Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#74016 - 27/10/2006 14:29 Discretio
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
I debatten "Ordet" og andre debatter der har berørt samme emne, har megen fokus været på Ånden og sammes funktion, og meningerne er delte når det gælder Åndens gerning, derfor starter jeg nu en ny tråd, der sætter fokus på det at bedømme/skelne/discretio, Bibelen skriver at vi ikke skal dømme, og det er sandt, dommen er Guds, men der tales klart om at vi skal bedømme, ikke Ånden, men ånderne, og det må jo så dreje sig om at udskille hvad der er Guds ånd og hvad der er dæmonsnak.

Dette emne er ikke lige til, men yderst væsenligt for Kirkens ve og vel, specielt ind i en postmoderne tid (og nej dette er ikke for at diskutere postmodernisme, det blir' gjort rigeligt), men netop i en tid hvor alt langt ind i Kirken er "ligegodt" tror jeg skelning mere end nogensinde før er en nødvendighed.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#74017 - 30/10/2006 22:54 Re: Discretio [Re: Grev Lindgren]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Nu var der ingen der greb "tråden", så fortsætter på egen hånd, ved at opliste Hans Urs von Balthasars (Katolsk teolog og kardinal) fire kriterier for bedømmelse/skelning, for at høre eders mening derom. Er der tale om brugbart værktøj?

1. Den som er af Den hellige Ånd, søger ikke sin egen ære.
2. Den ånd der reducerer det ekstraordinære til almindeligheder er ikke af Gud.
3. Der, hvor succes og fremgang ophøjes til princip, er Den hellige Ånd ikke på færde.
4. Tilpasningens og lethedens ånd er ikke fra Gud.

Hans har som katolik taget sit udgangspunkt i en lang kirketradition og historie, hvor jeg selv som luthersk gerne sætter mere fokus direkte på Skriften, men jeg synes de rammer meget godt, måske fordi den bog jeg har dem fra er skrevet af en luthersk teolog og derfor er kriterierne skrevet ind i denne kontekst.

Til toppen 
#74018 - 30/10/2006 23:12 Reducere det ekstraordinære til almindeligheder? [Re: Grev Lindgren]
Anonym
Anonym

Kan du uddybe pkt. 2: Hvad vil det sige at reducere det ekstraordinære til almindeligheder?

Til toppen 
#74019 - 31/10/2006 08:32 Re: Reducere det ekstraordinære til almindeligheder? [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Som jeg forstår kriteriet er det forfladigelsen, som når nogen siger at Jesus var et godt menneske, Jesus er mit idol, Jesus er mit forbillede, så er det i menneskelig term altsammen sandt, men væsentligst er det at påpege Jesu guddommelighed og menneskelighed ligeværdigt, da begge dele er lige sandt, hvis man kun vil tale om Jesus som et godt menneske, som et idol, som et fedt forbillede, almindeliggør man Ham, hvor Han burde omtales som det ekstraordinære han i sandhed er.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær