1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#74240 - 01/11/2006 04:46
Dommedagssekt?
|
Bruger
Reg.: 12/10/2006
Sted: København
|
Jeg står og skal skrive en opgave om eskatologien i urkristendommen, og er i den forbindelse meget interesseret i at høre andre synspunkter end mit eget! Jeg mener (som så mange andre) kort sagt, at urkristendommen var en jødisk dommedagssekt, der troede at de sidste tider, ville indtræde mens dens tilhængere endnu levede.
Paulus skriver jo som bekendt: “VI DER LEVER OG ENDNU ER HER, når herren kommer, skal på ingen måde gå forud for dem der er døde. For herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus skal opstå først. Så skal VI DER LEVER OG ENDNU ER HER, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde herren i luften.”
Paulus forventer altså, at dommedag skal indtræde, mens han stadig lever.
Og når Jesus siger: “Nogle af dem der står her skal ikke smage døden før de ser at guds rige er kommet med kraft.“ eller: “denne slægt skal ikke forgå før alt dette er sket.” kan det vel heller ikke forstås anderledes, end at også han regner med at dommedag skal indtræde, inden de mennesker han taler til er døde.
Læser man de antikke kilder, viser det sig jo at Jesus var apokalyptiker. Markus evangeliet - det ældste - er fyldt med apokalyptiske udtalelser fra Jesus. Senere bliver dommedagssnakken så nedtonet. Det gudsrige der meget snart skulle komme, omtales således slet ikke længere i Johannes evangeliet, ca. 60 år efter Jesus’ død. Jeg kan ikke se nogen anden forklaring, end at de første kristne så sig nødsaget til at ændre Jesus’ budskab, at dommedag var lige om hjørnet, da de erkendte at enden altså IKKE kom.
Jeg går ikke ud fra at nogen mere betvivler at eskatologien er kernen i den nytestamentlige forkyndelse. Men erkender man dette, er konsekvensen jo at kristendommen tog fejl (eller hvad?), og hvilken eksistensberettigelse har den så i dag???
MVH Jakob
|
|
Til toppen
|
|
|
#74241 - 01/11/2006 10:08
Re: Dommedagssekt?
[Re: Jakob Schneider]
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Jakob S Interesant! Jeg vil lige starte med noget, som jeg mener du har misforstået: Citat: Og når Jesus siger: “Nogle af dem der står her skal ikke smage døden før de ser at guds rige er kommet med kraft.“ eller: “denne slægt skal ikke forgå før alt dette er sket.” kan det vel heller ikke forstås anderledes, end at også han regner med at dommedag skal indtræde, inden de mennesker han taler til er døde.
Jeg tror at en del af menigheden misforstod disse ord af Jesus! Spørgsmålet er, hvornår kommer gudsriget med kraft? Svaret er: Citat: i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde.
Rom 1,4
Når guds rige kommer i sin kraft, er det ikke nødvendigvis kun tale om dommedag - og slet ikke når Jesus siger det. Han proklamerer jo frimodigt, at Guds rige ER kommet nær!
Og 'denne slægt', hvad er det for en slægt? Er det dem der levede dengang? Eller menneskeheden? Jøderne? De kristne?
Men jeg er enig med dig i, at Paulus ser ud til at have haft en nærforventning i dele af sit liv! Men det er ikke ensbetyudende med, at det udgjorde kernen i hans kristendomsforståelse. På et senere tidspunkt (2 Timotheus) beretter Paulus om, at han snart regner med at skulle dø - altså før genkomsten! Og i et af sine tidlige breve, advarer han mod dem, som prædiker at dommedag er helt nærstående: Citat: v1 Vi beder jer, brødre, når det gælder vor Herre Jesu Kristi komme, og hvordan vi skal føres sammen med ham, v2 så lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme, hverken af en profeti eller af et ord eller af et brev, der skulle være fra os, om at Herrens dag er lige forestående. v3 Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn
Fra 2 Tess 2.
Den grundlæggende eskatologiske forståelse, som præger Ny Testamente (NT) er derimod læren om, at han engang kommer igen - men ingen ved dagen eller timen! Når han kommer, skal han komme lige så uforventet som en tyv midt om natten.
Kernen i NT's forståelse er forsoningen! At mennesket er blevet gjort retfærdigt/rent/helligt ved Jesu død og opstandelse.
P.S. Kristen eskatologi er langt mere end blot læren om 'de sidste ting' som vi tænker dem! Det er også læren om det, som Gammel Testamente så komme - altså Jesus!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#74242 - 01/11/2006 19:53
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Hej Jon. Tak for dit svar. Du siger: Citat: Når guds rige kommer i sin kraft, er det ikke nødvendigvis kun tale om dommedag
Ikke? Men hvad er der da så tale om??? Tanken om gudsriget er jo en israelitisk ide, og i senjødedommen var det jo netop en eskatologisk forventning om at et nyt rige skule afløse det eksisterende onde rige. Er det da ikke i denne opfattelse af ordet, at Jesus bruger det? Om riget er af denne verden eller den hinsidige, er vel for så vidt lige meget. Sagen er jo at det ikke indtraf som forventet!!!
Citat: hvornår kommer gudsriget med kraft? Svaret er: Citat: i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde.
Her er jeg altså ikke lige med på hvad du mener. Mener du at gudsriget allerede er indtruffet, med jesus´ opstandelse???
Mht. om Jesus' budskab var eskatologisk eller ej, er det vel også vigtigt at huske på at Jesus jo i begyndelsen var "discipel" af Johannes Døber, hvis budskab da, så vidt jeg ved, var klart eskatologisk! Når forgængeren for Jesus således var en apokalyptisk profet, og konsekvenserne af Jesus' forkyndelse mundede ud i et trosamfund der bestod af apokalyptiske jøder (som fx. Paulus!) er det da svært at forestille sig at Jesus' budskab skulle have været af en hel anden karakter.
Den eneste forbindelse ml. Johannes Døber og de første kristne er jo Jesus, hvorfor han også må have været apokalyptiker!!!
Citat: "Nogle af dem der står her skal ikke smage døden før de ser at guds rige er kommet med kraft.“
Jeg ved ikke hvad du ligger i disse ord, men jeg kan altså stadig ikke se hvordan man kan tolke dem anderledes end at gudsriget skal indtræffe, inden de personer som Jesus taler til i den givne situation er døde.
Citat: På et senere tidspunkt (2 Timotheus) beretter Paulus om, at han snart regner med at skulle dø - altså før genkomsten!
Netop!!! På et SENERE tidspunkt! Som jeg også skrev først, er det sådan at jo længere væk vi bevæger os fra Jesus' død (hvor nærforventningen var enorm!), jo mere nedtones de eskatologiske træk. Som sagt er de næsten fraværende i Johannes evangeliet. Selv Paulus måtte jo erkende at dommedag ikke indtraf som lovet!
Citat: Kernen i NT's forståelse er forsoningen! At mennesket er blevet gjort retfærdigt/rent/helligt ved Jesu død og opstandelse.
Det er jo så sådan en paulinsk udlægning, som man kan diskutere om Jesus ville have været enig i...
Jakob
|
|
Til toppen
|
|
|
#74243 - 01/11/2006 22:04
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Citat: Ikke? Men hvad er der da så tale om??? Tanken om gudsriget er jo en israelitisk ide, og i senjødedommen var det jo netop en eskatologisk forventning om at et nyt rige skule afløse det eksisterende onde rige. Er det da ikke i denne opfattelse af ordet, at Jesus bruger det? Om riget er af denne verden eller den hinsidige, er vel for så vidt lige meget. Sagen er jo at det ikke indtraf som forventet!!!
Det rige Jesus taler om er det samme rige som loven og profeterne taler om, at jøderne havde en anden forventning, en anden tolkning af hvad dette gudsriget var er en anden snak, Jesus siger jo netop at Guds rige er kommet nær, i det han er opfyldelsen af loven og profeterne.
Citat: Mht. om Jesus' budskab var eskatologisk eller ej, er det vel også vigtigt at huske på at Jesus jo i begyndelsen var "discipel" af Johannes Døber, hvis budskab da, så vidt jeg ved, var klart eskatologisk!
Den skal lige vendes en gang, Johannes var budbringer for Jesus, han råbte i ørkenen "Ban Herrens vej", Johannes Døberens opgave var at forberede vejen for Jesus. Johannes bereder ikke dommedag, han bereder Jesu komme, og deri at Guds rige er kommet nær, da Jesus er personificeringen af Guds nærværd, altså inkarnationstanken.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#74244 - 02/11/2006 05:08
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
|
Hej grev lindgren. Citat: Den skal lige vendes en gang, Johannes var budbringer for Jesus, han råbte i ørkenen "Ban Herrens vej", Johannes Døberens opgave var at forberede vejen for Jesus. Johannes bereder ikke dommedag, han bereder Jesu komme, og deri at Guds rige er kommet nær, da Jesus er personificeringen af Guds nærværd, altså inkarnationstanken.
Jeg er ganske uenig med dig. Der er mange der mener, at Johannes Døber var en selvstændig profet, og at ideen om at hans eneste formål - eller at hans formål OVERHOVEDET - var at bane vejen for Jesus, er en fiks ide skabt af de kristne evangelie-forfattere. Heldigvis har vi også andre kilder til rådighed!!!
Problemet med at diskutere med (nogle) kristne er, at de som regel sætter biblen lig guds ord, hvilket umuliggør enhver dialog. Hvis ikke man vil medgive, at der i det mindste kan være en MULIGHED for, at fremstillingerne af fx Johannes døber i NT kan være tendentiøse - ligesom de fx også kan være det hos Josefus - kan man ikke nå frem til nogen som helst forståelse. Og ligesådan forholder det sig, hvis man ikke vil erkende, at senjødedommen havde noget som helst at gøre med den historiske Jesus‘ virke!!!
Hverken Jesus eller Johannes døber har efterladt sig noget skriftligt. Hvorfor skulle de også det når dommedag var lige om hjørnet! Derfor har vi kun deres tilhængeres og modstanderes vidnesbyrd om dem. Dette er problematisk da den historiske person vil være skjult, eller i bedste fald meget meget utydelig pga. 2000 års religiøse, politiske og ideologiske konstruktioner, men sagen er at vi ikke ved meget om Johannes døber, og for at finde ud af noget om ham må vi ty til de mere eller mindre samtidige kilder!
Fx beskriver Josefus Johannes som en selvstændig profet, og ikke som en forgænger for Jesus, og det samme gør evangelierne, når man kigger lidt nærmere på dem. Evangelierne undergraver SELV deres “kristianiserede” konstruktion af Johannes Døber flere steder. Og det billede der bliver tilbage er - som hos josefus og andre kilder - billedet af en typisk jødisk eskatologisk profet!!!
Dåben i sig selv er også utvetydig eskatologisk, og fx sekthåndbogen kæder de sidste tider sammen med udvælgelsen af en forsamling (her Johannes døbers og Jesus’ disciple) som skal renses af “hellig ånd” og “renselsesvand”!
At Johannes var en forgænger for Jesus er nu engang blot en HYPOTESE, som begrundes i kilder, nemlig de 4 evangelier. Men kaster man et blik på andre samtidige kilder, krakelerer dette billede, og som sagt undergraver evangelierne sig selv, og man må nødvendigvis erkende, at passagen om at Døberen udpeger Jesus som messias er en konstruktion!!!
Først hører vi eksempelvis, at han udpeger Jesus som messias. Senere erfarer vi pludselig, at han efter at have døbt personen han erkendte som messias, alligevel IKKE sluttede sig til ham, men i konflikt med sine egne udsagn fortsætter som om intet var hændt!!! Han har tværtimod sine EGNE disciple og egen religiøs praksis!
I Matt 11,1 - 6 hører vi om Johannes Døber i fængslet, som nu pludselig sender sine disciple ud for at spørge Jesus, om han er “den der skal komme” eller om de skal vente en anden. Hvordan forklares DET nu? Han har jo netop just udpeget Jesus som messias - ifølge evangeliet altså… Igen kan vi se, at Johannes Døber og hans disciple altså IKKE havde sluttet sig til Jesus. Men hvorfor ikke? Han udråber Jesus til messias og hvad så? Fortryder han? Har han glemt det???
Også i de andre evangelier møder vi 2 forskellige og modstridende udgaver af Døberen, hvor han fremstilles som henholdsvis forgænger for Jesus og selvstændig eskatologisk profet. At han netop opholder sig i ørkenen er jo heller ikke tilfældigt. Det var ikke unormalt at eskatologiske profeter førte deres tilhængere - og Johannes Døber havde mange som vi kan læse - ud i ørkenen, for at gentage de frelsende begivenheder der udspillede sig i urtiden. Dvs. befrielsen fra Ægypten (som nu naturligvis overføres på romerriget). I eskatologien afbilder urtiden jo endetiden, og endetiden gentager urtiden.
At han bærer tøj af kamelhår og har et læderbælte om livet, vidner også om, at han har anset sig selv som den tilbagevendte Elias, der jo netop skal vende tilbage til Israel “før Herrens dag kommer, den store og frygtelige” for at omvende folket (ikke til “kristendommen, men til den rette jødiske tro), og dermed undgå at Herrens dag bliver til dom og forbandelse!!! Ikke for at bane vejen for nogen messias - kun for Jahve på Herrens dag!!!
I kilderne står Johannes døber altså alene som en selvstændig eskatologisk profet, og ikke som en der baner vejen for Jesus. Dette er blot en kristen konstruktion i evangelierne. Og det eskatologiske perspektiv er helt umuligt at komme udenom. Det kan ikke bortforklares. Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan…
MVH Jakob
|
|
Til toppen
|
|
|
#74245 - 02/11/2006 10:45
|
Bruger
|
Hej Jakob Det er rigtigt, at jøderne ventede et kommende gudsrige - men det var jo også lige præcis det Jesus opfyldte  Måske var det for snævert af mig, kun at betegne opstandelsen som Guds rige. Jesus selv påstår at han er guds rige, som er kommet nær! Jesus lærer netop også det jøder, der så frem imod et politisk gudsrige, at de ikke skulle forvente noget jordisk - men noget helt andet! Citat: Mht. om Jesus' budskab var eskatologisk eller ej, er det vel også vigtigt at huske på at Jesus jo i begyndelsen var "discipel" af Johannes Døber, hvis budskab da, så vidt jeg ved, var klart eskatologisk!
Jeg ved ikke hvordan du vil begrunde dette! Du siger, du kender til kilder, der underbygger dette? Citat: Citat: "Nogle af dem der står her skal ikke smage døden før de ser at guds rige er kommet med kraft.“
Jeg ved ikke hvad du ligger i disse ord, men jeg kan altså stadig ikke se hvordan man kan tolke dem anderledes end at gudsriget skal indtræffe, inden de personer som Jesus taler til i den givne situation er døde.
Nej, det er jeg også helt enig med dig! Spørgsmålet er bare, hvad det betyder, at gudsrige skal indtræffe! Ordet bliver jo brugt forskelligt, men hyppigst om det usynlige - dvs kirken, de troende, som allerede er i guds rige. Citat: Netop!!! På et SENERE tidspunkt! Som jeg også skrev først, er det sådan at jo længere væk vi bevæger os fra Jesus' død (hvor nærforventningen var enorm!), jo mere nedtones de eskatologiske træk. Som sagt er de næsten fraværende i Johannes evangeliet.
Jeg nævnte også 2 tessalonikerbrev, som bliver anset for at være et af de ældste skrifter i NT - og der advarer han imod en stærk dommedagsfokus. Citat: Selv Paulus måtte jo erkende at dommedag ikke indtraf som lovet!
Det havde ahn ikke fået lovet Altså ikke i sin livstid! Han havde fået lovet, at den ville komme - og regnede måske også med, atd en ville komme inden han døde - men når den ikke gjorde, så var det slet overhovedet ikke noget, der fik Paulus til at miste troen! Citat: Det er jo så sådan en paulinsk udlægning, som man kan diskutere om Jesus ville have været enig i...
Det kan man muligvis diskutere, og det er du velkommen til! Personligt mener jeg det dogmatisk er absurd at tale om Paulus, uden at tale om JEsus! Paulus opfinder jo ikke teologi; men bringer videre, hvad han selv har fået fra JEsus!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#74246 - 02/11/2006 13:36
Johannes døbers tilhængere!!!
|
Bruger
Reg.: 07/10/2006
|
Jeg så for nylig en udsendelse på DiscoveryChannel omkring jødiske profeter, og deres indflydelse. Iflg udsendelsen, var Johannes døber, en meget populær profet, og havde sin helt egen sekt. En teori var det at, Jesus skulle have været en af hans disciple!!! (bare rolig det er naturligvis en teori, men sjovt er det da at Jesus blev døbt af Johannes, hvorfor skulle han det, når han var gud søn??)
Der blev faktisk også grundlagt en religion, baseret på Johannes døber. Dets tilhængere var i lang tid mere eller mindre, en slags søster religion til den kristne. Iflg udsendelsen findes der stadig en sekt i nærheden af sortehavet der dyrker den religion. Jeg kan prøve og se om jeg kan finde nogen links.
Mvh Lars.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74247 - 02/11/2006 14:14
Re: Johannes døbers tilhængere!!!
[Re: Laurentjj]
|
Bruger
|
Denne sekt er stadig rimelig udbredt i mellemøsten i hvert fald. Har hørt om den i Irak og Jordan i hvert fald - typisk efter sigende blandt rige foretningsfolk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74248 - 02/11/2006 17:22
[Re: Jón Poulsen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jón -
- tror du det kan være mandæerne, der er tale om her?
Jeg så engang en video af en gruppe mennesker, der badede i Jordan-floden, det var en herboende mandæer, der viste den, men jeg husker ikke, om der blev nævnt noget om Johannes Døber ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74249 - 02/11/2006 17:58
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Jakob, Lige 2 kommentarer til sidste afsnit i dit indlæg: 1) Citat: Jeg går ikke ud fra at nogen mere betvivler at eskatologien er kernen i den nytestamentlige forkyndelse.
Eskatologi... ja, jeg forstod ikke hvad ordet betød, så jeg måtte slå det op, og det kan der jo komme meget godt ud af. I den forbindelse fandt jeg nemlig noget der måske kan hjælpe dig i din opgave. Hvis du da er villig til at kigge ud over den mening, du virker til at have fundet i de forskellige vers af eskatologisk karakter...
Følgende citat er uddrag fra artiklen "Eskatologi" i "Lohses Store Bibelleksikon" som behandler dette under 11 afgrænsede emner som man kan tale om har eskatologiske træk: GT, NT, Det kristne liv i håbet, Tidernes tegn, Kristi genkomst, Opstandelsen (af de "hensovende"), De døde, Dommen, Helvede, Tusindårsriget og Den nye skabelse. At Esktologi kan deles op i 11 forskellige afsnit nuancerede i hvert fald mit billede. Dyk selv ned i hele artiklen ved lejlighed hvis du får chancen.
Citat er fra afsnittet om NT pga dit ovenstående citat om nytestamentlig forkyndelse.
"Det afgørende element i nytestamentlige eskatologi er overbevisningen om, at Guds endelige eskatologiske gerning allerede har fundet sted i og med Jesus Kristus, om end på en sådan måde, at fuldendelsen endnu står tilbage. Der er i nytestamentlig eskatologi et >allerede<, dvs. en forkyndelse af løfternes opfyldelse, og et >endnu ikke<, et fremtidigt aspekt.
Opfyldelsens aspekt betyder, at den gammeltestamentlige eskatologi i høj grad er aktuel virkelighed i NT. Profeternes >sidste dage< er kommet; for Kristus blev >åbenbaret nu ved tidernes ende< (1.Pet 1,20), og Gud har ved dagenes ende talt til os igennem sin søn (Hebr 1,2). Kristne er dem, til hvem tidernes ende er kommet (1 Kor 10,11) og det er den sidste time (1. Joh 2,18, jf ApG 2,17 og Hebr 6,5) På den anden side taler NT imod den fantasi, at fuldendelsen allerede er tilendebragt (2.Tim 2,18).
Det er vigtigt at bevare blikket for den teologiske enhed i Guds forløsningsværk i fortid, nutid og fremtid. Alt for ofte har man adskildt disse aspekter, således at Kristi fuldendte gerning er én sag og >de sidste ting< en helt anden. For NT er >de sidste ting< begyndt med Jesu virksomhed, som bekræfter og peger frem mod Guds kommende, fuldkomne rige. Den kristnes håb for fremtiden udspringer af Jesu gerning i historien. Den kristne kirke lever imellem det allerede opfyldte og den fremtidige opfyldelse, midt i den stadig fremadskridende opfyldelsesproces.
Denne tanke om den allerede indledte endetid findes i Jesu forkyndelse af Guds rige. Jesu modificerer den jødiske apokalyptiks rent fremtidige forventning med sin forkyndelse af, at endetidens gudsrige allerede er kommet nær (Matt 4,17). Dets kraft er allerede i virksomhed i Jesu sejrsgerninger imod ondskabens kræfter (Matt 12,28f.) I Jesu egen person og gerninger er Guds rige til stede (Luk 17,20f.)" (artiklen forsætter herefter, men er afkortet her af praktiske årsager)
Jeg syntes det ovenstående giver et meget mere nuanceret billede om eskatologi end det du umiddelbart beskrev i dit indlæg. I hvert fald en anderledes vinkel. Eller hvad mener du/I om dette?
2)
Citat: Men erkender man dette, er konsekvensen jo at kristendommen tog fejl (eller hvad?), og hvilken eksistensberettigelse har den så i dag???
Jeg synes, at kunne se et lidt uheldig tendens her. Nemlig den at hvis jeg ikke lige kan få et teologisk spørgsmål til at passe, jamen så står og falder hele kristendommen med det... Det er én af to grøfter hvor den anden findes mere hos kristne som jeg selv, der er vokset op med kristendommen: hvis jeg ikke lige kan få et teologisk spørgsmål til at passe, men jeg tør ikke tvivle på noget i Bibelen, så jeg opgiver at finde svar på det.
I begge tilfælde skal man da tage kontakt til en god teolog og ellers bare spørge omkring. Det har du gjort, du lægger spørgsmålet ud og tager snakken og: yessir, sådan! til det! Håber du får svar på spørgsmålet!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#74250 - 02/11/2006 22:51
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Hej Simon og tak for dit svar. Jeg mener der (muligvis) er forskel på evangeliernes eskatologi og jesus' eskatologiske budskab. Jeg er selvfølgelig ikke sikker, og det er jo også derfor jeg skriver her - hos de "bibelkyndige"! Citat: "Det afgørende element i nytestamentlige eskatologi er overbevisningen om, at Guds endelige eskatologiske gerning allerede har fundet sted i og med Jesus Kristus, om end på en sådan måde, at fuldendelsen endnu står tilbage. Der er i nytestamentlig eskatologi et >allerede<, dvs. en forkyndelse af løfternes opfyldelse, og et >endnu ikke<, et fremtidigt aspekt.
Ja, det er sandt at det nye testamentes eskatologi adskiller sig fra senjødedommens. Men det er jo igen en kristen udlægning skabt EFTER Jesus’ død. Først og fremmest af Paulus, som jo levede i hellenismen med al dens synkretisme. Tanken om messiaskongen er jo en jødisk ide, hvorimod tanken om guden der dør og genopstår stammer fra mysteriereligionerne. Den himmelske forløser der kommer ned til jorden for at frelse de troende er gnostisk!!! Jesus forståelse af eskatologien har nok været en anden, sandsynligvis den samme som hans samtids, altså den antikke jødedoms eskatologi. Man ventede jo med længsel på en messias der skulle befri jøderne fra det romerske overherredømme og genoprette Davids rige. Og der var ikke så få eskatologiske jødiske bevægelser, hvor “kristendommen” (det er vel mere korrekt stadig at kalde det “jesus-bevægelsen”) jo blot var en enkelt! Forestillingerne havde som regel rod i Esejas’ bog (…et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre… stor er herredømmet, freden uden ophør over davids trone og over hans rige, så han kan grundfæste det og understøtte det med ret og retfærdighed fra nu af og til evig tid).
Jeg mener det var denne, mere “politiske“, forestilling Jesus havde og ikke den senere skabte kristne. Men det kommer jo igen an på om man betragter Jesus som menneske eller Gud, og om Jesus selv betragtede sig som profet eller messias. Af og til taler han jo om menneskesønnen som skal komme, som om det er en anden person end ham selv, og af og til lader det til at være ham selv. Desværre var han ikke den ventede, men endte med at blive korsfæstet. Så vidt jeg ved (men jeg er ikke sikker, jeg har ikke lige nogen bibel her hvor jeg sidder) hører vi ikke noget om opstandelsen i det ældste evangelium. Dette er først “klistret på” senere. Og uden opstandelse, ingen kristendom. Kun et menneske ud af mange der profeterede om verdens forestående undergang - og tog fejl!!!
Citat: Opfyldelsens aspekt betyder, at den gammeltestamentlige eskatologi i høj grad er aktuel virkelighed i NT. Profeternes >sidste dage< er kommet; for Kristus blev >åbenbaret nu ved tidernes ende< (1.Pet 1,20), og Gud har ved dagenes ende talt til os igennem sin søn (Hebr 1,2). Kristne er dem, til hvem tidernes ende er kommet (1 Kor 10,11) og det er den sidste time (1. Joh 2,18, jf ApG 2,17 og Hebr 6,5)
Der skulle altså komme en frelser (en ny jødisk konge!) ifølge profeterne. Men hvor blev frelsen da af? Jeg mener det er vigtigt at huske på, at de første kristne levede i NÆRforventning. Parusien var ikke noget der lå fjernt ude i fremtiden. De sidste tider var som sagt allerede BEGYNDT med Jesus.
Citat: For NT er >de sidste ting< begyndt med Jesu virksomhed, som bekræfter og peger frem mod Guds kommende, fuldkomne rige.
Når man læser didake, som så vidt jeg ved er det skrift der fortæller os mest om de første kristnes menighedsliv(?), er det tydeligt at de ventede dommedag skulle indtræffe meget snart. Man mødtes på “herrens dag” hvilket i GT er den dag da gud griber ind i verden - altså dommedag. I NT bruges udtrykket “herrens dag” UDELUKKENDE om dommedag. Det er vel ikke tilfældigt at de første kristne mødtes på den samme dag i ugen hver gang, som de kaldte herrens dag, og bad til gud om at det NU måtte ske, at dommedag, som man længtes sådan efter måtte indtræde. Fx med udtrykket MARAN ATA som betyder “herre kom“. Altså genkomsten ved dommedag. Og amen som betyder “lad det ske“. Hver gang vi siger “amen” i kirken, er det altså en bøn om at dommedag må indtræffe i dette øjeblik. Med tiden har det åbenbart virket omsonst at blive ved at bede om at dommedag må indtræffe, når man blev skuffet hver gang, uge efter uge, og langsomt begynder de eskatologiske elementer i gudstjenesten at forsvinde.
Når de første kristne har været så overbevist om Jesu genkomst (altså dommedag) hvordan forklarer man så at Jesus IKKE var en “dommedagsprofet”?
Jeg syntes det ovenstående giver et meget mere nuanceret billede om eskatologi end det du umiddelbart beskrev i dit indlæg. I hvert fald en anderledes vinkel. Eller hvad mener du/I om dette?
Jeg mener som sagt at det er en kristen fortolkning, som først og fremmest er skabt af Paulus. Som William Wrede skrev: ”Jesus kender intet til det, som for Paulus var et og alt.” Paulus skaber et mytologisk billede af Jesus pga. den inkarnation, død og opstandelse som vi hører om i evangelierne, men som naturligvis ikke kan begrundes historisk. (Vi har masser af kilder til den tid, men hvorfor fortæller ingen af dem fx om Herodes’ barnemord. 1000vis af nyfødte hævdes at være blevet dræbt, men det er åbenbart gået hen over hovedet på historieskriverne, eller også har de fundet det ligegyldigt… det lyder usandsynligt synes jeg!) Bekendelsen til Jesus som herre (”Kyrios” altså Gud) fandtes slet ikke i urmenigheden i Jerusalem, men opstod først i de hellenistiske menigheder, altså i Paulus’ miljø, hvor religionsblanderi jo nærmest var uundgåeligt. Dåben og nadveren begynder da også meget her at minde om riterne i mysteriereligionerne. Langt fra Johannes døbers forståelse af dåben! Det var Paulus og ikke Jesus, der løsrev Jesus-bevægelsen fra den jødedom som den oprindelig var en del af. Altså en jødisk sekt, der tolkede den jødiske bibel på en bestemt måde.
Paulus var diaspora-jøde, og man kan vel hævde at disse jøder har været rodløse og fremmedgjorte fra den oprindelige palæstinensiske jødedom. Altså den jødedom som Jesus tilhørte. Den eskatologi du nævner fra bibelleksikonet er altså en paulinsk eskatologi, mener jeg, som intet har at gøre med den historiske Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74251 - 02/11/2006 23:46
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Citat: Så vidt jeg ved (men jeg er ikke sikker, jeg har ikke lige nogen bibel her hvor jeg sidder) hører vi ikke noget om opstandelsen i det ældste evangelium. Dette er først “klistret på” senere. Og uden opstandelse, ingen kristendom. Kun et menneske ud af mange der profeterede om verdens forestående undergang - og tog fejl!!!
Alle 4 evangelier har opstandelsen med, som det helt bærende. Det første (Markusevangeliet) har det i kap. 16. Jeg er enig i, at uden opstandelse ingen kristendom. Hvis Jesus blot var endnu en dommedagsprofet, så er det da svært at forklare, hvorfor netop hans bevægelse blev så succesfuld.
Citat: langsomt begynder de eskatologiske elementer i gudstjenesten at forsvinde
Der er altså stadig flere hentydninger til dommedag i Folkekirkens ritualer. Bl.a. indgår det i trosbekendelsen og i takkebønnen efter nadveren.
Citat: Bekendelsen til Jesus som herre (”Kyrios” altså Gud) fandtes slet ikke i urmenigheden i Jerusalem, men opstod først i de hellenistiske menigheder, altså i Paulus’ miljø, hvor religionsblanderi jo nærmest var uundgåeligt.
Dokumentation tak!
Citat: Det var Paulus og ikke Jesus, der løsrev Jesus-bevægelsen fra den jødedom som den oprindelig var en del af. Altså en jødisk sekt, der tolkede den jødiske bibel på en bestemt måde.
Både Paulus og Jesus ønskede at jøderne skulle indse, at Jesus var Messias - altså jødernes konge og frelser. Når det budskab var udbredt blandt jøderne, skulle det udbredes til hele verdenen, og så kommer dommedag. Kun en del af jøderne troede på Jesus, og derfor kom det til et brud mellem jøderne og de jøde- og hedningekristne. Det brud kan allerede spores i evangelierne med Jesus´ konfrontationer med blandt andre farisæerne, og det førte til sidst til hans død. Jeg synes ikke, at du har dokumenteret, at der er store forskelle mellem Jesu og Paulus´ budskab. Hvad er det helt præcist fra Paulus´ budskab, som Wrede mener, at Jesus ikke kendte til?
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#74252 - 03/11/2006 00:42
[Re: Henoch]
|
Bruger
|
Citat: Alle 4 evangelier har opstandelsen med, som det helt bærende. Det første (Markusevangeliet) har det i kap. 16. Jeg er enig i, at uden opstandelse ingen kristendom.
Men har jeg ikke ret i at der med småt står at historien om opstandelsen mangler i de ældste skrifter? Og det ændrer jo hele situationen!!!
Citat: Hvis Jesus blot var endnu en dommedagsprofet, så er det da svært at forklare, hvorfor netop hans bevægelse blev så succesfuld.
Det er vel ikke mere sært end at fx Buddhas, muhammads eller andre religionsstifteres bevægelse er vokset og blevet succesfulde. Det betyder jo ikke nødvendigvis de har ret? Tværtimod ville det være selvmodsigende at sige, at både Jesus og Muhammad kan have ret! Folk tager det til sig. Der var en 100 meter lang kø på nørrebro foran den kirke hvor Kaj Munkø (eller hvad han nu hed) "prædikede", da "Åndernes magt" blev sendt i fjernsynet. Det er jo ikke et bevis for at han rent faktisk var i stand til at kontakte afdøde mennesker...
Vil gerne svare på resten senere, men står og skal ud af døren, så det må blive i morgen...
Jakob.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74253 - 03/11/2006 10:13
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Jakob, Jeg må godt nok give dig, at du har gang i et rigtigt spændende emne! Da jeg dog selv er en ydmyg lægmand og derfor blot amatørteolog, og hvad værre er blot er 1.semesters religionsstuderende, kan jeg ikke helt danse med dig... Dog er der steder jeg meget gerne vil kommentere på, selvom jeg nok ikke kan komme med så mange gode argumenter til at bakke min mening op. Der er nemlig noget jeg er unig med dig i, men det bliver måske kun til en kort pointering og måske en kort forklaring. Tag det med dig du kan bruge... Citat: Men det er jo igen en kristen udlægning skabt EFTER Jesus’ død. Først og fremmest af Paulus, som jo levede i hellenismen med al dens synkretisme. Tanken om messiaskongen er jo en jødisk ide, hvorimod tanken om guden der dør og genopstår stammer fra mysteriereligionerne. Den himmelske forløser der kommer ned til jorden for at frelse de troende er gnostisk!!! Jesus forståelse af eskatologien har nok været en anden, sandsynligvis den samme som hans samtids, altså den antikke jødedoms eskatologi.
Jeg kan ikke være med når vi taler Paulus, da jeg har fundet at emnet er meget større end jeg kan håndtere, i det øjeblik vi afviser alt vi læser om Paulus og hans person i Bibelen. Set bort fra hvad der siges om Paulus i Bibelen, så ligger det da lige for at kritisere ham for at være påvirket af den hellenistiske kultur omkring ham og Mithraskulten osv osv. Men jeg forholder mig for det meste til de bibelske skrifter som nu engang er blevet kanoniseret af en grund... De fortæller mig at Paulus var af jødisk opdragelse, og holdt sig streng til de jødiske skrifter. Da han så blev kristen læste han de samme jødiske skrifter og holdt sig strengt til dem. Blot kunne han nu se Jesus, den lovede jødiske messias, i disse vers og prædikede ud fra det.
Derfor finder jeg at det ikke er fakta, men religionshistoriske spekulationer, omend interessante og velbegrundede, men stadig spekulationer at læse helleinisme herind. Men igen, de siger noget andet på Religionsvidenskab på KU... men prøv at forhør dig på det teologiske fakultet om det seneste om Paulusforskningen, hvis du er interesseret. Du virker til at have sat dig en del ind i emnet; men personligt, i min store respekt til Bibelen, kan jeg ikke lade være med at strengt sætte spørgsmålstegn ved om du har alle fået alle vinkler med når du har landet på en konklusion så langt væk fra Bibelen, som i min optik, personligt og professionelt burde være primærkilde. Hvis du vil have denne mere "bibeltro" vinkel med på paulusforskningen kunne du evt henvende dig til DBI i KBH. Der kunne du nok få en konservativ/orthodoks vinkel på det rent "bibelsynsmæssigt".
Men altså undskyld hvis du finder mig snæver pga ovenstående, men jeg holder altså de kanoniske bøger højest som kilde til det meste ang dette, selvom jeg da læser det andet med interesse.
Citat: Der skulle altså komme en frelser (en ny jødisk konge!) ifølge profeterne. Men hvor blev frelsen da af?
Frelsen kom med Jesus. Det er frelsen fra synden mod Gud, og ikke kun det, frelsen er også at være i det rette forhold til Gud, en genskabelse af "paradistilstande" her på jord; i betydningen at den kristne ikke har nogen synd der adskiller ham fra Gud, ved troen på Jesus Kristus. (Paulus snakker om hvad den konkret vil sige i Rom 5-8.) Frelsen ligger altså i tro på Jesu korsfæstelse. Så er der så også den "kommende frelse" - som jeg så ikke vil kalde frelse, men nærmere en udfrielse (for den kristne) for ikke at blande det med den frelse som Jesus kalder alle mennesker til at få del i her og nu, også i 2006 da Jesus var Gud i tiden jo...
Citat: Og amen som betyder “lad det ske“. Hver gang vi siger “amen” i kirken, er det altså en bøn om at dommedag må indtræffe i dette øjeblik.
Nej det passer altså ikke! Det kommer altså an på hvad vi siger amen til... hvis amen betyder "lad det ske" og præsten i kirken inden nadveren beder: "du Guds lam, uskyldig, du som bærer verdens synd, giv os din fred" og jeg så siger amen, så tænker jeg altså ikke på dommedag, men på det konkrete vi har bedt for, nemlig at den fred Jesus giver må "komme til mig", hvor mærkeligt det så egenligt lyder. Min pointe er i hvert fald, at amen rent logisk altså ikke kun er dommedagsk...
Citat: Når de første kristne har været så overbevist om Jesu genkomst (altså dommedag) hvordan forklarer man så at Jesus IKKE var en “dommedagsprofet”?
Fordi han taler klart mest om frelsen og livet HER OG NU! Ikke sandt? Hvis han ikke var interesseret i livet her og nu ville han jo nok ikke snakke så meget om det, for vi står jo liige på grænsen til det er slut. Så ville det også være helt sort at helbrede mennesker og opvække et par døde undervejs... Nej, der må være mere til Jesus end dommedag, det vidner hele hans liv og gerning om. -- Så nu vil jeg holde, jeg har som sagt ikke kompetence til at gå særligt langt med dette. Dog vil jeg også gerne høre mere om "Wrede" og hans konklusioner, som jeg finder meget meget luftige sårn umiddelbart...
Men igen spændende emne du har valgt dig, held og lykke med opgaven!
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#74254 - 03/11/2006 11:25
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Jakob Henoch og Simon har jo sådan set svaret dig ganske udmærket, men jeg vil godt lige supplere med at par kommentarer. Citat: Først og fremmest af Paulus, som jo levede i hellenismen med al dens synkretisme.
Du har da ret i, at man ikke skal negligere, at Paulus var opvokset i den stoiske højborg Tarsus, og at han, om ikke andet, i hvert fald i sin stil var påvirket af stoicismen (og anden græsk filosofi og tankegang). Hvorvidt og i hvor høj grad han også lod græsk tankegang og filosofi præge sin teologis indhold, er en større diskussion, som jeg ikke vil komme yderligere ind på her. Men noget helt andet er, at jeg altså ikke synes, at kristendommen er (eller var) udpræget synkretistisk. Tværtimod synes jeg da, at ikke mindst Paulus sætter ret skarpe grænser for, hvad der er kristendom, og hvad der ikke er. Citat: Den himmelske forløser der kommer ned til jorden for at frelse de troende er gnostisk!!!
Var gnosticismen ikke en udløber af kristendommen? For så giver det jo meget god mening, at den himmelske forløser og frelser (også) er en gnostisk tanke – man må bare være bevist om, at det altså var en kristen tanke før det blev en gnostisk. Citat: Den eskatologi du nævner fra bibelleksikonet er altså en paulinsk eskatologi, mener jeg, som intet har at gøre med den historiske Jesus.
Hmmm, hvor kender du egentlig ham fra, altså den såkaldte historiske Jesus?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74256 - 05/11/2006 10:37
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kirsten Muligvis  Jeg ved det ikke! Ved bare fra en af mine bekendte fra Irak, som har været flygtning i Jordan - at han sagde, at der stadig fansdtes disciple af Døberen - og så fortalte han mig lidt om dem. Jeg tror umiddelbart ikke de er de samme. Er mandæerne ikke typisk isolorede og fattige? Og er de ikke egentlig sådan en slags muslimsk sekt? Nej, nu er jeg vist lidt på vildspor - der går vist lidt gætterirer i det her  Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#74257 - 05/11/2006 10:48
|
Bruger
|
Hej sad lige og tænkte på markus 16. Det er rimelig generelt antaget at afslutnigen er tilføjet - men ikke afsnittet om opstandelsen - det er med i de ældste manuskripter. Den tilføjelse man overvejen er 16,9-og ud.
Endvidere er det også en ren antagelse, at markus skulle være det ældste evangelium - det kan det meget vel være - men det er svært at sige noget om. Der er også blevet foreslået, at Matthæus evangeliet er det ældste - men dog i en aramæisk form (der er vist en del ting, der antyder at det oprindelig var aramæisk).
Én af årsagerne til, at jeg forholder mig rimelig kritisk til den historisk kritiske datering af evangelierene er blandt andet, at de i lang tid påstod, at Johannes skulle være langt yngre end antaget - ja, måske skrevet i år 2-300 - indtil man finder et fragmenet fra ca 120. Andre årsager er min naive tro - som tror på bibelens apostoliske vidnesbyrd og gyldighed.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#74258 - 05/11/2006 12:39
|
Bruger
|
Hej Jakob Citat: Ni: Var gnosticismen ikke en udløber af kristendommen? For så giver det jo meget god mening, at den himmelske forløser og frelser (også) er en gnostisk tanke – man må bare være bevist om, at det altså var en kristen tanke før det blev en gnostisk.
Ja: Om gnosticismen er en udløber af kristendommen, er der vist ingen beviser for, men det er da sandt, at der ikke eksisterer gnostiske skrifter fra før kristendommens tilblivelse. Til gengæld eksisterer der gnostiske skrifter som er samtidige!!! Fx i ægyptisk religion (de hermetiske skrifter). Dette taler jo for at hellenismen generelt var grundlæggende præget af gnosticisme, som derved fik indflydelse på mange forskellige religioner. Og at Paulus sandsynligvis, som sand hellenist, har taget disse tanker til sig. Det forklarer jo også hvorfor der opstår en helt konkret gnostisk kristendom senere hen.
Nu synes jeg ikke, at Paulus' lære lader til at have fået nogen særlig indflydelse på senere tiders kristen gnosticisme — snarere tværtimod: de tog som regel afstand fra Paulus, eller i hvert fald fra en traditionel, ligefrem læsning af hans skrifter. Men hvis du er af en anden opfattelse, så kan du måske give et eksempel på, hvor du mener, at gnostiske tanker skinner igennem i Paulus' breve eller taler?
Kunne det måske tænkes, at du også har nogen kommentarer til andre dele af mit foregående indlæg end denne, efter min egen mening, mindst vigtige del? Mener du – som jeg syntes, du gav udtryk for tidligere – at urkristendommen, og navnlig Paulus, var synkretistisk? Og hvor kender du den historiske Jesus fra?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74259 - 07/11/2006 07:55
Synkretisme hos Paulus og de første kristne!
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj! Citat: Kunne det måske tænkes, at du også har nogen kommentarer til andre dele af mit foregående indlæg end denne, efter min egen mening, mindst vigtige del?
Når jeg nu påpegede, at gnosticismen sandsynligvis var et førkristent fænomen, og dermed kan have haft indflydelse på - eller endda have været den direkte forudsætning for - den "kristne" ide om frelse, finder jeg det temmelig vigtigt!!! Jeg erkender at der er mange træk ved gnosticismen, som er helt uforenelige med kristendommen - men sådan er det jo med synkretisme; man tager hvad man kan bruge fra een religion, og lader resten være...
Citat: Mener du – som jeg syntes, du gav udtryk for tidligere – at urkristendommen, og navnlig Paulus, var synkretistisk?
Ja, det mener jeg i meget høj grad, og jeg har i det hele taget svært ved at forstå, hvordan man overhovedet kan være uenig i det. Men det kan jo være, at du kan tilbagevise mine påstande?
Der er mange forskere, der har hævdet, at Paulus udelukkende kan forstås på baggrund af jødedommen i den hellenistiske diaspora, som ifølge mange jødiske forskere havde svigtet den ægte palæstinensiske jødedom! At Paulus var diaspora jøde kan vist ikke understreges nok!!!
Hans fortolkning af GT er også langt fra den oprindelige jødedoms. Tværtimod er den inspireret af den græske allegoriske læsemåde. Se fx 1. kor 9,9 ("I Moseloven står der skrevet: »Du må ikke binde munden til på en okse, der tærsker.« Er det okserne, Gud tænker på? Siger han det ikke i det hele taget med tanke på os? Jo, med tanke på os er det skrevet, for den, der pløjer, skal pløje med håb, og den, der tærsker, skal gøre det i håb om at få sin del.")
Hele hans grundlæggende forståelse af GT er altså inspireret af græsk tankegang! Når han citerer fra GT er det fra septuaginta - altså på græsk! Justin søgte jo fx også helt åbent at vise, at kristendom stemte overens med platonisme. Så er der som du nævner stoiske træk at spore i Paulus' breve - som måske nok er mindre vigtige...
Et andet træk man har peget på ved hellenismen er, at en følge af dens voksende kosmopolitikse kultur var, at den gamle slægts- og stammekultur som fylder så meget i jødedommen forsvandt, og at fællesskabsfølelsen blev afløst af individualisme, hvilket atter kan ses som en historisk forudsætning for Paulus' tankegang. kristendommen er jo netop religionen, der taler om den enkeltes frelse, hvor man i jødedommen lagde vægten på fællesskabet og slægten. Paulus var på alle måder diaspora-jøde i hellenismen, imidlertid var han også tidligere farisæer.
Og håbet om de dødes opstandelse har Paulus jo fra farisæismen ("For saddukæerne siger, at der hverken er nogen opstandelse eller nogen engel eller ånd, men farisæerne hævder begge dele.")
Næstekærlighedsbudskabet er også farisæisk og ifølge "Det nye testamentes omverden" (af Birgitte Hjort) er det: "...en grundlæggende farisæisk tankegang, som vi GENFINDER hos de første kristne, at kærlighed til og ærefrygt for Gud er de sande motiver til at holde buddene. Deraf bør den enkeltes lovoverholdelse udspringe."
Så er der ideen om det jordiske liv som et fængsel, at kroppen er sjælens fængsel, eller hvordan det nu er det udtrykkes, som om noget er den "kristen-hellenistiske" tanke!!!
Vi hører om de kristne ritualer, at de foregår i hemmelighed, nøjagtig som datidens mysteriereligioner, hvis guder også var opstandne. Drabet på guden, og hans genopstandelse var - som i kristendommen - som regel de vigtigste motiver!!!
Mysten tænktes at få delagtighed i gudens væsen og hans udødelighed gennem ritualerne ligesom i nadveren. Og er det ikke det samme vi ser i den paulinske forståelse af dåben, hvor "mysten" først "druknes" og derefter "genfødes" til hans nye liv - hans evige liv i kristus? (Naturligvis har denne dåb intet at gøre med den vi møder i folkekirken i dag! Paulus ville sandsynligvis vende sig i sin grav, hvis han vidste at vi døber spædbørn!!!)
se fx rom 6,3-6: "Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv. For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans."
For mig at se er det præcist de samme tanker!!! Jeg mener dog at disse tanker er eksplicit paulinske og helt forskellige fra Johannes døbers og Jesus' forståelse af dåben, som jeg som tidligere nævnt mener er jødisk-eskatologisk! (også andre mysterieindvielser foregik forøvrigt ved dåb - fx Isis-dåben...)
I disse religiøse (mysterie)samfund var alle lige - rige og fattige, herrer og slaver, mænd og kvinder. Præcis som vi finder det hos de kristne.
tanken om at drikke gudens blod, som i nadveren, var også allerede velkendt. Guden styrke tænktes nemlig at befinde sig i hans blod, hvorfor indvielserne ofte ku være blodige (de første kristne blev jo bla. mistænkt for at dræbe småbørn i deres ritualer!); sådan fik man del i gudens udødelighed.
Det var jo heller ikke de kristne, der opfandt ideen om, at alle folkeslag kunne frelses i een fælles tro. Jødisk mission var jo ganske normal, og Paulus var jo ikke den første til at vinde proselytter for sig! Det var tværtimod tidens trend!!!
Citat: Men hvis du er af en anden opfattelse, så kan du måske give et eksempel på, hvor du mener, at gnostiske tanker skinner igennem i Paulus' breve eller taler?
Det kan jeg da godt. I gnosticismen er et af de væsentligste træk jo tanken om livet på jorden som et fængsel for ånden. Det egentlige liv i mennesket er ånden, mens kødet er årsagen til alt ondt!
Eller som Paulus udtrykker det: "De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det åndelige. Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred. For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov og kan det heller ikke. De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag."
Sætningen: "Brødre, så skylder vi da ikke kødet at leve i lydighed mod det. Hvis I lever i lydighed mod kødet, skal I dø, men hvis I ved Åndens hjælp dræber legemets gerninger, skal I leve." er jo DIREKTE asketisk, ligesom gnosticismen (men ikke Jesus!) naturligvis også var.
Kødets ondskab kan slet ikke understreges nok! Mennesket er i virkeligheden fremmed i verden, dets sande hjem er i himlen. Men mennesket er så syndfuldt eller fortabt, eller hvad det nu er, at det har brug for en frelser.
Tanken er, at et ur-menneske som er sådan lidt halvt menneske/halvt gud sendes til jorden, forklædt i menneskelig skikkelse, og befrier de troende fra deres fængsel i den materielle verden.
Det lyder jo unægtelig OGSÅ som en historie vi har hørt før. Og i de bøger jeg læser står der altså at gnostiske tanker prægede den verden paulus voksede op i.
Hvad mener du så om alt dette? Tilfældigheder? Spekulation? Eller KAN der være noget om snakken?
MVH Jakob.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74260 - 07/11/2006 08:11
NB.
|
Bruger
|
Citat: Og hvor kender du den historiske Jesus fra?
Jeg kender naturligvis ikke den historiske Jesus. Det er der vist ingen af os der gør. Hvor har jeg for øvrigt påstået det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74261 - 07/11/2006 09:00
Re: NB.
|
Bruger
|
Hej Jakob Jeg begynder lige med at svare på det sidste her; resten følger senere: Citat: Jeg kender naturligvis ikke den historiske Jesus. Det er der vist ingen af os der gør. Hvor har jeg for øvrigt påstået det?
Det har du, så vidt jeg kan se, påstået i det indlæg, som jeg oprindeligt citerede dig for, da jeg spurgte dig, hvor du kendte den historiske Jesus fra: Citat: Den eskatologi du nævner fra bibelleksikonet er altså en paulinsk eskatologi, mener jeg, som intet har at gøre med den historiske Jesus.
Desuden har du også berørt emner i dette indlæg. Så — hvor kender du ham fra?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74262 - 11/11/2006 17:10
Re: Synkretisme hos Paulus og de første kristne!
|
Bruger
|
Hej Jakob Det var en længere omgang, og det bliver mit svar desværre også. Jeg lover ikke, at jeg bliver ved med at have ork til denne debat, hvis indlæggene bliver ved med at være så lange. Men nu får du i hvert fald det her svar. Citat: Når jeg nu påpegede, at gnosticismen sandsynligvis var et førkristent fænomen, og dermed kan have haft indflydelse på - eller endda have været den direkte forudsætning for - den "kristne" ide om frelse, finder jeg det temmelig vigtigt!!!
Jamen det ér da vigtigt – set ud fra en religionshistorisk synsvinkel. Nu ligger det bare sådan, at jeg egentlig ikke finder dén synsvinkel særlig interessant – hverken når vi taler kristendom eller andre religioner – og derfor er den heller ikke så vigtig for mig. Du har lov til at have en anden opfattelse – og det går jeg da også ud fra, at du, som religionsstuderende, har. Fred være med det. Citat: Hans fortolkning af GT er også langt fra den oprindelige jødedoms. Tværtimod er den inspireret af den græske allegoriske læsemåde. Se fx 1. kor 9,9 ("I Moseloven står der skrevet: »Du må ikke binde munden til på en okse, der tærsker.« Er det okserne, Gud tænker på? Siger han det ikke i det hele taget med tanke på os? Jo, med tanke på os er det skrevet, for den, der pløjer, skal pløje med håb, og den, der tærsker, skal gøre det i håb om at få sin del.")
Kan du ikke lige uddybe lidt, hvad der er særlig hellensk og særlig ujødisk i den læsemåde? Citat: Hele hans grundlæggende forståelse af GT er altså inspireret af græsk tankegang! Når han citerer fra GT er det fra septuaginta - altså på græsk!
Det ville vel også se lidt dumt ud med hebraisk midt i et brev på græsk? Og ydermere ville det være fuldstændig uforståeligt for modtagerne. Citat: Justin søgte jo fx også helt åbent at vise, at kristendom stemte overens med platonisme.
At to idéer er forenelige betyder jo ikke nødvendigvis, at de også har det samme udgangspunkt. Eller rettere: Det betyder netop at de ikke har det samme udgangspunkt. Hvis de havde det samme udgangspunkt, ville det jo være helt omsonst at forsøge at vise, at de er forenelige. Mener du virkelig, at Justin forsøgte at vise, at platonistiske elementer i kristendommen er forenelige med platonismen? Det giver i hvert fald ikke mening for mig, eftersom idéer, der i udgangspunktet er platoniske, naturligvis er forenelige med platonisme. Citat: Så er der som du nævner stoiske træk at spore i Paulus' breve - som måske nok er mindre vigtige...
Jeg er sådan set ikke uenig med dig i, at Paulus ikke er særlig præget af stoicismen udover det formmæssige plan; men det kan da godt undre mig lidt, at vi er enige om det. Hvis Paulus virkelig var så synkretistisk, hvorfor skulle han så ikke især lade sin lære påvirke af den filosofiske retning, han nok har været mest i berøring med i Tarsus? Citat: Et andet træk man har peget på ved hellenismen er, at en følge af dens voksende kosmopolitikse kultur var, at den gamle slægts- og stammekultur som fylder så meget i jødedommen forsvandt, og at fællesskabsfølelsen blev afløst af individualisme, hvilket atter kan ses som en historisk forudsætning for Paulus' tankegang. kristendommen er jo netop religionen, der taler om den enkeltes frelse, hvor man i jødedommen lagde vægten på fællesskabet og slægten.
Jeg synes, du stiller det for sort-hvidt op. Der findes altså også fællesskab i kristendommen (det er faktisk en fuldstændig uomgængelig tankegang i NT), og ligeså findes der også individualitet i jødedommen. Men det er da rigtigt nok, at der sker en vis forskydning fra kollektiv til individ. Dog kan jeg ikke rigtig se det synkretistiske i dét(?). Citat: Og håbet om de dødes opstandelse har Paulus jo fra farisæismen ("For saddukæerne siger, at der hverken er nogen opstandelse eller nogen engel eller ånd, men farisæerne hævder begge dele.") Næstekærlighedsbudskabet er også farisæisk og ifølge "Det nye testamentes omverden" (af Birgitte Hjort) er det: "...en grundlæggende farisæisk tankegang, som vi GENFINDER hos de første kristne, at kærlighed til og ærefrygt for Gud er de sande motiver til at holde buddene. Deraf bør den enkeltes lovoverholdelse udspringe." ... Det var jo heller ikke de kristne, der opfandt ideen om, at alle folkeslag kunne frelses i een fælles tro. Jødisk mission var jo ganske normal, og Paulus var jo ikke den første til at vinde proselytter for sig! Det var tværtimod tidens trend!!!
Ja, det er fuldstændig rigtigt at kristendommen indeholder elementer af jødisk og farisæisk lære – men det har jo ikke noget med synkretisme at gøre. Kristendommen opstod jo netop ud af jødedommen, eller for at være mere præcis, ud af det farisæiske milieu indenfor jødedommen. Paulus var jo også selv farisæer. Disse farisæiske idéer kom ikke med i kristendommen hen ad vejen, men de var med lige fra starten. Synkretisme ville det være, hvis kristendommen først på et senere tidspunkt (efter kristendommen og jødedommen var blevet to adskilte religioner) havde optaget disse idéer fra jødedommen. Citat: Vi hører om de kristne ritualer, at de foregår i hemmelighed, nøjagtig som datidens mysteriereligioner, hvis guder også var opstandne. Drabet på guden, og hans genopstandelse var - som i kristendommen - som regel de vigtigste motiver!!! Mysten tænktes at få delagtighed i gudens væsen og hans udødelighed gennem ritualerne ligesom i nadveren. Og er det ikke det samme vi ser i den paulinske forståelse af dåben, hvor "mysten" først "druknes" og derefter "genfødes" til hans nye liv - hans evige liv i kristus? ... For mig at se er det præcist de samme tanker!!! ... I disse religiøse (mysterie)samfund var alle lige - rige og fattige, herrer og slaver, mænd og kvinder. Præcis som vi finder det hos de kristne. tanken om at drikke gudens blod, som i nadveren, var også allerede velkendt. Guden styrke tænktes nemlig at befinde sig i hans blod, hvorfor indvielserne ofte ku være blodige (de første kristne blev jo bla. mistænkt for at dræbe småbørn i deres ritualer!); sådan fik man del i gudens udødelighed.
Aha, så: det ligner, ergo er det det samme; eller hvad? Jeg synes ikke, det holder. Jeg flager med en rød fane med et hvidt kors, ergo er jeg schweitzer – nej vel? En overfladisk lighed er ikke nødvendigvis mere end simpelt hen bare en overfladisk lighed. Det er muligt, at den form for argumentation er meget almindelig indenfor religionsvidenskab, men jeg synes som sagt ikke, det holder en meter. Citat: Det kan jeg da godt. I gnosticismen er et af de væsentligste træk jo tanken om livet på jorden som et fængsel for ånden. Det egentlige liv i mennesket er ånden, mens kødet er årsagen til alt ondt! Eller som Paulus udtrykker det: "De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det åndelige. Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred. For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov og kan det heller ikke. De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag."
Det, Paulus taler om her, er jo ikke to forskellige dele af det enkelte menneske, men derimod to forskellige slags mennesker: de kødelige og de åndelige (dvs. hhv. de ikke-kristne og de kristne). Citat: Sætningen: "Brødre, så skylder vi da ikke kødet at leve i lydighed mod det. Hvis I lever i lydighed mod kødet, skal I dø, men hvis I ved Åndens hjælp dræber legemets gerninger, skal I leve." er jo DIREKTE asketisk, ligesom gnosticismen (men ikke Jesus!) naturligvis også var.
Det var så sandelig ikke alle gnostikere, der var asketiske. Nogle gik i den anden grøft og var hedonister. Men når det så er sagt, så vil jeg igen sige, at ja, det ligner hellensk tankegang, fordi Paulus udtrykker sig på en meget hellenistisk måde, men det betyder ikke nødvendigvis, at det indholdsmæssigt er det samme. Citat: Kødets ondskab kan slet ikke understreges nok! Mennesket er i virkeligheden fremmed i verden, dets sande hjem er i himlen.
Du lader til fuldstændig at overse, at målet for den kristne ikke er at blive fri af kødet. Det er derimod kødets opstandelse, altså en herliggørelse af kødet. Dén tanke er i direkte modsætning til græsk tankegang. Citat: Men mennesket er så syndfuldt eller fortabt, eller hvad det nu er, at det har brug for en frelser. Tanken er, at et ur-menneske som er sådan lidt halvt menneske/halvt gud sendes til jorden, forklædt i menneskelig skikkelse, og befrier de troende fra deres fængsel i den materielle verden.
Det der er en karrikatur af kristendommen, så det kan jeg ikke bruge til noget. Ifølge kristendommen er Jesus ikke halvt menneske og halvt Gud, og han var heller ikke forklædt i sin menneskeskikkelse. Derimod var han helt igennem menneskelig, samtidig med at han var helt igennem guddommelig. Hvis du vil snakke om kristendommen, så må du forholde dig til den sådan som den faktisk er, og ikke til en eller anden hjemmelavet stråmand, der ligner lidt.
mvh Nikolaj
P.S. Vil du ikke skrive, hvorfra du citerer, når du citerer fra Biblen? Jeg kan altså ikke huske, hvor alting står.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74263 - 11/11/2006 20:16
Genopstandelse samt at være menneske helt igennem
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Nikolaj skrev: Citat: Du lader til fuldstændig at overse, at målet for den kristne ikke er at blive fri af kødet. Det er derimod kødets opstandelse, altså en herliggørelse af kødet.
Dette er en meget mærkelig tankegang. For hvad er det der skulle genopstå? Molekylerne og atomerne i den menneskelige krop er ikke de samme den ene dag som de var den anden dag. Der sker en stor udskiftning. Der kommer nye "materialer" ind i kroppen ved at spise og ved at ånde ind samt hvis der er andre måder at få noget ind på . Man bliver af med en masse stoffer når man er på toilettet, når man sveder, når man klipper negle og hår samt når man slider noget af ved at arbejde.
Hvad er det så der skulle genopstå rent fysisk?
Nikolaj skrev:
Citat: Det der er en karrikatur af kristendommen, så det kan jeg ikke bruge til noget. Ifølge kristendommen er Jesus ikke halvt menneske og halvt Gud, og han var heller ikke forklædt i sin menneskeskikkelse. Derimod var han helt igennem menneskelig, samtidig med at han var helt igennem guddommelig.
Hvis han ikke har syndet kan han ikke have været helt igennem menneske med mindre det at være menneske ikke er forbundet med noget syndigt. Og det vil jo betyde, at så er der heller ingen andre mennesker der har syndet.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74264 - 11/11/2006 21:46
Re: Genopstandelse samt at være menneske helt igen
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Hej Lars Peter Nu er kødets opstandelse og Jesu menneskelighed jo ikke ting, jeg lige sådan har siddet og fundet på. Men derfor kan de selvfølgelig godt diskuteres alligevel. Lad os se på det: Citat: Dette er en meget mærkelig tankegang. For hvad er det der skulle genopstå? Molekylerne og atomerne i den menneskelige krop er ikke de samme den ene dag som de var den anden dag. Der sker en stor udskiftning. Der kommer nye "materialer" ind i kroppen ved at spise og ved at ånde ind samt hvis der er andre måder at få noget ind på . Man bliver af med en masse stoffer når man er på toilettet, når man sveder, når man klipper negle og hår samt når man slider noget af ved at arbejde. Hvad er det så der skulle genopstå rent fysisk?
Men mener du ikke, at du stadig bliver ved med at være den samme, selv om dine atomer og molekyler udskiftes løbende? Det gør jeg i hvert fald. Jeg mener også, at Gudenåen er den samme å hver eneste gang, jeg kommer forbi den, selv om der er nyt vand i den hver gang. Så jeg mener, at min krop skal opstå. Den kommer nok ikke til at bestå af de samme atomer og molekyler til den tid, som den gør nu, eller som den gør, når jeg dør. Men ikke desto mindre vil det stadig være min krop. Citat: Hvis han ikke har syndet kan han ikke have været helt igennem menneske med mindre det at være menneske ikke er forbundet med noget syndigt.
Det er rigtigt, at det at være menneske på grund af syndefaldet er ensbetydende med at være en synder. Men Jesus var jo netop ikke besmittet af syndefaldet, ellers ville han jo have været en synder. Men det forhindrer ham ikke i at være et sandt menneske; før syndefaldet var menneskene jo også mennesker – og det bliver vi også ved med at være på den nye jord, hvor synden ikke skal være mere.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74265 - 12/11/2006 00:31
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, Du skrev: Citat:
Men mener du ikke, at du stadig bliver ved med at være den samme, selv om dine atomer og molekyler udskiftes løbende? Det gør jeg i hvert fald. Jeg mener også, at Gudenåen er den samme å hver eneste gang, jeg kommer forbi den, selv om der er nyt vand i den hver gang. Så jeg mener, at min krop skal opstå. Den kommer nok ikke til at bestå af de samme atomer og molekyler til den tid, som den gør nu, eller som den gør, når jeg dør. Men ikke desto mindre vil det stadig være min krop.
OK. Din analogi med Gudenåen er fin. Men det bliver til syvende og sidst et spørgsmål om tro. En interessant ting er at reinkarnation betyder "igen i kød", der er så blot ikke tale om den samme krop. Og det er så hvad jeg tror på. Citat:
Det er rigtigt, at det at være menneske på grund af syndefaldet er ensbetydende med at være en synder. Men Jesus var jo netop ikke besmittet af syndefaldet, ellers ville han jo have været en synder. Men det forhindrer ham ikke i at være et sandt menneske; før syndefaldet var menneskene jo også mennesker – og det bliver vi også ved med at være på den nye jord, hvor synden ikke skal være mere.
Guds fred Nikolaj
Tja, du sagde (i dit forrige indlæg) at Jesus var helt igennem menneskelig. Det levner ingen plads til nogen forskel fra at være menneskelig. Og du sagde (i ovenståend citat) at han var et sandt menneske. Hvis han var et sandt menneske, så må det betyde at han var et rigtigt menneske. Og da han var uden synd, så må det betyde at synden er løgn, en illusion også for andre mennesker ellers ville der være en forskel. Men en illusion med stor magt åbenbart.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74266 - 12/11/2006 15:13
|
Bruger
|
Hej igen Lars Peter Citat: OK. Din analogi med Gudenåen er fin.
Tak skal du have. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt selv har fundet på den. Det var en fyr, der hed Heraklit, som dog interessant nok mente det modsatte af mig. Men efter ham kom en fyr, der hed Aristoteles, og ham er jeg mere enig med. Citat: Men det bliver til syvende og sidst et spørgsmål om tro. En interessant ting er at reinkarnation betyder "igen i kød", der er så blot ikke tale om den samme krop. Og det er så hvad jeg tror på.
Selvfølgelig er det et spørgsmål om tro. Jeg kom lige til at tænke på, at forskellen (i dette spørgsmål) mellem kristendom og jødedom på den ene side, og græsk tankegang og reinkarnation på den anden side, nok mere handler om ekskarnation end (re)inkarnation. Altså reinkarnationstroende (deriblandt nogle gamle grækere) mener, at sjælen kan forlade kødet (ex carne), mens jøder og kristne (og muslimer) mener, at sjælen ikke kan adskilles fra kødet. Citat: Tja, du sagde (i dit forrige indlæg) at Jesus var helt igennem menneskelig. Det levner ingen plads til nogen forskel fra at være menneskelig. Og du sagde (i ovenståend citat) at han var et sandt menneske. Hvis han var et sandt menneske, så må det betyde at han var et rigtigt menneske.
Ja, men man kan godt være et rigtigt menneske uden at være en synder – eller det kan almindelige mennesker selvfølgelig ikke her og nu på grund af syndefaldet, men hvis man ikke er under påvirkning af syndefaldet, sådan som Jesus ikke var, så kan man godt være et menneske uden at være en synder, præcis som man kunne være et menneske uden at være en synder før syndefaldet, og som man vil kunne være det på den nye jord. Menneskene blev ikke skabt som syndere, så det at være en synder er altså ikke en uadskillelig egenskab ved det at være menneske. Citat: Og da han var uden synd, så må det betyde at synden er løgn, en illusion også for andre mennesker ellers ville der være en forskel. Men en illusion med stor magt åbenbart.
Jeg beklager, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener med dét. Vil du ikke forklare det en gang til?
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74268 - 12/11/2006 19:00
|
Bruger
|
Hej Jakob Citat: Jeg tænkte bare på hvad det specifikt kristne da er, når vi tilsynelsdende kan blive enige om, at kristendommen har overtaget om ikke størstedelen så i hvert fald mange af sine tanker fra fx farisærismen? Hvad er det med andre ord, der adskiller kristendommen fra dens samtid, og derved gør den til en selvstændig religion?
Det må være troen på, at Jesus af Nazareth er Kristus, Guds søn, som selv er Gud, og som er død og opstået for at befri menneskene fra det Ondes magt. Kort sagt.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74269 - 17/11/2006 23:03
|
Bruger
|
Undertegnede skrev: Citat: Og da han var uden synd, så må det betyde at synden er løgn, en illusion også for andre mennesker ellers ville der være en forskel. Men en illusion med stor magt åbenbart.
Nikolaj svarede:
Citat: Jeg beklager, men jeg forstår ikke helt, hvad du mener med dét. Vil du ikke forklare det en gang til?
Synspunkt 1: Jesus var helt igennem menneskelig. Synspunkt 2: Jesus var 100 syndfri. Konklusion: Ergo er det at være menneskelig en syndfri tilstand.
Dermed er synd noget der er forkert, noget der er løgn, bedrag og illusion i forhold til det at være menneskelig. Man kan ikke sige at Jesus både kan være helt igennem menneskelig og syndfri og så samtididig beskylde andre mennesker for at være fødte syndere. Hvis man alligevel siger det, så lyver man (men man lyver ikke nødvendigvis bevidst, da en løgn både kan være bevidst og ubevidst). Man påpeger noget som ikke er der, det vil sige at man peger på en illusion. Og denne illusion som man så peger på har stor magt hvis man reagerer på den og handler efter den som om den var rigtig.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74270 - 18/11/2006 10:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter Citat: Synspunkt 1: Jesus var helt igennem menneskelig. Synspunkt 2: Jesus var 100 syndfri. Konklusion: Ergo er det at være menneskelig en syndfri tilstand.
Her sidder jeg så og tænker på Erasmus Montanus: "Ergo er Morlille en sten." !
Du har ret i, at mennesket som skabt af Gud var syndfrit, men syndefaldet med de velkendte følger har fundet sted, og gælder hele menneskeslægten.
Derfor fødes vi som syndere .. se Sl 51 I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig.
og 1.Kor. 15,21-22:
Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
Jesus var og er det eneste syndfri menneske! Det er han, fordi han ikke er en skabning, men evig, uskabt og Guds søn. Derfor behøver vi ham, hvad enten vi er nyfødte eller gamle! Kun i ham er frelse og retfærdiggørelse.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74271 - 20/11/2006 12:32
|
Bruger
|
Hej Lars Peter Jeg er enig med Kristina: Morlille er ikke en sten. I øvrigt er det jo interessant, hvordan Montanus først ved falsk logik beviser, at »Morlille er en Steen«, men derefter ved at argumentere korrekt og logisk beviser, at hun ikke er det ( http://www.kb.dk/elib/lit/dan/holberg/komedier/erasmus.dkl/a2.htm ). Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74272 - 20/11/2006 13:05
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kristina Citat: mennesket som skabt af Gud var syndfrit, men syndefaldet med de velkendte følger har fundet sted, og gælder hele menneskeslægten.
Hvordan forestiller du dig konsekvensen af syndefaldet arves... er det gennem Kødet, altså den midlertidige sammensætning af molokyler, er det gennem påvirkning i opvæksten, eller er det via egen handling i førtilværelsen?
Mener du ikke at Jesus er en del af menneskeslægten?
Jeg er meget enig med Lars P...
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#74273 - 20/11/2006 13:28
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer, du spørger: Citat: Hvordan forestiller du dig konsekvensen af syndefaldet arves... er det gennem Kødet, altså den midlertidige sammensætning af molokyler, er det gennem påvirkning i opvæksten, eller er det via egen handling i førtilværelsen?
Ingen af delene!
Katte føder killinger, syndere føder synderbørn! Se evt. Jeremias bog, 13,23. Citat: Mener du ikke at Jesus er en del af menneskeslægten?
Nej, det mener jeg ikke.
Jesus var i inkarnationen defineret som værende af kong Davids slægt, men biologisk var han det ikke, da Josef jo ikke var hans biologiske far.
Jesus er født af et menneske, jomfru Maria, og dermed fuldt og helt menneske, men et helt enestående menneske, idet han ikke, som alle andre mennesker, er en skabning.
Guds Søn, Kristus Jesus, Menneskesønnen, er på Skaberens side: Han er selv Ordet, ved hvem alt er skabt. (Joh. 1,1)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74274 - 20/11/2006 19:41
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
Citat:
Citat: Synspunkt 1: Jesus var helt igennem menneskelig. Synspunkt 2: Jesus var 100 syndfri. Konklusion: Ergo er det at være menneskelig en syndfri tilstand.
Jeg er enig med Kristina: Morlille er ikke en sten.
Det er jo rørende med denne enighed, men kunne jer, der ser det som Erasmus Montanus-logik, ikke demonstrere for os andre, hvorfor det er tilfældet?
Hvis a) det at være menneskelig indebærer at man er syndig, og b) Jesus var syndfri, så c) kan Jesus - logisk set - ikke have været 100% menneskelig.
Jeg synes da egl. logikken holder meget godt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74275 - 20/11/2006 19:56
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Ateist, Citat: a) det at være menneskelig indebærer at man er syndig, og b) Jesus var syndfri, så c) kan Jesus - logisk set - ikke have været 100% menneskelig.
Det er det første antagelse, der er forkert. Det at være menneske indebærer ikke nødvendigvis at være syndig. Det gjorde det for Kain og Abel, og det har det gjort for os siden. Men de to gange i verdenshistorien, hvor Gud har grebet direkte ind, og skabte mennesket i sit billede, var det mennesker uden synd. Den første var Adam, den anden var Kristus.
Men selvfølgelig er det ikke rigtigt at sige, at "Jesus var et menneske, som os" - for så vil man kunne vende den om og spørge: "Er du ligesom Jesus?" Vi er mærket af arvesynden, det var Jesus ikke, for i Jesus Kristus blev mennesket endnu engang skabt i Guds billede.
Jesus var ikke et menneske som os, men et menneske som vi burde være; som vi kunne have været. Jesus var en rask mand blandt syge stakler.
Men det er dog ikke hele historien, for i sin kærlighed til de faldne mennesker besluttede Gud, at gøre ham til en syg mand blandt raske, som Esajas siger det:
Citat: Esajas 53: Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar; og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt.
Jesus er den helligste og syndigste mand, der nogensinde har eksisteret.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#74276 - 20/11/2006 20:01
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#74277 - 20/11/2006 21:53
|
Bruger
|
Hej kristina, Lars Peter skrev: Citat: Synspunkt 1: Jesus var helt igennem menneskelig. Synspunkt 2: Jesus var 100 syndfri. Konklusion: Ergo er det at være menneskelig en syndfri tilstand.
kristina svarede:
Citat: Her sidder jeg så og tænker på Erasmus Montanus: "Ergo er Morlille en sten." !
Jo tak, men det falder tilbage på din argumentation ikke på min. For jeg fremførte en helt enkel logik, som man ikke behøver at være lærd eller studeret for at forstå. Hvis mennesket fødes som syndere så fremgår det helt logisk, at så betyder "helt igennem menneskelig" at synd er inkluderet. Hvis Jesus var syndfri, så fremgår det derfor, at der er en løgn et eller andet sted. Enten var Jesus ikke syndfri eller også er mennesket født uden synd. Der er intet spindsfindigt i det. Det er dig der kommer med en mere spidsfindig argumentation og derfor falder bemærkningen "Ergo er Morlille en sten." tilbage på din argumentation. Du skrev:
Citat: Du har ret i, at mennesket som skabt af Gud var syndfrit, men syndefaldet med de velkendte følger har fundet sted, og gælder hele menneskeslægten.
Derfor fødes vi som syndere .. se Sl 51 I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig.
og 1.Kor. 15,21-22:
Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
Jesus var og er det eneste syndfri menneske! Det er han, fordi han ikke er en skabning, men evig, uskabt og Guds søn. Derfor behøver vi ham, hvad enten vi er nyfødte eller gamle! Kun i ham er frelse og retfærdiggørelse.
Hvis Jesus var helt igennem menneskelig var han en del af menneskeslægten og dermed født under menneskeslægtens betingelser ellers er sætningen "han var helt igennem menneskelig" en løgn med mindre det er løgn at mennesket fødes i synd. Der er ingen spidsfindigheder i den logik.
Udtrykket "helt igennem" betyder "komplet", "helt og aldeles", "på alle måder", "i enhver henseende", "100 %", "fuldstændigt" og/eller "uden undtagelser". Derfor kan man ikke være helt igennem menneskelig hvis man på et eller flere punkter er undtaget fra hvad det vil sige at være menneskelig. Det er den enkle logik.
Din brug af ordene skabning og uskabt er lidt underlig. Kristus som menneske under navnet Jesus eksisterede tydeligvis i en bestemt tid på et bestemt sted, og blev derfor skabt i den tid på det sted, hvorimod Kristus som Gud er hinsides tid og sted.
Med venlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74278 - 20/11/2006 22:42
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Hvis mennesket fødes som syndere så fremgår det helt logisk, at så betyder "helt igennem menneskelig" at synd er inkluderet. Hvis Jesus var syndfri, så fremgår det derfor, at der er en løgn et eller andet sted. Enten var Jesus ikke syndfri eller også er mennesket født uden synd.
Ja, mennesket Jesus er født uden synd. Men ikke menneskeslægten som helhed betragtet. Det er rigtigt, at alle mennesker i dag fødes som syndere (errara humanum est etcetera), så på sin vis er det rigtigt, at synden er et vilkår for mennesket.
Gåden er ikke, at Kristus ikke var et Menneske, men at vi ikke er det selv! Vi er faldne mennesker, men ved Jesus kan vi få del i en egentlig menneskelig natur; den natur som vores Far i begyndelsen skabte os til.
Citat: Hvis Jesus var helt igennem menneskelig var han en del af menneskeslægten og dermed født under menneskeslægtens betingelser
Nej, Jesus er ikke en del af menneskeslægten som sådan. Han har menneskelig natur, men han stammer ikke fra Adam. Han er altså den "nye Adam"; grundlæggeren af en ny Menneskeslægt.
Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (20/11/2006 22:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74279 - 20/11/2006 23:03
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen Citat: Men de to gange i verdenshistorien, hvor Gud har grebet direkte ind, og skabte mennesket i sit billede, var det mennesker uden synd. Den første var Adam, den anden var Kristus.
Nu skabte Gud jo ikke Kristus i sit billede - - jeg tror egentlig heller ikke, at det var det du mente? - Kristus er jo uskabt, lige som Faderen og Helligånden: den evige treenige Gud!
Kristus Jesus er Guds Søn, Ordet, ved hvem alt er skabt - cf. Joh. 1.1. (Her er Jehovas Vidner uenige med os kristne, idet de tror, at han er en skabning.)
Med hensyn til, om det at være menneske indbærer at være en synder, så kommer det jo an på om vi tænker på det menneske, som Gud skabte, og som ganske rigtigt var fuldkomment og uden synd - - - altså inden syndefaldet ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74280 - 20/11/2006 23:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter - Citat: Derfor kan man ikke være helt igennem menneskelig hvis man på et eller flere punkter er undtaget fra hvad det vil sige at være menneskelig. Det er den enkle logik.
Nej, "man" kan ikke, men det er netop det, der er underet, det helt enestående ved Jesus, at han er helt og fuldt menneske, og også helt og fuldt Gud. Ikke fifty/fifty! Det kan ikke forklares matematisk eller på anden måde logisk - vi må tage det til os i tro. Citat: Kristus som menneske under navnet Jesus eksisterede tydeligvis i en bestemt tid på et bestemt sted, og blev derfor skabt i den tid på det sted, hvorimod Kristus som Gud er hinsides tid og sted.
Vi er enige om, at Kristus i sin inkarnation levede i den tid og på det sted, som vi kan læse om i Bibelen. Han blev dog ikke skabt, men født (af Jomfru Maria), idet han steg ned fra Himlene og blev kød ved Helligånden.
Men måske mener du faktisk "født" ? ..
Den oldkirkelige, nikænske trosbekendelse indledes med disse ord, som udtrykker Jesu to-natur:
Jeg tror på én Gud, den almægtige Fader, himmelens og jordens, alt det synliges og usynliges skaber. Og på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Søn, som er født af Faderen før alle tider, Gud af Gud, lys af lys, sand Gud af sand Gud, født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen, som for os mennesker og for vor frelse steg ned fra himlene og blev kød ved Helligånden af Jomfru Maria og blev menneske, som også blev korsfæstet for os under Pontius Pilatus, blev pint og begravet og opstod på tredje dagen ifølge skrifterne og opfor til himmels, sidder ved Faderens højre hånd og skal komme igen i herlighed ...
Se også mit indlæg her
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74282 - 21/11/2006 17:29
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist
Lars Peters argument er en forkert slutning (med ud fra korrekte præmisser), fordi han slutter fra et enkelt tilfælde til en generel regel, således:
1: J er M 2: J er S Ergo: Alle M er S
Dit argument er derimod en logisk korrekt slutning, men ud fra en forkert præmis, jf. Steffens indlæg.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74283 - 21/11/2006 18:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK, Steffen! .. vi mener jo det samme, kan jeg se, så lad os ikke trættes om sprogbrugen, selv om jeg er ret stædig og ikke selv vil bruge ordet "skabt" om Jesus, fordi det kan føre til alvorlig misforståelse ved at henlede tanken på "skabning" - - hellere "født" - jf. Hebr. 1:
For til hvem af englene har Gud nogen sinde sagt: Du er min søn, jeg har født dig i dag, og et andet sted: Jeg vil være hans fader, og han skal være min søn?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74284 - 22/11/2006 01:37
|
Bruger
|
Hej Nikolaj, du skrev: Citat: Hej Ateist
Lars Peters argument er en forkert slutning (med ud fra korrekte præmisser), fordi han slutter fra et enkelt tilfælde til en generel regel, således:
1: J er M 2: J er S Ergo: Alle M er S
Det er forkert, da du udelukker essensen i det jeg skrev. Du brugte udtrykket "helt igennem" idet du sagde at Jesus var helt igennem menneskelig. Udtrykket "helt igennem" betyder "100%", der levnes ikke plads for nogen forskel fra det at være menneske. Hvis du derfor holder fast ved at en af menneskets betingelser er at det er født synder, så er enhver som er helt igennem menneskelig også en synder.
Alligevel skriver du at Jesus var syndfri. Men så er det en løgn at skrive at han var helt igennem menneskelig. Den eneste måde det kan være sandt på er at ved at lade være med at definere mennesket som værende født synder. Hvis mennesket er født synder så ville den eneste undtagelse fra at være synder være et menneske, som aldrig var blevet født og dog eksisterede som menneske.
Derfor skrev jeg: "Ergo er det at være menneskelig en syndfri tilstand". Men selvfølgelig ville det have været mere korrekt at skrive "ergo er Jesus født synder", fordi det er hvad der bliver lagt op når man påstår at mennesket er født synder og at Jesus var helt igennem menneskelig. Men da der bliver lagt så umådelig meget vægt på at Jesus ikke var synder, så er der faktisk ikke så meget at rafle om.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74285 - 22/11/2006 16:40
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Det er forkert, da du udelukker essensen i det jeg skrev. Du brugte udtrykket "helt igennem" idet du sagde at Jesus var helt igennem menneskelig. Udtrykket "helt igennem" betyder "100%", der levnes ikke plads for nogen forskel fra det at være menneske. Hvis du derfor holder fast ved at en af menneskets betingelser er at det er født synder, så er enhver som er helt igennem menneskelig også en synder.
Det som jeg forsøger at sige er, at det at være synder ikke hører med til det at være Menneske. Adam var ikke synder fra skabelsen, men han var 100% Menneske.
Derimod er det som faldne mennesker avler, faldne mennesker. Det er altså en væsentlig del af *vores* menneskelighed at være syndere, men ikke en del af Menneskets væsen, som det blev skabt i begyndelsen.
Synden er noget fremmed, som kom ind i Mennesket udefra, og således er Kristus pga. sin syndfrihed *mere* Menneskelig end os 
Summa Summarum: Kristus blev født som Menneske, men ikke som et syndigt menneske.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#74286 - 23/11/2006 14:08
|
Bruger
|
Hej Lars Peter Jeg har sådan set ikke rigtig noget at tilføje til Steffens udmærkede svar på dit indlæg til mig: Det kan jeg fuldt ud tilslutte mig. I øvrigt har jeg også selv skrevet noget tilsvarende tidligere i denne tråd ( her og her). Derfor synes jeg sådan set også, du skulle tage og holde dig til det, jeg skriver til dig, i stedet for at holde fast ved en eller anden forkert forestilling om, hvad jeg mener. Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74287 - 23/11/2006 16:00
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars Peter
Jeg har sådan set ikke rigtig noget at tilføje til Steffens udmærkede svar på dit indlæg til mig: Det kan jeg fuldt ud tilslutte mig. I øvrigt har jeg også selv skrevet noget tilsvarende tidligere i denne tråd (her og her). Derfor synes jeg sådan set også, du skulle tage og holde dig til det, jeg skriver til dig, i stedet for at holde fast ved en eller anden forkert forestilling om, hvad jeg mener.
Guds fred Nikolaj
Hej Nikolaj,
Hvis du mener at jeg har en forkert forestilling om hvad du mener, ville det være en god ide, om du refererede til en konkret forestilling som du taler om.
Det jeg har gjort er at jeg har uddybet nøjagtigt hvad min logik henviste til, nemlig påstandene: 1) Jesus var helt igennem menneskelig, 2) Mennesket er født synder og 3) Jesus blev født syndfri. Jeg syntes ikke det fremgik specielt tydeligt at hverken du, Steffen eller Kristina forstod at det var det jeg hentydede til, hvorefter jeg har uddybet det i mine svar til dig, Steffen og Kristina.
I har så uddybet jeres synspunkt, hvoraf det nu fremgår, at mennesket ikke er menneskeligt, fordi kun Adam og Eva var menneskelige. Derfor var Jesus ifølge Jer ikke menneskelig i vores normale opfattelse af hvad der er menneskeligt (den normale opfattelse af hvad der er menneskeligt må være at henvise til mennesket som vi kender det er i dag), men derimod "menneskelig" ifølge Jeres opfattelse af hvad det egentlig vil sige at være menneskelig. Jeres forståelse af udtrykket "menneskelig" er meget spidsfindig og er efter min mening mere "Erasmus Montana agtigt" end noget af det jeg har fremført, og jeg syntes bestemt ikke at Jeres definition på "menneskelig" fremgik fra starten. Det må være rimeligt at et så spidsfindigt synspunkt på hvad det er at være "menneskelig" skæres ud i pap fra begyndelsen hvis man siger at "Jesus var helt igennem menneskelig".
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74288 - 23/11/2006 16:25
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: I har så uddybet jeres synspunkt, hvoraf det nu fremgår, at mennesket ikke er menneskeligt, fordi kun Adam og Eva var menneskelige.
Det er en fordrejning af min påstand, der, som du kan læse, er, at Jesus, Adam og Eva er/var *mere* menneskelige end os (tror endda jeg skriver "i en vis forstand").
Citat: Derfor var Jesus ifølge Jer ikke menneskelig i vores normale opfattelse af hvad der er menneskeligt (den normale opfattelse af hvad der er menneskeligt må være at henvise til mennesket som vi kender det er i dag),
Nej, det må være at henvise til alle tilfælde af mennesker som de kendes til alle tider og finde fællesnævnere. Hvis Adam og Eva var mennesker før faldet, så er synd ikke en ontologisk del af det at være menneske.
At alle de mennesker du og jeg kender er syndere, er ikke tilstrækkeligt argument. Spørgsmålet er: Har der eksisteret mennesker, som var uden synd? Biblens fremstilling er klar.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#74289 - 23/11/2006 16:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter Citat: Jeres forståelse af udtrykket "menneskelig" er meget spidsfindig og er efter min mening mere "Erasmus Montana agtigt" end noget af det jeg har fremført, og jeg syntes bestemt ikke at Jeres definition på "menneskelig" fremgik fra starten. Det må være rimeligt at et så spidsfindigt synspunkt på hvad det er at være "menneskelig" skæres ud i pap fra begyndelsen hvis man siger at "Jesus var helt igennem menneskelig".
Godt at det til sidst lykkedes at finde ud af definitionen her!
Men ved du hvad, det er ikke noget spidsfindigt synspunkt! Det er ikke "vores" synspunkt, men tværtimod helt grundlæggende i den kristne tro, at Menneskesønnen er "fuldt og helt" menneske, dog uden synd, som der står i Hebræerbrevet, og at han er Gud, fuldt og helt, evig og uskabt. Det står der jo også i vores trosbekendelser.
Vi er stadig mennesker, og menneskelige, selv om syndefaldet har fundet sted, men vi er skadede, ufuldkomne, syndige mennesker, netop fordi vi er "af Adams æt".
Kun Jesus inkarnerede som et fuldkomment, syndfrit menneske, som det oprindelige gudsskabte menneske (Gud så, at det var godt!), og lever vi i ham, så er vi rensede og retfærdiggjorte i ham, fordi han har skænket os sin egen syndfrihed og retfærdighed.
Kun derfor kan vi leve evigt i fællesskab med Gud, hvad en synder = et ikke retfærdiggjort menneske, ikke kan. Syndens løn er døden.
Jeg håber vi hermed har fået det hele på det rene - eller må du endelig blive ved med at protestere! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74290 - 23/11/2006 16:45
Hvorfor egentlig GEN-opstandelse?
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
|
Det er ikke for at afbryde jeres diskussion, eller for at kværulere ,men jeg har ofte tænkt på hvorfor man egentlig siger GEN-opstanelse, Jesus er vel "kun" opstået én gang ik? Mange siger det, men hvor mange tænker over hvad det betyder  Hvem ved, måske der er en god forklaring Jeg tror! Credo
Transformation to immortality is at hand, returning to the original purpose of creation!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74291 - 23/11/2006 16:55
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars,
Citat: I har så uddybet jeres synspunkt, hvoraf det nu fremgår, at mennesket ikke er menneskeligt, fordi kun Adam og Eva var menneskelige.
Det er en fordrejning af min påstand, der, som du kan læse, er, at Jesus, Adam og Eva er/var *mere* menneskelige end os (tror endda jeg skriver "i en vis forstand").
OK, det kan være farligt at henvise til tre personer på engang i samme indlæg, og således give udtryk for at alle tre siger det samme, meget farligt. Men er der den store forskel på hvad du, Nikolaj og Kristina mente med hensyn til det at være menneskelig?
Angående din påstand om at jeg fordrejede det du skrev så kan du jo læse hvad du selv skrev i dette indlæg, specielt med hensyn til denne sætning "at det at være synder ikke hører med til det at være Menneske". Her er den fulde ordlyd:
Det som jeg forsøger at sige er, at det at være synder ikke hører med til det at være Menneske. Adam var ikke synder fra skabelsen, men han var 100% Menneske.
Derimod er det som faldne mennesker avler, faldne mennesker. Det er altså en væsentlig del af *vores* menneskelighed at være syndere, men ikke en del af Menneskets væsen, som det blev skabt i begyndelsen.
Synden er noget fremmed, som kom ind i Mennesket udefra, og således er Kristus pga. sin syndfrihed *mere* Menneskelig end os
Summa Summarum: Kristus blev født som Menneske, men ikke som et syndigt menneske.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74292 - 23/11/2006 17:28
Re: Hvorfor egentlig GEN-opstandelse?
[Re: Credo]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Credo - - den eneste gode forklaring jeg kan komme i tanke om, er, at det er forkert!
Vi må have fat i lugejernet, tror jeg.
Jeg måtte jeg ty til mit gode Bibelleksikon (Lohses!), og konstaterede, at ordet genopstandelse slet ikke står der!
Mon ikke det er blevet almindelig, men altså dårlig, sprogbrug på grund af det engelske "resurrection" (genoplivelse) ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74293 - 23/11/2006 17:45
|
Bruger
|
Hej Lars,
"Synden er noget fremmed, som kom ind i Mennesket udefra, og således er Kristus pga. sin syndfrihed *mere* Menneskelig end os"
Ja, det er netop det jeg sagde. "i en vis forstand" har jeg nok udeladt fordi det blev for tungt. Men der står godtnok stadigvæk *mere*, og det er derfor ikke korrekt at citere mig for at "kun Adam og Eva var menneskelige". Jeg har sagt, at Kristus (og egl. også A&E) var mere menneskelige end os, fordi de var mere som Gud ønskede mennesket, men jeg har så vidt jeg ved aldrig sagt, at *kun* de var mennesker.
En kop er i en forstand stadig en kop, selvom den mister hanken, får en revne eller bliver knust, men den oprindelige kop med hank er tættere på producentens hensigt. Lidt simpelt sat op.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#74294 - 23/11/2006 18:37
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars,
"Synden er noget fremmed, som kom ind i Mennesket udefra, og således er Kristus pga. sin syndfrihed *mere* Menneskelig end os"
Hej Steffen,
Det understeger jo blot pointen i det jeg skrev!!!
Hvis Kristus er *mere* Menneskelig end os, så bliver der brugt en anden definition end den normale brug af ordet menneske (og menneskelig). Den normale brug af ordet menneske kan ikke være andet end, at det eneste væsen der er 100% menneske er mennesket.
Derfor er det jeg skrev her og hvorfra jeg citerer følgende overordentlig relevant:
Det må være rimeligt at et så spidsfindigt synspunkt på hvad det er at være "menneskelig" skæres ud i pap fra begyndelsen hvis man siger at "Jesus var helt igennem menneskelig".
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#74295 - 23/11/2006 18:54
|
Bruger
|
Hej Lars, Jeg forstår ikke helt. Du mener altså, at menneske er noget man enten er eller ikke er, og som man ikke kan være i større eller mindre grad? Hvis vi bruger den forståelse, så er mennesker i al almindelighed ligesom revnede kopper, mens Jesus er den hele kop. Det er da rigtigt, at de revnede kopper ikke er mindre 'kop' af den grund at de er revnede, men Jesus bliver altså heller ikke mindre 'kop' af at være hel. Pointen er ikke, at Jesus er ligesom os. Det er der forhåbentlig aldrig nogen kristen, der har påstået. Men der hvor han adskiller sig er ikke i at være menneske, men i at være uden synd, som Hebræerbrevet siger. Citat: Det må være rimeligt at et så spidsfindigt synspunkt på hvad det er at være "menneskelig" skæres ud i pap fra begyndelsen hvis man siger at "Jesus var helt igennem menneskelig".
Det blev ikke skåret ud i pap fra begyndelsen, fordi det først gik op for mig et godt stykke inde i debatten, og ikke som en "spidsfindighed", som skal bortforklare en eller anden definition, men mere som et ord til eftertanke - at HVIS man absolut vil snakke om at være mere eller mindre menneskelig, så hører synd ikke til menneskenes men til dæmonernes verden, og gør derfor snarest en umenneskelig en menneskelig - hvis du forstår.
Hvis al snakken om at Jesus er mere Menneske end os, så bare glem det.
Håber ikke, jeg forvirrer dig for meget.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#74296 - 23/11/2006 20:43
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
|
Hej Kristina Nej jeg mener heller ikke det burde hedde genopstandelse, men sådan er det danske sprog jo ofte så spøjst. Det er muligt du har ret ang. resurrection og så er det vel bare en af de typiske fordanskelser af engelske ord Lohses bibelleksikon/ka - schhhh det taler vi ikke mere om  Tænk engang et bibelleksikon/ka, der virkelig ved hvad det taler om, det må være videnskabelig uredelighed op over begge ører Jeg tror! Credo
Transformation to immortality is at hand, returning to the original purpose of creation!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74297 - 23/11/2006 23:38
[Re: Credo]
|
Bruger
|
Hej Credo og Kristina Citat: Det er muligt du har ret ang. resurrection og så er det vel bare en af de typiske fordanskelser af engelske ord
Hm hrm, det er ikke engelsk, men latin. Og der er ikke noget forkert i at sige genopstandelse (resurrectio), for det lille "gen-" betegner jo blot, at der er tale om en tilbagevenden til en tidligere tilstand, altså: Jesus var først levende og opret stående, ind til han døde og blev lagt i graven, men han gen-opstod, dvs. han vendte tilbage til sin tidligere tilstand og var igen opret stående. Jeg synes sådan set, det er meget logisk.
Pax Dei Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74298 - 23/11/2006 23:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg kan godt følge dig, Nikolaj, men det er i hvert fald ikke bibelsk sprogbrug - der er - så vidt jeg kan se - ikke noget sådant ord i Bibelen ...
Måske er er ordet genopstandelse opstået (!) fordi opstandelse jo også betyder noget helt andet?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74299 - 23/11/2006 23:54
|
Bruger
|
Hej Lars Peter Citat: 2) Mennesket er født synder
Jeg synes altså, at vi alle tre har gjort ret tydeligt opmærksom på, at det at være en synder ikke er en grundlæggende menneskelig tilstand. Platonisk sagt er det ideale menneske ikke en synder. Jesus var på netop dét punkt et sådant idealt menneske, mens vi andre (som er født syndere på grund af syndefaldet) ikke er ideale på dét punkt. Mennesker kan både være syndere og ikke-syndere. Alle mennesker, som du og jeg møder, er syndere (på grund af syndefaldet), men det betyder ikke, at alle mennesker til alle tider er syndere. Forskellen mellem os og Jesus er ikke, at vi eller han er mere eller mindre menneskelige, men at vi er født i synd, og det er han ikke.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74300 - 23/11/2006 23:58
|
Bruger
|
Hej Kristina Citat: Jeg kan godt følge dig, Nikolaj, men det er i hvert fald ikke bibelsk sprogbrug - der er - så vidt jeg kan se - ikke noget sådant ord i Bibelen ...
Der er så mange ord, der ikke findes i Biblen: treenighed, arvesynd og mange flere. Alligevel bruger vi dem uden de store skrupler. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes med genopstandelse. Citat: Måske er er ordet genopstandelse opstået (!) fordi opstandelse jo også betyder noget helt andet?
Det er da muligt, men jeg tror nu nærmere, det er fordi, det ligger tættere op ad det latinske re-surrectio.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#74301 - 24/11/2006 11:21
|
Bruger
|
Hej Nikolaj. Jeg beklager, at jeg ikke har fået skrevet herinde noget før. Det skyldes, at jeg sidder begravet i min bachelor-opgave, bogstavelig talt fra jeg vågner, til jeg går i seng. Derfor vil jeg også blot nøjes med et par bemærkninger! Du siger, at hvad der adskiller kristendommen, fra jødedommen - og andre religioner - er: Citat: ...troen på, at Jesus af Nazareth er Kristus, Guds søn, som selv er Gud, og som er død og opstået for at befri menneskene fra det Ondes magt. Kort sagt.
Det som jeg hovedsaligt interesserede mig for, var jo, om Jesus var den ventede messias, eller om han blot var en profet, der - fejlagtigt - forudsagde dommedag!
Mit spørgsmål er nu, hvorhenne denne dogmatik kommer til udtryk hos Jesus selv? Jeg er klar over, at Paulus tolkede Jesus’ liv og død på denne måde, men det glædelige budskab (evangelium) som Jesus bringer til Israel, er ikke det samme som Paulus’ (at Jesus døde for vores synders skyld og at vi hvis vi tror på dette skal leve evigt med ham i guds rige) men et væsentligt andet og typisk jødisk-apokalyptisk, nemlig: "Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet!” (Mark 1,15)
Det kan godt irritere mig, at man her har valgt at lade det græske ord "evangelium" optræde i stedet for det danske ”godt budskab”, da det netop giver associationer i retning af, at Jesus foruden det vi hører ham sige her, også forkynder et ”evangelium”, som vi altså ikke får nærmere oplysninger om hvad indeholder. Hvad han i virkeligheden siger, er jo: tiden er inde, guds rige er kommet nær, omvend jer og tro på dette gode budskab (altså at guds rige - dommedag - er kommet nær!!!)
Dette er altså selve sammenfatningen af Jesus' budskab: Omvend jer for dommedag er nær; Jahve vil genrejse Davids rige! Og det synes at være hans budskab over alt i de synoptiske evangelier (om end det nedtones noget efter Markus-evangeliet). Det er først i Johannes-evangeliet, at det tilsyneladende ikke er Jesus’ anliggende mere!
Jeg synes heller ikke, at jeg endnu har fået en tilfredsstillende forklaring på, hvordan Jesus kan sige: ”nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at guds rige er kommet med kraft” (Mark 8,38-9,1) uden at have ment, at dommedag altså skulle indtræffe i disse menneskers levetid!
MVH Jakob
PS: Hvad er "det ondes magt" set ud fra et kristent synspunkt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74302 - 24/11/2006 12:38
|
Bruger
|
Hej Jakob Det er da en meget interessant problematik, om de af mig skitserede typiske kristne grunddogmer kun er noget, vi har fra Paulus og Johannes, eller om de også træder frem i de synoptiske evangelier. Jeg giver dig gerne ret i, at dogmerne ikke i samme grad er endeligt og klart formuleret i de synoptiske evanglier; men jeg mener nu ikke, at de er totalt fraværende. Det vigtigste eksempel på dette er nok, at Jesu død og opstandelse også i de synoptiske evangelier er centrale begivenheder. Uden korsdøden og opstandelsen kunne Jesus godt ligne en jødisk-apokalyptisk profet (eller for den sags skyld en kynisk vandreprædikant), men døden og opstandelsen sætter et andet og større perspektiv på. En anden ting er, at også i de synoptiske evangelier kaldes Jesus ofte for Kristus og Guds søn – helt centrale titler i senere kristen forkyndelse og dogmatik. Citat: "Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet!” (Mark 1,15) Det kan godt irritere mig, at man her har valgt at lade det græske ord "evangelium" optræde i stedet for det danske ”godt budskab”, da det netop giver associationer i retning af, at Jesus foruden det vi hører ham sige her, også forkynder et ”evangelium”, som vi altså ikke får nærmere oplysninger om hvad indeholder. Hvad han i virkeligheden siger, er jo: tiden er inde, guds rige er kommet nær, omvend jer og tro på dette gode budskab (altså at guds rige - dommedag - er kommet nær!!!)
Jeg synes, den tolkning afhænger af, hvorvidt Markus bruger den bestemte artikel (»det gode budskab« eller »evangeliet«, som i den autoriserede oversættelse) eller det demonstrative pronomen (»dette gode budskab«, som i din gengivelse). Hvis han bruger det demonstrative pronomen, så synes jeg også, det er oplagt, at han henviser til det, han lige har sagt; ellers ikke. Men nu sidder jeg desværre ikke med Novum Testamentum Graece (det græske NT) her, så jeg ved ikke lige, hvad han faktisk bruger. Ang. ordet »evangelium« (græsk: euangelion): det er mit indtryk, at det er ret almindeligt kendt, at ordet faktisk betyder »godt budskab«, så jeg synes egentlig, at det i sammenhængen er en god oversættelse, eftersom »evangelium« normalt bruges om netop Jesu gode budskab. Citat: Jeg synes heller ikke, at jeg endnu har fået en tilfredsstillende forklaring på, hvordan Jesus kan sige: ”nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at guds rige er kommet med kraft” (Mark 8,38-9,1) uden at have ment, at dommedag altså skulle indtræffe i disse menneskers levetid!
Jeg tror, det hentyder til forklarelsen på bjerget, som foregår umiddelbart efter i samme kapitel. At de danske bibeloversættere har valgt at rykke 9,1 hen i slutningen af kap. 8 forekommer mig egentlig temmelig tendentiøst, som om man gerne vil have de to ting adskilt. For mig at se hænger 9,1 logisk sammen med det efterfølgende, hvilket også understreges af, at 9,2 indledes med at sætte begivenheden i forhold til det, som Jesus siger i 9,1 (»Seks dage efter ...«). Desuden er det værd at bemærke, at Jesus siger: »Guds rige er kommet i magt og vælde.« Igen irriterer jeg mig over, at jeg ikke har Novum Testamentum Graece (jeg burde nok også få fat i det), så jeg kunne se, hvilket aspekt Markus bruger her, men eftersom det er oversat med en førnutid på dansk vil jeg gætte på, at det er en aorist eller perfektum på græsk. Under alle omstændigheder synes jeg, at Jesus ved at sige »er kommet« (i stedet for "Guds rige kommer") understreger, at det er noget, der allerede er sket: Guds rige er her allerede; forklarelsen på bjerget er blot en åbenbaring af det, som allerede er her. Citat: Hvad er "det ondes magt" set ud fra et kristent synspunkt?
Det vigtigste nøgleord til at beskrive, hvad det Ondes magt er, er nok døden. Døden skal her forstås i en dobbelt betydning, nemlig både som fysisk og åndelig død. Det Ondes magt og døden kom (både fysisk og åndeligt) ind i menneskenes tilværelse ved Syndefaldet. Fysisk død er det, at vi alle (troende såvel som ikke-troende) skal dø på et tidspunkt, mens åndelig død er den evige fortabelse (i modsætning til det evige liv). Denne dobbelthed forklarer Jesus meget godt i Johs. 11,25-26: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.« Så hvis man skulle erstatte »det Ondes magt« med noget andet, ville jeg nok sige »døden«, altså: Jesus døde og opstod for at befri menneskene fra døden.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
|