1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73229 - 19/10/2006 10:56
Man dør af rygning!
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
"Roskilde Politi efterforsker 74-årig mands død. Han røg i slagsmål med naboen." ( Berlingske) Man skal ikke ryge i slagsmål - det dør man af!
|
|
Til toppen
|
|
|
#73231 - 19/10/2006 14:21
Re: Man dør af rygning!
[Re: museeye]
|
Anonym
Anonym
|
Ad 1) Ja, selvfølgelig. Ellers bliver døden let helt uudholdelig. Ad 2) Nej, aldrig. De fleste journalister aner ikke hvad de taler om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73232 - 19/10/2006 18:26
|
Bruger
Reg.: 16/10/2005
Sted: Sørvad
|
jeg er nok ikke så meget værd i diskussioner, hehe, men jeg vil dog give dig ret i ét: det var en sjov joke! jeg grinede! :-)
Så blev man alligevel student! :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73233 - 24/10/2006 23:17
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
1) joke alt det med døden du lyster! Men ALDRIG om rygning (tager mine laster dybt alvorligt, primært fordi de er noget nær umulige at slippe af med.)
2) Aldrig, nyheder er blot en illusion opfundet for at forfører de udvidende masser (red: Pøbel)
3) muligheder bliver gerne med tiden til vaner.
4) kan vel bedst defineres udfra hvad der ikke er humor, såsom Finn Nørbygaard, få klemt fingeren i en dør og at sidde ved børnebordet til ens bedsteforældes 80 års fødselsdag selv om man selv er fyldt 30.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#73235 - 25/10/2006 11:25
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Altså er definitionen af hvad der er humor et spørgsmål om hvem der ser/læser det. Ergo er alt synligt/læsbart/hørbart humor i en eller andens øjne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73237 - 25/10/2006 15:50
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Steffen Citat: Er forfatterens intentioner ikke også bestemmende for, om det er humor?
Det kommer vel an på om humoren ligger hos afsenderen eller modtageren af et budskab? Folk kan være ufrivilligt morsomme (f.eks nogle af ungdomshusets repræsentanter) og andre jokes falder fuldstændig til jorden (som f.eks Akkari og hans lille bombejoke). Så afsender kan sagtens have en intention om det ene eller det andet, men i sidste instans afhænger alt af hvordan modtager opfatter det... så jeg tror jeg svarer et forsigtigt nej til dit spørgsmål (som slet ikke var til mig, though).
Spændende 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73238 - 25/10/2006 18:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Forhåbentlig da ikke, det vil jo udelukke at man kan grine af sig selv når man laver en brøler, hvilket er topmålet af humor, personificeret i klovnen der gør sig selv til grin for at underholde andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73239 - 25/10/2006 18:32
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hmm man kunne jo nærmest blive tvunget ud i at forholde sig alvorligt til emnet humor... tøhø
Afsender/modtager forholdet er i øvrigt spændende, og der er skrevet tykke bøger derom, Umberto Eco har eksempelvis brugt de første 1000 sider på at forholde sig til værk vs. læser, som jo er samme situation.
Anyhest, så må vi kunne opstille en simpel kommunikationsmodel for humor, frivillig såvel som ufrivillig.
Afsender[frivillig] -> Medie[megafon] -> Budskab[Vits] -> Modtager[dødbidder] = Spildt vittighed og forvirret modtager
Afsender[ufrivillig] -> Medie[bananskrald] -> Budskab[ufrivilligt rullefald] -> Modtager[Den skadefro] = Morskab på andens bekostning og afsenderen får hjernerystelse.
Ergo er humor ondskabsfuldt og der bør slås hårdt ned på et hvert tiltag i den retning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73240 - 25/10/2006 19:12
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Lindgren Citat: Hmm man kunne jo nærmest blive tvunget ud i at forholde sig alvorligt til emnet humor... tøhø ... Afsender[frivillig] -> Medie[megafon] -> Budskab[Vits] -> Modtager[dødbidder] = Spildt vittighed og forvirret modtager Afsender[ufrivillig] -> Medie[bananskrald] -> Budskab[ufrivilligt rullefald] -> Modtager[Den skadefro] = Morskab på andens bekostning og afsenderen får hjernerystelse. Ergo er humor ondskabsfuldt og der bør slås hårdt ned på et hvert tiltag i den retning.
LOL — selv når du tager humor alvorligt bliver det sjovt alligevel.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73241 - 25/10/2006 22:32
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Så du vil betegne mig som ufrivilligt morsom?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73243 - 25/10/2006 23:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hvis min nabo skvatter i en bananskrald ude på vores fortov, så er det synd for ham, og jeg hjælper ham op, for han er nu en rar mand, men jeg griner samtidigt, og så er det vel humor eller...
Med andre ord, vi må afdække de sandhedskriterier der ligger til grund for humor:
1. Nogen skal falde om på jorden. 2. Nogen skal grine 3. Nogen skal hjælpe den skvattede på fode.
Ergo er Torontobevægelsen humor?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73245 - 26/10/2006 09:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
AHA!!!
Du adskiller altså læserens perception 100% fra afsenders intention Alene baseret hpå hans reaktion?
P.S: Ja, jeg ved godt det rimer, og det var for mig som afsender UTROOOLIG vigtigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73246 - 26/10/2006 10:54
|
Bruger
|
Citat: Du adskiller altså læserens perception 100% fra afsenders intention Alene baseret hpå hans reaktion?
Nej - og dog!
Uanset hvor godt og velredigeret afsenderen opbygger sit stof, så er det dog op til modtageren at modtage det.
Hvis modtageren har en form for fri vilje, så ville modtageren kunne reagere frit over for det præsenterede/afsendte "stof", og fx grine hvor der egentlig (efter intentionen) skulle grædes, og græde hvor der (efter intentionen) skulle grines.
Afsenderen kan ikke garantere, at det der afsendes, vækker intentionel repsons hos modtageren; værten fyrer en joke af, men gæsten ler ikke.
Citat: P.S: Ja, jeg ved godt det rimer, og det var for mig som afsender UTROOOLIG vigtigt.
Jo, det rimer, men rimet forstyrres af en stavefejl i sidste linie, hvor der står "hpå" og ikke, som jeg formoder, der skulle have stået, "på". Så hvis det var så vigtigt for dig som afsender, så må du dog sikre dig, at det afsendte er velredigeret, således at du kan have en god samvittighed over, at have afsendt et godt og velredigeret materiale, så modtageren forhåbentlig reagerer, som du ville ønske.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73247 - 26/10/2006 12:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
"Hpå" er ikke en stavefejl... h'et er stumt.
Citat: Uanset hvor godt og velredigeret afsenderen opbygger sit stof, så er det dog op til modtageren at modtage det. Det vil så sige, at for humor gælder samme regler som for debat. Den kære tyske blandemaskine Habermass fastholder jo der at for at opnå en optimal debatsituation, men deltagerne være enige om en agenda, altså skal både afsender og modtager være enige om at det er humor før end dt er humor? Det vil sige at ufrivillig morsom ikke er humor?
Citat: Afsenderen kan ikke garantere, at det der afsendes, vækker intentionel repsons hos modtageren; værten fyrer en joke af, men gæsten ler ikke. ..gæsten bliver ikke inviteret igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73248 - 26/10/2006 13:25
|
Bruger
|
Hej Lindgren Citat: Så du vil betegne mig som ufrivilligt morsom?
Hvis det var ufrivilligt – ja. Hvis det var ufrivilligt, er det kun mig (modtageren), der har humor (af en eller anden obskur slags). Hvis det var med vilje, har du også humor. Uanset hvad har jeg humor. Din forklaring mindede mig om en fremragende Monty Python-sketch, en forelæsning i komik, hvor forelæseren forklarer komikken mens aktørerne gravalvorligt slår hinanden ud med bjælker og kaster lagkager i hovedet på hinanden.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73249 - 26/10/2006 13:26
|
Bruger
|
Hej Lindgren Citat: Med andre ord, vi må afdække de sandhedskriterier der ligger til grund for humor: 1. Nogen skal falde om på jorden. 2. Nogen skal grine 3. Nogen skal hjælpe den skvattede på fode. Ergo er Torontobevægelsen humor?
Tragikomik ville jeg nok kalde det.
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73250 - 26/10/2006 13:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Og så vidt jeg også husker svinger rundt med en stige, men se det der er morsomt i disse sketcher er jo at de er forudsigelige for publikum, alle VED hvad der kommer alle FORVENTER det, og griner når det så er, og dette baserer sig jo på at samme dumme stunt gentages alle mulige steder altid. Et lille barn kan grine over at man gemmer hovet og siger bøh 1000 gange i træk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73251 - 26/10/2006 13:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Og dermed kickstartes et meget spændende emne, er ikke al komik tragisk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73252 - 27/10/2006 09:50
|
Bruger
|
Citat: museeye: Uanset hvor godt og velredigeret afsenderen opbygger sit stof, så er det dog op til modtageren at modtage det.
Grev Lindgren: Det vil så sige, at for humor gælder samme regler som for debat. Den kære tyske blandemaskine Habermass fastholder jo der at for at opnå en optimal debatsituation, men deltagerne være enige om en agenda, altså skal både afsender og modtager være enige om at det er humor før end dt* er humor? Det vil sige at ufrivillig morsom ikke er humor?
Ja, hvorfor egentlig ikke? Man kan sige, at et publikum til et stand up show forventes at lege med på noderne, samt grine af vittighederne (og det andet der fyres af).
Ufrivillig humor er også humor. Det er jo kun i situationer, hvor værten fortæller en vits, at der skal være enighed om, at så griner gæsten.
Ufrivillig humor afhænger helt og holdent af beskueren/tilhøreren, hvorimod stand up komik handler om, at når man fortæller en vits, så griner publikum - det er "aftalt" spil.
*Jeg formoder, at der skulle stå "det" i stedet for "dt", eller er "e" implicit i "dt"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73253 - 27/10/2006 10:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Du har aldrig hørt om skjult "e" ???
Godt så, jeg køber din argumentation, og vil så på den baggrund udfordrer den.
Er hele denne suspekte debat humor, eller ikke humor, udfra præmissen at måde modtager og afsender skal være enig om at det er humor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73254 - 27/10/2006 10:14
|
Bruger
|
Citat: Du har aldrig hørt om skjult "e" ???
Desværre..
Citat: Godt så, jeg køber din argumentation, og vil så på den baggrund udfordrer den.
Så er vi nået så langt - og udfodres skal den jo!
Citat: Er hele denne suspekte debat humor, eller ikke humor, udfra præmissen at måde modtager og afsender skal være enig om at det er humor.
Tjaaa. Jeg har jo ikke tænkt på at mine svar/indlæg skulle være humor, men hvis du har skrevet dine indlæg med tanke på humor, så bliver mine indlæg jo ufrivilligt sjove/humor, medens dine bliver frivilligt sjove/humor.
Men hele denne debat er jo nok egentlig bare ret plat (på en (ufrivillig) humor måde) for en udenforstående læser 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73255 - 27/10/2006 10:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja... humor er ofte ekskluderende.
Men lad mig da afslører mig agenda. Jeg har forsøgt, omend med ringe evne, at være morsom samtidigt med at få nogle seriøse/alvorlige pointer frem om humor, med andre ord har jeg brugt humor for at undersøge humor... selvsving.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73256 - 27/10/2006 14:43
|
Anonym
Anonym
|
Dejligt ordspil, men dog trist for den stakkels mand  Jo jeg kom til at grine lidt :P mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#73258 - 27/10/2006 23:21
|
Bruger
|
Hej Lindgren Citat: Og dermed kickstartes et meget spændende emne, er ikke al komik tragisk?
Hmm, hvad mener du egentlig med det?
Guds fred Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73259 - 28/10/2006 12:04
|
Bruger
|
Citat: Jeg har forsøgt, omend med ringe evne, at være morsom samtidigt med at få nogle seriøse/alvorlige pointer frem om humor, med andre ord har jeg brugt humor for at undersøge humor... selvsving.
Det kan være farligt, at blande humor og alvor. Men det kan også være en rigtig god måde at fremføre sine holdninger på, samt ved behandlingen af et tungt emne.
Man kan meget vel bruge humor til at undersøge humor - men det vil kun lykkes, hvis modtageren er åben for det humoristiske - og det har jeg nok ikke været.
Jeg synes ikke, du skal bebrejde dig selv som afsender - som sagt er det jo modtagerens lod, at forstå at modtage humoren som humor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73260 - 29/10/2006 03:07
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Ryger DU ? jeg gør min krop er guds tempel noget er ikke lykkes :/ jeg kæmper med sex og stoffer bibelen siger at synd leder til død der er ingen aftale.Sådan som jeg ser det.Kapetalisme demokrati er svaret måske men resten sulter.
VI er redet af nåde ikke vores synder.En mand ødelage alt en mand YAh----
|
|
Til toppen
|
|
|
#73261 - 29/10/2006 08:59
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Nej, jeg ryger ikke, men har dog prøvet at ryge. Ja, det er sandelig svært at holde tanken om at kroppen er Helligåndens tempel i hævd i disse tider! Kæmp din kamp! Men husk på, at Herren dog er nådig! Citat: Kapetalisme demokrati er svaret måske men resten sulter.
Ja, måske er demokratiet svaret på den "nye" afgud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73262 - 29/10/2006 12:59
[Re: gc_faith]
|
Bruger
|
Citat: jeg er nok ikke så meget værd i diskussioner, hehe, men jeg vil dog give dig ret i ét: det var en sjov joke! jeg grinede! :-)
Så er det jo godt, at der i starten ikke var en diskussion  Rart at læse, at du også fandt det sjovt 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73263 - 29/10/2006 13:02
[Re: ]
|
Bruger
|
Citat: Dejligt ordspil, men dog trist for den stakkels mand
Ja, ordspil er dejlige  Trist er vel så meget sagt; vi skal jo alle dø, og nu da han røg afsted, så er det vel ikke så slemt? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73264 - 29/10/2006 14:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ryg og rejs, som vi siger i rygerkredse.
|
|
Til toppen
|
|
|
|