Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#73893 - 26/10/2006 16:09 Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv")
The Fighter
Bruger

Reg.: 14/08/2006
Jeg kunne godt tenke mig at vide hvad I synes om Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv").

Har I set den? Kunne I tenke jer at se den? Vil I advare kristne mod at se den?

Til toppen 
#73894 - 26/10/2006 16:11 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: The Fighter]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg kunne godt tenke mig at vide hvad I synes om Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv").

Har I set den? Kunne I tenke jer at se den? Vil I advare kristne mod at se den?

Jeg har set den, den er da meget sjov.

Væsentligt er det at huske at den handler altså ikke om Jesus, men om Brian. Jeg ser den mere som en farce over de kristne end over Kristus selv - Brian er en af de få mennesker i filmen det er til at holde ud... Så kristne skal da bare se den og diskutere den og lære at forholde sig til at sådan ser nogle altså på kristenheden!

Til toppen 
#73895 - 26/10/2006 16:15 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: The Fighter]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Fremragende film, morsom fra start til slut. Kan klart anbefales.

Og nu da begejsteringen har lagt sig.. I forbindelse med at MP fik overrakt en fortjenestespris i USA udtalte Eric Idle, og jeg citerer alt andet end direkte, da det er på hukommelsen: "Vi begyndte at læse i Bibelen om Jesus, og fandt ud af at sådan en mand gør man bare ikke grin med, så vi fandt en anden vinkel. Vi indrømmer blankt at filmen er heretisk og kættersk, men IKKE blasfemisk."

Jeg har samme forhold til filmen som til Hans Kirks "Fiskerne" at ingen af delene spotter Gud, men deres tages tykt pis på de kristne, og det fortjener vi sådan set ret ofte.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#73896 - 26/10/2006 16:33 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: Grev Lindgren]
Anonym
Anonym

Citat:
Fremragende film, morsom fra start til slut. Kan klart anbefales.

Og nu da begejsteringen har lagt sig.. I forbindelse med at MP fik overrakt en fortjenestespris i USA udtalte Eric Idle, og jeg citerer alt andet end direkte, da det er på hukommelsen: "Vi begyndte at læse i Bibelen om Jesus, og fandt ud af at sådan en mand gør man bare ikke grin med, så vi fandt en anden vinkel. Vi indrømmer blankt at filmen er heretisk og kættersk, men IKKE blasfemisk."

Jeg har samme forhold til filmen som til Hans Kirks "Fiskerne" at ingen af delene spotter Gud, men deres tages tykt pis på de kristne, og det fortjener vi sådan set ret ofte.

Jeg skulle lige til at citere Idle for det samme!

Det er mærkværdigt filmen skabte sådan et furore... Den var forbudt i Norge (og blev markedsført i Sverige som "filmen, der er så morsom den er forbudt i Norge!").

Du har helt ret i at den gør grin med de kristne, men det har jeg det helt roligt med. Især når det gøres med intelligent humor, vid og bid som her.

En passage fra filmen fra et tidspunkt, hvor Brian er træt af at blive forvekslet med Jesus:

Brian: 'Look, you've got it all wrong! You don't NEED to follow ME, you don't NEED to follow ANYBODY! You've got to think for yourselves! You're ALL individuals!'

The Crowd (speaking in unison): 'Yes! We're all individuals!'

Brian: 'You're all different!'

The Crowd (in unison): 'Yes, we ARE all different!'

Man in crowd: 'I'm not...'

The Crowd: 'Shhh!'

Til toppen 
#73897 - 26/10/2006 16:50 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Citat:
En passage fra filmen fra et tidspunkt, hvor Brian er træt af at blive forvekslet med Jesus:

Brian: 'Look, you've got it all wrong! You don't NEED to follow ME, you don't NEED to follow ANYBODY! You've got to think for yourselves! You're ALL individuals!'

The Crowd (speaking in unison): 'Yes! We're all individuals!'

Brian: 'You're all different!'

The Crowd (in unison): 'Yes, we ARE all different!'

Man in crowd: 'I'm not...'

The Crowd: 'Shhh!'

arh..... ROFL!!!!!

Jeg skal blankt erkende, at jeg aldrig har set filmen.... egentlig ikke med vilje. Men det må være en brist i min opdragelse, som der snarest skal rådes bod på!

/B

Til toppen 
#73898 - 26/10/2006 16:56 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Fantastisk citat!!!

Til toppen 
#73899 - 26/10/2006 16:57 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: Nissen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Et brist er lige præcis hvad det er, og når du nu er på vej ned i videobiksen, så tag "Quest for the Holy Grail" med hjem.

Til toppen 
#73900 - 26/10/2006 16:59 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: The Fighter]
Anonym
Anonym

As a Pyhtonist I am deeply offended

Lidt morskab med Rowan Atkinson og Mel Smith...

Til toppen 
#73901 - 26/10/2006 17:01 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

ahhh Mel Smith, altid sjov, de burde sende "Black Books" igen ved lejlighed.

Til toppen 
#73902 - 26/10/2006 17:10 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: Nissen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja, Brian, her mangler du en brik i dit livs puslespil, tror jeg ...

Jeg lo i hvert fald så tårerne trillede, men det er alt for længe siden, så please:
- play it again, Maestro!

Og se derefter "The Passion of the Christ", som jo handler om Jesus! ...
også selv om du allerede har set den et par gange .. !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73903 - 26/10/2006 17:13 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: kristina]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Nogen af os har så ikke set "Passion" og skal heller ikke, af en eller anden grund har jeg ikke lyst, tror den er for stærk, netop fordi den er sand, skal heller ikke se den nye WTC-film, film er bedst når de er urealistiske, men det er jo en smagssag, heldigvis

Til toppen 
#73904 - 26/10/2006 17:18 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: Grev Lindgren]
Anonym
Anonym

"The Passion of the Christ" bygger ikke kun på NT, men også på nogle myter, der ikke er bibelsk belæg for. Derfor er 'sand' et ret stærkt udtryk.. det er jo bare en film, det er ikke kanon. Men det er en film med en dagsorden der er i overensstemmelse med Mel Gibsons overbevisning.

Ja, jeg er ikke så begejstret for den. Kom til at tænke på Steen & Stoffer og Steens trafik-plakat: "Fodgængerskvat bli'r til asfaltsplat!"

Undskyld.. men det gjorde jeg. Jeg synes dog filmen er på kornet i sit portræt af Satan.

Til toppen 
#73905 - 26/10/2006 17:28 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: Grev Lindgren]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lindgren - ok, ja, jeg kan godt forstå, at du ikke vil se the Passion ...

Jeg så også til siden og ned i min popcorn-pose en del af tiden.
Og vi som så den sammen var da også meget stille og lavmælte i vores samvær et par timer bagefter ...

Alligevel fortrød jeg ikke .. filmen satte kærligheds-spor, og taknemmeligheds-spor som jeg tog til mig og stadig bevarer ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73906 - 26/10/2006 17:49 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe
Citat:
"The Passion of the Christ" bygger ikke kun på NT, men også på nogle myter, der ikke er bibelsk belæg for. Derfor er 'sand' et ret stærkt udtryk.. det er jo bare en film, det er ikke kanon. Men det er en film med en dagsorden der er i overensstemmelse med Mel Gibsons overbevisning.

Fuldstændig enig. Den kritik du kommer med her, og meget mere, deler jeg fuldt ud!

Så når jeg alligevel anbefaler filmen og selv gerne vil se den igen, så er det helt klart på trods af og altså ikke på grund af, at den er som den er ... !

Jeg forstår også fint din private Steen og Stoffer-reaktion - en sund psykologisk afværge-reaktion af den slags, som vi alle kan forfalde til, når noget er for meget - ikke til at holde ud - ikke til at rumme - -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73907 - 26/10/2006 18:17 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Og det er jo en vigtig pointe: at det netop ikke var til at holde ud. Men det gjorde han alligevel!

Ændret af Moe (26/10/2006 18:17)

Til toppen 
#73908 - 26/10/2006 21:15 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: The Fighter]
Anonym
Anonym

På et tidspunkt satte jeg filmen i dvd-skuffen. Men det kom hurtigt ud igen. Dels fordi jeg ikke fandt den så humoristisk som forventet, dels fordi den af og til går over min grænse.

Til toppen 
#73909 - 27/10/2006 14:31 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: The Fighter]
Anonym
Anonym

Den er et must see for alle kristne som har lidt selvironi og synes om monty Pythons gakkede humor i det hele taget!....

"....Release Bvian!!".....?? "...Release Voderick!!....??"
(lol)

Mvh Lars

Til toppen 
#73910 - 27/10/2006 14:34 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jal.

Hvordan går den over dine grænser?

Den laver jo ikke grin med de kristne dogmer og idealer som sådan,..
Det er jo ikke alle der er til britisk humor, men hvis man bliver forarget over lidt ironi og gøjl, så skal man vist holde sig "lilleper" filmene

Mvh Lars

Til toppen 
#73911 - 27/10/2006 14:35 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Anonym
Anonym

"BlackAdder er mindst ligeså cool"

Til toppen 
#73912 - 27/10/2006 14:39 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: ]
Anonym
Anonym

I bund og grund som sagt tidligere,.. hvis en tro er så følsom at man ikke kan tåle at der bliver lavet gas med den, så lyder det som en sørgelig tro,...

Mvh Lars

Og så laver Deres Holy Grail film vel også gas med enkelte kristne og ridderlige elemænter :P

"...i am Arthur, king of the britains...!!".
"King of the who??..."

:P

Til toppen 
#73913 - 27/10/2006 14:42 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Kære kristina

kærligheds- og taknemmelighedsspor..ja, hvor er du poteisk anlagt min ven. Det er nemlig rigtigt, at det er præcis det, filmen gør - også hos mig.

Mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#73914 - 27/10/2006 14:57 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars
Citat:
Det er jo ikke alle der er til britisk humor, men hvis man bliver forarget over lidt ironi og gøjl, så skal man vist holde sig "lilleper" filmene

Det er jeg ked af at læse, Lars.
Forarget? Det kunne tænkes, at nogle kunne blive bedrøvede over at se det, som er helligt, respektløst blive (mis)brugt som underholdning.

Det var ret tæt på at ske for mig, men filmen var så fjernt fra at handle om Jesus, at det lykkedes for mig at se bort fra visse associationer.

Jeg synes ikke, du skal være forarget over kristne medmenneskers anderledes og måske dybere følelser og reaktioner, eller håne dem ved at kalde dem "forargede over lidt ironi og gøjl" og henvise dem til lilleper-film ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73915 - 27/10/2006 15:27 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars!

Det er lang tid siden jeg så den an. Så jeg kan kun huske min konklusion ;-) Og det var vist det eneste jeg skrev.

I øvrigt vil jeg nok hellere bruge kristinas formulering om at være bedrøvet over at se nogen gøre grin med det hellige. fremfor ordet 'forarget'.

Jo, Lilleper er skam sjov nok - det var de i hvert fald da jeg så dem for mindst 10 år siden...

Og ja, jeg mener selv jeg værdsætter sort humor, hvadenten den er britisk eller dansk. Men det er nok en helt anden diskussion.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#73916 - 27/10/2006 15:31 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
I bund og grund som sagt tidligere,.. hvis en tro er så følsom at man ikke kan tåle at der bliver lavet gas med den, så lyder det som en sørgelig tro,...

En kristen, der slet ikke kan blive bedrøvet over at se hans herre blive gjort til grin, han har en sørgelig tro.

Der er forskel på at gøre grin med det hellige og de hellige.

Der er forskel på humor og latterliggørelse.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#73917 - 27/10/2006 22:58 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: The Fighter]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Fighter

Jeg må jo bare melde mig i koret af folk, der siger, at den er sjov. Life of Brian er efter min mening én af de to sjoveste film i verdenshistorien (den anden er The Quest for the Holy Grail). Det er to film, der ikke får lov at samle støv på min DVD-hylde.
Det er rigtigt, at filmen gør grin med kristne, men den gør jo også grin med jøder, palæstinensere, venstreorienterede, romere, talehandicappede og mange andre. Faktisk synes jeg, det er underligt, at filmen lige netop beskyldes for at være anti-kristen, og ikke f.eks. anti-semitisk eller nedgørende overfor handicappede.
Og i øvrigt synes jeg da sådan set, at The Quest for the Holy Grail strengt taget kommer tættere på at være egentlig blasfemisk end Life of Brian. Men den er der tilsyneladende ingen, der har de store problemer med (heller ikke jeg).

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#73918 - 27/10/2006 23:04 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
As a Pyhtonist I am deeply offended
Lidt morskab med Rowan Atkinson og Mel Smith...

LOL . Ja, dén var d'herrer Muggeridge og Stockwood vist selv ude om.
I øvrigt er satire altid sjovest, når den formår at gøre grin med begge sider af sagen, hvad jeg synes, denne sketch gør. Så thumbs up til Atkinson og Smith (eller rettere thumbs down, eftersom opadvendte tommelfingre i Romerrigets gladiatorshows betød »slå ham ihjel«).

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#73919 - 31/10/2006 12:23 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Anonym
Anonym

Og hvordan definere du så forskellen på latterliggørelse og på sjov og ballade?
Hvis ens religiøse-fornemmelser bliver krænket fordi man laver ironiske udfald over ting fra ens religiøsesystem, så er det mere en slags snævertsynethed i mine øjne, end det en forkastelighed fra den anden...

Life of Brian synes jeg ikke som sådan laver så vildt meget gas med selve den kristne doktrin, langtmere forløbet af hvad der skete!,....

Jeg synes at fordømme Life of Brian, fordi den laver sjov med omstændighederne, det er som at vende tilbage til den gamle im'ske tanke, ikke klappe, ikke spille kort og terninger etc etc etc...

En tro som tåler man angriber eller latterliggøre den, er en stærk tro!
En tro som ikke tåler nogen af disse er en tro med fine fornemmelser og ømskindet ydre!

Hvis du spørger mig

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#73920 - 31/10/2006 12:27 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg tror vis man på forhånd ønske at blive fornærmet, eller hvis man på forhånd ikke synes om at man laver sjov med ens religiøse følelser, så er Life of Brian en forkert film og se, men netop kan man sige det samme om Passion of the Christ, selv finde jeg begge film gode, men selv Passion tolker jo nogen ting og sætter dem op, ikke i ironien som Python gør, men i en meget alvorlig/voldsom opsætningsforståelse!

Hvordan må vi gengive biblen, hvis vi skal tage hensyn til alle menneskers subjektive forskellige religiøse-opfattelser og fornemmelser?

Tankestreg:

Lars

Til toppen 
#73921 - 31/10/2006 12:39 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina,..

Selv min egen bemærkning som du citere, var skrevet ironisk

Jeg forstår så udemærket at man kan og nogen vil blive bedrøvet, fornærmet eller sure over at andre tager humoristisk udgangspunkt i religion og religionsuniverser som man har tilhørsforhold til.
Men!,.. Mange ting, personer, ideer og etc. Har været sat op i komidiens og komikens navn, og i mine øjne er det sundt nok, at man lavet sjov med tingene fra tid til anden!...

Selv Luther lavede jo vittighedstegninger som i høj grad krænkede en hel del, og fik andre til at grine...

Men hvis vi som kristne fx. ikke kan have så meget selvironi at vi kan grine af en fx en film som life of brian, så er det da mere med til at styrke omverdenes opfattelse og fordomme af at kristne er kedelige og fordømmende etc etc etc.

Folk skal jo ikke tvinges til at synes om Life of Brian :P
Men at forkaste den på forhånd fordi den sætter nogen ting på spidsen som
har med kristendommens oprindelse at gøre, synes jeg er lidt tamt og på sin vis forkert...

Har man som jeg har skrevet tidligere, en meget ømskindet tro, så er det selvfølgelig iorden, men i mine øjne lidt sørgeligt, fordi der findes værre ting end at blive sat i komikens lys, og fordi selvironi i min optik er en styrke,..

Ved at kunne grine og lave sjov med ens egenhed og opfattelse, viser det at man kan sætter sig udover tingene..

Knuz Lars...

Til toppen 
#73922 - 31/10/2006 21:39 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars -
Citat:
Men hvis vi som kristne fx. ikke kan have så meget selvironi at vi kan grine af en fx en film som life of brian, så er det da mere med til at styrke omverdenes opfattelse og fordomme af at kristne er kedelige og fordømmende etc etc etc.

- argh - sig mig, var den til mig? Er det virkelig mig, du mener?

Jeg elsker den film, den er absolut på min top-ti liste!

Som jeg skrev i torsdag her i tråden om selvsamme film: Jeg lo i hvert fald så tårerne trillede, men det er alt for længe siden, så please:
play it again Maestro!

Men jeg vil fortsat forsvare dem, der ikke kan holde den ud!

Det er nemlig, efter min mening, også i orden at liste ud midt i filmen, og det er ikke sikkert, at det er lutter kedelige tørvetrillere med en ømskindet sørgelig tro, som er ude af stand til at more sig over "Life of Brian" ...

Det var bare det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73923 - 01/11/2006 12:19 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina,..

Det var ikke på nogen måde ment som en personlig bemærkning til dig, jeg så godt hvad du tidligere skrev, og jeg mener også jeg anderkendte at man ikke skal tvinges til at synes om filmen

Jeg fremsatte bare det eksempel at humor er en styrke og at kunne grine "af sig selv" er en styrke ligeså

mvh Lars

Til toppen 
#73924 - 01/11/2006 15:05 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars
Citat:
Jeg fremsatte bare det eksempel at humor er en styrke og at kunne grine "af sig selv" er en styrke ligeså ...

Fuldstændig enig!

Det er et alvorligt handicap at være uden humoristisk sans, som nogle vistnok er.
Det må være meget tungt at skulle slæbe sig igennem livet uden .. egentlig burde de have erstatning - fx. i form af forhøjet kontanthjælp .. .. i stedet for at blive diskrimineret, oven i købet uden at kunne begribe hvorfor ..

Men at kunne grine af sig selv er stadig ikke det samme som at grine af skrift og tale og film osv., som latterliggør og nedgør det som er helligt. Den form for kirke-PR/marketing finder jeg aldeles uacceptabel.

Gal 6,7: Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte.

Matt. 21,12: Så gik Jesus ind på tempelpladsen, og han jog alle dem ud, som solgte og købte dér, og han væltede vekselerernes borde og duehandlernes bænke, og han sagde til dem: »Der står skrevet: ›Mit hus skal kaldes et bedehus.‹ Men I gør det til en røverkule.«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73925 - 06/11/2006 19:28 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv") [Re: The Fighter]
mandix
Bruger

Reg.: 24/09/2006
Jeg kan måske godt se det forkerte i den, men alligevel.

han fornægter jo hele tide at han skulle være kristus, det beskriver måske lidt mere hvodan tiden måske var, at der var mange der søgte noget størrer, og måske var nogen af dem meget let påvirkelige, og så vidt jeg huske så ser man jesus på meget lang afstand og det er det eneste tidspunkt hvor man måske gør lidt grin med kristendommen, men et eller andet sted kan jeg godt se det sjove i det, det måtte virkeligt have været svært at hører hvad der bliv sagt. og så tænke jeg stakels mand der blever konstant misforstået. og slutscenen hvor han bliver korsfæstet er der heller ikke noget der er imod kristendommen, der var mange på den tid der blev korsfæstet, og brian hang der sammen med mange ander, og ikke kun med 2 som kristus gjorde i biblen.

Til toppen 
#73926 - 06/11/2006 20:31 Re: Monty Pythons "Life of Brian" ("Et Herrens Liv [Re: mandix]
Nikolaj
Bruger

Hej Mandix
Citat:
han [Brian] fornægter jo hele tide at han skulle være kristus, ...

Ja, det er jo egentlig lidt ironisk, at mange kristne ledere dengang filmen udkom påstod, at Brian var en slet skjult Kristus-parodi, mens Brian selv stædigt råber: »I'm not the Messiah!«
Citat:
... så vidt jeg huske så ser man jesus på meget lang afstand og det er det eneste tidspunkt hvor man måske gør lidt grin med kristendommen, ...

Der bliver faktisk ikke gjort grin med kristendommen (eller Jesus) i netop dén scene (ikke for mig at se, i hvert fald). Man ser blot en venligt udseende mand med skæg og skulderlangt hår, klædt i lange, lyse gevanter – med andre ord en helt traditionel Jesus-fremstilling – som holder en tale, der er en helt loyal gengivelse af Saligprisningerne i Matt. 5,3ff. Til gengæld er der nogen folk bagerst i tilhørerskaren, som ikke rigtig kan høre, hvad Jesus siger, men det er jo ikke hans skyld.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær