1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#74573 - 06/11/2006 20:49
Re: Film til KFS-møde
[Re: The Fighter]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Det kommer jo an på hensigten. Skal det være en opbyggelig film, eller er det bare for hyggens skyld? Hvad med Narnia? Eller Holy Grail (  ) Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#74574 - 06/11/2006 22:00
|
Anonym
Anonym
|
En, der er så anstændig, at ingen behøver at føle sig forulempet. Det burde vel være en selvfølge, men jeg har da deltaget i en KFS-lejr, hvor de viste en film med så mange bandeord, at jeg måtte gå min vej. Og det er ellers ikke fordi jeg er specielt sart...
|
|
Til toppen
|
|
|
#74575 - 06/11/2006 22:16
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Fighter
Som Steffen skriver, kommer det an på hensigten. Men jeg gætter på, at det skal være en film, man kan tale om noget kristeligt ud fra(?). Et par forslag herfra: Luther – det er næsten for oplagt Rosens navn – en fremragende film (og bog) Adams æbler – som jeg desværre ikke selv har set, men den skulle være god, og relevant En verden udenfor (The Shawshank Redemption) – en virkelig (virkelig, virkelig!) god film om at bevare håb og værdighed i et fængsel – og nogle har også tolket messias-motiver ind i den Og så er der jo hele serien af bibelske film fra BBC, som egentlig er ganske gode, men nok alligevel ikke ligefrem den ypperligste filmkunst ... eller The Holy Grail, den er sjov
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74577 - 07/11/2006 10:20
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Der er en Irsk film (måske engelsk  ) som hedder 'Priest', som jeg syntes var meget tankevækkende. Den handler om en ung, konservativ præst i den katolske kirke - og hans møde med en mere liberal teologisk kollega, samt om tavshedsløfte, misbrug, homofili osv. Meget tankevækkende! Den har dog en rimelig lang erotisk scene, som egentlig passer rigtig godt ind i filmen - men som er rimelig afslørende og 'nøgen' (det skal man selvfølgelig også ha' med i overvejelserne). Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#74578 - 07/11/2006 12:18
[Re: Grev Lindgren]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Film er underholdning... bestil en taler eller hold bedemøde
For som kristne skal vi nemlig ikke relatere til verden og lære at forholde os til hvad der fylder den, næh, vi skal bare blive i reservatet og holde os for ørerne indtil det går over.. 
Ændret af Moe (07/11/2006 12:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74579 - 07/11/2006 12:28
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Aflæg et besøg på filmogtro.dk Her anmelder vi film ud fra et kristent livs - og menneskesyn. Her finder du: - filmtips - nyt om kommende film - temasider om film - hjælp til at komme bag om filmens budskab hh johan redaktør 
|
|
Til toppen
|
|
|
#74581 - 07/11/2006 13:31
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Hørt!
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#74583 - 07/11/2006 15:21
[Re: Henoch]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Plus at Depp styrer, dog mest i Tim Burtons film.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74584 - 07/11/2006 15:39
[Re: Henoch]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes "Chocolat" er en gang neo-paganistisk ævl og en sødsuppe-kvæler.. men hver sin smag! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#74585 - 07/11/2006 15:40
|
Bruger
Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
|
På fredag skal vi til fælles-nordjysk-KFS-møde se "Livet er smukt"
Jeg har ikke selv set den - endnu - men hørt, den skulle være god ...
Venligst Thomas
Frihed er at være bundet til Kristus
|
|
Til toppen
|
|
|
#74586 - 07/11/2006 15:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nu kan alle film jo ikke være Kill Bill.... desværre
|
|
Til toppen
|
|
|
#74587 - 07/11/2006 15:59
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Nu kan alle film jo ikke være Kill Bill.... desværre
Mindre kan vel gøre det.
"Livet er smukt" er da ganske interessant og lægger op til en meget spændende debat der handler om hvornår det er ok at lyve.. En film der gør stort indtryk og som jeg synes på en fin måde viser en svær problemstilling, modsat f.eks. "Big Fish" som fuldstændigt blindt bare hylder det narrative og dermed løgnen. "Livet er smukt" har i det mindste anstændighed nok til at vide at det ikke er uproblematisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74588 - 07/11/2006 16:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Det narrative er løgn???? Det er jeg nød til at bede om en nærmere forklaring på, specielt når du samtidigt dizzer en Burton film  I øvrigt er Big Fish efter min bedste overbevisning en sarkastisk comedy der tager tykt pis på den narrative fortælleform, alene i sin overdrevne brug af flashback, filmen er jo ikke heldigvis ikke narrativ ligesom tekster af Helle Helle.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74589 - 07/11/2006 16:29
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det narrative er løgn????
Det er jeg nød til at bede om en nærmere forklaring på, specielt når du samtidigt dizzer en Burton film 
I øvrigt er Big Fish efter min bedste overbevisning en sarkastisk comedy der tager tykt pis på den narrative fortælleform, alene i sin overdrevne brug af flashback, filmen er jo ikke heldigvis ikke narrativ ligesom tekster af Helle Helle.
Jeg kan ikke se "Big Fish" som andet end en hyldest til løgnen. Sønnen, som er i et opgør med faderen, ender med at overtage hans løgnehistorier og lyve for sit eget barn. Hurra?
Jeg ser ikke meget sarkasme i "Big Fish". Til gengæld ser jeg en stiv, hollywoodiseret Tim Burton der er rigtig langt fra hjemmebane. En vammel, ussel komedie er det desværre - så sød at det knaser i tænderne.
Så giv mig hellere den sandt sarkastisk sorte "Ed Wood" eller den oprigtigt vemodige "Edward Scissorhands". Se, dét er filmkunst af høj karat.
re: det narrative. Der er som sådan ikke noget galt med alt det der 'fortælling', der er hipt for tiden. Men vi må ikke glemme at genfortælling ikke er lig med sandhed. Enhver fortælling er farvet og tilpasset af fortælleren. Det gør den ikke nødvendigvis dårligt eller uden værdi, men det farver den og åbner en ladeport for løgnen, som er meget sværd at kontrollere. I al vores fokus på venskabsevangelisation og eget vidnesbyrd overtager vi som kristne denne narrative tendens, hvilket kan blive uheldigt der hvor den går ind og erstatter vores bibelkundskab og bliver sådan en "jeg føler"-ting. Jeg kan huske at have lært det der med at "din erfaring kan ingen argumentere imod", og det er både en fristelse, såvel som en fare i forhold til at kende og kunne sin bibel.
Ændret af Moe (07/11/2006 16:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74591 - 07/11/2006 16:42
|
Anonym
Anonym
|
"Mars Attacks!" var en vidunderlig satire. Helt og aldeles vidunderlig, fra start til og med new age kvinden der overlever atomkrigen sammen med Tom Jones allersidst.
It's not unusual!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74592 - 07/11/2006 16:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Har stadig et live like billede inde i mit hoved af de brændende køer, og finder det stadig uhyre underholdende at elementer fra Burtons tidligere film går igen i filmen, omend ambuteret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74593 - 07/11/2006 16:51
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Har stadig et live like billede inde i mit hoved af de brændende køer, og finder det stadig uhyre underholdende at elementer fra Burtons tidligere film går igen i filmen, omend ambuteret.
Jeg holder meget af især hans gamle film, må jeg sige. Jeg var ikke synderligt begejstret for "Charlie" eller "Abernes Planet" udover "Big Fish", og jeg har endnu "The Corpse Bride" til gode. Vi kan håbe "Sweeney Todd" bliver en skøn, syret musical!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74594 - 07/11/2006 17:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
The Corpse Bride var faktisk ok, men selvsagt samme univers som Nightmare before. Abernes Planet er og forbliver skuffende, nogen film skal bare kun laves én gang.
|
|
Til toppen
|
|
|
|