1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#73025 - 16/10/2006 13:04
Mormoner...
|
Bruger
Reg.: 20/06/2006
Sted: Esbjerg
|
Jeg kunne godt tænke mig noget kontakt med mormoner, kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres tro, og hvordan i fortolker biblen. Jeg er søgende, og har hørt en masse ting om jer, som jeg godt kunne lide, blandt andet at i forkynder, kommer sammen og er i besiddelse af en god sum morale, men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere.
Såå, hvis der er nogen herinde, som har lyst til at fortælle mig lidt, så skriv (:
"Og denne gode nyhed om riget, skal forkyndes på hele den beboede jord, til et vidnesbyrd for alle nationerne, og så skal enden komme"
|
|
Til toppen
|
|
|
#73026 - 16/10/2006 17:10
Re: Mormoner...
[Re: katherthy]
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Når det gælder fællesskab tror jeg ikke mange kan måle sig med mormonerne. Jeg kender ganske enkelt ikke nogen anden organisation der kan reagere så hurtigt i krisesituationer som dem. Der kunne det offentlige lære en del. Nå, jeg er ikke længere mormon, så det kan ikke være mig der skal tage bolden op. Men prøv eventuelt deres hjemmeside på http://www.mormon.dk/mdk/
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#73027 - 16/10/2006 19:39
[Re: again]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej begge to
jeg kender en anden kirke, som også reagerer hurtigt i nøds- og kristetilfælde. Det er Apostolsk Kirke i Holbæk i Vestsjælland. Der har jeg selv oplevet, hvordan man tog affære, straks man fandt ud af, at en fra menigheden havde forsøgt at tage sit liv med en stor mængde Panodiler. Der gik ikke en halv time, så stod præst og en håndfuld mennesker fra menigheden på sygehuset hos den døende.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73029 - 18/10/2006 11:09
[Re: katherthy]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Du kunne jo kontakte deres misionærer i Esbjerg. De arbejder med at fortælle folk om deres tro. Ellers kan du spørge Buus herinde, som er mormon. Jeg var mormon i mine første 21 år og har været missionær. Spørg løs!  mvh Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#73030 - 18/10/2006 21:12
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Det bør vel lige pointeres, at jeg selv er ex-mormon. Også jeg var tidligere missionær, og har haft en del lederstillinger i mormonkirken. Men i modsætning til Buus og muligvis Joppe, har jeg nok en lidt mere kritisk tilgang til mormonerne.....
Men jeg besvarer da gerne konkrete spørgsmål. Dog vil jeg være ærlig og sige, at jeg også vil komme med mine egne kommentarer til det jeg fortæller....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#73031 - 19/10/2006 08:53
|
Bruger
|
Hej Hvordan kan det være at du ikke mener at jeg er kritisk nok?  mvh Joppe Citat: Det bør vel lige pointeres, at jeg selv er ex-mormon. Også jeg var tidligere missionær, og har haft en del lederstillinger i mormonkirken. Men i modsætning til Buus og muligvis Joppe, har jeg nok en lidt mere kritisk tilgang til mormonerne.....
Men jeg besvarer da gerne konkrete spørgsmål. Dog vil jeg være ærlig og sige, at jeg også vil komme med mine egne kommentarer til det jeg fortæller....
|
|
Til toppen
|
|
|
#73032 - 19/10/2006 11:30
|
Bruger
|
Jeg satte vist et spørgsmålstegn, gjorde jeg ikke?
Men jeg bemærkede da, at du valgte at sætte dig i samme bås som Buus - det var vist lidt hip som hap, hvem af jer man spørger, ikke sandt!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#73034 - 20/10/2006 00:13
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Spørg løs! 
Er det korrekt at de betragter mørke mennesker som Kams forbandede afkom og diskriminerer imod dem?
|
|
Til toppen
|
|
|
#73036 - 21/10/2006 10:43
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hej Joppe! Tak for redegørelsen. Citat: Personlig tror jeg ikke der har ligget en racistisk grund til det hele. Mormonkirken gjorde meget i sine unge dage for at ophæve slaveriet. Jeg tror det grunder i en fast tro på teologien og at det var Guds vilje.
Det kommer vist helt an på, hvad man forstår ved racisme. Hvis forskelsbehandling pga. race er racisme, ja så var det vel racisme. Og hvis teologien fortæller dem at nogle racer er forbandede i Guds øjne, så er det vel også racisme.
Men det er da glædeligt hvis de har ændret teologi og praksis.
|
|
Til toppen
|
|
|
#73037 - 21/10/2006 12:18
|
Bruger
|
Udmærket svar - men det hører dog med, at Joseph Smith ordinerede frie sorte til præstedømmet, men aldrig sorte som var slaver. Eksempelvis var den sorte Elijah Abel (1810-1884) en af de første halvfjerdsers kvorum (lige under apostlet i LDS hierakiet)!Han døde 74 år gammel, kort tid efter han var vendt tilbage som missionær fra Canada.
Brigham Young indførte forbuddet imod præstedømme til sorte i 1852, fordi de efter hans mening var Kains efterkommere.
Kimball genindførte præstedømmet til sorte den 8. juni 1978 - på 7-årsdagen for oprettelsen af gruppen "Genesis Group of Black Latter-day Saints".
Berømte LDS ledere som ikke troede på Kain-tesen om sorte er:
Elder David Haight (Tidligere en af de 12) Hugh B. Brown (2. rådgiver til profeten David O. McKay)
Mormonkirken har ikke en lære om, at kirkens ledelse er ufejlbarlig (selvom mange af medlemmerne synes at tro det). Mange unge mormoner kender intet til det tidligere forbud imod præstedømme til sorte.
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#73038 - 21/10/2006 17:42
|
Bruger
|
Hej Ja, det er så en lidt længre version  Der var mange sorte, "frie" mænd som fik præstedømmet i 1830erne og man gjorde ikke forskel på folks hudfarve. Det fik jo mormonerne også en del kritik for. Det passede sig jo ikke i samfundet at "sorte mennesker" kom i "hvide kirker" mvh. Joppe Citat: Udmærket svar - men det hører dog med, at Joseph Smith ordinerede frie sorte til præstedømmet, men aldrig sorte som var slaver. Eksempelvis var den sorte Elijah Abel (1810-1884) en af de første halvfjerdsers kvorum (lige under apostlet i LDS hierakiet)!Han døde 74 år gammel, kort tid efter han var vendt tilbage som missionær fra Canada.
Brigham Young indførte forbuddet imod præstedømme til sorte i 1852, fordi de efter hans mening var Kains efterkommere.
Kimball genindførte præstedømmet til sorte den 8. juni 1978 - på 7-årsdagen for oprettelsen af gruppen "Genesis Group of Black Latter-day Saints".
Berømte LDS ledere som ikke troede på Kain-tesen om sorte er:
Elder David Haight (Tidligere en af de 12) Hugh B. Brown (2. rådgiver til profeten David O. McKay)
Mormonkirken har ikke en lære om, at kirkens ledelse er ufejlbarlig (selvom mange af medlemmerne synes at tro det). Mange unge mormoner kender intet til det tidligere forbud imod præstedømme til sorte.
|
|
Til toppen
|
|
|
|