksempel for de ugudelige i kommende tider".
Klages. 4,6: "Mit folks datters brøde var større end synden i Sodom, som brat blev styrtet, så hænder ej rørtes derinde".

Det første bibelcitat mener jeg netop henviser til Helvede(ts forgård)! Bemærk nutidsformen. De er sat som advarende eksempler, fordi Gud greb til synlig dom over byerne som han har kastet i Helvede (om det så konkret betyder hver og én ved jeg ikke, men noget kunne tyde på det). Om "idet" er korrekt oversat ved jeg ikke. Det er heller nødvendigvis afgørende. Men pointen er nok også, at vi kan se at byerne ikke er der længere, og nu lider de (i skrivende og læsende stund) i en evig ild. De to sidste henvisninger gengiver, at Gud her greb til synlig dom som et advarende eksempel, ligesom frelsen af Lot er et godt eksempel på Guds nåde. Det sidste understreger blot brat dommen kom over byen, så folk ganske hurtigt blev slået ihjel, rent fysisk. Men dommen går videre end det.

Citat:
Jer. 17,27: "... så sætter jeg ild på dets porte, og den skal fortærre Jerusalems paladser uden at slukkes".

Dette ser jeg bl.a. som en advarsel om et evigt vedvarende helvede.

Citat:
Ez. 20,47-48: "Jeg sætter ild på dig, og den skal fortærre alle træer i dig, både friske og tørre; den luende ild skal ikke slukkes, ... Og alt kød skal se, at jeg, Herren, har tændt den; den skal ikke slukkes".

Jeg vil heller ikke her afvise at der er tale om et evigt vedvarende pinested i Helvede ud fra "alt kød"'s mulige sammenhæng med dommedag. Bemærk dog at det nok er en lignelse.
Citat:

Her mener jeg at der er tale om det evigt vedvarende Helvede. Så vidt jeg kan konstatere, er en anden oversættelsesmulighed:

" ... alle overmodige og hver den som gør ondt, være som halm, og dagen som kommer skal sætte dem i brand, siger Herren, hærskarernes Gud, så den ikke levner dem rod eller gren."

De skal altså intet have at støtte sig til, hverken på dommens dag eller i den evige straf. Men, selv med den oversættelse du anfører, kan det tydeligt forstås som at han ikke skåner noget af dem, alt skal fortæres i ilden. Men det er en evigt vedvarende undergang/fortærelse/død/pine/fortabelse! Dette kan du bl.a. se i Åb 14,9-11, Mark 9,42-49, Matt 18,6-9, Matt. 25,46 hvor det i sidste tekst, så vidt jeg kan konstatere, også kan oversættes som "evig pine". Spørgsmålet er, om det græske ord for straf/pine rummer muligheden for straf uden pine. Selv på dansk med "straf" er det svært at få det til at være en tale om udslettelse og ophør af smerte i en ildsø.

Jeg må sige, at jeg heller ikke just glæder mig over Helvedets realitet. Men når Jesus taler så klart, må vi ikke undvige. Hvad vi bør indprente os, er, at alle de anførte steder har sin motivation i ønsket om, at ingen skal gå fortabt og alle nå til omvendelse! At vi dog må omvende os til Jesus, og ikke lade os narre til at ville klare os selv.

Kærlig hilsen
Mads

Til toppen 
#74787 - 17/01/2007 00:03 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg må sige, at jeg heller ikke just glæder mig over Helvedets realitet. Men når Jesus taler så klart, må vi ikke undvige. Hvad vi bør indprente os, er, at alle de anførte steder har sin motivation i ønsket om, at ingen skal gå fortabt og alle nå til omvendelse! At vi dog må omvende os til Jesus, og ikke lade os narre til at ville klare os selv.

Glemmer du ikke helt denne klare og tydelige tekst:
Ved afslutningen af de 1000 år vil der regne ild og svovl ned fra Himmelen og fortærre de gudløse og alt menneskeværk på denne jord, hvorved jorden bliver renset i ild. Der står jo ganske tydeligt i Åb. 20,9: "Da faldt der ild ned fra Himmelen fra Gud og FORTÆRREDE dem".

Men jeg går ud fra at "fortærrede" ikke betyder "fortærrede" alligevel, men at det betyder at de slet ikke blev fortærret selv om Bibelen siger at det blev de altså.

Og du glemmer også helt, at de ugudelige altså ikke har fået hverken evigt liv eller udødelighed - men ikke desto mindre vil du alligevel påstå at de ugudelige har udødelig evigt liv.

Slangens løgn i Edens Have har ingenlunde været forgæves.

Gud siger: den der synder skal dø.

Mange kristne siger: sludder og latin, der er ingen der skal dø

Gud siger i Bibelen: kun Gud har udødelighed

Mange kristne siger: sludder og latin, alle har udødelighed; også de ugudelige, de skal nemlig aldrig dø, men ristes over en sagte kulild i en vederstyggelig evighed

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74788 - 17/01/2007 00:59 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
seeker
Bruger

jeg må erklære mig enig med Andreas.. Så langt jeg kan se, taler en overvældende del af bibelen om fortabelse som udslettelse. Både konkret og som principper.

bibelen taler om "evig pine" ét sted. Ét sted! (ok.. 2 - men det er en gentagelse). I Johs Åbenbaring som de fleste nok vil være enige om, at man skal passe på med tage helt bogstaveligt.

Burde man ikke forvente flere skriftsteder, hvis et evigt pinested virkelig var en realitet?

Derudover - jeg mener ikke, man kan leve med et billede af Gud, der tillader et evigt helvede. Jeg skal ikke udelukke, at man kan tro på det i teorien - men i praksis?
Jeg tvivler.. Overvej følgende: Er Gud mere trofast og kærlig end en mor er overfor sit barn? Ville en mor nogensinde overlade sit barn til en straf uden ende?

(Derudover - jeg har læst en god del om emnet. og jeg har aldrig set/hørt/læst nogen tilbagevise de argumenter Andreas fremfører.)

kh
stef

Ændret af stef (17/01/2007 01:00)

Til toppen 
#74789 - 17/01/2007 10:56 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: seeker]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Derudover - jeg mener ikke, man kan leve med et billede af Gud, der tillader et evigt helvede. Jeg skal ikke udelukke, at man kan tro på det i teorien - men i praksis?
Jeg tvivler.. Overvej følgende: Er Gud mere trofast og kærlig end en mor er overfor sit barn? Ville en mor nogensinde overlade sit barn til en straf uden ende?

Det er da helt forfriskende at læse et indlæg der ikke forsøger at fasthold billedet af en Gud der vil pine de fortabte i al evighed.

Princippet i Guds straffemetodik fremgår jo også ganske tydeligt i De 10 Bud: " ... Herren din Gud er en nidkær Gud, der indtil tredje og fjerde led straffer fædres brøde på børn af dem, der hader mig, men i tusind led viser miskundhed mod dem, der elsker mig og holder mine bud", 2. Mos. 20,5-6.

Tanken i denne tekst, er ikke spor forbavsende. Gud begrænser konsekvenserne af vor synd til noget meget kort, 3-4 slægtled. Men konsekvenserne af at elske Gud og være lydig mod Hans bud er ganske enkelt helt ubegrænsede.

Når den endelige dom fuldbyrdes, får de frelste del i udødeligheden, som jo er en forudsætning for evigt liv.

De fortabte bliver kastet i Ildsøen der brænder med svovl. Det er denne blanding af ild og svovl der også ramte og udslettede Sodoma og Gomorra, og som Åb. 20,9 fortæller os vil fortærre de ugudelige fortabte ved slutningen af De 1000 år. Det er bestemt en forfærdelig straf at være blandt dem der udsættes for dette, og jeg er da også helt sikker på at det i høj grad vil være forbundet med ubeskrivelig smerte og uendelig pine at havne i den situation.

Men det er helt uforeneligt med en alkærlig Guds karakter at gøre ham til en der vil pine de fortabte i al evighed uden ophør. Når Bibelen taler om evig straf, er det jo dog ganske klart at denne straf er endegyldig.

Som jeg også tidligere har fremført, er tanken om menneskets evige pine i et svovldryppende brændende helvede tæt knyttet sammen med Slangens første løgn i Edens Have: "I skal ingenlunde dø". Tanken om den udødelige sjæl er ganske enkelt totalt ubibelsk. Bibelen lærer os helt tydeligt at mennesket ikke på nogen måde er udødelig. Det er kun Gud der har udødelighed.

Satan har fået indført to ganske forfærdelige løgne:
1. Mennesket ejer udødelighed
2. Gud er en sadist der piner, plager og torturerer i al evighed uden ophør.

De frelste mennesker får del i denne udødelighed via frelsen og har dermed fået evigt liv.

De ugudelige har, og får ikke, del i udødeligheden og har dermed heller ikke noget evigt liv. De straffes ved at de ender i Ildsøen der brænder med svovl, og der vil de blive tilintetgjort og udslettet akkurat som vi kan se at det gik med Sodoma og Gomorra.

Guds kærlighed er så stor og så mægtig, at han i medfølelse med selv de fortabte vil være så nådig over for dem at deres pinsler i Ildsøen vil få en ende. Der står jo dog også flere steder i Bibelen, ud over det allerede citerede fra De 10 Bud: "Jeg straffer ikke evigt".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74790 - 17/01/2007 12:54 Re: Det evige Helvede... [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Jeg havde selv overvejet at oprette samme emne.. Jeg synes det er meget voldsomt.. Der er også en tekst der siger noget med:

Hvis du ser på en andens kone så riv hellere dine øjne ud. For at miste et af dine lemmer, er bedre end at brænde forevigt i helvede.

Det synes jeg også er ret voldsomt.. Og jeg tænker på, hvor bogstaveligt skal man egentlig tage det??? For så kommer RET mange altså DIREKTE i helvede...

Altså helt ærligt? Hvor mange har ikke set på en de synes er pæn? Og at h*n så tilfældigvis har en kæreste... Nå jamen så er løbet kørt for dig!

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#74791 - 17/01/2007 13:25 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
pederoestergaard
Bruger

Kære Andreas

Nogle kommentarer til udvalgte standpunkter

Citat:

Som jeg også tidligere har fremført, er tanken om menneskets evige pine i et svovldryppende brændende helvede tæt knyttet sammen med Slangens første løgn i Edens Have: "I skal ingenlunde dø". Tanken om den udødelige sjæl er ganske enkelt totalt ubibelsk. Bibelen lærer os helt tydeligt at mennesket ikke på nogen måde er udødelig. Det er kun Gud der har udødelighed.

På en måde har den her udødelig snak ikke meget med sagen at gøre. Det handler om, hvad bibelen beskriver, hvad der sker med mennesker efter døden. Og dermed er det givet, at alle mennesker må have liv efter døden i en eller anden form, fordi både "levende og døde" skal dømmes. Der står direkte i Joh 5,29, at alle skal opstå, enten til liv eller til dom.
Handler det så bare om, at sidste gruppe skal dø en brat død igen ved at blive fortæret af ild? Den død kunne endda tænkes at være nådigere end den første, da døden i en brændende svovlsø - hvis fortæring skal forstås bogstaveligt på den måde - vil gå ret stærkt. Men en sådan gentagelse giver ikke mening, for mig at se.

Nå, men for mig handler det først og fremmest om, at vi ikke kan komme uden om, at den evige straf, som den utvetydigt kaldes i Matt 25,46 stilles op parallelt med evigt liv og vi kan dermed ikke begynde at tale om udslettelse, uden at stille spørgsmålstegn ved de troendes udødelighed.
At vi i øvrigt ikke kan tolke udsagnene om ild m.m. helt bogstaveligt, men må forstå dem som billeder på straf og pine viser Mark 9,44, der taler om maddiker, der ikke dør og ild der ikke slukkes. Maddiker og ild kan ikke være på samme tid - vi har at gøre med billedsprog, der beskriver en uophørlig straf.

Citat:
Guds kærlighed er så stor og så mægtig, at han i medfølelse med selv de fortabte vil være så nådig over for dem at deres pinsler i Ildsøen vil få en ende. Der står jo dog også flere steder i Bibelen, ud over det allerede citerede fra De 10 Bud: "Jeg straffer ikke evigt".

Det skurrer i mine ører, at blande Guds nåde ind i ildsøen og straffen - hvis mennesker der kan nås af Guds nåde, så havde han helt sikkert undladt overhovedet at straffe dem. Guds nåde er ikke først og fremmest medfølelse, men det er frikendelse for straf for dem, som har søgt tilflugt hos Jesus som stedfortræder. Uden Jesus er der bare retfærdig straf og det tilkommer ikke os at afgøre om det er rimeligt elle urimeligt med evig straf for synd mod en evig Gud. Bibelens ord stiller det sådan op - "Jeg straffer ikke evigt" er tydeligvis talt ind i en historisk sammenhæng, hvor straffen er historisk - og der endnu er mulighed for at vende om.

Til sidst:
Jeg kan til fulde finde mig selv i oprøret over, at der er noget som hedder evig straf og helvede. Men jeg ved, at det ikke vil være nok i længden for mig, så at tro at Gud blot ville straffe begrænset eller udslette. Det vil ikke opløse anstødet i, at nogle bliver frelst, andre ikke. Bibeltro kristendom står og falder med om vi vil accepttere at der står evig frelse og evig fortabelse på spil. For argumenterne for andet forbliver for mig kreativ tolkning, der går imod klare bibelord - det kirken stort set altid har lært og det min lutherske bekendelse siger.
- og så skal vi også sige det, om vi kan lide det eller jeg, for menneskers frelses skyld.

Kærlig hilsen Peder

Til toppen 
#74792 - 17/01/2007 13:39 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: pederoestergaard]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Bibeltro kristendom står og falder med om vi vil accepttere at der står evig frelse og evig fortabelse på spil. For argumenterne for andet forbliver for mig kreativ tolkning, der går imod klare bibelord - det kirken stort set altid har lært og det min lutherske bekendelse siger.
- og så skal vi også sige det, om vi kan lide det eller jeg, for menneskers frelses skyld.

Synd at også du ikke ser forskellen mellem den evige straf, den evige fortabelse og på den anden side evig prine, plage og tortur medens de ristes over en sagte kulild.

Bibelen læren tydeligt at mennesket IKKE har nogen udødelig sjæl. Og da mennesket IKKE har nogen udødelig sjæl er der heller ikke nogen mennesker der sadistisk skal pines og tortureres i al evighed i et brændende helvede.

Læren om det evigt brændende helvede er en forlængelse af Satans første løgn om at mennesket ikke skulle dø selv om de syndede.

Jeg er foruroliget over at nogen kan kombinere sadistiske pinsler i al evighed med en kærlig og omsorgsfuld Gud.

Hvad er det der er så forfærdeligt ved at Gud ikke er den sadistiske djævelunge så mange gerne vil gøre ham til? Hvad er det der gør at så mange kæmper så hårdt for at gøre Gud til en hævngerrig og blodtørstig bøddel?

Som jeg tydeligt har fremlagt dokumentation for, så fortæller Bibelen os tydeligt at de fortabte fortærres, opbrændes, går til grunde og udslettes i ildsøen, medens lønnen til de retfærdige er evigt og udødeligt liv sammen Jesus og hans Fader og alle englene i al evighed.

Jeres evigt brændende svovstinkende helvede er noget Den Katolske Kirke har opfundet for at skræmme almuen til lydighed mod "kirken" og dens penge- og magtbegærlige bisper og paver op gennem hele middeladeren.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74793 - 17/01/2007 15:00 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
pederoestergaard
Bruger

Kære Andreas

Citat:
Synd at også du ikke ser forskellen mellem den evige straf, den evige fortabelse og på den anden side evig prine, plage og tortur medens de ristes over en sagte kulild.

Jeg har netop ikke argumenteret for "bogstavelig ild", men som jeg forstår dig, så afviser du, at der vil blive ved at være straf over vantro, fordi de ikke vil eksistere evigt. At tale om evig straf og fortabelse, må derfor være selvmodsigende, der kan ikke være straf over den, som ikke findes.
Citat:
Bibelen læren tydeligt at mennesket IKKE har nogen udødelig sjæl. Og da mennesket IKKE har nogen udødelig sjæl er der heller ikke nogen mennesker der sadistisk skal pines og tortureres i al evighed i et brændende helvede.

Nu har jeg ikke fulgt hele debatten nøje og kan have misset dine argumenter for dette - men for mig er det ikke spor tydeligt. Det kan i bedste fald diskuteres, om sjælen kan eksistere uden kroppen, men som jeg har påpeget, skal mennesket opstå til liv/straf, så det er både "sjæl og legeme" jf. Matt. 10,28, der i så fald vi komme i Helvede.
Citat:

Hvad er det der er så forfærdeligt ved at Gud ikke er den sadistiske djævelunge så mange gerne vil gøre ham til? Hvad er det der gør at så mange kæmper så hårdt for at gøre Gud til en hævngerrig og blodtørstig bøddel?

Som jeg tydeligt har fremlagt dokumentation for, så fortæller Bibelen os tydeligt at de fortabte fortærres, opbrændes, går til grunde og udslettes i ildsøen, medens lønnen til de retfærdige er evigt og udødeligt liv sammen Jesus og hans Fader og alle englene i al evighed.

Du vælger at kalde det dokumentation, jeg vælger at kalde det argumenter, som ikke overbeviser - ellers gav jeg dig gerne ret. Når du nu anklager den katolske kirke for ophavsmand til læren om et brændende svovlstinkende helvede (Det står nu i Åb...), så er det jo tankevækkende, at reformatorene, Luther m.fl. ikke gjorde op med tanken. Jeg finder personlig ingen glæde i en tanke om Gud som hævngerrig og blodtørstig, eller sadistisk djævleunge, så det må stå for din egen regning. Han har modbevist det ved at ofre Jesus - men han er samtidig retfærdig og straffer dem, som ikke vender om.

Peder

Til toppen 
#74794 - 17/01/2007 15:49 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: pederoestergaard]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det kan i bedste fald diskuteres, om sjælen kan eksistere uden kroppen,

Nope - det er helt indiskutabelt. Mennesker har ikke en sjæl. Mennekset er en sjæl (1. Mos. 2,7). Og det samme siges der forøvrigt også om dyrene!

Og Bibelen siger også ganske indiskutabelt at den sjæl der synder skal dø, og fortærres af ilden i Ildsøen. Satan, og åbenbart en lang række kristne der tror på sjælens udøelige og evige eksistens i Helvede, siger dermed at Gud er fuld af løgn.

Det Bibelen kalder den anden død, tilintetgørelsen i Ildsøen, som jo er en ganske forfærdelig straf og sikkert også helt uden tvivl ret så pinefuld, er da langt mere forenelig med en kærlig Gud end jeres udlægning med en sadistisk og hævngerrig svovlbøddel der i al evighed knokler for at holde liv i kulilden så de fortabte kan blive sagte ristet. End ikke et bæger vand skal tilstedes grillens gæster, ja end ikke så meget som en dråbe skal læske deres sprukne læber. - Skal stegen være rød inden i, mellemstegt eller helt gennemstegt?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74795 - 17/01/2007 18:48 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: Raven]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Raven.

Ja det kan man sige... det lyder lidt tricky, men så vidt jeg kan se, handler fortabelsen på den ene side ikke om, at man ophører med at eksistere, men på den anden side kaldes det heller ikke "liv", men sættes i modsætning til det evige liv. En eksistens i adskilthed fra Gud. Og noget, der (heldigvis) ikke er til at forestille sig.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#74796 - 17/01/2007 19:54 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne -
Citat:
men så vidt jeg kan se, handler fortabelsen på den ene side ikke om, at man ophører med at eksistere, men på den anden side kaldes det heller ikke "liv", men sættes i modsætning til det evige liv. En eksistens i adskilthed fra Gud. Og noget, der (heldigvis) ikke er til at forestille sig.

Her tror jeg anderledes, jeg tror nemlig ikke, at en eksistens adskilt fra Gud er mulig.

Jeg tror, at der i evigheden - hvordan vi så forholder os til det begreb - kun er to muligheder: Enten at være under Guds nåde, dvs. forsonet med Gud ved Kristus, eller under Guds vrede: uforsonet med Gud.

Jeg tror, at Gud er "allestedsnærværende" i evigheden. Det er ikke djævelen vi skal frygte, men mødet med Gud.

Forsonet med ham - iklædt Jesus Kristus - skal vi møde hans kærlige ansigt og evigt være sammen med ham i Paradisets salighed

- og uden forsoning er vi under hans vrede over synden, som klæber til alle, som ikke har modtaget den frelse, han har skænket os og betalt så dyrt.

At Guds kærlighed er så stor, at han i sin elskede søn har ofret sig selv - vi kunne næsten kalde det Guds selvmord - for at redde os, sine elskede skabninger, fra dette forfærdende er for mig at se et uimodsigeligt tegn på, at hans kærlighed til os er grænseløs.

Joh. 15,13: Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner.

Men jeg tror ikke, at Gud er almægtig i en sådan forstand, at han kan fornægte sig selv. Gud er Gud, i sit væsen uforanderlig fra evighed til evighed.

Gud kan vælge at handle og gribe ind på den ene eller den anden måde, men hans væren kan han ikke ændre. Så ville han holde op med at være Gud. 2.Tim, 2,13: .. fornægte sig selv kan han ikke.

Og ingen synder kan tåle at se Gud og leve - han som har øjne som ildsluer ..

Og hvad er så liv? Der er tre former for liv:
Fysisk liv, åndeligt liv, og evigt liv.

Når Jesus siger: Lad de døde begrave deres døde så betyder det jo ikke, at nogen skal stå op af graven og begrave ... det betyder de åndeligt døde - de som har ord for at leve, men dog er døde.

Dermed er der også tre slags død: Den åndelige død (dvs. det fysiske liv uden Jesus), den fysiske død (som vi alle skal igennem) og den evige død, som Gud vil, at ingen af hans elskede skabninger skal opleve.
Derfor har Gud sendt sin Søn i døden på vore vegne, stedfortrædende for os, for at al retfærdighed kan ske fyldest.

Sådan tror jeg.

Jeg skrev i dag et andet indlæg om dette emne, måske skulle det hellere have stået i denneher tråd, så her er et link:

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post87066

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74797 - 17/01/2007 21:03 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
MadsVJ
Bruger

Kære Andreas
Citat:
Glemmer du ikke helt denne klare og tydelige tekst:
Ved afslutningen af de 1000 år vil der regne ild og svovl ned fra Himmelen og fortærre de gudløse og alt menneskeværk på denne jord, hvorved jorden bliver renset i ild. Der står jo ganske tydeligt i Åb. 20,9: "Da faldt der ild ned fra Himmelen fra Gud og FORTÆRREDE dem".

Jeg fik det i hvert fald ikke med, da jeg kommenterede. Først vil jeg bemærke, at jeg ikke er 100% klar over hvad der ligger i grundtekstens "fortærre" (jeg må vist snart hellere få lært græsk). Det, du skriver, med jordens renselse fremgår ikke i denne tekst. Hvad jeg bemærker er, at der ikke tales om ophør af eksistens. Det, du skriver med jordens renselse, fremgår ikke i denne tekst. Guds folks fjender skal fortæres/udryddes ved enden! Hvordan dette konkret kommer til at foregå, skal jeg ikke entydigt kunne redegøre for. Men det at de skal udryddes er ikke ensbetydende med at de derved har modtaget deres endelige evige straf. Hvoraf ser du det? Der er, som andre har nævnt, flere former for død, almindeligvis tales der om 3: Åndelig død, fysisk død og evig død. Når du skriver om "den anden død" er det altså sandsynligt at der er tale om en kategorisering og ikke en differentiering i døds-måden. (det giver mig et vist ubehag, at skrive med sådanne kolde fagtermer om et alt andet end uvedkommende emne).
Citat:
Og du glemmer også helt, at de ugudelige altså ikke har fået hverken evigt liv eller udødelighed - men ikke desto mindre vil du alligevel påstå at de ugudelige har udødelig evigt liv.

Hør hvad Gud sagde til Adam og Eva:

"... den dag du spiser af det, skal du dø!"

Døde Adam og Eva samme dag de spiste? Nej, se f.eks. 3. Mos 3,17. Løj Gud? Nej! De døde åndeligt samme dag! Og en dag skulle de også dø legemligt. Men den evige død ville Gud frelse dem fra; derfor giver han dem løftet om kvindens afkom. Jeg håber det tydeliggør hvorfor dine logiske slutninger ikke holder i en sag som denne. Død er altså ikke lig med ophør af eksistens. Mennesket kan ikke selv tiltage sig udødelighed af nogen art. Men Bibelen taler klart om en evig straflidelse for de vantro, jf. mine henvisninger. Jeg tror stadig ikke på at "evig straf/pine" kan forstås som ophør af eksistens! Jesus taler simpelthen anderledes.

Kærlig hilsen
Mads

Til toppen 
#74798 - 17/01/2007 21:28 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: seeker]
MadsVJ
Bruger

Kære Stef

Citat:
bibelen taler om "evig pine" ét sted. Ét sted! (ok.. 2 - men det er en gentagelse). I Johs Åbenbaring som de fleste nok vil være enige om, at man skal passe på med tage helt bogstaveligt.

Burde man ikke forvente flere skriftsteder, hvis et evigt pinested virkelig var en realitet?

Det passer ikke. Se Matt. 25,46. Her har jeg anført oversættelsen med "evig pine". Og selv om der blot står "straf", kan en forståelse som ophør af eksistens vel ikke forsvares? Og dernæst, en der har været fremme før: Judas 7. De lider straffen i evig ild. De straffedes altså med "evig ild", mens Judas skrev, og mens vi læser ordene! Bemærk forøvrigt sammenhængen med 2. Pet 2,6 hvordan evig undergang hænger nøje sammen med evig straflidelse. Igen må jeg komme med et oversættelsesspørgsmål: Hvilken rækkefølge er omtalen af undergangen og det at han lagde dem i aske i grundteksten? I "Norsk Bibel 1988" "fordømte han dem til undergang" efter han lagde byerne "i aske". Hvad siger grundteksten?

Det er netop et af disse punkter, hvor jeg har mødt begrundet mistænkeliggørelse af den danske oversættelse fra 1992, især hvad angår GT. Her ønsker man at nedtone ethvert liv efter døden, da man øjensynligt mener, at de, der skrev mange af GT's bøger, endnu ikke var kommet på "idéen" om et liv efter døden af nogen slags. Oversætterne anerkendte ikke (hvilket er helt kendt) Bibelens fulde inspiration.

Citat:

Hvad er dette for en indvending? Skal Gud nu skabes i vores billede?!?

Vi skulle snarere overveje, hvor alvorlig vores synd mod Gud er! At han, der elsker os, overlader den, der ikke er i Kristus, til sådan en straf. Og dernæst overveje hvor dyrt Jesus har købt os!

Endnu kalder Gud, endnu kan vi komme til ham og få hvile i hans ord, ordet om frelsen i Kristus. Og da skal vi ikke straffes med den evige straf! Og endnu lyder kaldet til at give ordet videre til dem der ikke har hørt det!

Kærlig hilsen
Mads

Til toppen 
#74799 - 17/01/2007 21:52 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Hør hvad Gud sagde til Adam og Eva:

"... den dag du spiser af det, skal du dø!"

Døde Adam og Eva samme dag de spiste? Nej, se f.eks. 3. Mos 3,17. Løj Gud? Nej!

Nej, Gud løj ikke! Ved du hvorfor?

Det gjorde han ikke, og i 1. Mos. 3,22 kan du læse hvorfor: Den dag de spiste af træet mistede de retten til det evige liv. De mistede ikke retten til det fysiske liv her på jorden, men retten til evigt liv. "Nu skal han ikke række hånden ud og tage også af livets træ og spise og leve evindeligt". Uden adgang til Livets Træ kunne de ikke bevare udødeligheden. Sådan vil det også være på Den Nye Jord. De fortabte har ikke adgang til Livets Træ på Den Nye Jord, hvorfor de heller ikke kan leve evigt - ikke i den svovlstinkende Ildsø!!

Ud over det vi kan kalde "åndelig død", som jo er et liv uden Jesus, findes der den fysiske død, som Bibelen kalder for en søvn, og så findes der Den Anden Død som bliver effektueret ved den endelige dom ved slutningen af de 1000 år. Dette kan du læse lidt mere om i denne korte artikel: Når Satan bindes i 1000 år

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74800 - 17/01/2007 21:53 Re: himmel og helvede .. [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas

Det du skriver her - specielt sidste afsnit - vil jeg ikke citere.
Jeg har det så ubehageligt med at læse det, at jeg ikke kan finde ord, og smileyen gør det næsten værre.

Jeg har en bøn til dig - du behøver ikke at svare - men jeg vil indtrængende bede dig om at lade være med at skrive sådan til os, som tolker Bibelens ord om evigheden anderledes end du selv gør.

Du kommer med nogle tænkte konklusioner om vores Gudsopfattelse, som er længere fra hvad vi tror om Gud, end øst ligger fra vest. (Sl. 103,12)

Jeg har slidt i det for at forklare dig om min tro, og jeg kan se, at det ikke er lykkedes
Men jeg kan nok ikke gøre det bedre, og kan kun sige, at du under alle omstændigheder konkluderer forkert.

Så jeg håber du vil vise os den respekt at tage dette til efterretning, og lade være med at give udtryk for dine, synes jeg, bespottelige tanker om vores tro.
Vi tror ikke som du tror, vi tror!
Meget tværtimod!

Så jeg håber, at vi, i gensidig respekt, kan lade emnet hvile her.

En dag skal vi ikke mere grunde over disse svære og tunge spørgsmål, ikke mere håbe og tro, men se ansigt til ansigt og kende fuldt ud ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74801 - 17/01/2007 21:59 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: kristina]
Raven
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Og hvad er så liv? Der er tre former for liv:
Fysisk liv, åndeligt liv, og evigt liv.

Citat:
Dermed er der også tre slags død: Den åndelige død (dvs. det fysiske liv uden Jesus), den fysiske død (som vi alle skal igennem) og den evige død, som Gud vil, at ingen af hans elskede skabninger skal opleve.

Personligt er jeg ikke helt overbevist om hvor jeg står i disse spørgsmål, men så vidt jeg kan se taler Bibelen kun om den fysiske død og den anden død, som er Ildsøen.

Og jeg så en stor hvid trone og ham, der sad på den. For hans ansigt måtte både jord og himmel flygte, og der var ingen plads til dem. Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne. Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde, og de blev dømt, enhver efter sine gerninger. Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen. (Åb. 20:11-15)

Jeg tror at åndeligt liv og evigt liv er det samme. Idet et menneske kommer til tro får ånden liv, og det evige liv er startet.

Dermed er åndelig død og evig død også det samme.

For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt , fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. (Joh. 3:17-18).

Sådan tror jeg ........ indtil videre

Mvh
Raven

Til toppen 
#74802 - 17/01/2007 22:04 Re: himmel og helvede .. [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg har slidt i det for at forklare dig om min tro, og jeg kan se, at det ikke er lykkedes

Jeg er ikke ét sekund om oprigtigheden og ærligheden i din tro. Og jeg er ikke ét sekund om at du har en frelsende tro, og at din kærlighed og taknemmelighed over for Jesus og hans frelsesoffer er uendelig stor.

Dine vidnesbyrd og din tro er et lysende eksempel for alle os andre. Din ærlighed og oprigtighed i din tro stråler så stærk som solen på en skyfri sommerdag. Så jo, jeg har endda meget stor respekt for din tro og forståelse af disse emner, selv om vi tolkninger disse emner noget forskelligt.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74803 - 17/01/2007 22:10 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: Raven]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Raven -
Citat:
Personligt er jeg ikke helt overbevist om hvor jeg står i disse spørgsmål, men så vidt jeg kan se taler Bibelen kun om den fysiske død og den anden død, som er Ildsøen.

1.Mos.2,17: "Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!"

Den dag døde Adam og Eva åndeligt. Ikke fysisk.

Og når Jesus siger "Lad de døde begrave deres døde ..." så mener han jo da også de åndeligt døde. De fysisk døde kan ikke grave ..

Joh. 11,25-26: Jesus sagde til hende: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.

Det kan jo da ikke være den fysiske død, Jesus taler om, for den skal vi jo alle igennem - -

Det var bare lige de par eksempler jeg på stående fod kunne ryste ud af ærmet ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74804 - 17/01/2007 22:24 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: kristina]
Raven
Bruger

Hej Kristina

Vi er slet ikke uenige i dine eksempler.

Jeg sætter blot ikke skel imellem åndelig liv/evigt liv eller åndelig død/evig død.

Den der tror, har det evige liv

Den der ikke tror, er allerede dømt.

Mvh
Raven

Til toppen 
#74805 - 18/01/2007 00:53 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
seeker
Bruger

Hej Mads
Citat:
Det passer ikke. Se Matt. 25,46. Her har jeg anført oversættelsen med "evig pine".

Det er muligt, at du har det - men det gør det ikke mere rigtigt.

Straf og pine er ikke det samme.

Citat:
Og selv om der blot står "straf", kan en forståelse som ophør af eksistens vel ikke forsvares? Og dernæst, en der har været fremme før: Judas 7. De lider straffen i evig ild. De straffedes altså med "evig ild", mens Judas skrev, og mens vi læser ordene!

1) "evig" betyder normalt ikke "uendelig" i bibelen. Det kan det gøre få steder, men hovedparten af teksterne, der taler om "evig", "evighed" og "evighedernes evighed" kan ikke betyde "uendelig", hvilket man kan forvisse sig om ved at gennemgå samtlige disse steder.

"evig" betyder normalt noget i retning af: maksimal, absolut, fuldkommen.

2) Hvor brænder denne åbenbart så bogstavelige "evige ild" så i dette øjeblik??

Citat:

Det har intet med det at gøre. Men det har rigtigt nok noget med gudsbilleder at gøre. Og dem har vi alle.
I mit gudsbillede indgår blandt andet at Gud er eksponent for den højeste kærlighed - derfor nytter det ikke, at man kan forestille sig at mennesker kan have større kærlighed end Gud.

Jeg kan ikke tro på en Gud, der kan lade mennesker lide evigt. Eller rettere sagt: jeg kan ikke tilbede en Gud, der kan lade mennesker lide evigt. Det hænger ikke sammen med, hvad jeg ellers tror om Gud.

Derfor har jeg gransket Bibelen for at finde ud af, om det virkelig kunne være rigtigt. Og heldigvis fandt jeg ud af, at læren om et evigt helvede meget vanskeligt kan begrundes ud fra Bibelen.

Jeg accepterer, hvad andre når frem til - men vil selvfølgelig prøve at overbevise da jeg mener, man meget let ender med et gudsbillede man enten må fornægte eller hade. Og da mit ønske er, at mennesker får genoprettet deres relation til Gud, så nytter det ikke med sådanne gudsbilleder.

kh
stef

Ændret af stef (18/01/2007 00:55)

Til toppen 
#74806 - 18/01/2007 17:24 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina.

Tak for indlægget. Jeg er helt enig med dig i det, du skriver her, og måske skulle jeg have præciseret det lidt mere.
Når jeg siger: adskilt fra Gud, mener jeg noget relationsmæssigt. Ikke at være forsonet med ham.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#74807 - 18/01/2007 17:44 Ordstyrerbemærkning. [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas.

Lige en bemærkning til det, du skriver:
"Hvad er det der er så forfærdeligt ved at Gud ikke er den sadistiske djævelunge så mange gerne vil gøre ham til? Hvad er det der gør at så mange kæmper så hårdt for at gøre Gud til en hævngerrig og blodtørstig bøddel?"
Der er ikke tale om, at nogen kæmper for at opretholde et billede af Gud som bøddel. Som flere har skrevet, er det noget, vi tror, fordi vi synes, det er for klart ud fra Bibelen til at lade sig benægte. Ikke fordi vi synes det er morsomt, eller på grund af blodtørst. Det er noget, du lægger ind - også selv om vi flere gange har forklaret, at det bestemt ikke er for vores fornøjelses skyld, men simpelthen fordi, vi tror det er sandt.

Jf. Netikettens pkt. 5:
"Vi skal læse hvad der faktisk står.
Det er farligt at læse mellem linierne og tillægge hinanden synspunkter eller meninger som ikke er udtrykt. Jeg skal i stedet holde mig til de ord der faktisk er skrevet og tage dem for pålydende. Alt andet er at demonstrere manglende respekt og tillid."

Jeg ved, det er et ømfindtligt emne. Det er det for os alle. Men alligevel er det vigtigt at se, hvad de andre skriver, og ikke, hvad man tror de skriver.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
#74808 - 18/01/2007 18:15 Re: Det modsiger Skriften så.... [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne, det glæder mig, at vi ser ens på det. Jeg har været meget længe om at nå til den indsigt.

Og jeg har en lille tilføjelse (med tanke på Andreas Falcks opfattelse af vores opfattelse):

Jeg tror, at Gud elsker de mennesker, som ikke har forsonet sig med ham i nådens tid - dem som ikke har grebet hans fremstrakte frelserhånd - lige så ubegrænset, som han elsker sine egne børn.
Han har givet sig selv til os alle.
Han vil ikke, at en eneste skabning skal opleve fortabelsens lidelse i mødet med ham - den dag verdens historiebog er skrevet færdig og vi alle skal se vor Herre og Frelser som han er og bøje knæ for ham.

Så jeg tror på Gud den Afmægtige.
Den grædende, lidende Gud.
Gud som har grebet ind, fuldt og helt og totalt, for at frelse os.
Gud som skaber, opretholder, frelser.
Gud som ikke kan fornægte sin egen væren: Kærlighed ..

Bønnen i sidste vers i nadverliturgien:

oh du Guds lam
med korsets skam
du bar alverdens synder
derfra vort liv begynder
vor død til trods:
opliv du os ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74809 - 20/01/2007 19:46 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
MadsVJ
Bruger

Kære Andreas

Jeg skrev:

Døde Adam og Eva samme dag de spiste? Nej, se f.eks. 3. Mos 3,17. Løj Gud? Nej!

Du svarede bl.a.:
Citat:
Nej, Gud løj ikke! ... Den dag de spiste af træet mistede de retten til det evige liv. De mistede ikke retten til det fysiske liv her på jorden, men retten til evigt liv.

Det er rigtigt, at en konsekvens af syndefaldet er den fysiske død. Og Gud afskar Adam og Eva fra Livets træ, så de ikke skulle leve evigt på jorden. Men der siges ikke umiddelbart noget om liv/eksistens efter døden. Jeg mener ikke at død er synonymt med ikke-eksistens efter døden. Forøvrigt ikke noget denne tekst udtaler sig udtrykkeligt om. Gud siger dog, at de skal dø den dag, de spiser af frugten fra træet; og jeg mener, der må være tale om åndelig død. Men det er vi måske ikke uenige om.

Måske kan man sige: Mennesket har del i livet, der hvor relationen til Gud er, som Gud ønsker den. Og del i døden og forbandelsen der hvor relationen ikke er i orden. Og her er det synden der adskiller og fører død med sig, mens Kristus er den eneste, der kan fjerne adskillelsen igen og give livet.

- Mads

Til toppen 
#74810 - 20/01/2007 19:58 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er rigtigt, at en konsekvens af syndefaldet er den fysiske død. Og Gud afskar Adam og Eva fra Livets træ, så de ikke skulle leve evigt på jorden.

Hvor står det? Ingen steder!

Da der her er tale om tilstanden og tilværelsen i Edens Have, som den var før syndefaldet, er det i en situation hvor mennesket var tiltænkt at skulle leve evigt, under forudsætning af at de ikke faldt i synd.

Efter syndens udryddelse, vil de frelste igen komme til at leve evigt - på jorden, de vil altså igen få del i det evige liv, som de mistede ved syndefaldet. Så jeg kan ikke se at der er brug for nogle krumspring og særlige kreative tolkninger. Hvorfor ikke blot tage teksten for pålydende: "De skal ikke række hånden ud og spise af Livets Træ og leve evigt". De mistede ganske enkelt det evige liv, deres ret til det evige liv tabte de da de faldt i synd. Konsekvensen er at de skulle dø, dø den evige død, den Anden Død. Men heldigvis kom Jesus mennesket til undsætning, så mennesket atter kunne få del i det tabte evige liv, blot ved at tro på Jesus og tage imod det forsoningsoffer han bragte for os syndige mennesker.

Det er så let at forstå, det er så ligetil at forstå, det er så enkelt at forstå, - og hvorfor så gøre det hele så indviklet og spekulativ og overteoretisk? Ja, selv de enfoldige skal kunne fatte og forstå!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74811 - 20/01/2007 20:47 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: seeker]
MadsVJ
Bruger

Hej Stef

Jeg skrev

Det passer ikke. Se Matt. 25,46. Her har jeg anført oversættelsen med "evig pine".

Du svarede:
Citat:

Jeg kan ikke græsk, og skal derfor ikke endeligt kunne afgøre det. Dog har jeg anført, at straf og pine er meget nært knyttede på dansk, og at mindst en bibeloversættelse har "pine". Hvad grundteksten siger, og hvordan dette ord rimeligt kan oversættes ind i konteksten, kan jeg ikke afgøre. Kan du?

Citat:
1) "evig" betyder normalt ikke "uendelig" i bibelen. Det kan det gøre få steder, men hovedparten af teksterne, der taler om "evig", "evighed" og "evighedernes evighed" kan ikke betyde "uendelig", hvilket man kan forvisse sig om ved at gennemgå samtlige disse steder.

Du har ret i, at det kan have forskellige betydninger. Dog er jeg ikke sikker med "evighedernes evighed". Ingen steder i den danske oversættelse lægger op til nogen reduktion. Hvilket er bemærkelsesværdigt i forhold til Åb 14 og spørgsmålet om fortabelsens karakter. Desuden benyttes "evig" ret parallelt med frelsen i Matt 25. Som vi dog regner som evig i fuld udstrækning! Der hvor vi må regne klart med, at der ikke er tale om en reel evighed, er der hvor vi har klare bibelord for andet. Altså er det ikke nok, at vi føler, at det der står, er ubehageligt. I forhold til Åbenbaringsbogen og tolkningen: Jeg kan nok ikke (underdrivelse) tolke alt i denne bog udtømmende korrekt. Men sammenholder vi passagen om den evige lidelse i kap. 14 med de andre henvisninger, jeg har givet i mine indlæg, er der ikke plads til at krybe uden om, at der i Helvedet er en evigt vedvarende pine.
Citat:
2) Hvor brænder denne åbenbart så bogstavelige "evige ild" så i dette øjeblik??

Jeg har (forhåbentlig) ikke sagt, at denne ild er en bogstavelig ild. Ikke at jeg vil afvise, at den er det.

Gagarin var første mand i rummet, og mente, så vidt jeg ved, at kunne afsløre, at Gud ikke findes.... Kort sagt: Jeg kan ikke give dig nogle koordinater på, hvor Sodomas faldne befolkning er nu, og jeg tvivler på at de findes i nogen af vores koordinatsystemer. Men Gud er større end mig, og så må jeg stole på, det han siger.

Jeg skrev:

Du svarede bl.a.:
Citat:
Det har intet med det at gøre. Men det har rigtigt nok noget med gudsbilleder at gøre. Og dem har vi alle.

Det er nok rigtigt, at alle mentalt veludviklede voksne der tror på Gud, har et gudsbillede.
Citat:
I mit gudsbillede indgår blandt andet at Gud er eksponent for den højeste kærlighed - derfor nytter det ikke, at man kan forestille sig at mennesker kan have større kærlighed end Gud.

Jeg kan ikke tro på en Gud, der kan lade mennesker lide evigt. Eller rettere sagt: jeg kan ikke tilbede en Gud, der kan lade mennesker lide evigt. Det hænger ikke sammen med, hvad jeg ellers tror om Gud.

Nu retter Gud sig jo ikke efter, hvad hverken du eller jeg kan tro på eller lige føler for at tilbede!! Gud skal ikke prøves på vores tro, vores tro skal prøves på Guds ord! Derfor må vi blive ved med at korrigere vores gudsbillede efter Guds ord. Og forøvrigt hvile trygt i, at vi ikke tror på vores eget billede af Gud, men på Gud selv. Og ham kan vi kende, ikke på baggrund af egne forestillinger, men på baggrund af hans åbenbaring i Jesus, og gennem Guds eget ord, Bibelen!
Citat:
Derfor har jeg gransket Bibelen for at finde ud af, om det virkelig kunne være rigtigt. Og heldigvis fandt jeg ud af, at læren om et evigt helvede meget vanskeligt kan begrundes ud fra Bibelen.

Muligvis præges din tilgang til teksten af dine forudgående overvejelser af, hvad du kunne acceptere? Noget jeg nok heller ikke selv altid kan sige mig fri for! At "læren om et evigt helvede meget vanskeligt kan begrundes ud fra Bibelen" er jeg så bravt uenig i.

Citat:
Jeg accepterer, hvad andre når frem til - men vil selvfølgelig prøve at overbevise da jeg mener, man meget let ender med et gudsbillede man enten må fornægte eller hade. Og da mit ønske er, at mennesker får genoprettet deres relation til Gud, så nytter det ikke med sådanne gudsbilleder.

Hvilke gudsbilleder "nytter"?? Det kan man jo så prøve at definere. Jeg mener, at hvis noget gudsbillede overhovedet kan nytte, så må det være det sande. Men, det må da være den levende Gud, og ikke vores gudsbilleder, der er det væsentlige. Hvordan formidle relation til ham? Vi kan ikke. Om vi så sætter alle vores egne sejl til, når vi ingen vegne. Nej: Gud må give os det! Hvor gør han det? Gennem Ånden ved Ordet! Så vil vi have, at folk skal få genoprettet deres relation til Gud, må vi forkynde Guds ord og døbe. Vores ydre ting og overvejelser kan sikkert gavne eller skade, men vi skal ikke tro, at de kan være relationsformidlende i dybeste forstand!

- Mads

Til toppen 
#74812 - 20/01/2007 20:59 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: Andreas Falck]
MadsVJ
Bruger

Hej Andreas
Hm. Tilgengæld er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstår det, du nu har skrevet, rigtigt.....

Jeg tror også på, at vi en dag skal leve på den nye jord! Og leve evigt! Gud ønskede vel blot bare ikke, at de skulle leve evigt på denne efterhånden gamle og syndige jord? Ikke at jeg skal kunne svare på Guds vegne.

Er det min skelnen mellem død og ikke-eksistens, du kalder spekulativ? For så synes jeg da, at der er et par bibeltekster, der for alvor bliver svære at forstå, hvis denne skelnen ikke opretholdes! F.eks. Ef. 2,1, 1. Tim 5,6 eller den før nævnte Matt 8,22.

- Mads

Til toppen 
#74813 - 20/01/2007 21:22 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Mads,
Citat:
Jeg skrev

Du svarede:
Citat:

Jeg kan ikke græsk, og skal derfor ikke endeligt kunne afgøre det. Dog har jeg anført, at straf og pine er meget nært knyttede på dansk, og at mindst en bibeloversættelse har "pine". Hvad grundteksten siger, og hvordan dette ord rimeligt kan oversættes ind i konteksten, kan jeg ikke afgøre. Kan du?

Her fra Strong's:
Citat:
kolasis
kol'-as-is
From G2849; penal infliction: - punishment, torment.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#74814 - 20/01/2007 21:46 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: steffenlaursen]
MadsVJ
Bruger

Hej Steffen
Tak for hjælpen til dig!

Hvis denne oversættelse er rigtig (hvilket jeg indtil videre ikke har grund til at tro andet end), synes jeg, det gør tolkningen med, at det skal være en straf uden en pine meget besværlig.

- Mads

Til toppen 
#74815 - 21/01/2007 05:47 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: steffenlaursen]
Ole Madsen
Bruger

hvis bibelen siger evig et sted fx angående vores bolig i himmelen, så mener Gud også evig andre steder i bibelen, altså derfor også angående den pine og straf til folk der er ulydige imod evangeliet

Ole

Til toppen 
#74816 - 21/01/2007 10:30 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Ole Madsen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
hvis bibelen siger evig et sted fx angående vores bolig i himmelen, så mener Gud også evig andre steder i bibelen, altså derfor også angående den pine og straf til folk der er ulydige imod evangeliet

Så du siger altså, at ordet "evig" altid betyder evig uden ophår?

Se på dette:
Ordet "evig" betyder ikke altid noget evigtvarende uden ophør.
3. Mos. 25,46 (Norsk KJV): "de skal være jeres trælle til evig tid".
4. Mos. 18,19: "... som en evig gyldig rettighed; det skal være en evig gyldig saltpagt for Herrens åsyn for dig tillige med dine efterkommere".
3. Mos. 16,34: "Det skal være eder en evig gyldig anordning ...".
2. Kong. 5,27: "... Na'amans spedalskhed skal hænge ved dig og dit afkom til evig tid".

- Ordet "evig" anvendes ofte i Bibelen om noget af begrænset varighed. Omstændigheder og sammenhængen må være afgørende for om det skal betyde noget af begrænset varighed eller af ubegrænset varighed. Om ordet "aionios", som ordet "evig" er oversat fra, sagde biskop Personne følgende: "Dette adjektiv ("Aionios") er dannet af substantivet "aion" som IKKE betyder evighed ... For os er det tilstrækkeligt at vide, at der ikke ligger noget eksistensbegreb i "aion", som er det latinske "ævum"; men da er det jo også klart, at noget evighedsbegreb kan ej heller ligge i det af "aion" dannede adjektiv "aionos"." Biskoppen fortsætter derfor også: "For min del skulle jeg yderligere ville justere læren om tilstanden efter døden; thi jeg bekender oprigtigt, at jeg ikke kan tro på læren om en evig usalighed, idet jeg anser den lære for at være både ubibelsk og ufornuftig", Biskop John Personnes herdebrev, side 37-40.

Betydningen af evig er vist ikke så evig endda! Den mest almene betydning af det hebraiske ord for evig er faktisk periode, tidsperiode, lang tid m.v. Alt sammen noget der er begrænset i tid, omend det kan være meget langtvarende.

Ordet evig er, på hebraisk, faktisk kun uden afslutning når det sættes sammen med Guds udødelighed. Det er udødeligheden der gør evigt evigtvarende og uden ophør.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74817 - 21/01/2007 10:58 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Andreas

Guds fred.

Er det ikke sådan lidt i oprør imod Katoliscimen, at man vægtlægger at helvede bestemt ikke er evigt?
(Og det går vi så til valg på )

Jeg tror for såvidt det er underordnet, hvorvidt sjælen straffes fx 1000 år under Guds vrede,- eller det er i al evighed (ud fra gængs fortolkning af evighed).

Det er da ganske rædselsfuldt uanset hvad.

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#74818 - 21/01/2007 12:33 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: malli]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Er det ikke sådan lidt i oprør imod Katoliscimen,

Nej, imod den hedenske filosofis infektion der er trængt langt ind i kristendommen

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74819 - 21/01/2007 12:52 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Til debattørerne på denne tråd.

Jeg vil henlede opmærksomheden på denne

Leksikon

Specielt om kristendom.

Ændret af tros (21/01/2007 12:54)

Til toppen 
#74820 - 21/01/2007 12:58 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: MadsVJ]
seeker
Bruger

hej mads

Citat:
Jeg kan nok ikke (underdrivelse) tolke alt i denne bog udtømmende korrekt. Men sammenholder vi passagen om den evige lidelse i kap. 14 med de andre henvisninger, jeg har givet i mine indlæg, er der ikke plads til at krybe uden om, at der i Helvedet er en evigt vedvarende pine.

Citat:

Derfor må vi blive ved med at korrigere vores gudsbillede efter Guds ord. Og forøvrigt hvile trygt i, at vi ikke tror på vores eget billede af Gud, men på Gud selv. Og ham kan vi kende, ikke på baggrund af egne forestillinger, men på baggrund af hans åbenbaring i Jesus, og gennem Guds eget ord, Bibelen!

Vi bliver nok ikke enige. Jeg har dog svært ved at forstå, hvordan du kan få de to ovenstående citater til at passe sammen.

For mig at se bygger du din forståelse af helvede på 3 skriftsteder hvoraf det ene er fra Åbenbaringen og de to andre omdiskuterede. Når vi læser Bibelen i sin helhed, så synes jeg, det er et noget andet billede, der toner frem.

Jeg vil opfordre dig til at studere "Jesu klare ord om helvede" noget mere. Jeg blev overrasket, da jeg dykkede dybere ned i det.

Hvilket ord fra grundteksten er oversat med "helvede"? og hvad har det betydet for dem Jesus talte til?

over and out

kh
stef

Til toppen 
#74821 - 21/01/2007 13:10 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: tros]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Til debattørerne på denne tråd.

Jeg vil henlede opmærksomheden på denne

Leksikon

Specielt om kristendom.

Prøv at se dette citat:
GRÆSK RELIGION: Her dominerer forestillingen om Hades, et dødsrige under jorden hvor dødsguden af samme navn og hans dronning Persefone (latin Proserpina) hersker. Her lever de døde en trist og kraftesløs tilværelse. De har ikke en rigtig krop, men en psychê, der er gjort af et finere stof og også kaldes eidôlon, gøglebillede. Nogle må i Hades lide straf for deres handlinger på jorden. Først sent optræder hos græske forfattere tanken om de saliges øer eller Elysion, hvor særligt fremragende mennesker får en salig tilværelse efter døden

Og dette:
Således overtages fra grækerne tanken om sjælens udødelighed og forestillingen om, at sjælen efter døden forlader legemet. Allerede fra og med Augustin (d. 430) er sjælens udødelighed en selvfølgelig bestanddel af al kristen tænkning, og i 1513 bliver denne tro en del af den officielle kirkelære, og tanken fastholdes uændret efter reformationen, også i de protestantiske kirker.

Citaterne er fra artiklen i linket i det foranstående indlæg.

Ja, det er jo ganske tydeligt at der går en lige linie fra græsk religions helvede frem til Augustins helvede. Men det er jo også en kendt sag at ugustin var under mere end meget stærk indflydelse af nyplatonismen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74822 - 21/01/2007 14:15 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
Ole Madsen
Bruger

jo, for evig fortabelse skal ses i ikontrast til evig frelse, derfor er evig fortabelse lige så evig som evig frelse, og lige så virkelig, den ene til pine, den anden til liv og overflod af liv

Ole

Til toppen 
#74823 - 21/01/2007 14:41 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
pederoestergaard
Bruger

Kære Andreas

Du siger:
Citat:

- Ordet "evig" anvendes ofte i Bibelen om noget af begrænset varighed. Omstændigheder og sammenhængen må være afgørende for om det skal betyde noget af begrænset varighed eller af ubegrænset varighed.

Betydningen af evig er vist ikke så evig endda! Den mest almene betydning af det hebraiske ord for evig er faktisk periode, tidsperiode, lang tid m.v. Alt sammen noget der er begrænset i tid, omend det kan være meget langtvarende.

Ordet evig er, på hebraisk, faktisk kun uden afslutning når det sættes sammen med Guds udødelighed. Det er udødeligheden der gør evigt evigtvarende og uden ophør.

Forat føje lidt til denne vigtige diskussion af, hvad "evig" betyder og kan betyde, citerer jeg fra Thelogical Wordbook of the Old Testament:
('olam) forever, ever, everlasting, evermore, perpetual, old, ancient, world, etc....The LXX generally translates 'olam by aiœn which has essentially the same range of meaning. That neither the Hebrew nor the Greek word in itself contains the idea of endlessness is shown both by the fact that they sometimes refer to events or conditions that occurred at a definite point in the past, and also by the fact that sometimes it is thought desirable to repeat the word, not merely saying "forever, " but "forever and ever."
:

Ordet "evig" (tillægsord) kan, som du siger dermed betyde evig i vores betydning, eller noget der ligger langt væk i fortid eller fremtid. Substantivet æon (evighed) betyder ofte verden eller tidsalder i NT.

Så langt så godt. Begge muligheder er åbne og konteksten må ganske rigtig bestemme betydningen. Vi er også enige om, at konteksten afgør, når "evig" sættes sammen med Gud eller de troendes skæbne, så betyder det evig, uden ophør. "Den kommende verden" er evig.

Det er så også konteksten, der hver gang skal afgøre, hvad "evig" betyder, når det handler om de fortabte - ikke at det ikke behøver at betyde evig.
Eksempel. Mit "favoritsted" Matt 25, 46. Evigt liv sættes parallelt med evig straf. Det ene "evig" betyder evig, det er givet siger vi - det er så kontekst for det andet evig, og afgør betydningen - m.m. der er andre klare udsagn i fx Jesu forkyndelse, der modsiger det. Hvis Jesus ikke ønskede at give indtryk af evig straf, så kunne han have sagt "De skal gå fortabt"

Det kan være at olam i GT kun betyder evig, når det sættes sammen med Gud, men det er en påstand (som bør eftervises - som kan modsiges), og det udelukker ikke, at det kan bruges om mennesker, sådan som det sker om de frelste, helt klart i NT. Hvorfor skulle det så ikke kunne ske om de fortabte? (Eller hvorfor skulle "evig" nødvendigvis betyde evig, når det gælder de troende?) Begrebet udødelighed, som du hele tiden nævner - det er til gengæld sjældent i teksterne, er det ikke bare med til at forvirre billedet?

Peder

Til toppen 
#74824 - 21/01/2007 15:13 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
pederoestergaard
Bruger

Kære Andreas

Det er meget godt, at du vil hente støtte til dine meninger i leksikonnet fra Religion.dk Men det virker dårligt, når du kun sakser det ud, du kan bruge. Lige inden følgende, som du citerer
Citat:
Således overtages fra grækerne tanken om sjælens udødelighed og forestillingen om, at sjælen efter døden forlader legemet. Allerede fra og med Augustin (d. 430) er sjælens udødelighed en selvfølgelig bestanddel af al kristen tænkning, og i 1513 bliver denne tro en del af den officielle kirkelære, og tanken fastholdes uændret efter reformationen, også i de protestantiske kirker.

står dette:
KRISTENDOM: I den ældste kristendom dominer-er den forestilling, som de kristne overtog fra den antikke jødedom, at de døde ved tidernes ende skal genopstå legemligt, og ved en domshandling skal det derefter afgøres, om de skal leve evigt videre i fortabelsen eller leve som frelste i Guds rige. Pointen i denne opfattelse er, at mennesket er en uadskillelig enhed af legeme og sjæl, og at Gud, som har skabt alt af intet, også har magt til at genskabe det, som er blevet tilintetgjort ved døden. Allerede i Det Nye Testamente begynder imidlertid en udvikling i retning af mere flydende og samtidigt eksisterende, forskelligartede forestillinger om livet efter døden.

Som jeg har nævnt tidligere er det rigtigt, at der blandt teologer er uenighed om, hvorvidt man kan forestille sig sjælens eksistens uafhængigt af legemet. Leksikonnet siger, nej det kunne Jesus og de første kristne ikke - jeg vil nok sige ja - særligt ud fra beretningen om den rige mand og Lazarus i Luk 16,19-31.
Det leksikonnet taler om, er altså, hvorvidt sjælen er bevidst i tiden frem til dommedag, men ikke om, hvorvidt der skal være en evig straf over de fortabte - for de skal opstå til den og legemligt udsættes for den. Citaterne kan derfor ikke bruges som argumenter i denne diskussion, sjælens udødelighed og læren om evig fortabelse har ikke direkte noget med hinanden at gøre og for mig at se blander du de to ting sammen på en ikke særlig konstruktiv måde.
Hvis uenigheden blot drejer sig om det første, så er det at overdrive, da det mest er et filosofisk spørgsmål, men vi er vel enige om, at det er hele spørgsmålet om fortabelsen, som står på spil.

Når alt det er sagt, så er der i øvrigt en generelt bibelkritisk tendens i leksikonopslaget, som påstår, at de forskellige elementer blot stammer fra græsk religion m.m. Men vi må velvære enige om, at NTs ord her, har Jesu autoritet, og jeg kan ikke se andet, end at der er tale om både evig straf og evig frelse, som citatet ganske rigtigt siger.

Kærlig hilsen
Peder

Til toppen 
#74825 - 21/01/2007 15:43 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: pederoestergaard]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Begrebet udødelighed, som du hele tiden nævner - det er til gengæld sjældent i teksterne, er det ikke bare med til at forvirre billedet?

Begrebet udødelighed er jo netop hele kernen i debatten!

Men jeg kan forstå at du ikke accepterer Bibelens udsagn om at det kun er Gud der besidder udødelighed, idet du jo rent faktisk siger at mennesket pr. definition er udødelig, idet både de frelste og de fortabte skal eksistere udødelig i al evighed fremover uden nogen form for ophør?

Forskellen mellem de frelste og de fortabte, er den, at Gud giver de frelste del i sin egen udødelighed, ikke som en egen iboende kraft, men som en frelsesgave via Jesu forsoningsoffer. De fortabte får ikke del i denne udødelighed, og ender dermed i Ildsøen der vil fortærre dem, Åb. 20,9: "Da faldt der ild ned fra Himmelen og fortærrede dem". Dette er en ganske forskrækkelig skæbne og indebærer med garanti en pine af helt ubeskrivelig art.

Men jeg mangler stadig, trods flere forespørgsler, et bibelsk belæg for hvordan man kan forbinde denne ekstreme pinselslære med Guds ubegrænsede kærlighed. Hvori består Guds altomfattende kærlighed i en sådan lære?

Jeg synes det giver langt mere mening, set i relation til Bibelens tydelige udsagn om at den sjæl der synder den skal dø, fortærres, tilintetgøres, m.v., akkurat som det skete med indbyggerne i Sodoma og Gomorra, at straffen er evigt varig i sin konsekvens. De fortabte er fortabte for evigt. Deres evige straf er at havne i Ildsøen der brænder med svovl, og som til sidst fortærrer dem, som det står i Åb. 20,9. Dette så igen set i relation til at den fremherskende helvedeslære egentlig først foralvor begynder at tage form på Augustins tid (i midten af det 5. århundrede) og op gennem middelalderen, hvor den videreudvikles til et grusomt skrækscenario og brugtes sammen med inkvisitionen til at fastholde folk i en kirkes jerntag.

Mig bekendt finder man heller ikke denne helvedeslære (det evigtvarende pinested uden nogen ophør) i jødisk literatur tilbage fra Bibelens tid.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74826 - 21/01/2007 16:02 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
pederoestergaard
Bruger

Kære Andreas
Citat:
Men jeg kan forstå at du ikke accepterer Bibelens udsagn om at det kun er Gud der besidder udødelighed, idet du jo rent faktisk siger at mennesket pr. definition er udødelig, idet både de frelste og de fortabte skal eksistere udødelig i al evighed fremover uden nogen form for ophør?

Jeg har netop aldrig sagt, at jeg pr. definition mener mennesket er udødeligt, hvis jeg gør noget, så siger jeg at Gud tildeler mennesker evig eksistens i hhv. himmel og helvede, netop ud fra, hvad NT siger om det - ikke ud fra noget princip om dødelighed eller udødelighed.

Igen: Jeg mener at det er at forsimple tingene, blot at tale om udødelighed/ikke udødelighed, fordi der er flere betydningslag i liv/død, som Mads VJ også har gjort opmærksom på.

Det du i øvrigt skriver om, hvordan evig straf kan forenes med en kærlig Gud er der svaret på tidligere, og den side af sagen er et "rimelighedsargument", som jeg ikke uden videre kan bruge til at bestemme min forståelse af, hvad bibelen faktisk siger.

Peder

Til toppen 
#74827 - 21/01/2007 16:23 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: pederoestergaard]
Andreas Falck
Bruger

Jeg må blot konstatere, at jeg ikke formår at komme frem til samme tolkningsresultat som dig.

Men det har da været både givende og spændende at udveksle tanker og synspunkter om dette.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74828 - 21/01/2007 16:58 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: pederoestergaard]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Når alt det er sagt, så er der i øvrigt en generelt bibelkritisk tendens i leksikonopslaget,

I det hele taget er Gads Bibelleksikon gennemsyret af Bibel-kritikken og er derfor heller ikke et særligt godt leksikon at basere en bibeltrofast teologi på.

Og jeg er da også enig i, at leksikonets gennerelle tendens til at gøre kristendommen næsten som helhed afhængig af græsk filosofi, er at gå langt videre end fakta og kilder tillader at gøre.

Men jeg er stadig ikke enig i tolkning omkring evig pine og udødelig sjæl

Men jeg finder alligevel dialogen både lærerig og yderst spændende.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#74829 - 21/01/2007 20:43 Re: Der er IKKE noget evigt brændende pinested [Re: seeker]
MadsVJ
Bruger

Hej Stef
Citat:
Jeg har dog svært ved at forstå, hvordan du kan få de to ovenstående citater til at passe sammen.

Jeg siger ikke, at jeg kan udlægge og tolke alt i Bibelen udtømmende 100% korrekt. Men, jeg hævder, at Bibelen kan give mig sikker viden om en del ting.
Citat:
For mig at se bygger du din forståelse af helvede på 3 skriftsteder hvoraf det ene er fra Åbenbaringen og de to andre omdiskuterede.

Der er langt mere end 3 bibelcitater, som jeg mener handler om helvedet, også den evigt vedvarende pine dér. Men jeg har valgt at drage de steder frem, hvor jeg umiddelbart vurderer, at det kommer klarest til udtryk, hvad der er tale om. Flere kunne være inddraget. Bl.a. nogle af dem Andreas Falck henviste til, og jeg kommenterede. Desuden Es. 66,24, Dan 12,2, Johannes Døbers tale, Jesu tale i lignelser (f.eks. "dér skal der være gråd og tænderskæren"). Lignelsen om den rige mand og Lazarus. Åb 21,8, samt Judas 7, Åb 20,15 (hvordan fortolkes det egentlig i forhold til fortæringen i v. 9, som Andreas omtaler, hvis hans tolkning fastholdes?).

Citat:
Hvilket ord fra grundteksten er oversat med "helvede"?

Tænker du på 'apoleia'? Det er lige, hvad jeg kan støve frem fra min sparsomme reol, fra den ret anbefalelsesværdie bog "Bibelske ord og begreber", O. Børløs-Jensen, ELM-forlag. Men det står under "fortabelse", så måske du fisker efter noget andet.

Kærlig hilsen
Mads

PS: Du behøver naturligvis ikke svare på dette indlæg, hvis du gerne vil have debatten afsluttet.

Til toppen 
#74830 - 22/01/2007 11:17 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: Andreas Falck]
pederoestergaard
Bruger

Citat:
Jeg må blot konstatere, at jeg ikke formår at komme frem til samme tolkningsresultat som dig.

Men det har da været både givende og spændende at udveksle tanker og synspunkter om dette.

Kære Andreas!

Jeg siger tak og i lige måde. Det er vigtigt at vores synspunkter bliver afprøvet.

Peder

Til toppen 
#74831 - 22/01/2007 11:21 Re: Det evige Helvede... evig himmel [Re: pederoestergaard]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg siger tak og i lige måde. Det er vigtigt at vores synspunkter bliver afprøvet.

Og netop ved at få dem afprøvet får man øjnene op for andre synsvinkler, nuancer og forståelser, som man måske ikke selv har haft øje for!

Enighed bør ikke altid være målet i sig selv.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær