1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#74128 - 30/10/2006 20:37
Re: DRs Søndagmagasin om abort
[Re: Grev Lindgren]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg kan heller ikke sige så meget andet end at jeg er helt enig med dig. Det er da enormt dobbeltmoralsk! Jeg kan ikke forstå hvorfor et 12 uger gammelt barn skulle være mindre værd, end et barn på 30 uger, eller en nyfødt. De kan jo også tænke lidt over hvorfor de selv dræber levedygtige fostre hver dag, alt imens de sideløbende forsøger at hjælpe et barnløst par med kunstig befrugtning. Der er masser af mennesker der står klar til at adoptere, men antallet af danske børn til adoption er så forsvindende lille pga det store antal af aborter. Hvad kan vi gøre for at få folk til at indse at abort er det samme som at dræbe et levedygtigt barn? Jeg synes det er skræmmende så accepteret og "naturlig en ting" det er blevet herhjemme..  Hej fra Minsk
|
|
Til toppen
|
|
|
#74129 - 30/10/2006 21:11
|
Anonym
Anonym
|
Specielt synes jeg Charlotte Wilken-Jensen er hamrenede dobbeltmoralsk. "Det er jo mord" siger hun. Og begrundelsen er ene og alene, at barnet er levedygtigt.
Ergo er det ikke mord, hvis barnet ikke er levedygtigt!
Så menneskets ukrænkelighed afhænger altså af, om vi er levedygtige. Hvis du ikke er "levedygtig" i kraft af dig selv, må du hellere passe på, for så er det ok at slå dig ihjel!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74130 - 30/10/2006 23:27
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
|
Jeg har tænkt det samme.
Det er besynderligt, at man kan se det som barnemord, når det foregår i 27. uge, mens det er helt okay, når man i England gør det ugen efter - endda lovligt...
Jeg tror et af de største problemer med den debat er at den aldrig er kørt ordentligt igennem. Og de argumenter, man brugte omkring indførslen af den fri abort (som jo altså er fri for moren, men ikke for barnet,) de holder stort set ikke i dag.
Og så en anden interessant ting, som kan virke lidt barsk, men bær over med mig, for jeg synes det sætter det lidt i perspektiv: Hvis et aborteret barn ikke er dødt, når de kommer ud, så lægger man det i vaskerummet. Hvorfor jager man ikke bare en saks i hjertet på det med det samme? Jeg mener hvis det er besluttet, at det er i orden at slå barnet ihjel, svare det vel til at klaske en flue?
Kan det tænkes, at årsagen skal findes i, at vi dybest set godt er klar over, at det, vi tillader, er helt forkert?
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#74132 - 31/10/2006 00:35
Abort i England?
[Re: holbo]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er besynderligt, at man kan se det som barnemord, når det foregår i 27. uge, mens det er helt okay, når man i England gør det ugen efter - endda lovligt...
Abort i England er vist tilladt frem til 24. uge?
|
|
Til toppen
|
|
|
#74133 - 31/10/2006 02:11
Re: Abort i England?
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 24/10/2006
Sted: Boden
|
Hej alle! Jeg vil ikke blande mig i debatten, da jeg kan tilhænge mig alle de kommentarer der er skrevet indtil nu..... Har i været inde på siden fra "retten til liv" ? Skræmmende læsning!!  MVH Hans
|
|
Til toppen
|
|
|
#74134 - 31/10/2006 10:20
[Re: Nissen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Brian tror ikke det er en and. Jeg har hørt det samme. Hvis den væske man sprøjter ind i hjertet på barnet/fostret ikke virker som den skal (at dræbe barnet inden det fødes), så lader man det ligge og dø efter fødslen. Det sker i sjældne tilfælde, har jeg læst....altså at barnet ikke dør af indsprøjtningen. Netop derfor kan personalet vælge at sige nej til at medvirke. Forestil dig det jo netop lige, barnet lever ved fødslen, og skal bare lægges til at dø et sted...  mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74135 - 31/10/2006 11:32
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau og Brian - desværre er det sandt, og ingen and ..
Men ærlig talt: Er der stor forskel på, om aflivningen af barnet - nånej undskyld, fosteret hedder det jo, indtil navlestrengen er klippet over - foregår før eller efter ?
Er forskellen ikke nærmest den, at hvis processen foregår før, så forløber den lilles dødkamp/livskamp skjult for vores sarte øjne inde i livmoderens mørke, og ikke ude i dagslyset, hvor de, som er til stede kan se det irl, og vi andre eventuelt på TV ... som vi så let kan slukke for, hvis vi ikke bryder om at overvære det?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74136 - 31/10/2006 11:48
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: Hej tau og Brian - desværre er det sandt, og ingen and ..
Men ærlig talt: Er der stor forskel på, om aflivningen af barnet - nånej undskyld, fosteret hedder det jo, indtil navlestrengen er klippet over - foregår før eller efter ?
Er forskellen ikke nærmest den, at hvis processen foregår før, så forløber den lilles dødkamp/livskamp skjult for vores sarte øjne inde i livmoderens mørke, og ikke ude i dagslyset, hvor de, som er til stede kan se det irl, og vi andre eventuelt på TV ... som vi så let kan slukke for, hvis vi ikke bryder om at overvære det?
kristina
Hvor er det bare ubehageligt at forholde sig til.
Jeg kom lige til at tænke på et uddrag af en Casting Crowns sang, While you were sleeping
Citat: United States of America Looks like another silent night As we're sung to sleep by philosophies That save the trees and kill the children And while we're lying in the dark There's a shout heard 'cross the eastern sky For the Bridegroom has returned And has carried His bride away in the night
America, what will we miss while we are sleeping Will Jesus come again And leave us slumbering where we lay America, will we go down in history As a nation with no room for its King Will we be sleeping Will we be sleeping
Gad vide, om vi ikke kunne sige det samme om DK?
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#74137 - 31/10/2006 12:34
[Re: Nissen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Brian Ja. Et af de mange symptomer på Gud-er-død-syndromet. Er vi virkelig så få, der gyser? Hvor ligger de vores engagement? Hvordan prioriterer vi vores tid og kræfter? Hvad tænker vi allermest på? Hvad er det værste i verden? Hvad er det bedste? Hvad mener alle de flinke og rare mennesker - som, når de har trådt i noget på fortovet, som ikke skulle have ligget der - skriver rasende læserbreve til formastelige hundeejere? Nogle få af os bliver momentant overrumplet af en lyst til at kravle op på taget og skrige højt. Men det går jo hurtigt over. For hvad ville folk ikke tænke? Så vi bliver sagtmodigt nede på vejen. Og lufter vores hund når tiden er inde. Og når uheldet er ude - det sker jo - så har vi en hvid plastikpose i lommen - så vi kan samle op efter den - det skulle nødig hedde sig, nemlig - . Tak for sangen - joh, den er også til dig og til mig, for også vi: /: Will we be sleeping? Yes! We will be sleeping /:  kristina kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#74138 - 31/10/2006 16:05
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina
jeg ved ikke, om der foregår en døds/livskamp inde i livmoderen, eller om barnet bare dør straks efter indsprøjtningen, hvis den altså virker efter hensigten. Men det er da i alle tilfælde uhyggeligt. Dog vil jeg mene, at det er værre for de der ser på, når de sker udenfor morens krop.
Men for barnet, der er forskellen vist til at overse. Det har du ret i.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74139 - 02/11/2006 15:43
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej GL
Jeg har desværre ikke set programmet, men har dog hørt en del om det. Læste også lige et læserbrev i KD om netop omtalte kvinde som foretog aborterne, det er godt nok uhyggeligt at hun på den ene side forsvarerer "kvindens ret til at bestemme over sin egen krop" samtidig med at hun har brug for en fortrængningsmekanisme når hun foretager aborterne, er det ikke et tegn på at hun egentlig godt ved at abort er at slå et levende foster ihjel?
Desværre er det heller ikke nogen and at nogle fostre som skulle være døde ved fødslen alligevel ikke er det, og som så efterlades i vaskerummet for at dø, det er uhyggeligt og umenneskeligt, jeg væmmes!!!!! Jeg hørte engang en sygeplejerske fortælle, at det faktisk foregår sådan nogen gange, skræmmende!!!!!!
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#74140 - 07/11/2006 23:41
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Nu er jeg grundlæggende imod abort, da man må tage konsekvenserne af sine handlinger. Der findes undtagelser hvor jeg mener at abort er det rigtige. Men jeg er også imod, og hammrende træt af, at man lader sine følelser overtage sit fornuft og komme med usaglige argumenter. Dikussionen omkring abort er ved at drukne i disse følelsesstyrede argumenter og gør at selv abort-modstandere ikke kan tage diskussionen seriøst. Pas på så I ikke ødelægger mer end I gavner. Citat: Specielt synes jeg Charlotte Wilken-Jensen er hamrenede dobbeltmoralsk. "Det er jo mord" siger hun. Og begrundelsen er ene og alene, at barnet er levedygtigt.
Så menneskets ukrænkelighed afhænger altså af, om vi er levedygtige. Hvis du ikke er "levedygtig" i kraft af dig selv, må du hellere passe på, for så er det ok at slå dig ihjel!
Mord, eller manddrab som en den juridiske term, er at med forsæt tage en anden persons liv. Dette kræver at offret har et liv, med andre ord, det er levedygtigt. Et foster er, i en stor del af graviditeten, ikke levedygtigt. Det har ikke et selvstændigt liv. Det er, grovt sagt, en parasit eller en del af kvindens krop. Hvis fostret bliver født når det ikke er levedygtigt, vil det dø da den ikke kan klare et selvstændigt liv.
Er fostret ikke levedygtigt, så har det ikke et liv. Har det ikke et liv, kan man ikke tage livet fra det. Kan man ikke tage livet fra det, kan man ikke begå mord mod det.
Er fostret levedygtigt, kan man begå mord mod barnet. Det er ulovligt og man bliver straffet efter streffeloven.
Det kan godt være at du føler at en parasit har et eget liv, eller at du føler at man kan kalde en parasit "dig". Men dine følelser har intet med virkeligheden at gøre.
Kom med nogle ordentlige argumenter hvis I vil at folk skal tage modstanden til abort seriøst.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#74141 - 08/11/2006 09:03
"Levedygtighed"
[Re: joppe]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Er fostret ikke levedygtigt, så har det ikke et liv. Har det ikke et liv, kan man ikke tage livet fra det. Kan man ikke tage livet fra det, kan man ikke begå mord mod det.
Så hvis et voksent mennesker ikke er levedygtigt 'i sig selv', er det et parasit på sin medicin, sin resperator, eller hvad det nu er?
Et nyfødt barn er på den anden side heller ikke levedygtigt. Hvis man lader det være alene, overlever han eller hun næppe længe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#74142 - 08/11/2006 10:32
Re: "Levedygtighed"
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
[citatSå hvis et voksent mennesker ikke er levedygtigt 'i sig selv', er det et parasit på sin medicin, sin resperator, eller hvad det nu er?
Et nyfødt barn er på den anden side heller ikke levedygtigt. Hvis man lader det være alene, overlever han eller hun næppe længe.
Et vokset menneske der holdes i live gennem medicin og teknik, har et liv. Medicinen og tekniken har givet mennesket et liv. Et nyfødt barn har et liv og det liv kan plejes af andre.
En parasit har ikke et eget liv, men eksisterer udelukkende ved at være fysiskt bundet til nogen andens liv. Det er jo ikke tilfældet at et 8 uger gammelt foster kan få et liv gennem medicin, maskiner eller pleje af andre mennesker.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
|