1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#74313 - 02/11/2006 00:02
Er bibelen troværdig?
|
Anonym
Anonym
|
Nåh, er den? Hvorfor - hvorfor ikke?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74314 - 02/11/2006 06:55
Re: Er bibelen troværdig?
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#74315 - 02/11/2006 08:18
|
Anonym
Anonym
|
Som i 'værd at tro på' - kan man tage bibelens ord for gode varer?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74316 - 02/11/2006 08:36
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror desværre at du forsimpler problematikken unødigt. Bibelen er en sammensat størrelse. 66 bøger skrevet af mere end 66 forfattere over en periode på mere end 1800 år. At tale om bibelen under én hat, som om at den som et samlet hele enten er troværdig eller ikke, er for mig at se dumt.
Hvis du taler om de historisk sandsynlige og af andre kilder bekræftede hændelser som er beskrevet i bibelen, så mener jeg at man kan regne med den i den udstrækning man almindeligvis kan regne med historiske dokumenter.
Hvis du derimod taler om de dele af bibelen, som har karakter af myte, fantasi, mirakler osv. som ikke tilnærmelsesvis kan verficeres, så nej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74317 - 02/11/2006 14:03
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg tror desværre at du forsimpler problematikken unødigt. Bibelen er en sammensat størrelse. 66 bøger skrevet af mere end 66 forfattere over en periode på mere end 1800 år. At tale om bibelen under én hat, som om at den som et samlet hele enten er troværdig eller ikke, er for mig at se dumt.
Hvis du taler om de historisk sandsynlige og af andre kilder bekræftede hændelser som er beskrevet i bibelen, så mener jeg at man kan regne med den i den udstrækning man almindeligvis kan regne med historiske dokumenter.
Hvis du derimod taler om de dele af bibelen, som har karakter af myte, fantasi, mirakler osv. som ikke tilnærmelsesvis kan verficeres, så nej.
Hvorfor den forskel?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74318 - 02/11/2006 16:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe Forskellen... Tjooo hvis du ikke umiddelbart selv kan se en forskel, så kan følgende eksempel måske hjælpe forståelsen på gled  Jeg vil nedenfor fremsætte to påstande, der for så vidt begge kan være sande. Hvis du mener at der er en troværdighedsforskel på de to påstande, så tror jeg at du egentlig godt forstår forskellen i mit indlæg ovenfor. Påstand 1: Uffe Ellemand-Jensen blev født i 1941 i Haarby på Fyn. Han var formand for Venstre fra 1984-1998 og udenrigsminister i Danmark fra 1982-1992, er ivrig lystfisker og piberyger. Uffe udtalte i februar 2006 at Jyllandsposten ikke skulle have publiceret Muhammedtegningerne. Du kan læse om Uffe Elleman-Jensen HER eller HER. Påstand 2: CloudHands blev født i 1979 i København. CloudHands har siden han var helt lille modtaget åbenbaringer direkte fra gud. Han kan få ting til at ske ved bare at tænke på dem og har ved flere lejligheder helbredt mennesker for deres lidelser. CloudHands er den eneste profet for den eneste rigtige og virkelige gud, den Gud der er meget meget sejere end din gud. Du kan læse om CloudHands og hans åbenbaringer HER. Jeg håber at du kan se min pointe 
|
|
Til toppen
|
|
|
#74319 - 02/11/2006 17:23
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe
Forskellen... Tjooo hvis du ikke umiddelbart selv kan se en forskel, så kan følgende eksempel måske hjælpe forståelsen på gled 
Jeg vil nedenfor fremsætte to påstande, der for så vidt begge kan være sande. Hvis du mener at der er en troværdighedsforskel på de to påstande, så tror jeg at du egentlig godt forstår forskellen i mit indlæg ovenfor.
Påstand 1: Uffe Ellemand-Jensen blev født i 1941 i Haarby på Fyn. Han var formand for Venstre fra 1984-1998 og udenrigsminister i Danmark fra 1982-1992, er ivrig lystfisker og piberyger. Uffe udtalte i februar 2006 at Jyllandsposten ikke skulle have publiceret Muhammedtegningerne. Du kan læse om Uffe Elleman-Jensen HER eller HER.
Påstand 2: CloudHands blev født i 1979 i København. CloudHands har siden han var helt lille modtaget åbenbaringer direkte fra gud. Han kan få ting til at ske ved bare at tænke på dem og har ved flere lejligheder helbredt mennesker for deres lidelser. CloudHands er den eneste profet for den eneste rigtige og virkelige gud, den Gud der er meget meget sejere end din gud. Du kan læse om CloudHands og hans åbenbaringer HER.
Jeg håber at du kan se min pointe
Dvs du afviser fuldstændigt en metafysisk dimension ved livet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74320 - 02/11/2006 19:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe Citat: Dvs du afviser fuldstændigt en metafysisk dimension ved livet?
Hvordan er det relevant for vores debat og hvorledes mener du at det skulle fremgå af det jeg har skrevet indtil videre?
Du spurgte om bibelen er troværdig, som i værd at tro på, som i om man kan tage bibelens ord for gode varer. Til det svarede jeg at der er historiske fakta, som er ganske troværdige og så er der en hel bunke åndeligt hokus pokus hvorom der ingen sikkerhed hersker.
Dette håbede jeg at jeg illustrerede forskellen på ved mit eksempel ovenfor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74321 - 02/11/2006 20:03
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe
Citat: Dvs du afviser fuldstændigt en metafysisk dimension ved livet?
Hvordan er det relevant for vores debat og hvorledes mener du at det skulle fremgå af det jeg har skrevet indtil videre?
Du spurgte om bibelen er troværdig, som i værd at tro på, som i om man kan tage bibelens ord for gode varer. Til det svarede jeg at der er historiske fakta, som er ganske troværdige og så er der en hel bunke åndeligt hokus pokus hvorom der ingen sikkerhed hersker.
Dette håbede jeg at jeg illustrerede forskellen på ved mit eksempel ovenfor.
Jeg forstår bare ikke hvorfor det 'åndelige hokuspokus' beviser utroværdigheden, hvis det nu engang var sådan det var. Hvis nu en del af bibelen er troværdig, hvorfor kan man så ikke tage resten for gode varer - selvom det afviger fra normalen?
Hvordan er du i øvrigt nået frem til at bibelen er historisk troværdig? Det kunne jeg godt tænke mig at høre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74322 - 02/11/2006 20:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe Citat: Hvordan er du i øvrigt nået frem til at bibelen er historisk troværdig?
Det har jeg heller ikke...
Som jeg allerede har pointeret, så er det i denne sammenhæng nærved meningsløst at omtale bibelen som ét hele, fordi at den er stykket sammen over en periode på mere end 1800 år og er skrevet af mindst 40 forfattere (jeg kan ikke huske det eksakte tal, men det jeg skrev i et tidligere indlæg; 66 var helt hen i vejret, for det er antallet af bøger i bibelen ).
Bibelen er som et samlet hele ikke historisk troværdig, bare sådan, men der er dele af bibelen som lader sig historisk sandsynliggøre fordi at samtidige kilder og arkæologiske fund støtter op om de dele.
Derimod er der stort set ingen samtidige historiske kilder som entydigt peger på at Jesus skulle have eksisteret, som den bibelen og den kristne tradition påstår at han er.
Og eventuelle historiske korrektheder låner ikke nødvendigvis nogen troværdighed til de påståede mirakuløse hændelser der beskrives i bibelen.
At jeg under min 2. påstand i indlægget ovenfor fortæller at profeten CloudHands blev født i året 1979 (hvilket er sandt) betyder ikke at resten af det jeg skriver er sandt. Sådan forholder det sig også med bibelen. Bare fordi at nogle informationer er korrekte betyder det jo ingenlunde at det hele skal tages alvorligt. Giver den indvending mening for dig?
Citat: Jeg forstår bare ikke hvorfor det 'åndelige hokuspokus' beviser utroværdigheden
Det åndelige hokus pokus beviser ikke utroværdigheden, men hvis denne påståede hokus pokus dels ikke kan verificeres og dels tydeligvis har et religiøst propagandistisk sigte, så er der lige så god grund til at tage min påstand om at være profet for den eneste sande gud, som der er for at tage bibelens påstande om Jesus for sande.
Citat: Hvis nu en del af bibelen er troværdig, hvorfor kan man så ikke tage resten for gode varer - selvom det afviger fra normalen?
Så fordi at der er dele af min åbenbaring som jeg linkede til ovenfor der er sand, så skal resten tages for gode varer?
Sig mig har du overhovedet reflekteret over den måde at tænke på?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74323 - 02/11/2006 22:01
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Er mennesket godt?
Nåh, er det? Hvorfor - hvorfor ikke?
Er du sikker på du mener, sagen kan stilles så enkelt op? Hvad mener du eksempelvis med troværdig? Mener du, at det er værd at tro på Bibelen, eller mener du at hvert ord i Bibelen er sandt i en eller anden konkret betydning af ordet?
Personligt tror jeg ikke på, at solen og månen stod stille på Josvas bud. Alligevel påstår jeg uden at blinke, at jeg tror på hvert ord i Bibelen. Jeg tror forøvrigt også på demokratiet som ide - men beklager mig tit over de ting der foregår i vestens demokratier.
Hvis noget er værd at beskæftige sig med, skal det nok vise sig, at det ikke er helt enkelt at beskæftige sig med. Og det er så ligegyldigt om vi taler kristen tro, ægteskab, demokrati eller hvad ved jeg.
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#74324 - 02/11/2006 22:22
|
Bruger
Reg.: 02/11/2006
|
Hej allesammen
jeg forstår ikke, at bibelen slet ikke omtaler Titanius. Jeg var på en meget inspirerende bibelskole i sommer hvor pastor Jürgen Bonnevie redegjorde for Titaniusrullerne der blev fundet for mange år siden. Men i bibelen står der ikke noget om Titanius?
Jeg har tit været meget i tvivl om hvorfor de kristne menigheder ikke ville anerkende den visdom, som Titaniusrullerne har givet vor tro. Hvorfor må vi ikke tale om hvad der skete i hulerne i Jitzmael? Og hvorfor må vi, der er herrens ydmyge tjenere, ikke gå i Titanius´ fodspor og opsøge de ofrtable sjæle, uanset motivet?
Knuz fra Tabitha
|
|
Til toppen
|
|
|
#74325 - 02/11/2006 22:27
|
Anonym
Anonym
|
Hvad vil en gældende verifikation være for dig? Og hvad mener du med propagandistisk sigte?
Og hvad mener du er bibelens 66 bøgers vidnesbyrd om sig selv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74326 - 02/11/2006 22:28
[Re: again]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Er mennesket godt?
Nåh, er det? Hvorfor - hvorfor ikke?
Er du sikker på du mener, sagen kan stilles så enkelt op? Hvad mener du eksempelvis med troværdig? Mener du, at det er værd at tro på Bibelen, eller mener du at hvert ord i Bibelen er sandt i en eller anden konkret betydning af ordet?
Personligt tror jeg ikke på, at solen og månen stod stille på Josvas bud. Alligevel påstår jeg uden at blinke, at jeg tror på hvert ord i Bibelen. Jeg tror forøvrigt også på demokratiet som ide - men beklager mig tit over de ting der foregår i vestens demokratier.
Hvis noget er værd at beskæftige sig med, skal det nok vise sig, at det ikke er helt enkelt at beskæftige sig med. Og det er så ligegyldigt om vi taler kristen tro, ægteskab, demokrati eller hvad ved jeg.
Er du sød at uddybe det med at du tror på bibelen (og dermed på én måde finder den troværdig) og samtidig ikke tror på nogle konkrete ting? Hvordan skelne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74327 - 02/11/2006 22:39
|
Bruger
Reg.: 02/11/2006
|
Hej igen allesammen,
hvor er det dejligt som en Kristen at finde ligesindede. Biblens ord er det kit som binder os troende sammen, og hvad der står i Biblen bør der ikke stilles spørgsmåltegn ved, sådan som nogle her på siden gør. Men hvad kan en synder i Ånden stille op mod den Almægtiges vrede i forbønnen? Og er I klar over hvilken livgivende eleksir, der er biblens egentlige kerne?
I den menighed, hvor jeg kommer, bruger pastoren tit magnetiske stygninger for at uddribe keruberne af vores betændte sind, men jeg synes at det er at gå over den grænse som jeg som troende kristen kan acceptere når man tænker på hvilke ofre som andre har bragt i Jesus´ navn, særligt i gamle dage.
Knus fra Tabitha
|
|
Til toppen
|
|
|
#74328 - 03/11/2006 08:42
[Re: tabitha15]
|
Anonym
Anonym
|
Undskyld, hvad?
Hvorfor må vi ikke stille spørgsmålstegn til bibelen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74329 - 03/11/2006 09:10
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Tabitha - velkommen! Jeg er enig med dig i det, du skriver om Bibelen: Guds livgivende ord til vor frelse, nedskrevet af fejlbarlige mennesker .. Men ... magnetiske strygninger???  Og uddrivning af keruber??? Jeg tør ikke spørge, hvad det dog er for en menighed du kommer i .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74330 - 03/11/2006 09:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Tabitha -
Når Bibelen ikke omtaler Titanius, så er det nok fordi han er en påstået ikke-eksisterende romersk soldat, som skulle arrestere Jesus, men som blev forvandlet, så han fik Jesu skikkelse, og som man derfor kom til at korsfæste i stedet for Jesus.
Det er, så vidt jeg forstår, Islams lære om ham. Dette fordi muslimerne ikke tror, at en Herrens profet, som de jo regner Jesus for at være, kunne blev korsfæstet ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74331 - 03/11/2006 10:42
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Citat: Jeg tør ikke spørge, hvad det dog er for en menighed du kommer i ..
Hvor dog ikke det?
Er jeres hokus pokus da beviseligt mere rigtigt end tabithas?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74332 - 03/11/2006 11:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe Citat: jeg skrev: Det åndelige hokus pokus beviser ikke utroværdigheden, men hvis denne påståede hokus pokus dels ikke kan verificeres og dels tydeligvis har et religiøst propagandistisk sigte, så er der lige så god grund til at tage min påstand om at være profet for den eneste sande gud, som der er for at tage bibelens påstande om Jesus for sande.
Citat: Moe skrev: Hvad vil en gældende verifikation være for dig?
Tror du på at jeg er profet for den eneste sande Gud, den Gud der er meget meget sejere end din gud, sådan som det fremgår af mit link i et indlæg ovenfor?
Hvis du tvivler eller slet ikke tror på min oprigtighed og rigtigheden af de data der er suppleret i den åbenbaring, så tror jeg at du har et rimeligt svar på dit spørgsmål.
Citat: Og hvad mener du med propagandistisk sigte?
Evangelierne, ja hele bibelen er skrevet for at fortælle om en særlig religiøs livsanskuelse til efterfølgelse. Bibelen er blevet og bliver stadig brugt til at formidle en religiøs påstået sandhed om verdens beskaffenhed. Tidligere (og stadigvæk flere steder går jeg ud fra?) var sigtet alene at videregive information til omvendelse og overbevisning af folk til den rette tro. Det er dogmatik, grundlæggende uden andre begrundelser end "fordi gud siger det". Det mener jeg er et propagandistisk sigte.
Det jeg mener er bl.a. at man ikke kan regne med forfatternes neutralitet, uanset hvor meget de så end selv skulle bedyre denne. Bibelen er ikke et historisk faktuelt dokument i sig selv. Der indgår i bibelen informationer bl.a. om datidens politiske og religiøse forhold, som idag kan bekræftes af eksterne kilder. Men ingen steder i historiske kilder bekræftes alle de fantastiske og mirakuløse dele som også indgår i bibelen. Der er altså bidder af information i bibelen som kan verificeres, sandsynliggøres om du vil, men det låner for mig at se ingen direkte troværdighed til alle de fantastiske påstande der også fremsættes, særligt ikke set i lyset af forfatternes åbenlyse mangel på neutralitet.
Giver det mening for dig Moe?
Citat: Og hvad mener du er bibelens 66 bøgers vidnesbyrd om sig selv?
Det mener jeg ikke at have skrevet, kan du eventuelt uddybe for mig, hvad du mener med spørgsmålet?

|
|
Til toppen
|
|
|
#74334 - 03/11/2006 14:47
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Nåh, men der er jo ikke rigtig nogle kristne der svarer her, så måske CH har ret?
Hvilket undrer mig. Burde vi ikke kunne forsvare bibelen? - skal vi ikke kunne forsvare vores tro?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74335 - 03/11/2006 16:34
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Anne
Det er taget til efterretning. Det var nu ikke så alvorligt ment.
Jeg er ret sikker på at Kristina ikke mener at den udlægning af kristendommen som Tabitha har præsenteret her er "rigtig" kristendom, derfor hendes tilkendegivelse af slet ikke at turde spørge om hvilken slags kirke det var Tabitha kom i...
Jeg synes jo bare at den slags skelnen er en spøjs størrelse fordi at begge forestillingsverdener er lige dårligt underbygget (a.k.a. hokus pokus). Der er ikke rigtig nogen (objektiv) standard at bedømme forskellen ud fra, i hvert fald ikke en som vil godkende Kristinas kristendom frem for Tabithas.
Det gav jeg udtryk for på en uheldig måde... Sorry.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74336 - 03/11/2006 18:01
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe Citat: Nåh, men der er jo ikke rigtig nogle kristne der svarer her, så måske CH har ret?
Hvilket undrer mig. Burde vi ikke kunne forsvare bibelen? - skal vi ikke kunne forsvare vores tro?
Det er der jo nogen der mener.
Grundlæggende underkender kristendommen i sin kerne det eneste holdbare rimelige forsvar der kunne være for den, nemlig det objektive. Kristendommen handler om at tro uden beviser og hvis man først har bevæget sig ned ad den boldgade, så mener jeg at der er omsonst at forsøge at forsvare det man tror på ad argumentatorisk vej. Man kunne nøjes med at konstatere at man troede på X og så lade det være ved det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74337 - 03/11/2006 18:46
|
Anonym
Anonym
|
Det holder jo ikke en meter.
Eksempel: Al teologisk argumentation udgår fra Bibelen. Derfor er det afgørende at kunne argumentere for kanon, samt at det nuværende GT er den samme som for 2000 år siden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74338 - 03/11/2006 21:03
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Jada, gerne. Jeg tror at Gud har inspireret folk til at skrive det der står i Bibelen, ved Helligåndens kraft. Når vi læser Bibelen ærligt, vidner den samme Helligånd om Ordet for os, så vi kommer til tro.
Hvert ord i Bibelen er altså Guds ord, fordi Helligånden gennem ordene fører os til Gud. Derfor er Bibelen Guds ord.
Derimod er Bibelen ikke en videnskabelig afhandling, så det er ligegyldigt, om bogen indeholder videnskabelige mangler. Bibelen er Guds ord, fordi Gud ved Bibelen fører os til fællesskab med Ham - Bibelen opfylder naturligvis det formål Gud har med den.
Der er naturligvis nogle der mener, at det er tåbeligt at tro, at Gud skulle give os en bog med videnskabelige fejl i. Dem om det - jeg tror Gud gør ting verdens vise og kloge synes er tåbeligt:
"For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft v19 – der står jo skrevet: De vises visdom vil jeg ødelægge, de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre. v20 Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab? v21 For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om. v22 For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, v23 men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger; v24 men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom. v25 For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker. " 1 Kor 1:18-25
Jeg håber det gav dig svar på dit spørgsmål - ellers er du velkommen til at spørge igen....
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#74339 - 04/11/2006 15:10
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej CloudHands. Det er i orden.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|