1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73394 - 21/10/2006 17:13
Spøgelser
|
Anonym
Anonym
|
Hej brugere på Jesusnet! Jeg vil høre om der er nogle der ved noget om spøgelser og ånder. Jeg har en ven som har fortalt mig at hun bliver opsøgt af spøgelser, altså afdøde mennesker(!). Hvad er jeres holdning til det, og kan det være farligt? Hvad kan forklaringen være på det? Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende..  Hilsen fra Minsk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73395 - 21/10/2006 17:16
Re: Spøgelser
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
|
Hej Minsk !
Be sammen ? Be for hende , eller hvis hun føler, at nogen ånder hjemsøger hende, så kan hun prøve at sige : I Jesu navn gå væk.
Har hun gjort noget, så de hjemsøger hende..?
Husk, vi er ikke alene, Gud er hos os.
Så er der nu ingen fordømmelse, for dem som er i Kristus Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73396 - 21/10/2006 18:00
[Re: Katrine]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ved ikke om hun har gjort noget for at de skal opsøge hende.. Hun har igennem noget tid været interesseret i "overnaturlige fænomener", men i starten var det mest engle og krystaller, som virkede forholdsvist harmløst.. Men hun har fortalt mig at det kan være ubehageligt, fordi hun ikke altid har lyst til at snakke med de hersens spøgelser. Hun er ikke selv kristen, men mere tilhænger af at "der findes nok noget større derude et sted." Tror I spøgelserne er rigtige nok, og skal der i så fald en eksorcist til at få dem væk igen..?? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73397 - 21/10/2006 23:54
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Onde ånder var fast inventar i NT - men der var ikke tale om afdøde slægtninge. I GT advares imod at opsøge afdøde slægtninge (uden at det tydeligt fremgår hvorfor). I meget store dele af GT opfattes mennesket forøvrigt ikke som i bisiddelse af en personlig ånd der overlever døden, så en hypotese kunne jo være, at man ikke mente der var noget at kommunikere med.
Så kunne man jo spekulere på, om de såkaldte afdøde ånder, i virkeligheden var løgnagtige onde ånder. Alt det kan jeg naturligvis ikke svare på, men det er vel i den ultrakorte form de ræssonnementer man oftest vil se fremført i sådan en debat.
Personligt vil jeg nok være tilbøjelig til at tro, at der er tale om psykologiske mekanismer, men der er sikkert dem der vil være uenig med mig.....
Og så skal du da lige have de to bibelske eksempler på, at man måske alligevel kunne være bange for den slags åndebesøg i NT - eller i det mindste være bange for noget der kunne minde om afdøde: Luk 24:37; ApG 12:15.
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#73398 - 22/10/2006 04:02
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Minsk
Spøgelser, ånder, eller afdøde, er ikke noget du skal opsøge, for så lader de dig i reglen være, og der er skel mellem deres verden og vores verden.
Det skal jeg selvfølgelig ikke sige til dig... Dit eller jeres problem er jo, at der måske er taget hul på noget, som viser sig at være ubehageligt eller upraktisk. Du giver udtryk for, at du er utryg ved det og søger nogle svar.
Min holdning til fænomenerne er meget lige til... Jeg har efterhånden oplevet så meget, at noget sådan ikke er fremmed for mig, skønt det hører til det ekstraordinære. Sådan foretrækker jeg det selv, jeg opsøger det ikke, men gør heller ikke noget, for at undgå det.
Når der kommer en og siger; der er et problem; kan det være reelt nok. Der kan være tale om psykologiske mekanismer, men det kan også være man ser noget, som man ikke har brug for at se. Hvis ikke din veninde kan styre det, er generet af det, så har hun brug for hjælp, til at finde ud af, hvordan det hænger sammen og hvordan hun kan forholde sig til det.
Det lyder ikke som om, der bliver brug for en exorcist, denne gang!
Men dermed er ikke alt sagt.
Fred og Alt Godt
Vandrer
PS. Du må give noget mere info, evt. på PM...
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#73399 - 22/10/2006 09:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Minsk Jeg mener ud fra det, du skriver, at det drejer sig om onde åndsmagters manifestationer ("drilleånder"). De(n) onde er mere intellligent, og stærkere, end noget menneske og kan optræde i alle mulige forklædninger - f.eks.give sig ud for at være afdøde slægtninge - ja oven i købet for at være en "lysets engel" - eller Jesus selv! Men Kristus har overvundet Djævelen, og holder vi os til Ham, har vi intet at frygte. Jeg tror således, at det "Løgnens Fader"s engle, der er på spil. De har det med at kile sig ind og chikanere dem, der har beskæftiget sig med okkulte kræfter. Det er ikke spor harmløst at lege "ånden i glasset" og lignende selvskabslege, det kan gå frygtelig galt .. Det lyder ikke som om der er tale om en besættelse her, hvad der i øvrigt også er uhyre sjældent her på vore breddegrader ... (men derom er der nogle, der har en anden opfattelse). Her er et link til svar på spørgsmålet "Kan man kontakte afdøde ånder?"kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73400 - 22/10/2006 12:52
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Minsk. Det der med ånder, spøgelser osv er ikke noget de fleste går og tænker over til daglig. Derfor er der nok heller ikke så mange der ved så meget om det. Jeg vil anbefale, at tage kontakt til sognepræst Niels Underbjerg. Han har vist beskæftiget sig med sådan nogle ting. Og han vil nok vise videre til en psykolog, hvis det er nødvendigt. Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73401 - 22/10/2006 14:11
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Minsk skrev: Citat: Jeg ved ikke om hun har gjort noget for at de skal opsøge hende.. Hun har igennem noget tid været interesseret i "overnaturlige fænomener", men i starten var det mest engle og krystaller, som virkede forholdsvist harmløst.. Men hun har fortalt mig at det kan være ubehageligt, fordi hun ikke altid har lyst til at snakke med de hersens spøgelser. Hun er ikke selv kristen, men mere tilhænger af at "der findes nok noget større derude et sted."
Tror I spøgelserne er rigtige nok, og skal der i så fald en eksorcist til at få dem væk igen..??
Hej Minsk,
Der er nogle ret konkrete aspekter i det her, nemlig at det er dig der spørger om hjælp på et kristent forum angående en pige, som ikke selv er kristen og måske iøvrigt slet ikke har bedt om hjælp. Det fremgår ihvertfald ikke helt om hun har.
Du skriver at for pigen kan det være ubehageligt, fordi hun ikke altid har lyst til at snakke med de hersens spøgelser. Dermed har du antydet at hun åbenbart nogle gange rent faktisk har lyst til at tale med dem, og du har dermed også antydet det ikke er det, at der er spøgelser, der er et problem, men blot at det kan være ubehageligt når hun ikke har lyst. Det betyder efter min mening, at hun må øve sig i - og lære - at lukke af: "Færdig for denne omgang, tak for idag!".
Med venlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#73402 - 22/10/2006 16:31
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
|
Nej, jeg tror, at der skal 'Jesus' til.
Jeg ved ikke så meget om det, men prøv at spørg præsten i den kirke, du kommer i (hvis du kommer i en), eller kirken i din by. Ånderne er helt sikkert meget rigtige, så det er nok vigtigt, at få gjort noget ved det med det samme..
Så er der nu ingen fordømmelse, for dem som er i Kristus Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73403 - 22/10/2006 17:11
[Re: Katrine]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Katrine Citat: Nej, jeg tror, at der skal 'Jesus' til.
Ja, det skrev jeg også: Det er Ham, vi skal holde os til.
Men nu ved vi jo ikke, om den hjemsøgte er troende. Hvis ikke, kan hun måske alligevel, hvis nu har det eller får det tilstrækkelig skidt med situationen, overtales til helt enkelt at bede den bøn, Jesus har lært os, nemlig Fadervor: "Fri os fra det onde".
Det kan måske være Guds vej til hende, hvis hun så derved føler at den/det/de, der plager hende forsvinder. Man har hørt om sådant før. Bare en tanke..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73404 - 22/10/2006 17:42
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
Hej Minsk Tag du det bare helt roligt. Spøgelser er nemlig bare ganske almindelig overtro som kun eksisterer i enfoldige personers fantasi og i Lars Von Triers 'Riget'. Det eneste der er farligt ved det er, hvis man går og lever alt for meget i fantasien istedet for, at koncentrerer sig om verden som den nu engang er.  Hvis du vil hjælpe din veninde så tag hende med en tur i byen, eller gå på shopping, så hun kommer til at tænke på noget andet. /Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#73405 - 22/10/2006 19:23
|
Bruger
Reg.: 17/08/2006
|
Hej Minsk Spændende at det emne bliver bragt på banen. Jeg har nemlig lige læst en bog 'Fri os fra det onde' af Bent Houmaa Jørgensen (BHJ) (kan varmt anbefales  ) Bogen handler nemlig om ånderne. Den åndelige/usynlige verden er delt op i godt og ondt. Guds og Satans domæne. De såkaldte ånder er engle og faldende engle. Citat: Jeg har en ven som har fortalt mig at hun bliver opsøgt af spøgelser, altså afdøde mennesker(!)
Ånder/Spørgelser er ikke afdøde mennesker da menneskets ånd efter livet, kommer i himlen el. helvede. Ånder er derimod engle eller faldende engle. I din venindes tilfælde er det faldende engle altså onde ånder, som lyver om deres rigtige status.
Citat: Hun har igennem noget tid været interesseret i "overnaturlige fænomener", men i starten var det mest engle og krystaller, som virkede forholdsvist harmløst..
BHJ skriver at man tager kontakt til den slags ting selvom det virker harmløst, gør man sig selv sårbar overfor onde ånder, og de kan få indfyldelse, måske bare som poltergejst - dvs. ting der flygter sig eller man hører stemmer, men i værste tilfælde en besættelse
Gud anvarer selv mod det i 5 Mos 18: v10 Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, v11 ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde. v12 Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; v13 udadlelig skal du være over for Herren din Gud.
Selvom det er GT, er det stadig relevant idag, da åndeverden lagt fra er væk
Hvad du kan gøre? Mit bedste bud vil være at opsøge en præst som har erfaring på området
Alt dette er selvfølgelig set i en kristent perspektiv, og efter min egen overbevisning
God bless you /Reuss
Are you my Queen? I didn't vote for you!
|
|
Til toppen
|
|
|
#73406 - 31/10/2006 18:48
|
Bruger
Reg.: 31/10/2006
|
Hej Minsk
Først vil jeg sige, at jeg godt kan forstå din bekymring.... Det du beskriver vedrørende din veninde, kan være et typisk trick fra den dæmoniske verden. At hun oplever noget så tilsyneladende harmløst omend uhyggeligt som et spøgelse er noget de fleste vil reducere til fantasi og måske infantil projiceret frygt - fx når gardinerne ligner noget levende i mørket. Spøgelser kan sågar lede hen til underholdningsbranchens 'Casper' - det søde spøgelse, eller hvad det nu hedder.
Jeg er vis på, at der ikke findes genfærd - altså mennesker der efter døden går igen i form af spøgelser. Det er bluf og svindel - ikke fra menneskers, sansernes eller mediernes side - men fra den åndelige verdens side. Spøgelser er dæmoners klædedragt - hvorigennem de kan gøre sig selv til fantasifostre eller menneskers savnede afdøde, som børn, unge og voksne måske kan lege med og fantasere om eller påkalde som trøst. Måske er det en spændende drivkraft henimod det mystiske. Tilsyneladende fantasier der pludseligt ikke kan skilles ad fra virkeligheden - og derved opstår faren og adgangen til menneskets færden.
Det kan have alvorlige konsekvenser - idet den åndelige verden er et område hun ikke skal betræde og heller ikke er rustet til at håndtere. Intet menneske skal gøre det - med mindre det er ved Jesu autoritet. Tror hun på Gud? Er hun åben overfor at lade Jesu Kristi den korsfæstedes navn blive nævnt over hendes oplevelser? Spørg hende om hun virkeligt ønsker at blive ved med at se disse væsner og opleve dem. I det lange løb vil det blive en byrde for hende.... Tag hende gerne med til din præst - hvis hun er åben for det. Det er ligenu mit impulsive bud på hvad du kan gøre?
Jeg har skrevet et indlæg under 'ikke nogen para-normale fænomer her' - du er velkommen til at læse det. Der skriver jeg lidt om eksistensen af den åndelige verden.
Håber ikke at dette svar virker for voldsomt
Måske har jeg overfortolket det.... men jeg vil hellere være på den sikre side.
Guds fred ind over det!
|
|
Til toppen
|
|
|
|