Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#729 - 21/11/2001 15:21 Hvad står du inde for?
Anonym
Anonym

Hej allesammen!

Jeg og nogle af mine venner er i øjeblikket ved at skrive en større opgave om Indre Mission og Indre Missionsk tankegang. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om, hvad I, hvis I ser jer selv som en del af Indre Mission, selv mener, I står inde for. Hvad er det gode ved denne tankegang og dette kirkesyn, og hvad er det, der gør, at I vælger denne frem for den danske folkekirke? Håber, samtidig at kunne starte en diskussion om Indre Missionske værdier.

Tak for hjælpen :o)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#730 - 21/11/2001 17:30 Re: Hvad står du inde for?
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Øhm, Christine, du spørger hvorfor vi har valgt de Indre Missionske (IM) værdier frem for folkekirken. Altså for at lige at slå det fast, så er det netop det vi har gjort. IM er jo netop en gruppe af mennesker, der kommer i folkekirken. Så vælger man IM, vælger man sådan set også det meste af det, kirken som grundvold står for.

Personligt; Grunden til at jeg alligevel distancerer mellem IM og folkekirken (uden at fravælge folkekirken, da IM stadig er en gruppe af kirkegængere) er, at folkekirken er variabel inden for kulturpåvirkningen, hvilket til dels skyldes den relationer til staten. Så er statsstyret kirke er ikke mere trofast end de politikere, der bestemmer over kirken.

Dette er i sig selv det, der bl.a. gør det idielt at komme i eks. IM. Værende folkekirkegænger, har man et godt bagland til at støtte op om, at man ikke lader sin egentlige tro følge kulturpåvirkninger, der faktisk er i modstrid med troen. At satse på at folkekirken holder sig i sin tro og ikke afviger denne er et dårligt sats, da den allerede har gjort dette en hel del gange.

Sidstnævnte har så igen noget med præsterne i kirken at gøre. Jo mere socialdemokratiske præsterne er, jo mere flytter kirken sig åbenbart fra det, den oprindeligt stod for. Ja ja, ikke at socialdemokrater som sådan flytter sig fra troen, men en "missionsk" præst er nu engang mere koblet til bibelen end en socialdemokratisk præst.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær