Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#73359 - 19/10/2006 23:55 Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker?
Anonym
Anonym

Leif Andersen skrev i dette: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker? panelsvar følgende:

Citat:
Lidelsen er unaturlig - og uforklarlig

1. Alle andre religioner og livssyn ville kunne give dig et klart og entydigt svar: Hinduismen deler skabelse, ødelæggelse og bevarelse op imellem tre forskellige guddommelige principper; buddhismen betragter enhver form for eksistens som lidelse og enhver form for lidelse som straf for dårligt liv; Christian Science regner lidelse for en illusion, der derfor forsvinder i samme øjeblik, som den erkendes som sådan; islam betragter al ondskab og lidelse i verden som udslag af Guds vilje, som man derfor blot må underkaste sig; og for ateismen er lidelse simpelt hen meningsløs, for der er ikke nogen guddommelig hensigt eller nogen mening med livet. Og så videre.

Lidelse er hverken unaturlig eller uforklarlig.

Lidelse er et ord vi bruger til at betegne en tilstand af psykisk eller fysisk smerte. Både fysisk og psykisk smerte har helt klare fysiologiske hensigter. I begge tilfælde handler det om et faresignal fra kroppen; en reaktion på en stresspåvirkning der er uhensigtsmæssig for organismens overlevelse.

Lidelse er noget af det mest naturlige og gavnlige for overlevelse og trivsel vi har. Uden et ydre pres ingen udvikling, uden lidelse ingen opfindsomhed og nysgerrighed. Den smerte vi føler er med til at skubbe os fremad, måske ikke altid som individer, men i hvert fald som race. Tror du toiletpapiret ville være blevet opfundet, hvis afføring var sundt og smagte af jordbær?

Ateisme siger intet om mening

Ateisme siger intet om livets mening eller mangel på samme, men handler udelukkende om fraværet af tro på en eller flere guder. Det følger ingenlunde logisk at fordi at man ikke tror på en gud, at livet ikke kan have hensigt og mening.

Alle religioner giver ikke et klart og entydigt svar sammenlignet med kristendommen

Alle religioner giver ikke et klart og entydigt svar, sådan som Leif Andersen gerne vælger at tolke det. Alle religioner, inklusiv kristendommen, giver et bud på hvorfor vi lider og hvordan vi kan ende denne lidelse.

Bibelen siger ganske klart hvordan synden kom ind i verden, hvem der forårsagede den og hvordan man slutteligt kan blive frelst fra lidelsen. Ligesom med enhver anden af de nævnte religioner er der også en forklaring på hvorfor at alting ikke er godt endnu og hvorfor man må vente enten indtil næste inkarnation, til frelseren kommer tilbage, til man opnår nirvana osv. osv.

----

Hvorfor skriver man sådan noget ævl?

Til toppen 
#73360 - 20/10/2006 09:11 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker? [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Martin

Fordi du er uenig eller ikke helt forstår det, behøver det jo ikke ligefrem at være noget ævl.

Jeg forstår Leif Andersens "ævl" sådan:

Han skriver, at alle andre religioner end netop kristendommen har mere klare og eentydige svar på lidelsens problem. Kristendommen leverer faktisk ikke så klart et svar. Bibelen giver ikke noget eentydigt svar på hvor lidelsen kommer fra. Heller ikke på hvad meningen i den enkelte lidelse er. Nok er der produceret mange teologiske tanker om dette, men Bibelen - og dermed kristendommen - er slet ikke så tydelig på det område.

Du skriver at du mener lidelsen er naturlig og ganske forklarlig. Ja, sådan kan man godt argumentere rent biologisk. Men filosofisk er lidelsen knap så selvfølgelig. Det er slet ikke nogen selvfølge, at naturens reguleringsmekanismer behøver at være forbundet med lidelse i den eksistentielle forstand, som vi mennesker kan opleve den. Det vidner bunker af litteratur desangående om.

Leif Andersen skriver ikke, at ateisme ikke giver nogen mening med livet. Og det ved jeg også, at han ikke mener. Han skriver bare, at for en ateist er lidelsen ikke meningsfuld i den forstand, at der ikke står nogen religiøs magt eller vilje bag.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#73361 - 20/10/2006 10:09 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Citat:
Fordi du er uenig eller ikke helt forstår det, behøver det jo ikke ligefrem at være noget ævl.

Korrekt. Jeg benyttede mig nu også mest af ordet ævl for polemikkens skyld... Sorry

Citat:
Han skriver, at alle andre religioner end netop kristendommen har mere klare og eentydige svar på lidelsens problem. Kristendommen leverer faktisk ikke så klart et svar. Bibelen giver ikke noget eentydigt svar på hvor lidelsen kommer fra. Heller ikke på hvad meningen i den enkelte lidelse er. Nok er der produceret mange teologiske tanker om dette, men Bibelen - og dermed kristendommen - er slet ikke så tydelig på det område.

Nåh ikke?

1. Mos. 3,16-19
Citat:
Til kvinden sagde han:
»Jeg vil gøre dit svangerskab
plagsomt og pinefuldt,
i smerte skal du føde børn.
Du skal begære din mand,
og han skal herske over dig.«
v17 Til Adam sagde han:
»Fordi du lyttede til din kvinde
og spiste af det træ,
jeg forbød dig at spise af,
skal agerjorden være forbandet for din skyld;
med møje skal du skaffe dig føden
alle dine dage.
v18 Tjørn og tidsel skal jorden lade spire frem til dig,
og du skal leve af markens planter.
v19 I dit ansigts sved
skal du spise dit brød,
indtil du vender tilbage til jorden,
for af den er du taget.
Ja, jord er du,
og til jord skal du blive.«

Mennesket forbrød sig mod guds bud, mistede herligheden, røg ud af paradis og skulle ligepludselig... Ja lur mig om ikke at det fremgår med al tydelighed; lide for føden.

Det er da så tydeligt som det kan blive; syndefaldet. Fordi Adam og Eva faldt i synd, er lønnen at de skal lide til deres dages ende og kuren er ifølge de kristne Jesus.

Hvor gik det galt= I Edens have.
Hvordan gik det galt = Eva blev forledt af en talende slange og Eva fik Adam til at spise med.
Hvorfor gik det galt = Fordi gud siger det.
Hvornår bliver det bedre = Til dommedag.

Er der noget jeg har misset?

Citat:
Du skriver at du mener lidelsen er naturlig og ganske forklarlig. Ja, sådan kan man godt argumentere rent biologisk. Men filosofisk er lidelsen knap så selvfølgelig. Det er slet ikke nogen selvfølge, at naturens reguleringsmekanismer behøver at være forbundet med lidelse i den eksistentielle forstand, som vi mennesker kan opleve den. Det vidner bunker af litteratur desangående om.

Så fordi at en masse mennesker har skrevet om hvor hårdt de synes livet er, så retter biologien sig ind efter det og gør lidelsen uforklarlig og unaturlig?

Jeg fristes til at sige: Fordi du er uenig eller ikke helt forstår det, behøver det jo ikke ligefrem at være nogen selvfølge.

Til toppen 
#73362 - 20/10/2006 11:56 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker? [Re: ]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Det er jo ret nemt at forstå folks interesse for lidelsens problem. Især, hvis man tror på der findes en almægtig Gud som kunne stoppe lidelsen - hvorfor gør Han det så ikke? Er Gud da ligeglad med os?

Men jeg synes der er nogle perspektiver man ofte overser i den debat. Eksempelvis, at vi kan afhjælpe en hel del lidelse. På det plan må ateister og troende have en fælles interesse.

Men så synes jeg jo også lidelsen bliver for ensidigt et emne at diskutere, hvis man ikke også diskuterer dets modsætning: lykken! Når folk ønsker at diskutere lidelsens problem med mig, plejer jeg lidt provokerende at spørge, om de da er ulykkelige over livet? Det er de sjovt nok aldrig!

Jeg tror man skal passe på ikke at diskutere lidelsens problem, somom livet på jorden var den rene jammerdal. Det er det naturligvis i konkrete situationer (da min første kone uventet døde var jeg ikke mange sure sild værd). Men livsglæden vendte jo tilbage efter 1-2 års tid - livet kan slå hårdt, men i det store og hele er jeg glad for livet.

Det forekommer mig, at de kroniske lidelser også er dem vi mennesker rent faktisk har en mulighed for at gøre noget ved. Den ekstreme fattigdom, eksempelvis. Så mine to spørgsmål til lidelsen må være:

1) Hvorfor gør vi mennesker ikke noget mere for at reducere de kroniske lidelser?
2) Hvorfor gør vi de andre lidelser til et stort teologisk problem, når livet faktisk er dejligt?

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#73363 - 20/10/2006 12:19 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: again]
Anonym
Anonym

Hej Stig

Citat:
Så mine to spørgsmål til lidelsen må være:

1) Hvorfor gør vi mennesker ikke noget mere for at reducere de kroniske lidelser?
2) Hvorfor gør vi de andre lidelser til et stort teologisk problem, når livet faktisk er dejligt?

Og mine to svar til dine spørgsmål må være:

1) Mennesker gør noget for at reducere de kroniske lidelser. Mennesket idag har langt større muligheder for at komme mange af de kroniske lidelser til livs, end for bare 100 år siden. Det er klart at den luksus ikke idag kan nå alle mennesker og måske endda aldrig kommer til det, det er som jeg ser det primært et logistisk problem, men idag kan vi kurere mange former for cancer, vi kan næsten stoppe udviklingen af AIDS, vi kan få rent vand ind i vores huse, vi kan varme vores huse billigere og bedre end nogensinde før osv. osv. Træerne vokser ikke ind i himmelen og langt størstedelen af verdens befolkning har stadig ikke mulighed for at modtage disse goder, min pointe er at vi er bedre stillet nu endn nogensinde før. Jeg synes langt hen ad vejen at vi mennesker gør hvad der er I vores magt og indenfor vores ressourcers rækkevidde, for at forbedre forholdene for mennesker.

2) Enhver lidelse bliver et stort teologisk problem, når en almægtig gud kunne fjerne denne lidelse eller i det mindste gøre lidelsen til et frit valg, med et fingerknips. Bare en lille smule lidelse sat overfor ingen lidelse er meget lidelse, hvis du forstår?

Ellers er jeg enig med dig. Livet er dejligt nok for mig til at jeg ønsker at leve det, med alle de op og nedture som det har budt mig.

Til toppen 
#73364 - 20/10/2006 12:38 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: again]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Stig,

Endnu en ny vinkel - tak for den. Det er sjældent jeg hører det sagt herinde, at vi mennesker faktisk selv har evnen til at lindre lidelse. Om vi har en fælles interesse i det, teist og ateist imellem, tror jeg er helt op til det politiske standpunkt ateisten tager, og den religion teisten har. Politik kommer ind i billedet, fordi det koster ressourcer, ikke mindst økonomiske, at lindre lidelse.

Dine spørgsmål:

Citat:

1) Muligvis fordi vores natur ikke er så altruistisk, at vi automatisk føler et ansvar for alle andre mennesker - vi er jo tilbøjelige til at lade sociale eller genetiske bånd tælle mere. Føj til dette at det koster enorme ressourcer, og vi som fællesskab kun har rådighed over en minimal del af disse ressourcer. Ganske få individer og koncerner sidder på den økonomiske magt, så måske er vores midler bare ikke store nok - ikke uden den økonomiske elites bidrag.

2) Jeg er enig med dig i, at livet er dejligt. Jeg tænker dog lidelsen gøres til et stort problem netop fordi teologien - i hvert fald den kristne - "handler" i frikøb fra nuværende og evig lidelse. Men er det ikke problematisk som kristen at sige "livet er dejligt" - når man kun mener det om sit eget og sine nærmestes liv? Du siger jo selv, at der er kroniske lidelser, dermed må der også være nogen der lider kronisk, og livet er næppe dejligt for den kronisk lidende...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#73365 - 20/10/2006 13:10 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Claus Due]
again
Bruger

Det forekommer mig, at netop de kroniske lidelser er dem, vi som mennesker kan gøre noget ved. En pludselig Tsunami bliver vi nødt til at finde os i - men de urimelige lidelser dødssyge lider, fordi de afskæres fra familie etc. er vores eget ansvar.

Som teist har jeg svært ved at se, at vi kan kritisere Gud for ikke at gøre noget ved de lidelser vi rent faktisk selv har evnen til at afhjælpe. Det virker lidt forkælet på mig.

Men du har ret i, at det koster at hjælpe. Det er så op til os mennesker, om vi rent faktisk ønsker at hjælpe hinanden eller ej....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#73366 - 20/10/2006 13:27 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
again
Bruger

Jeg vil jo fastholde, at hvis man er godt tilfreds med livet, er der ikke rigtigt grund til at beklage sig. I den konkrete lidelsessituation mener jeg naturligvis man har lov at beklage sig - det jeg savner er vægtningen. Gud er ikke ond blot fordi livet ikke er problemfrit!

Citat:
2) Enhver lidelse bliver et stort teologisk problem, når en almægtig gud kunne fjerne denne lidelse eller i det mindste gøre lidelsen til et frit valg, med et fingerknips. Bare en lille smule lidelse sat overfor ingen lidelse er meget lidelse, hvis du forstår?

Jeg kan kun se det kan være et filosofisk problem. Hvorfor skulle vi teologisk set kunne forvente et problemfrit liv?

Vi mennesker har magten til at skade hinanden. Det kan jeg se som et teologisk problem - at min modparts handlefrihed ikke stopper ved min næse. Det problem mener jeg Bibelen lover engang bliver afhjulpet. Men hånden på hjertet, så er jeg altså ikke ulykkelig, blot fordi der findes en teoretisk mulighed for et overfald.

Jeg prøver naturligvis ikke at forklejne problemerne (jvfr mit eksempel med min første kones død). Men i det store og hele mener jeg faktisk livet er tilfredsstillende. Dermed mener jeg også, at Gud har givet os gode levevilkår - på trods af lidelserne.

Forøvrigt: Hvis min næstes handlefrihed stoppede ved min næse, ville det så ikke være en alvorlig indskrænkning af handlefriheden?

ad 1) Jeg mener vi mennesker kunne gøre langt mere for hinanden - både lokalt og globalt. Pointen er, at det er frivilligt om vi gør det. Men vi kan dårligt skælde Gud ud over, at vi ikke gider gøre mere ved problemerne.....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#73367 - 20/10/2006 17:14 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej CloudHands
Citat:
Det er da så tydeligt som det kan blive; ...

Og du mener, det er et klart og tydeligt svar?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#73368 - 20/10/2006 18:43 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj

Citat:
Det er da så tydeligt som det kan blive; ...

Og du mener, det er et klart og tydeligt svar?

Tjaaa, hvis du nu lod være med at klippe og klistre, så meget, så ville min pointe forhåbentlig være lidt mere tydelig. Men hvis du partout VIL misforstå, så skal det da stå dig frit for.

Jeg skrev oprindeligt:

Citat:
1. Mos. 3,16-19
Til kvinden sagde han:
»Jeg vil gøre dit svangerskab
plagsomt og pinefuldt,
i smerte skal du føde børn.
Du skal begære din mand,
og han skal herske over dig.«
v17 Til Adam sagde han:
»Fordi du lyttede til din kvinde
og spiste af det træ,
jeg forbød dig at spise af,
skal agerjorden være forbandet for din skyld;
med møje skal du skaffe dig føden
alle dine dage.
v18 Tjørn og tidsel skal jorden lade spire frem til dig,
og du skal leve af markens planter.
v19 I dit ansigts sved
skal du spise dit brød,
indtil du vender tilbage til jorden,
for af den er du taget.
Ja, jord er du,
og til jord skal du blive.«

Mennesket forbrød sig mod guds bud, mistede herligheden, røg ud af paradis og skulle ligepludselig... Ja lur mig om ikke at det fremgår med al tydelighed; lide for føden.

Det er da så tydeligt som det kan blive; syndefaldet. Fordi Adam og Eva faldt i synd, er lønnen at de skal lide til deres dages ende og kuren er ifølge de kristne Jesus.

Som svar til Asbjørns:
Citat:

Ja jeg mener at det er ret tydeligt at bibelen giver en lige så klar og tydelig årsag til lidelse, som alle de andre religioner. Leif Andersen og tilsyneladende også Asbjørn mener at kristendommen skiller sig ud og benytter sig af det som et positivt træk ved kristendommen i sin argumentation overfor vedkommende der oprindeligt skrev sine spørgsmål til svarpanelet. Som jeg ser det virker det uærligt eller uoplyst... Hvad vil Leif og Asbjørn helst være?

Ændret af CloudHands (20/10/2006 18:46)

Til toppen 
#73369 - 20/10/2006 20:34 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker? [Re: ]
Anonym
Anonym

Mit problem er at jeg tror at Gud er altings skaber.

Til toppen 
#73370 - 20/10/2006 21:54 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Det er jeg da oprigtigt ked af at du oplever som et problem.

Til toppen 
#73371 - 20/10/2006 22:02 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Det er jeg da oprigtigt ked af at du oplever som et problem.

Ok, min sarkasme var vist ikke helt klar..

"Problem" er måske ikke det rigtige ord. Der er også noget befriende i dén tro.

I mit arbejde med lidelsens problem tror jeg dog ikke der findes svar som ikke på en eller anden måde lukker op for nye spørgsmål.

Til toppen 
#73372 - 20/10/2006 23:10 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Ok, min sarkasme var vist ikke helt klar..

Og sådan fortsatte de i evighedernes evighed sarkastisk at tale forbi hinanden. Amen!

Til toppen 
#73373 - 21/10/2006 01:47 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Tjaaa, hvis du nu lod være med at klippe og klistre, så meget, så ville min pointe forhåbentlig være lidt mere tydelig. Men hvis du partout VIL misforstå, så skal det da stå dig frit for.

Jeg beklager, hvis det for dig har set ud som om, at jeg har misforstået dig med vilje. Jeg mener ikke, at jeg har misforstået dig. Det, jeg forsøgte at gøre, var at tage dit udsagn om, »hvorfor det gik galt« (nemlig at det er »fordi Gud siger det«), og sætte det op mod dit udsagn om, at kristendommen giver et klart svar på lidelsens problem. Jeg beklager, hvis det har set ud som om, jeg har taget det ud af sin kontekst – jeg bryder mig bare ikke om lange citater.
Hvad jeg ville gøre var altså at udfordre din påstand om, at kristendommen giver et klart og tydeligt svar på, hvorfor der findes lidelse. Det gjorde jeg i for få ord, kan jeg se nu, og det beklager jeg.
Men mener du virkelig, at det er et klart og tydeligt svar på lidelsens hvorfor, at der er lidelse, fordi Gud siger det?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#73374 - 21/10/2006 10:51 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj

Citat:
Men mener du virkelig, at det er et klart og tydeligt svar på lidelsens hvorfor, at der er lidelse, fordi Gud siger det?

Jeg synes ikke at svaret: "Fordi gud siger det" er et klart svar i sig selv, men jeg mener at bibelen er ret klar omkring at lidelsen eksisterer fordi gud siger det. Derfor hensviste jeg også til selve det brydningspunkt i bibelen hvor gud forbander mennesket til at lide i sit ansigts fodsved, så at sige

Mit udsagn: "Fordi gud siger det" stod derfor ikke alene.

Bibelen siger dels at gud skabte alting, dvs. alle de forudsætninger vi som mennesker har for at erfare noget som helst, det være sig lykke eller lidelse og dels at gud har evnen til at ende den lidelsesfyldte del af vores tilværelse. Hvis gud kan tørre hver en tåre bort, ende al lidelse og endda få verden som den var før til helt at forsvinde, men ikke gør det eller venter med at gøre det (mindst 6000 år har han ventet), så må det være fordi at gud ikke vil. Altså lidt groft sagt, der er lidelse "fordi gud siger det".

Til toppen 
#73375 - 21/10/2006 11:43 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Bibelen siger dels at gud skabte alting, dvs. alle de forudsætninger vi som mennesker har for at erfare noget som helst, det være sig lykke eller lidelse og dels at gud har evnen til at ende den lidelsesfyldte del af vores tilværelse. Hvis gud kan tørre hver en tåre bort, ende al lidelse og endda få verden som den var før til helt at forsvinde, men ikke gør det eller venter med at gøre det (mindst 6000 år har han ventet), så må det være fordi at gud ikke vil. Altså lidt groft sagt, der er lidelse "fordi gud siger det".

Hvis der bare var lidelse, fordi Gud siger det (og synes, at der skal være det), så forstår jeg ikke rigtig, hvad syndefaldsberetningen skal betyde. Lægger den ikke netop ansvaret for lidelsen over på mennesket?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#73376 - 21/10/2006 15:30 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Cloudhands,
Citat:
Ja jeg mener at det er ret tydeligt at bibelen giver en lige så klar og tydelig årsag til lidelse, som alle de andre religioner. Leif Andersen og tilsyneladende også Asbjørn mener at kristendommen skiller sig ud og benytter sig af det som et positivt træk ved kristendommen i sin argumentation overfor vedkommende der oprindeligt skrev sine spørgsmål til svarpanelet. Som jeg ser det virker det uærligt eller uoplyst... Hvad vil Leif og Asbjørn helst være?

Nej, det mener jeg ikke er rigtigt.

Bibelen giver en i mine øjne fyldestgørende teoretisk forklaring på ondskabens problem. Gud har givet mennesker og engle et så højt bevidsthedsniveau, at de kan træffe beslutninger for hvilke de selv er ansvarlige. Gud reagerer ikke ved at slå menneskene ihjel, men lader deres valg få tid, få konsekvenser... det er "for alvor", ikke bare en leg. Det ondes problem besvares efter min bedste overbevisning kun tilfredsstillende i kristendommen.

Men Bibelen giver intet teoretisk svar på lidelsens problem. Hvorfor netop "jeg" rammes af lidelse netop nu, på denne måde... det står ingen steder. Jeg citerer fra "Med God Grund" af Stefan Gustavson (Credo):
Citat:
Men den kristne tro giver ikke et teoretisk svar på lidelsens eksistentielle problem - den giver et eksistentielt svar! Midt i den lidelse vi ikke forstår, tilbyder Gud os sig selv, sin trøst, sin kraft, sit nærvær og et håb for fremtiden

Job får aldrig noget svar på sine spørgsmål, men han får lov at møde den levende Gud - og priser ham.

Jeg er som Leif A. glad for det fraværende teoretiske svar! Det er jo et sådant Jobs venner kommer med "Job, du har syndet, derfor bliver du ramt af lidelse, vend om, så går det godt igen". Ingen karma-lære i kristendommen! Eller hvad med denne her "Lidelsen findes ikke, du må frigøre dig fra dit fejlagtige syn på verden, alt er ét, lidelse og glæde, godt og ondt, det handler om at se virkeligheden."

Bibelen vedgår lidelsens eksistens, og dens tilsyneladende meningsløshed (Jobs bog, Prædikerens bog, visse af Salmerne), og prøver ikke at forklare dem (hvad skal vi i øvrigt med sådan en forklaring?), men at trøste dem der lider!

Mvh. Steffen

Til toppen 
#73377 - 21/10/2006 16:18 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Nikolaj]
Guf
Bruger

Reg.: 23/09/2006
Citat:
Lægger den ikke netop ansvaret for lidelsen over på mennesket?

Vel til en vis grad. Til sammen har menneskeheden fx et samlet ansvar for lidelserne i ulandene. Hvis vi VILLE kunne nøden fjernes. Der produceres mad nok i hele verden, men fordi priser er vigtigere end sultne børn, oplageres store dele fx i EU-lagrene.
Det, man kan undre sig over, er, hvorfor Gud overhovedet indførte ondskaben og muligheden for lidelse. Slangen i Paradis kom vel ikke dumpende af sig selv, uden at det var Guds vilje. Som almægtig - og dermed også altvidendene - må Gud jo have kunnet forudse, hvad der ville ske. Og som jo altså så også skete og de deraf følgende ulykker helt frem til i dag og til dommedag.
Hvorfor kunne Gud så ikke bare have sprunget over hele dette her jordiske cirkus, da det alligvel kun har en tidsbegrænsning, og være gået direkte til facit? Som almægtig og altvidende kan det vel ikke være det store problem for Gud at vide, hvem der så rent faktisk skal ende i Himlen og hvem, der skal fortabes. Så kunne millioner og atter millioner af lidende småbørn (som næppe kan lastes en synd eller pålægges et ansvar) vel være sparet for deres unødige lidelser?

Til toppen 
#73378 - 21/10/2006 16:40 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Guf]
Nikolaj
Bruger

Hej Guf
Citat:
Det, man kan undre sig over, er, hvorfor Gud overhovedet indførte ondskaben og muligheden for lidelse. Slangen i Paradis kom vel ikke dumpende af sig selv, uden at det var Guds vilje. Som almægtig - og dermed også altvidendene - må Gud jo have kunnet forudse, hvad der ville ske. Og som jo altså så også skete og de deraf følgende ulykker helt frem til i dag og til dommedag.
Hvorfor kunne Gud så ikke bare have sprunget over hele dette her jordiske cirkus, da det alligvel kun har en tidsbegrænsning, og være gået direkte til facit? Som almægtig og altvidende kan det vel ikke være det store problem for Gud at vide, hvem der så rent faktisk skal ende i Himlen og hvem, der skal fortabes. Så kunne millioner og atter millioner af lidende småbørn (som næppe kan lastes en synd eller pålægges et ansvar) vel være sparet for deres unødige lidelser?

For en evig og almægtig Gud gør det vel ingen praktisk forskel, om man gennemfører hele dette jordiske cirkus eller ej. Universets historie på milliarder af år er ikke længere tid for Gud, end hvis han var »gået direkte til facit«.
Og hvad angår hele dette såkaldte jordiske cirkus set fra vi menneskers synspunkt: Jeg ville ikke undvære mit liv her på jorden, og det forestiller jeg mig heller ikke, at du ville – ja, det tror jeg ikke engang, at de lidende små børn ville. Derfor synes jeg, vi skal være taknemmelige for, at Gud har skænket os det liv, som vi i det store og hele er glade for, i stedet for at anklage ham for ikke at have sprunget det over. Livet er ikke ondt.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#73379 - 21/10/2006 18:34 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Nikolaj]
Guf
Bruger

Hej Nikolaj.
Citat:
Jeg ville ikke undvære mit liv her på jorden, og det forestiller jeg mig heller ikke, at du ville – ja, det tror jeg ikke engang, at de lidende små børn ville. Derfor synes jeg, vi skal være taknemmelige for, at Gud har skænket os det liv, som vi i det store og hele er glade for, i stedet for at anklage ham for ikke at have sprunget det over. Livet er ikke ondt.

Nej, du og jeg ville da ikke undvære livet, for her i lille Danmark lever selv den fattigste som greve og baron sammenlignet med de fattigste ulande, så det er jo dejlig nemt at sige.
Om de lidende små børn i ulandene hellere vil have livet med de lidelser, de er udsat for, end undvære det, tvivler jeg stærkt på. Hvis DU har set dét, som jeg har set og oplevet i ulandene, kunne du end ikke drømme om at tænke den tanke. Det siger måske lidt om, HVOR forfærdeligt det er mange steder. Det eneste, som holder dem (forældrene) oppe, er netop troen på et andet og bedre liv efter dette. Hvilken gælde af livet har et lille barn, som bliver født i absolut fattigdom og fornedrelse, skal sulte, tørste og være hammer syg hver eneste dag og nat for så at dø af sine lidelser som måske 2 årig? Uden én eneste dag - eller bare time - med noget, som blot minder om lidt glæde? Og tro mig, de findes! Endda i millionvis.
For Gud er et par milliarder år ingenting, det er jeg enig med dig i, men for et barn som beskrevet er blot 10 minutter et helvede. Kunne Gud virkelig ikke skåne dem for det? Jo, selvfølgelig kunne Han det, men hvorfor gør Han det så ikke?

Hvis du og jeg og alle andre ikke havde haft dette jordiske liv, og ikke kendte til det, var vi nok også bedøvende lige glade med det. Ikke-undfagne børn går jo heller ikke rundt og savner livet.
Så stadig, hvorfor kan Gud ikke spare disse børn deres lidelser? Mens vi andre her i Vesten kan gå og smæske os i livet og alle dets goder og være taknemmelige for det? Det hænger jo ikke rigtigt sammen.

Til toppen 
#73380 - 21/10/2006 19:10 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Guf]
Anonym
Anonym

Jeg forstår ikke, Guf, hvorfor du vil sætte dig til doms over andre menneskers livskvalitet?

Til toppen 
#73381 - 21/10/2006 19:34 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej allesammen - skal vi ikke med åbent sind læse - og måske kommentere - disse betragtninger?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#73382 - 21/10/2006 20:09 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Leif Andersen skrev: Men ret beset er det et kristent spørgsmål! [spørgsmålet om ondskaben] Det er os, der har fundet på det. Det er Kristus, der har lært verden, at Gud er kærlighed.

Hvem forsøger Leif Andersen at narre? Det er jo en direkte, navlepillende, egoistisk, ignorant løgn.

ØV!

Til toppen 
#73383 - 21/10/2006 20:17 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Leif Andersen skrev: Men kristendommen er heller ikke rent monistisk. Der findes noget, der ikke er Gud. Der findes noget, som Skaberen ikke har skabt. Der findes noget, som den almægtige Fader aldrig har villet. Som han måske nok har tilladt, men ikke har villet.

Hvis man er almægtig så er alt man tillader også villigt. Intet sker for den almægtige uden at det er villet.

Men det er da rart at manden der plæderer for at lidelsen unikt i kristendommen udtrykkes som værende unaturlig og uforklarlig, så skråsikkert udtaler sig om hvad gud i sin almagt vil og ikke vil.

Til toppen 
#73384 - 21/10/2006 20:21 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Desværre er det nok ikke muligt at vælge mellem de to synsvinkler. Der er både monistiske og dualistiske træk i Bibelens tale om Gud og det onde. Og for at det ikke skal være løgn, er det ikke engang et pænt symmetrisk paradoks; betoningen i Bibelen er meget mere monistisk end dualistisk. Skulle den vælge, ville den kaste sit lod i den monistiske vægtskål. Alligevel kan den ikke gøre det helhjertet, sådan som fx Islam gør det.

Jeg har kun én ting at tilføje...

Jakob 1,6
Citat:
Men han skal bede i tro, uden at tvivle; for den, der tvivler, er som en bølge på havet, der rejses og brydes af vinden.

Til toppen 
#73385 - 21/10/2006 20:38 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Guf
Bruger

Hej Moe.
Citat:
Jeg forstår ikke, Guf, hvorfor du vil sætte dig til doms over andre menneskers livskvalitet?

Derfor (hentet fra virkelighedens verden): Jeg går hen ad en møgbeskidt "vej", sti eller hvad man nu skal kalde det. Umiddelbart tror man, at vi går på jord, men det er menneskeafføring, for der er ingen toiletter i området, folk besørger simpelthen på på vejen. Ikke fordi de bare er nogle svin, men fordi der ikke er andre steder, heller ingen hvor man i det mindste kunne grave et hul. Foran et af skurene - og det er endda et fint udtryk for denne sammenstykning af pap og skrammel (du ville ikke engang lade din hund bo her) - sidder en mor (eller muligvis bedstemor) - med et totalt tomt udtryk i ansigt og øjne. Den ene arm ligger hen ad vejen med håndfladen opad. Måske i håbet om en mønt. Foran hende ligger på den bare "jord" et næsten nøgent underernæret spædbarn vel omkring 1 år. Barnet er tydeligt døende med fluer kravlende overalt i ansigtet, øjnene, munden osv., og moderen bærer præg af det samme. Min guide fortæller, at i næste uge er barnet der ikke mere. "Sådan blev barnet født, sådan dør det" fortæller guiden. Moderen har antagelig AIDS og videregiver den via modermælken, men er det ikke AIDS, er det malaria eller gul feber eller tuberkulose eller, eller, eller... Jeg fristes forfærdeligt til at give kvinden nogle penge. "Gør det ikke!" siger guiden, "du bliver simpelthen overfaldet af alle de andre, og det nytter alligevel ikke. Kig dig omkring, sådan er det overalt her. Hvor vil du starte og hvor vil du slutte?". Og nej, det er ikke en flygtningelejr, men et permanent slumkvarter med lige ved 1 mio. indbyggere.

Åh, du, jeg behøver ikke at have studeret hverken jura eller Bibel for at gøre mig til dommer over denne kvindes og hendes barns situation, men jeg kan selvfølgelig vælge at give mig selv titel af idiot, hvis jeg skulle påstå, at disse to var glade ved livet.
Men du spørger, HVORFOR jeg vil sætte mig til doms over andre menneskers livskvalitet. Simpelthen fordi vi har et ansvar for hinanden!! En af mine venner, som er erklæret ateist, har i en lignende debat tilføjet: "Og for at vi mennesker må gøre det arbejde, som Gud ikke kan finde ud af!!" Jeg er måske ikke helt enig, men må dog tilstå, at jeg har et forklaringsproblem set ud fra min kristne synsvinkel.

Til toppen 
#73386 - 21/10/2006 20:42 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Nu har jeg læst hele artiklen og grundlæggende er Leif Andersens problem at han hele vejen igennem forudsætter sin pointe. Men der er jo en hel del mennesker der ikke anser den slags argumentatoriske fadæser for problematiske... Jeg har svært ved lige at overskue hele hans artikel, men den indeholder mange af de samme ting som det panelsvar jeg oprindeligt linkede til gør. Der er adskillige problematiske fejl i hans artikel som jeg gerne ville gå i dybden med, men det tager jo tid at skrue et svar sammen, hvor man ikke behøver at tæske løs på en død hest igennem hundredevis af indlæg.

Til toppen 
#73387 - 21/10/2006 23:42 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
again
Bruger

Hmmm, jeg må nok være enig med dig her. Men jeg har måske også et atypisk syn på, hvad almægtighed betyder.

Du kender nok gåderne om, hvorvidt Gud kan skabe en sten der er så tung, at han ikke selv kan løfte den (ellers kender du sikkert tanken i en anden version). Jeg tror problemet ligger i en fejlagtig opfattelse af ordet almægtighed.

Hvis jeg siger "alverdens lande" mener jeg alle de lande der rent faktisk findes - ikke dem der potentielt kan forestilles. På samme måde med almagt - det må være al den magt der rent faktisk findes.

For lige at tage den med stenen, så kan ingen lave en sten Gud ikke kan løfte. Derfor er det ikke i modstrid med Guds almagt, at han heller ikke kan, for den magt findes ikke.

Hvor vil jeg hen med alt det sludder? Jo, jeg er slet ikke så overbevist om, at Gud kunne have undgået menneskelig lidelse, med de ønsker Han havde for mennesket udvikling. Det kunne jo tænkes, at vi umuligt kunne lære det vi skal lære, uden at det koster lidelser. Derfor er det måske ikke nødvendigvis Guds "skyld", at lidelser findes, selvom Gud er almægtig. Kan du følge mig? Det er et spørgsmål om, hvad man forstår ved almægtig.

Hvis man forstår almægtig som magten til at gøre hvad der passer en og selv bestemme hvilke konsekvenser det får, forekommer det mig i hvert fald, at selv en simpel gåde om en sten kan vælte ens almagtsbegreb.....

Nå, du er måske ikke den rigtige at diskutere det med, da et begreb som Guds almagt sikkert ikke siger dig en hujende fis i en hornlygte. Så lad mig bare runde af med, at dette naturligvis ikke ændrer min pointe om, at livet jo egentligt er dejligt, så hvorfor have så travlt med at beklage os over hypotetiske problemer. Det må vel række at beklage sig, når lokummet brænder?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#73388 - 21/10/2006 23:44 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Guf]
Nikolaj
Bruger

Hej Guf
Citat:
Om de lidende små børn i ulandene hellere vil have livet med de lidelser, de er udsat for, end undvære det, tvivler jeg stærkt på. Hvis DU har set dét, som jeg har set og oplevet i ulandene, kunne du end ikke drømme om at tænke den tanke.

Beklager, men det er altså ikke noget argument. Hvad du formoder, at jeg ville kunne drømme om at tænke, hvis jeg havde set dit og dat, det kan jeg jo ikke bruge til noget.
Citat:
Ikke-undfagne børn går jo heller ikke rundt og savner livet.

Nej, for de eksisterer ikke, så måske var det ikke det bedste eksempel.
Citat:
Så stadig, hvorfor kan Gud ikke spare disse børn deres lidelser? Mens vi andre her i Vesten kan gå og smæske os i livet og alle dets goder og være taknemmelige for det? Det hænger jo ikke rigtigt sammen.

Jeg synes næsten selv, du leverer svaret her. Det, der ikke hænger sammen er jo, at vores livsstil er så radikalt anderledes end de fattige i den tredje verdens. Det gør det også til vores ansvar. Så jeg tror ikke, vi skal anklage Gud i denne sag. Vi burde have alt for travlt med at gøre noget selv.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#73389 - 21/10/2006 23:48 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands

Du kunne vel ikke lokkes til at uddybe lidt? Dine synspunkter er faktisk meget rarere at læse end dine skældsord.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#73390 - 22/10/2006 09:31 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj

Citat:
Du kunne vel ikke lokkes til at uddybe lidt? Dine synspunkter er faktisk meget rarere at læse end dine skældsord.

Jo

Jeg henviser til dette indlæg.

Til toppen 
#73391 - 23/10/2006 14:29 Træk lige vejret [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Martin

Du skriver:
Citat:
jeg mener at det er ret tydeligt at bibelen giver en lige så klar og tydelig årsag til lidelse, som alle de andre religioner. Leif Andersen og tilsyneladende også Asbjørn mener at kristendommen skiller sig ud og benytter sig af det som et positivt træk ved kristendommen i sin argumentation overfor vedkommende der oprindeligt skrev sine spørgsmål til svarpanelet. Som jeg ser det virker det uærligt eller uoplyst... Hvad vil Leif og Asbjørn helst være?

Du har lov til at mene og spørge som du vil, men jeg fornemmer, at det er rimelig formålsløst at svare dig her. For øjeblikket er de fleste af dine indlæg så polemiske og følelsesladede, at der på forhånd er lukket for en seriøs debat. Måske skulle du lige trække vejret lidt og få blodtrykket under kontrol?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#73392 - 23/10/2006 20:50 Re: Træk lige vejret [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Jeg tror du skal lade være at gisne om mine motiver og hvad der driver mig. Hvis du mener at jeg overtræder en helt konkret del af Netiketten, så henvis til det. Det er til at forholde sig til. Det der insinueren til højre og venstre gavner ikke dialogen eller velviljen.

Til toppen 
#73393 - 23/10/2006 23:23 Re: Kritik: Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykke [Re: ]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Hej CH

Citat:

Denne bog diskuterer spørgsmålene om lidelse og almægtighed (samt en hel masse andet) og vil sikkert være meningsfuld for dig. Det var den i hvert fald for mig.

Fås selvfølgelig også på engelsk

kh
stef

Ændret af stef (23/10/2006 23:24)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær