1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73202 - 19/10/2006 00:44
Hemmeligheder
|
Bruger
Reg.: 16/08/2006
Sted: Århus
|
Hemmeligheder er velsagtens en del af ethvert menneskes liv. Men hvorfor har vi egentlig hemmeligheder? Livet ville jo være mange gange lettere uden. Eller har vi blot hemmeligheder, blot for at gøre livet mere besværligt; give det indhold? Er vi bedre tjent uden hemmeligheder? Kan man være "bekendt" at smide en hemmelighed over på andre? Hvorfor ikke bare holde det for sig selv? Hvilke hemmeligheder er de værste? Hvis en mand/ven fortæller dig at han har slået et menneske ihjel? At en fortæller dig at han/hun er forelsket i en person? At en fortæller dig at han har været i fængsel? At han er til dyr? Ville du kunne holde på dem? Hvis man nu brænder for at sige det videre, evt til den 3 person involveret. Men det må man ikke, for man har jo lovet... En lang smøre.... Meninger? 
Hvad gavner det et menneske, om han har vundet hele verden, men mistet sig selv eller bødet med sin sjæl? - Lukas 9:25
|
|
Til toppen
|
|
|
#73203 - 27/10/2006 00:31
Re: Hemmeligheder
[Re: Forsaken]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
En lille reflektion over begrebet "hemmelighed".
Hemmelighed minder om "hæmme lighed", og kan som sådan forstås på den måde, at man bevarer individuelle træk i private "skuffer", således at andre ikke kan iklæde sig dem. På den måde hæmmer man muligheden for lighed = hæmme lighed.
Lige fra barnsben opdrages man til at holde på disse såkaldte hemmligheder, som fx når mor med barnet køber en gave til far, så skal barnet lære at bevare hemmeligheden.
Men hvorfor egentlig al den hemmeligheskæmmeri? Det kunne være fordi, verden eller tilværelsen har mistet en del af den spænding, som man gerne vil have i livet; derfor finder man på hemmeligheder - lyder det sandsynligt?
Det handler vel også om trofasthed og tillid, når man bekender hemmeligheder til hinanden - for det gør man jo!? Visse handlinger kan dog karakteriseres som amoralske og uetiske at hemmeligholde; fx mord, tyveri, vold og andet som strider mod lovgivningen. Dog; det er uetisk mod systemet at bevare en sådan hemmelighed, men vel ikke mod morderen, tyven og voldsmanden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73205 - 03/11/2006 00:23
|
Bruger
Reg.: 02/03/2003
Sted: Aasiaat
|
Citat: Hvis en mand/ven fortæller dig at han har slået et menneske ihjel? At en fortæller dig at han/hun er forelsket i en person? At en fortæller dig at han har været i fængsel? At han er til dyr? Ville du kunne holde på dem? Hvis man nu brænder for at sige det videre, evt til den 3 person involveret. Men det må man ikke, for man har jo lovet...
Uanset hvad et menneske har oplevet/oplever i sit liv, så bliver det påvirket af det. Det skaber følelser i forhold til andre personer og til dem selv... Alt efter, om det er gode eller dårlige oplevelser, bliver føleserne også derefter!
Det er nogle voldsomme eksempler du kommer med, dem har jeg aldrig oplevet, at folk har betroet mig... I hvert fald kun, hvor det i forvejen er kendt. OK, så er det ingen hemlighed... Men jeg oplever da af og til, at folk betror mig tunge ting.
Men uanset, - JA! Jeg kan godt få sådanne ting at vide, uden at skal fortælle det videre!!! Husk på, at mennesker kan have oplevet en masse forskellige ting i deres liv, som har ført dem dertil, hvor de er nu! Hvis du kan være ven for dem og lytte - spørge ind til situationen, kan du være med til at hjælpe dem til at finde tilbage til roden i problemet. Og dermed hjælpe dem til at forstå sig selv bedre og komme videre i deres liv!
Jeg tror lige netop det er vigtigt for folk, der har oplevet voldsomme ting i deres liv, at de oplever at have nogen at stole på. De skal opleve, at de ikke behøver at bære det selv, men at de har en ven at dele det med.
OG! Vores vigtigste opgave som vennen, den der lytter og vejleder er at pege på Jesus! Ham kan vi dele hemmelighederne med! Ham må vi ligge alle oplevelser og følelser over på! Han vil helbrede mennesker - også på indersiden! (Følelsesmæssigt).
-Flyver.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73206 - 06/11/2006 19:08
|
Bruger
Reg.: 24/09/2006
|
vel hemmeligheder kan både være godt og skidt.
det gode ved dem er : hvis du vil prøve at beskytte en, ikke mordere eller kriminelle, men lad os nu sige at der er et barn der har det med at tisse i sengen, så er der jo ingen grund til at sige det til kammeraterne, vedkommenet vill formodenligt blive drillet/mobbet. det kunne også være som førnævnt en overraskelse fx. julegaver, fødselsdagsgaver, suprisepartyes, og mange andre.
det dårlige ved dem er : nogle kan føle sig udenfor hvis de ikke får "hemligheden" af vide. det kunne også være hemmeligheder om incest og andre krimminelle sager, det er noget skidt at holde på dem, og det kan være svært at finde udaf hvordan man skal regere på sådanne ting.
En ting til der er godt ved hemmeligheder er at så kan du dele det med andre som måske nager dig, man bliver helt lettet, så det er vigtigt at man kan stole på andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73209 - 11/11/2006 22:43
[Re: The Fighter]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Citat: Jeg har fået at vide af en nær bekendt som har masser af ulovlige filer lastet ned på sin computer at hvis jeg ikke anmelder vedkommende, så er jeg også en forbryder!?! Det er et dilemma!
Hvorfor er det et dilemma? Vedkommende kender lovgivningen, og ved, at hans handlinger får en konsekvens når de opdages. Så han har ingen undskyldning, for at give dig dårlig samvitiighed, når du anmelder ham.
Du kender ligeså lovgivningen, og såfrem man er vidne til en forbrydelse, skal man anmelde det. Det er på den måde, man kan opretholde et lovlydigt samfund; et samfund uden anarki og kaos.
Men hvis du vil optræde heroisk for din ven med anarki og kaos til følge, ja, så er det da dit valg.
|
|
Til toppen
|
|
|
|