1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73047 - 17/10/2006 01:59
Intelligent Design i biologi?
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Kristeligt Dagblad bringer historien Biskop advarer kristne friskoler Den handler om, at foreningen af kristne friskoler i et oplæg til læseplan vil undervise både i evolutionsteorien og intelligent design teorien. Biskop Søren Hvas advarer mod det, da det kan føre til en modstilling mellem tro og videnskab. Nu interesserer jeg mig meget lidt for biologi, evolutionsteori, intelligent design mm., men jeg kan godt se det uheldige i modstillingen af tro og videnskab og kan godt følge Hvas' argument. Det kan meget let blive til at evolutionsteorien og troen gensidigt udelukker hinanden, hvilket jeg mener ville være meget uheldigt. Faktisk meget, meget uheldigt. Derfor vil jeg umiddelbart mene, at det er en dårlig ide at få ID ind i biologi. Hvad mener I, ærede debattører? kh stef
Ændret af stef (17/10/2006 02:00)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73048 - 17/10/2006 02:55
Re: Intelligent Design i biologi?
[Re: seeker]
|
Anonym
Anonym
|
Først vil jeg spørge om Søren Lodberg Hvas og Lisbeth Bering rent faktisk har læst pågældende oplæg, eller om de blot reagerer på en overskrift? Jeg har desværre ikke kunnet få fat i hverken nævnte oplæg eller udgaven af Nyhedsavisen. Mit kendskab til den konkrete sag har jeg fra to udgaver af Radioavisen d. 16.10.2006. Der er netop ikke tale om at modstille tro og videnskab. Hvem har sagt det? Derfor er ikke uheldigt, men helt nødvendigt at der stilles spørgsmålstegn ved evolutionsteorien (ET) i biologiundervisningen i de kristne friskoler (og på alle andre skoler). Om det sker ved at præsentere ID som en videnskabelig teori, eller blot ved at sætte spørgsmålstegn ved ET, er for så vidt underordnet. Det afgørende er, at eleverne lærer at forholde sig kritisk, og måske endda stifter bekendtskab med videnskabsteori, og lærer at gennemskue de præmisser, som (natur)videnskabelige forklaringer bygger på. Dét ville virkelig trække niveauet i undervisningen op på et endnu højere niveau, og også give eleverne redskaber i mange andre fag. De teologiske aspekter af sagen bør selvfølgelig behandles i kristendomsundervisningen. Og her må det selvfølgelig gerne fremgå, at fx. neo-Darwinisme er helt og aldeles uforeneligt med troen på Gud, som kristendommen beskriver ham (se fx. pkt. 64). _____________________________________________ NB: Hvis Kristeligt Dagblad har citeret Søren Lodberg Hvas fyldestgørende og korrekt, tyder det på at biskoppen ikke har fattet en klap af, hvad ID går ud på: "Oplægget fra Pædagogisk Forening gør intelligent design og udviklingslæren til alternativer, der gensidigt udelukker hinanden, og det er usagligt og forkert." Selvfølgelig udelukker ID og ET hinanden. ID er kort sagt tesen om, at livet er for kompliceret til at kunne være opstået af sig selv. ET er teorien om, hvordan livet er opstået af sig selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73049 - 17/10/2006 09:41
[Re: seeker]
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Stef
Jeg må nok indrømme, at jeg ikke går vældig meget op i naturvidenskab; men det glæder mig da at andre gør - og det bliver da også tit til en stille lovsang fra min side, når et eller andet nyt er blevet opdaget i det store skabeværk. Men det der undrer mig ved den offentlige debat omkring evolution kontra intelegent disign, er for det første hvorfor man så hurtigt afviser at ID er videnskabeligt (fx at en radiovært slutter et nyhedsindlæg ved at sige: "Ja, altså, Gud skabte verden på seks, og kun seks dage; men så havde han altså også brug for et hvil.") - og for det andet, hvorfor man er så bange for, at evolutionsteorien (den er vel stadig set på som en hypotese?) skal får videnskabligt modspil.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#73050 - 17/10/2006 10:51
Re: ID-teologi
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Jalokin, Du taler om to forskellige ting: at sætte spørgsmålstegn ved evolutionsteorien - og på den anden side ID. Du mener vel ikke, at de to ting er det samme? Citat: De teologiske aspekter af sagen bør selvfølgelig behandles i kristendomsundervisningen. Og her må det selvfølgelig gerne fremgå, at fx. neo-Darwinisme er helt og aldeles uforeneligt med troen på Gud, som kristendommen beskriver ham (se fx. pkt. 64).
De teologiske aspekter - enig. Men ifølge ID-bevægelsen selv, har ID intet med teologi at gøre. Men jeg kan næsten forstå, at du lægger op til, at teologien har prioritete over naturvidenskaben, således at hvis "neo-Darwinismen" (hvad er det nu for et spøgelse?) skal være sand, kan kristendommen ikke være sand, og derfor er "neo-Darwinismen" usand.
Den moderne naturvidenskab er ikke uforenelig med troen på Gud, "som kristendommen beskriver ham" (dette er en interessant modifikation du bringer). Kristendommen siger en masse om sig selv - og spænder lige fra kreationister over karismatikere til kulturkristne. Er alle kristne, der mener evolutionsteorien er sand, bare nogle stakler, der alle tager fejl?
Citat: NB: Hvis Kristeligt Dagblad har citeret Søren Lodberg Hvas fyldestgørende og korrekt, tyder det på at biskoppen ikke har fattet en klap af, hvad ID går ud på:
Men det ved du selvfølgelig. Når det eneste du drager frem ved ID er, hvad hovedessensen (design) er - men bruger al din tid på at tale kritik om "neo-Darwinismen", så ringer klokkerne i mit hoved.
Citat: "Oplægget fra Pædagogisk Forening gør intelligent design og udviklingslæren til alternativer, der gensidigt udelukker hinanden, og det er usagligt og forkert."
Selvfølgelig udelukker ID og ET hinanden. ID er kort sagt tesen om, at livet er for kompliceret til at kunne være opstået af sig selv. ET er teorien om, hvordan livet er opstået af sig selv.
Du har tilsyneladende helt misforstået udsagnet. Det handler ikke om, at det er forkert at ID og udviklingslæren "gensidigt udelukker hinanden" - denne del er fuldstændigt korrekt. Det forkerte er, at der skulle være tale om alternativer indenfor videnskab - og det er de ikke. Den ene er videnskab, den anden er teologi (uden navne, ganske vist).
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73051 - 17/10/2006 11:16
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Hej Jón, Du er nok undskyldt fordi du ikke har interessen, men: Det er altså ikke fordi ID er blevet afvist hurtigt. ID viste sig for første gang tilbage i firserne (måske først egentlig i de tidligere halvfemsere) og har siden produceret masser af bøger, men kun ganske ganske få videnskabelige artikler. Af disse få var mange fejltagelser - eller direkte manipulation fra redaktørens side i mindst ét dokumenteret tilfælde. Endnu et problem: hvis ID er naturvidenskabelig, hvorfor forsker den så ikke i naturen selv? Hvorfor nøjes den - på fuldstændig filosofisk (og polemisk) vis - med at tage evolutionsbiologers forskning, fx, og blot proklamere at deres konklusion selvfølgelig er forkert, fordi enhver jo kan se at det er designet? Først for nylig blev ID prøvet ved en retssag* - nøjagtig ligesom version ét, kreationismen, blev det i sin tid. Grunden var, at ID ville ind i skolerne i USA, ligesom kreationismen i sin tid ville det. Igen blev det afvist, ligesom dengang med kreationisterne. Et af de større problemer er, at bogen der startede det hele, minder om en trykt og udgivet kreationistisk bog hvor "Gud" er søg-og-erstattet med "en designer". Det er så gennemsigtigt at det næsten er pinligt, men ikke desto mindre får bevægelsen stadig nye tilhængere. De samme som tidligere (altså kreationisterne), men bevæbnet med nye videnskabeligt udseende ord. Rettere... omdefinitioner af ældre og rendyrket teologiske ord. Citat: [...]og for det andet, hvorfor man er så bange for, at evolutionsteorien (den er vel stadig set på som en hypotese?) skal får videnskabligt modspil.
Det handler ikke om videnskabeligt modspil, det handler om teologisk sabotage. Er der virkelig brug for at forklæde Gud for at få flere unge til at lytte (og glemme evolutionsteorien)?
For mig at se er det ca. det samme som at lyve om sit formål. Hvis hensigten er at snakke om Gud, så snak om Gud og lad være med at kalde det videnskab. Hvis teologien betyder så meget mere end videnskaben (her evolutionsteorien) og selvfølgelig er den sande af de to, hvorfor skal den så forklædes som videnskab...?
Er det måske rettere teologien (= kreationismen), der ikke kan holde til videnskabeligt modspil (= evolutionsteorien)?
* Retssagen i Dover, USA. Søg på "Dover trial evolution" hvis du vil vide mere.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73052 - 17/10/2006 11:25
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus! Citat: Du taler om to forskellige ting: at sætte spørgsmålstegn ved evolutionsteorien - og på den anden side ID. Du mener vel ikke, at de to ting er det samme?
Nej, og jeg er ikke sikker på, at jeg vil betegne ID som videnskab (se evt. dette indlæg på Giraffen)*. Men der skal være plads til at mene noget andet - også i folkeskolen og på friskolerne!
Mht. min bemærkning om de "teologiske aspekter" har jeg måske ikke udtrykt mig klart nok. Jeg forsøgte at hentyde til, at de teologiske aspekter af forskellige forklaringsmodeller for livets oprindelse bør behandles i kristendomsundervisningen. Det kunne fx. være, hvordan ET hænger sammen med Bibelens udsagn om at Gud skabte verden og "så at det var godt", eller hvordan de 6 skabelsesdage forstås.
Mvh. Jalokin
* Strengt taget giver begreber som 'kunstvidenskab' m.v. heller ikke mening. Det burde som på Engelsk omtales 'liberal arts'.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73053 - 17/10/2006 11:28
Fordrejning af synspunkter?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus! Citat: Den moderne naturvidenskab er ikke uforenelig med troen på Gud, "som kristendommen beskriver ham"
Hvem har skrevet dette?
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (17/10/2006 11:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73054 - 17/10/2006 11:32
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Claus Citat: Endnu et problem: hvis ID er naturvidenskabelig, hvorfor forsker den så ikke i naturen selv? Hvorfor nøjes den - på fuldstændig filosofisk (og polemisk) vis - med at tage evolutionsbiologers forskning, fx, og blot proklamere at deres konklusion selvfølgelig er forkert, fordi enhver jo kan se at det er designet?
Ok, det må jeg indrømme - det troede jeg også, at de gjorde. Er der ikke en eller anden biolog fra Århus området, som forsker temmelig heftigt i det her? Det mener jeg da at kunne huske. Nå, men eller kan jeg sagtens følge din kritik - selvfølgelig skal de (ID folk) selv drive forskning, hvis de vil fremstå som naturvidenskabelige. Citat: For mig at se er det ca. det samme som at lyve om sit formål. Hvis hensigten er at snakke om Gud, så snak om Gud og lad være med at kalde det videnskab. Hvis teologien betyder så meget mere end videnskaben (her evolutionsteorien) og selvfølgelig er den sande af de to, hvorfor skal den så forklædes som videnskab...?
Jeg har ikke opfattet ID som et apologetisk projekt - men måske har du ret i, at det i hvert fald er en del af det. Jeg havde mere opfattet det som nogle, der simpelthen havde et andet grundlæggende syn på altings ophav, som lancerede denne udgave af tilblivelsen - altså ID (kreationisme i ny forklædning?).
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#73055 - 17/10/2006 11:34
ID - teologi eller ej?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus!
Først skriver du, at ID ikke anser sig selv som teologi - så at det er teologi. Men der kommer ikke rigtigt nogle argumenter på banen...
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#73056 - 17/10/2006 11:40
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Endnu et problem: hvis ID er naturvidenskabelig, hvorfor forsker den så ikke i naturen selv? Hvorfor nøjes den - på fuldstændig filosofisk (og polemisk) vis - med at tage evolutionsbiologers forskning, fx, og blot proklamere at deres konklusion selvfølgelig er forkert, fordi enhver jo kan se at det er designet?
Fordi der selvfølgelig ikke er nogen grund til at tage naturvidenskaben som gidsel i en paradigme-strid. Det man kan se og måle, kan man se og måle, og følgelig giver det ingen mening at drive forskning på bestemte grundparadigmer. ID vs. ET er derimod et spørgsmål om tolkning af verden som vi ser den.
Mvh. Jalokin
PS: Det var vist egentlig slet ikke det, denne tråd handlede om, vel?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73057 - 17/10/2006 12:08
|
Bruger
|
Hej Jalokin, Tak for uddybningen! Du rejser nogle pointer i dit indlæg på giraffen.dk som jeg ikke vil tage med herind. Citat: Mht. min bemærkning om de "teologiske aspekter" har jeg måske ikke udtrykt mig klart nok. Jeg forsøgte at hentyde til, at de teologiske aspekter af forskellige forklaringsmodeller for livets oprindelse bør behandles i kristendomsundervisningen. Det kunne fx. være, hvordan ET hænger sammen med Bibelens udsagn om at Gud skabte verden og "så at det var godt", eller hvordan de 6 skabelsesdage forstås.
At sætte den kristne tro i perspektiv til omverdenen - og dermed også videnskaben - tror jeg er en god idé. Jeg stiller bare spørgsmål ved, om det er muligt for nogen person at have ret omkring hvordan de seks skabelsesdage skal forstås. Der er jo så meget diskussion om det selv i kristne kredse, så hvorfor bringe det ind i undervisningen?
Eller vigtigere... hvilket synspunkt præsenterer man så? Bogstavelig tro eller billedsprog? Hvis billedsprog, hvor meget og hvad symboliserer det så?
Jeg tror personligt denne inddragelse af videnskab i kristendomsundervisningen ender med at give nøjagtig samme splittelse mellem religion og videnskab, som vi vist begge er enige om bør undgås. Jeg tror dog helt principielt ikke splittelsen kan undgås, hvis man vil undervise i både naturvidenskab og teologi på samme tid, til samme elever. Især ikke hvis man skal holde én bestemet teologi for sand.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73058 - 17/10/2006 12:11
Re: Fordrejning af synspunkter?
|
Bruger
|
Hej igen Jalokin, Citat: Hvem har skrevet dette? [kristendom ikke uforenelig med evolutionsteorien]
Her på dette forum er det nok Henoch der er mest synlig. Du må have mig undskyldt, men jeg husker ikke længere navnene på de autoritære kilder indenfor kristendom - jeg kan dog nok finde dem, hvis du mener det er relevant med grundige kilder til dette?
Det mener jeg ikke det er, derfor nøjedes jeg med det korte referat af mine oplevelser. Henoch var (er?) i øvrigt selv lærer på en kristen efterskole, hvis jeg husker rigtigt.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73059 - 17/10/2006 12:14
Re: ID - teologi eller ej?
|
Bruger
|
Hej nok engang, Jalokin  Jeg har ikke kræfter til at tage hul på ID-er-teologi-argumenterne igen. Der er gemt side op og side ned herinde i arkiverne fra debatten. Det er dårlig stil at rejse emner, man ikke selv er parat til at debattere igen, det undskylder jeg meget. Jeg håber dog du forstår hvorfor jeg afviser denne gang - ellers må du sige til, og jeg skal (senere i aften) bruge lidt tid på at finde relevante henvisninger til arkivet og hvad der måtte findes andre steder.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73060 - 17/10/2006 12:24
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
|
Hej Jón - og Jalokin, Jón skrev: Citat: Ok, det må jeg indrømme - det troede jeg også, at de gjorde. Er der ikke en eller anden biolog fra Århus området, som forsker temmelig heftigt i det her? Det mener jeg da at kunne huske. Nå, men eller kan jeg sagtens følge din kritik - selvfølgelig skal de (ID folk) selv drive forskning, hvis de vil fremstå som naturvidenskabelige.
Nu risikerer jeg at falde på mit eget gamle sværd. Jeg har ikke fulgt med de seneste to år, så hvis der er startet projekter i den tid og de ikke har været reklamerede, så kender jeg ikke til dem. Men hvis du stoler på mig som reference, så nej - der foregår ikke reel forskning i ID, med formålserklæringer, programmer og publikationer. Det materiale jeg har kendskab til er alt sammen i artikel-, video-, bog- eller tale-form. Hvilket jeg tolkede som et forsøg på at få folkelig, og ikke videnskabelig som man burde, opbakning og dermed en mulighed for at udøve demokratisk pres.
Citat: Jeg har ikke opfattet ID som et apologetisk projekt - men måske har du ret i, at det i hvert fald er en del af det. Jeg havde mere opfattet det som nogle, der simpelthen havde et andet grundlæggende syn på altings ophav, som lancerede denne udgave af tilblivelsen - altså ID (kreationisme i ny forklædning?).
Jeg tror også det skyldes et grundlæggende forskelligt syn på "begyndelsen". Bogstavelig kreationisme værende synet - som er forskelligt fra det syn videnskabelige undersøgelser giver. Hvor meget vi skal lægge i det ved jeg ikke, men Duane Gish, en af de gamle rotter i "faget" kreationisme, udtrykker gang på gang bekymring om "materialistisk ateisme" som årsagen til det tab af værdier, han personligt oplever i samfundet omkring sig. Måske er det en ret almindelig motivation for at ville skabe alternativer, der taler til de folk der normalt finder samstemmelse med naturvidenskaben?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73061 - 17/10/2006 12:26
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror ikke på ET (surprise). Jeg ønsker heller ikke at fraskrive nogen kristennavnet, hvis de gør (men det er vel irrelevant for dig;-).
Hvad jeg ikke kan snuppe, er når kristne - som Søren Lodberg Hvass og andre - føler trangt til at stikke riven ud efter kristne, der er skeptiske overfor ET.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73062 - 17/10/2006 12:30
6 dage...
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg stiller bare spørgsmål ved, om det er muligt for nogen person at have ret omkring hvordan de seks skabelsesdage skal forstås. Der er jo så meget diskussion om det selv i kristne kredse, så hvorfor bringe det ind i undervisningen?
I kristendomsundervisningen? Hvis man kun ville bringe ting ind i kristendomsundervisningen, som der ikke var meget diskussion om, kunne man ligeså godt afsætte timerne til fodbold 
Man skal selvfølgelig ikke præsentere 1. klasse for de store teologiske stridspunkter. Men hen ad vejen skal elever præsenteres for forskellige synspunkter, således at deres egen nysgerrighed ægges.
Men helt konkret: Det skal selvfølgelig bringes ind i undervisningen netop for at vise, at det kan forstås på flere måder. Det samme gælder vel alt muligt andet i kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73063 - 17/10/2006 12:38
|
Anonym
Anonym
|
Mht. neo-Darwinisme, har jeg nok ikke udtrykt mig klart nok. Kan se at definitionen er anderledes end den jeg skrev ud fra. Men neo-Darwinisme mente jeg den form for Darwinisme, som bliver filosofisk og ateistisk - som fx. Richard Dawkins er eksponent for. Det var den gamle paves kritik af ET (derfor linket til Vatikanets hjemmeside). Den gamle pave (ved ikke hvad Ratzinger mener om det) gjorde sig netop bemærket ved ikke at kritisere ET i sig selv, men den ateistisk-filosofiske 'extension'.
Sagen er for mig at se, at det i virkeligheden ikke er kristne, der fremstiller kristendom og videnskab som modsætninger, men derimod ateister.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73064 - 17/10/2006 12:57
|
Bruger
|
Hej Jalokin,
Enig omkring Dawkins. Men jeg ser ikke hvad det har med ID at gøre - overhovedet. Er ID ment som et forsvar imod denne "neo-Darwinisme", der jo er filosofisk af natur sådan som du beskriver den?
Hvad har ID at gøre med "neo-Darwinisme" - og skolerne?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73065 - 17/10/2006 13:07
ID og neo-Darwinisme/Dawkinisme
|
Anonym
Anonym
|
Det ved jeg heller ikke om det har. I mit oprindelige indlæg skrev jeg bare om to emner: ID i biologi-undervisningen og neo-Darwinisme i kristendomsundervisningen. Deraf måske uklarheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73066 - 17/10/2006 13:10
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Begrebet "neo-darwinisme" er klassisk set et andet udtryk for det, man kaldet den "moderne darwinistiske syntese". I starten var Darwins selektionstanker ret luftige, i og med at man ikke havde detaljeret kendskab til hvordan egenskaber nedarves. Samtidig var genetik en disciplin, som var i sin fødsel, og blev først rigtig voksen med genopdagelsen af Mendels arvelighedslove. Men evolutionsteoretikerne og genetikerne talte ikke rigtig med hinanden indtil op i 1920'erne, hvor disciplinerne blev integreret i det, vi nu kender som den moderne syntese, eller neo-darwinismen. Denne syntese er i dag (med tilføjelser og modifikationer) grundlaget for moderne evolutionsvidenskab.
Religiøse siger ofte, at de ikke ser en modsætning mellem videnskab og religion. Det er også delvist sandt. Videnskaben fortæller os mange ting, som religionerne ikke har noget problem med. Men det er kun fordi de hellige bøger ikke udtaler sig om disse ting. Når videnskaben modsiger bibelen med hensyn til verdens og menneskets opståelse/skabelse, er der ikke megen opbakning til den videnskabelige metode.
Fører evolutionsteori til ateisme? Ikke direkte - men det neutraliserer religionens vigtigste våben, i og med at det store spørgsmål "hvor kommer vi fra" ikke længere behøver en guddommelig forklaring. Nu kan religionerne kun regne med opbakning fra de, som sætter åndelig komfort højere end søgen efter sandhed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73067 - 17/10/2006 13:28
Re: ID og neo-Darwinisme/Dawkinisme
|
Bruger
|
Hej Jalokin,
Det er nok der, jeg har misforstået dig. Hvorledes mener du "neo-Darwinismen" (som du beskriver den: det filosofiske grundlag som fx Dawkins repræsenterer) kommer til udtryk i skolerne?
Er det fordi evolutionsteorien (mod)siger noget om det, der er en del af det filosofiske grundlag i kristendommen - at evolutionsteorien så per automatik bliver filosofisk selv? Husker du nu også, at grænserne mellem filosofi og videnskab historisk set har været meget mobile?
Jeg må igen vende tilbage til spørgsmålet om hvilken tolkning af fx skabelsesberetningen, der er den korrekte. Hvis man skal tro de bogstavelige kreationister er jorden 6.000 år gammel, dermed er samtlige dateringsmetoder med resultater på over 6.000 år forkerte. Eller den metaforiske - hvor jordens alder er sagen uvedkommende. Det har i øvrigt ikke noget med evolutionsteorien at gøre, men jeg fornemmer du alligevel har det med i betragtningen.
Andet eksempel: dyr skabt hver for sig; bogstaveligt? Hvis ja, så er abiogenesis -> evolution ikke en mulighed. Hvis nej, så er muligheden at alt hvad der står om dyrenes skabelse blot handler om, hvad Gud gjorde ved det første liv og dets muligheder for at udvikle sig.
Kan du se hvor jeg vil hen? Hvor mange sammenligninger mellem forskellige tolkninger af bibelen i relation til videnskaben man vil være nødsaget til at foretage?
Eller anerkender du kun én tolkning af bibelen (jf. dit citat om "hvad kristendommen siger om sig selv")? Hvis nej, skal videnskaben så relateres til alle tolkningerne? Hvis ja, handler det så ikke mere om, at denne ene, bestemte tolkning af bibelen er i konflikt med dele af videnskaben og dermed føler sig modsagt på sit filosofiske grundlag?
For ærligt talt, så ser jeg ingen "neo-Darwinistisk" indflydelse i folkeskolen, i gymnasiet eller noget andet sted; ikke sådan som den "neo-Darwinisme" du forbinder med Dawkins. "Neo-Darwinisme" kan jeg simpelthen ikke se hverken plads til eller mulighed for i skolen. Forældre med modsatrettede synspunkter ville skrige sig hæse i forsøget på at forhindre det, og dog er der næsten musestille.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73068 - 17/10/2006 16:10
Hvordan opstod materien...
[Re: Dust]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Dust! Citat: Fører evolutionsteori til ateisme? Ikke direkte - men det neutraliserer religionens vigtigste våben, i og med at det store spørgsmål "hvor kommer vi fra" ikke længere behøver en guddommelig forklaring.
Jeg forstår du mener, at videnskaben har en forklaring på, hvordan materien opstod. Det må du vist hellere starte en ny tråd med at forklare ;-)
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#73069 - 17/10/2006 16:39
|
Anonym
Anonym
|
Puha, der er mange bolde i luften her  Jeg ved ikke, om neo-Darwinisme som jeg beskrev det (og som Dust rigtigt påpeger ikke er en specielt stringent brug af ordet) kommer til udtryk i folkeskolen og gymnasierne. Men det er mit indtryk at det kommer til udtryk i den populære fremstilling af ET. Det gælder fx. når der tales om udviklingspsykologi o.lign. Det kommer også til udtryk i den meget konfrontatoriske måde, som ET fremhæves på (jf. den aktuelle debat, hvor man fornemmer at nogle ligefrem vil forbyde kristne friskoler at undervise i ID). Citat: Er det fordi evolutionsteorien (mod)siger noget om det, der er en del af det filosofiske grundlag i kristendommen - at evolutionsteorien så per automatik bliver filosofisk selv?
Nej. Det er fordi ET bliver brugt til at modbevise selve Guds eksistens, hvilket videnskabsteoretisk er nonsens.
Citat: dyr skabt hver for sig; bogstaveligt?
Det kommer an på, hvad man mener med bogstaveligt. Der er folk der mener, at Gud skabte grundtyper, der har specialiseret sig i forskellige retninger.
Det eneste jeg vil bemærke er, at skabelsesberetningen giver meget vide fortolkningsmuligheder ("Der skal være...", "Jorden skal frembringe..."). Der står intet om hvordan Gud lod Jorden frembringe.
Citat: Hvor mange sammenligninger mellem forskellige tolkninger af bibelen i relation til videnskaben man vil være nødsaget til at foretage?
I princippet mange. Men som i al anden undervisning må man jo begrænse sig (går ud fra at vi her stadig taler om kristendomsundervisning).
Citat: Eller anerkender du kun én tolkning af bibelen (jf. dit citat om "hvad kristendommen siger om sig selv")?
Nej, men jeg anderkender heller ikke alle tolkningen af Bibelen.
Citat: Hvis nej, skal videnskaben så relateres til alle tolkningerne?
Det er altid godt at relatere det, man læser i Bibelen til resten af virkeligheden. Videnskabelige opdagelser kan hjælpe til at forstå Bibelen, og Bibelen kan hjælpe til at forstå virkeligheden (med sidstnævnte tænker jeg ikke på de strengt naturvidenskabelige discipliner).
Håber det var nogle sigende svar. Jeg kan ikke love at svare tilbage igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73070 - 17/10/2006 20:48
|
Bruger
|
Hej Jalokin, Selvom du ikke svarer skal du vide, hvilke kommentarer og spørgsmål jeg stadig sidder med. Citat: Jeg ved ikke, om neo-Darwinisme som jeg beskrev det (og som Dust rigtigt påpeger ikke er en specielt stringent brug af ordet) kommer til udtryk i folkeskolen og gymnasierne. Men det er mit indtryk at det kommer til udtryk i den populære fremstilling af ET. Det gælder fx. når der tales om udviklingspsykologi o.lign. Det kommer også til udtryk i den meget konfrontatoriske måde, som ET fremhæves på (jf. den aktuelle debat, hvor man fornemmer at nogle ligefrem vil forbyde kristne friskoler at undervise i ID).
Det er nemlig ikke en specielt stringent brug af ordet. Jeg læser dette som om du forbinder nogle ting med ET som normalt ikke har noget med teorien at gøre - men som først bliver aktuelle, når man kobler ET med ateistisk filosofi. Du skriver dog stadig ikke, præcis hvordan du mener "neo-Darwinismen" påvirker i skolerne.
Det ser heller ikke ud til at du helt har fået fat i, at det ikke er fordi ET er fremhævet, at ID afvises. Det er fordi ID er uvidenskabeligt - og kravet er, at der skal undervises om det i naturfagene. Hvis nogle lærere ville bruge kristendomsundervisningen på at undervise om ID, så for min skyld ingen alarm. Men det er jo ikke det, hele sagen handler om.
Citat: Nej. Det er fordi ET bliver brugt til at modbevise selve Guds eksistens, hvilket videnskabsteoretisk er nonsens.
I hvilken skole - eller hvilke skoler - kan man se ET blive brugt til at modbevise selve Guds eksistens? Hvis ingen, så har du netop skabt en såkaldt stråmand.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73071 - 17/10/2006 21:17
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Claus!
Lige en tilføjelse om neodarwinisme. Biolog Kristian Bánkuti Østergaard skriver:
"I 1941 under et møde i Geological Society of Amerika blev kræfterne samlet for at danne en ny teori som samlede fagdisciplinerne taxonomi, morfologi, palæontologi og genetik i en teori som kom til at hedde neodarwinismen" (citat slut fra Origo 101, side 6, 2006).
Østergaard fortsætter:
"Målet var at give en sammenhængende forklaring på livets udvikling ved naturlige processer. Det skete i erkendelse af at der var sket meget inden for forskningen siden Darwins tid, og at en opdatering var nødvendigt" (citat slut).
Læg mærke til ordene "livets udvikling ved naturlige processer.." Det må nødvendigvis betyde, at guddommelige forklaringer (og Bibelen) er unødvendige, ja udelukket, for at forstå livsformernes udvikling. Det gælder dermed (selvfølgelig) også de nævnte fagdiscipliner, der indgår i neodarwinismen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#73072 - 18/10/2006 10:01
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
At se bort fra overnaturlige forklaringer er hele naturvidenskabens kerne. Det er ikke noget, man opfandt på et møde i 1941. Det kan man være utilfreds med - men bottom line er, at i biologitimerne underviser man i biologi, en naturvidenskabelig disciplin. Hvis du tillige vil undervise i overnaturlige forklaringer som ID er du velkommen til at gøre det - men ikke i biologitimerne!
|
|
Til toppen
|
|
|
#73073 - 18/10/2006 10:08
Re: Hvordan opstod materien...
|
Bruger
|
Citat: Hej Dust!
Jeg forstår du mener, at videnskaben har en forklaring på, hvordan materien opstod. Det må du vist hellere starte en ny tråd med at forklare ;-)
Mvh. Jalokin
Jeg mener, at videnskaben har en forklaring på, hvordan livet opstod og udvikledes. Friskolerne vil have ID ind i biologitimerne. Det har ikke noget med materiens opståen at gøre.
I øvrigt vil jeg påstå, at spørgsmålet om menneskets opståen og udviklinge er vigtigere for ateismen end spørgsmålet om materiens opståen. Som jeg i øvrigt ikke vil komme nærmere ind på, da jeg ikke har den store viden om emnet 
|
|
Til toppen
|
|
|
#73074 - 18/10/2006 16:07
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Claus due skrev: Citat: men (ID har) kun (publiceret) ganske ganske få videnskabelige artikler
Øhhh! Hvilke?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#73075 - 18/10/2006 16:13
|
Bruger
|
Jalokin skrev: Citat: ID vs. ET er derimod et spørgsmål om tolkning af verden som vi ser den.
Netop! Eftersom ID ikke er et biologisk projekt men et filosofisk/religiøst projekt hører det ikke hjemme i biologitimerne!
Men for min skyld kan man godt undervise i at mange troende, herunder især kristne, mener, "at livet betragtes som så komplekst, at det ikke kan have udviklet sig uden en skaber" i religionstimerne.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#73076 - 18/10/2006 16:15
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars,
Jeg tænker på mindst den ene, der slap igennem uden peer review. Jeg husker hverken navn eller det blad den kom i - men publiceret blev den vel, selvom det skete via lidt rygklapperi?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#73077 - 18/10/2006 16:26
|
Bruger
|
Hej Claus, Jo publiceret blev den. Og trukket tilbage, da der var sket en større kollaps i den redaktionelle proces. Så den artikel tæller ikke!
Jeg kender ikke en artikel, der diskuterer ID. Og som jeg flere gange har efterlyst, ville en forskning, der arbejdede på at finde en metode til at skelne tilfældige artefakter fra tildannede artefakter have ret store anvendelsesområder, vel især i arkæologi. Men sådan en forskning findes heller ikke, ikke en gang af dem, der har størst brug for det: ID-tilhængerne!
At ID ikke er en død sild nu, og det på trods af manglende forskning, IDisternes mange nederlag og nu sidst Dover-dommen siger jo bare, at det ikke er rationel tænkning, der driver projektet, men følelser.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73078 - 18/10/2006 16:35
|
Bruger
|
Jalokin skrev: Citat: Derfor er ikke uheldigt, men helt nødvendigt at der stilles spørgsmålstegn ved evolutionsteorien (ET) i biologiundervisningen i de kristne friskoler (og på alle andre skoler). Om det sker ved at præsentere ID som en videnskabelig teori, eller blot ved at sætte spørgsmålstegn ved ET, er for så vidt underordnet.
Hvis man skal præsentere videnskabelige teorier i undervisningen, kræver det et stort videnskabeligt grundlag bag disse. Man bør ikke undervise i luftige påstande, der ikke er underbygget metodisk. Og da man benytter den naturvidenskabelige metode til det, kræver det altså grundig forskning og en stort set enig videnskabelig verden bag resultaterne, før det kan ophøjes til lærebogsstof i grund- og gymnasieskolerne. Hvis ID kan komme med videnskabeligt begrundede hypoteser og test af disse, så kan det tænkes, at der kan opstå teorier, der kan opfylde disse krav. Men det kræver forskning først.
Citat: Det afgørende er, at eleverne lærer at forholde sig kritisk, og måske endda stifter bekendtskab med videnskabsteori, og lærer at gennemskue de præmisser, som (natur)videnskabelige forklaringer bygger på. Dét ville virkelig trække niveauet i undervisningen op på et endnu højere niveau, og også give eleverne redskaber i mange andre fag.
Med gymnasiereformen er der faktisk sat mere fokus på videnskabsteori og evnen til kritisk tænkning i gymnasieskolen. Så det er faktisk noget, der arbejdes med. Men af ovennævnte grunde vil det nok ikke ændre på IDs manglende status som videnskabelig disciplin.
Citat: Selvfølgelig udelukker ID og ET hinanden. ID er kort sagt tesen om, at livet er for kompliceret til at kunne være opstået af sig selv. ET er teorien om, hvordan livet er opstået af sig selv.
Nej! Evolutionsteorien udtaler sig om livets udvikling fra den første celle og videre. Vor viden om livets opståen er så spekulativ, at den ikke hører til evolutionsteorien og slet ikke til undervisningen i skolerne.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73079 - 18/10/2006 16:45
|
Anonym
Anonym
|
Det samme må så gælde ET...
|
|
Til toppen
|
|
|
#73080 - 18/10/2006 16:51
Hvorfor overhovedet præsentere ET eller ID?
|
Anonym
Anonym
|
Hej LarsBj Citat: Med gymnasiereformen er der faktisk sat mere fokus på videnskabsteori og evnen til kritisk tænkning i gymnasieskolen.
Det er måske ikke gået op for dig, men udgangspunktet var faktisk biologiundervisning op til 9. klasse...
Det egentlige spørgsmål, bør vel egentlig ikke være, hvorvidt eleverne skal undervises i kun den ene eller også det andet, men om det overhovedet giver mening at præsentere grundskoleelever for ET (eller ID, for den sags skyld) som andet end et luftigt princip.
Jeg vil hævde, at hvis du præsenterede 7.-9. klasses elever for enten ET eller ID, ville ingen være i stand til - med den faglige viden, de har fra undervisningen - at sætte spørgsmåltegn ved nogen af delene.
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (18/10/2006 16:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#73081 - 18/10/2006 16:51
|
Bruger
|
Nej! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73082 - 18/10/2006 17:06
Re: Hvorfor overhovedet præsentere ET eller ID?
|
Bruger
|
Hej Jalokin, Citat: Det er måske ikke gået op for dig, men udgangspunktet var faktisk biologiundervisning op til 9. klasse...
Mht videnskabsteori: Det kan meget vel tænkes, at gymnasiereformen smitter af på det øvrige uddannelsessystem. Der er tale om så omfattende ændringer i indgangen til undervisningen, at der med tiden skal uddannes nye lærere. Og skal eleverne kunne leve op til reformens krav, skal der også tages hensyn til dem i grundskolen. Og derfor vil også filosofiske spørgsmål blive mere vigtige at undervise i. Jeg havde ikke fokuseret på, om det er grundskoler. Der er jo såvel kristne friskoler som kristne gymnasier. Er spørgsmålet så alene, hvilket tidspunkt man kan sætte ind, eller er det mere generelt et spørgsmål om at bringe ID ind i undervisningen overhovedet? Citat: Det egentlige spørgsmål, bør vel egentlig ikke være, hvorvidt eleverne skal undervises i kun den ene eller også det andet, men om det overhovedet giver mening at præsentere grundskoleelever for ET (eller ID, for den sags skyld) som andet end et luftigt princip.
Der skal vel gælde de samme regler til videnskabelighed mm til undervisningen grundskolen som i gymnasiet? Det er jo din (og mange andre religiøses) påstand, at ET er "et luftigt princip"! Rent videnskabeligt er det et meget velfunderet princip, som det er lige så rimeligt at undervise i, som atommodellerne! Men da hverken du eller andre har bragt nogen argumenter, der videnskabeligt kan omstøde ETs fundament, er det jo et privat synspunkt, der er lige så interessant som mit er med hensyn til atomteoriens gyldighed, som jeg ingen mulighed har for at afprøve i detaljer. Og private idiosynkrasier skal nu engang ikke præge undervisningen af eleverne i vore skoler! Citat: Jeg vil hævde, at hvis du præsenterede 7.-9. klasses elever for enten ET eller ID, ville ingen være i stand til - med den faglige viden, de har fra undervisningen - at sætte spørgsmåltegn ved nogen af delene.
Nej Korrekt! Men så ryger argumentet jo om, at de skal (lære at) stille spørgsmål ved teorierne?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#73083 - 18/10/2006 19:00
[Re: Dust]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Dust!
Jeg er selvfølgelig enig i, at biologi-læreren ikke skal (kan ) henvise til det guddommeliges medvirken, når for eksempel haletudsers udvikling til landdyr forklares. Men det udelukker vel ikke, at biologi-læreren kan informere om kritikken af evolutionsteorien, herunder eksistensen af ID-teorier..? At forbyde biologilærere at oplyse, at ID-teorier eksisterer, ville være en begrænsning af ytringsfriheden.
Med venlig hilsen hoeg
NB: Jeg har ikke argumenteret for, at biologien (eller anden naturvidenskab) udelukker det guddommelige. Men at henvise til det guddommelige (eller overnaturlige) er selvklart udelukket, når det angår de forskellige naturvidenskabelige forklaringsmodeller og teorier.
|
|
Til toppen
|
|
|
|