1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73265 - 19/10/2006 11:06
Måske moske i Århus
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Man kan sige meget negativt om at oprette en moske i Århus - eller i Danmark i det hele taget. Fx kunne det påstås, at en moske ville føre mere ekstremisme med sig, både fra muslimernes og nationaldanskernes side.
Men er der ikke noget godt ved det? Ved at oprette en moske, vises en form for velvilje, hvilket kunne kunne få flere muslimer til at komme til Danmark, og måske få et indblik i den danske kultur, som mange dansker hylder. Det ville vel ikke være dårligt, hvis muslimerne fik indblik i den form for demokrati, som krigen i Irak og Afghanistan skulle medføre begge steder? Man kan sige meget om de krige, men man kan ikke indføre en ideologi, hvis ikke de som skal tilslutte sig, kan se, hvordan ideologien fungerer i praksis.
Måske moske - eller moske ikke?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73266 - 19/10/2006 11:15
Re: Måske moske i Århus
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Museeye
Jeg må nok sige, at jeg ikke rigtig tror, oprettelsen af en moské i Århus vil få den helt store betydning for oprettelsen af demokrati i muslimske lande. Jeg tror ærligt talt ikke, muslimer vil flytte til Danmark, fordi vi har en moské – dem har de jo også til overflod af i deres hjemlande. Og i øvrigt: hvis muslimerne flytter hertil, hvordan skulle de så kunne hjælpe med at oprette demokrati der, hvor de kom fra. Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor det danske samfund skulle bygge en moské til muslimerne, men hvis de selv vil stå for det og betale, så må de da selvfølgelig gerne gøre det.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73267 - 19/10/2006 11:25
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Citat: Jeg må nok sige, at jeg ikke rigtig tror, oprettelsen af en moské i Århus vil få den helt store betydning for oprettelsen af demokrati i muslimske lande. Jeg tror ærligt talt ikke, muslimer vil flytte til Danmark, fordi vi har en moské – dem har de jo også til overflod af i deres hjemlande. Og i øvrigt: hvis muslimerne flytter hertil, hvordan skulle de så kunne hjælpe med at oprette demokrati der, hvor de kom fra.
Nej, det kan du have ret i. En moske i Århus vil nok ikke medføre, at muslimer fra deres hjemland flytter hertil - bare fordi her en moske. Men hvad så med flygtninge? Man kunne tænke sig, at flygtninge ville vælge europæiske lande/byer med en moske, fremfor et land/by uden. Og disse muslimske flygtninge ville så (måske) stifte bekendtskab med den danske kultur og dermed også demokrati.
Nogle flygtninge vender ikke tilbage til der, hvorfra de kom, men de muslimer der gør, har jo en vis erfaring med europæisk kultur - og så kan denne erfaring måske give sig til udslag i ønsket om en ændring af de i hjemlandet forefindende politiske omstændigheder?
Citat: Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor det danske samfund skulle bygge en moské til muslimerne, men hvis de selv vil stå for det og betale, så må de da selvfølgelig gerne gøre det.
Hvorfor egentlig ikke? Hvis ikke danskerne vil støtte en moske, så udviser de vel en form for islamofobi? (eller sådan kan det tolkes) Men jeg vil meget gerne høre et argument eller to fra din side.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73268 - 19/10/2006 11:55
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Jeg synes ærligt talt at det er meget simpelt. Religioner er (formelt) ligestillede i Danmark. Så længe de selv betaler, skal de have lov til at bygge en moske.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73269 - 19/10/2006 12:06
|
Bruger
|
Hej Museeye Citat: Nej, det kan du have ret i. En moske i Århus vil nok ikke medføre, at muslimer fra deres hjemland flytter hertil - bare fordi her en moske. Men hvad så med flygtninge? Man kunne tænke sig, at flygtninge ville vælge europæiske lande/byer med en moske, fremfor et land/by uden. Og disse muslimske flygtninge ville så (måske) stifte bekendtskab med den danske kultur og dermed også demokrati.
Det kunne man måske godt forestille sig. Men hvorfor skal vi så lige netop lokke dem til Danmark? Er det danske demokrati bedre end andre europæiske landes demokratier? Er den danske kultur mere egnet til demokrati end andre europæiske landes kulturer? Det mener jeg ikke. Selvfølgelig skal vi tage vores del af flygtningene, men vi skal ikke bilde os ind, at vi er bedre til at tage os af dem og »demokratisere« dem, end andre lande; snarere tværtimod. Citat: Nogle flygtninge vender ikke tilbage til der, hvorfra de kom, men de muslimer der gør, har jo en vis erfaring med europæisk kultur - og så kan denne erfaring måske give sig til udslag i ønsket om en ændring af de i hjemlandet forefindende politiske omstændigheder?
Det er jeg helt enig i, men som sagt tror jeg ikke, Danmark er bedre i denne sammenhæng end andre europæiske lande. Citat: Hvis ikke danskerne vil støtte en moske, så udviser de vel en form for islamofobi?
Det synes jeg da ikke. Hvis Kvickly ville bygge en butik her i området, så ville jeg heller ikke hjælpe dem med det, men det betyder jo ikke, at jeg hader Kvickly eller er bange for Kvickly, eller at jeg ikke vil have, at Føtex skal have konkurrence. Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være anderledes med en moské. Jeg vil ikke hjælpe muslimerne med at bygge en moské, men det betyder ikke, at jeg hader moskéer eller er bange for muslimer, eller at jeg ikke tror, at kristendommen (eller den danske kultur) kan klare konkurrencen.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73270 - 19/10/2006 18:12
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Citat: Men hvorfor skal vi så lige netop lokke dem til Danmark? Er det danske demokrati bedre end andre europæiske landes demokratier? Er den danske kultur mere egnet til demokrati end andre europæiske landes kulturer? Det mener jeg ikke. Selvfølgelig skal vi tage vores del af flygtningene, men vi skal ikke bilde os ind, at vi er bedre til at tage os af dem og »demokratisere« dem, end andre lande; snarere tværtimod.
Danmark beskrives som et rigt land; et land, hvor borgerne har mange penge, hvor borgerne er frit stillet mht. uddannelse og arbejde, hvor borgerne kan vælge hvem der styrer landet rent politisk etc. Kort sagt er Danmark et land blandt flere i Europa, som alle (mere elelr mindre) har ovenstående karakteristika. Jeg vil altså ikke hævde Danmark frem for andre europæiske lande. Jeg mener dog, at der ligger en stor gevinst i, at modtage flygtninge og tilflyttere af forskellige religioner. Jeg giver dig derfor ret, mht. at danmark ikke er bedre egnet til at modtage flygtninge. Dog skal vi heller ikke negligere Danmarks rolle som modtager af flygtninge.
Citat: Jeg vil ikke hjælpe muslimerne med at bygge en moské, men det betyder ikke, at jeg hader moskéer eller er bange for muslimer, eller at jeg ikke tror, at kristendommen (eller den danske kultur) kan klare konkurrencen.
Er det ikke god kristen etik, at hjælpe sin næste? (vel at mærke uanset dennes religiøse overbevisning?) Hvilke argumenter har du for, ikke at ville hjælpe muslimerne med at bygge en moske?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73271 - 19/10/2006 18:18
[Re: Dust]
|
Bruger
|
Citat: Jeg synes ærligt talt at det er meget simpelt. Religioner er (formelt) ligestillede i Danmark. Så længe de selv betaler, skal de have lov til at bygge en moske.
Hvad mener du med at religionerne er "formelt" ligestillede? Fx er det kun folkekirken som modtager penge fra staten - burde det ikke ændre, før man kan sige, at alle religioner er ligestillede?
Ser du ikke en fare for, at der pludselig kan opstå mange minoriteter med diverse religioner, som de knytter sig til i forventning om, derigennem at opnå en identitetsfølelse og -bevidsthed?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73272 - 19/10/2006 18:40
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Citat:
Hvad mener du med at religionerne er "formelt" ligestillede? Fx er det kun folkekirken som modtager penge fra staten - burde det ikke ændre, før man kan sige, at alle religioner er ligestillede?
10 point til dig  At folkekirken skal skilles fra staten er indlysende.
Citat: Ser du ikke en fare for, at der pludselig kan opstå mange minoriteter med diverse religioner, som de knytter sig til i forventning om, derigennem at opnå en identitetsfølelse og -bevidsthed?
Næh. Minoriteterne er der i forvejen, og vil formentlig altid være der. Så længe de financierer det selv, er det i orden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73273 - 20/10/2006 00:10
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Er det ikke god kristen etik, at hjælpe sin næste? (vel at mærke uanset dennes religiøse overbevisning?)
Jamen, så lad da endeilg de kristne finansiere moskéen. Jeg ønsker ikke at bidrage med én krone. Ligesom jeg heller ikke ønsker at bidrage med én krone til Folkekirken (hvilket jeg dog ikke desto mindre desværre tvinges til at gøre).
|
|
Til toppen
|
|
|
#73274 - 20/10/2006 00:49
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Museeye. Citat: Er det ikke god kristen etik, at hjælpe sin næste? (vel at mærke uanset dennes religiøse overbevisning?) Hvilke argumenter har du for, ikke at ville hjælpe muslimerne med at bygge en moske?
Jeg synes faktisk det er ret simpelt. Hvis jeg var socialdemokrat ville jeg heller ikke støtte venstres valgkampagne med en krone, selvom de naturligvis er i deres fulde ret til at føre den kampagne.
Er det at undlade at hjælpe sin næste? Nej, jeg synes bare det handler om alene at støtte noget, som man selv kan stå inde for.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73275 - 20/10/2006 17:25
|
Bruger
|
Hej Museeye Citat: Danmark beskrives som et rigt land; et land, hvor borgerne har mange penge, hvor borgerne er frit stillet mht. uddannelse og arbejde, hvor borgerne kan vælge hvem der styrer landet rent politisk etc. Kort sagt er Danmark et land blandt flere i Europa, som alle (mere elelr mindre) har ovenstående karakteristika. Jeg vil altså ikke hævde Danmark frem for andre europæiske lande. Jeg mener dog, at der ligger en stor gevinst i, at modtage flygtninge og tilflyttere af forskellige religioner. Jeg giver dig derfor ret, mht. at danmark ikke er bedre egnet til at modtage flygtninge. Dog skal vi heller ikke negligere Danmarks rolle som modtager af flygtninge.
Okay, det er vi vist enige om: det er ikke bedre for flygtningene at komme til Danmark end f.eks. England. Men så kan jeg heller ikke rigtig se, hvorfor det danske samfund skal hjælpe muslimerne med at bygge en moské. Tror du, det hjælper på integrationen? (det var ikke ment som et retorisk spørgsmål.) Citat: Er det ikke god kristen etik, at hjælpe sin næste? (vel at mærke uanset dennes religiøse overbevisning?)
Jo, det er god kristen etik, men jeg tror bare, at jeg vil hjælpe min næste med noget andet end at bygge et tempel for falsk gudsdyrkelse.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73276 - 20/10/2006 20:33
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat: Er det ikke god kristen etik, at hjælpe sin næste? (vel at mærke uanset dennes religiøse overbevisning?)
Jo, det er god kristen etik, men jeg tror bare, at jeg vil hjælpe min næste med noget andet end at bygge et tempel for falsk gudsdyrkelse. Guds fred Nikolaj
Hm.
Jeg troede kun der var én Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73277 - 20/10/2006 21:09
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Moe Citat: Hm.
Jeg troede kun der var én Gud?
Jo, det kan vi hurtigt blive enige om, men "falsk gudsdyrkelse" handler jo om at tilbede menneskeskabte guder - såkaldte afguder ... som der desværre er mange af.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73278 - 21/10/2006 01:12
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Moe
Ja!, der er kun én Gud. Men når jeg skrev »falsk gudsdyrkelse«, så mente jeg ikke afgudsdyrkelse, men en falsk dyrkelse af den eneste Gud. Jeg mener, at alle monoteister – jøder, kristne, muslimer, stoikere, deister etc. – alle på hver sin måde tror på den samme Gud, selv om nogle har en mere eller mindre forkert opfattelse af ham (og formentlig ingen har en fuldstændig korrekt og fyldestgørende opfattelse af ham; Deus semper major); men det er for mig at se umuligt, at man kan tro på nogen anden eneste, evig, almægtig Gud end den eneste, for han er jo den eneste. Så kan man have en opfattelse af ham, der er nok så forkert, og det mener jeg f.eks., at muslimerne har (derfor »falsk«), men det vil dog altid være den samme Gud, uanset vores opfattelse af ham. Der er nogle kristne, der mener noget andet om dette, og det vil jeg ikke dadle dem for: Det er et åbent spørgsmål.
Jeg tager til efterretning, at både du og Kristina tilsyneladende har forstået det sådan, at jeg mente dyrkelse af andre guder. Det må betyde, at jeg har udtrykt mig uklart, og jeg vil stræbe efter at undgå det fremover.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73279 - 21/10/2006 09:36
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg tager til efterretning, at både du og Kristina tilsyneladende har forstået det sådan, at jeg mente dyrkelse af andre guder. Det må betyde, at jeg har udtrykt mig uklart, og jeg vil stræbe efter at undgå det fremover.
Guds fred Nikolaj
Næh, det synes jeg ikke du skal. Du skal tage til efterretning at jeg ikke kan læse, for du skrev ikke afgud. Undskyld.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73280 - 21/10/2006 10:02
Re: Gud eller gud?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj Citat: Jeg tager til efterretning, at både du og Kristina tilsyneladende har forstået det sådan, at jeg mente dyrkelse af andre guder. Det må betyde, at jeg har udtrykt mig uklart, og jeg vil stræbe efter at undgå det fremover.
Nej, du udtrykte dig efter min mening helt klart. Emnet var jo opførelse af en moské - altså for muslimer, som tror på Muhammed som Allahs profet.
Jeg er bare ikke, som du, parat til at sige, at alle monoteister tror på den samme gud, og at vi bare tror på hver sin måde ..
Vi er enige om, at der kun findes én Gud, men jeg hævder, at den eneste sande Gud er Jesu Kristi far. Allah ikke Jesu Kristi far, og derfor finder jeg det mest korrekt at kalde muslimernes gud for en menneskeskabt afgud.
Gud er Gud, evig og almægtig, uanset vores opfattelse af ham, og uanset om vi tror på ham eller ej, det er vi enige om.
Jeg har tidligere udtrykt mig nogenlunde som du gør her, men det er jeg holdt op med, for det forekommer mig misvisende og uklart at sige: "Der er jo kun én Gud, altså må det må være ham vi allesammen tror på, vi tror bare forskelligt om ham .. Hvis vi siger dét, bringer vi så at sige fremmede religioner ind under samme tag som kristendommen, hvilket jeg mener vi skal lade være med.
Vi, som tror på den treenige Gud, Faderen, Sønnen og Helligånden, og altså Faderen som Jesu Kristi far, vi tror også, som du rigtigt siger, på hver sin formentlig lidt forskellige måde, da vi jo ér forskellige, og ingen af os har den fuldkomne indsigt.
Men om dem, som har en helt anden religion, mener jeg ikke vi rettelig kan sige, at de tror på den samme Gud som vi gør ...
Jeg håber du forstår hvad jeg mener hermed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#73281 - 21/10/2006 10:15
Der findes allerede en moské i Danmark
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
Jeg har lidt svært at se pointen i dit indlæg, da vi siden 1967 har haft en moské i Danmark. Nusrat Djahan Moskéen i Hvidovre er Danmarks eneste msoké bygget til formålet. Da de bekymringer der er i dit indlæg ikke er sket gennem den moské, så kan jeg ikke se hvorfor det skulle være tilfældet med andre fremtidlige moskéer.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#73283 - 21/10/2006 10:29
[Re: Dust]
|
Bruger
|
Citat: 10 point til dig 
Takker 
Citat: At folkekirken skal skilles fra staten er indlysende.
Ikke for alle danskere eller kristne - desværre.
Citat: Næh. Minoriteterne er der i forvejen, og vil formentlig altid være der. Så længe de financierer det selv, er det i orden.
Ja, minoriteter er der altid. Men om det er "i orden" at de bygger løs, når bare de selv financierer byggeriet - det ved jeg ikke.
Mon ikke det er vigtigt at spørge sig selv: "Kan jeg ville, at diverse sataniske og nazistiske klubber oprettes i Danmark - eller i det kvarter hvori jeg bor?"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73284 - 21/10/2006 10:37
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Citat: Tror du, det hjælper på integrationen?
Jeg håber. Jeg kan forestille mig, at jeg ville blive bedre intergreret i et andet land med en fremmed kultur, hvis der var noget i den kultur og det samfund, jeg kendte til; fx en kristen kirke. Her kunne jeg så komme ud blandt folk/andre kristne, og opbygge netværker. Et sådant netværk ville dog i lang tid kun bestå af kirkens tilhængere og sympatisørere - hvilket vil være et problem, for så ville jeg ikke være "rigtig" integreret i samfundet, men kun i den givne menighed. Samme problemstiling ser man med muslimer (og andre religiøse) i Danmark, hvortil der kommer tilflyttere fra andre lande og kulturer. Et interessant spørgsmål kunne være; hvad så med ateisterne?
Citat: Jo, det er god kristen etik, men jeg tror bare, at jeg vil hjælpe min næste med noget andet end at bygge et tempel for falsk gudsdyrkelse.
Ja, du har ret. Det er nok slet ikke god kristen etik at hjælpe sin næste med at bygge et afgudstempel - på den måde ville ideen med næstekærlighed gå hen og bliver lidt ironisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73286 - 21/10/2006 10:51
Re: Der findes allerede en moské i Danmark
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Citat:
Derom var jeg ikke vidende! Det giver selvfølgelig (en god) anledning til at revurdere mit indlæg. Tak for oplysningen! Jeg vil se, om jeg kan undersøge sagen nærmere derudfra.
Ja, det er ikke mange der ved det og det er der måske også en grund til. Moskéen bruges af Ahmadiyya-muslimer og den gruppering af Islam anerkendes ikke af andre muslimske grupper. Du husker måske den store diskussion omkring den danske oversættelse af Koranene, som mange muslimer ikke ville anerkende. Den var oversat til dansk af en Ahmadiyya-muslim.
Citat: Jeg synes da ikke, at mit indlæg giver udtryk for bekymringer. I så fald beklager jeg det! Mit indlæg var tænkt som et indlæg med overvejelser - ikke med bekymringer.
Jeg undskylder at jeg ikke udtrykkede mig klart nok. Det jeg mente var at der i indlægget var bekymringer. Ikke at indlægget, samlet set, var en bekymring.
Citat:
Måske du har lyst til at skrive om, hvorledes det muslimske samfund i Hvidovre optræder/forholder sig til de vestlige værdier i forhold til muslimer andre steder i Danmark - såfremt du ved noget om det?
Nu er jeg ikke så glad for at sætte muslimer op mod "vestlige værdier", da jeg har meget svært i at se hvad "Vestlige værdier" skulle være. Min viden omkring Ahmadiyya-islam har længe været ren teoretisk. Men for nyligt lærte jeg en Ahmadiyya-muslim at kende og han er nu en af mine gode venner. Jeg kan selvfølgeligt kun udtale mig om det billede jeg har af ham og ikke generalisere over for hele gruppen. Han er en aktiv muslim. Beder 5 gange om dagen, tager i moskéen, har en livstil der passer med hans tro. Samtidigt er han afslappet, højuddanet og meget åben. Med andre ord, en ganske normal god ven.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#73287 - 21/10/2006 10:54
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Citat: Jamen, så lad da endeilg de kristne finansiere moskéen. Jeg ønsker ikke at bidrage med én krone. Ligesom jeg heller ikke ønsker at bidrage med én krone til Folkekirken (hvilket jeg dog ikke desto mindre desværre tvinges til at gøre).
Vil du fremlægge nogle argumenter for, hvorfor du ikke vil bidrage til moskeen? Ja, tvinges til at betale til Folkekirken gør man da vist! Men så kan du jo bare melde dig ud - det er dog en træls situation at stå i, at man skal melde sig ud, i stedet for at melde sig ind.
Gad vide om nu-danskere (anden generations tilflyttere) også skal betale kirkeskat, eller om de automatisk fritages?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73288 - 21/10/2006 11:55
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg forstår godt din bekymring om, om man ved at sige, at alle monoteister siger, at al monoteisme er lige godt – og frelsende. Men vi bliver jo ikke frelst ved at tro på Gud. Vi bliver frelst ved at tro på hans søn, Jesus Kristus. Citat: Allah ikke Jesu Kristi far, ...
Jo, det er han (efter min mening). Muslimerne ved det bare ikke.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73289 - 21/10/2006 12:05
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Nikolaj
Jeg er bare ikke, som du, parat til at sige, at alle monoteister tror på den samme gud, og at vi bare tror på hver sin måde ..
Vi er enige om, at der kun findes én Gud, men jeg hævder, at den eneste sande Gud er Jesu Kristi far. Allah ikke Jesu Kristi far, og derfor finder jeg det mest korrekt at kalde muslimernes gud for en menneskeskabt afgud.
Gud er Gud, evig og almægtig, uanset vores opfattelse af ham, og uanset om vi tror på ham eller ej, det er vi enige om.
Jeg har tidligere udtrykt mig nogenlunde som du gør her, men det er jeg holdt op med, for det forekommer mig misvisende og uklart at sige: "Der er jo kun én Gud, altså må det må være ham vi allesammen tror på, vi tror bare forskelligt om ham .. Hvis vi siger dét, bringer vi så at sige fremmede religioner ind under samme tag som kristendommen, hvilket jeg mener vi skal lade være med.
Vi, som tror på den treenige Gud, Faderen, Sønnen og Helligånden, og altså Faderen som Jesu Kristi far, vi tror også, som du rigtigt siger, på hver sin formentlig lidt forskellige måde, da vi jo ér forskellige, og ingen af os har den fuldkomne indsigt.
Men om dem, som har en helt anden religion, mener jeg ikke vi rettelig kan sige, at de tror på den samme Gud som vi gør ...
Jeg håber du forstår hvad jeg mener hermed.
kristina
Hej kristina
Jeg blander mig lige..
Jeg synes der er væsentlig forskel på at sige at Allah og Gud er én og at islam er en kristen religion. Vi ved ikke om frelse i noget andet navn end Jesu navn, men selvom man ikke anerkende Jesus som Kristus mener jeg godt man kan anerkende Gud som Gud. Det gør jøder f.eks. da - er deres gud menneskeskabt?
Omvendt kan man sige at Hare Krishna godt vil anerkende Kristus som en inkarnation af guddommeligheden, men det gør heller ikke ISKCON til en kristen bevægelse..
I forbindelse med det der med menneskeskabte guder eller afguder, så mener jeg vi skal passe på med at kaste med sten når vi selv bor i glashus. Hvem siger at vi har det mest korrekte gudsbillede? Vore forventninger til Gud bliver konstant udfordret af ham selv - er det ikke et udtryk for at vi stadig har noget at lære?
Vores billede af hvem Gud er er ufuldstændigt og vil være sådan sålænge vi lever på denne side af Jesu genkomst. Det tror jeg vi skal gøre os klart - at selvom Gud har åbenbaret sig for os så kan vi ikke fuldt ud erkende hvem han er på denne side af evigheden. Derfor har jeg svært ved at sige om andre trosretninger at de dyrker afguder. Religiøse systemer kan meget vel være noget værre lort, men Gud er en levende Gud der kan gribe ind i menneskers liv og vise sig for dem som han er. Gudsforholdet er personligt, og derfor synes jeg det er megasvært sådan bare at afvise 1,2 milliarder muslimer som afgudsdyrkere...
|
|
Til toppen
|
|
|
#73290 - 21/10/2006 12:46
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat:
Citat: Jamen, så lad da endeilg de kristne finansiere moskéen. Jeg ønsker ikke at bidrage med én krone. Ligesom jeg heller ikke ønsker at bidrage med én krone til Folkekirken (hvilket jeg dog ikke desto mindre desværre tvinges til at gøre).
Vil du fremlægge nogle argumenter for, hvorfor du ikke vil bidrage til moskeen?
Af samme grund som jeg heller ikke ønsker at bidrage til dit fladskærms-TV eller din sommeferie i Italien. Det er deres ønske, så må de også selv finansiere det.
I tilfældet med moskéer og kirker er der jo så yderligere det forhold at jeg betragter religion som noget negativt (i modsætning til din sommerferie i Italien), hvorfor jeg - om muligt - er endnu mindre villig til at bidrage til det.
Citat: Ja, tvinges til at betale til Folkekirken gør man da vist!
Ja, det gør man. Det er jo statskirken, som alle uanset personlig overbevisning/tro skal hjælpe med at understøtte. Selv os, der helst så den lukket pga. manglende tilslutning.
Citat: Men så kan du jo bare melde dig ud ...
Tro mig, jeg meldte mig ud for mange år siden. Jeg har været udmeldt i over halvdelen af mit liv. Det er bare ikke nok. Staten tager nemlig en del af det opkrævede generelle skatteprovenu (incl. mine penge) og forærer det til Folkekirken.
Citat: ... det er dog en træls situation at stå i, at man skal melde sig ud, i stedet for at melde sig ind.
Formelt har dine forældre jo nok meldt dig ind (det gjorde mine forældre i mit tilfælde).
Citat: Gad vide om nu-danskere (anden generations tilflyttere) også skal betale kirkeskat, eller om de automatisk fritages?
Det kommer vist helt an på om de pågældende nydanskere er døbt eller ej.
Jeg har dog ladet mig fortælle at der er indvandrere, der automatisk tilmeldes Folkekirken ved indvandringen, blot fordi de er protestanter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73291 - 21/10/2006 14:55
[Re: joppe]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Joppe
næh jeg kan heller ikke se problemet med en moske, sålænge brugerne selv betaler for udførelsen.
Jeg har læst et sted, at der findes over 100 lokale moskeer i DK. Ikke rigtige med tårn osv. men bare alm. huse, man bruger til formålet.
Er der forresten nogen der kan huske, hvad det der tårn hedder på en moske, hvor man står og råber, at nu er der bøn. Er det et "Minaret" eller sådan noget ?
mvh Tau.
Ændret af tau (21/10/2006 14:56)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73292 - 21/10/2006 15:11
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, ja, nemlig, det hedder en minaret.
Verdens højeste minaret er opført i Cassablanca, den er 210 m høj - næsten tre gange så høj som rådhustårnet!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#73293 - 21/10/2006 17:39
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Museeye.
Hvis en muslim eller hinduist er i nød og kommer og beder om mad eller penge til fundamentale behov, så spørger jeg ikke til hans tro før jeg hjælper ham. Men hvis han spørger efter penge til en moske eller andre personlige goder udover det normale, så sætter jeg en grænse. Det handler ikke om at undlade at hjælpe med en bagtanke, men om at sætte en grænse et sted.
Når jeg støtter organisationer, så gør jeg det også udfra disse principper: enten fordi organisationen hjælper mennesker (generelt, uanset tro) med fundamentale behov, eller også fordi organisationen står for et religiøst, politisk etc projekt, som jeg bakker op om (og her vil jeg altså ikke støtte enhver).
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73296 - 21/10/2006 18:55
[Re: søgende]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren - Citat: kr.: Allah ikke Jesu Kristi far Sø: Det kalder de kristne i arabiske lande ellers deres Gud
Ja, det ved jeg godt. Men hvad er et navn? Der er også mange, der hedder Jesus!
Når arabiske kristne siger Allah (= Gud) så mener de naturligvis netop Jesu Kristi far. Men muslimerne har en anden, og efter kristnes tro forkert, opfattelse ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|