Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74109 - 29/10/2006 20:22 Har jeg en skytsengel?
Anonym
Anonym

Hej folk på Jesusnet!

Jeg har stort set altid troet på at jeg har en skytsengel, og har også oplevet at jeg kunne fornemme dens tilstedeværelse i mit liv. Inden jeg blev kristen var jeg meget interesseret i det overnaturlige, og igennem en clairvoyant fik jeg kontakt til min skytsengel, som fortalte mig sit navn, og jeg fik et klart billede af hvordan den så ud..

Men nu har jeg tænkt over om det er forkert at tro på sådan en skytsengel, når jeg er kristen. Må jeg gerne have lov at tro den passer på mig, eller må jeg kun sætte min tillid til Gud og Jesus? Jeg tror på at det er Gud som har sendt den til at beskytte og hjælpe mig, men kan det passe? Siger biblen noget om hvorvidt vi som mennesker har en skytsengel?

Med venlig hilsen Minsk

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#74110 - 29/10/2006 23:45 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Minsk,

Såvidt jeg ved står der ikke noget om at vi hver især skulle have en skytsengel, hvis specielle opgaver er, at beskytte os os personligt. Jeg tror dog på at Guds engle somme tider træder ind og beskytter os imod ting som kan skade os, og styrker os når vi står i en vanskelig situation. F.eks. så kom der engle til Jesus og styrkede ham efter at han havde modstået alle djævelens fristelser i ørkenen. Men skriften giver os løftet om den Helligånds gave, og den kan man naturligvis mærke hvis man har den. Man kan ikke have Helligåndens gave uden at få åbenbaringer, for Helligånden er en åbenbarer.

Mvh
John

Til toppen 
#74111 - 30/10/2006 01:42 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: Buus]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Buus

Forbindes Helligånden ikke også med, at Engle stiger op og ned over Menneskesønnen, hvilket vel handler om; at der sker noget, mellem himmel og jord...

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#74112 - 30/10/2006 16:42 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Minsk et al:

Hermed et svar fra sognepræst Brian Christensen på spørgsmålet: Har vi alle en skytsengel?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74113 - 30/10/2006 16:52 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Minsk,

Der står noget om, at Gud sender engle ud for at hjælpe de troende. Fx "Han skal give sine engle befaling om at bære dig, så du ikke støder din fod på nogen sten"

MEN!

Ordene gælder kun for de troende. Hvis man ikke er genfødt til det evige liv, er man ikke under Kongens beskyttelse, og derfor mener jeg heller ikke den skytsengel, du traf før din genfødsel, havde reele hensigter.

Desuden taler Gud ikke positivt om clairvoyance. Han fordømmer det på det kraftigste. Jeg tror ikke man kan få en "god" eller blot "neutral" indsigt gennem ny-spiritisme af nogen art.

Ofte bliver folk i Bibelen hjulpet af engle, og engang imellem tager englene kontakt. Men englene går aldrig gennem et medium! Det eneste tidspunkt en "fra den anden side" tager kontakt, er da Saul for fremmanet Samuel's ånd... en handling som Gud forbander. Hvorfor skulle en hedensk åndemaner have bedre kontakt til Guds engle end du?

Summa Summarum: Gud (!) har lovet at passe på dig, og han kan sende hundredevis af engle til at beskytte dig. Du er under bedre beskyttelse som nogen præsident kan være. Men den engel, du har lært at kende gennem den clairvoyante er IKKE en sådan.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#74114 - 30/10/2006 20:38 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: Buus]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Hej John
Citat:
Men skriften giver os løftet om den Helligånds gave, og den kan man naturligvis mærke hvis man har den. Man kan ikke have Helligåndens gave uden at få åbenbaringer, for Helligånden er en åbenbarer.

Jeg er ikke helt med. Har alle kristne Helligåndens gave?

mvh.
Thomas

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#74115 - 01/11/2006 02:36 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: Thomas-C]
Buus
Bruger

Hej Thomas,

Nej jeg tror ikke på at alle kristne har Helligåndens gave.

Mvh
John

Til toppen 
#74116 - 01/11/2006 02:39 Re: Har jeg en skytsengel? [Re: Vandrer]
Buus
Bruger

Hej Vandrer,

Jeg forstår ikke helt sammenhængen. Hvor står det skriftsted?

Mvh
John

Til toppen 
#74117 - 01/11/2006 14:18 Kristen uden Helligånden ? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej John - det forvirrer mig lidt at du skriver:
Citat:
Nej jeg tror ikke på at alle kristne har Helligåndens gave.

Kunne du uddybe?
Hvem er, ifølge din kirke, kristen?
Og hvordan kan nogen komme til tro på Jesus uden ved Guds indgriben ved Helligånden?

(Jeg går ud fra, at du, som jeg, mener, at den som ikke tror på Jesus næppe vil betegne sig selv som kristen .. )

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#74118 - 01/11/2006 21:45 Re: Kristen uden Helligånden ? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Det bliver lidt langt.

Citat:
Hvem er, ifølge din kirke, kristen?

Udtrykket kristen bruges tre gange i NT (Ap.G.11:26; 26:28; 1.Peter 4:16), men defineres ikke i disse skriftsteder.

I Webster's Third New International Dictionary defineres udtrykket kristen på forskellige måder, men den mest almindelige er "en som tror på, antages at tro, eller som bekender tro på Jesus Kristus, og sandheden sådan, som den blev fremlagt af ham: en tilhænger af kristendommen: en som accepterer kristne religiøse og moralske principper i sit liv: en som har tro på og har vist troskab og loyalitet overfor Gud sådan som han åbenbares i Kristus: en som lever sit liv i harmony med Kristi lærdomme." - Den anden mest almindelige betydning er "et medlem af en kirke eller gruppe der bekender sig til kristen doktrin eller tro."

Under begge disse definitioner kvalificerer Sidste-Dages Hellige sig som kristne. Ydermere så vil de fleste Sidste-Dages Hellige bruge disse definitioner når de anvender udtrykket kristne om andre kirker.

Så selvom Sidste-Dages Hellige føler meget stærkt at deres er den sande Jesu Kristi Kirke, så anerkender de protestanter og katolikker, i alle deres variationer, som kristne, fordi disse sekter tror på Jesus som Kristus og søger at følge hans lærdomme.

Citat:
g hvordan kan nogen komme til tro på Jesus uden ved Guds indgriben ved Helligånden?

(Jeg går ud fra, at du, som jeg, mener, at den som ikke tror på Jesus næppe vil betegne sig selv som kristen .. )

Svar:
Jeg talte heller ikke om ikke-kristne, men om kristne, jfr. definitionerne ovenfor.

Gud og Kristus møder mennesker overalt uanset hvilken race de er, eller hvilken kirke de tilhører. Men iflg. Jesu Kristi Kirke er der forskel på at blive påvirket af Helligånden og at modtage den som en gave. Helligånden kan overbevise et menneske om Guds sandhed og om, at Jesus er Kristus, men hvis det menneske ikke derefter lader sig døbe og efterfølgende modtager Helligåndens gave ved håndspålæggelsen i overensstemmelse med Guds orden, så vil Helligånden forlade vedkommende igen. Helligåndens gave modtages med et løfte om at den skal være ens daglige ledsager gennem resten af ens liv. Der er stor forskel. Jeg fik oplevelser med Helligånden da Jesus Kristus mødte mig 3 år før jeg vidste at der var en kirke der hed Jesu Kristi Kirke. På et tidspunkt i løbet af disse tre år blev jeg døbt i missionsforbundet, men modtog ikke Helligånden iflg. løftet. Der var en følelsesmæssig oppisket stemning ved dette møde, men den var menneskeskabt. Jeg modtog ikke Helligånden i overensstemmelse med løftet. Så enkelt var det. Så blev jeg døbt i Skive fjord tre år senere, i 1981, blev umiddelbart efter bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke af sidste dages hellige, og fik overdraget den Helligånds gave ved håndspålæggelse af kirkens ældster. Efterfølgende modtog jeg en bekræftelse fra Gud, som jeg aldrig vil glemme. Jeg var før blevet døbt med vand men ikke med Helligånden. Nu havde jeg fået begge dele i overensstemmelse med skriftens løfte:

"Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave." (Ap.G. 2:38)

Deraf kan du også udlede at vi tror på at både dåben og håndspålæggelse for Helligåndens gave skal ske på rette sted og med myndighed fra Gud og Kristus. Så vi tror på at mange har oplevelser med Gud, men at ikke alle har modtaget den Helligånd som en gave.

Mvh
John

Til toppen 
#74119 - 01/11/2006 22:12 Re: Kristen uden Helligånden ? [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John

protestantiske og katolske sekter? ØH..hvorfor kalder du os for det og ikke for det, vi retteligt er, nemlig kristne kirker?
Vi kalder da heller ikke Jeres kirke for en sekt. I er en kirke, og endda en kristen en, vil nogen mene, andre vil ikke, men det er så en anden sag.

Mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#74120 - 01/11/2006 23:24 Re: Kristen uden Helligånden ? [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Det var ikke negativt ment og jeg brugte ordet helt tilfældigt. Det skyldes nok vores tro på, at der skete et frafald fra Kristi Kirke i tidens midte og at vi tror på, at Gud har fyldt "ny vin på nye sække" i vores tid, hvorfor vi ikke regner os for en sekt eller en udspringer/forgrening af hverken den katolske eller den protestantiske kirke.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær