#73477 - 24/10/200610:50At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
I et indlæg i en låst tråd skrev pianisten (min fremhævning):
Citat: Det lyder som om, at du har noget specielt imod katolikker frem for f.eks. frikirker - hvorfor? At dele verden op i lutheranere og katolikker er i mine øjne fuldstændig meningsløst!
Hvad mener du med det? Altså, det giver sig selv, at der er 1000 andre ting at opdele verden i (hvis verden endelig skal opdeles). Men betyder det, at folkekirken med god mening i morgen kunne underlægge sig pavens autoritet?
Citat: I et indlæg i en låst tråd skrev pianisten (min fremhævning):
Citat: Det lyder som om, at du har noget specielt imod katolikker frem for f.eks. frikirker - hvorfor? At dele verden op i lutheranere og katolikker er i mine øjne fuldstændig meningsløst!
Hvad mener du med det? Altså, det giver sig selv, at der er 1000 andre ting at opdele verden i (hvis verden endelig skal opdeles). Men betyder det, at folkekirken med god mening i morgen kunne underlægge sig pavens autoritet?
Mvh. Jalokin
Hej Jalokin
Jeg mener, at både betegnelsen "katolik" og betegnelsen "lutheraner" er så brede, at de næsten er blevet intetsigende. Vi kan ikke længere tale om, at katolikkerne er de dårlige og lutheranerne er de gode - for der er virkelig mange dårlige ting rundt omkring i både den lutherske og den katolske kirke, ligesom der heldigvis også er mange gode.
Min pointe er, at man kan ikke udelukke alle katolikker og deres teologi af den grund, at de er katolikker.
Jeg siger ikke, at lutheranere og katolikker er det samme, men jeg siger, at man ikke bare kan sige: katolik=dårlig - lutheraner=god.
I forhold til det med autoritet, så opfører lutheranerne sig jo også som om, de er underlagt en paveautoritet. Denne pave hedder bare Martin Luther. Når han får Grev Lindgren til at skrive i en anden tråd:
"Tak for en klar understregning af sola scripture, Ordet alene, og ja det lyder ikke specielt demokratisk eller diplomatisk, men er netop friheden, at Ordet alene er sandheden , borte fra menneskers indvirkning og fornemmelse." (min fremhævning)
, så tænker jeg, at det er da mærkeligt, at folk der går så meget op i bibelen pludselig sætter et Martin Luther slagord, som man vel at mærke ikke kan læse ud af bibelen op til at være SANDHEDEN! Konsekvensen er, at Martin Luther har udtalt sig "ex cathedra".
Jeg synes ikke, der er noget galt i det - jeg synes bare, man må være opmærksom på, hvad man selv gør, før man kritiserer andre kirker for deres praksis!
#73479 - 24/10/200612:26Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
[Re: pianisten]
Anonym
Anonym
Hej pianisten!
Men der er forhåbentlig ikke tale om at man rubricerer katolikker som 'dårlige' og lutheranere som 'gode'.
Men der er immervæk en stor forskel på katolsk og luthersk teologi (og her taler jeg ikke om de liberale afarter). Så mit spørgsmål er: Ville det være hip som hap, hvis folkekirken underlagde sig paven og dermed også acceptere katolsk teologi og kirkeret?
Der er ganske givet 'lutheranere', der tillægger Luther en form for pavelig autoritet. Men de fleste af os regner blot Luther som en stor man. For de fleste er Luther kun en inspirationskilde, forstået på den måde at man dømmer ham på hans argumenter. I synet på gengiftelse, jøder, økonomi og meget andet er Luther ingen autoritet.
Citat: forhold til det med autoritet, så opfører lutheranerne sig jo også som om, de er underlagt en paveautoritet. Denne pave hedder bare Martin Luther. Når han får Grev Lindgren til at skrive i en anden tråd:
Der er en verden til forskel på at hævde at noget er sandt, fordi en hvis person siger det ex cathedra, og så at hævde, at man ud fra biblen kan vide, hvad der er sandt og dermed også at den lutherske reformation havde ret. De to ting er faktisk modsætninger. Ex-cathedra-dgmet bygger netop på, at RKK anser skriften for at være uklar, mens troen på, at de lutherske bekendelsesskrifter er sande, bygger på, at vi ikke behøver en anden autoritet, da vi kan vide, hvad skriften siger.
Mht. den evindelige bskyldning mod lutheranere om at have Luther som pave, så vil jeg lige fastslå, at lutheranere ikke forpligter sig på Martin Luther, men på de lutherske bekendelsesskrifter, som minimum Den Augsburgske Bekendelse(skrevet af Philip Melanchthon) og Den Lille Katekismus. Hertil kommer for lutheranere internationalt resten af Konkordiebogen, som ligeledes er skrevet som bekendelsesskrfiter af flere forskellige lutherske teologer.
Interessant er det derfor, at det er DAnsk OAse, der i sit responsum til kritikken af Cantalamessa henviser til Luther selv, som en autoritet, som om Luthers privatskrifter havde en selvstændig autoritet imod de lutherske bekendelsesskrifter. Jeg er uenig i deres forståelse af luther og hans privatskrifter, men diskussionen er irrelevant. Hvad der er evangelisk-luthersk kristendom afgøres af de lutherske bekendelsesskrifter og ikke af biografiske lutherstudier.
Mht.din specifikke kritik af Grev Lindgrens udsagn om Sola Sciptura, så bygger kritikken på samme fejllæsning, som RKK gjorde af Luthers udsagn. At Ordet er alene er selvfølgelig i modsætning til noget ganske bestemt, nemlig det næste, Grev Lindgren nævner: menneskers indvirkning og fornemmelse. Og det kan man læse på hver eneste side af biblen. For at tage et eksempel; Jesu ypperstepræstelige bøn, Joh 17,17: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.
#73481 - 24/10/200614:02Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
[Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Jalokin
hvad er Martin Luthers syn på gengiftning? Det har jeg vist aldrig hørt om. Til gengæld har jeg hørt om hans syn på jøder.. , men det har vi været inde omkring flere gange, og jeg ved godt, at han kun var et menneske som os andre, så enhver kan tage fejl. Klart nok.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#73482 - 24/10/200614:07Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Pianist
TAK!!! for dit indlæg. Jeg er også lidt træt af, at katolske kristne tit er the bad guys pr. definition, inden man har hørt os åbne munden og sige så meget som et ord. Og lutheranske kristne er de korrekte og gode kristne, alene fordi de kalder sig lutheranske. Det er der ikke meget nuancerethed (øh?) i.
Det varmer rigtig meget, at du tør at være uenig med dine egne lutherske trosfæller. Specielt fordi Joppe og jeg er lidt ene høne og hanekylling i kurven herinde... Men igen, hvad havde vi regnet med på et lutheransk forum..??
Men..tak for dit indlæg.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#73483 - 24/10/200614:12Luther og gengiftning
[Re: tau]
Anonym
Anonym
Hej Tau!
Luthers syn på 'gengiftning' (altså at en skilt bliver gift igen) var, at der er tilfælde, hvor det ud fra Bibelen kan forsvares at en skilt gifter sig igen. Mange konservative lutheranere mener at gengiftning er forkert uanset hvilken årsag skilsmissen havde (det er fx. først på det seneste, at folkekirken er blevet mere 'luthersk' i den henseende).
Kort sagt handler det om, hvordan man tolker Matt 19,9 og 1 Kor 7,10-11.
#73485 - 24/10/200615:18Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Netop fordi Luther ikke er pave og ikke udtaler sig Ex-cathedra, er Luther værd at beskæftige sig mig, fordi han kun hævder én autoritær åbenbaring til mennesket, nemlig Ordet som i sig selv er en åbenbaring og har iboende kraft til at overbevise om synd og om nåde ved Ånden.
Når jeg, og andre med mig anvender Luthers og Melanchtons formuleringer, er det lige så meget for nemheds skyld, og da Melanchton var retoriker er det vel oplagt at han kunne byde ind, og helt ærligt, findes der ern bedre formulering end "Ordet alene", for der tales jo om selve Guds ord, det samme ord som skabte himmel og jord på syv dage?
Men der er forhåbentlig ikke tale om at man rubricerer katolikker som 'dårlige' og lutheranere som 'gode'.
Synes du virkelig ikke? Jeg synes kritikken af Cantalamessa er et godt bevis - kritikken går først og fremmest på, at han er katolik, men hvis folk gik hans teologi efter i sømmene ville de opdage, at de nok har mere til fælles med ham, end med nogen af andre talere/seminarholdere Oase inviterer med på SommerOase. Jeg oplever det som en katolik-forskrækkelse.
Jeg bygger det også på erfaringer og oplevelser gennem min opvækst i Luthersk Mission. Mit indtryk var, at man ikke var helt sikker på, om man kunne kalde katolikker for kristne - og man var i hvert fald slet ikke sikker på, at de blev frelst. Det var ikke noget, der blev snakket så højt om, men når jeg siden hen har snakket med mine jævnaldrende venner med LM-baggrund, så fortæller de, at de har haft samme oplevelse.
Citat:
Men der er immervæk en stor forskel på katolsk og luthersk teologi (og her taler jeg ikke om de liberale afarter). Så mit spørgsmål er: Ville det være hip som hap, hvis folkekirken underlagde sig paven og dermed også acceptere katolsk teologi og kirkeret?
Min pointe er, at man ikke kan sige, at "der er stor forskel på katolsk og luthersk teologi", fordi de to betegnelser dækker over så meget forskelligt. F.eks. er der i den katolske kirke også en karismatisk strømning og en konservativ strømning og alt muligt andet - ligesom den lutherske kirke har mange forskellige strømninger. Jeg kan da langt bedre identificere mig med Cantalamessa og den strømning han repræsenterer i den katolske kirke, end jeg kan identificere mig med en konservativ evangelisk-luthersk menighed.
Citat:
Der er ganske givet 'lutheranere', der tillægger Luther en form for pavelig autoritet. Men de fleste af os regner blot Luther som en stor man. For de fleste er Luther kun en inspirationskilde, forstået på den måde at man dømmer ham på hans argumenter. I synet på gengiftelse, jøder, økonomi og meget andet er Luther ingen autoritet.
Jeg er glad for at høre, at du har et nuanceret syn på Luther.
#73488 - 24/10/200615:36Re: Luther og gengiftning
tau
Ordstyrer
Bruger
Ja, jeg ved godt, at Luther var munk, før han blev gift. Såvidt jeg ved, var han Augustiner-munk, ikke?
Jeg har set filmen, "Luther", den er super god!!!! Fem stjerner. Ja, jeg har faktisk købt den på DVD for at ku se den flere gange. Synes den er rigtig god.
mvh Tau.
#73489 - 24/10/200615:41Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Hej pianisten!
Citat: Synes du virkelig ikke? Jeg synes kritikken af Cantalamessa er et godt bevis - kritikken går først og fremmest på, at han er katolik, men hvis folk gik hans teologi efter i sømmene ville de opdage, at de nok har mere til fælles med ham, end med nogen af andre talere/seminarholdere Oase inviterer med på SommerOase. Jeg oplever det som en katolik-forskrækkelse.
Ok, jeg er så naiv at jeg tænker, at der er en årsag til at han er katolik - og det er, at han har en katolsk kristendomsforståelse (teologi). Og katolsk teologi er i min optik en lære, der på mange måder er usund. Bl.a. fordi den på mange måder opmuntrer til lovtrældom.
Citat: Min pointe er, at man ikke kan sige, at "der er stor forskel på katolsk og luthersk teologi", fordi de to betegnelser dækker over så meget forskelligt.
Ja tak. Katolsk teologi er vel rimeligt snævert defineret fra Rom? Luthersk teologi er også en del mere veldefineret end hvad man kan få indtryk af fra diverse biskopper. Jeg betragter fx. ikke Jan Lindhart eller Keld Holm som evangelisk-lutherske (men derfor kan de jo sagtens kalde sig selv det alligevel).
Citat: Jeg er glad for at høre, at du har et nuanceret syn på Luther.
Hvis man er mere luthersk end Luther selv er man ikke luthersk
Citat: og helt ærligt, findes der ern bedre formulering end "Ordet alene", for der tales jo om selve Guds ord, det samme ord som skabte himmel og jord på syv dage?
For det første: Der er ingenting i denne verden, der er "alene". Verden er altså ikke skruet så enkelt sammen. Nåden er ikke alene. Ordet er ikke alene. Troen er ikke alene. Skriften er ikke alene.vOsv. osv. Det er meningsløst at tale om noget "alene".
For det andet: Måden er bruget "Ordet" på. Der er en uheldig tendens til at sætte lighedstegn mellem "Ordet" og "Skriften" eller "Bibelen.
Når der står "ord", "Guds ord" eller "ordet" i Bibelen, så betyder det aldrig "Bibelen". Af ganske logiske årsager - Bibelen blev først samlet 200 år senere (ca).
Jesus er Guds ord, ja. Og ordet "ord" er nok en uheldig oversættelse i dette tilfælde - det giver mulighed for den ovennævnte fejlslutning.
Der er en verden til forskel på at hævde at noget er sandt, fordi en hvis person siger det ex cathedra, og så at hævde, at man ud fra biblen kan vide, hvad der er sandt og dermed også at den lutherske reformation havde ret. De to ting er faktisk modsætninger. Ex-cathedra-dgmet bygger netop på, at RKK anser skriften for at være uklar, mens troen på, at de lutherske bekendelsesskrifter er sande, bygger på, at vi ikke behøver en anden autoritet, da vi kan vide, hvad skriften siger.
Jeg vil vove at påstå, at den autoritet, du tillægger din egen forståelse af bibelen, er mindst ligeså slemt som "ex cathedra". Hvis ikke værre, da "ex cathedra" kun er blevet brugt meget få gange i verdenshistorien, mens du altid vil møde mennesker med din egen "ex cathedra"-version af bibelen og kristendommen.
Jeg er enig i, at bibelen er sand - men jeg er ikke enig i, at du eller jeg eller Martin Luther eller nogen anden kan rumme den sandhed. Vores forsøg på at kapere Gud vil altid være fuld med fejl og mangler, og derfor er det fuldstændig åndsvagt at hævde at ens egen tro, ens egen måde at læse bibelen på og ens egen bekendelse er bedre end alle andres. Vi bliver nødt til at se med ydmyghed på vores egen forståelse af Gud og også på vores egne bekendelser - Gud er simpelthen for stor til andet!
Citat:
Mht.din specifikke kritik af Grev Lindgrens udsagn om Sola Sciptura, så bygger kritikken på samme fejllæsning, som RKK gjorde af Luthers udsagn. At Ordet er alene er selvfølgelig i modsætning til noget ganske bestemt, nemlig det næste, Grev Lindgren nævner: menneskers indvirkning og fornemmelse. Og det kan man læse på hver eneste side af biblen. For at tage et eksempel; Jesu ypperstepræstelige bøn, Joh 17,17: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.
Det er meget interessant, det du skriver her, for her reducerer du Jesu ord: "dit ord er sandhed" til at handle om bibelen. Bibelen eksisterede ikke på det tidspunkt, så hvorfor skulle Jesus referere til den?
Jeg tror ikke, at Jesus begrænsede Gud ved at sige: "dit ord er sandhed" - jeg tror tværtimod at han refererede til hele Guds væsen og Hans åbenbaring af sig selv som værende sandheden! Bibelen er en del af Guds åbenbaring - men kun en del!
Jeg forstår godt, hvorfor reformatorerne brugte slagordet: "Sola Scriptura", fordi der på den tid, var behov for at se på bibelen på en anden måde. Men i mine øjne bliver det groft misbrugt af mange lutherske i dag! De har reduceret Gud til bibelen - og det er ærgeligt, for Han er meget større!
Menneskers fornemmelse, tid, kultur, opdragelse og erfaring vil altid påvirke læsningen af bibelen. Det er der ikke noget galt med, det er bare vigtigt, at vi erkender det!
#73492 - 24/10/200616:00Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Pianist
(klapper i hænderne), hvor er jeg bare enig med dig.
Det er nemlig sandt, mener jeg, at Gud er større end Bibelens åbenbaring. Han åbenbarer sig også i vores handlinger og tanker, via sætninger og billeder, og dem kan vi så holde op mod Bibelen, hvis vi vil det, det kan give en tryghed at vide, at det man hører fra Gud også er i tråd med Bibelen. Sådan gør jeg selv, selvom jeg ikke er Sola Scriptura - tilhænger.
Og ja, vi må selvfølgelig godt mene, at vores egen tro er mere sand end andres på visse punkter, men dertil at være helt, helt sikker, det virker også mærkeligt på mig. For vi taler om tro, og hvordan kan vi så vide, at vi har ret? Det kan vi ikke. Vi ved ikke engang, om Gud overhovedet findes. Så lidt dumt at slå hinanden i hovedet med vores egen private Bibeltolkning, når vi kun har vores egen evne til at læse og tolke Bibelen med. Vi skal ikke tro, at vi har forstået hele Bibelen, for det mener jeg ikke, at noget menneske har og kan. Heller ikke paven, men det er så bare mig, der afviger fra alm. katolsk praksis på området. (Jeg mener dog, at paven er tættere på hele sandheden end os andre, men han har i min hjerne ikke forstået hele sandheden.)
mvh Tau.
Og katolsk teologi er i min optik en lære, der på mange måder er usund. Bl.a. fordi den på mange måder opmuntrer til lovtrældom.
Hate to be the one to break the news.. but..
Luthersk teologi er altså ikke ligefrem den "sundeste" selv. Der er en udbredt misforståelse, man kunne nærmest kalde det en myte, som af en eller anden grund trives særligt godt på kirkens såkaldte højrefløj, om at luthersk teologi skulle være "hævet over" andre.
Jeg har mødt det så tit, og kan ofte finde en, ganske givet pervers, fornøjelse i at ryste folk i deres grundvold ved at påpege de mange svagheder i såkaldt luthersk teologi.
Givet at der er svagheder i katolsk teologi, som der er det i pentekostal, liberal, ortodoks, anabaptistisk, og ikke mindst luthersk teologi. På fronten med sund/usund ville jeg nok ikke skyde med sten, hvis jeg var lutheraner..
Citat: Synes du virkelig ikke? Jeg synes kritikken af Cantalamessa er et godt bevis - kritikken går først og fremmest på, at han er katolik, men hvis folk gik hans teologi efter i sømmene ville de opdage, at de nok har mere til fælles med ham, end med nogen af andre talere/seminarholdere Oase inviterer med på SommerOase. Jeg oplever det som en katolik-forskrækkelse.
Ok, jeg er så naiv at jeg tænker, at der er en årsag til at han er katolik - og det er, at han har en katolsk kristendomsforståelse (teologi). Og katolsk teologi er i min optik en lære, der på mange måder er usund. Bl.a. fordi den på mange måder opmuntrer til lovtrældom.
Det lader til, at du mener, at verdens 1 milliard katolikker alle har præcis samme teologi? Mit indtryk af den katolske kirke er, at den er meget bred - meget bredere end den danske folkekirke f.eks.
Mht. lære: Jeg kunne sige det samme om lutherske kirker, som du siger om katolske, nemlig at jeg oplever en lære, der på mange måder er usund og opfordrer til lovtrældom - det tror jeg ikke, den katolske kirke har patent på!
Citat:
Citat: Min pointe er, at man ikke kan sige, at "der er stor forskel på katolsk og luthersk teologi", fordi de to betegnelser dækker over så meget forskelligt.
Ja tak. Katolsk teologi er vel rimeligt snævert defineret fra Rom? Luthersk teologi er også en del mere veldefineret end hvad man kan få indtryk af fra diverse biskopper. Jeg betragter fx. ikke Jan Lindhart eller Keld Holm som evangelisk-lutherske (men derfor kan de jo sagtens kalde sig selv det alligevel).
Som jeg også har skrevet ovenfor: Nej, katolsk teologi er langt bredere og varieret end luthersk teologi. Den katolske kirke er et studium i kirkelig enhed på trods af forskelligheder! Det kan måske netop lade sig gøre p.g.a. en samlende figur som Paven...?
Citat:
Citat: Jeg er glad for at høre, at du har et nuanceret syn på Luther.
Hvis man er mere luthersk end Luther selv er man ikke luthersk
#73495 - 24/10/200616:06Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin
hvordan mener du, at katolsk teologi opfordrer til lovtrældom? Meget har jeg hørt i min tid som katolik, men dette?? Hvor får du det fra? (Ikke sarkastisk ment).
Som jeg ser det, så fylder nåden rigtig meget hos os også.
Vi ved, at vi er frelst og retfærdiggjort af nåde, men gerningerne er det tegn, som hænger ved den sande tro på Gud, på Kristus. Gerningerne kan vi ikke være foruden. De følger automatisk med, når vi giver Gud plads i vores liv. Han virker dem i os og med vores "ja".
Lovtrældom? Nej, jeg er vist ikke helt med.
Jeg synes faktisk, at det er lidt synd, at man råber "lovtrældom" , blot fordi mange katolikker lever Evangeliet ud i gerning og handling. (ikke at lutheranere ikke handler godt!)
Jeg vil tilslutte mig den hl. Frans af Assisis ord:
Citat: Prædik altid Evangeliet, om nødvendigt brug ord.
Gerninger ér af det gode!!!!! Vores næste har brug for dem.
mvh Tau.
#73496 - 24/10/200616:09Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Pianist
nemlig - den Romersk katolske Kirke er et studium værd, når det gælder kirkelig enhed på trods af forskellighed. Vi rummer alt fra det meget karismatiske til det mere konservative og også de meget liberale katolikker. Se blot på munkevæsenet, hvor forskellige de retninger er. Der er alt, nærmest.
Og jeg tror også, at paven (som samlende figur) har en del af æren for, at vi kan være én Kirke trods alt.
mvh Tau.
(klapper i hænderne), hvor er jeg bare enig med dig.
Hej Tau - det er dejligt at høre!!
Citat:
Det er nemlig sandt, mener jeg, at Gud er større end Bibelens åbenbaring. Han åbenbarer sig også i vores handlinger og tanker, via sætninger og billeder, og dem kan vi så holde op mod Bibelen, hvis vi vil det, det kan give en tryghed at vide, at det man hører fra Gud også er i tråd med Bibelen. Sådan gør jeg selv, selvom jeg ikke er Sola Scriptura - tilhænger.
Det har du helt ret i - og det har jeg faktisk lært af en jesuitter præst/munk, der hedder Gerard Hughes. Han har skrevet en bog der hedder "Gud i ét og alt" - kender du den/ham?
Citat:
Og ja, vi må selvfølgelig godt mene, at vores egen tro er mere sand end andres på visse punkter, men dertil at være helt, helt sikker, det virker også mærkeligt på mig. For vi taler om tro, og hvordan kan vi så vide, at vi har ret? Det kan vi ikke. Vi ved ikke engang, om Gud overhovedet findes. Så lidt dumt at slå hinanden i hovedet med vores egen private Bibeltolkning, når vi kun har vores egen evne til at læse og tolke Bibelen med. Vi skal ikke tro, at vi har forstået hele Bibelen, for det mener jeg ikke, at noget menneske har og kan. Heller ikke paven, men det er så bare mig, der afviger fra alm. katolsk praksis på området. (Jeg mener dog, at paven er tættere på hele sandheden end os andre, men han har i min hjerne ikke forstået hele sandheden.)
Jeg tror ikke, man er tættere på sandheden, fordi man intellektuelt forstår bibelen bedre end andre. Man er tættere på sandheden, hvis man er tæt på Jesus - hvis man lever i liv i kærlighed til Gud og mennesker! Så lad os arbejde på det - både katolikker og lutheranere eller hvilke andre kasser, man nu kan li' at putte hinanden i...
#73499 - 24/10/200616:35Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Citat: Jeg er enig i, at bibelen er sand - men jeg er ikke enig i, at du eller jeg eller Martin Luther eller nogen anden kan rumme den sandhed. Vores forsøg på at kapere Gud vil altid være fuld med fejl og mangler, og derfor er det fuldstændig åndsvagt at hævde at ens egen tro, ens egen måde at læse bibelen på og ens egen bekendelse er bedre end alle andres. Vi bliver nødt til at se med ydmyghed på vores egen forståelse af Gud og også på vores egne bekendelser - Gud er simpelthen for stor til andet!
- Pianisten
Fin pointe med at vi ikke kan rumme sandheden i al sin fylde. Alligevel er den blevet os åbenbaret 'for a reason', tror jeg..
At se med ydmyghed på andres forståelse af Gud er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med ikke at have et ståsted og/eller en konfession?
For mig er det væsentligt at det genuine ønske om at lære af andre og se med åbne øjne på andres læsning af den gode bog ender i en slags kristen relativisme hvor alt er lige godt. Det giver I jo begge udtryk for at ikke alting er!
#73500 - 24/10/200616:45Re: Luther og bigami
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau og Jalokin
Jeg kommer lige til at tænke på, nu I taler om Luther og gengiftning, at Luther jo faktisk anbefalede Philip af Hessen at gifte sig med sin elskerinde uden at skille sig fra sin første hustru – tilsyneladende fordi han mente, at bigami var at foretrække frem for skilsmisse. Det synspunkt tror jeg også, de fleste, hvis ikke alle, lutheranere i dag vil tage kraftigt afstand fra. Man kan læse lidt mere af historien på Wikipedia.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#73501 - 24/10/200617:09Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pianist.
En almindelig fejlslutning, når der diskuteres sandhed, absolutter, forskellige tolkninger og holdninger mv. er for mig at se: At man tror, at forfægtelse af en absolut sandhed drejer sig om forfægtelse af "ens egne" meninger som de eneste rigtige, bare fordi de er "ens egne". Igen og igen hører man noget i retning af: Du tror, at din egen holdning er den eneste rigtige (eller din egen tro / bekendelse). Man sætter derved begrebet din egen i fokus, som om det var årsagen til at en sandhed var absolut - bare det, at det var ens egen og ikke en andens.
Og selvfølgelig er det forkert, hvis man siger noget i retning af, at min egen holdning er den eneste sande, fordi den er min egen. Men er det det, man siger, når man bekender sig til en absolut sandhed? Nej. Jesus er ikke sandheden, fordi det er mig selv, der tror på det, men fordi han selv siger det. Og fx. læren om retfærdiggørelsen af tro er ikke sand, fordi det er mig selv, der bekender det modsat en anden, men fordi det er Bibelens lære. Det er en væsentlig forskel. Hvis vi var opmærksomme på at undgå denne fejlslutning, ville en tro på noget absolut evt. se mindre arrogant ud? Fordi det ikke var "mig" og "mine holdninger", der var i centrum så?
Det er i øvrigt pudsigt, at en del af dem, der taler om, at der ikke er / at vi ikke kan erkende en absolut sandhed konfessionerne imellem, ikke tøver med at sige, at Jesus er den eneste sandhed modsat alle andre religioner. Hvorfor er det arrogant at hævde en absolut sandhed, når det handler om konfessioner, men ikke om religioner?
#73502 - 24/10/200618:11Luthersk teolgi er sundere
[Re: seeker]
Anonym
Anonym
Hej stef!
Citat: Luthersk teologi er altså ikke ligefrem den "sundeste" selv.
Så har jeg udtrykt mig upræcist. Jeg mener at luthersk teologi helt klart er sundere end katolsk teologi. Der var en årsag til at reformationen var helt nødvendig.
Og ja, det er formentlig også årsagen til, at jeg til enhver tid vil foretrække at være en del af en levende menighed, der har en evangelisk-luthersk teologi.
#73503 - 24/10/200618:18Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Hej pianisten!
Citat: Det lader til, at du mener, at verdens 1 milliard katolikker alle har præcis samme teologi? Mit indtryk af den katolske kirke er, at den er meget bred - meget bredere end den danske folkekirke f.eks.
Nej, flertallet af verdens 1 milliard katolikker har sikkert ligesåmeget til overs for kristendommen som det almindelige, danske folkekirkemedlem har det.
Citat: Mht. lære: Jeg kunne sige det samme om lutherske kirker, som du siger om katolske, nemlig at jeg oplever en lære, der på mange måder er usund og opfordrer til lovtrældom - det tror jeg ikke, den katolske kirke har patent på!
Ja, der har også været meget lovtrældom i lutherske kirker og menigheder. Men jeg tror ikke det skyldes luthersk teologi.
Og pt. tror jeg det snarere er 'ultraevangelisme', der er den usunde tendens, dvs. en fokusering på evangeliet, så man glemmer helliggørelsen (jf det at "køre evangelisk").
#73504 - 24/10/200618:28Misforståelse af Sola Scriptura
Anonym
Anonym
Hej tau!
Citat: Det er nemlig sandt, mener jeg, at Gud er større end Bibelens åbenbaring. Han åbenbarer sig også i vores handlinger og tanker, via sætninger og billeder, og dem kan vi så holde op mod Bibelen, hvis vi vil det, det kan give en tryghed at vide, at det man hører fra Gud også er i tråd med Bibelen.
Jeg tror du har misforstået Sola Scriptura. Der kunne siges meget, men her vil jeg kun sige, at Bibelen er kirkens absolutte autoritet. Og så vil en og anden selvfølgelig sige: Det er Jesus. Ja, det er rigtigt. Men det er fra Bibelen, at vi kan lære om Kristus. Så vi kan efterfølge ham og dermed erfare Gud selv og male Kristus for øjenene for andre.
Men ingen åbenbaring, ingen drøm osv. der kan ændre ved Bibelen.
Sola Scriptura er formentlig også årsagen til, at man i lutherkse kredse vil være lidt mere tilbageholdende med at argumentere for afgørende valg med, at Gud har givet en åbenbaring (jf Ruth Evensen, der så vidt jeg husker har sagt, at hun fik et kald til at købe Ungdomshuset).
Citat: Og ja, vi må selvfølgelig godt mene, at vores egen tro er mere sand end andres på visse punkter, men dertil at være helt, helt sikker, det virker også mærkeligt på mig.
Der er forskel på tro og teologi. Teologien er med til at skabe troen. Men din egen tro, kan kun Gud dømme. Teologi er også et spørgsmål om at give den bedste arv videre:
Guds ord det er vort arvegods, det skal vort afkoms være; Gud, giv os i vor grav den ros, vi holdt det højt i ære! Det er vor hjælp i nød, vor trøst i liv og død; o Gud! ihvor det går, lad dog, mens verden står, det i vor æt nedarves!
#73506 - 24/10/200618:44Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Hej tau!
Citat: Jeg synes faktisk, at det er lidt synd, at man råber "lovtrældom" , blot fordi mange katolikker lever Evangeliet ud i gerning og handling. (ikke at lutheranere ikke handler godt!)
Det håber jeg sandelig ikke passer! Selv er jeg meget inspireret af katolsk etik og den indsats som RKK gør for at hjælpe rundt omkring i verden og for at holde kristne familieværdier i hævd.
Jeg tænker (suprise) til den katolske teologi. Tidligere henviste jeg til seneste nr. af DBI-Posten. Jeg tillader mig at citere:
Ligesom vranglærerne, der kom til galaterne lavede kuk i retfærdiggørelsen hos dem, har den katolske kirkes lære om retfærdiggørelsen lavet kuk i den siden middelalderen. Dens lære blev officielt stadfæstet i udtrykt modsætning til den reformatoriske og bibelske ved det såkaldte Tridentinerkoncil, og denne position er der ikke blevet ændret en milimeter ved siden. ... Den lille forskel mellem den katolske lære og den bibelske og reformatoriske kan være svær at få øje på. ... Den katolske lære siger, at retfærdiggørelsen er en forvandlingsproces til det bedre inde i os. Den begynder i dåben og fortsætter med, at vi gør vores bedste med den nådekraft, som Gud giver. ... Den bibelske og reformatoriske lære er, at retfærdiggørelsen er en begivenhed, der sker uden for os i Guds hjerte. Begivenheden er selve Guds dommedagserklæring, der så at sige finder sted på forhånd. Og den sker i ét nu i det øjeblik, hvor Helligånden ved Guds Ord skaber troen på Jesus i vores hjerte.
Citat slut. Læs selv videre. Jeg tror ikke det vil være helt i orden at copy-paste hvad en anden mand har skrevet.
#73507 - 24/10/200621:57Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Nej der er ikke noget der står alene, og ganske rigtigt som det citeres, er Sola fide, Sola Gratia væsentlige elementer, men det jeg forsøgte, måske kejtet, at udtrykke, er at "Ordet Alene" udtrykker Bibelens autoritet som det sted hvor vi kan lære om Gud, og faktisk som det sted hvor Gud har åbenbaret sig for mennesker.
Citat: "Når der står "ord", "Guds ord" eller "ordet" i Bibelen, så betyder det aldrig "Bibelen". Af ganske logiske årsager - Bibelen blev først samlet 200 år senere (ca)."
I så fald har vi et divergerende skriftsyn, hvilket jeg alene kunne basere på Bibelens syn på sig selv, jvf. joh.1.1. men lad mig forsøge ad anden vej at underbygge hvorfor Bibelen med rette kan kaldes "Guds ord".
Starter vi med GT foreligger der både i Jesu referencer og i jødisk lærdom klar dokumentation for en kanon af loven, profeterne og skrifterne, en kanon som Jesus flittigt i NT refererer til som værende Guds ord, og tager vi kirkehistorien indover var disse bøger kendt og anvendtes som kanon allerede af det første menigheder, altså umiddelbart efter apostelmenighederne.
Tager vi så fat i NT, er kernespørgsmålet om det er Jesu autoritet vi møder i de 27 bøger eller ej. De første menigheder baserede sig ofte på mundtlige overleveringer fra apostlene, men efterhånden som tiden gik og få stadig havde hørt Ordet direkte fra apostlenes mund, blev de skriftlige overleveringer det primære udgangspunkt. Altså begynder der at tegne sig en skriftlig kanon, bestående af apostlenes nedskrevne overleveringer. Denne kanon blev dog udfordret af at forskellige vranglærer dukkede op med deres egne samlinger, deres egne bibler om man vil. Dette skabte en sand forvirring, og derfor kunne man på mødet i år 200 samle alle skrifter og vurderer hvilke der var bærer af Jesus autoritet og hvilke der ikke var, altså etablering af kanon og seperation af det apokryfe.
Dette kunne man fordi man opsatte nogle kriterier for afprøvning/udvælgelse (systematisk teologi om man vil).
1. Skriftet skulle være apostolsk - altså skrevet af en af apostlene, Paulus, Peter etc. Indbygget i dette kriterium er endvidere et tidsmæssigt kriterium, da ingen af apostlene eller personer i tilknytning dertil, levede efter ca. år 100, altså blev alle skrifter derefter diskvalificeret.
2. Skriftet skulle være i overensstemmelse med apostlenes lære - altså den lære som var blevet overleveret mundtligt, og gennem apostlenes breve.
3. Udbredelsen - i år 200 var kirken allerede spredt vidt og bredt, og man frasoterede hvad man betegnede som lokale skrifter, altså skulle alle dybest set være bekendt med et skrift, for at det kunne kanoniseres.
Disse er hovedkriterierne som var vurderingsgrundlag fra ca. år 200 til endelig afslutning år 367, hvor man betragter samlingen af NT som afsluttet.
Men Jesus har jo ikke været nede og skrive under på at dette er hans ord? Nej, men kanoniseringen af NT svarer historisk stort set til kanoniseringen af GT, som Jesus fuldt ud anerkendte.
Endvidere fastslår Jesus selv at hans ord altid følges af Ånden, hvilket Luther sådan set også mener når han siger "Ordet alene", og slutteligt må tilliden til Gud være, at han ikke havde tilladt hans kirke at eksisterer i 2000 år på et falsk grundlag.
Fin pointe med at vi ikke kan rumme sandheden i al sin fylde. Alligevel er den blevet os åbenbaret 'for a reason', tror jeg..
At se med ydmyghed på andres forståelse af Gud er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med ikke at have et ståsted og/eller en konfession?
Nej, selvfølgelig ikke - min pointe er, at det er okay at have en mening og en overbevisning, men hvis ikke der følger ydmyghed med den overbevisning, så bliver den skadelig! Vi må hele tiden være klar over, at vi blot er mennesker på vej!
Citat: For mig er det væsentligt at det genuine ønske om at lære af andre og se med åbne øjne på andres læsning af den gode bog ender i en slags kristen relativisme hvor alt er lige godt. Det giver I jo begge udtryk for at ikke alting er!
Nej, alt er ikke lige godt - men vi prøver jo bare allesammen at leve som efterfølgere af Jesus. Alle kirker har (forhåbentlig) nogle gode ting, men alle kirker har også nogle knap så gode ting. Det kan være svært at sætte fingeren på de dårlige steder, når man selv er vokset op i en bestemt sammenhæng.
Derfor har vi brug for hinanden, og vi må møde hinanden i ydmyghed og respekt og forsøge at lære af hinanden og ikke bare afskrive alt, vi ikke er enige i som vranglære og ubibelskhed.
#73509 - 24/10/200622:45Mennesker og engles tunger
Anonym
Anonym
Hej pianist!
Citat: Jeg tror ikke, man er tættere på sandheden, fordi man intellektuelt forstår bibelen bedre end andre. Man er tættere på sandheden, hvis man er tæt på Jesus - hvis man lever i liv i kærlighed til Gud og mennesker!
Det sidste er jeg enig i. Men det første er ingen modsætning. Paulus skriver (1 Kor 13):
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet.
Hvilket jeg læser som at kærligheden er vigtigst, men profetisk gave og menneskers og engles tunger bestemt ikke er ligegyldige...
#73510 - 24/10/200622:54Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej pianist
Citat: Jeg mener, at både betegnelsen "katolik" og betegnelsen "lutheraner" er så brede, at de næsten er blevet intetsigende. Vi kan ikke længere tale om, at katolikkerne er de dårlige og lutheranerne er de gode - for der er virkelig mange dårlige ting rundt omkring i både den lutherske og den katolske kirke, ligesom der heldigvis også er mange gode.
Jeg er helt chokeret over det du skriver her - det er en stor misforståelse at tale om gode/dårlige lutheranere og gode/dårlige katolikker.
Jesus siger: Ingen er god, undtagen Gud! Så der er ingen gode lutheranere, og ingen gode katolikker!
Det er eventuelt muligt at være mere eller mindre "god", men det jo overhovedet ikke det, det drejer sig om! Det drejer sig om på hvem og på hvad vi tror, og "vor tro er ej på hvadsomhelst, man kristendom vil nævne", som Grundtvig skrev.
Det er læren, vi taler om, og den er helt klart defineret, både hvad angår den evangelisk-lutherske, som står i bekendelsesskrifterne, og den katolske lære - .
I øvrigt er der helt sikkert et stort flertal af medlemmer af vores respektive kirkesamfund, som desværre ikke har noget indgående kendskab til hverken Bibelen eller deres kirkes lære ...
Men ifølge det nedfældede trosgrundlag er det altså Jesus og ikke Luther, som vi lutheranere tror på! Det de færreste af os, der har læst ret meget af, hvad Luther har skrevet (bortset fra den lille katekismus og et par af hans salmer) og desuden har han skrevet en del, som vi overhovedet ikke tror på!
Luther ville i øvrigt afsky tanken om at blive betragtet som autoritet. Hans (og de øvrige reformatorers) skelsættende betydning var at vise hen til Bibelen alene (Sola Scriptura) som Guds åbenbaring til os, idet han afviste pavens autoritet og ubibelske kirketraditioner som trosgrundlag.
Det var ved sine omhyggelige bibelstudier i klosteret, at han omsider i sin alvorlige troskrise og voldsomme anfægtelser (hvor han måtte erkende, at han umuligt kunne opfylde Guds lov og derfor følte sig fortabt) nåede frem til forløsning, frihed og fred med Gud ved at indse,
- at evangeliet er nåde og retfærdigørelse og frelse ved tro alene, og ikke ved de fromme bestræbelser og gode gerninger og bodsøvelser, som han forgæves havde kæmpet så hårdt for at retfærdiggøre sig selv med - og
- at det er gennem den hellige skrift og ingen andre steder, vi kan lære Guds væsen og hans vilje at kende.
#73511 - 24/10/200622:56Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Citat:
Derfor har vi brug for hinanden, og vi må møde hinanden i ydmyghed og respekt og forsøge at lære af hinanden og ikke bare afskrive alt, vi ikke er enige i som vranglære og ubibelskhed.
- Pianisten
Jeg er rigtig glad for det du skriver, skønt med din understregning af ydmyghedens plads i broder/søster-forholdet, som det jo virkelig er.
Men netop for at vi skal kunne nærme os hinanden i ydmyghed, kærlighed og nysgerrighed (!) er det jo også vigtigt at vi har fået defineret hvad det så er der er at betegne som vranglære. Jeg mener sådan set det er ret væsentligt på den måde at kridte en bane op, hvorpå man som kristne bevæger sig og anerkender at andre, der også er her - er kristne ligeså.
Lausanne-bevægelsen har et dokument, Evangelisk Alliance har vist et 'charter', IFES (internationalt KFS) har et 'doctrinal basis') osv.
Alle disse ting anser jeg som værende vigtige - og de er jo netop en måde at indkredse og sætte nogle rammer for hvordan bibelen skal læses. Hvad siger du til det?
En almindelig fejlslutning, når der diskuteres sandhed, absolutter, forskellige tolkninger og holdninger mv. er for mig at se: At man tror, at forfægtelse af en absolut sandhed drejer sig om forfægtelse af "ens egne" meninger som de eneste rigtige, bare fordi de er "ens egne". Igen og igen hører man noget i retning af: Du tror, at din egen holdning er den eneste rigtige (eller din egen tro / bekendelse). Man sætter derved begrebet din egen i fokus, som om det var årsagen til at en sandhed var absolut - bare det, at det var ens egen og ikke en andens.
Og selvfølgelig er det forkert, hvis man siger noget i retning af, at min egen holdning er den eneste sande, fordi den er min egen. Men er det det, man siger, når man bekender sig til en absolut sandhed? Nej. Jesus er ikke sandheden, fordi det er mig selv, der tror på det, men fordi han selv siger det. Og fx. læren om retfærdiggørelsen af tro er ikke sand, fordi det er mig selv, der bekender det modsat en anden, men fordi det er Bibelens lære. Det er en væsentlig forskel. Hvis vi var opmærksomme på at undgå denne fejlslutning, ville en tro på noget absolut evt. se mindre arrogant ud? Fordi det ikke var "mig" og "mine holdninger", der var i centrum så?
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at Jesus er sandheden! Det er det eneste, vi har at holde os til! Men når du begynder at bevæge dig videre til lære-spørgsmål, så bliver det altså en anden sag!
Jeg tror også, at vi bliver retfærdiggjorte af tro, og det tror næsten alle verdens kristne så vidt jeg ved - ja, også den katolske kirke! Men når du siger, at bibelen siger det ene og det andet i forskellige lære-spørgsmål, så vil det altid være din tolkning af bibelen, der kommer til udtryk. Det kan være en vægtlægning på nogle vers frem for andre eller en forståelse som er så dybt lagret i en p.g.a. opdragelse (læs: indoktrinering ).
Igen: det er der ikke noget galt i, det er bare vigtigt at være klar over det!!
Jeg tror også på én absolut sandhed - han hedder Jesus! Men det er ikke menneskeligt muligt at putte denne person ned i en kasse, der hedder: "Den rette lære". Det er Gud simpelthen for stor til.
Citat:
Det er i øvrigt pudsigt, at en del af dem, der taler om, at der ikke er / at vi ikke kan erkende en absolut sandhed konfessionerne imellem, ikke tøver med at sige, at Jesus er den eneste sandhed modsat alle andre religioner. Hvorfor er det arrogant at hævde en absolut sandhed, når det handler om konfessioner, men ikke om religioner?
Orv, nu bliver det interessant... Jeg har ikke nogle færdige holdninger og meninger om andre religioner - men jeg tror, at Gud er virksom i alle mennesker og elsker dem! Jeg tror også, at vi kan lære noget om Gud af de mennesker, vi møder - også mennesker som ikke er kristne - for jeg tror, de allerede har en Guds-erfaring alene ved at være skabt i Hans billede og leve på Hans forunderlige jord. Er det arrogant?
#73513 - 24/10/200623:01I den anden grøft
Anonym
Anonym
Hej pianist!
Citat: Jeg bygger det også på erfaringer og oplevelser gennem min opvækst i Luthersk Mission. Mit indtryk var, at man ikke var helt sikker på, om man kunne kalde katolikker for kristne - og man var i hvert fald slet ikke sikker på, at de blev frelst. Det var ikke noget, der blev snakket så højt om, men når jeg siden hen har snakket med mine jævnaldrende venner med LM-baggrund, så fortæller de, at de har haft samme oplevelse.
Jeg kan såmænd godt genkende sådanne tendenser Men selv om man kan være sur over meget i LM eller andre menigheder, er der er vel ingen grund til at gå i den anden grøft? Vores synspunkter skulle jo gerne være velovervejede ud fra Skriften, og ikke bare en eller anden mere eller mindre sofistikeret modreaktion på noget vi har oplevet?
Jeg er rigtig glad for det du skriver, skønt med din understregning af ydmyghedens plads i broder/søster-forholdet, som det jo virkelig er.
Men netop for at vi skal kunne nærme os hinanden i ydmyghed, kærlighed og nysgerrighed (!) er det jo også vigtigt at vi har fået defineret hvad det så er der er at betegne som vranglære. Jeg mener sådan set det er ret væsentligt på den måde at kridte en bane op, hvorpå man som kristne bevæger sig og anerkender at andre, der også er her - er kristne ligeså.
Lausanne-bevægelsen har et dokument, Evangelisk Alliance har vist et 'charter', IFES (internationalt KFS) har et 'doctrinal basis') osv.
Alle disse ting anser jeg som værende vigtige - og de er jo netop en måde at indkredse og sætte nogle rammer for hvordan bibelen skal læses. Hvad siger du til det?
Jeg tror, det er godt at sætte ord på sin tro, og jeg tror, det er rigtig godt at arbejde med nogle rammer. Det er vi mennesker simpelthen nødt til!
Men jeg tror stadigvæk, at man skal bevare en vis ydmyghed i al teologisk arbejde, for ligegyldigt hvad man siger om Gud vil det begrænse Ham - alene det at forsøge at forklare Ham i menneskelige ord er en begrænsning!
Og så tror jeg man skal passe meget på med at sætte lave kasser, hvor man sætter betegnelser som "kristne", "ikke-kristne", "bibeltro kristne" osv. Det er vi mennesker enormt gode til, men det tror jeg ikke er særlig frugtbart!
Citat: Jeg bygger det også på erfaringer og oplevelser gennem min opvækst i Luthersk Mission. Mit indtryk var, at man ikke var helt sikker på, om man kunne kalde katolikker for kristne - og man var i hvert fald slet ikke sikker på, at de blev frelst. Det var ikke noget, der blev snakket så højt om, men når jeg siden hen har snakket med mine jævnaldrende venner med LM-baggrund, så fortæller de, at de har haft samme oplevelse.
Jeg kan såmænd godt genkende sådanne tendenser Men selv om man kan være sur over meget i LM eller andre menigheder, er der er vel ingen grund til at gå i den anden grøft? Vores synspunkter skulle jo gerne være velovervejede ud fra Skriften, og ikke bare en eller anden mere eller mindre sofistikeret modreaktion på noget vi har oplevet?
Mvh. Jalokin
Jeg mener nu ikke, at min holdning er så ekstrem. Men jeg giver dig ret i, at man skal passe på ikke at hoppe over i den anden grøft, når man har været udsat for dårlig teologi!
Og jeg ser absolut ingenting i bibelen, der skulle indikere at katolikker ikke er kristne!!
#73516 - 24/10/200623:10Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Citat:
Jeg tror, det er godt at sætte ord på sin tro, og jeg tror, det er rigtig godt at arbejde med nogle rammer. Det er vi mennesker simpelthen nødt til!
Men jeg tror stadigvæk, at man skal bevare en vis ydmyghed i al teologisk arbejde, for ligegyldigt hvad man siger om Gud vil det begrænse Ham - alene det at forsøge at forklare Ham i menneskelige ord er en begrænsning!
Og så tror jeg man skal passe meget på med at sætte lave kasser, hvor man sætter betegnelser som "kristne", "ikke-kristne", "bibeltro kristne" osv. Det er vi mennesker enormt gode til, men det tror jeg ikke er særlig frugtbart!
- Pianisten
Okay, så bliver jeg altså nødt til at spørge dig: Hvornår er der så ikke længere tale om kristendom og hvordan vurderer man det? Altså - hvornår er kristendommen ikke længere kristen? Hvor går grænsen?
For mig handler det ikke om at begrænse Gud, men kristendommen. Jeg mener der er en forskel...
Ja, fedt nok, dejlig negativ indstilling... ... men jeg tror som sagt det er væsentligt for at bevare en tryghed i ydmygheden!
#73517 - 24/10/200623:35Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Hej pianist!
Citat: Men jeg tror stadigvæk, at man skal bevare en vis ydmyghed i al teologisk arbejde, for ligegyldigt hvad man siger om Gud vil det begrænse Ham - alene det at forsøge at forklare Ham i menneskelige ord er en begrænsning!
Enig (men det er vel ikke forkert at forsøge at forklare Gud). Men som jeg læser dine indlæg, så får jeg fornemmelsen at det du slår til lyd for, i praksis vil føre til mere end ydmyghed. At det i praksis tangerer en form for selv-udslettende ydmyghed, hvor man helt opgiver tanken om at man kan have forstået noget rigtigt.
Nå, det var vist mest at alt en kommentar om, hvordan jeg læser det.
Okay, så bliver jeg altså nødt til at spørge dig: Hvornår er der så ikke længere tale om kristendom og hvordan vurderer man det? Altså - hvornår er kristendommen ikke længere kristen? Hvor går grænsen?
Godt spørgsmål! Jeg tror, jeg prøver at reflektere lidt over det med nogle løse tanker:
For mig er betegnelsen kristendom lidt intetsigende. Jeg ser f.eks. mere af Jesus i mine kirkefremmede venner, der laver frivilligt arbejde i en varmestue, end jeg ser i en kristen, der fordømmer andre mennesker. Så jeg er ikke sikker på, at man bare kan bedømme kristendom ud fra bekendelser!
I virkeligheden er betegnelsen "kristne" (i forståelsen: mennesker, der bekender sig til den kristne tro") lidt udvandet p.g.a. af den store mængde af kulturkristne. Måske burde vi definere os selv som efterfølgere af Jesus i stedet for. Det virker på den anden side også lidt ekskluderende...
I alle forhold må Jesus jo være vores forbillede, og mit indtryk er, at han var ligeglad med, hvad folks betegnelser var - han kom for at proklamere Guds rige. Måske er kristendommen ikke længere kristen, når den holder op med at proklamere Guds rige...?
Citat:
For mig handler det ikke om at begrænse Gud, men kristendommen. Jeg mener der er en forskel...
Jeg kan sagtens se at Gud, og kristendommen ikke er det samme - god iagttagelse! Men spørgsmålet er: er det så ikke ligegyldigt at definere kristendom?
Citat:
Ja, fedt nok, dejlig negativ indstilling... ... men jeg tror som sagt det er væsentligt for at bevare en tryghed i ydmygheden!
Det er helt i orden! Når man er i gang med at dekonstruere sine gamle kasser, så har tingene tendens til at blive lidt flydende. Jeg tror nu ikke, vi skal være så bange for at smide lidt tryghed overbords - hvis der er noget, kirken i DK har brug for, så er det noget mere utryghed!!
Citat: Men jeg tror stadigvæk, at man skal bevare en vis ydmyghed i al teologisk arbejde, for ligegyldigt hvad man siger om Gud vil det begrænse Ham - alene det at forsøge at forklare Ham i menneskelige ord er en begrænsning!
Enig (men det er vel ikke forkert at forsøge at forklare Gud). Men som jeg læser dine indlæg, så får jeg fornemmelsen at det du slår til lyd for, i praksis vil føre til mere end ydmyghed. At det i praksis tangerer en form for selv-udslettende ydmyghed, hvor man helt opgiver tanken om at man kan have forstået noget rigtigt.
Nej, vi bliver jo nødt til at prøve at sætte nogle ord på vores tro og vores længsel efter Gud - jeg er helt sikker på, at Gud ønsker det og glæder sig over det!
Jeg kan godt se, at det kan virke som en selvudslettende ydmyghed (og det kan godt være, at jeg her hopper over i den anden grøft for at illustrere min pointe), men jeg synes faktisk ikke at respekten for andres teologi og oplevelse af Gud betyder, at min egen får mindre værdi. Tværtimod - jeg oplever, at jo mere ydmyg jeg bliver omkring mit eget billede af Gud, jo mere får Gud plads til at være Gud og justere mine skæve forestillinger om Ham!
Det som slår mig ved mennesker, der har levet et helt liv i efterfølgelse af Jesus er, hvor ydmyge de er omkring det! Jeg tror, at en sund ydmyghed er et tegn på en så stor tillid til Jesus, at man kan lade andre komme med deres bud uden at blive bange!
#73520 - 25/10/200600:02Respekten for andres teologi
Anonym
Anonym
Citat: ... men jeg synes faktisk ikke at respekten for andres teologi [og oplevelse af Gud betyder], at min egen får mindre værdi.
(jeg har tilføjet paranteserne [] ).
Respekt eller ej, så kommer der nogle punkter, hvor to forskellige teologier simpelthen ikke kan være lige værdifulde, simpelthen fordi de er indbyrdes modstridende.
Et eksempel: Er gengiftning forkert eller ej? Jeg kan have respekt for andres tolkning. Men det ændrer ikke ved, at svaret har betydning både for den enkelte kristne, og for hvordan menigheden ledes.
Jeg ville også have skrevet noget om eskatologien, men det er vidst et dårligt eksempel
#73521 - 25/10/200600:10Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Citat:
Godt spørgsmål! Jeg tror, jeg prøver at reflektere lidt over det med nogle løse tanker:
For mig er betegnelsen kristendom lidt intetsigende. Jeg ser f.eks. mere af Jesus i mine kirkefremmede venner, der laver frivilligt arbejde i en varmestue, end jeg ser i en kristen, der fordømmer andre mennesker. Så jeg er ikke sikker på, at man bare kan bedømme kristendom ud fra bekendelser!
I virkeligheden er betegnelsen "kristne" (i forståelsen: mennesker, der bekender sig til den kristne tro") lidt udvandet p.g.a. af den store mængde af kulturkristne. Måske burde vi definere os selv som efterfølgere af Jesus i stedet for. Det virker på den anden side også lidt ekskluderende...
I alle forhold må Jesus jo være vores forbillede, og mit indtryk er, at han var ligeglad med, hvad folks betegnelser var - han kom for at proklamere Guds rige. Måske er kristendommen ikke længere kristen, når den holder op med at proklamere Guds rige...?
Når man er i gang med at dekonstruere sine gamle kasser, så har tingene tendens til at blive lidt flydende. Jeg tror nu ikke, vi skal være så bange for at smide lidt tryghed overbords - hvis der er noget, kirken i DK har brug for, så er det noget mere utryghed!!
- Pianisten
Jeg sætter virkelig pris på din positive dagsorden.
MEN.. det lyder næsten unitarisk, det her, hvis vi ikke kan definere kristendommen som kristen længere. Du taler om efterfølgelse af Jesus. Hvad er så det? Er det at døbe og til hvem og hvordan? Og hvad med nadver? Osv.. Det er jo ikke bare teologiske spidsfindigheder, men taler stærkt om hvem vi mener Jesus er.
Da øst og vestkirken gik fra hinanden var det bl.a. på grund af østkirkens insisteren på ikke at formulere forklarende dogmer om alting. Det synes jeg er en god ide! - for der er klart uforklarligt gods i kristendommen i massevis! Og det skal vi stå ved.
Men man holdt sig stadig indenfor en teologisk ramme og forståelse af hvad kristendom var. Der er blevet og bliver lavet meget lort i kristendommens navn, men det skal ikke forhindre os i at tilbageerobre begrebet positivt - netop derfor skal vi have et billede af hvad kristendommen er, ikke som en kasse, men også for at kunne fortælle mennesker klart hvad det er (og ikke er) og lade friheden i evangeliet råde over os.
#73522 - 25/10/200601:05Hvad er kristendom egentlig
Anonym
Anonym
Hej pianisten!
Citat: For mig er betegnelsen kristendom lidt intetsigende. Jeg ser f.eks. mere af Jesus i mine kirkefremmede venner, der laver frivilligt arbejde i en varmestue, end jeg ser i en kristen, der fordømmer andre mennesker. Så jeg er ikke sikker på, at man bare kan bedømme kristendom ud fra bekendelser!
Er du ikke snublende nær på at sige, at Jesu død på korset ikke er centralt i kristendommen? Forstået på den måde, at det ikke betyder så meget, om man tror på det eller ej?
I så fald har vi et divergerende skriftsyn, hvilket jeg alene kunne basere på Bibelens syn på sig selv, jvf. joh.1.1. men lad mig forsøge ad anden vej at underbygge hvorfor Bibelen med rette kan kaldes "Guds ord".
l
At vi har et divergerende skriftsyn er nok hævet over enhver tvivl, men hvad joh 1,1 har med det at gøre forstår jeg ikke helt.
Det er netop det, jeg mener med at "Guds ord" ikke betyder "Bibelen".
Johannes bruger ordet "logos" og det har ikke noget som helst at gøre med det vi i dag forstår som "ord". Han knytter til ved græsk filosofi, hvor logos var "verdensordenen" el "det øverste princip". Meget vovet gjort forøvrigt - kontekstualisering så det kan mærkes.
Desuden har jeg aldrig skrevet, at Bibelen ikke er Guds ord. Jeg mener, at den er 100% Guds ord og 100% menneskers ord.
Problemet er, at vi læser Bibelen ud for vores egen forståelse af begrebet "sandhed". Bibelen gør ikke krav på at indeholde "sandheden" forstået som faktuel sandhed. Du kan ikke dissekere bibelen og komme frem til et facit. En rigtig læsning. Du kan derimod arbejde med den og på den måde lade den påvirke dit liv. Bibelen er "sand", fordi den fortæller Guds historie. Det er den måde Gud arbejder på - procesorienteret.
Citat:
Endvidere fastslår Jesus selv at hans ord altid følges af Ånden, hvilket Luther sådan set også mener når han siger "Ordet alene", og slutteligt må tilliden til Gud være, at han ikke havde tilladt hans kirke at eksisterer i 2000 år på et falsk grundlag.
Igen Jesus' ord er ikke begrænset til Bibelen. Og der er ikke nogen, der taler om "falsk grundlag" (ikke mig i hvert fald) - men derimod at vi bliver nødt til at læse Bibelen ud fra dens egne forudsætninger i stedet for ud for vores.
Citat: For mig er betegnelsen kristendom lidt intetsigende. Jeg ser f.eks. mere af Jesus i mine kirkefremmede venner, der laver frivilligt arbejde i en varmestue, end jeg ser i en kristen, der fordømmer andre mennesker. Så jeg er ikke sikker på, at man bare kan bedømme kristendom ud fra bekendelser!
Er du ikke snublende nær på at sige, at Jesu død på korset ikke er centralt i kristendommen? Forstået på den måde, at det ikke betyder så meget, om man tror på det eller ej?
Mvh. Jalokin
Hej Jalokin
Jeg vil gerne pointere, at ovenstående tanker var mere reflektion end færdige holdninger om begrebet kristendom.
Men jeg mener faktisk ikke, at kristendom skal reduceres til at handle om, hvad der sker efter man dør! Jesu død og LIV er centralt i kristendommen, fordi her bryder Guds rige frem i verden. Jeg synes det er interessant hvorfor Jesus sagde: "Følg mig", og ikke "tro mig" eller "hør mig". Der er kun en måde at tro på Jesus, det er ved at følge ham!
Jeg synes ikke, at jeg giver Jesu død en mere perifer plads blot fordi, jeg betegner kristendom som at være efterfølger af Jesus - tværtimod får Jesu død måske en mere central plads...
Jeg sætter virkelig pris på din positive dagsorden.
MEN.. det lyder næsten unitarisk, det her, hvis vi ikke kan definere kristendommen som kristen længere. Du taler om efterfølgelse af Jesus. Hvad er så det? Er det at døbe og til hvem og hvordan? Og hvad med nadver? Osv.. Det er jo ikke bare teologiske spidsfindigheder, men taler stærkt om hvem vi mener Jesus er.
Da øst og vestkirken gik fra hinanden var det bl.a. på grund af østkirkens insisteren på ikke at formulere forklarende dogmer om alting. Det synes jeg er en god ide! - for der er klart uforklarligt gods i kristendommen i massevis! Og det skal vi stå ved.
Men man holdt sig stadig indenfor en teologisk ramme og forståelse af hvad kristendom var. Der er blevet og bliver lavet meget lort i kristendommens navn, men det skal ikke forhindre os i at tilbageerobre begrebet positivt - netop derfor skal vi have et billede af hvad kristendommen er, ikke som en kasse, men også for at kunne fortælle mennesker klart hvad det er (og ikke er) og lade friheden i evangeliet råde over os.
Mine tanker omkring omkring begrebet kristendom er også affødt af den store negativitet, der efterhånden ligger i det ord. Ordet kristendom er så belastet, at det næsten er ubrugeligt. Men lad os da tilbageerobre begrebet og putte noget mening ind i det igen!!
Jeg tror ikke, at der er noget galt med at definere sin tro, og jeg holder meget af vores bekendelser, fordi de netop sætter ord på det fællesskab vi har med så mange kristne igennem historien. Det er fantastisk. Men vi bliver nødt til at forholde os ydmygt til alt det, vi siger om Gud!
Bekendelser og tros-formuleringer er gode, hvis de inspirerer mennesker til at følge Jesus og derved fremelsker kærlighed og liv! Bekendelser er knap så gode, hvis de bruges til at dømme andre mennesker og medfører splid og fjendskab! Det kan lyde paradoksalt, men hvis vores bekendelse fører til, at vi ikke elsker vores næste som os selv - så er der noget galt med indstillingen til den bekendelse!
#73528 - 25/10/200613:25Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Anonym
Anonym
Citat: Mine tanker omkring omkring begrebet kristendom er også affødt af den store negativitet, der efterhånden ligger i det ord. Ordet kristendom er så belastet, at det næsten er ubrugeligt. Men lad os da tilbageerobre begrebet og putte noget mening ind i det igen!!
Jeg tror ikke, at der er noget galt med at definere sin tro, og jeg holder meget af vores bekendelser, fordi de netop sætter ord på det fællesskab vi har med så mange kristne igennem historien. Det er fantastisk. Men vi bliver nødt til at forholde os ydmygt til alt det, vi siger om Gud!
Bekendelser og tros-formuleringer er gode, hvis de inspirerer mennesker til at følge Jesus og derved fremelsker kærlighed og liv! Bekendelser er knap så gode, hvis de bruges til at dømme andre mennesker og medfører splid og fjendskab! Det kan lyde paradoksalt, men hvis vores bekendelse fører til, at vi ikke elsker vores næste som os selv - så er der noget galt med indstillingen til den bekendelse!
Giver det mening?
- Pianisten
Det kan du tro, det gør. Som lutheranere lever vi endda i slipstrømmen fra Luther selv, som ikke holdt sig tilbage fra farverige gloser. Nogle gange er det som om at det næsten er et ideal at reagere meget voldsomt og fjendtligt...
#73529 - 25/10/200613:49Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Pianist
Citat: Det har du helt ret i - og det har jeg faktisk lært af en jesuitter præst/munk, der hedder Gerard Hughes. Han har skrevet en bog der hedder "Gud i ét og alt" - kender du den/ham?
Nej. Men han lyder som en viis mand. Nej, seriøst, så lyder det spændende. Jeg kender dog ikke personligt nogen jesuitter. Jeg kender en håndfuld franciskanere og nogle asumptionssøstre, men altså ingen af de kloge jesuitter hoveder...en skam egentlig. Er de overhovedet repræsenteret i DK, jeg tror det ikke.
Til det sidste, du skriver, så ja, man er tæt på sandheden, når man kender Jesus. Men jeg vil godt medgive flere herinde i, at det (måske?) først og fremmest er via Bibelen, at vi kender Ham. Men sandelig!! også via personlige budskaber og åbenbaringer, billeder, tanker og ord.
mvh tau.
#73530 - 25/10/200618:32Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
Nikolaj
Bruger
Hej Stef; du skriver (til Lindgren)
Citat: Johannes bruger ordet "logos" og det har ikke noget som helst at gøre med det vi i dag forstår som "ord". Han knytter til ved græsk filosofi, hvor logos var "verdensordenen" el "det øverste princip".
Pas nu lige på. Der var nok alligevel en grund til, at Heraklit og stoikerne lige netop brugte ordet logos. Og jeg tror da, at ord er det nærmeste, vi på dansk kommer en dækkende oversættelse, selv om logos' betydningsspektrum umiddelbart er noget bredere end ords.
Særligt i en jødisk-kristen sammenhæng giver det vel mening at give ord en bredere betydning i retning af verdensorden, da Gud jo skabte verden ved sit ord (eller sin tale, som logos jo også kan betyde).
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Citat: Jeg vil vove at påstå, at den autoritet, du tillægger din egen forståelse af bibelen, er mindst ligeså slemt som "ex cathedra". Hvis ikke værre, da "ex cathedra" kun er blevet brugt meget få gange i verdenshistorien, mens du altid vil møde mennesker med din egen "ex cathedra"-version af bibelen og kristendommen. Jeg er enig i, at bibelen er sand - men jeg er ikke enig i, at du eller jeg eller Martin Luther eller nogen anden kan rumme den sandhed. Vores forsøg på at kapere Gud vil altid være fuld med fejl og mangler, og derfor er det fuldstændig åndsvagt at hævde at ens egen tro, ens egen måde at læse bibelen på og ens egen bekendelse er bedre end alle andres. Vi bliver nødt til at se med ydmyghed på vores egen forståelse af Gud og også på vores egne bekendelser - Gud er simpelthen for stor til andet!
Det er utroligt med hvilken skråsikker ex-cathedra-absolutisme du kan hævde din egen erkendelsesteori alt imens du anklager mig for det samme. Men i tolerancens navn går det vel at kalde andres holdning for "åndssvag" i stedet for blot falsk og forkert. Det illustrerer meget godt, hvordan postmodernister i tolerancens navn altid angriber folk moralsk, hvor der i virkeligheden er tale om en grundlæggende uenighed og hverken åndssvage eller hovmod.
Nå, men nu til sagen. Hvor meget du end måtte synes, at mit syn er værre end pavens, så er det ikke sandt, at det er i samme kategori. Jeg synes ikke, at jeg behøver at forklare forskellen igen, men da du ikke forholder dig til det, jeg skriver, må jeg alligevel gentage mig selv:
Jeg hævder ikke, at et udsagns sandhed eller visheden derom beror på, om jeg hævder dette udsagns sandhed eller ej. Det er den romersk-katolske mening, som bygger på den forudsætning(ligesom dig), at Skriften er uklar.
Min holdning er den fuldstændigt modsatte, at Skriften er klar, at den kan forstås pg at det er både teoretisk og praktisk muligt, omend nogen gange besværligt, at finde frem til, hvad den siger. Derfor behøver vi ingen pave og ingen udeover Skriften kan tale ex cathedra. Det har du selvfølgelig lov at være uenig i, men du bør forholde dig til mit faktiske standpunkt i stedet for blot dine egne luftkasteller.
Citat: Det er meget interessant, det du skriver her, for her reducerer du Jesu ord: "dit ord er sandhed" til at handle om bibelen. Bibelen eksisterede ikke på det tidspunkt, så hvorfor skulle Jesus referere til den?
Nej, det gør jeg faktisk ikke. At reducere vil sige at sige, at man begrænser et begreb. Det gør jeg ikke. Det gør man derimod, hvis man ekskluderer biblen. Debatten handlede desuden om Guds talte/skrevne ord versus "personen Jesus". At Gudtalte sit ord direkte til apostlene og gennem Jesus er jeg ikke i tvivl om. Og at Jesus her også inkluderer det direkte ord, vil jeg gerne indrømme. Men vores eneste adgang til det ord går gennem det, han har nedskrevet i biblen.
Citat: Jeg forstår godt, hvorfor reformatorerne brugte slagordet: "Sola Scriptura", fordi der på den tid, var behov for at se på bibelen på en anden måde. Men i mine øjne bliver det groft misbrugt af mange lutherske i dag! De har reduceret Gud til bibelen - og det er ærgeligt, for Han er meget større!
Reformatorerne brugte både slagordet imod papisterne og mod sværmerne, hvor begge parter minder om postmoderne evangelikalisme i deres erkendelsesteori. Hvis du kan påvise at reformatorerne brugte det på en anden måde, vil jeg da gerne høre argumenterne. Eller synes jeg det er en løs påstand, at vi skulle misbruge begrebet.
Jeg afviser ikke, at Gud er større end biblen. Gud åbenbarere sig også i naturen, men kun i sin lov og i sin magt, ikke i sin nåde og barmhjertighed. Den åbenbares gennem evangeliet, og det er det alene, som frelser. Af andre veje lærer vi kun Gud at kende i sin hellighed og majestæt, og det fører kun til fordømmelse.
Citat: Menneskers fornemmelse, tid, kultur, opdragelse og erfaring vil altid påvirke læsningen af bibelen. Det er der ikke noget galt med, det er bare vigtigt, at vi erkender det!
Det er et dogme, som gentages ofte af postmodernister. Det er bare sjældent man hører et argument for det, udover den logiske fejlslutning, at fordi det ofte er tilfældet, er det også per definition tilfældet. Man slutter fra et stykke sociologosik empiri til et erkendelsesteoretisk princip, hvilket man simpelthen ikke kan.
Citat: Jeg vil vove at påstå, at den autoritet, du tillægger din egen forståelse af bibelen, er mindst ligeså slemt som "ex cathedra". Hvis ikke værre, da "ex cathedra" kun er blevet brugt meget få gange i verdenshistorien, mens du altid vil møde mennesker med din egen "ex cathedra"-version af bibelen og kristendommen. Jeg er enig i, at bibelen er sand - men jeg er ikke enig i, at du eller jeg eller Martin Luther eller nogen anden kan rumme den sandhed. Vores forsøg på at kapere Gud vil altid være fuld med fejl og mangler, og derfor er det fuldstændig åndsvagt at hævde at ens egen tro, ens egen måde at læse bibelen på og ens egen bekendelse er bedre end alle andres. Vi bliver nødt til at se med ydmyghed på vores egen forståelse af Gud og også på vores egne bekendelser - Gud er simpelthen for stor til andet!
Det er utroligt med hvilken skråsikker ex-cathedra-absolutisme du kan hævde din egen erkendelsesteori alt imens du anklager mig for det samme. Men i tolerancens navn går det vel at kalde andres holdning for "åndssvag" i stedet for blot falsk og forkert. Det illustrerer meget godt, hvordan postmodernister i tolerancens navn altid angriber folk moralsk, hvor der i virkeligheden er tale om en grundlæggende uenighed og hverken åndssvage eller hovmod.
Forskellen på din og min erkendelse er, at jeg erkender, at jeg ingenting ved, mens du erkender, at du ved alt! Jeg er ked af, hvis min erkendelse virker hovmodig - det er absolut ikke meningen - men det er rigtigt, at det er paradoksalt at prøve at overbevise andre om, at de tager fejl samtidig med, at man også erkender, at man selv tager fejl - jeg er bare bange for, at det er den eneste vej...
Citat:
Nå, men nu til sagen. Hvor meget du end måtte synes, at mit syn er værre end pavens, så er det ikke sandt, at det er i samme kategori. Jeg synes ikke, at jeg behøver at forklare forskellen igen, men da du ikke forholder dig til det, jeg skriver, må jeg alligevel gentage mig selv:
Jeg hævder ikke, at et udsagns sandhed eller visheden derom beror på, om jeg hævder dette udsagns sandhed eller ej. Det er den romersk-katolske mening, som bygger på den forudsætning(ligesom dig), at Skriften er uklar.
Min holdning er den fuldstændigt modsatte, at Skriften er klar, at den kan forstås pg at det er både teoretisk og praktisk muligt, omend nogen gange besværligt, at finde frem til, hvad den siger. Derfor behøver vi ingen pave og ingen udeover Skriften kan tale ex cathedra. Det har du selvfølgelig lov at være uenig i, men du bør forholde dig til mit faktiske standpunkt i stedet for blot dine egne luftkasteller.
Jep - jeg ved, at forskellen på os to er, at du mener bibelen er klar, og man udfra den kan læse én bestemt lære. Derfor vil al diskussion mellem os ende op med denne konstatering... (Så vidt jeg husker er det lykkedes for os at debattere os frem til det en gang før...)
Citat:
Citat: Det er meget interessant, det du skriver her, for her reducerer du Jesu ord: "dit ord er sandhed" til at handle om bibelen. Bibelen eksisterede ikke på det tidspunkt, så hvorfor skulle Jesus referere til den?
Nej, det gør jeg faktisk ikke. At reducere vil sige at sige, at man begrænser et begreb. Det gør jeg ikke. Det gør man derimod, hvis man ekskluderer biblen. Debatten handlede desuden om Guds talte/skrevne ord versus "personen Jesus". At Gudtalte sit ord direkte til apostlene og gennem Jesus er jeg ikke i tvivl om. Og at Jesus her også inkluderer det direkte ord, vil jeg gerne indrømme. Men vores eneste adgang til det ord går gennem det, han har nedskrevet i biblen.
Så vidt jeg har forstået, mener du, at den eneste vej til at opleve Gud er gennem bibelen - er det rigtigt? Det er da, så vidt jeg kan se, det man kalder gerningskristendom - pludselig er bibelen en nødvendighed for menneskers frelse...
Citat:
Citat: Jeg forstår godt, hvorfor reformatorerne brugte slagordet: "Sola Scriptura", fordi der på den tid, var behov for at se på bibelen på en anden måde. Men i mine øjne bliver det groft misbrugt af mange lutherske i dag! De har reduceret Gud til bibelen - og det er ærgeligt, for Han er meget større!
Reformatorerne brugte både slagordet imod papisterne og mod sværmerne, hvor begge parter minder om postmoderne evangelikalisme i deres erkendelsesteori. Hvis du kan påvise at reformatorerne brugte det på en anden måde, vil jeg da gerne høre argumenterne. Eller synes jeg det er en løs påstand, at vi skulle misbruge begrebet.
Jeg afviser ikke, at Gud er større end biblen. Gud åbenbarere sig også i naturen, men kun i sin lov og i sin magt, ikke i sin nåde og barmhjertighed. Den åbenbares gennem evangeliet, og det er det alene, som frelser. Af andre veje lærer vi kun Gud at kende i sin hellighed og majestæt, og det fører kun til fordømmelse.
Citat: Menneskers fornemmelse, tid, kultur, opdragelse og erfaring vil altid påvirke læsningen af bibelen. Det er der ikke noget galt med, det er bare vigtigt, at vi erkender det!
Det er et dogme, som gentages ofte af postmodernister. Det er bare sjældent man hører et argument for det, udover den logiske fejlslutning, at fordi det ofte er tilfældet, er det også per definition tilfældet. Man slutter fra et stykke sociologosik empiri til et erkendelsesteoretisk princip, hvilket man simpelthen ikke kan.
Jeg synes nu, historien taler sit tydelige sprog - mennesker har altid haft et billede af Gud og bibelen som svarede til deres tid, kultur og verdensbillede! Det er ganske tydeligt i forholdet til f.eks. videnskabens frembrud i 1400-tallet. Her er tydelige tegn på, hvordan mennesker kæder tro, verdensbillede og kultur sammen. Da videnskabsfolk kunne bevise at jorden er rund, blev de brændt på bålet, fordi de var i modstrid med bibelen (eller var det det verdensbillede kirken havde, de var i modstrid med). Lad os ikke gøre 600 år gamle fejl om igen...
Citat: Forskellen på din og min erkendelse er, at jeg erkender, at jeg ingenting ved, mens du erkender, at du ved alt! Jeg er ked af, hvis min erkendelse virker hovmodig - det er absolut ikke meningen - men det er rigtigt, at det er paradoksalt at prøve at overbevise andre om, at de tager fejl samtidig med, at man også erkender, at man selv tager fejl - jeg er bare bange for, at det er den eneste vej...
Hvor i alverden har jeg skrevet, at jeg ved alt. Er det endnu et af dine luftkasteller, om gør det lettere at affeje min holdning. Jeg ævder ikke, at vide alt om alt. Det jeg hævder er, at det er muligt at finde og begrunde sikker viden om, hvad biblen lærer i det, som den lærer noget om. Det er faktisk en hel del mindre end "alt", som er et kvantativt begreb. Det er faktisk dig, der hævder at have sikker viden om alt, idet du jo sådan set hævder, at usikkerheden udstrækker sig til alt. Du er således den eneste af os to, der har udtalt dig om "alt".
Citat: Jep - jeg ved, at forskellen på os to er, at du mener bibelen er klar, og man udfra den kan læse én bestemt lære. Derfor vil al diskussion mellem os ende op med denne konstatering... (Så vidt jeg husker er det lykkedes for os at debattere os frem til det en gang før...)
For mig at se må diskussionen snarere begynde med den konstatering, hvorefter vi hver især må fremføre vore argumenter. At nå frme til at vi er uenige er forholdsvist enkelt. MEn uenighedne om diskusisonens formål har nok sin årsag i vores forskellige erkendelsesteori. jeg mener, at det er muligt at overbevise dig ved hjælp af argumenter, mens du mener, at jeg er ubehjælpeligt bundet af mine kulturelle, psykoanalytiske, sociale og historiske forudsætninger.
Citat: Jeg synes nu, historien taler sit tydelige sprog - mennesker har altid haft et billede af Gud og bibelen som svarede til deres tid, kultur og verdensbillede! Det er ganske tydeligt i forholdet til f.eks. videnskabens frembrud i 1400-tallet. Her er tydelige tegn på, hvordan mennesker kæder tro, verdensbillede og kultur sammen. Da videnskabsfolk kunne bevise at jorden er rund, blev de brændt på bålet, fordi de var i modstrid med bibelen (eller var det det verdensbillede kirken havde, de var i modstrid med). Lad os ikke gøre 600 år gamle fejl om igen...
Nu hjælper det ikke at gentage et dårligt argument. At smide flere empririske betragtningr oveni, hjælper ikke på argumentet. Man kan ikke slutte fra, at der findes mange holdninger, somer præget af deres tid til at sikker viden er principiel umulig. Det er og bliver en fejlslutning.
#73535 - 25/10/200623:58Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
[Re: chemnitz]
Nikolaj
Bruger
Hej Magnus og pianist
Må jeg foreslå jer, at I måske lod være med at bruge så meget energi på at beskrive, hvad modparten mener og tænker, og i stedet skriver noget mere om, hvad I selv mener? Magnus, jeg tror ikke, at pianisten har kaldt nogen (eller noget) for åndssvag; og pianist, det passer jo hverken, at Magnus har sagt, at han ved alt, eller at du selv intet ved.
mvh Nikolaj
P.S. Ham, der er mest kendt for at påstå, at han ikke vidste andet, end at han intet vidste, viste sig jo faktisk at være en hel del klogere end sine samtalepartnere, hvad han sikkert udmærket var klar over. Siden dengang tror jeg, de fleste har syntes, at der var noget lumsk i at påstå, at det eneste man ved er, at man ikke ved noget.
Hej Nikolaj Nu hører jeg jo til dem, der mener, at man kan undersøge sagen og finde sikker vide. Uden at ville tærske langhalm på det, vil jeg lige indskyde, at udtrykket åndsvagt faktisk var taget dirkete fra pianistens indlæg:
Citat: Vores forsøg på at kapere Gud vil altid være fuld med fejl og mangler, og derfor er det fuldstændig åndsvagt at hævde at ens egen tro, ens egen måde at læse bibelen på og ens egen bekendelse er bedre end alle andres.
Men jeg skal nok forsøge at skrive mindre om, hvad min modpart mener.
Jeg undskylder, hvis jeg på nogen måde har overtrådt spillereglerne for god og konstruktiv diskussion - det var selvfølgelig ikke tilsigtet.
Jeg synes, at både min og Chemnitz holdning skinner meget godt igennem i vores indlæg, og derfor vil jeg tillade mig at springe ud af debatten nu. Jeg vil gerne pointere, at det ikke er i trods eller p.g.a. bad feelings, men simpelthen på grund af manglende lyst! (Og så er JesusNet forøvrigt blevet en lidt for stor tidsrøver!!)
#73538 - 26/10/200612:53Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
[Re: chemnitz]
Nikolaj
Bruger
Hej Magnus
Citat: Nu hører jeg jo til dem, der mener, at man kan undersøge sagen og finde sikker vide. Uden at ville tærske langhalm på det, vil jeg lige indskyde, at udtrykket åndsvagt faktisk var taget dirkete fra pianistens indlæg: ...
Hovsa! Det beklager jeg selvfølgelig. Jeg havde ellers prøvet at søge efter "åndssvag" i pianistens indlæg, men søgemaskinen er åbenbart ikke så smart, at den også kan finde "åndssvagt" i sådan en søgning. Jeg må være lidt mere grundig en anden gang. Og så vil jeg lige tilføje, til almen information, at det selvfølgelig ikke er okay at kalde hinandens udtalelser for "åndssvage", og slet ikke "fuldstændig åndssvage".
Guds fred Nikolaj
#73539 - 26/10/200613:08Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
[Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym
Citat: Jeg havde ellers prøvet at søge efter "åndssvag" i pianistens indlæg, men søgemaskinen er åbenbart ikke så smart, at den også kan finde "åndssvagt" i sådan en søgning.
#73540 - 26/10/200621:06Re: At opdele verden i lutheranere og katolikker?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Citat: Jeg havde ellers prøvet at søge efter "åndssvag" i pianistens indlæg, men søgemaskinen er åbenbart ikke så smart, at den også kan finde "åndssvagt" i sådan en søgning.
Det er da fuldstændig.... uheldigt?
Næh det var vel bare fordi "åndsvagt" var stavet med ét s i eftersøgte indlæg, mens der blev søgt på "åndssvagt" med 2 s'er?