1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#74152 - 31/10/2006 12:55
Hvilke udbredelsesmetoder bruges der i kristendom
|
Bruger
Reg.: 31/10/2006
|
Jeg regner med at skrive en SSO (Større Skriftlig Opgave) om Udbredelsesmetoderne af Kristendommen før og nu.
Jeg kan selv komme i tanke om: - Gospel - Fredelig missionering, alm oplysning om hvad føler og tror - Korstogene, fx korstog mod Jerusalem efter ordre Urban d. 2 - Håb, for folk i nød og fattigdom, at man kan tro (teddybamsen) - Tvang, fx formationen i 1066 - Mirakler
Mangler jeg noget? Gi' gerne uddybende stikord til underemnerne, hvis du kender en film, bog, person, link, eller lign som ved noget om emnerne, må du gerne tilføje det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74153 - 31/10/2006 16:31
Re: Hvilke udbredelsesmetoder bruges der i kristen
[Re: LLLars]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Lars, *suk* ak ja den SSO - jeg skal også snart til at i gang. Som jeg kan se, omfatter din oversigt de muligheder jeg lige kan tænke på. Meget fint. Under den fredelige mission kan så komme underpunkter som - apologetik, fornuftsmæssigt forsvar og underbyggelse af religionen - forkyndende (siger sig selv) - hverdagsmission, at folk gennem mit liv og min daglige gøren og laden ser Kristus Og det hedder altså REformationen...  det er nok rart at vide, når man skriver. Held og lykke
|
|
Til toppen
|
|
|
#74154 - 31/10/2006 20:02
Re: Hvilke udbredelsesmetoder bruges der i kristendom
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej LLLars - Der sker mange omvendelser til kristen tro foranlediget af, at missionærer udfrier mennesker fra dæmonbesættelser. Netop det er muligvis hovedårsagen til, at der især i Afrika forekommer nærmest steppebrandsagtige vækkelser og omvendelser til kristen tro. Det gør indtryk, når det viser sig, at de lokale medicinmænd kommer til kort, og at de afguder, som de mente beskyttede dem mod dæmoner, ikke kan hjælpe de syge og plagede og besatte mennesker - men at missionærer ved forbøn i Jesu navn (bøn om udfrielse) kan hjælpe dem ... Jeg kunne kun lige finde dette link - en prædiken over emnet. Hvis du er interesseret i yderligere materiale, kan jeg muligvis finde det frem .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74155 - 01/11/2006 20:45
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Jeg regner med at skrive en SSO (Større Skriftlig Opgave) om Udbredelsesmetoderne af Kristendommen før og nu.
Jeg kan selv komme i tanke om: - Gospel - Fredelig missionering, alm oplysning om hvad føler og tror - Korstogene, fx korstog mod Jerusalem efter ordre Urban d. 2 - Håb, for folk i nød og fattigdom, at man kan tro (teddybamsen) - Tvang, fx formationen i 1066 - Mirakler
Mangler jeg noget?
Den væsentligste mangel er, så vidt jeg kan se, indoktrinering af børn.
Du mangler dog også skræmmekampagne ("Turn or burn!")
Og betaling. Hvis fx de sultende føler de er nødt til at konveretere for at få missionærernes nødhjælp. Eller som når visse prædikanter med gyldne løfter lover grådige folk at jo mere de tror desto rigere vil de blive. Eller som når middelalderens herskere blev givet kongetitler etc. mod til gengæld at lade sig selv og landet kristne.
Der er formentlig også nogen, der konverterer fordi de skal gifte med en kristen.
I Indien udbredes den også bl.a. fordi folk ved at konvertere bort fra hinduismen kan slippe fri af kastesystemet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74156 - 02/11/2006 02:28
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej,
Jeg ikke hvor meget du kommer rundt i stoffet, men jeg synes at nogle af de begivenheder, som fandt sted i den mørke middelalder, fra det Romerske Imperiums sammenbrud i vesten omkring det 5 århundrede til renæssancens begyndelse i det 15 århundrede, er interessante, fordi de skabte selve grundlaget for at Bibelen kunne blive udbredt i den grad, som det er sket.
Jeg tror på at nogle af de ting der skete i middelalderen og under renæssancen og reformationen var opfyldelse af profeti og nogle af tidens tegn, der viser at vi lever i de sidste tider tæt på Kristi andet komme.
Få redskaber har været mere effektive til at forberede vejen for genindførelsen af indlæring og lærdom, for den religiøse reformation, og for at få mennesker og nationer til at bryde med religiøs dominans, end opfindelsen af bogtrykkerpressen med løse typer i 1455 e.K.
Uden opdagelsen af bogtrykkerpressen ville der ikke kunne være sket massedistribution af Bibelen, som basis for udbredelsen af evangeliet
og af andre bøger, som basis for at øge viden og kundskab blandt mennesker. Måske er der ingen anden vigtig opfindelse i verdens historie der har stået overfor en så bitter opposition, som den der opstod over bogtrykkerpressens brug og udbredelse. Borgerlige og kirkelige tyranner frygtede for, at de ville miste deres illegale og onde udøvelse af magt, hvis viden og sandhed blev gjort generelt tilgængelig for folket.
Daniels profeti om, at
"kundskaben skal blive stor." (Daniel 12:4)
i endetiden kunne ikke være blevet opfyldt uden bogtrykkerpressens opfindelse.
I de første århundrede e.K. var Bibelen f.eks. lænket til præstens prædikestol. Den var ikke tilgængelig for menigmand og menigmand kunne heller ikke læse den fordi de ikke forstod hebræisk og græsk.
Men så kom de første skridt til at gøre Bibelen tilgængelig for alle mennesker, og jeg tror fuldt og fast på, at Guds hånd stod bag disse begivenheder.
Bibelen oversat til Latin:
400 e.K. blev Bibelen oversat til Latin af Hieronymus. Det var kun et første skridt, for skrifterne var stadig ikke bredt tilgængelige. Hver kopi af Bibelen måtte skrives i hånden, og det tog flere år at færdiggøre blot en.
Bibelen oversat fra Latin til Engelsk:
I slutningen af 1300-tallet påbegyndte John Wycliffe, engelsk filosof og præst, oversættelsen af Bibelen fra Latin til Engelsk.
Engelsk var dengang et nyt sprog, og kirkelederne mente at det ikke kunne bruges til at formidle Guds ord. Nogle ledere var sikre på at hvis mennesker selv kunne læse Bibelen så ville dens lærdomme blive forvansket. Andre frygtede at mennesker ikke længere ville behøve kirken og ville ophøre med at støtte den finansielt, hvis de selv fik adgang til den.
Kirken udråbte derfor Wycliffe, som kætter. Han blev ikke henrettet som mange andre oplevede, men efter hans død blev hans lig gravet op og brændt.
Mens nogle var inspirerede til at oversætte Bibelen virkede Guds inspiration også på bl.a. opfindere.
Johann Gutenberg opfinder bogtrykkerpressen:
Johann Gutenberg havde i 1455 e.K. Opfundet en bogtrykkerpresse med løse typer, og Bibelen blev en af de første bøger, han trykte. For første gang var det muligt at trykke flere kopier og at massedistribuere bøger.
Bibelen oversættes direkte fra hebræisk og græsk til engelsk:
I starten af 1500 tallet lod, William Tyndale, sig indskrive på Oxford universitetet. Han studerede Erasmus' værker. Erasmus mente at skrifterne var føde for menneskesjælen. Gennem sine studier udviklede Tyndale en kærlighed til Guds ord og et ønske om at alle Guds børn skulle blive istand til at styrke sig ved det. Da Tyndale var færdiguddannet som præst mestrede han også 8 sprog flydende. Han mente at en direkte oversættelse fra græsk og hebraisk ville være mere præcis end Wycliffes oversættelse fra Latin. Så Tyndale påbegyndte, oplyst af Guds Ånd, oversættelsen af Ny Testamente og dele af Gamle Testamente. Det var en farlig opgave han påtog sig på den tid (jfr. risikoen for at blive udråbt som kætter af moderkirken) og han blev også advaret om faren ved projektet og muligheden for at dø, men han fortsatte ufortrødent. Da han ved en lejlighed havde en kontrovers med en lærd mand, sagde han til denne:
"Hvis Gud vil skåne mit liv i mange år, vil jeg gøre det muligt, at den dreng, som pløjer marken, skal vide mere om skrifterne, end I gør."
Det endte desværre med at Tyndale, som mange andre, blev dræbt for sin indsats. Han blev kvalt og brændt på et bål nær Bruxelles.
Reformationen:
Martin Luther fandt så 95 områder med fejl i kirken på hans tid, som han frimodigt skrev om i breve til sine overordnede. Andre reformatorer fulgte efter. Huldrych Zwingli fremkom i Schweiz med 67 reformistiske teser. John Calvin fra Frankrig, John Knox fra Skotland og mange andre bidrog til dette, hvorved reformationen var startet.
De urolige politiske tider bragte forandring med sig:
Kong Henrik erklærede sig selv for den engelske kirkes overhoved pga. uenighed med kirken i Rom og krævede, at eksemplarer af den engelske Bibel blev anbragt i enhver sognekirke. Hungrende efter evangeliet flokkedes folk om disse kirker og læste skrifterne højt for hinanden, indtil deres stemmer forsvandt og Bibelen blev også brugt som begynderbog til at undervise i læsning.
Mange blev udråbt som kættere og blev forfulgt og henrettet ved bålbrænding og på andre måder, som jeg ikke vil komme ind på.
En prædikant erklærede før han blev brændt:
"Ved Guds nåde, tænder vi i England i dag et lys så klart, at jeg tvivler på, at det nogensinde vil kunne slukkes."
Den engelske kong Jakob (King James) gik med til en ny officiel udgave af Bibelen pga. splittelsen i hans land.
Jeg har kun skrevet ganske kort om nogle af de begivenheder som jeg tror på har haft stor betydning for opbyggelsen af kundskab i de sidste dage, og for udbredelsen af Bibelen i den grad som det skete siden bogtrykkerpressens opfindelse.
Disse pionerer bragte ofre som vi nyder godt af idag. Hvad der skete dengang var ikke en tilfældighed. Det var Guds hånd i historien.
Håber at dette måske har givet dig lidt input.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#74157 - 02/11/2006 08:21
Re: Hvilke udbredelsesmetoder bruges der i kristen
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#74158 - 02/11/2006 11:07
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Muligvis minder det har lidt om det svar Ateist giver - me forhåbentligt fra en mere positiv vinkel  Jeg tror også, at den måske vigtigste udbredelse af evangeliet er gennem den kristne børneundervisning: søndagssolearbejde (meget stort i 1800-tallet), skolerne (oprindelig dannet for at styrke den kristne børnelærdom), konfirmandundervisning, og selvfølgelig også de kristnes egen opdragelse af sine børn. Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#74159 - 02/11/2006 18:13
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Citat: Muligvis minder det har lidt om det svar Ateist giver - me forhåbentligt fra en mere positiv vinkel 
'Beauty is in the eye of the beholder' 
|
|
Til toppen
|
|
|
#74160 - 02/11/2006 18:53
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist Citat: 'Beauty is in the eye of the beholder'
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men mit gæt er, at du så også mener at " truth is in the eye of the beholder?
Det mener jeg ikke. Hvis det var tilfældet, ville objektiv sandhed være en illusion.
Mangt og meget er en smags sag, f.eks. om rosiner i boller smager godt *), men sandhed kan ikke være en smags sag.
Hvis sandhed er en subjektiv sag, så findes den ikke.
Som kristen tror jeg, at sandheden findes, helt objektivt, uafhængigt af om nogen tror på den eller ej. Jeg tror, at Jesus er Sandheden. At "Gud er Gud, om alle mand var døde".
kristina
*) .. en lille sød erindring: min nevø, Klaus, var i 6-årsalderen og var med ved kaffebordet i anledning af hans mormors fødselsdag. Alle roste de hjemmebagte boller, og sagde, at de smagte dejligt. Klaus pillede systematisk rosinerne ud, inden han satte tænderne i bollerne. Mormor spurgte, om rosinerne da ikke ikke smagte godt. "Jo, de smager dejligt!" svarede Klaus. (Det sagde de voksne jo ..) "Jamen hvorfor piller du dem så ud??" Klaus (lavmælt og med bøjet hovede): "Jeg ka' ik' li' rosiner!" Det er mange år siden, men jeg kan stadig huske det! Klog knægt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74162 - 02/11/2006 20:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist Citat: kr.: Ret mig, hvis jeg tager fejl, men mit gæt er, at du så også mener at " truth is in the eye of the beholder?
Ateist: Det var dog et absurd dårligt gæt! "beauty" betyder skønhed - ikke sandhed.
Og selvfølgelig mener jeg da ikke det. Gjorde jeg det ville jeg jo fx også mene at kristendommen er sand i de kristnes 'virkelighed'. Det mener jeg jo ikke - jeg mener tværtimod den er objektivt falsk for alle, uanset om man tror på den eller ej.
Jeg ved godt hvad "truth" betyder (men tak alligevel for oversættelsen .. )
Du har fint gjort rede for, hvad du ikke mener, at sandheden er, men du har ikke forklaret, hvad du så mener, at den er. Du skriver, at det er "et absurd dårligt gæt" fra min side, at du skulle regne sandheden for at være "in the eyes of the beholder", altså ikke er objektiv, men relativ -
- ok, men hvad er den så, objektivt set, i din optik? Kan du forklare det, uden at ty til negationer?
John Keats (1791-1921) skriver som afslutning på sit digt "Ode on a Grecian Urn":
When old age shall this generation waste, thou shalt remain, in midst of other woe than ours, a friend to man, to whom thou say'st, 'Beauty is truth, truth beauty, that is all ye know on earth, and all ye need to know.' Der var engang, for temmelig længe siden, hvor jeg var enig med Keats herom. Det er jeg så ikke mere ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74163 - 02/11/2006 21:29
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat: Jeg ved godt hvad "truth" betyder (men tak alligevel for oversættelsen .. )
Nu var det "beauty" jeg oversatte for dig ( ), men det var da alligevel så lidt.
Citat: Du har fint gjort rede for, hvad du ikke mener, at sandheden er, men du har ikke forklaret, hvad du så mener, at den er.
Næh, det har jeg da ikke. Ikke fordi min mening er nogen hemmelighed, men jeg vidste slet ikke du var interesseret i at høre den. Snarere tværtimod vil jeg da sige.
Jeg er lidt i tvivl om du tænker på "sandheden" i al almindelighed eller om du tænker på sandheden om noget bestemt (Jesus fx). Hvis det sidste er tilfældet må du uddybe dit spørgsmål.
"Sandheden" i al almindelighed mener jeg ideelt er udsagn, der er i fuld overensstemmelse med virkeligheden. Et udsagns overensstemmelse med virkeligheden kan vi dog ikke afgøre med 100% sikkerhed (absolut viden findes ikke), hvorfor vi nøjes med mindre (99,9999%, 99%, 95% etc.) og regner udsagnet for sandt alligevel.
Tanken om eksistensen af en personificeret sandhed finder jeg absurd.
Citat: Kan du forklare det, uden at ty til negationer?
Plejer jeg da at "ty til" negationer, synes du?
Citat: Der var engang, for temmelig længe siden, hvor jeg var enig med Keats herom. Det er jeg så ikke mere ..
Og jeg har aldrig været det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74164 - 02/11/2006 22:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist Citat: Ikke fordi min mening er nogen hemmelighed, men jeg vidste slet ikke du var interesseret i at høre den. Snarere tværtimod vil jeg da sige.
Selvfølgelig er jeg det! Ellers ville jeg da ikke skrive til dig! Citat: "Sandheden" i al almindelighed mener jeg ideelt er udsagn, der er i fuld overensstemmelse med virkeligheden.
Ja, jeg tror nok vi er enige - ville dog hellere udtrykke det sådan her:
Sandheden er i overensstemmelse med virkeligheden.
- og hvis du kan gå med til det, er vi enige. Citat: Jeg er lidt i tvivl om du tænker på "sandheden" i al almindelighed eller om du tænker på sandheden om noget bestemt (Jesus fx). Hvis det sidste er tilfældet må du uddybe dit spørgsmål.
Jeg tænker på hvad der er den absolutte sandhed om menneskelivet, og ikke "true-or-false" om faktuelle enkeltudsagn. Hvis du ikke mener, at sandheden er relativ, dvs. afhængig af øjet der ser, og øret der hører, og hovedet der tænker (og det forstod jeg på dig, at du ikke mener) så må du vel mene, at der findes en absolut, objektiv sandhed om livet? Citat: kr.: Kan du forklare det, uden at ty til negationer?
At.: Plejer jeg da at "ty til" negationer, synes du?
Nej, det plejer du vist ikke - kun i dit forrige indlæg.
Men spørgsmålet vil formentlig forekomme dig meningsløst, som ateist. Jeg selv finder det indlysende, at Gud, vor skaber, er evig og uforanderlig, "det faste punkt", og dermed den absolutte, objektive personificerede sandhed, hvorfra alt udgår og vender tilbage til.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74165 - 02/11/2006 23:22
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat:
Citat: "Sandheden" i al almindelighed mener jeg ideelt er udsagn, der er i fuld overensstemmelse med virkeligheden.
Ja, jeg tror nok vi er enige - ville dog hellere udtrykke det sådan her:
Sandheden er i overensstemmelse med virkeligheden.
- og hvis du kan gå med til det, er vi enige.
Det kan jeg ikke gå med til idet jeg mener det er afgørende at få med, at der er tale om udsagn. Der er tale om at en eller anden gengivelse af virkeligheden holdes op imod originalen, hvorpå overensstemmelsen vurderes.
I den ideelle version af sandheden ("absolut sandhed"), som jeg søgte at definere i det her citerede, er der så fuld overensstemmelse. Taler vi om den knap så ideelle version, som vi i praksis benytter os af, så kan jeg godt gå med til blot at tale om overensstemmelse.
Citat:
Citat: Jeg er lidt i tvivl om du tænker på "sandheden" i al almindelighed eller om du tænker på sandheden om noget bestemt (Jesus fx). Hvis det sidste er tilfældet må du uddybe dit spørgsmål.
Jeg tænker på hvad der er den absolutte sandhed om menneskelivet, og ikke "true-or-false" om faktuelle enkeltudsagn.
Jeg vil så ikke udtale mig om "den absolutte sandhed om menneskelivet". Dels fordi jeg kun mener absolut sandhed er et uopnåeligt ideal og dels fordi jeg mener objektet du ønsker jeg skal udtale mig om ("menneskelivet") er alt for bredt og vagt defineret. Det svarer lidt til at bede mig om at give et bud på sandheden om alting. Det mener jeg ikke man kan uden at ty til (!) en enorm mængde enkeltudsagn. Sandheden om alting er vel dss. mængden af alle sande udsagn. Sandheden om "menneskelivet" er så mængden af alle sande udsagn vedrørende "menneskelivet".
Citat: Hvis du ikke mener, at sandheden er relativ, dvs. afhængig af øjet der ser, og øret der hører, og hovedet der tænker (og det forstod jeg på dig, at du ikke mener) så må du vel mene, at der findes en absolut, objektiv sandhed om livet?
Jeg mener som sagt kun at den absolutte sandhed kan ses som et ideal idet jeg jo mener at sandheder nødvendigvis må være gengivelser og endvidere mener at enhver gengivelse af virkeligheden vil afvige i et eller andet omfang. Det gør dog ikke sandheden subjektiv idet kriteriet er den objektive virkelighed.
Citat: Men spørgsmålet vil formentlig forekomme dig meningsløst, som ateist.
Spørgsmålet om "den absolutte sandhed om menneskelivet" forekommer mig ganske rigtigt ret meningsløst. Ikke fordi jeg er ateist men fordi jeg som sagt mener at spørgsmålet er for bredt og vagt til at give egl. mening.
Citat: Jeg selv finder det indlysende, at Gud, vor skaber, er evig og uforanderlig, "det faste punkt", og dermed den absolutte, objektive personificerede sandhed, hvorfra alt udgår og vender tilbage til.
Her taler du så om en personificeret sandhed, hvilket jeg, som tidligere nævnt, finder absurd.
Citat:
Citat:
Citat: Kan du forklare det, uden at ty til negationer?
Plejer jeg da at "ty til" negationer, synes du?
Nej, det plejer du vist ikke - kun i dit forrige indlæg.
Nu synes jeg du er lidt ufin. Du luftede et gæt på min opfattelse og det skød jeg så ned, da det var så forkert som det overhovedet kunne blive. Det er ikke at "ty til" noget som helst. Det er en helt reel korrektion af en fejl.
Og at jeg forventedes at præsentere min opfattelse indså jeg som tidligere nævnt ikke. Formentlig fordi du jo slet ikke spurgte til min holdning men blot gættede på, hvad den kunne være for så at præsentere os for din egen.
Men nok om det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74166 - 03/11/2006 08:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak for din forklaring, Ateist, og ja, så lad os blive ved det - ved hver vores - for vi kommer ikke videre, må jeg erkende. I den grad déja vue! Hvornår mon jeg holder op med at håbe, at måske alligevel .. en dag .. Men hav en god weekend!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74167 - 03/11/2006 15:45
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat: Tak for din forklaring, Ateist, og ja, så lad os blive ved det - ved hver vores - for vi kommer ikke videre, må jeg erkende.
I den grad déja vue!
Det var nu blot snakken om negationer og tyen til jeg foreslog vi lukkede.
Nu hvor du har fået mig til at redegøre for mit syn på sandhed, så kunne jeg da faktisk godt tænke mig at høre dine kommentarer til også min seneste uddybning.
Ligesom du gerne ville kende mit syn på den sag, så vil jeg også gerne kende dit lidt bedre. Jeg forstår nemlig slet ikke hvordan du ser sandhed, når/hvis det ikke behøver at knytte sig udsagn.
Hvad er det, når ikke det er udsagn, du mener der kan være i overensstemmelse med virkeligheden?
Hvad mener du i det hele taget med "overensstemmelse" hvis Jesus kan være sandheden om "menneskelivet"?
Citat: Hvornår mon jeg holder op med at håbe, at måske alligevel .. en dag .. 
Måske den dag du indser, hvor ugudelig jeg i virkeligheden er? Hvor helt og aldeles uden tro på guder jeg er. At der altså ikke er en eller anden tvivl dybt nede, der kan næres og vokse sig til en tro.
Citat: Men hav en god weekend! 
I lige måde!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74168 - 07/11/2006 00:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist - - - bare jeg dog kunne give dig et svar du kunne bruge. Ikke nødvendigvis erklære dig enig i, men et svar som kunne tydeliggøre det, som jeg mente allerede at have forklaret på en masse måder. Men åbenbart ikke fyldestgørende og forståeligt. Jeg tror bare ikke, at jeg kan gøre det bedre. Desværre. Men jeg vil da mene, at for at kunne tale om en objektiv sandhed, kan den kan være knyttet til et udsagn, for så er den ikke objektiv, men knyttet til den, som fremsætter udsagnet/tesen om at "X er sandt". Hvis vi forestiller os, at der findes en objektiv sandhed, så må den være uafhængig af, om mennesker mener, den er sand eller ej! Derfor kan jeg ikke forstå, at det skulle være muligt for nogen at regne med en objektiv sandhed, hvis man ikke tror på Gud. Alt, som ikke er Gud, er i bevægelse, kun Gud er evig og uforanderlig og som jeg skrev: det faste punkt, det absolutte. Citat: kr.: Hvornår mon jeg holder op med at håbe, at måske alligevel .. en dag ..
Ateist: Måske den dag du indser, hvor ugudelig jeg i virkeligheden er? Hvor helt og aldeles uden tro på guder jeg er. At der altså ikke er en eller anden tvivl dybt nede, der kan næres og vokse sig til en tro.
Det har skam ikke undgået min opmærksomhed, at du er ugudelig! At du ikke har en tvivl, der kan næres og vokse sig til en tro!
Men ifølge min overbevisning fødes ingen af os med en kim til tro, der bare skal vandes og gødes og under de rette betingelser vil udvikle sig til en tro på Gud! Vi er i udgangspunktet alle kommet til verden bortvendte fra Gud, helt og aldeles!
Så hver gang gnisten springer over og et menneske omvendes til kristen tro derved, hvad enten det sker hos det spæde barn eller i en voksen alder, skyldes det intet mindre end et under: Guds indgriben ved Helligånden. Ingen kan omvende sig selv og give sig til at tro på Gud ved egen beslutning.
Men jeg tror, at er muligt for enhver at folde sine hænder og bede Gud om ved sin Hellige Ånd at åbenbare sandheden ... den objektive! .. og at ingen således er tvunget til ikke-tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74169 - 07/11/2006 17:48
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat: Men jeg vil da mene, at for at kunne tale om en objektiv sandhed, kan den kan være knyttet til et udsagn, for så er den ikke objektiv, men knyttet til den, som fremsætter udsagnet/tesen om at "X er sandt".
Både og. Lyder udsagnet "Jorden er rund", så kan der selvfølgelig være lidt subjektiv 'støj' fra forståelsen af og unøjagtighederne i ordene "Jorden", "er" og "rund". Men som allerede nævnt opererer jeg udelukkende med tilnærmede sandheder. En absolut sandhed ville bl.a. kræve perfekte udsagn formuleret i et perfekt sprog og den slags opererer jeg ikke med.
Noget af det jeg ikke forstår ved dit sandhedsbegreb er, hvad det er, der kan være "sandhed". Du skrev tidligere at sandhed var i overensstemmelse med virkeligheden men
1) hvad er det, der er i overensstemmelse med virkeligheden, hvis ikke det er udsagn? (eller som min. en anden form for gengivelse af virkeligheden, der dog - når den er ikke-verbal - snarere beskrives som "vellignende" end som "sand").
2) hvad forstår du i den sammenhæng med ordet "overensstemmelse"? Hvis den abslutte sandhed, du åbenbart opererer med, så skal være i abslut overensstemmelse med virkeligheden må den vel også være nøjagtigt det samme som virkeligheden? Og hvis Gud er sandheden og sandheden er det samme som virkeligheden så er vi vel ovre i en panteisme? Og det er vel trods alt ikke, hvad du mener?
Citat: Hvis vi forestiller os, at der findes en objektiv sandhed, så må den være uafhængig af, om mennesker mener, den er sand eller ej!
Heri er jeg enig - det er hvad jeg lægger i ordet objektiv. Og da jeg mener at virkeligheden er som den er, uafhængig af menneskers opfattelse, finder jeg det også berettiget at tale om objektivitet, når man lader virkeligheden ligge til grund for sandhedskriteriet.
Modsætningen hertil, den subjektive "sandhed", må være udsagn, hvis sandhedsværdi afgøres uden at der ligger noget objektivt til grund for kriteriet. Noget a la: "Jeg føler det må være sådan, så det er sandheden for mig". Hertil regner jeg i øvrigt den kristne tro: "Jeg er overbevist om det og har tillid til det, så det regner jeg for Sandheden".
Citat: Derfor kan jeg ikke forstå, at det skulle være muligt for nogen at regne med en objektiv sandhed, hvis man ikke tror på Gud.
Som tidligere nævnt opererer jeg ikke med absolutte sandheder og derfor heller ikke absolutte objektive sandheder. Den objektive sandhed er, ligesom sandhed i det hele taget, et ideal man kan stræbe efter men noget man kun tilnærmelsesvist kan nå.
Citat: Alt, som ikke er Gud, er i bevægelse, kun Gud er evig og uforanderlig og som jeg skrev: det faste punkt, det absolutte.
Men det duer jo ikke. Hvis gud er uforanderlig og virkeligheden er foranderlig så vil graden af overensstemmelse jo ændre sig over tid. Og vi var jo tilsyneladende enige om, at det var overensstemmelsen med virkeligheden der definerede sandheden. Ergo vil Guds sandhed da også være foranderlig.
Jeg mener heller ikke der ligger noget i objektiv sandhed om at det skal være uforanderligt. I mine øjne er sandhed et øjebliksbillede. Udsagnet "Der er regnskov i Brasilien" er sandt i dag men, hvem ved, måske ikke om 100 år. At det muligvis engang vil være usandt ændrer imidlertid intet på dets nuværende sandhedsværdi.
Citat:
Citat:
Citat: Hvornår mon jeg holder op med at håbe, at måske alligevel .. en dag ..
Måske den dag du indser, hvor ugudelig jeg i virkeligheden er?
... hver gang gnisten springer over og et menneske omvendes til kristen tro derved, hvad enten det sker hos det spæde barn eller i en voksen alder, skyldes det intet mindre end et under: Guds indgriben ved Helligånden.
Jamen så er der vel kun to mulige svar: 1) den dag du holder op med at tro sådan 2) den dag jeg begynder at tro Indtil da er du formentlig henvist til at håbe.
Citat: Ingen kan omvende sig selv og give sig til at tro på Gud ved egen beslutning. Men jeg tror, at er muligt for enhver at folde sine hænder og bede Gud om ved sin Hellige Ånd at åbenbare sandheden ... den objektive! .. og at ingen således er tvunget til ikke-tro.
Jeg er selvfølgelig fysisk i stand til at udføre bevægelserne og fremsige ordene men tro mig, jeg er aldeles ude af stand til oprigtigt at bede til en gud jeg ikke tror eksisterer i virkeligheden (den objektive!). Så hvis det er, hvad der kræves, så er jeg tvunget til ikke-tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74170 - 10/11/2006 21:50
Re: subjektiv eller objektiv virkelighed ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist - - jeg påskønner dit indlæg her, og vil gerne svare, men det kniber nok for mig at få sagt ord, som du kan bruge til noget. Men jeg forsøger at komme lidt videre ... tilgiv mig, hvis du synes det lyder helt vildt .. Vi er enige om, at "jorden er rund" er et sandt udsagn. Lige så sandt, som at vand er vandret. Men så er det jo alligevel kun sandt i et vist perspektiv. Øresund krummer sig, ligesom resten af kloden, og når jorden en gang er gået i stykker, er den ikke rund mere. De sandheder, vi kan komme med, er alle afhængige at tid og rum, og afhænger også af, i hvilket perspektiv vi ser dem. "Alt er relativt" sagde Einstein. "Giv mig et fast punkt, så vil jeg bevæge universet" - var de ikke Archimedes der sagde noget i den retning? Som kristen tror jeg, at Gud, som skaber og opretholder, er, altid har været, og altid vil være sandheden. Citat: 1) hvad er det, der er i overensstemmelse med virkeligheden, hvis ikke det er udsagn? (eller som min. en anden form for gengivelse af virkeligheden, der dog - når den er ikke-verbal - snarere beskrives som "vellignende" end som "sand").
OK, så vil jeg da kalde Jesu udsagn: "Jeg er sandheden" for evigt sandt, i overensstemmelse med den virkelige, uforgængelige, uforanderlige virkelighed. Altså: Sandheden er en persons og hans udsagn om sig selv er sandt. Citat: 2) hvad forstår du i den sammenhæng med ordet "overensstemmelse"? Hvis den abslutte sandhed, du åbenbart opererer med, så skal være i abslut overensstemmelse med virkeligheden må den vel også være nøjagtigt det samme som virkeligheden? Og hvis Gud er sandheden og sandheden er det samme som virkeligheden så er vi vel ovre i en panteisme? Og det er vel trods alt ikke, hvad du mener?
"I overensstemmelse med" er for mig at se det samme som "identisk med". Den overordnede, virkelige virkelighed er ikke det, som vi her i verden kan se, høre, føle, lugte og smage, for det er forgængeligt, selv om det her og nu har konkret eksistens og ikke kun er en illusion.
Hvis jeg mente at Gud er identisk med universet, så ville jeg ganske rigtigt have en panteistisk verdensopfattelse. Det har jeg så ikke .. Citat: Modsætningen hertil, den subjektive "sandhed", må være udsagn, hvis sandhedsværdi afgøres uden at der ligger noget objektivt til grund for kriteriet. Noget a la: "Jeg føler det må være sådan, så det er sandheden for mig". Hertil regner jeg i øvrigt den kristne tro: "Jeg er overbevist om det og har tillid til det, så det regner jeg for Sandheden".
Jeg er enig i din definition, men jeg er ikke enig i, at den kristne tro er noget a la "sandheden for mig". Det udsagn er netop et subjektivt udsagn, som jeg ikke kan bruge til noget.
Af samme grund finder jeg som regel både mine egne og mine medmenneskers subjektive og individuelle åndelige/psykiske oplevelser ret uinteressante.
Hvis Gud ikke er den objektive sandhed, så er han overhovedet ikke sandhed, men menneskers varierende fantasiforestillinger. Citat: Hvis gud er uforanderlig og virkeligheden er foranderlig så vil graden af overensstemmelse jo ændre sig over tid.
Nu har jeg ikke sagt, at verden, som Gud har skabt, er i overensstemmelse med Gud. Verden er ganske rigtig foranderlig, men opretholdes af Gud: den uforanderlige, den evige, det faste punkt, hvorom alting drejer sig, hvorfra alting udgår fra og vender tilbage til. Citat: Og vi var jo tilsyneladende enige om, at det var overensstemmelsen med virkeligheden der definerede sandheden. Ergo vil Guds sandhed da også være foranderlig.
Det vil jeg sige nej til. Gud er sandheden selv, og uforanderlig, evig kærlighed.
Jeg kan ikke komme det nærmere, i hvert fald ikke lige nu, og må imødese dine protester .. kæden er nok hoppet af for længe siden ... 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74171 - 18/11/2006 10:24
|
Bruger
|
Citat: Som kristen tror jeg, at Gud, som skaber og opretholder, er, altid har været, og altid vil være sandheden.
Så meget har jeg da forstået. Det jeg ikke forstår er, hvad det udsagn reelt betyder. For mig at se må man øve vold på begrebet "sandhed" for at få det til at give nogen mening.
Citat:
Citat: 1) hvad er det, der er i overensstemmelse med virkeligheden, hvis ikke det er udsagn? (eller som min. en anden form for gengivelse af virkeligheden, der dog - når den er ikke-verbal - snarere beskrives som "vellignende" end som "sand").
OK, så vil jeg da kalde Jesu udsagn: "Jeg er sandheden" for evigt sandt, i overensstemmelse med den virkelige, uforgængelige, uforanderlige virkelighed. Altså: Sandheden er en persons og hans udsagn om sig selv er sandt.
Jeg forstår bare ikke hvad det ændrer at skifte Gud ud med Jesus i sætningen "Gud/Jesus er sandheden". Ej heller hvad det skulle ændre om Jesus siger det om sig selv fremfor at du siger det om ham.
Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad det vil sige at en 'person' er "sandheden".
Citat:
Citat: 2) hvad forstår du i den sammenhæng med ordet "overensstemmelse"? Hvis den abslutte sandhed, du åbenbart opererer med, så skal være i abslut overensstemmelse med virkeligheden må den vel også være nøjagtigt det samme som virkeligheden? Og hvis Gud er sandheden og sandheden er det samme som virkeligheden så er vi vel ovre i en panteisme? Og det er vel trods alt ikke, hvad du mener?
"I overensstemmelse med" er for mig at se det samme som "identisk med". Den overordnede, virkelige virkelighed er ikke det, som vi her i verden kan se, høre, føle, lugte og smage, for det er forgængeligt, selv om det her og nu har konkret eksistens og ikke kun er en illusion.
Så når Gud er sandheden så betyder det at han er identisk med "den overordnede, virkelige virkelighed"? Men det udsagn kan vel i så fald reduceres til at Gud er Gud og dermed bliver det jo et intetsigende. "Gud er sandheden" bliver dermed et tomt udsagn.
Citat: Hvis jeg mente at Gud er identisk med universet, så ville jeg ganske rigtigt have en panteistisk verdensopfattelse. Det har jeg så ikke ..
Det regnede jeg jo heller ikke med. Det var bare ikke gået op for mig, at du opererede med "den overordnede, virkelige virkelighed" som er identisk med Gud.
Jeg må indrømme at jeg synes der er tale om en meget uklar sprogbrug, hvis der med "virkelighed" menes Gud og med "sandhed" menes at være identisk med sig selv.
Citat:
Citat: Modsætningen hertil, den subjektive "sandhed", må være udsagn, hvis sandhedsværdi afgøres uden at der ligger noget objektivt til grund for kriteriet. Noget a la: "Jeg føler det må være sådan, så det er sandheden for mig". Hertil regner jeg i øvrigt den kristne tro: "Jeg er overbevist om det og har tillid til det, så det regner jeg for Sandheden".
Jeg er enig i din definition, men jeg er ikke enig i, at den kristne tro er noget a la "sandheden for mig".
Nej, det er du vel ikke, men jeg kan altså ikke se det på anden måde ud fra definitionen.
Citat: Hvis Gud ikke er den objektive sandhed, så er han overhovedet ikke sandhed, men menneskers varierende fantasiforestillinger.
Jeg er helt enig. Jeg mener jo så også netop at den kristne gud blot er en af "menneskers varierende fantasiforestillinger".
Citat:
Citat: Hvis gud er uforanderlig og virkeligheden er foranderlig så vil graden af overensstemmelse jo ændre sig over tid.
Nu har jeg ikke sagt, at verden, som Gud har skabt, er i overensstemmelse med Gud. Verden er ganske rigtig foranderlig, men opretholdes af Gud: den uforanderlige, den evige, det faste punkt, hvorom alting drejer sig, hvorfra alting udgår fra og vender tilbage til.
Og hvis Gud er det eneste uforanderlige, og Gud er en uforanderlig sandhed identisk med den virkelige virkelighed, så understreger det jo også blot ovenstående konklusion om at "Gud er sandheden" reelt blot er det tomme udsagn "Gud er Gud".
|
|
Til toppen
|
|
|
#74172 - 18/11/2006 21:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Ateist Citat: Jeg må indrømme at jeg synes der er tale om en meget uklar sprogbrug, hvis der med "virkelighed" menes Gud og med "sandhed" menes at være identisk med sig selv.
Ja, jeg kan godt forstå hvad du mener. Det er indforstået kristen tale, det jeg skriver. Men anderledes kan jeg ikke skrive .. Citat: Og hvis Gud er det eneste uforanderlige, og Gud er en uforanderlig sandhed identisk med den virkelige virkelighed, så understreger det jo også blot ovenstående konklusion om at "Gud er sandheden" reelt blot er det tomme udsagn "Gud er Gud".
Hvis jeg må slette "tomme", så er vi enige. "Gud er Gud" verdens mest meningsfulde udsagn.
Men hvis vi kan enes om at Gud er Gud, tom eller ej, så er vi dog så langt! So far so good!
Jeg vil så gerne tilføje (som der står i en af vores salmer)
"Gud er Gud om alle mand var døde". Gud kan nemlig ikke dø. Gud ér. Gud er evig og uskabt.
Kan du tankemæssigt forestille dig, at Gud kunne være
antitesen til det skabte: det uskabte. antitesen til det foranderlige: det uforanderlige. antitesen til det timelige: det evige.
?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74173 - 18/11/2006 23:33
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Jeg må indrømme at jeg synes der er tale om en meget uklar sprogbrug, hvis der med "virkelighed" menes Gud og med "sandhed" menes at være identisk med sig selv.
Ja, jeg kan godt forstå hvad du mener. Det er indforstået kristen tale, det jeg skriver. Men anderledes kan jeg ikke skrive ..
Du kunne vel fx have skrevet "Gud er Gud"? Det er da både anderledes og samtidig helt klar tale.
Citat:
Citat: Og hvis Gud er det eneste uforanderlige, og Gud er en uforanderlig sandhed identisk med den virkelige virkelighed, så understreger det jo også blot ovenstående konklusion om at "Gud er sandheden" reelt blot er det tomme udsagn "Gud er Gud".
Hvis jeg må slette "tomme", så er vi enige.
Jamen det må du sådan set ikke (ikke hvis jeg fortsat skal være enig). Ligesom "en skovl er en skovl" så er der tale om et udsagn uden reelt informationsindhold. Ergo er det et tomt udsagn - et udsagn, der ikke fortæller os noget.
Citat: "Gud er Gud" verdens mest meningsfulde udsagn.
Ikke i sig selv. Muligvis i de associationer og varme følelser det giver dig og andre troende, men i sig selv er det altså et tomt udsagn.
Citat: Men hvis vi kan enes om at Gud er Gud, tom eller ej, så er vi dog så langt!
Det kan vi, så længe vi også er enige om at der ikke deri ligger en accept af Guds eksistens.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74174 - 19/11/2006 02:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist Citat:
kr. Men hvis vi kan enes om at Gud er Gud, tom eller ej, så er vi dog så langt!
Ateist:Det kan vi, så længe vi også er enige om at der ikke deri ligger en accept af Guds eksistens.
Nånej, naturligvis ikke. Så endte vi med at enes om at X = X, og det er unægtelig en sølle landindsbane, nul og ingenting.
Men det du citerer mig for var jo revet ud af sammenhængen, nemlig sidste del af mit indlæg i form af et spørgsmål, som der var lidt mere kød på, men det har du vel så ingen kommentarer til?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#74175 - 20/11/2006 19:56
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat: Så endte vi med at enes om at X = X, og det er unægtelig en sølle landindsbane, nul og ingenting.
Ja, den fælles grund er åbenbart ikke ret stor.
Citat: Men det du citerer mig for var jo revet ud af sammenhængen, nemlig sidste del af mit indlæg i form af et spørgsmål, som der var lidt mere kød på, men det har du vel så ingen kommentarer til?
Det er altså ikke fair at beskylde mig for at have revet det ud af sammenhængen:
Citat: Men hvis vi kan enes om at Gud er Gud, tom eller ej, så er vi dog så langt! So far so good!
Jeg vil så gerne tilføje...
Du havde selv afsluttet afsnittet med et "So far so good!" og dobbelt linieskifte. Dit efterfølgende spørgsmål var desuden, iflg. dig selv, ikke en integreret del af afsnittet men noget du tilføjede. Så jeg har opført mig 100% redeligt.
At jeg ikke besvarede spørgsmålet skyldes udelukkende at jeg ikke kunne se relevansen for det vi debatterede og derfor valgte det fra som off-topic. Ligesom jeg fx også har for vane at gøre med dine hyppige prædikener. Den slags er en integreret del af din stil, men altså ikke ligefrem noget jeg vægter særlig højt. Skulle jeg imidlertid have skåret noget væsentligt fra denne gang, så må du da gerne forklare mig hvad relevansen er. Så skal jeg nok overveje at se på det igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
|