Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74068 - 29/10/2006 19:48 Nogen der læser teologi på Universitetet i Århus?
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Jeg kommer nemlig forbi på noget brobygning på onsdag-fredag...

Det kunne være cool nok at hilse på nogle af jer smukke mennesker i virkeligheden...

Til toppen 
#74069 - 29/10/2006 21:04 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: steffenlaursen]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Steffen...
Hvorfor brobygning i Århus? Please, fortæl mig at det er noget geografisk der spiller ind, og at du har tænkt dig at rykke til Kbh når det virkelig gælder?

Hvis du skal fortsætte din karriere indenfor ELM er der heller ingen vej uden om hovedstaden.

Mvh Annie

(som finder det komisk, at der kan være stammekrige i et så lille land som Danmark, men ikke desto mindre synes det er lidt skægt at dyrke det - især fordi hun er på det vindende hold!)

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#74070 - 29/10/2006 21:54 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: anniesr]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Troede alle ELMs karrieremuligheder lå på Hedemølle eller i Tange???

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#74071 - 29/10/2006 22:37 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: steffenlaursen]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Hey Stef,

jeg håber ikke, at det er en tandbro du skal have bygget?

...jeg skal nok lige give dig en PM, hvis jeg er at finde på Tåsingegade en af dagene.

Sov godt
Mvh
/B

Til toppen 
#74072 - 30/10/2006 06:36 miniputforeningen [Re: Grev Lindgren]
anniesr
Bruger

Citat:

Nej nej, der findes også filialer i Skjern og København. og jeg er chokeret over at du slet ikke nævner Bornholm!
Men når det så er sagt, kan jeg heller ikke kaste så meget mere på bordet...
ELM har faktisk haft en svag fremgang de sidste par år, pga en masse tilløbne LMere (blandt andre undertegnede og en del af vennerne) som er kommet til især i Skjern og Kbh.

Nå, det var dagens facts

Vi stiller tilbage til mandagen...

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#74073 - 30/10/2006 08:58 Re: miniputforeningen [Re: anniesr]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Jo, jo er bekendt med disse steder, og jeg udelod kun klippeøen fordi den er selvskreven, man kan vel ikke retteligt tale om ELM uden at anvende bornholmsk accent, så vidt jeg husker fra min dukle fortid på hedemøllen, var selv sangene på bornholmsk. Det havde nu sin charme at få skideballe på bornmholmsk, altså ikke at jeg var en skidt knægt eller noget..... Men kommer fra IM-regi og den der medfødte trang til rabaldermusik skabte da visse diskussioner.

Nå, lige for at være seriøs et øjeblik, glæder det mig da at ELM har fremgang i Kbh. antog vel nærmest bare at det gik for elm som det går for im og delvis lm i kbh.... nedad bakke.

Til toppen 
#74074 - 30/10/2006 10:55 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Århus? [Re: steffenlaursen]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Det kunne da være hyggeligt! Måske viser jeg mit skønne ansigt lidt frem til offentligt skue disse dage - men eftersom jeg har lidt travlt, er det ikke helt sikkert - og det kan jeg godt se, ville gøre disse dage ubærelige for dig

God brobyging

Jón

Til toppen 
#74075 - 30/10/2006 17:01 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: Grev Lindgren]
steffenlaursen
Bruger

Citat:

Haha... jeg har gået på Hedemølle og bor ca. 5 km fra Tange.

Men ja, Annie, det er noget lokalt. Det er lidt langt at tage til Kbh. for tre dage. Og som det ser ud nu, så bliver det nok også her jeg læser "for alvor" når vi kommer dertil. Men det kan selvfølgelig ændre sig.

Og tak til Brian og Jon for deres seriøse indlæg

Til toppen 
#74076 - 31/10/2006 12:42 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Århus? [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Du er vel ikke i tvivl om at jeg læser her

Hvis du har lyst og kikker rundt på Uni, kan vi da lige bumpe ind i hinanden

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#74077 - 31/10/2006 13:52 Off topic [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Evangelisten.

Dejligt som du er rundhåndet med Jeg kan lide din nye stil

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#74078 - 31/10/2006 15:27 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Lars,

Nej, jeg vidste godt, du læste der . Men der kunne jo være andre.

Det kunne være super hyggeligt! Hvordan finder vi hinanden?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#74079 - 31/10/2006 17:11 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: steffenlaursen]
steffenlaursen
Bruger

Nåh, jeg tager altså afsted nu, så kontakt fra nu er sker på tlf. *mobilnummer deleted af ordstyreren, af hensyn til Steffen og nationens sikkerhed - vil du ha fat i Steffen, så smid en pm *

Ændret af Schjelde (08/11/2006 10:07)

Til toppen 
#74080 - 31/10/2006 19:45 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Århus? [Re: steffenlaursen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
hehe - heldigvis ikke de næste 4-5 år. Bliver desværre nødt til at tage derover for at tage kandidatgraden, men indtil da holder jeg mig så langt væk fra AU som jeg kan...

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#74081 - 31/10/2006 20:53 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Citat:
Bliver desværre nødt til at tage derover for at tage kandidatgraden, men indtil da holder jeg mig så langt væk fra AU som jeg kan...

AU er ellers et fedt sted (men jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om dem ovre på Tåsingegade).

— Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#74082 - 31/10/2006 21:44 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: Nikolaj]
JesusFreakDK
Bruger

Hvem er på Tåsingegade?

Grunden til at jeg holder mig langt væk fra AU "teologi"uddannelse er at det har omtrent lige så meget med teologi i dettes egentlig forstand ("læren om Gud") som en 7 klasseselevs fysikrapport har at gøre med teoretisk atomfysik....

-Grundtvig

Til toppen 
#74083 - 31/10/2006 21:50 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Hej JesusFreakDK
Citat:
Hvem er på Tåsingegade?

Det Teologiske Fakultet er på Tåsingegade.
Citat:
Grunden til at jeg holder mig langt væk fra AU "teologi"uddannelse er at det har omtrent lige så meget med teologi i dettes egentlig forstand ("læren om Gud") som en 7 klasseselevs fysikrapport har at gøre med teoretisk atomfysik....

Hmmm, det er vist en ret ekstraordinær påstand – som kræver ekstraordinær underbyggelse ...

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#74084 - 01/11/2006 12:08 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Jamen jeg befinder mig mest på bibliotektet, men jeg PMér lige mit mobil nr så kan du evt skrive/ringe

mvh Lars

Ændret af Evangelisten (01/11/2006 12:08)

Til toppen 
#74085 - 01/11/2006 12:11 Re: Off topic [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Mange tak Den har også været dyr, fandt den på 3 sal hos Salling

mvh Lars

Til toppen 
#74086 - 01/11/2006 12:14 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Århus? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

hehe,....

Ja, når du engang virkelig vil læse hardcore teologi, så kan du jo kikke over

mvh Lars

Til toppen 
#74087 - 01/11/2006 12:15 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Du har aldrig været herovre vel? Det lyder i al fald sådan på den udtalelse

mvh Lars,...

Til toppen 
#74088 - 01/11/2006 15:58 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Den teologiske profil er sådan set bevis nok:
"Biblen? Nej, DEN kan man ikke bruge - den er bare skrevet af en flok galninge i en hule....Nej, følg tidsånden!"

-Grundtvig

Til toppen 
#74089 - 01/11/2006 16:33 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: JesusFreakDK]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Citat:
"Biblen? Nej, DEN kan man ikke bruge - den er bare skrevet af en flok galninge i en hule....Nej, følg tidsånden!"

Jeg ved ikke, hvem der har pisset på din sukkermad, men den der udtalelse lugter lidt af fordom!

Jo, teologerne på AU tager udgangspunkt i Bibelen. Men det er jo altid godt at læse andre menneskers teorier og undersøgelser af Bibelens tekster - både som litterære og åbenbare værker.

Jeg forstår ikke din afstandstagen til AU.
Hvis du er så utrolig uenig med teologien på AU, så har du jo lov til at publicere værker med en anden teologi - eller endda værker der dybdegående kritiserer teologiundervisningen. Jeg vil gerne læse sådanne kritiske værker.

Til toppen 
#74090 - 02/11/2006 10:27 Til JesusFreakDK og Museeye [Re: museeye]
anniesr
Bruger

Kære Begge to:

JesusFreakDK:
Citat:

Sådan en udtalelse hører ingen steder hjemme, det er meget muligt at du ikke har respekt for AU, men tror du virkelig det hjælper på noget som helst at du lægger dem ovenstående i munden? Vær venlig ikke at gøre det, eller noget tilsvarende for den sags skyld, igen! Som museeye påpeger, er det faktisk muligt at kritisere hvad du finder kritisabelt på en mere konstruktiv måde end du her gør.

Museeye:
Citat:
Jeg ved ikke, hvem der har pisset på din sukkermad, men den der udtalelse lugter lidt af fordom!

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men eftersom det er mig der uddeler lussinger herinde, ser jeg gerne at du orienterer ordstyreren en anden gang.

Ja, det var da en super start på min morgen
Jeg vil kigge ud af vinduet på den blå blå himmel, og se om rynkerne i panden forsvinder. Mon ikke... I må begge to ha en god dag.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#74091 - 02/11/2006 11:43 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Hej Freak

Den udtalelse viser kun alt for godt du intet kenskab har til Det teologiske fakultet ved Aarhus Universitet,...

Det teologiske hjerte i Danmark er netop her, og her bliver der undervist i sund og god teologi, jeg sætter personligt spørgsmåltegn ved at man kan finde bedre teologisk undervisningen noget sted i skandinavien, men denne står så for egen regning, denne udtalelse,..

Der er ikke nogen tvungen dagsorden på AU/TF, det ville jeg fx påstå du ville finde på Salt eller Mf, da disse er interesse uddannelsessteder med udgangspunkt og baggrund i netop grene af den trosbaseret ide..

Hvis du med tidsånd mener at vi er kritiske, og dels gør brug af den historiske og arkæologiske argumentation, så har du måske delvis ret, men lad os bytte ordet "tidsånd" ud med "sund fornuftlig teologisk tilgang" eller "ret indstilling"

Og hvis du mener at det er forkert at man gør brug af andre midler, og derved definere det som "tidsånd" er alle kirker og lign. så ikke fanget i forskellige tidånder?

Er man meget fokuseret på, at ved at være kristen, er det at bærer et syneligt kors, og synge salmer til kaffen og bede i undervisningen, så er der god chance for at Au/TF ikke er lige det helt rette sted!
Men er man ude efter velargumenteret og gennemført teologi, under rammer hvor menig mand, og ikke kristne også kan trives så vil jeg som studerende her helt klart anbefale AU/TF

Du hævder lidt indirekte i dit indlæg, og undskyld jeg tolker, at Au/TF´s teologi ikke er kristen/for kirken,...
Men det hænger vel sammen med at teologien i sig selv ikke er for kirken, det bliver den vel først hvis man ønsker at blive præst, og så har man Pastoral seminaret til at pudse det af!
Men som udgangspunkt er teologi studiet ganske åbent for forskellige indstillinger fra start til slut, kristen som ikke kristen, vi er ikke bundet til én teologi, vi har mulighed og evne til at studere dem alle i dyben uden på sin vis forudindtagethed, i nogen grad selvfølgelig,..

Hvis fakultetet udtaler som biblens tilblivelse, så er der god chance for det er rigtigt
Er du selv klar over hvordan biblen blev til overhovedet? Eller tror du den kom ned i en elevator fra himlen :P

Den teologiske profil, hvad mener du?
Har du læst bologna bekendtgørelsen? og TF´s egen?

Med ønsket om en rigtig god dag
Stud.theol Lars,.

Til toppen 
#74092 - 02/11/2006 11:44 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Jeg er ganske enig,.... Biblen er ikke nok til bare at drive teologi, og det er sundt at se på andre kilder om fx det biblen hævder nu er rigtigt! etc etc etc

Mvh Lars

Til toppen 
#74093 - 02/11/2006 12:18 Re: Off topic [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Evangelisten.

Jeg kunne helt få lyst til at lære dig bedre at kende

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#74094 - 02/11/2006 14:18 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Hvis vi ser på det i en luthersk/folkekirkelig kontekst - hvad da med det gl. lutherske skriftsprincip: "Skriften er klar... og nok"?

Til toppen 
#74095 - 02/11/2006 14:43 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: Nikolaj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.

Bare lige til almindelig oplysning: Det Teologiske Fakultet ligger ikke på Tåsingegade, men på Nordre Ringgade. (Okay, man kan da se bygningen fra Tåsingegade, men man går ind fra Ringgaden.)

Mvh. Anne.
(Endnu en der læser teologi ved Århus Universitet i øvrigt - og MF. )

Til toppen 
#74096 - 02/11/2006 15:26 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger

Hej Anne

Nu bliver jeg jo helt i tvivl, men det teologiske fakultets officielle adresse er i hvert fald på Tåsingegade, hvilket man f.eks. kan forvisse sig om på fakultetets hjemmeside. Men det er da muligt, at man normalt går ind fra Nordre Ringgade.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#74097 - 03/11/2006 12:46 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Lars

Citat:
Biblen er ikke nok til bare at drive teologi, og det er sundt at se på andre kilder om fx det biblen hævder nu er rigtigt!

Tja.. ja og nej vel. I Bibelen ligger alt hvad mennesket har brug for at blive frelst. Så i den henseende er den da "nok" i at drive teologi på. Men da vi mennesker ikke bare skal lægge vores nysgerrige/skeptiske natur på hylden, så kan vi da udemærket se på andre kilder osv for at tjekke Bibelens troværdighed. Men da det der er "med hensyn til frelsen" nu engang er vigtigst, så vil denne slags teologi i sidste ende være "det næstvigtigste". Men omend rigtig vigtig, især mht bibelkritik osv.

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#74098 - 03/11/2006 12:56 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: SimonKL]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Og som Melanchton siger det, skal Bibelen læses med hensigt på frelse.

Til toppen 
#74099 - 03/11/2006 13:05 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: Nikolaj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.

Nåh ja det kan jeg godt se... men jeg synes bare ikke det virker så logisk. Jeg mener da ikke man kan komme ind fra Tåsingegade (uden at gå ind i baghaven, altså...?) Hovedindgangen er i hvert fald på Ringgaden, men derfor behøver det jo ikke stå på adressen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#74100 - 03/11/2006 22:25 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: Jón Poulsen]
steffenlaursen
Bruger

Citat:
Hvis vi ser på det i en luthersk/folkekirkelig kontekst - hvad da med det gl. lutherske skriftsprincip: "Skriften er klar... og nok"?

Det sjove er, at ovenstående netop ikke står i Bibelen

Anyway, jeg har været en tur på TF, og havde en rigtig god oplevelse af det. Undervisningen var engagerende, interessant og udfordrende... jeg synes ikke det var så ondt-kritisk, som nogle giver udtryk for. Tværtimod synes jeg undervisningen var præget af en god mængde objektivitet og en plads til at tænke selv, som giver udbytte både til dem som tror på en Gud, og dem der ikke gør.

Nej, selvfølgelig er de ikke åbenlyst missionske, men skal de være det? De skal vel blot hjælpe én med at tilegne sig nogle faglige kompetencer, ikke?

Det var selvfølgelig et ret begrænset antal forelæsninger jeg var til, og min oplevelse var næppe hverken repræsentativ eller objektiv, men den var meget positiv.

Jeg kunne godt finde på at studere på TF når tidens fylde kommer

Mvh. Steffen

Til toppen 
#74101 - 05/11/2006 11:05 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: steffenlaursen]
Jón Poulsen
Bruger

Hej

Jeg har haft noget af samme oplevelse. Synes meget af det er meget kometent - men der er også noget som er knapt så godt.
Personligt synes jeg dog det er et vanvittigt projekt at drive teologi for religionsvidenskaben skyld i stedet for kirkens skyld. Jeg synes også, at det er hul i hovedet at drive teologi uden at være bundet af et bekendelsesgrundlag - da bliver det mere fantastik af en eller anden slags.

Muligvis står der ikke noget om skriftprincippet i bibelen i den ordlyd, som jeg brugte, men sagen er der da.
Årsagen til jeg skrev det er, at evangelisten tidligere har givet det indtryk, at han ønsker at være præst i en lutherks kirke (folkekirken) - og dermed også nødvendigvis må forholde sig til skriftprincippet.

Jón

Til toppen 
#74102 - 09/11/2006 15:22 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"Det teologiske hjerte i Danmark er netop her, og her bliver der undervist i sund og god teologi,"

At AU er DKs "teologiske hjerte" passer meget godt med situationen i DK - åbenlys og fræk gudsfornægtelse.
"Lad os ikke leve som om Gud ikke findes", som en af debattørerne her på siden har som signatur. På AU lader devisen til at være:
"Lad os leve SOM OM Gud ikke findes..."

"Hvis du med tidsånd mener at vi er kritiske, og dels gør brug af den historiske og arkæologiske argumentation, så har du måske delvis ret, men lad os bytte ordet "tidsånd" ud med "sund fornuftlig teologisk tilgang" eller "ret indstilling" "

Vrøvl.
Kan jeg med en "sund fornuftig tilgang" gøre Marx til liberal eller Adam Smith til kommunist?
I øvrigt gør er brugen af arkæologien ikke kun noget gudsfornægtere og falske kristne bruger - meget af arkæologien UNDERBYGGER faktisk de bibelske beretninger.
En sund teologisk tilgang kan aldrig være at fornægte kirkens teologiske grundskrifter, ligesom en sund tilgang til fysikken eller matematikken aldrig kan være at fornægte disse videnskabsgrenes grundsætninger.

"Og hvis du mener at det er forkert at man gør brug af andre midler, og derved definere det som "tidsånd" er alle kirker og lign. så ikke fanget i forskellige tidånder?"

Det gav ingen mening??

"Er man meget fokuseret på, at ved at være kristen, er det at bærer et syneligt kors, og synge salmer til kaffen og bede i undervisningen, så er der god chance for at Au/TF ikke er lige det helt rette sted!"

Det mindes jeg ikke at have påstået. Jeg har påstået at hvis man som "kristen" ikke anerkender Biblens autoritet, men lægger mere vægt på at blive populær blandt masserne end at prædike Evangeliet, kræve daglig omvendelse til Kristus, og holde fast i de bibelske grundsandheder, så lyver man, og sandheden er ikke i en. Og så er man ikke kristen..

"Men er man ude efter velargumenteret og gennemført teologi, under rammer hvor menig mand, og ikke kristne også kan trives så vil jeg som studerende her helt klart anbefale AU/TF"

Men det er heller ikke det vigtigste om ikke-kristne kan trives på et teologisk uddannelsessted; det vigtigste er om det der bliver lært er SANDT - og intet andet betyder faktisk noget i denne sammenhæng.

"Du hævder lidt indirekte i dit indlæg, og undskyld jeg tolker, at Au/TF´s teologi ikke er kristen/for kirken,...
Men det hænger vel sammen med at teologien i sig selv ikke er for kirken, det bliver den vel først hvis man ønsker at blive præst, og så har man Pastoral seminaret til at pudse det af!"

Teologi betyder (hvis mit græske ikke svigter mig helt)
"Læren om Gud" - og den er for ALLE mennesker, og det er ALTAFGØRENDE om det man kalder teologi er sand viden om Gud eller selvopfundne påfund for at gøre kristentroen og
-livet mere acceptabel for gudsfornægterne

"Men som udgangspunkt er teologi studiet ganske åbent for forskellige indstillinger fra start til slut, kristen som ikke kristen, vi er ikke bundet til én teologi, vi har mulighed og evne til at studere dem alle i dyben uden på sin vis forudindtagethed, i nogen grad selvfølgelig,.."

Og DERFOR bør kristne holde sig langt væk fra AU - fordi fokus lige netop er at gøre så mange som muligt tilfredse, og ikke forholde sig til de bibelske sandheder.

"Hvis fakultetet udtaler som biblens tilblivelse, så er der god chance for det er rigtigt
Er du selv klar over hvordan biblen blev til overhovedet? Eller tror du den kom ned i en elevator fra himlen :P"

Nej, jeg tror at Gud brugte diverse mennesker op gennem historien. Dette er ikke uforeneligt med at tro på Biblens ufejlbarlighed.

"Den teologiske profil, hvad mener du?"

Lige netop den lyst til at gøre alle tilfreds, på bekostning af den egentlige teologi - viden om Gud - som du selv har indrømmet ovenfor.

-Grundtvig

Til toppen 
#74103 - 10/11/2006 23:17 Indstilling til studie og indstilling til Tro [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Hej JesusFreak!

Jeg læste dit indlæg, og nu har jeg brugt lidt tid på hvordan jeg egentlig skulle svare dig, så det ikke ender i slagsmål "om hvilket sted studere i Guds lys" og hvem der ikke gør, sådan en debat har jeg desværre selv engang started, og den behøver ikke gentages.
Men det bliver dog alligevel nødvendigt at gå i rette med dig på nogle punkter, så måske appellere jeg til din fornuft, og ikke din forudindtagethed.

Citat:
At AU er DKs "teologiske hjerte" passer meget godt med situationen i DK - åbenlys og fræk gudsfornægtelse.
"Lad os ikke leve som om Gud ikke findes", som en af debattørerne her på siden har som signatur. På AU lader devisen til at være:
"Lad os leve SOM OM Gud ikke findes..."

At Århus, og især (men ikke kun) AU er Danmarks teologiske hjerte er vel rigtigt både i dagligtale og i praksis, vi kunne gerne debattere hvordan og hvorfor længe, men den gemmer vi til en anden debat, desuden har jeg vist forklaret det før, men du kan ikke bebrejde AU for tendensen i kulturen i dagens Danmark, den har hverken Teologiske eller Sundhedsvidenskabeligt fakultet indvirke på.
Teologien på Aarhus Universitet er drevet på det basis at der drives undervisning på højt og objektivt plan, sådan at den teologiske, sprogelige, historiske etc undervisning er åben for alle, og ikke på forhånd underlagt "en religiøs forudtolkning" af tingene. Det som du beskriver med Gudsforladthed og ligegylddig holdning til Gud og troen, den har jeg ikke oplevet nogensteds herovre. Jeg har oplevet folk med mere forskellige vinkler på spørgsmål og lære og tolkning etc. Men ligeglade og anti-kristne tvivler jeg stærkt på du finder her.

Det er vel ikke nødvendigt for mig at påpege endnu engang at jeg synes du taler lidt fordomsfuldt om et sted du ikke kender! Hvis ikke du taget mit ord for det (om Au), så kan du spørge Steffen Laursen til råds, thi han har været her for en kort stund

Du finder ingen der på Teologi her der tænker og synes og siger "Lad os leve som Gud ikke findes", det er muligt du finder nogen ReVids studerende som måske tænker sådan, men det skaber kun mulighed for at debattere synspunkter! Hvis jeg var enig med alle her på stedet blev debatterne ret hurtigt intetsigende og kedelige!..

Citat:
Vrøvl.
Kan jeg med en "sund fornuftig tilgang" gøre Marx til liberal eller Adam Smith til kommunist?
I øvrigt gør er brugen af arkæologien ikke kun noget gudsfornægtere og falske kristne bruger - meget af arkæologien UNDERBYGGER faktisk de bibelske beretninger.
En sund teologisk tilgang kan aldrig være at fornægte kirkens teologiske grundskrifter, ligesom en sund tilgang til fysikken eller matematikken aldrig kan være at fornægte disse videnskabsgrenes grundsætninger.

Vrøvl er for mig når man starter med at studere teologi, og tror at man kun finder bekræftelse i hvad man i forvejen tror!
At arbejde med teologien, biblen og historien, vil udfordre, det vil oplyse og man vil få indsigt og ændre sit synspunkt med stor sandsynelighed, medmindre man vælger at fornægte ting og istedet vende det blinde øje til det som man ikke kan tåle.
Vrøvl for mig er også når nogen påstår i mit ansigt at det er forkert at efterforske bibles påstande uden for biblen, fx ved arkæologi, historisk, og redaktionelt arbejde.
Vrøvl for mig er endvidere når nogen siger at studier og arbejde med teologi skal være klynget til en "religiøs overbevisning" og især når det kommer til behandling og tolkning af matrialet.

At studere oldteksterne og arbejde med skriften etc kræver ingen overbevisning, jeg ville finde det kedeligt at studere det uden en sådan tilgang, men det er ikke et kriterie, ligesom det er ligeså muligt at studere finansloven, men hvis man ikke er politisk eller økonomisk intresseret så "virker" det omsonst!
Men en ting er sikkert hvis man objektivt studere og arbejder teologisk, så forudtolker man i al fald ikke alle mulige ting ind i tekst og form fra starten af.

Jeg forstår ikke din samligning af Teologi og Matematik!
Medmindre du altså læser biblen sådan at den kun indeholder endeløse rækker af fakta, ligesom en matematisk facitliste gør!
Det er dog så langt fra tilfældet i min optik, da grundteksten og historien viser at der netop ikke er noget endegyldigt svar eller udlægning, derfor al den polymik, og da matematik ikke udsættes for kultur og sprog er det vel forklarligt, men da Kristendommen gør, så er det logisk at den ikke forbliver fast i samme rolle.

Du nævner selv arkæologien, og vi er ganske enige om at det kritiske og historiske og arkæologsiske undersøgelser også har vist masser af ting fra biblen som passer eller retter lader til at være plausible og rigtige nok, og det er jo kun fedt! Det beviser biblens troværdighed i de sager!
Men samme arkæologi har også fremvist ting som biblen hævder som er svære at påvise, eller er direkte forkerte i forhold til hvad mange andre kilder bevidner!

En sund tilgang til teologi, er ikke at være forudindtaget af en indre illusion eller overbevisning om hvad der er sandt,.. ligesom en forsker ikke på forhånd er overbevist om at dette regnestykke skal give det resultat, og så bare fornægte det i regnestykket som giver et andet facit end det han ønsker!
En sund tilgang til teologi er at behandle det respektfuldt og med interesse

Du snakker om kirkens grundskrifter, hvilke, hvorfor, og hvad mener du? hvilken kirke?

Citat:
Jeg har påstået at hvis man som "kristen" ikke anerkender Biblens autoritet, men lægger mere vægt på at blive populær blandt masserne end at prædike Evangeliet, kræve daglig omvendelse til Kristus, og holde fast i de bibelske grundsandheder, så lyver man, og sandheden er ikke i en. Og så er man ikke kristen..

Jeg ved ikke om det er min tur til at fremkalde proklamationen "vrøvl" over det du skriver!
Men!... Biblen har ingen autoritet, Gud har autoritet, det som Gud siger i biblen er en del af hans autoritet, men biblen indeholder kristiske ting som jeg ikke mener kan være autoritet (læs Pseudoepigraffer, deutoro-paulinskebreve LogiaKildedilemmaet mhs til synoptik etc etc etc). Anderkender man ikke Jesus som sin Herre og Frelser, så er man ikke kristen, det andet det er en kættersk-selvtægtstankegang, som jeg synes jeg kender fra dominikanerne, men det tror jeg ikke du mener, så hvis jeg har misforstået dig, så får du lige chancen for at forklare dig igen.
Vi kan blive meget enige om at hvis ens sigte er at gøre masserne glade og vender teologien om til en "pleaser" så er man forkert på den, og det er kun skammeligt og ærgeligt, også må man håbe at de rette teologer fægter det ned med det rette argumenter. De bibelske grundsandheder er et vidt begreb da ikke alt hvad der står i biblen er faktuelt, og somregel skrevet i forfatterens religiøse forventning eller forstilling.
Vi kan blive enige om grundsandheden om Jesus, og "evangeliet" (læs det gode budskab) om ham som Kristus.
Fordi man ikke går ind for din opfattelse bliver man ikke en løgner, man bliver en med et andet synspunkt end dig..

Citat:
Men det er heller ikke det vigtigste om ikke-kristne kan trives på et teologisk uddannelsessted; det vigtigste er om det der bliver lært er SANDT - og intet andet betyder faktisk noget i denne sammenhæng.

Det er vigtigt at alle har mulighed for at være til, og for at studere det de har lyst til, og ikke kristne kan sagtens finde sandheden i deres studier, vær du ikke bekymret af den grund, kristne teologer tror jeg ik er bedre til at finde sandheden end ikke kristne teologer,... Og som kristen synes jeg isærhed at det som bliver undervist her er sandt, men måske ikke sandt som du ønsker sandt er.

Citat:
Teologi betyder (hvis mit græske ikke svigter mig helt)
"Læren om Gud" - og den er for ALLE mennesker, og det er ALTAFGØRENDE om det man kalder teologi er sand viden om Gud eller selvopfundne påfund for at gøre kristentroen og
-livet mere acceptabel for gudsfornægterne

Hvad Teologien er til for, og hvad den arbejde er det har ændret sig tusindvis af gang siden den opstod. Teologi nu, er ikke som teologi var i 1900 tallet, eller 1600tallet eller 1500tallet eller 1000tallet eller 400tallet eller etc etc. Både mål og sigte har ændret sig fra tid til anden og gennem kristendommens udvikling, (om teologiens udvikling læs fx. Macgrath om dette emne) Så du kan ikke postulere hvad teologi er, men du kan postulere hvad du synes teologi burde være, og det kan vi netop tage en fed debat om hvis du er frisk Det er sjældent at nogen opfinder noget, uden at argumentere for det, og i så fald må man prøve påstandende af, ligesom de kristen proklamtioner må prøves af, og netop da dette er sket har man opdaget ting

Kristendommen har haft en oplysningstid, deal with it :P

Jeg tvivler på at nogen teologer har det "aim" at gøre tingene forkerte, men hvis man netop ved at arbejde med teksten finder en tolkning med hold i som passer det moderne samfund ser jeg det ikke som noget dårligt! Det gør du måske, men kristendom er ikke at være reaktionær og proklamere at sådan skal du læse din teologi! og sådan skal du tro!

Citat:
Og DERFOR bør kristne holde sig langt væk fra AU - fordi fokus lige netop er at gøre så mange som muligt tilfredse, og ikke forholde sig til de bibelske sandheder.

For mig er fokus at finde dybden og tanken i det der er sandt, uden kompromis, og jeg synes i særdeleshed at teologisk fakultet her tilbyder den bedste mulighed for at studere det sande og rigtige uden at blande fordomme og forudindtagethed ind i tingene,. Og min oplevelse af Tf som sådan er netop at fokusere på det rigtige og rette, nemlig det sande, udvikling som man opdager og erfare, istedet for at forankre sig i en forudindtaget position og så læse alt med de briller på!
Kristne som ønsker at studere ordet rent og purt burde læse her, men folk som ikke har interesse i at blive udfordret eller acceptere at de kan tage fejl, og at tingene måske ikke er som man hørte i søndags skolen, ja de bør nok holde sig væk eller søge andre steder hen, hvilket kun er synd, for de er mere end velkomne.

Citat:
Nej, jeg tror at Gud brugte diverse mennesker op gennem historien. Dette er ikke uforeneligt med at tro på Biblens ufejlbarlighed

Man kan sagtens være kristen og være kristisk, og mener at biblen indeholde fejl, der har kun været et eneste fejlfrit menneske Jesus, så der tvivler jeg på at man bare kan sige.. Gud valgte sådan og sådan..ergo perfekt bibel, og så bedes du redegøre hvorfor biblen er ufejlbarlig når det nu kan påvises at den er. Men som kristen burde man mener at Gud er ufejlbarlig og at Jesus er så!

At proklamere biblens ufejlbarlighed er hård nød at knække, da det bevidst indebærer at ignore og fortrænge fakta og videnskabeligt matriale!

Jeg håber du ser forskellen i hvad jeg siger!

Citat:
Lige netop den lyst til at gøre alle tilfreds, på bekostning af den egentlige teologi - viden om Gud - som du selv har indrømmet ovenfor.

Jeg synes ikk at kunne genkende det du siger, at nogen her har lysten til at gøre alle tilfredse, det er igen et tomt postulat som igen kommer af at vi ikke på her på teo. iflg. dig, lever op til din overbevisning af hvad kristendom er, måske du skulle tage udfordringen op og følge undervisningen. Og så er det jo ikke op til dig at dømme vel :P

Jeg har kun indrømmet at Au/TF et godt og sundt sted og læse, og her er plads til mere end folks religiøse forfængelighed

Nogen vælger at læse der hvor de mener de finder troværdighed, og hvis man ikke har det til Au/TF så behøves man ikke læse der, så har man fx muligheden for menighedsfakultetet! Så kan man diskutere udgangspunktet for ens valg om det er det rigtige, og på selve uddannelsesstedet,.... Jeg ville mener at AU/TF tilbyder absolut det bedste, og måske ville Jon eller Anne mene at det var MF.. og sådan kan vi så trille videre derfra..

Jeg forbliver din trofaste stud.theol
Lars

Til toppen 
#74104 - 10/11/2006 23:49 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Vi håber og glæder os til se dig

Mvh Lars

Til toppen 
#74105 - 11/11/2006 13:16 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon, længe siden vi har krydset klinger :P

Dog er jeg ikke videre direkte uenige med dig, så det er rart nok for sig

Nu kender jeg ikke til doktriner eller læresætninger der siger at Biblen frelser!
Men derimod finder du i biblen beretningen om Ham som kan, og den tro som det indebærer for at frelses! Men i bund og grund synes jeg du siger lidt det samme!

Men for at drive lidt mere debat så....

Et postulat kunne være:
Vi må være enige om at der kun er frelse i troen på Jesus Kristus som vores Herre og forløser! Biblen er sig selv bare en bog/værk som indeholder forskellige forfatteres synspunkter på og om den tidligere kristendom og om hvem Jesus fra Nazareth er! Det er både en slags biografisk, mystisk, glorificeret og subjektiv fortælling.

Dertil:
Og derfor mener jeg man er nød til at have teologien til at arbejde ærligt og respektfuld med skriften, men også kristisk og ikke forudindtaget!
Derfor forstår jeg ikke at man sætter Biblen op på samme plan som selve frelseren!

Men stadigvæk:
Biblen er troværdig på en lang række punkter, jeg mener også at frelses budskabet er sandt og troværdigt, og det synes jeg ikke man har kunne afviser gennem kritikken, men det er ikke muligt at afvise at biblen indholde en hel del subjektive vurderinger som ikke stemmer overens med den virkelighed som mange andre selvstændige kilder bevidner, selv i biblen er der faktisk indikationer på at selv biblenforfatterne ikke er enige med hinanden!

Så:
Dertil har vi gennem arbejdet og studiet af oldteksterne, opdaget mange nuancer eller direkte fejl... Selvfølgelig kan også de ting diskuteres, og det er netop det jeg sigter efter ved fx at proklamere at biblen ikke er ufejlbarlig!

Men! For at drive teologi, må man også kunne sætte sig ud over religiøseteten, og bearbejde så objektivt som det er muligt, og ikke lade den overnævnte forudintagethed afgøre hele processen!
Det vil sige at man er bliver nød til at prøve biblens hævdelser og ideer af, også historiestoffet og traditionsstoffet og etc. for at se hvor biblens skrifter siger noget plausibelt eller rigtigt, og hvor den er tvetydig og hvor den er forkert på den!
Derfor er det ikke nok at drive teologi bare på biblen, det er i mine øjne nok at drive kirke på biblen alene, næsten :P

Det vigtigste for teologien er at studere og arbejde objektivt og rent med teksten og få så meget vinkel på at den komme så tæt på sandheden som det er muligt, også selvom det destruere søndagskole drømmen!

Det vigtigste for Kirken er at prædike og inspirere og hjælpe folk til frelse, ved at forkynde dette sande.

Hvor meget kan vi så blive enige om :P

Take care,..

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#74106 - 12/11/2006 14:00 Re: Nogen der læser teologi på Universitetet i Årh [Re: ]
SimonKL
Bruger

Hej Lars,

Citat:
længe siden vi har krydset klinger

jep, min kåre er blevet helt rusten... men jeg tror nu ikke jeg får så meget brug for den nu her Men ellers velkommen tilbage efter en lille pause, du virker jo i topform, så det er jo bare fint.

og så til sagen:

Citat:
Nu kender jeg ikke til doktriner eller læresætninger der siger at Biblen frelser!
Men derimod finder du i biblen beretningen om Ham som kan, og den tro som det indebærer for at frelses! Men i bund og grund synes jeg du siger lidt det samme!

Jeg skal lige være helt sikker på hvad det er jeg siger det "samme som"? At Bibelen frelser? Hmm nej du har selvfølgelig ret, kun Jesus frelser, troen på Ham som den står skrevet i Bibelen. Troen finder du dog ikke i Bibelen, men den får du af den levende Gud, som så tilmed vil opretholde dig i denne ved sin Helligånd, indtil den yderste dag. Alt sammen dejligt og fromt, Gud være lovet for sit glædelige budskab.

Citat:
Vi må være enige om at der kun er frelse i troen på Jesus Kristus som vores Herre og forløser! Biblen er sig selv bare en bog/værk som indeholder forskellige forfatteres synspunkter på og om den tidligere kristendom og om hvem Jesus fra Nazareth er! Det er både en slags biografisk, mystisk, glorificeret og subjektiv fortælling.

Nu kommer vi til den del hvor vi jo nok ved vi er uenige; nemlig i bibelsynet. Biblen er IKKE i sig selv bare en bog/værk som indeholder forskellige forfatteres synspunkter om hvem Gud er. Sådan kan den læses af stud.theolen og det er fint. Man kan hive mange forskellige historiske og kultur aspekter ud til analyse af Bibelen, men dette er aldrig bibelens hensigt: humlen er at Jesus skal stå i centrum i menneskets liv ved vores frelse ved hans død. Læser du Bibelen uden dette perspektiv kommer der mange interessante aspekter rent historisk kulturelt og religiøst. Men læser du Bibelen som Guds ord til din frelse, da åbner det sig rigtigt for dig; vover jeg at postulere...

Citat:
Derfor forstår jeg ikke at man sætter Biblen op på samme plan som selve frelseren!

Bibelen er så at sige Guds "manuskript" til frelse. Den indeholder alt der er værd at vide når det kommer til frelsen. Den er universel og budskabet er tidsløst (dog kræver bibelen selvfølgelig at blive læst på dens egne vilkår/i den kultur den blev skrevet). Men frelseren er selvfølgelig Jesus Kristus, Guds levende søn. Der findes kun en Bibel så længe vi lever på denne jord! Bibelsynet frelser ikke, Jesus gør, men stadig vil jeg altid synge med på salmen: "Gud giv os i vor grav den ros, vi holdt det(ordet) højt i ave"...

Citat:
Dertil har vi gennem arbejdet og studiet af oldteksterne, opdaget mange nuancer eller direkte fejl... Selvfølgelig kan også de ting diskuteres, og det er netop det jeg sigter efter ved fx at proklamere at biblen ikke er ufejlbarlig!

Men! For at drive teologi, må man også kunne sætte sig ud over religiøseteten, og bearbejde så objektivt som det er muligt, og ikke lade den overnævnte forudintagethed afgøre hele processen!
Det vil sige at man er bliver nød til at prøve biblens hævdelser og ideer af, også historiestoffet og traditionsstoffet og etc. for at se hvor biblens skrifter siger noget plausibelt eller rigtigt, og hvor den er tvetydig og hvor den er forkert på den!
Derfor er det ikke nok at drive teologi bare på biblen, det er i mine øjne nok at drive kirke på biblen alene, næsten :P

Jeg er dybt uenig i at du skal sætte dig ud over religiøsiteten for at drive teologi, da jeg jo synes at Bibelen kræver troens øje, før den åbner sig helt for sin læser. Dog tror jeg, at jeg forstår hvad du mener og på trods af min grundlæggende uenighed, så siger du mange fornuftige ting her. Det er vigtigt at udrede tvetydigheder og Bibelens plausibiblitet, så vi finder frem til det rette Guds ord. At man skulle kunne grave sig frem til fejl i Bibelen er mig en gåde. At det ord som Jesus omtaler som "det han er kommet for at opfylde" hvis det er fejlagtigt, så må vi jo kalde Jesus for løgner? Eller hvad mener du om dette? Forhastet konklusion?

Jeg kan godt lide du laver forskel på at drive teologi og drive kirke. Teologen slipper ikke let om ved bare at dykke ned i Bibelen, han skal igennem kirkefædrene og meget mere før han kan kalde sig student. Men jeg mener nu ikke at vi ville være så ilde stedt hvis vi kun havde Bibelen. Men samtidigt er det jo en kæmpe velsignelse med den arv vi har af kommentarer fra gennem historien. Meeeeeen sola scriptura må være mottoet når det kommer til kirken og frelsen...

Citat:
Det vigtigste for teologien er at studere og arbejde objektivt og rent med teksten og få så meget vinkel på at den komme så tæt på sandheden som det er muligt, også selvom det destruere søndagskole drømmen!

Det vigtigste for Kirken er at prædike og inspirere og hjælpe folk til frelse, ved at forkynde dette sande.

Ja søndagskoletroen skal styrkes og blive personlig. Troen kommer af det der høres, Guds ord, og dette har vi fået givet for at bruge det. Det er for vores eget bedste at fordybe os i ordet, om det så tager livet af en spinkel søndagsskole tro, så giver Gud altså det der er så meget desto bedre.

Så alt i alt, trods grundlæggende uenigheder, så kan vi da godt være enige her og der:)

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#74107 - 15/11/2006 16:20 Enighed og Uenighed møder forskel i bibelsyn [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej igen Simon,...

Skal starte med at undskylde jeg lige har ændret overskriften, men synes vi har båret os lidt væk fra Århus som lokalitet!
Og dette var mit bud på det evt emne vi egentlig danser rundt om!

Og skal også tilføje fornøjelse over at vi kan tage disse emner op uden at fægte med ordene!

Citat:
jep, min kåre er blevet helt rusten... men jeg tror nu ikke jeg får så meget brug for den nu her Men ellers velkommen tilbage efter en lille pause, du virker jo i topform, så det er jo bare fint.

Rust eller ej, så lader du også til at have overskud i denne kommende vintertid til at tage "kampen" op med teologen fra Aarhus, og det er super fedt, og tak for velkomsten tilbage

Now!,..Let us get to the point.

Citat:
Jeg skal lige være helt sikker på hvad det er jeg siger det "samme som"? At Bibelen frelser? Hmm nej du har selvfølgelig ret, kun Jesus frelser, troen på Ham som den står skrevet i Bibelen. Troen finder du dog ikke i Bibelen, men den får du af den levende Gud, som så tilmed vil opretholde dig i denne ved sin Helligånd, indtil den yderste dag. Alt sammen dejligt og fromt, Gud være lovet for sit glædelige budskab.

Jeg drog den konklusion, da det virkede på mig som om vi var enige om at der kun er frelse i Jesus Kristus, og ikke i biblen som værk, bog eller kanoisk skrift!
Vi er måske ikke enige om hvordan vi skal vægte biblen, men for mig forbliver den en inspirationskilde, og ikke endegyldig lov i alle den postulater!
Vi er også enige om at vi i biblen finder alt muligt brugbart om troslivet og frelseren! Jeg mener som du ved at biblen indeholde en masse af det ægte og sande, men hvor vi er uenige er så, at jeg også mener og "ved" at den har dele som bør vurderes med skepsis!
Og vi er ganske enige om det glædelige ved budskabet om frelsen ved Messias.

Citat:
Nu kommer vi til den del hvor vi jo nok ved vi er uenige; nemlig i bibelsynet. Biblen er IKKE i sig selv bare en bog/værk som indeholder forskellige forfatteres synspunkter om hvem Gud er. Sådan kan den læses af stud.theolen og det er fint. Man kan hive mange forskellige historiske og kultur aspekter ud til analyse af Bibelen, men dette er aldrig bibelens hensigt: humlen er at Jesus skal stå i centrum i menneskets liv ved vores frelse ved hans død. Læser du Bibelen uden dette perspektiv kommer der mange interessante aspekter rent historisk kulturelt og religiøst. Men læser du Bibelen som Guds ord til din frelse, da åbner det sig rigtigt for dig; vover jeg at postulere...

ja! Det skulle jo komme et sted,...
Ganske rigtigt er vores bibelsyn forskelligt, og det giver så i debatten ret forskellige vægtninger og sigtemål på spørgsmål og tolking, og general holdning til Bibelen! Så må vi håbe vi kan lære hinanden noget
Biblen indeholder Guds ord og budskab, men dette budskab er nedfældet og derfor forud-fortolket af mennesker med deres overbevisning, derfor skal man skeptisk og kristisk bearbejde biblen så man kommer så tæt på Guds sandhed så muligt og langt væk fra forfatterens alene opfattelse!
Det må indebærer forkastelse af nogle ting, og omvendt i andre tilfælde!
Hvad Biblens formål er kan nemt forklares hvis man har beskæftiget sig med kirkefædrene, fordi hverken Jesus selv eller andre taler om at et sådanne skal eller bør eksistere og et hurtigt kik på Kristendommens udbredelse viser en klar talekilde bredning, og ikke et skrifteligt. Derfor kan vi jo i en anden debat diskutere om biblen egentlig burde eksistere, (nu er jeg egentlig glad for at den gør, men rent hypotetisk) Men vores opfattelse idag er at biblen er grundsten i kristendomslæren, og det genere ikke mig, dog kun at vi til stadighed må sætte os udover vores religøsitet i arbejdet med den.. Men når der prædikes og undervises i kirken eller i hjemmet, så skal det være i troskab og loyalitet til den sande tro, som så bygger løbende på den forhåbentligere sande teologiske "forskning"

Troen skal være så stærk at den holde også uden biblen!

Citat:
Jeg er dybt uenig i at du skal sætte dig ud over religiøsiteten for at drive teologi, da jeg jo synes at Bibelen kræver troens øje, før den åbner sig helt for sin læser

Her er netop uenige, men dog ikke så vi raser
Jeg står fast på at man i det objektive arbejde er nød til at se udover sin egen religiøse overbevisning i selve forskningen, da man eller kommer til at addere motiver ind i tolkning og arbejde når man skal redegøre og fremføre det som man i tekst og kilder har bearbejdet! Den kristne og ikke kristne kan se lige klart på biblen og redegøre lige godt! Den ikke kristne mærke måske ikke ordnenes budskab på samme måde, men hans analyse af skriften er ikke ringere eller mindre sand, han må bare argumentere sin tese og så må vi hole det op imod antitesen!

Troens øje er vi enige har den ikke kristne ikke, og det er kun synd og skam for ham, men mon ikke han nok med tiden skal indse tingene
Derfor bliver hans forskning og arbejde ikke mindre sand eller forkert!

Citat:
Dog tror jeg, at jeg forstår hvad du mener og på trods af min grundlæggende uenighed, så siger du mange fornuftige ting her.

Tak, det glæder mig faktisk! Ikke fordi jeg føler nogen sejr, men fedt at du måske ser min pointe!

Citat:
Det er vigtigt at udrede tvetydigheder og Bibelens plausibiblitet, så vi finder frem til det rette Guds ord. At man skulle kunne grave sig frem til fejl i Bibelen er mig en gåde. At det ord som Jesus omtaler som "det han er kommet for at opfylde" hvis det er fejlagtigt, så må vi jo kalde Jesus for løgner? Eller hvad mener du om dette? Forhastet konklusion?

Ja til det første i al fald!
Jeg forstår ikke hvad du mener med grave sig frem til fejl, biblen har fejl, nogle læremæssigt, nogen faktaforvrængende og nogen redaktionelt etc etc!
Men at "tolke" ting for at bevidst at finde fejl, det er ikke teologi, det er propaganda!
Jeg tror ikke Jesus er en løgner, men vi kan undersøge om forfatterne er!
Og arbejde med skriften indikere helt klart forskellige i historie og opfattelse, og det er ikke irrelevant, men derimod direkte dumt at fornægte!

Citat:
Jeg kan godt lide du laver forskel på at drive teologi og drive kirke. Teologen slipper ikke let om ved bare at dykke ned i Bibelen, han skal igennem kirkefædrene og meget mere før han kan kalde sig student. Men jeg mener nu ikke at vi ville være så ilde stedt hvis vi kun havde Bibelen. Men samtidigt er det jo en kæmpe velsignelse med den arv vi har af kommentarer fra gennem historien. Meeeeeen sola scriptura må være mottoet når det kommer til kirken og frelsen...

Tak igen!
Nej vi dør ikke ved at forholde os kun til biblen, men jeg finder det lidt ærgeligt fordi der er så meget andet godt at hente andre steder, og ting som andre kilder siger bedre eller mere forståligt! Og så ville jeg være ked af at glemme kildekritikken og mulighed for at prøve skriften af!

Kirken skal kun prædike fra biblen, den skal ikke prædike fx. kant eller kierkegaard, men deres tanker kunne godt bruges i undervisningen og tilstykker til teksten! Men kun Biblen på prædikestolen! så langt er vi enige!
Men at præsten præsenter andre ideer i sin prædiken kontra biblen tror jeg er sundt nok, så længe at Kristendommens budskab står stærkest!
Prædikes der mere Luther end kristendom er det forkert, prædikes der mere Kierkegaard end kristendom er det forkert etc etc etc

Citat:
Så alt i alt, trods grundlæggende uenigheder, så kan vi da godt være enige her og der

Fantastisk

Take care,.. Stud.theol
Lars

Til toppen 
#74108 - 16/11/2006 11:50 Re: Enighed og Uenighed møder forskel i bibelsyn [Re: ]
SimonKL
Bruger

hej Lars,

Citat:
"Enighed og Uenighed møder forskel i bibelsyn"

- dette var mit bud på det evt emne vi egentlig danser rundt om!

Såre sandt! Klarere kunne det nok ikke siges.

Når det er sagt, så vil jeg alligevel tænke højt, mens jeg kort overvejer om vi overhovedet skal diskutere vores bibelsyn igen. Altså det kunne for mig være interessant at lære mere om dit og måske forstå hvorfor du mener som du gør. Samtidigt så virker det dog lidt sort bare at svare alt hvad du skriver med: "jeg er grundlæggende uenig". Så jeg prøver at skrive en masse som måske ikke er "to the point", men som måske giver dig et indtryk af hvordan jeg kommer til mine konklusioner. Derfor behøver du heller ikke kommentere på det hele, men bare det du finder interessant.

Så derfor:

Citat:
Biblen indeholder Guds ord og budskab, men dette budskab er nedfældet og derfor forud-fortolket af mennesker med deres overbevisning, derfor skal man skeptisk og kristisk bearbejde biblen så man kommer så tæt på Guds sandhed så muligt og langt væk fra forfatterens alene opfattelse!
Det må indebærer forkastelse af nogle ting, og omvendt i andre tilfælde!

Bibelen er skrevet af mange forskellige mennesker ja. Det giver sig fx udtryk i stil og i de situationer ting er skrevet til eller ind i. Men jeg tror Gud er med ved tasterne (eller blækhuset eller...) ved hver eneste én af dem. Når Lukas vil udrede evangeliet for den højtærede Theofilus så er det med Helligånden som inspiration. Gud giver inspiration og får det ned på papir han ønsker. Sådan har jeg det med alle Bibelens bøger. Du må gerne kalde dette en naiv tro, for det er det vel et sted. Jeg har kun beskæftiget mig kort ved fx kildekritik og såkaldte "fejl" i Bibelen sprogligt og den med haren osv... Men jeg har kendt og kender lærere og teologer som har et orthodokst Bibelsyn og som argumenterer godt for sin sag. Desuden tror jeg Gud har gjort det ordentligt, nu hvor han havde besluttet sig at "lænke" sig til en bog (forstå mig ret).

En anden side af mønten er dog også, at når jeg støder på, flinke folk som dig selv, med mere kritiske og liberale bibelsyn, så leder det altid til nogle meget "uheldige" konklusioner, som jeg synes er helt væk fra Bibelens "ånd". Men det er fair at være kritisk, det skal jo ikke være en blind accept af Bibelen som autoritet. "Bare skyd løs, Bibelen kan klare det" plejer man jo at sige.

Så derfor ser jeg fx teologi som uløseligt fra troen på Gud og jeg ser den ikke som en disciplin der skal "så tæt på Guds sandhed så muligt og langt væk fra forfatterens alene opfattelse" som du skriver. Det synes jeg mere er min pligt på kirkebænken, så jeg ikke tager nogle af præstens ord, som om var det fra Gud (hvis det strider mod ordet). I bibellæsningen skal jeg, så at sige, holde min mund lukket og tage imod.

Citat:
Troen skal være så stærk at den holde også uden biblen!

Ja og nej. Troen kommer af det der høres og derfor skal vi knuge os til vores bibel her i livet. Bibelen er retledende og forhindrer vranglære (altså med Guds helligånd som tolk af det der står). Jeg tænker især her på de steder i verden hvor kristendom er forbudt, men hvor der er kommet bibeler ind alligevel og folk er kommet til tro. Dér er der oftest ikke bibeler nok til alle og det er rigtigt uheldigt hvis en hel menighed fx ikke har Guds ord. Jeg siger ikke at det ikke går, men jeg siger måske at det går ikke i længden. Mennesket er udbrydningsekspert når det gælder om at svigte "den første kærlighed".

Citat:
Den kristne og ikke kristne kan se lige klart på biblen og redegøre lige godt! Den ikke kristne mærke måske ikke ordnenes budskab på samme måde, men hans analyse af skriften er ikke ringere eller mindre sand, han må bare argumentere sin tese og så må vi hole det op imod antitesen!

Troens øje er vi enige har den ikke kristne ikke, og det er kun synd og skam for ham, men mon ikke han nok med tiden skal indse tingene
Derfor bliver hans forskning og arbejde ikke mindre sand eller forkert!

Hmm. Det du siger giver meget god mening. Jeg har siddet i idéhistorie til timer om Luther og om Kierkegaard og fået et godt skud evangelium fra min lærer som sværger til Nietzche... Så praktisk er det vel muligt. Det viser bare hvor virkningsfuldt Guds ord er, at det virker livgivende selvom det kommer fra det mest usandsynlige vidne... Yderligere kommentarer kan jeg dog ikke give på nuværende tidspunkt. Jeg skal have tænkt sagen mere igennem.

Citat:
Jeg forstår ikke hvad du mener med grave sig frem til fejl, biblen har fejl, nogle læremæssigt, nogen faktaforvrængende og nogen redaktionelt etc etc!

Kom med dem så! Giv et eksempel, gerne én af hver af de 3 katagorier du giver. Så vil jeg nemlig få min stok-orthodokse kammerat til at svede lidt (gerne inden eller i weekenden hvor vi alligevel er sammen) og gerne lære lidt selv.

Et centralt bibelvers i en logisk argumentation for at Bibelen er Guds ord, synes jeg er Matt 5,17-18, hvor min tolkning er at Jesus godkender hele GT, (min tolkning af "loven og profeterne"). Er "loven og profeterne" fyldt med fejl, ja så tager enten du og jeg, eller Jesus fejl? Eller hvad?

( Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. )

Citat:
Kirken skal kun prædike fra biblen, den skal ikke prædike fx. kant eller kierkegaard, men deres tanker kunne godt bruges i undervisningen og tilstykker til teksten! Men kun Biblen på prædikestolen! så langt er vi enige!

Tja, er vi ikke enige om at det er fint som forkynder/præst at citere én som nu engang har "sagt det godt", når det gælder det vers der omtales. Genbrug af guldkorn er super nice! Men at prædiken skal have det kristne budskab i centrum er en selvfølge.

Citat:
Men at præsten præsenter andre ideer i sin prædiken kontra biblen tror jeg er sundt nok, så længe at Kristendommens budskab står stærkest!

Kan du give et eksempel?

ha en go dag!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær