#74352 - 02/11/200610:10Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
museeye
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
I Kristlig dagblad for 2. november 2006 står der at læse i denne artikel, at Halloween anvendes af Århus Domkirke til at tiltrække folk.
Er det i orden, at kirken på en nærmest despsrat måde forsøger sig med diverse reklametilbud for at lokke folk til at komme i kirke?
Personligt er jeg i tvivl. Det er vel fint nok, at kirken forsøger sig med nye metoder, for at få folk i kirke?
At Halloween er en kommerciel begivenhed, ændrer jo ikke ved, at begivenheden er populær. Skulle man så heller ikke have lov til at inddrage populære bøger som fx Da Vinci Mysteriet og Harry Potter i kirkelige arrangementer og gudstjenester?
#74353 - 02/11/200611:32Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye - -
Jeg har det på samme måde: Jeg er også i tvivl. Det kommer an på ..
Men jeg kan da sige, at jeg synes det kan bruges, når det bringes ind i den rette sammenhæng. Vi skal ikke have berøringsangst for det, som så mange er interesserede i, men tværtimod tage det alvorligt og gerne fremkomme med saglig information.
I min kirke (nej, ikke i selve kirkerummet men i de tilstødende lokaler!) havde vi f.eks. en aften med et interessant foredrag netop om "Da Vinci". Der kom en del ellers kirkefremmede, og spørgelysten var stor.
#74355 - 02/11/200612:05Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: museeye]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Museeye
Citat: At Halloween er en kommerciel begivenhed, ændrer jo ikke ved, at begivenheden er populær.
Er den nu også det? Jeg ved godt, at Fætter BR o.a. vedholdende forsøger at etablere Halloween som en dansk, folkelig tradition, men det er vel aldrig helt lykkedes? Nu bor jeg godt nok ikke i et villakvarter, men det er ikke min opfattelse, at danske villaveje alle helgens aften er fyldt med udklædte børn, der kimer klokker og siger »trick or treat«. Vi har jo lissom også fastelavn, som stort set er det samme koncept, bortset fra at det foregår i dagtimerne.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#74356 - 02/11/200612:27Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym
Hej Folkens!
Nej, jeg har nu heller aldrig set børn der ringer på dørene og vil have slik til Halloween. Men man ser rigtig mange græskar rundt omkring, og jeg ved også at de i nogle børnehaver gør meget ud af at børnene er med til at lave græskarmænd og bliver udklædt. Så måske er det alligevel ved at blive en mere og mere almindelig tradition herhjemme.
Så hvorfor skulle kirken ikke også bruge Halloween til at få folk til at komme i kirke? I den katolske kirke er det jo en mærkedag, men ved også at fejringen af Halloween er også meget forskellig i flere dele af verden, og har ikke nødvendigvis et kristent fokus.. Men stadigvæk, mange kristne mærkedage ligger jo på tidligere "hedenske" festdage.
Så jeg synes da ikke det er det samme som hvis kirken holdt en gudstjeneste om Harry Potter, selvom jeg ikke kan se det forkerte i at man fx. holdt et arrangement i sognegården om Harry Potter, det er jo også noget der er oppe i tiden, selvom jeg ikke tror kristne herhjemme er så bange for dem som I USA hvor nogle mener den opfordrer børn til djævledyrkelse og hvad ved jeg.. Men nu skal jeg også passe på hvad jeg siger..
#74357 - 02/11/200613:19Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: ]
Claus Due
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Hej Lars,
Jo, den/de er skam katolsk tradition. Her er lidt om forbindelsen til blandt andet skærsilds-læren:
Citat: The Catechism of the Catholic Church says that through the communion of saints “a perennial link of charity exists between the faithful who have already reached their heavenly home, those who are expiating their sins in purgatory and those who are still pilgrims on earth. Between them there is, too, an abundant exchange of all good things” (#1475).
#74358 - 02/11/200614:52Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Claus
kunne du lokkes til at oversætte dit link? Jeg forstår, at det har noget med helgener, de i skærsilden og de på jorden at gøre. Men hvad betyder det der med, at de "expiating" deres synder i skærsilden? Det kunne jeg godt tænke mig en dansk oversættelse af. Det er et emne, som i perioder optager mig ganske meget.
Jeg skal dog måske sige, at jeg ikke egentligt tror på en skærsild, heller ikke selvom det i år 2006 ikke mere anses for at være et pinested. Heller ikke engang et "helvede light", som nogen herinde brugte udtrykket på et tidspunkt.
Sig mig, hvor er alle smileyerne blevet af? Nardus..hjælp! Der mangler halvdelen af mine mulige smileyer her under tekstboksen. Hvem er rendt med dem???
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#74360 - 02/11/200620:56Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: tau]
Claus Due
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Hej Tau,
Jeg kan da forsøge en oversættelse:
Citat: The Catechism of the Catholic Church says that through the communion of saints “a perennial link of charity exists between the faithful who have already reached their heavenly home, those who are expiating their sins in purgatory and those who are still pilgrims on earth. Between them there is, too, an abundant exchange of all good things” (#1475).
Citat: Den Katolske Kirkes Katekismus (?) siger, at gennem "helgeners nadver" findes "en vedvarende forbindelse af velgørenhed mellem de troende, de som allerede har nået deres himmelske hjem, de som stadig soner deres synder i skærsilden og de, der stadig er pilgrimme her på Jorden. Imellem dem er der også en overordentligt rig udveksling af alle gode ting" (#1475)
Skærsild eller ej, så minder det meget om traditionen med at "udveksle" slik og lykønskninger - på en kommerciel måde.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
#74362 - 03/11/200614:51Re: Kommerciel (hedenskab) i kirken - er det okay?
[Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Claus
mange tak for oversættelsen. Jeg kan bare ikke forstå det med, at vi skulle sone vores synder i skærsilden. En tysk katolsk præst har fortalt mig, at skærsilden bare er et sted, hvor vi erkender vores synder for Gud, og hvor vi så venter en tid og modnes, og så kommer vi i Himlen.
Jeg tror ikke selv på det!!!!!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.