Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74307 - 01/11/2006 22:32 Netiketten: bud nr. 8
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Lov nr. 8 i dette debatforum lyder således;

Vi skal vise tillid.
Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed. Der hvor jeg møder andre med tillid modtager jeg også selv tillid.

Det er ringe skjult hemmelighed, at der findes debattørere på denne debatside, som absolut ikke får små slag, når de nu og da vover at stikke snuden frem for at publicere et mere eller mindre interessant indlæg.

Jeg finder det vigtigt, at alle vi debbatørere fra tid til anden revurderer vor måde at debbatere på. Det har jeg indset, at jeg selv bør gøre - for man kommer meget let til at køre ud ad en uheldig sidevej.

Man kan betragte dette indlæg som et opråb, en påbud, en påmindelse, en løftet finger, et ønske etc.
Dog har jeg ét spørgsmål; hvorfor skulle vi ikke vise hinanden tillid og hensyn?

Ændret af museeye (01/11/2006 23:09)

Til toppen 
#74308 - 11/11/2006 00:08 Re: Netiketten: bud nr. 8 [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Godt spørgsmål Ole,...

Men Ole, man kan vel nemt udredde at når man har et synspunkt så er det modsatte synpunkt jo fjenden, og det er nemt ikke at respektere "fjenden"

Det er dog synd hvis vi skal se på hinanden i fjende billeder, fordi andre har andre vinkler eller indstillinger!

Så ganske ligetil Ole, good point! med indlægget!

mvh Lars

Til toppen 
#74309 - 11/11/2006 00:20 Re: Netiketten: bud nr. 8 [Re: ]
museeye
Bruger

Tak for dine fine ord.

Citat:
Men Ole, man kan vel nemt udredde at når man har et synspunkt så er det modsatte synpunkt jo fjenden, og det er nemt ikke at respektere "fjenden"

Det er dog synd hvis vi skal se på hinanden i fjende billeder, fordi andre har andre vinkler eller indstillinger!

Men Lars, jeg vil lige korrigere på noget af det, hvormed du vælger at besvare mit indlæg.

Når man har et synspunkt, så er det modsatte synspunkt ikke fjenden, men antitesen! Derom har du selv talt meget, Lars.

Jo, det er nemt ikke at respektere fjenden, eller antitesen i dette tilfælde, men det ikke desto mindre det, Jesus påbyder os. ("Elsk dine fjender...")

Ja, det er da (en) synd, at vi skal se andres synspunkter som fjender, og dermed proppe personen bag synspunktet i en kasse, hvorpå der med store sorte bogstaver er skrevet "FJENDER". Men den fjendekasse er det jo dig, Lars, som pludselig opfinder i denne tråd.

Til toppen 
#74310 - 11/11/2006 01:00 Re: Netiketten: bud nr. 8 [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hej igen Ole,...

Jo Ole, det er der meget rigtigt i Ole, og især her Ole, må man passe på at man sørger for det åbne og respektfulde, det kan være svært at beholde den bløde fløjelshanske på i en hed debat, så ole ganske enkelt er pointen at vi og dig Ole, må se hvordan Jesus gjorde, han var også til tider hård i filten, men han kunne også finde god tone..

Min pointe er ikke at man er fjender i en debat, men Ole, at man nemt kommer til at tænke et fjendebillede ind over for andre, desværre...

Og jeg står ved min antitesetanke

Hej Hej Ole, og vi ses, ik Ole :P

Mvh Lars

Til toppen 
#74311 - 11/11/2006 23:55 Re: Netiketten: bud nr. 8 [Re: ]
museeye
Bruger

Hej Lars

Hvis du i dit indlæg bytter "Ole" ud med "Lars", så jeg er enig

Citat:
Og jeg står ved min antitesetanke

En tanke som jo egentlig tilskrives Hegel. Læs evt. her

Og jo, jeg tror da vi ses, Lars.

Til toppen 
#74312 - 13/11/2006 20:30 Re: Netiketten: bud nr. 8 [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hejsa Ole,...

Jeg har aldrig taget patent på selve sætningen, men på den måde jeg forklare den!

Jeg stiftede bekendtskab med Hegel gennem mine filosofi studier, og mente at det var rigtigt, men viderebyggede min brug og forklaring af dette citat!

Lars - stud.menthol :P

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær