Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#73747 - 16/11/2006 18:00 Re: Grundtype-teori og skabelsestro [Re: again]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Jeg kan ikke vurdere, hvorvidt fundene i jorden entydigt påviser, at eksempelvis hestens forfædre også udviklede sig til en anden art (måske kameler?). Men jeg ved der har fundet artsdannelse sted i fangenskab:

Der er vist heller ingen seriøse creationister der vil benægte at der finder artsdannelse sted. Det er jo direkte påvist at det sker. Du nævner selv et eksempel. Men eksemplet underbygger dog ikke påstanden om den ubegrænsede og grænseløse evolutions fra en tænkt oprindelige urcelle frem til nutidens komplicerede livsformer.

De artsdannelser vi kan dokumentere og konstatere, har hidtil altid været inden for en afgrænset ramme, og det er aldrig hidtil blevet påvist andet. Evolutionslærens ubegrænsede artsdannelse er alene noget der eksisterer på det teoretiske plan.

Jeg siger ikke at evolutionsteorien (med tilhørende underteorier og ad hoc teorier) er forkert eller modbevist. Jeg siger blot, at der findes andre lige så troværdige og videnskabelige måder at tolke de foreliggende faktuelle data på.

Hvilken tilgang til tolkningen man vælger, afhænger jo i aller højeste grad af det livssyn der ligger til grund for ens egen paradigmedannelse.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#73748 - 16/11/2006 19:48 Re: Grundtype-teori og skabelsestro [Re: Andreas Falck]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Hmmm, du synes at mene, at valget af videnskabelig teori skal bygge på livssyn. For mig er sagen enkel - hvis man kan påvise en fysisk årsag til, at der skulle være grænser for evolutionens rækkevidde, kan man tage ideen alvorligt, videnskabeligt set. Indtil sådanne beviser foreligger, er ideen videnskabeligt set ren spekulation - i modsætning til den anerkendte evolutionsteori.

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#73749 - 16/11/2006 23:59 Re: Grundtype-teori og skabelsestro [Re: again]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Hmmm, du synes at mene, at valget af videnskabelig teori skal bygge på livssyn.

DET skrev jeg ikke. Jeg skrev ikke at det skal den, men ingen kan sige sig fri for også på det her område at være stærkt farvet at sit livssyn.

Jeg er i al fald ærlig nok til at erkende det og vedkende mig det.

Citat:
For mig er sagen enkel - hvis man kan påvise en fysisk årsag til, at der skulle være grænser for evolutionens rækkevidde, kan man tage ideen alvorligt, videnskabeligt set. Indtil sådanne beviser foreligger, er ideen videnskabeligt set ren spekulation - i modsætning til den anerkendte evolutionsteori.

Hvis der ikke er sådanne grænser, så må det vel være en smal sag for den videnskabelige evolutionsteoretiker, eksperimentelt at påvise at disse grænser ikke er der.

Grænser ses jo helt obsektivt omkring os, som andre også har nævnt.

Nu har vi tilkendegivet vore synspunkter, så lad os nøjes med at være enige om at vi er uenig.

Du må have en god weekend.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#73750 - 17/11/2006 08:43 ADMIN: Tråden lukkes [Re: Leif Asmark]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Da vi har passeret 100 indlæg i denne tråd, vil jeg gerne bede jer afslutte de debatter der er igang eller fortsætte dem i nye emnetråde. Denne emnetråd bliver snart lukket.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#73751 - 17/11/2006 15:32 Re: Grundtype-teori og skabelsestro [Re: Andreas Falck]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Grundtype-hypotesen er måske det eneste konkrete, kreationisterne nogen sinde er kommet op med. Nu mangler de bare at fortælle os, hvordan man ser, hvor grundtyperne starter og stopper.Til sammenligning ved evolutionsforskerne godt, at deres inddelinger af dyr i slægter, familier og ordener dybest set er arbitrær, og at der er i virkeligheden er tale om et kontinuert system.

Men vi kan da prøve at tage eksemplet med sukkerroerne, der maksimalt har et sukkerindhold på 18-20%. Først må det vises, at denne øvre grænse ikke er fysiologisk, dvs. at de slet og ret er umuligt at presse mere sukker ind i roden, genetisk variation eller ej.

Hvis det er fysiologisk muligt at hæve sukkerindholdet, må vi se, om vi det kan lykkes os at hæve det (vi må gå ud fra, at målposten er sat ved 18-20%). Må vi bruge genmodificering? Indsætning af nye gener er egentlig blot mutationer, der endnu ikke er opstået. Hvor længe skal vi blive ved med at teste? At vise at noget ikke kan lade sig gøre ved at teste om det kan, har altid det problem, det kan ikke vises umuligt.

Andre gode ideer? Hvis man vil have en videnskabelig grundtypeteori, må man også anvise måder at falsificere den.

Til toppen 
#73752 - 17/11/2006 15:59 Re: Grundtype-teori og skabelsestro [Re: Dust]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:
Grundtype-hypotesen er måske det eneste konkrete, kreationisterne nogen sinde er kommet op med. Nu mangler de bare at fortælle os, hvordan man ser, hvor grundtyperne starter og stopper.

Ja! I det hele taget mangler de at fremstille en liste over, hvilke arter der hører til samme "grundtype", og hvordan det stemmer overens med deres egen definition.

Jeg har endnu ikke set, om Scherer har foretaget de tusinder af krydsningsforsøg, der kræves for at etablere bare een "grundtype".

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#73753 - 17/11/2006 19:25 Re: Grundtype-teori og skabelsestro [Re: Andreas Falck]
again
Bruger

Ligesom man ikke kan bevise, at Gud ikke findes, kan man heller ikke bevise, at der ikke findes grænser for evolutionen - prøv blot selv at overveje problemet i et sådant modbevis. Før et sådant modbevis ville være bare antydningsvis i orden, skulle man eksempelvis kunne få en encellet organisme til at udvikle sig til alle kendte arter (indenfor dyre, plante, fungus og hvad ved jeg arter). Det bliver lidt af et bevis.

Videnskaben holder sig til at postulere ting der rent faktisk kan modbevises. Som udgangspunkt eksempelvis, at mangfoldigheden af arter kan forklares vha. evolution. Det er så op til folk at forsøge at modbevise dette synspunkt, hvilket som bekendt synes ret vanskeligt, al den stund at vi i dag både kender de plausible mekanismer bag evolutionen, ligesom man kan iagttage evolutionen i praksis i naturen omkring os.

At sige man godt kan acceptere evolutionsteorien, men at der findes nogle grænser for denne, uden at man vil ud med, hvad det præcis er for grænser, gør ideen ikke-falsificerbar, og dermed uvidenskabelig. Vi må have nogle konkrete grænser på bordet, så det bliver muligt at teste hypotesen. Sådan fungerer videnskaben nu engang.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#73754 - 19/11/2006 20:42 Re: C14 datering af knogler [Re: Leif Asmark]
Leif Asmark
Bruger

Reg.: 06/02/2004
Jeg ved godt, at vi er blevet bedt om at afslutte tråden her, men jeg har en sidste afsluttende kommentar, eller rettere, jeg har en kommentar fra Michael Cremo, som jeg spurgte angående kulstof-14-dateringen af Calaveras-kraniet. Han svarede:

"I am familiar with the paper. The carbon date was not from the skull, but from a small bone fragment that was found along with the skull, and which may not really be of the same age as the skull. It adds another interesting detail to the story of the Calaveras skull but does not resolve the case with certainty."

Så konklusionen ser ud til at være, at der kan være grund til at betvivle den omtalte kulstof-14-datering, og at det sidste ord ikke er sagt i Calaveras-sagen. Der versererer påstande om svindel, men intet definitivt bevis for det, og påstandene ser i høj grad ud til at være ideologisk motiverede. I modsætning hertil var beviserne for Piltdown-bedraget ubestridelige og accepteres så vidt jeg ved af alle.

Hvis man accepterer det almene retsprincip om, at en anklaget må anses for at være uskyldig, indtil det modsatte er bevist, bør Calaveras-kraniet stadig regnes med som et relevant fund for forståelsen af menneskets oprindelse, som det med en potentiel alder på 9 mio. år afgjort sætter i et interessant lys.

Hvis nogle vil fortsætte denne diskussion, foreslår jeg ligesom vores netmissionær, at den fortsætter i en ny tråd.

Med venlig hilsen Leif Asmark Jensen Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]

Til toppen 
#73755 - 19/11/2006 23:46 Re: C14 datering af knogler [Re: Leif Asmark]
again
Bruger

Jada, men jeg prøver lige et kort svar....

Hvis kraniets alder er enorm, pga. det sted det blev fundet, giver det altså ikke meget mening at plædere for, at en knogle fundet ved siden af ikke er af tilsvarende alder. Enten siger fundstedet noget om alderen, eller også gør det ikke! Den logiske forklaring? Såmænd, at manden der påstod han fandt kraniet i en nærliggende indianergrav havde ret.....

Man kan ikke både blæse og have mel i munden på samme tid.....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#73756 - 20/11/2006 12:36 ADMIN: Tråden er lukket (nt) [Re: asas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær