1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73156 - 18/10/2006 17:35
Syndrom mennesket
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Ved at skrive "Syndrom" på google, får man serveret links til alle mulige hjemmesider om diverse syndromer - bl.a. nedenstående Tourettes SyndromPrader-Willi SyndromMarfan Syndrom Downs SyndromRett Syndrom Guillain-Barre SyndromSet fra et psykologisk eller antropologisk synsvinkel er syndromerne meget interessante. For personlig pårørende til et syndromramt menneske, er det nok mere trist end interessant. Med dette indlæg vil jeg dog rette undrende opmærksomhed på den tanke, at alle mennesker på en eller anden måde er indehaver at et syndrom eller en sygdom. Man kunne overføre en sådan tanke til Bibelens personer. Det kunne nok give anledning til særdeles farverige tolkninger. Endvidere kunne man helt konkret opbygge et samfund ud fra tanken om at gruppere mennesker, således at alle med ex Tourettes Syndrom samledes ét sted, i én skole etc. På den måde kunne man målrettet forsøge at udrydde de mest uhensigtsmæssige syndromer og sygdomme - for man kan vel aldrig komme alle sygdomme og syndromer til livs? Dette indlæg bringer jeg mest af frygtsom undren og betagethed af, at der findes så mange forskellige sygdomme og syndromer, som man aldrig havde drømt om. Ovenstående tanker er således flygtige tankestreger opstået på baggrund af ummidelbart berøring med syndromerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73157 - 18/10/2006 19:29
Re: Syndrom mennesket
[Re: museeye]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Endvidere kunne man helt konkret opbygge et samfund ud fra tanken om at gruppere mennesker, således at alle med ex Tourettes Syndrom samledes ét sted, i én skole etc. På den måde kunne man målrettet forsøge at udrydde de mest uhensigtsmæssige syndromer og sygdomme - for man kan vel aldrig komme alle sygdomme og syndromer til livs?
Læste jeg rigtigt?
Du ønsker altså et apartheid-samfund?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73158 - 18/10/2006 19:52
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Museeye Der er nogle ting ved dit indlæg jeg ikke helt forstår, måske er det mig der er langsom, men altså: Citat: Med dette indlæg vil jeg dog rette undrende opmærksomhed på den tanke, at alle mennesker på en eller anden måde er indehaver at et syndrom eller en sygdom. Man kunne overføre en sådan tanke til Bibelens personer. Det kunne nok give anledning til særdeles farverige tolkninger.
Kan du uddybe det lidt? Hvad er det for et eller flere syndromer eller sygdomme mennskeheden skulle ligge under for? Og hvordan vil du overføre dem til bibelens personer? Og hvorfor...? Citat: Endvidere kunne man helt konkret opbygge et samfund ud fra tanken om at gruppere mennesker, således at alle med ex Tourettes Syndrom samledes ét sted, i én skole etc. På den måde kunne man målrettet forsøge at udrydde de mest uhensigtsmæssige syndromer og sygdomme - for man kan vel aldrig komme alle sygdomme og syndromer til livs?
Mange af de symptomer som dukkede op i din google er altså genetisk eller neurologisk betingede, så det er jo ikke sygdomme der som sådan kan elimineres ved at anbringe de ramte i en art isolation. Jeg håber ikke det er det der er din tanke... For det hjælper altså ikke et hak. Jeg kan godt se ideen med specialskoler for børn med f.eks downs- eller astbergersyndrom, men så skal det altså være for at give børnene de bedste muligheder, ikke for samfundets skyld. Og nej, jeg tror aldrig man kommer dem til livs - eftersom det er svært at forebygge f.eks. kromosomfejl. Man kan selvfølgelig sige, at kan vi spore sygdommene (ved f.eks fostervandsprøver), kan vi også skaffe os af med patienterne før de får set dagens lys. Men så er vi ovre i en helt anden etisk diskussion end den du lægger op til - eller hvad?
Stort spørgsmålstegn herfra 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73161 - 18/10/2006 21:52
[Re: ]
|
Bruger
|
Citat: museeye: Endvidere kunne man helt konkret opbygge et samfund ud fra tanken om at gruppere mennesker, således at alle med ex Tourettes Syndrom samledes ét sted, i én skole etc. På den måde kunne man målrettet forsøge at udrydde de mest uhensigtsmæssige syndromer og sygdomme - for man kan vel aldrig komme alle sygdomme og syndromer til livs?
Jalokin: Læste jeg rigtigt?
Ja, det tror jeg da, du gjorde.
Citat: Du ønsker altså et apartheid-samfund?
Okay, du læste altså ikke rigtigt. Som sagt er ovenstående blot en tankestreg fra min side; det gælder altså ikke noget, jeg er helt fastlåst på, eller noget jeg har som politisk ideologi. Derimod luftede jeg blot en tanke; en tanke som læseren så kunne forholde sig til, og det formoder jeg, at du har gjort, jf. din kommentar.
Jeg kan faktisk ikke helt se, hvad der skulle være galt i at oprette forskellige skole mv. til forskellige persontyper. Derfra og så til at erklære samfundet for et apartheid, er der et meget stort skridt - set fra min vinkel.
Tanken er jo ikke, at man skal nægte folk med Downs syndrom at sidde på en bænk, fordi der sidder en med Tourettes syndrom. Nej, tanken var/er, at man fx kunne samle alle med Downs syndrom på en skole, således at man kunne arbejde mere målerettet med disse personer, i stedet for at skulle kunne favne en bred vifte af personer med mange forskellige syndromer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73162 - 18/10/2006 22:01
|
Bruger
|
Hej Museeye, Ja, undskyld jeg blander mig... Citat: Tanken er jo ikke, at man skal nægte folk med Downs syndrom at sidde på en bænk, fordi der sidder en med Tourettes syndrom. Nej, tanken var/er, at man fx kunne samle alle med Downs syndrom på en skole, således at man kunne arbejde mere målerettet med disse personer, i stedet for at skulle kunne favne en bred vifte af personer med mange forskellige syndromer.
Hvis det var det du mente, er jeg mere rolig. Men der eksisterer faktisk allerede specialskoler, institutioner og bofællesskaber af den slags mange steder i landet. Og det tror jeg såmænd er godt nok - bare det ikke ender i isolation af "syndromerne". Jeg tror egentlig vi "almindelige" mennesker har godt af at dele bænk med et "syndrom" engang imellem og få vores normalitetsbegreb udvidet og udfordret. Derfor kunne en tanke måske være (jeg ved ikke om det er en god idé) at specialklasser på normale skoler er en bedre idé end specialskoler - jeg er ikke sikker på at den form for isolation er helt sund. men det er bare tanker.
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#73163 - 18/10/2006 22:04
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Hej Schjelde Jeg mener ikke, du er langsom, men måske skulle du ændre dit signatur  (Slow down idiot, slow down (Thom Yorke)) Citat: museeye: Med dette indlæg vil jeg dog rette undrende opmærksomhed på den tanke, at alle mennesker på en eller anden måde er indehaver at et syndrom eller en sygdom. Man kunne overføre en sådan tanke til Bibelens personer. Det kunne nok give anledning til særdeles farverige tolkninger.
Schjelde: Kan du uddybe det lidt? Hvad er det for et eller flere syndromer eller sygdomme mennskeheden skulle ligge under for? Og hvordan vil du overføre dem til bibelens personer? Og hvorfor...?
Jeg skal forsøge at udybe.
Jeg anførte i mit første indlæg 6 eksempler på syndromer, som mennesker kan pådrage sig. Jeg tænker ikke så meget på "menneskeheden", som jeg tænker på hvert enkelt individ i menneskeheden. Jeg kunne måske forklare det, ved at skrive det således; ethvert menneske har et syndrom. Dette er selvfølgelig en udokumenteret og løstflagrende påstand, som jeg alene kan påtage mig ansvaret for at ytre.
At overføre forskellige syndromer på Bibelens personer kunne måske give nogle svar, eller blot nogle interessante teorier. Jeg har desværre ikke lige nogle syndromer, at kunne sætte på nogle af personerne; måske man kunne forestille sig, at Eva havde kleptomani? Det eksempel kunne føre til en mere psykologisk tolkning af Bibelen - og rent teologisk kunne det være af interesse.
Håber jeg har gjort det hele lidt klarere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73164 - 18/10/2006 22:10
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Det gør der ikke, kun mere langtrukken og uigennemskuelig filosofi med højere lix-tal...
|
|
Til toppen
|
|
|
#73165 - 18/10/2006 22:13
|
Bruger
|
Hej Schjelde Du er velkommen til at blande dig - tanker er gode at have! Citat: Men der eksisterer faktisk allerede specialskoler, institutioner og bofællesskaber af den slags mange steder i landet. Og det tror jeg såmænd er godt nok - bare det ikke ender i isolation af "syndromerne". Jeg tror egentlig vi "almindelige" mennesker har godt af at dele bænk med et "syndrom" engang imellem og få vores normalitetsbegreb udvidet og udfordret. Derfor kunne en tanke måske være (jeg ved ikke om det er en god idé) at specialklasser på normale skoler er en bedre idé end specialskoler - jeg er ikke sikker på at den form for isolation er helt sund.
Ja, jeg ved at der allerede eksisterer sådanne steder - men kunne man ikke gøre det mere konsekvent og mere omfattende? Fx kunne alle overvægtige komme på én specialskole, højtbegavede på en anden, rebeller på en tredje, homofile på en fjerde etc. og så gøre det så konsekvent, at der ikke forelægger noget valg om at være på en sådan skole eller ej? Man kunne tænke sig, at mobning blev udryddet - medmindre fx de overvægtige render rundt og mobber hinanden? Èt er at oprette skoler for disse mennesketyper, noget andet er at dele samfundet op i mennesketyper. Skoler kan jeg gå med til, apartheid - nej tak!
Jeg tror ikke på, at der findes helt sunde og rakse mennesker. Min (udokumenterede) påstand er, at alle individer i verdenene lider af en eller anden form for sygdom. der ligger egentlig en form for god humanisme i, at man deler sin tilværelse med personer, der lider af en anden sygdom end en selv. Men så kan man jo debattere humanismens plads i samfundet.
Som sagt er disse tanker blot tanker - og jeg mener der ligger en værdi i at debattere tankerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73166 - 18/10/2006 22:17
[Re: Dust]
|
Bruger
|
Citat: Child-of-God: Filosofi når det er bedst? museeye: Jeg håber sandelig, at der findes bedre filosofi end dette Dust: Det gør der ikke, kun mere langtrukken og uigennemskuelig filosofi med højere lix-tal...
Så jeg kan tage æren for at præsentere den bedste filosofi? Ny påstand at undre sig over!
Hvad er lix-tal?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73167 - 18/10/2006 22:35
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Lix-tal er et mål for, hvor svært læselig en tekst er. Fremmedord og indviklede sætninger hæver Lix-tallet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73168 - 18/10/2006 22:47
|
Anonym
Anonym
|
Hej museeye! Ok, jeg er mere rolig. Men du skrev altså: Citat: På den måde kunne man målrettet forsøge at udrydde de mest uhensigtsmæssige syndromer og sygdomme - for man kan vel aldrig komme alle sygdomme og syndromer til livs?
Hvis sådanne sygdomme skal udryddes ved at samle de mennesker, der lider af dem, på et sted, så er den logiske konsekvens vel, at det er fordi de ikke skal 'formere' sig med andre...
Tha, det var bare sådan jeg forstod det.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#73169 - 18/10/2006 23:06
|
Bruger
|
Hej Museeye, For at starte med slutningen: Citat: Som sagt er disse tanker blot tanker - og jeg mener der ligger en værdi i at debattere tankerne.
Jeg vil give dig ret. Der ligger en værdi i at debattere, men jeg tror der ligger lige så meget værdi i at tage et standpunkt og debattere ud fra dette - så er der ligesom mere kød på... Selvfølgelig har vi ofte (i hvert fald i begyndelsen) en ret så ikke-defineret holdning til især sådanne spørgsmål, men alligevel... Så har du et standpunkt omkring dine tanker her, eller?
Hvis jeg må gå lidt i kødet på dig, synes jeg det er sjældent du rent faktisk kommer frem med et decideret synspunkt og siger "sådan mener jeg - hva mener I" - Lidt ærgerligt efter min mening, men det er måske bare din stil?
Nå, men: Citat: Fx kunne alle overvægtige komme på én specialskole, højtbegavede på en anden, rebeller på en tredje, homofile på en fjerde etc. og så gøre det så konsekvent, at der ikke forelægger noget valg om at være på en sådan skole eller ej? Man kunne tænke sig, at mobning blev udryddet - medmindre fx de overvægtige render rundt og mobber hinanden?
Tja, med modifikatoner kunne jeg gå med til det. Jeg er vild med undervisningsdifferentiering, men ikke tosset med tanken om f.eks eliteskoler, dummeskoler eller tykkeskoler. Et så opdelt skolesystem som du beskriver vil i mine øjne på sigt føre til et lige så opdelt samfund, og det tror jeg ikke er smart, for vi skal jo på et eller andet tidspunkt lære at fungere sammen allesammen - så hvorfor ikke starte tidligt? Og nej - jeg tror ikke mobning kan udryddes på den måde. Men tanken var da meget sød.
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#73170 - 18/10/2006 23:49
|
Bruger
|
Hej Jalokin Citat: Hvis sådanne sygdomme skal udryddes ved at samle de mennesker, der lider af dem, på et sted, så er den logiske konsekvens vel, at det er fordi de ikke skal 'formere' sig med andre...
Ja, det har du ret i. Ser man på hvorledes diverse sygdomme behandles og bekæmpes rundt om i verden, står det hurtigt klart, at man ofte anvender isolation af sygdomstilfældet, indtil man ved mere om sygdommen - og ellers anvendes isolation til bekæmpelse af sygdommen; tænk blot på fugleinfluenza, kogalskab, svinepest, sars.
Jeg ved ikke hvorvidt, man kan opstille den hovedregel, at syndromer altid er arvelige eller genetiske fejl. Men i så fald det er tilfældet, er kontrolleret "formering" måske den eneste måde at komme syndromet til livs.
Det var min tanke, at man kunne samle mennesker i klynger med ensartede syndromer, hvorved man kunne hindre syndromets udbredelse. Men jeg er usikker på den metode, eftersom genfejl vel sagtens kan opstå uden direkte arvelig provokation?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73171 - 19/10/2006 00:05
|
Anonym
Anonym
|
Hej Museeye
En af de mere effektive måde for menneskedyret at komme af med dårlige træk, syndromer eller hvad du nu vil kalde det er, det vi kender som kønnet formering. Ved at parre os med så mange som muligt og sprede vores gener, giver vi flest muligheder for vores arvemasse at muteres ved. Man kan selvfølgelig ikke som enkelt individ komme af med et dårligt træk eller en sygdom på den måde, men det er den eneste måde hvorpå at vi uden at gribe ind medicinsk, kan ændre på hvordan vores fremtidige arvemasse klarer sig.
Hvis vi fortsætter sådan som vi gør i dag og gennem civiliseringen stort set udrydder miljøets press på selektionen, så vil vi hele tiden pådrage os flere og flere skavanker, fordi at de ikke får lov til at dø ud med de stammer skavankerne opstod på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73172 - 19/10/2006 00:05
|
Bruger
|
Hej Schjelde Citat: Jeg vil give dig ret. Der ligger en værdi i at debattere, men jeg tror der ligger lige så meget værdi i at tage et standpunkt og debattere ud fra dette - så er der ligesom mere kød på... Selvfølgelig har vi ofte (i hvert fald i begyndelsen) en ret så ikke-defineret holdning til især sådanne spørgsmål, men alligevel... Så har du et standpunkt omkring dine tanker her, eller?
Hvis jeg må gå lidt i kødet på dig, synes jeg det er sjældent du rent faktisk kommer frem med et decideret synspunkt og siger "sådan mener jeg - hva mener I" - Lidt ærgerligt efter min mening, men det er måske bare din stil?
Du er velkommen til at gå mig på klingen - ja, jeg vil ligefrem opfordre dig (og alle andre!) til at gøre det!
Man kan kalde det min stil. Jeg synes, det er interessant at starte en debat uden egentlig at have et standpunkt. Mit standpunkt formes så efterhånden; i mellemtiden kan jeg afprøve forskellige påstande, og se hvilke(n) der holder bedst. Jeg præsenterer et emne og stiller nogle spørgsmål, evt. krydrer emnet med nogle ret frie (og måske provokerende) tanker. Det plejer at kunne tiltrække folks debatlyst.
Citat: Tja, med modifikatoner kunne jeg gå med til det. Jeg er vild med undervisningsdifferentiering, men ikke tosset med tanken om f.eks eliteskoler, dummeskoler eller tykkeskoler. Et så opdelt skolesystem som du beskriver vil i mine øjne på sigt føre til et lige så opdelt samfund, og det tror jeg ikke er smart, for vi skal jo på et eller andet tidspunkt lære at fungere sammen allesammen - så hvorfor ikke starte tidligt? Og nej - jeg tror ikke mobning kan udryddes på den måde. Men tanken var da meget sød.
Jeg kan godt følge dit skræmmebillede af et opdelt samfund. Jeg ved dog ikke om det vil være den nødvendige konsekvens af skolesystemets opdeling i diverse persontyper. Hvorfor er det egentlig, at vi alle "på et eller andet tidspunkt [skal] lære at fungere sammen"? der er visse typer jeg bestemt ikke KAN arbejde sammen med, og derfor har jeg heller ikke interesse i at lære at fungere sammen med dem. Mon ikke man blot skal erkende, at man ikke kan interagere lige godt med alle?
At en tanke skulle kunne være "sød", har jeg svært ved at forholde mig til - måske er det blot din stil?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73173 - 19/10/2006 00:27
Naturlig selektion
|
Bruger
|
Hej CloudHands Dit indlæg minder om metoden man bruger ved avlsdyr - en metode som mange mennesker tager anstød af. Men jeg kan sagtens følge det logiske i det, du skriver. Citat: Ved at parre os med så mange som muligt og sprede vores gener, giver vi flest muligheder for vores arvemasse at muteres ved.
Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår dig her. Hvis X har en genfejl, som viser sig i form af et livindskrænkende syndrom, og "parrer" sig med en masse Y'er, så øges sansynligheden vel for, at næste generation procentvist får flere individer med genfejl?
Citat: Hvis vi fortsætter sådan som vi gør i dag og gennem civiliseringen stort set udrydder miljøets press på selektionen, så vil vi hele tiden pådrage os flere og flere skavanker, fordi at de ikke får lov til at dø ud med de stammer skavankerne opstod på.
Det lyder umiddelbart meget hårdt og fjernt fra os i den vestlige verden, som lever i en verden der luller os i søvn på kvalmende lyserøde drømmesenge. Jeg mener dog at have læst/hørt om episoder fra Bibelen, hvor spedalske og hedninge skulle udstødes fra folket/menigheden. Det kunne være ret så interessant at læse, hvad Bibelen rent faktisk lærer om på dette område.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73174 - 19/10/2006 03:00
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære museeye
Det er et meget interessant område du tager fat på. Jeg har ikke læst dine links, men har lige hurtigt læst indlægene i tråden. Hvorfor man finder på at spørge; om der er noget mønster i forekomsten af syndromer; det ved jeg ikke, jeg ved ikke nok om syndromerne til at kunne debattere dem. Men jeg blev alligevel interesseret, på grund af min interesse for kompetence profiler og analyse modeller mm.
Ud fra dine seks syndromer, kom jeg nemlig til at tænke på opdeling i forhold til fire Temperamenter, eller Mange Intelligenser. Begge disse modeller, handler egentlig om, at vi alle har noget af det alt sammen, men at noget kan være mere udpræget end noget andet. Med hensyn til syndromer, har jeg svært ved at forestille mig, hvordan fordelingen kan være og hvilke syndromer, der er af en sådan natur, at det kan lade sig gøre at kategorificere dem i forhold til hinanden og systematisere dem sammen med eksisterende modeller.
De fleste modeller er udviklingsmodeller, hvilket betyder, at de ser en udvikling i retning af at gennemleve et antal kerneprocesser i løbet af et udviklingsforløb. Når man taler om Temperamenter, er det jo ikke udtryk for noget uforanderligt ved et menneskes personlighed, for man kan godt udvikle sig fra det ene til det andet, ja, faktisk er et fuldt læringsforløb ofte præget af, at man kommer igennem perioder, hvor man må skifte fra den ene type til den anden og den næste igen for at komme videre. Målet med at kunne kategirificere et menneske er ikke, at se dem blive hængende som en menneske type, men at kunne identificere udviklingsmuligheder og værktøjer til, at kunne komme videre.
Hvis du har overblik over de seks syndromer, og du gerne vil se om mennesker generelt render rundt med en eller anden form for syndrom, er det en god idé at finde en måde du kan kategorificere syndromerne. Men da jeg ikke ved hvordan det skal gøres, vil jeg holde mig til noget jeg kender, og som andre nok også er bekendt med.
Jeg vil tage udgangspunkt i den simple, om Temperamenterne. Man kan bare overføre metoden, ligesom man kan gøre den mere nuanceret, ved om nødvendigt at tilføje flere kategorier eller kerneprocesser. Det er muligt, at flere syndromer falder inden for samme kategori, men det er også muligt, at de falder uden for dem man har, og så er det man laver en ny.
De fire Temperamenter Temperamenterne er en gammel observation. Helt nøjagtigt hvor gammel ved jeg ikke, men man har altså længe observeret, at der er fire forskellige temperamenter, som adskiller sig væsentligt fra hinanden, og at de fleste mennesker lader sig kategorificere i forhold til disse fire typer. I en udviklingsmodel optræder de fire temperamenter i følgende rækkefølge: Melankolsk - Kolerisk - Flegmatisk - Sangvinsk
Vi ved i dag, at disse personlighedstyper ikke er fastlåste roller, som mennesker ikke har mulighed for at bryde ud af. De er mere indikatorer på at der foregår særlige processer i et menneskes liv, som har betydning for udvikling af personligheden. Ved at identificere en tendens, kan man finde årsager og muligvis værktøjer, som kan være med til at give en ønsket forandring.
Det kan være godt at have en grafisk model at arbejde med, når man vil kategorificere menneske typer. Jeg foretrækker at have mennesket i centrum*, og systematiserer temperamenterne i fire ekstremer, som i følgende udviklingsmodel, hvor jeg også angiver dem som begrebs-, form-og forståelsesdannende processser.
[de fire temperamenter i udviklingsmodel] [Begreb]___________[Form]___________[Forståelse] .......................................................................... 3:FLEGMATISK ..................................4:SANGVINSK ................................................................... ...........................5:MENNESKE.......................... ................................................................... 1:MELANKOLSK..................................2:KOLERISK... ........................................................................
En ny udvikling initieres for det meste på niveau 1 og bevæger sig trinvis gennem forskellige facer, indtil det har været alle trin igennem og er fuldt integreret i mennesket 5. Og ja, så begynder man måske forfra igen, hvis man f.eks. gør noget for første gang. Eftersom de fire ekstremer, her i form af fire temperamentgrupper, godt kan bruges til at identificere potentialer og tendenser, kan man også bruge en kategorificering til at sige noget om, hvor i udviklingsprocessen man skal være særlig opmærksom på, at man kan have tendens til at falde mageligt i og gå i stå.
Systematik i Syndromer Jeg ved ikke hordan du ville gøre det. Er der særlige kompetencer, som et eller flere syndromer er relateret til. Det kan jo godt være at modellen skal gøres mere avanceret, men det kunne være interessant, om syndromerne kan opdeles i et antal kategorier. Jeg tror ikke, at alle syndromerne kan udgøre en selvstændig kategori. Findes der et syndrom kategorificerings system, hvis der gør det, kunne det være interessant at finde det frem.
Vandrer
-------------- * Jeg plejer at sætte mennesket i centrum, i sådanne modeller, fordi det er jo hvad det handler om. Vi vil forstå mennesket. Vi dyrker ikke mennesket, men vi vil så gerne oprigtigt forstå, hvad det er som rører sig i mennesket.
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#73175 - 19/10/2006 07:15
Re: Naturlig selektion
|
Anonym
Anonym
|
Hej Museeye Citat: Hvis X har en genfejl, som viser sig i form af et livindskrænkende syndrom, og "parrer" sig med en masse Y'er, så øges sansynligheden vel for, at næste generation procentvist får flere individer med genfejl?
Ja og nej. Der er som sådan ikke noget der hedder genfejl, derimod er der mutationer som kan være uhensigtsmæssige for overlevelsen. En genfejl antyder at der er en bedste måde for generne at være på, evolutionen arbejder ikke med idealer.
Hvis et individ med en for overlevelsen uhensigtsmæssig mutation formår at videregive sin gener til en masse, så er det selvfølgelig herligt for ham, for han får en stor familie, men senere nede ad stamtræet, så vil mutationen sandsynligvis gøre at de ikke klarer sig.
Ændret af CloudHands (19/10/2006 08:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73176 - 19/10/2006 09:31
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Museye skrev: Citat: Hvis X har en genfejl, som viser sig i form af et livindskrænkende syndrom, og "parrer" sig med en masse Y'er, så øges sansynligheden vel for, at næste generation procentvist får flere individer med genfejl?
Ja, sådan kan (ikke dominerende) egenskaber med negativ selektionsværdi udbredes og "overleve" og evt stige i hyppighed, indtil det enten bliver så hyppigt, at der kommer for mange med genet i dobbelt dosis (så vil det falde i hyppighed), eller omgivelserne har ændret sig til, at genet får en positiv selektionsværdi (i så fald vil det stige i hyppighed).
Seglcelleanæmigenet har således derfor fået en stigende hyppighed i USA, selv om det ikke har nogen positiv selektionsværdi, men det udbredes som "blind passager" fra den afro-amerikanske befolkning.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#73177 - 19/10/2006 09:42
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lars Sjovt at du nævner seglcelleanæmi... Jeg sad lige og lavede lidt research på netop den sygdom, men du kom mig i forkøbet. Tror nu heller ikke at min pointe ville være blevet så klar... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73178 - 19/10/2006 19:01
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Museeye. Du skriver: Citat: Du er velkommen til at gå mig på klingen - ja, jeg vil ligefrem opfordre dig (og alle andre!) til at gøre det!
Man kan kalde det min stil. Jeg synes, det er interessant at starte en debat uden egentlig at have et standpunkt. Mit standpunkt formes så efterhånden; i mellemtiden kan jeg afprøve forskellige påstande, og se hvilke(n) der holder bedst. Jeg præsenterer et emne og stiller nogle spørgsmål, evt. krydrer emnet med nogle ret frie (og måske provokerende) tanker. Det plejer at kunne tiltrække folks debatlyst.
For mig at se, er det som at ride på samtlige heste, og derved sikre sig at komme først i mål? Jeg synes, du skulle komme ned af din hest, og være hvor vi andre er. Debattere på lige fod, fremfor at skumme fløden til sidst. 
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#73179 - 20/10/2006 18:01
|
Bruger
|
Hej Musseye, Citat: Hvorfor er det egentlig, at vi alle "på et eller andet tidspunkt [skal] lære at fungere sammen"? der er visse typer jeg bestemt ikke KAN arbejde sammen med, og derfor har jeg heller ikke interesse i at lære at fungere sammen med dem. Mon ikke man blot skal erkende, at man ikke kan interagere lige godt med alle?
Det med at vi partout SKAL lære at fungere sammen var nok også lidt stærkt formuleret. Det at du ved, at der er visse mennesker du ikke arbejder godt sammen med kommer jo netop af at du har prøvet det. En opdeling af samfundet vil føre til at ingen vil få muligheden for at prøve, og er det ønskeligt?
Citat: At en tanke skulle kunne være "sød", har jeg svært ved at forholde mig til - måske er det blot din stil?
Njo, tanker kan, vil jeg mene, da godt være søde - men ordet var vist malplaceret i den sammenhæng. Jeg mente sød, som i Ønsketænkning eller noget i den retning. Børn mobber (så vidt jeg kan observere) hinanden ud fra forskelligeheder, og selv om man satte alle tykke børn på samme skole ville de nok stadig mobbe den tykkeste, de rødhårede og dem med briller eller overbid... 
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#73180 - 20/10/2006 18:05
|
Bruger
|
Hej Museeye, Citat: eg mener ikke, du er langsom, men måske skulle du ændre dit signatur
Tak for det men tror ikke jeg ændrer den foreløbig - det er sådan en rar påmindelse at få hver gang jeg logger på her..
Citat: At overføre forskellige syndromer på Bibelens personer kunne måske give nogle svar, eller blot nogle interessante teorier. Jeg har desværre ikke lige nogle syndromer, at kunne sætte på nogle af personerne; måske man kunne forestille sig, at Eva havde kleptomani? Det eksempel kunne føre til en mere psykologisk tolkning af Bibelen - og rent teologisk kunne det være af interesse.
Ja, jo. det ved jeg ikke helt om jeg er enig med dig i. Men tja, det er dig der er theolen af os to, så hvis du får noget interessant ud af det ser jeg frem til at høre om det!
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#73181 - 21/10/2006 11:20
|
Bruger
|
Hej CloudHands Jeg må indrømme, at min viden til denne diskussion er beklagelig lille, men jeg vil meget gerne lære mere! Citat: Der er som sådan ikke noget der hedder genfejl, derimod er der mutationer som kan være uhensigtsmæssige for overlevelsen. En genfejl antyder at der er en bedste måde for generne at være på, evolutionen arbejder ikke med idealer.
Det ræssonement forstår jeg meget godt. Selvom evolutionen ikke arbejder med idelaer, så "arbejder" evolutionen sig vel stadig frem mod forbedringer? Jeg ved ikke lige hvilket eksempel jeg skal hive frem. Men altså; hvis det er uhensigtsmæssigt at leve under jorden og have enorme øre (som man så får jord i - hvilket er uhensigtsmæssigt) så regulerer naturen/evolutionen altså disse ører, så de bliver mindre?
Citat: Hvis et individ med en for overlevelsen uhensigtsmæssig mutation formår at videregive sin gener til en masse, så er det selvfølgelig herligt for ham, for han får en stor familie, men senere nede ad stamtræet, så vil mutationen sandsynligvis gøre at de ikke klarer sig.
Hvor hurtigt opstår for overlevelsen hensigtsmæssige gener? Altså; hvor lang tid går der, før et dyr udvikler de gener, som skal give det mulighed for at overleve? Kan dyrene ikke på en eller anden måde indse, at de gener de har ikke er heldige i forbindelse med overlevelsen? Fx hvis en abe har en meget kort hale - kan aben så ikke indse dette, eller umuliggør de andre aber, den ene abes videre genoverlevering? (fx ved direkte at slå aben ihjel, eller ved at nægte at parre sig med sig med den)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73182 - 21/10/2006 11:29
Opdeling uden mobning = utopi
|
Bruger
|
Hej Schjelde, Citat: Det at du ved, at der er visse mennesker du ikke arbejder godt sammen med kommer jo netop af at du har prøvet det. En opdeling af samfundet vil føre til at ingen vil få muligheden for at prøve, og er det ønskeligt?
Man kan vel også nå til en form for erkendelse via deduktion, og ikke kun nødvendigvist per induktion? Fx kunne man i tankerne overveje om man kunne arbejde sammen med denne hin person. Selvfølgelig kunne det vise sig, at man havde fået en forkert opfattelse af personen, så empirien modsvarer teorien. Nej, jeg synes ikke det er ønskeligt. Kan godt lide Martin Luther Kings drøm om, at alle skulle have mulighed for at interagere på kryds og tværs af hudfarve og andre særkendetegn.
Citat: Børn mobber (så vidt jeg kan observere) hinanden ud fra forskelligeheder, og selv om man satte alle tykke børn på samme skole ville de nok stadig mobbe den tykkeste, de rødhårede og dem med briller eller overbid...
Du har nok ret. Uanset hvordan man så end deler personer op, så vil de jo stadig være individer og vil som sådan være forskellige. Mine tanker om at kunne stoppe mobning på den måde, er altså umulig; en utopi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73183 - 21/10/2006 11:36
At spille på flere heste
[Re: Child-of-God]
|
Bruger
|
Hej Child-of-God Citat: For mig at se, er det som at ride på samtlige heste, og derved sikre sig at komme først i mål? Jeg synes, du skulle komme ned af din hest, og være hvor vi andre er. Debattere på lige fod, fremfor at skumme fløden til sidst.
Det er vel ikke imod Netetikken at debattere, som jeg gør det? Man siger at den kloge narrer den mindre kloge, men jeg synes ikke, at jeg narrer nogen. Jeg fremlægger et emne, som jeg så forsøger at se på fra forskellige vinkler - dertil vinder jeg en del indsigt i andres måder at argumentere på, samt at jeg læser en masse argumenter, hvilket kun er en berrigelse af mine egne tanker.
Jeg mener ikke, at jeg på nogen måde har fjernet mig fra jer. Jeg mener, at jeg tager debatten på mig, modtager kritik, er selvkritisk og selvransagende - ret mig, hvis jeg tager fejl!
Efter en tilstrækkelig lang debat, hvor der langsomt er blevet opbygget et - for mig - grundigt og fyldestgørende svar, er det klart, at jeg "skummer fløden" ved at tage det svar til mig - er det ikke min (og alle andres) ret i diskutioner, at tage både argumenterne og svaret med sig i den videre færd?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73184 - 21/10/2006 13:20
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Museye, Jeg vil gerne svare på (noget af) det, du spørger om. Først og fremmest skal du huske, at vort genom hele tiden ændrer sig en lille smule: Gener og større dele af kromosomer flyttes, drejes og brydes op. Nye stykker DNA fra vira, transposomer o.l. indsættes og flyttes rundt og der sker punktmutationer i rundt omkring. (Disse ændringer sker dog langsomt: punktmutationer har en rate i omegnen af én mutation per milliard baser (bogstaverne i generne) pr år. Da vi har ca 3 mia "bogstaver" i vore gener, opstår der hos os 3 punkmutationer i gennemsnit pr år. Der er derfor altid en variation af forskellige udgaver af generne til stede i en population, og dermed består en population af individer med lidt forskellige egenskaber. Det er disse forskelle, evolutionen virker på,
1. Altså; hvor lang tid går der, før et dyr udvikler de gener, som skal give det mulighed for at overleve?
Alle dyr er stand til at overleve! Ellers ville de jo ikke være her! Så spørgsmålet er ikke korrekt formuleret, Man kan spørge: Hvor hurtigt kan en art tilpasse sig ændringer? Det spørgsmål er imidlertid meget komplekst at svare på: Rotter er uspecialiserede og kan klare mange ændringer i omgivelserne. Pandaen er højt specialiseret og kan ikke klare store ændringer. Hvis ændringerne sker gradvist over titusinder af år, kan mange flere arter "følge med", end hvis ændringerne sker over få år.
Gennemsnitslevetiden for en art er ca 1 mio år, så er der som regel indtruffet så store forandringer, at den ikke længere kan klare det.
Generelt kan man sige, at specialisterne dør først og generalisterne klarer sig længest ved pludselige forandringer.
Nye gener kan opstå ved, at et gammelt gen fordobles (sker relativt tit) og kopien kan derfor opsamle ændringer. På den måde er hæmoglobinet gået fra at være eet gen for 500 mio år siden til ca. 5 gener i dag. Men man kan ikke sige, hvor hurtigt, der KAN gå.
2. Selvom evolutionen ikke arbejder med idealer, så "arbejder" evolutionen sig vel stadig frem mod forbedringer? Evolutionen virker ved, at de til enhver tid bedst tilpassede, får flest afkom. Der uddør tit arter af naturlige årsager jvf ovenfor
3. Kan dyrene ikke på en eller anden måde indse, at de gener de har ikke er heldige i forbindelse med overlevelsen? Nej, Ingen ved, hvilke gener, de har!
4. Umuliggør de andre aber, den ene abes videre genoverlevering? Ja! Sexuel selektion og konkurrence mellem individer er en stærk faktor i evolution.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#73185 - 21/10/2006 13:29
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Har vi alle et syndrom - den er jeg med på. Men jeg synes afgjort ikke om ideen med, at adskille de forskellige syndromer. Jeg er overbevist om, at menesket beriges ved kontakten med dem der er "anderledes" end en selv.
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#73187 - 23/10/2006 15:07
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Mouseeye
Jeg vil som syndrom ramt (Turners syndrom) gerne have mig frabedt at skulle isoleres i en bestemt bås/kreds, jeg vil hellere leve et ganske almindeligt liv og også accepteres som et ganske almindeligt menneske omend jeg er lille af vækst og ikke kan få børn, men stadig med intelligens og værdighed. Jeg ved at jeg er elsket og værdifuld i Guds øjne, men bliver samtidig utrolig ked af det når jeg oplever at blive diskrimineret pga. mit syndrom, handicap om man vil. Jeg synger gerne med på Kim Larsens sang om at det er godt at jeg blev født før aborten (og fosterdiagnostikken) blev fri. At isolere folk med diverse syndromer i lukkede kredse er bare med til at diskriminere og udelukke disse fra et almindeligt liv. Hitler isolerede jo også syge og vanskabte mennesker i centre/kz-lejre, og det syn der mødte de allierede som befriede dem var gruopvækkende, er det det du ønsker mouseeye? Det kan jeg næppe tro...
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#73188 - 23/10/2006 15:20
[Re: Maijannes]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Maijannes..
Umiddelbart kommer jeg frem til den stik modsatte konklusion af Museeyes indlæg end dig..
Jeg ser ikke at Museeye ønsker at splitte os op i alle mulige (og umulige) fraktioner og dele os i grupper alt afhængigt af hvilket "syndrom" vi har.. Tværtimod virker det for mig som om, at Museeye bider mærke i, at der efterhånden kan "opfindes" et "syndrom" der kan opkaldes efter ethvert menneske, alt afhængigt af hvad man gør og hvordan man gør det..
Man kunne f.eks. lave et "Samuels syndrom" om et syndrom for mennesker, der henviser til de sproglige fejl i den kristne oversættelse.. Eller et "CloudHands-syndromet" om folk der provokerer lidt med deres sarkastiske svar til kristne folk.. Og så videre..
Hele essensen er vel, at al den snak om "syndromer" er i sidste ende ødelæggende for vores forståelse af mennesket som et fællesskab af individer med samme trang til at leve et godt liv, respekteret og accepteret af andre..
Du er ramt af Turners syndrom, jeg er plaget af efterårsdepressioner og grønlændere er notoriske drankere (nej, ved godt at det er en fordom).. Sammen er vi altså bare mennesker.. Men er det ikke ok, at vi udfordrer de eventuelle fordomme vi kan have og bringe dem frem i lyset??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#73189 - 23/10/2006 17:11
Re: At spille på flere heste
[Re: Child-of-God]
|
Bruger
|
Hej Child-of-God Citat: Child-of-God: Naturligvis er det ikke forkert at debattere, som du gør. Det er heller ikke så meget det, jeg er ude efter. Du skriver i et svar til Schjelde: Citat: Du er velkommen til at gå mig på klingen - ja, jeg vil ligefrem opfordre dig (og alle andre!) til at gøre det!
Hvis ikke det var det, du var ude efter, så lad os se videre, hvad du vil...
Citat: Derfor vil jeg opfordre dig til ikke at være så annonym i dine indlæg. Tør at offentliggøre dine holdniner og vedgå dig, hvis de ændre sig undervejs i debatten.
Jeg vedkender mig at have fluen-på-væggen-syndrom! Såfrem jeg offentliggører en holdning, så slides og slibes der i den, indtil den er "tilpasset", og jeg vil undervejs have pådraget mig mange nakkedrag/ megen ros for diverse udsagn. Jeg er ikke ude på at få behandlet min personlighed og væsen, men istedet at få sat fokus på en sag. Derfor undlader jeg bevidst, at trække min personlighed ind i debatten - så vidt det er muligt!
Citat: Livet er en proces og i stadig forandring, ligeså vores holdninger til livet.
Jo, men forskellen på en debathjemmeside og det virkelig liv er, at man er fysisk tilstede i virkeligheden. [hvad virkeligheden så er, hører hjemme i en anden tråd] Men du har dog ret; alting er i forandring, som også den græske filosof Parmenides hævdede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73190 - 23/10/2006 18:21
|
Bruger
|
Hej Schjelde Citat: museeye: At overføre forskellige syndromer på Bibelens personer kunne måske give nogle svar, eller blot nogle interessante teorier. Jeg har desværre ikke lige nogle syndromer, at kunne sætte på nogle af personerne; måske man kunne forestille sig, at Eva havde kleptomani? Det eksempel kunne føre til en mere psykologisk tolkning af Bibelen - og rent teologisk kunne det være af interesse. Schjelde: Ja, jo. det ved jeg ikke helt om jeg er enig med dig i. Men tja, det er dig der er theolen af os to, så hvis du får noget interessant ud af det ser jeg frem til at høre om det!
Jovist er jeg teologistuderende, men jeg vil ikke gerne kalde mig theol, førend jeg er færdig med uddannelsen 
Hvis nu Eva havde kleptomani - så kunne hun jo ikke sættes til doms for, at have spist af frugten? Hvis hun ikke kunne drages til ansvar for det, så kunne Gud vel ikke smide hende og Adam ud af Edens have? Og hvis ikke de var blevet smidt ud af Edens have, hvor ville vi så være i dag? Og hvordan ville verden se ud?
Se, tankestreger kan nå langt omkring 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73191 - 23/10/2006 18:44
|
Bruger
|
Hej Maijannes Jeg er ikke glad for, at du er ramt af et - for dig - negativt syndrom. Men jeg er glad for, at du har mod og lyst til at gå ind i denne debat, som jo nok betyder mere for dig end debatten i sig selv? Citat: Jeg vil som syndrom ramt (Turners syndrom) gerne have mig frabedt at skulle isoleres i en bestemt bås/kreds, jeg vil hellere leve et ganske almindeligt liv og også accepteres som et ganske almindeligt menneske omend jeg er lille af vækst og ikke kan få børn, men stadig med intelligens og værdighed.
Jeg kan godt forstå din indignation. Dog må jeg påpege, at selvom du nok kan respekteres som et "almindeligt" menneske, så bliver du ikke selv "almindelig". For at være "almindelig" skal man være almindelig (læs: gennemsnitlig) af udseende; højde, vægt, hudfarve, hårlængde, tøjstil, kropsbygning etc., man skal endvidere være gennemsnitlig (eller almindelig, om man vil) hvad angår politisk standpunkt, livretter, livsanskuelse, musiksmag etc. Jeg håber, du kan se hvor det bærer hen ad; intet individ kan siges at være almindeligt, fordi begrebet "almindelig" er formet ud fra gennemsnittet af en mængde individer.
Du er ikke almindelig, jeg er ikke almindelig, Samuel er ikke almindelig, CloudHands er ikke almindelig, Kristina er ikke almindelig, Netmissionæren er ikke almindelig, Schjelde er ikke almindelig, Claus Due er ikke almindelig osv. osv.; intet enkelt individ er almindelig - men hver især er noget ganske særligt!
Citat: Jeg ved at jeg er elsket og værdifuld i Guds øjne, men bliver samtidig utrolig ked af det når jeg oplever at blive diskrimineret pga. mit syndrom, handicap om man vil.
Hold fast i den overbevisning, om at du er elsket! Jeg håber sandelig ikke, at jeg på nogen måde har diskrimeret noget menneske! Såfremt jeg har, gør mig da venligst opmærksom på det!
Citat: At isolere folk med diverse syndromer i lukkede kredse er bare med til at diskriminere og udelukke disse fra et almindeligt liv. Hitler isolerede jo også syge og vanskabte mennesker i centre/kz-lejre, og det syn der mødte de allierede som befriede dem var gruopvækkende, er det det du ønsker mouseeye? Det kan jeg næppe tro...
Hvis du har læst hele denne debattråd, ved du, at jeg i senere indlæg trækker mine tanker tilbage, fordi jeg indser, at man ikke kan fjerne genrelaterede eller arvelige syndromer/sygdomme ved at isolere de sygdomsramte. Jeg vil helst ikke sammenlignes med Hitler - selvom jeg godt kan se, at mit første indlæg kan tolkes i den retning.
Jeg må sige dig tak! Nu har jeg indset, at denne debat ikke drejer sig om gener eller arveanlæg - men om menneskers holdninger til hinanden og sig selv! Selvom man får bugt med én sygdom, så dukker der bare en anden op i stedet. Man skal ikke opgive kampen om at bekæmpe sygdomene, men man skal hele tiden revidere sit syn på mennesket.
Jeg påstår ikke, at du er mindre værd end "almene" mennesker; jeg påstår, at du er lige så meget værd!
|
|
Til toppen
|
|
|
#73192 - 23/10/2006 18:49
[Re: again]
|
Bruger
|
Citat: Har vi alle et syndrom - den er jeg med på.
Så langt, så godt.
Citat: Men jeg synes afgjort ikke om ideen med, at adskille de forskellige syndromer.
Først tænkte jeg, at det var en god ide. Nu ser jeg, at det ville være helt og aldeles umuligt at dele mennesket op i syndromer; for måske har man flere syndromer, og hvad gør man så?
Citat: Jeg er overbevist om, at menesket beriges ved kontakten med dem der er "anderledes" end en selv.
Ja, men det er da sikkert noget om. Spørgsmålet er bare, om ikke man har en tendens til at søge sammen med dem, man ikke er anderledes end? På den måde sker der jo alligevel en form for gruppering.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73193 - 24/10/2006 00:17
|
Bruger
|
Hej Museeye, Citat: Hvis nu Eva havde kleptomani...
Personligt tror jeg at kleptomani og diverse andre mere eller midre pudsige syndromer først kom til efter syndefaldet... Jeg kan ikke forestille mig Gud der skaber skizofreni, kleptomani osv og derefter "ser at det var godt"
Og en anden ting - var der et sådant ejerskabsforhold i Eden? Jeg mindes ikke at Gud sagde "hold fingrene fra træet, for det tilhører mig!" det var vist noget i retning af "lad være med at spise, børnlille - I dør af det!" I én forstand var hele haven jo Guds, i en anden var det hele menneskets ejendom - til forvaltning, noget skulle spises og andet var kun til pynt.
Men tanken er da sjov - sig til hvis du kommer på flere, så vil jeg more mig lidt med at skyde på dem 
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#73194 - 24/10/2006 07:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Museeye Undskyld det sene svar. Jeg var helt fortabt (;)) i snakken om almægtighed andetsteds på debatten Citat: Det ræssonement forstår jeg meget godt. Selvom evolutionen ikke arbejder med idelaer, så "arbejder" evolutionen sig vel stadig frem mod forbedringer? Jeg ved ikke lige hvilket eksempel jeg skal hive frem. Men altså; hvis det er uhensigtsmæssigt at leve under jorden og have enorme øre (som man så får jord i - hvilket er uhensigtsmæssigt) så regulerer naturen/evolutionen altså disse ører, så de bliver mindre?
Det hjælper ikke på forståelsen af evolutionen, at betragte den som noget med en intention. Så evolutionen "arbejder" sig ikke frem mod forbedringer, hvilket indikerer en intention, en bestemt retning.
Mutationerne (tilfældige ændringer) i menneskets DNA, fra generation til generation, akkumulerer sig til forandringer. Hvis disse forandringer ikke udgør en ulempe for individet, så vil de fortsætte i næste generation osv.
Miljøet udgør i langt de fleste tilfælde den begrænsende faktor (f.eks. er den førnævnte seglcelleanæmi ikke en miljømæssig faktor). Hvis en mutation eller en række af akkumulerede mutationer gør at individet og dets eventuelle afkom ikke kan klare sig i et givent miljø, så uddør denne stamme af DNA.
Ingen intention i evolutionen. Naturen skyder fra hoften så at sige 
Citat: Hvor hurtigt opstår for overlevelsen hensigtsmæssige gener? Altså; hvor lang tid går der, før et dyr udvikler de gener, som skal give det mulighed for at overleve?
Igen særlige mutationer opstår ikke som et svar på ydre pres. Det ydre pres ødelægger de mutationer som ikke er overlevelsesdygtige og efterlader dem der er, så kun de på sigt gives videre til de efterfølgende generationer.
Det vil sige at alle de gener som findes i planter og dyr idag er hensigtsmæssige nok til at de eksisterer. Det handler altså ikke om at noget tilpasser sig hurtigt med en intention bagved, for at nå noget.
Så som svar på dit spørgsmål: Generne udvikler sig alene fra generation til generation. Altså ikke med en hastighed der går op eller ned alt efter nødvendighed. Evolutionen opererer ikke med nødvendighed.
Citat: Kan dyrene ikke på en eller anden måde indse, at de gener de har ikke er heldige i forbindelse med overlevelsen? Fx hvis en abe har en meget kort hale - kan aben så ikke indse dette, eller umuliggør de andre aber, den ene abes videre genoverlevering? (fx ved direkte at slå aben ihjel, eller ved at nægte at parre sig med sig med den)
Som sagt: ingen intention bag evolutionen.
Så det korte svar på dit eksempel må være nej.
Det lidt længere svar er at i tilfældet med at en organisme bliver bevidst om sig selv, sådan som det er tilfældet med mennesker og til dels også aber (som i dit eksempel), så kan der selvfølgelig opstår endnu en faktor som spiller ind på evolutionen (stadig en miljøfaktor ville jeg dog mene) nemlig vores vilje til at gøre tingene anderledes. Her kan nævnes Hitlers forsøg med eugenik eller vores moderne forsøg med at udrydde sygdomme som f.eks. seglcelleanæmi eller cystisk fibrose. Hvorvidt den slags dyrkning af særlige gener eller træk (som i dit eksempel med abernes hale) forfindes andre steder end hos mennesket er jeg ikke umiddelbart bekendt med.
Den ret almindelige frase; at naturen nok skal regulerer sig selv e.g. lemmingers "selvmord" (iøvrigt et ret misforstået fænomen, men læs mere om det under linket ) når de bliver for mange, er som jeg ser det en skrøne, i og med at der ikke er noget der reguleres, fordi regulation kræver intention.
Igen naturen skyder fra hoften og de bedst egnede skud overlever.
Håber det hjalp lidt 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73195 - 24/10/2006 17:37
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Kefas Det kan også godt være at jeg fortolker Mouseeyes indlæg lidt negativt og pessimistisk, men det skyldes nok, at jeg i sagens natur for det meste er på vagt når talen går på sådanne emner, fordi det er så følsomt og berører så mange mennesker, og fordi jeg som Turner kvinde ofte har hørt skrækkelige historier om genetiske rådgivere som giver vordende forældrepar til en pige med Turners syndrom (TS) helt urimelige og forkerte forklaringer med det ene formål at manipulere pågældende forældre til at få en provokeret abort i stedet for at give en god og saglig information om hvad dette syndrom går ud på, og det gør mig rent ud sagt gal og ked af det  Og jo, det er ganske fint at udfordre hinandens eventuelle fordomme om dette eller hint syndrom/handicap, det kan være ganske sundt, og nærværende debat er iøvrigt også ret spændende Og Mouseeye har da ganske ret i, at man i nutidens samfund ofte inddeler folk i diverse "kasser", for så ved man jo hvor man har dem!! Men det er ikke særlig genererende for den almindelige medmenneskelighed, forståelse og accept af hinanden, vel sagtens også fordi vi i dagens samfund får tudet ørerne fulde af at vi som mennesker kun kan accepteres hvis vi kan leve op til det perfekte, og hvem kan i grunden det? Ingen!!!! Det ER virkelig godt at vi blev født før aborten blev fri, Hurra for mangfoldigheden  Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#73196 - 24/10/2006 17:51
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Mouseeye Tak fordi du tager så godt imod mit indlæg, det er jeg glad for  Du har ret i, at ingen af os vist er almindelige når det kommer til stykket, men nogle mennesker er jo unægtelig mere "anderledes" end andre pga. evt. syndromer/handicaps, det kommer vi jo ikke udenom, desværre... Men selvom man er anderledes har man vel ikke mindre ret end andre til at leve et værdigt og almindeligt liv så langt som det kan lade sig gøre? Jeg prøver da i min hverdag at leve så almindeligt som man nu kan, og ønsker også bare at folk ville acceptere mig som den person jeg OGSÅ er, med eller uden Turners Syndrom!! Jeg forsøger at holde fast i at vide at jeg er elsket og værdifuld i Guds øjne selvom det nogle gange kan være svært når man møder stirrende blikke og afvisning fordi man ser ud som man gør... Jeg vil så også lige sige, at jeg absolut ikke føler mig diskrimineret af dig eller dit indlæg, jeg finder det faktisk ret spændende, men indlægget "provokerede" mig altså til at reagere, og det er vel ikke helt skidt, ellers kan man jo ikke få en saglig debat igang, vel?  Jeg giver dig også ret i, at hele debatten nok mest handler om vores og andre menneskers holdninger til hinanden i det daglige liv, mit udgangspunkt er så, at alle mennesker har værdi og er elskede af Gud sådan som vi hver især er, hvis vi alle skulle være så ens, hvad bliver der så af mangfoldigheden? Nej, vi kan ikke fjerne genrelaterede sygdomme/handicaps, vi lever i en falden verden og må så leve med de konsekvenser det giver selvom det unægteligt kan være svært at acceptere det syndrom/handicap som man nu engang har. Og så har jeg forstået at meningen med dit indlæg ikke var at diskriminere, og jeg føler mig da heller ikke diskrimineret af dig, prøver bare på at udfordre den idé om at isolere mennesker i diverse grupper, det kan godt være at det ville gøre det hele lidt nemmere, men det vil alligevel være for uværdigt at gøre det netop fordi hvert menneske er unikt og skal respekteres og accepteres som det nu engang er. Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#73197 - 24/10/2006 22:07
|
Bruger
|
Hej Maijannes (jeg går nu altså under navnet museeye  ) Citat: men nogle mennesker er jo unægtelig mere "anderledes" end andre
Dette minder mig om et citat fra George Orwells "Farmen" (eng: Animal Farm), der lyder: Alle er lige, nogle er bare mere lige end andre. Jeg ved ikke, om det giver mening at fremsætte sådanne udtalelser. "Mere eller mindre anderledes" eller "mere eller mindre lige" er kun udsagn som kan godtages, når de ses i forhold til en anden mængde; altså en mængde som er knap så anderledes eller knap så lige.
Citat: Jeg forsøger at holde fast i at vide at jeg er elsket og værdifuld i Guds øjne selvom det nogle gange kan være svært når man møder stirrende blikke og afvisning fordi man ser ud som man gør
At føle sig elsket, eller at tro, at man er elsket er en vigtig selvsyn at have, da jeg tror, at et sådant selvsyn vil bringe én længere, end pessimistiske opfattelser af sig selv. Folk stirrer/kigger/glor/ser/betragter alt det, som de ikke før har set. Når først de har set dig flere gange, så forsvinder det sære/spændende/interessante/anderledes/originale efterhånden, og folk giver dig ikke længere den samme opmærksomhed. Afvisning er et andet emne som jo blot viser, hvor meget udseendet stadigvæk betyder. Er det negativt?
Citat: Jeg vil så også lige sige, at jeg absolut ikke føler mig diskrimineret af dig eller dit indlæg, jeg finder det faktisk ret spændende, men indlægget "provokerede" mig altså til at reagere, og det er vel ikke helt skidt, ellers kan man jo ikke få en saglig debat igang, vel?
Det er jeg glad for at læse. At indlægget provokerede dig, er til gavn for både du og jeg samt resten af denne tråds læsere.
Citat: hvis vi alle skulle være så ens, hvad bliver der så af mangfoldigheden?
Så egentlig er det godt, at menneskeheden er befængt med syndromer og sygdomme?
Citat: prøver bare på at udfordre den idé om at isolere mennesker i diverse grupper, det kan godt være at det ville gøre det hele lidt nemmere, men det vil alligevel være for uværdigt at gøre det netop fordi hvert menneske er unikt og skal respekteres og accepteres som det nu engang er.
Jeg tror ikke på, at mennesket per definition har nogen som helst værdighed eller ret eller magt. Kun ved at Gud giver disse fasciliteter til hvert enkelt menneske, kan det siges at have fx værdighed.
Men det er jo bare min holdning...
|
|
Til toppen
|
|
|
#73198 - 24/10/2006 22:24
|
Bruger
|
Hej Schjelde Citat: Personligt tror jeg at kleptomani og diverse andre mere eller midre pudsige syndromer først kom til efter syndefaldet... Jeg kan ikke forestille mig Gud der skaber skizofreni, kleptomani osv og derefter "ser at det var godt"
Gud er almægtig, og nogle påstår at mennesket aldrig kommer til en komplet forståelse af Gud. Det kunne være interessant, hvis Adam og Eva færdedes i Eden og Eva fx var en skizofren kleptoman og stjal fra sig selv. Eller hvis Adam havde autisme og var ekshibitionist, og således skulle tvinge sig til at bryde sin egen afgrænsede verden fordi han havde lyst til at udstille sig selv.
Da Gud så et sådant scenarium kunne Han vel kun sige til sig selv: "Nøj, hvor er det godt! Det er bedre end Tv'ets reality shows."
Citat: Og en anden ting - var der et sådant ejerskabsforhold i Eden? Jeg mindes ikke at Gud sagde "hold fingrene fra træet, for det tilhører mig!" det var vist noget i retning af "lad være med at spise, børnlille - I dør af det!" I én forstand var hele haven jo Guds, i en anden var det hele menneskets ejendom - til forvaltning, noget skulle spises og andet var kun til pynt.
Jeg har aldrig påpeget et ejerskabsforhold. Men Eva overtrådte jo budet om ikke at måtte spise af frugten - men det kan hun vel ikke stilles til ansvar for, såfremt hun har kleptomani, og således ikke er i stand til at styre sig selv?
Citat: Men tanken er da sjov - sig til hvis du kommer på flere, så vil jeg more mig lidt med at skyde på dem
TIL! Læg an! Fyr!
Afsluttende bemærkning fra Gud Herren: Herren kender menneskers tanker, han ved, at de er tomme. (Sl 94,11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73199 - 29/10/2006 21:26
|
Chatvært
Bruger
|
Nej, Museeye, det er selvfølgelig ikke godt at nogle bliver født med et syndrom, det ville selvfølgelig være bedre at være født uden, men hvis man nu er så uheldig at være født med det, hvorfor så ikke prøve at få det bedste ud af det? og hvorfor skal vi alle være så ens? Nej, rent menneskeligt/verdsligt har mennesket ikke nogen værdi, ret som sådan, i en verden hvor man ikke regner med Gud har mennesket ingen værdighed. Det jeg mente var, at í Guds øjne er vi alle værdifulde, dyrebare og elskede, og det trøster jeg mig som troende menneske med i hverdagen, med eller uden Turners syndrom. Dette er så bare min holdning til den sag  Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#73200 - 29/10/2006 22:02
|
Bruger
|
Hej Maijannes Jeg kan godt lide din indstilling. Jeg vil dog prøve at se, om ikke du kan konkretisere lidt. Citat: det er selvfølgelig ikke godt at nogle bliver født med et syndrom, det ville selvfølgelig være bedre at være født uden, men hvis man nu er så uheldig at være født med det, hvorfor så ikke prøve at få det bedste ud af det? og hvorfor skal vi alle være så ens?
Du har Turners syndrom. Jeg har høreapperat. (meningen er ikke at de to sygdomme skal sammenlignes) Hvordan forsøger du konkret, at få det bedste ud af livet til trods for sygdommen?
Personligt forsøger jeg at skjule mit handicap - hvilket jo ikke kan siges at være optimalt? Ikke at jeg fornægter det, men jeg viser det heller ikke umiddelbart offentligt frem.
Håber du kan lære mig, hvordan man kan leve som det syndrom-menneske, man nu engang er født som.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73201 - 02/11/2006 15:51
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Museeye Jeg har også høreapparater, skjuler dem også bag håret fordi man jo også er forfængelig, ikk'?  Hvordan jeg forsøger at få det bedste ud af tilværelsen? Tja, det kan jo ske på mange måder, men jeg forsøger i min hverdag at være åben omkring det at være et syndrom menneske, det er heller ikke noget jeg gør en stor dyd ud af, men når muligheden er der benytter jeg også lejligheden til at fortælle om det, også for at imødegå folks eventuelle fordomme om mig pga mit lidt karakteristiske udseende og lave højde. Desuden er de fleste Turner piger/kvinder udstyret med en generelt stor udadvendthed og spontanitet, hvilket også gør at jeg har rimeligt nemt ved at komme i kontakt med andre mennesker, og det ser jeg da kun som noget positivt  Håber du kunne bruge dette her til noget, ellers spørg bare igen, jeg svarer gerne  Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
|