1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#72859 - 13/10/2006 23:02
LifeShapes/Livsmønstre - ?n bekymrende udvikling?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Mangen suspekt såvel som ikke-suspekt kirkelig trend, har de seneste 10-20 år vederkvæget dansk kirke- og missionsliv, ved at opstå, skabe ravage og forsvinde igen til fordel for en anden ny trend. Dybest set har denne virkelighed ikke kun en historie der kun rækker 20 år tilbage, men flere 1000 år, således er satans snigløb mange og den enkelte kristnes bøn må altid være at blive ledt gennem dette farvand med Ordet og Åndens hjælp.
Ligeledes er det dog også den kristnes ansvar at samtale med sine medkristne og argumenterer for og imod tiltag/trends/ideer ud fra skriften. Jeg har gennem tiderne stillet spørgsmål ved stort set alting, fra den måde Indre Mission er organiseret på, over WC som brugbar inspiration, til harske udfald mod Odenseerklæringens svage dåbssyn.
Det er med denne indstilling jeg udfordrer den seneste små-spirende trend i dansk kirkeliv, endnu har den vist ikke nået de brede masser, men med den hastighed kristne i dag jager mirakelkurer i Danmark kan det ikke tage lang tid. Den nye Trend hedder ”Livsmønstre”, og tager sit udgangspunkt i en præst fra England ved navn Mike Breen som meget kort fortalt så Jesu liv indeholde otte værktøjer/livsmønstre som med fordel kunne gøre livet som kristen mere… Ja ved det egentlig ikke, succesfuldt måske?
Mønstrene er som følger, (sakset direkte fra lifeshapes.dk, jeg har tilladt mig at kommenterer hver enkelt i kursiv, kommentarer skal tages med det forbehold at min totale viden om emnet begrænser sig til hvad der er tilgængeligt online):
Cirklen
At vælge at lære af livet. Vi lærer at genkende begivenheder i vores liv som påvirker vores følelser og handlinger og som giver os anledning til at vokse.
For mig at se en smuk intention, som langt de fleste voksne mennesker selv finder ud af hen ad vejen.
Halvcirklen
At leve i takt med livet. En proces som hjælper os til at identificere rytmer og mønstre af arbejde, hvile, frugtbarhed og stilhed i vore liv. Så bliver vi ikke længere udbrændte.
Klassisk stressmanagement, skulle måske selv anvende konceptet så blodtrykket kunne falde lidt, og der blev mere tid til familien.
Trekanten
At balancere relationerne i livet. Jesus gav os tre områder i livet hvor han ville at vi skulle have en balanceret livsstil: Op: At udvikle en intimitet med ham; Ind: At opbygge menighedens fællesskab; Ud: At nå ud til de unåede.
Jeg synes måske Jesus for lagt en hel del i munden her. Hvis man læser skriften er der ikke bud efter en afbalanceret livsstil, men bud om et liv i efterfølgelse, og for den der vil vide mere derom kan jeg anbefale at man læser Bonhoeffer, tysk teolog der måske mere end nogen anden har kunnet skrive om efterfølgelse med autoritet, og begrundelse i skriften.
Femkanten
At kende sin rolle i livet. Fem nøgleroller som vi alle sammen er skabt til at leve ud. Tilsammen danner de menigheden som det beskrives i Efeserbrevet.
Paulus skriver ganske ret om den kristne husorden, men kunne godt tænke mig en nærmere uddybning af hvad man egentlig lægger i betegnelsen ”leve ud”, er der tale om at man kan leve noget halvt?
Sekskanten
Bøn som livsstil. Jesus gav os seks bønnesætninger i Matt 6,9-13. Når du lærer at passe denne bøn ind i dit daglige liv, kommer din menigheds bønsliv til at blive styrket og fornyet.
Jesus lærer os hvordan vi skal bede, og indskærper derefter at vi skal tilgive mennesker deres overtrædelse, om det så fører til et styrt bønsliv i menigheden ved jeg ikke, men virker sandsynligt.
Syvkanten
At leve et sundt liv i praksis. Syv principper for vækst som gælder alt levende, inklusive Guds folk. Disse principper kan hjælpe dig med at opbygge et sundt menighedsliv.
Jeg har endnu ikke fået læst de 7 principper.
Ottekanten
At leve et liv med en opgave. Otte strategier som handler om at række ud til andre mennesker. Denne model kommer til at hjælpe dig med at opdage ”fredens personer”, og hvordan du skal se på gerninger fra Guds perspektiv.
Jeg har endnu ikke fået læst de 8 strategier, men vil allerede på forhånd stille mig skeptisk, da der kun er en strategi i Skriften, dåb og oplæring.
Jeg skal ikke komme med nogen lang prædiken, men blot stille mig overordentlig kritisk overfor en sådan forsimplet tilgang til evangeliet, der langt hen ad vejen blot er et postmoderne opkog af munkevæsenet, og som umiddelbart fjerner fokus fra det vigtigste. Jeg ved godt vi alle steder for tudet ørerne fulde af behovet for discipelskab, men husk på, discipel er ikke noget man går i skole og lærer, det er noget man er gennem dåb og tro, ikke ved egen kraft eller suspekt mønsterlære, men ved Guds nåde. De otte figurer er selvudviklingspsykologi, hvilket kan være udmærket men det er ikke kristendom.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#72860 - 14/10/2006 04:21
Re: LifeShapes/Livsmønstre - ?n bekymrende udvikling?
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Godt at Gud ved hvor du lever for jeg ville straffe dig på måder din fantasi ikke kan.Vildt at der er håb for dig !Måske du har ret
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#72861 - 14/10/2006 18:03
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Grev Lindgren.
Jeg har ikke hørt om det før jeg læste om dit indlæg, men jeg vil give dig ret. Det er selvudviklingspsykologi, og ikke kristendom. Psykologi kan være udmærket, men det ville nok være en tilsnigelse at hævde, at Jesus havde sådan et mønster, som han levede sit liv efter. Det er da fint at kende sin rolle i livet mv., også ud fra en kristen vinkel, men mange af de ting er jo også noget der har været talt om altid, bare ikke som "livsmønstre" på denne måde. Der er vel næppe grund til at opfinde den dybe tallerken en gang til. Eller liste en masse ting op som et "sådan skal du gøre for at blive mere helstøbt" osv. Det kan jo være forskelligt, hvad folk har brug for. Man bør heller ikke gøre psykologiske principper til noget der er specielt kristent som sådan. Eller specielt ukristeligt for den sags skyld. Det lyder sådan lidt mærkeligt for mig at se. Men har det med det psykologiske ikke også været en trend længe?
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72862 - 14/10/2006 23:34
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Grev Lindgren - - tak for din LifeShape-redegørelse. Den skitserede livsmønster-konstruktion frister mig ikke - for mig at se er det en gang stendød pseudopsykologi, som jeg har vanskeligt ved at forestille mig at nogen kan bruge til noget, i hvert fald slet ikke i kristent regi - - men det kan godt være, at det bare er mig? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72863 - 15/10/2006 03:58
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Hej alle Jeg skal da gerne oplyse lidt om "lifeshapes" (er ikke vild med det danske navn) Det er ganske rigtigt Mike Breen, der har udviklet konceptet. Overordnet set vil jeg sige, at lifeshapes er nogle virkeligt nyttige redskaber til at leve sit liv som efterfølger af Jesus. Det er én blandt mange måder at tale om tingene på, så der er ikke på den måde noget almengyldigt eller universelt over det. Og jo Kristina - mange, mange mennesker bruger og har brugt lifeshapes til rigtig meget godt. I DK er der folkekirker, baptistkirker, frimenigheder og mange frikirker, der bruger lifeshapes. Indenfor et halvt år kommer der to landsdækkende konferencer (øst og vest) med en masse undervisning om lifeshapes. Personligt har jeg været rigtig glad for lifeshapes. Lindgren har ikke firkanten med i sin oversigt - den er også kendt under navnet "situationsbestemt ledelse". Ellers vil jeg sige at 7kanten og 8kanten måske er lidt søgte, men princippet om "fredens person" fra 8kanten er virkelig godt. 5-kanten går ud fra Ef 4,11 og identificerer de 5 tjenestegaver: profet, hyrde, lærer, evangelist, apostel. Alle mennesker i kirken "arbejder" bedst indenfor 1 eller 2 af disse områder. Det er en hjælp til at identificerer og komme igang med at bruge sine nådegaver. Procentuelt er der flest hyrder og lærere (min erfaring er, at det er sjældent at man er begge dele på en gang). Selv er jeg apostel med en del hyrde i mig også - ok fed kombi  Mht sekskanten kan jeg berette, at ikke så få mennesker har fået revolutioneret deres bønsliv ved at bruge den. Well - over and out kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#72864 - 15/10/2006 10:05
|
Bruger
Reg.: 17/05/2006
|
Hej Grev Lindgren Jeg synes nu ikke, det er helt retfærdigt at dømme LifeShapes ude på baggrund af din redegørelse her. Hverken Mike Breen eller nogen som helst anden har påstået, at LifeShapes er evangeliet, eller hvordan man er kristen eller noget i den stil. LifeShapes er simpelthen en måde at få et sprog for de ting, der sker i sit eget og andre menneskers liv. Jeg kender mange, der har - og jeg har også selv - fået rigtig meget ud af at arbejde med LifeShapes. Jeg kan sagtens forstå din bekymring. Jeg havde det på samme måde lige da jeg stiftede bekendtskab med det. "Åh nej, endnu et koncept om hvordan man bliver en god kristen trin for trin." Jeg ville helst ikke til at nedbryde Jesus i alle mulige simple former og symboler. Det virkede ikke til at være særligt frugtbart. Jeg er ikke vild med Willow Creek, Et målrettet liv og andet "koncept-kristendom", men jeg synes faktisk ikke, at LifeShapes går ind under den kategori. Udefra virker det måske som et nyt koncept - men det har det aldrig påstået at være, og det virker da heller ikke sådan, når man arbejder med det! Efter jeg har sat mig ind i det - og ikke mindst efter at have været i en sammenhæng, der bruger LifeShapes på en god måde - er det gået op for mig, hvor godt og vigtigt, det er at have et sprog for de ting, der sker i vores liv. Mike Breen har måske ikke opfundet de vises sten (og det påstår han heller ikke), men han har givet et sprog for nogle ting, der er vigtige at snakke om. Det kunne sikkert også gøres på mange andre måder - men det her er slet ikke så dårligt, som du tror. Jeg kan jo kun tale for mig selv, men LifeShapes hjælper mig til at holde fokus på Jesus i alle områder af mit liv, det hjælper mig til at være ansvarlig overfor mit eget liv, og det hjælper mig til at være medarbejder på mine venners liv. Under alle omstændigheder er du jo heldigvis ikke tvunget til at bruge LifeShapes i dit eget liv - så jeg håber da, at vi andre, der tilsyneladende har brug for selvudviklingspsykologi kan få lov til det...  - Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72865 - 15/10/2006 11:15
[Re: seeker]
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Resten af figurerne vil jeg ikke kaste mig så meget over, men 5-kanten mener jeg er direkte manipulerende i forhold til, hvordan Paulus beskriver det. Der er ingen af Paulus' nådegavepassager, der gør krav på at være komplette fortegnelser over alle de nådegaver, man kan have. Og da slet ikke den i Efeserbrevet. Og at gøre de fem nævnte nådegaver der til noget, man skal have er i mine øjne akurat lige så slemt som når visse karismatiske kirker sætter tungetale lig åndsdåb. Det fratager enhver kristen, der ikke har en af disse nådegaver sin åndelige identitet, og alene af den grund finder jeg materialet mistænkeligt. For hvis man har en meget udpræget tjenergave og er en fremragende diakon (som vi får meget klart beskrevet i Bibelen), så arbejder man jo netop ikke inden for et af de nævnte områder. Så vil man meget let kunne komme til den konklusion, at man er overflødig i menigheden. Så vil nogle måske sige, at der da vist er lidt hyrde over det der, men så begynder man at vride de nævnte nådegaver til ukendelighed for at få det til at passe i modellen, fordi man ikke vil indse, at det i sidste ende er modellen, der er totalt ubibelsk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72866 - 15/10/2006 12:57
[Re: seeker]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej stef - - jeg kan se, at jeg tog fejl! Nogle kan altså rent faktisk bruge Mike Breens koncept til noget - det vil jeg, med al respekt, tage til efterretning - og benytte lejligheden til at huske mig selv på, at kristne er noget så forskellige! ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72867 - 15/10/2006 14:42
[Re: KajQrd]
|
Bruger
|
Hej KajQrd
Jeg ved ikke, hvor meget du har sat dig ind i 5-kanten - eller den femfodige tjeneste - men jeg kan berolige dig med, at du har misforstået en meget væsentlig pointe.
5-kanten handler om tjeneste-områder - ikke nådegaver! Paulus nævner i Efeserbrevet de fem tjenester, som bygger kirken op - og tanken er, at alle kristne har én af disse tjenester, som deres primære tjenesteområde - eller deres base-tjeneste.
Disse tjenester har ikke nødvendigvis noget at gøre med nådegaver - de kommer oveni og udruster folk forskelligt. Tjenesteområdet er der, hvor man naturligt føler sig godt tilpas - der, hvor man får energi af at tjene i Guds rige.
Hvis man er hyrde, er det meget frustrerende hele tiden at blive sat til at undervise - det er lærerne, der får energi af det. Til gengæld vil en med profetisk tjeneste ikke få særlig meget energi af at blive sat til at tage sig af nogle bestemte mennesker i længere tid - det er hyrder bedre til. Vi har brug for alle tjenester i kirken, og der er ingen, der er bedre end andre! Læg forresten mærke til, at "præst" ikke er en af de fem tjenesteområder.
Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener - ellers må du endelig stille spørgsmål!
Jeg vil råde dig til at læse noget af materialet, da det sandsynligvis vil fjerne de fleste misforståelser og give et indblik i, hvorfor Mike Breen og andre synes, det er frugtbart at se tjenester i det her perspektiv.
Man kan jo sagtens diskutere, om det er en hjælp at se tingene på den her måde - men det kan hjælpe nogle mennesker til at komme ind i den tjeneste, som de er skabt til at være i. Det skal ikke ses så sort/hvidt, men fordelen er, at det giver et sprog for nogle ting, der er vigtige at få snakket om!
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72868 - 15/10/2006 19:11
[Re: pianisten]
|
Bruger
|
Hej pianist OK, så forstår jeg det måske lidt bedre, men jeg er bestemt ikke mere enig. For stadigvæk så vil en, der har en diakonal tjeneste ikke have en tjeneste, der falder ind under et af de fem områder.
En anden ting er, at den adskillelse af nådegaver og tjenester, som du lægger op til, for mig at se er virkelig problematisk. For nådegaverne er jo netop værktøjer givet til at bruge i vores tjeneste. For at sige det lidt simpelt: Jeg har den tjeneste, jeg har, fordi jeg har nådegaver, der sætter mig i stand til at stå i denne tjeneste. Har jeg ikke det, så er det en forkert tjeneste for mig at stå i.
En anden lidt sjov ting er, at du siger, at ens tjenesteområde er der, hvor man føler sig tilpas... Det er akurat det samme, jeg har fået at vide på samtlige seminarer og i samtlige bøger om nådegaver, jeg har læst, er i hvert fald en ret væsentlig faktor i at finde sin nådegave. Så som jeg skrev i mit første indlæg: Hvis f.eks. en diakonal tjeneste skal passe ind i de fem nævnte, så skal man gøre ret meget vold på definitionen af, hvad de dækker over. Det samme kunne man sige, hvis ens primære tjenesteområde er som musiker. Sidst men ikke mindst er det for mig at se at gøre vold på teksten, fordi den tolkning, der anvendes, forudsætter, at passagen præsenterer en komplet fortegnelse over alle tjenester i menigheden. Og det selv om passagen, hvis man læser den i den sammenhæng, den står i, ikke er nævnt for at fortælle om alle de tjenester, der er nødvendige, men for at fortælle, hvilke frugter tjenesterne gerne skulle bære: At Kristi legeme bygges op.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
Ændret af KajQrd (15/10/2006 19:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72869 - 15/10/2006 19:19
Re: LifeShapes/Livsmønstre - ?n bekymrende udvikli
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
En hurtig tanke om det her med lifeshapes og mange andre ting i samme boldgade:
Kunne en del af problemet ikke bestå i, at vi ofte (bevidst eller ubevidst) kommer til at se på disse begreber som dogmer, i stedet for redskaber?
Hvis lifeshapes for nogle kan virke Gud til ære og mennesket/menigheden til gavn, ser jeg ikke noget problem i det. Men igen - jeg tror det er sundest at betragte dem som mulige redskaber til personlig opbyggelse og ikke som et universelt bibelsk mønster, som alle kristne kan og bør passes ind i.
Glædelig søndag!
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72870 - 15/10/2006 19:23
|
Bruger
|
Hmmm, jeg ved ikke, om man skal lægge noget i det, men har I lagt mærke til, hvad hjemmesiden for programmet hedder? Når man går ind på www.lifeshapes.dk skifter den med det samme til livsmonstre.dk. Tænk lidt over det. Hvem vil have livsmonstre i sit kristenliv  Med venlig hilsen Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#72871 - 15/10/2006 19:42
|
Bruger
|
Hej Mark
En diakonal tjeneste går for det meste ind under hyrde-tjenesteområdet. En hyrde er en person med omsorg for mennesker, en, der er god til at lytte og hjælpe folk i forskellige livssituationer og en, der godt kan lide at være i proces med folk og lede dem fra et sted til et andet. Vi er allesammen kaldet til at have omsorg for vores medmennesker, men folk i hyrde-tjeneste vil sandsynligvis være dem, der går foran i dette område, fordi de naturligt har stor omsorg for deres medmennesker.
Vi taler om to forskellige ting, når vi taler om tjenester. Så vidt jeg kan forstå taler du om tjeneste, som de konkrete opgaver man har fået: musiker, regnskabsfører, sekretær osv.
Jeg taler om tjenester som de områder, man mest naturligt tjener i. Det er en længere forklaring, men jeg vil prøve at gøre det kort:
Man kan sagtens forestille sig en præst, der hører hjemme i apostel-tjenesteområdet. Denne præst vil sandsynligvis elske at sætte nye projekter i søen, at gøre tingene på en ny måde, og at prøve at nå dem, der endnu ikke er nået. Men denne præst kan også sagtens være velsignet med en profetisk nådegave, en visdomsnådegave og alt muligt andet, der kan velsigne menigheden. Tjeneste og nådegaver arbejder ikke imod hinanden men udgør en unik kombination, der er Guds gave til kirken.
Man kan også forestille sig et menneske, som hører hjemme i lærerområdet. Denne person vil sandsynligvis få energi af at undervise, granske skriften og diskutere teologi osv. Måske er han også pianist og spiller lovsang i kirken, og det er jo bare dejligt! Igen: tingene arbejder ikke imod hinanden, men spiller sammen til gavn for menigheden.
Teorien er, at vi har brug for alle fem tjenesteområder for at Kristi legeme kan bygges op. Ingen kan undværes!
Jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener - ellers må du bare spørge igen!
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72872 - 15/10/2006 19:46
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Hej Annie
Jeg er helt enig, og jeg kan forsikre om, at hverken Mike Breen eller de andre mennesker, der har stået bag LifeShapes påstår, at det her er den eneste måde at se tingene på.
Livet er ikke sort/hvidt, men nogen gange er det dejligt at få nogle værktøjer til at snakke om tingene. Her klarer LifeShapes det rigtig godt efter min mening!
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72873 - 15/10/2006 20:08
|
Bruger
|
Citat: En diakonal tjeneste går for det meste ind under hyrde-tjenesteområdet. En hyrde er en person med omsorg for mennesker, en, der er god til at lytte og hjælpe folk i forskellige livssituationer og en, der godt kan lide at være i proces med folk og lede dem fra et sted til et andet. Vi er allesammen kaldet til at have omsorg for vores medmennesker, men folk i hyrde-tjeneste vil sandsynligvis være dem, der går foran i dette område, fordi de naturligt har stor omsorg for deres medmennesker.
Hvis man ser ordet hyrde, som det alt for ofte bliver forstået, når man ikke gør sig nogen forsøg på at forstå det, kan jeg godt forstå, hvis man kan komme til den konklussion. Men det er ikke den måde, det beskrives på i Bibelen. Her er en hyrde en, der går foran. En leder, der viser vejen for de øvrige i menigheden. Dette ses både i Jesu ord om sig selv som den gode hyrde og i salme 23. Hyrden er den der leder og viser vejen ved selv at gå den. Det er umiddelbart ikke det, jeg forbinder med en diakons opgave.
Citat: Vi taler om to forskellige ting, når vi taler om tjenester. Så vidt jeg kan forstå taler du om tjeneste, som de konkrete opgaver man har fået: musiker, regnskabsfører, sekretær osv.
Jeg taler om tjenester som de områder, man mest naturligt tjener i. Det er en længere forklaring, men jeg vil prøve at gøre det kort:
Man kan sagtens forestille sig en præst, der hører hjemme i apostel-tjenesteområdet. Denne præst vil sandsynligvis elske at sætte nye projekter i søen, at gøre tingene på en ny måde, og at prøve at nå dem, der endnu ikke er nået. Men denne præst kan også sagtens være velsignet med en profetisk nådegave, en visdomsnådegave og alt muligt andet, der kan velsigne menigheden. Tjeneste og nådegaver arbejder ikke imod hinanden men udgør en unik kombination, der er Guds gave til kirken.
Så som du definerer det, er tjenester måden man tjener på og ikke hvilken opgave, man tjener i?
Citat: Man kan også forestille sig et menneske, som hører hjemme i lærerområdet. Denne person vil sandsynligvis få energi af at undervise, granske skriften og diskutere teologi osv. Måske er han også pianist og spiller lovsang i kirken, og det er jo bare dejligt! Igen: tingene arbejder ikke imod hinanden, men spiller sammen til gavn for menigheden.
Pudsigt, det lyder næsten som mig, du beskriver... Bort set lige fra, at jeg ikke kan spille klaver, men så guitar... Anyway, så er det, du beskriver der jo blot, at man kan have flere forskellige nådegaver, men musikdelen af den nådegavekombination har jeg meget svært ved at se, hvordan kan komme til udfoldelse inden for en af de tjenester, du nævner... Men jeg har ret svært ved at se, hvordan en musiknådegave skal virke i en anden af de nævnte tjenester end evangelisation.
Citat: Teorien er, at vi har brug for alle fem tjenesteområder for at Kristi legeme kan bygges op. Ingen kan undværes!
Det er jeg sådan set enig i. Men vi har også brug for en hel del, der ikke er omfattet af de fem tjenesteområder. Og de bliver reelt frataget deres betydning i lifeshapes, og de bliver det i mine øjne fordi man gør vold på en tekst og læser noget ind i den, der aldrig var meningen, da den blev skrevet.
Citat: Jeg håber, at du forstår, hvad jeg mener - ellers må du bare spørge igen!
Jeg er ikke sikker, men jeg tror det. Det er vist mest, at jeg ikke er enig og at jeg mener, at teorien fra Lifeshapes gør langt mere skade end gavn.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#72874 - 16/10/2006 09:50
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
God pointe... det der med at vi let kommer til at se redskaber som dogmer, men det er yderst nærliggende når selvsamme redskaber beskrives med dogmens retorik. Lifeshapes præsenterer selv sine modeller som principper, og selv om de hævder at det ikke er et "program" altså dogmer, så spænder de i deres retorik ben for sig selv, for dogmer og programmer er jo lige præcis principper. Men en ting er ord, en anden er at når man udtrykker sig absolut, som eksempelvis:
"LivsMønstre støtter menighedsvækst eftersom det handler om at disciple gør andre til disciple – multiplikation. Det er den eneste metode Jesus har givet os til at vinde de fortabte – ikke at lokke dem ind på kirkebænken eller at lægge dem til medlemsfortegnelsen. Vi skal gøre dem til disciple... troende der vokser og gør andre troende."
Så har man faktisk en programerklæring og dermed etableret et dogme, og jeg anfægter ikke deres eksistensberettigelse, endsige deres ret til at bærer kristennavnet, men jeg udfordrer dogmet fordi jeg mener det er et forkert syn på kristenlivet. Der har jeg nok ikke været hel klar i spyttet og det undskylder jeg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72875 - 16/10/2006 10:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg håber heller ikke det virker som om jeg entydigt har dømt dem, meningen var primært at stille spørgsmålstegn ved principperne, men ja, jeg har en tendens til at udtrykke mig absolut :-)
Du skriver at LifeShapes er en måde at få et sprog for de ting der sker i ens eget og andres liv. Dette anerkender jeg, men samtidigt udfordrer jeg det, fordi jeg mener sproget som Mike Breen lancerer har nogle iboende værdier og dogmer, som jeg ikke 100% kan gennemskue, men dem jeg kan, ser jeg mig nødsaget til at udfordrer og måske direkte tage afstand fra, da jeg mener de måske kan være med til at forvride billedet af retfærdiggørelse og helliggørelse.
At en masse mennesker har fået og får meget ud af LifeShapes er godt, men at bruge det som argument for at det så er rigtigt accepterer jeg ikke, for med den argumentation i hånden ville verden være fuld af sandheder, men der er altså kun en.
Jeg håber inderligt at du har ret i at LifeShapes ikke blot er den seneste trend i Koncept-kristendom, og netop derfor startede jeg debatten, for om muligt at finde frem til essensen af LifeShapes, og for at få principperne vejet og vurderet, så man endelig kan tage afstand eller tage dem til sig.
Og nej, jeg er ikke tvunget til at bruge det, ikke fordi jeg ikke har brug for psykologiske værktøjer, det har alle mennesker, uanset om de vil erkende det eller ej, jeg er blot altid skeptisk når kristendom og psykologi kombineres, for vel er der en god portion psykologi i sjælesorg, men det er en farefuld færd ikke at holde diciplinerne adskilt, således er det netop beskæmmende at se hvad "kristne" ledere nogen steder i verden kan slippe afsted med af vranglære ved at kunne en smule psykologi. Jeg siger slet ikke at det er Mike Breen's agenda, men vil blot gerne være sikker.
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72876 - 16/10/2006 10:36
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Grev Lindgren
Citat: LivsMønstre støtter menighedsvækst eftersom det handler om at disciple gør andre til disciple – multiplikation. Det er den eneste metode Jesus har givet os til at vinde de fortabte – ikke at lokke dem ind på kirkebænken eller at lægge dem til medlemsfortegnelsen. Vi skal gøre dem til disciple... troende der vokser og gør andre troende." Citat slut.
Kommentar: Det er der sådan set ikke megen hokus pokus eller progrm i, andet end at det svarer til det Paulus skriver i Efeserbrevet kap. 4 vers 11-16. Nemlig hvor vers 16 siger: " Ham (Kristus)skyldes det, at hele legemet vokser sin vækst, så det opbygges i kærlighed, idet alle de enkelte led hjælper til at knytte og holde det hele sammen, efter den kraft, der er tilmålt hver enkelt del"
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#72877 - 16/10/2006 10:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Grev Lindgren og I andre - - mine tanker bliver ved med at kredse om "LifeShapes" - jeg har ikke rigtig styr på hvorfor jeg har en (måske uberettiget) kritisk fornemmelse - - - men: Citat: "LivsMønstre støtter menighedsvækst eftersom det handler om at disciple gør andre til disciple – multiplikation. Det er den eneste metode Jesus har givet os til at vinde de fortabte – ikke at lokke dem ind på kirkebænken eller at lægge dem til medlemsfortegnelsen. Vi skal gøre dem til disciple... troende der vokser og gør andre troende."
.. ja, tilstået, jeg kan ikke lade være med at se det som en slags marketing pyramide-struktur - at nu skal vi smøge ærmerne op og udarbejde en håndfast handlingsplan for, hvordan vi får omvendt flest mulige fortabte ...
- den udtryksform giver mig den fornemmelse, at man på den måde næsten overtager styringen og nedtoner den kendsgerning, at det er Gud, der efter sin vilje skaber vækst, når og hvor Han vil jfr. Salomos valfartssang (Sl 127):
Hvis ikke Herren bygger huset, arbejder bygmestrene forgæves. Hvis ikke Herren våger over byen, våger vægteren forgæves.
Det er forgæves, at I fra tidlig morgen til sent om aftenen slider for det daglige brød; for den, Herren elsker, får det, mens han sover.
Det, som er os troende pålagt, mener jeg er dette enkle, som Jesus siger: Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.
Altså alt hvad vi har at gøre er: at blive i Ham, stille os til Hans rådighed og stole på, at Han giver os hvad vi skal bruge til forkyndelse af evangeliet ...
Ellers mener jeg at vi med alle vores egne planer kan komme til at stille os i vejen det budskab, som vi selv har modtaget, og som Gud vil at vi rækker videre ...
Ef 2,10 For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
Er det mon forståeligt, hvad jeg vil sige hermed? - jeg vil gerne modsiges - !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72878 - 16/10/2006 13:55
|
Bruger
|
Hej Mark Citat:
Så som du definerer det, er tjenester måden man tjener på og ikke hvilken opgave, man tjener i?
Det kan man sige - jeg vil nok hellere beskrive det, som de områder, hvor man naturligt finder energi af at tjene. Igen, det kan ikke ses så sort/hvidt - man kan sagtens være apostel med en masse hyrde, eller andre kombinationer, men for det meste vil man sagtens kunne genkende ét område som sin basetjeneste.
At kunne bruge 5-kanten til noget som helst kræver selvfølgelig, at man går ind på de præmisser, den opstiller. Det er helt fair, at du ikke har lyst til det - og så synes, jeg ikke du skal bekymre dig mere om det.
For mig har 5-kanten hjulpet til en større forståelse af mig selv og hjulpet mig til at komme i gang med at tjene på en måde, der passer til mig. Samtidig har det givet mig en bedre indsigt i, hvordan andre tjenester kan komplementere min egen. Så for mig har 5-kanten givet god mening, men det behøves ikke være det rigtige for alle.
Jeg vil dog lige advare mod, at man nedsabler noget blot fordi det ikke giver mening for én selv - det kunne jo være, at der var andre, der havde det anderledes...
Nå men, Guds velsignelse over dit liv og din tjeneste!
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72879 - 16/10/2006 14:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina
næh uenig er jeg såmænd ikke i, at Gud har lagt vejen til rette for os, og at det er Ham, som virker de gode gerninger i os.
Men vi ér jo Guds hænder of fødder, det er ofte igennem os, at mennesker ledes til tro. Ikke ved vores eksempel alene, for så stod det da skidt til, men ved både vores eksempel og Åndens overbevisende vidnesbyrd.
Er du enig i det mon?
Og forresten, så mener jeg bestemt, at vi selv skal medvirke til de gode gerninger, for uden vores "ja", kan Gud ikke bruge os. Præcis som med Jomfru Marias "ja" til at bære og føde verdens Frelser, Guds egen enbårne Søn.
mvh Tau.
Ændret af tau (16/10/2006 14:15)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72880 - 16/10/2006 14:18
|
Bruger
|
Hej Grev Lindgren
Det er helt fair, at du lufter din bekymring overfor LifeShapes. Jeg har det også sådan, at alt hvad der lugter af eviggyldige dogmer og principper og forenklinger af evangeliet sjældent er særlig frugtbart.
Jeg har også haft reservationer i forhold til LifeShapes, men efter at have beskæftiget mig med det et stykke tid og oplevet det i funktion, har jeg alligevel set, hvor godt det virker, når det bliver brugt efter intentionen.
Det jeg har erfaret med LifeShapes er, at de redskaber, man får, kan bruges på en måde, der er utrolig frugtbar. Men endnu engang må jeg slå fast, at hverken Mike Breen eller nogen som helst anden i forbindelse med LifeShapes ønsker at forenkle evangeliet. LifeShapes er ment som inspiration og hjælp til at sætte sprog på de ting, der sker i vores liv.
Jeg kan og vil ikke forsvare alle, der bruger LifeShapes - personligt er jeg meget skeptisk overfor retorik, der reducerer andre mennesker til missionsprojekter, der skal omvendes og lære sandheden at kende - men jeg vil forsvare min egen og min kirkes brug og symbolerne, fordi jeg oplever det som en kæmpe inspiration og hjælp til at vokse som menneske og efterfølger af Jesus.
(Jeg kan allerede mærke Kristinas indlæg, der påpeger, at det er Ånden, der giver al vækst, og det ikke er min egen eller LifeShapes fortjeneste, og det er også fuldstændigt rigtigt, men LifeShapes er et godt redskab til at skabe rum for den vækst!)
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72881 - 16/10/2006 14:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej pianist!
Jeg synes du relativiserer en kende for meget. Hvis vi accepterer Marks (KajQrd) præmis om at femkanten ikke er dækkende for tjenester i menigheden (er det rigtigt forstået?), hvordan kan du så have gavn af at bruge modellen? Hvordan kan man forstå sin egen tjeneste i samspil med andres, hvis man udelukker nogle tjenester?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#72882 - 16/10/2006 15:36
|
Bruger
|
Citat: Det kan man sige - jeg vil nok hellere beskrive det, som de områder, hvor man naturligt finder energi af at tjene. Igen, det kan ikke ses så sort/hvidt - man kan sagtens være apostel med en masse hyrde, eller andre kombinationer, men for det meste vil man sagtens kunne genkende ét område som sin basetjeneste.
Så langt er jeg med... Jeg diskuterede det lidt med min storebror i aftes, og han er en stor tilhænger af lifeshapes og har selv brugt det i ÅVM, og vi fandt ud af, at jeg nok primært er lærer, men med en god del hyrde og en smule apostel.
Citat: At kunne bruge 5-kanten til noget som helst kræver selvfølgelig, at man går ind på de præmisser, den opstiller. Det er helt fair, at du ikke har lyst til det - og så synes, jeg ikke du skal bekymre dig mere om det.
Problemet er bare, at hvis de præmisser, 5-kanten opstiller er på kant af Bibelen (og det mener jeg klart, det er på det punkt her...), så bliver det vidledende i stedet for vejledende, og det bliver for nogle kristne ekskluderende i forhold til deres tjeneste.
Citat: For mig har 5-kanten hjulpet til en større forståelse af mig selv og hjulpet mig til at komme i gang med at tjene på en måde, der passer til mig. Samtidig har det givet mig en bedre indsigt i, hvordan andre tjenester kan komplementere min egen. Så for mig har 5-kanten givet god mening, men det behøves ikke være det rigtige for alle.
Jeg er måske ikke postmoderne nok, men den der relativistiske tilgang, at virker det for dig, er det fint, den synes jeg ikke holder, når den kan føre til, at man i den grad kan overfortolke et bibelvers som man har gjort med Ef. 4, 11. Den forståelse, du har opnået kan sagtens være fin nok, men den udlægning af Bibelen, det udspringer fra er i mine øjne grænsende til det manipulerende.
Citat: Jeg vil dog lige advare mod, at man nedsabler noget blot fordi det ikke giver mening for én selv - det kunne jo være, at der var andre, der havde det anderledes...
Det er ikke fordi det ikke giver mening for mig, at jeg skyder det ned... Jeg kan fint passe mig selv ind i nogle af de fem kategorier, så det er ikke der problemet ligger. Det er simpelthen, at jeg finder selve den grundlæggende lære bag 5-kanten bibelstridig, og uanset at den måske kan hjælpe nogen til en bedre forståelse, så kan jeg ganske enkelt ikke være tryg ved, at denne lære spredes uimodsagt, før der er rettet op på de, i mine øjne, ganske alvorlige problemer. Om de problemer så er i selve materialet bag lifeshapes eller i visse fortaleres forståelse deraf, ved jeg ikke. Men personligt ville jeg aldrig kunne gå i gang med at bruge materialet, før jeg har sikret mig, at den fejl er rettet. Og endnu mindre kan jeg anbefale andre at bruge det.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#72883 - 16/10/2006 23:45
|
Bruger
|
Hej Mark Jeg forstår, at du synes tolkningen af Ef. 4 er forkert, og derfor er det klart, du ikke kan bruge 5-kanten til noget. Jeg mener dog ikke, at man i Mike Breens måde at læse ef. 4 på kan finde noget, der ekskluderer nogen tjenester - tværtimod er der netop lagt vægt på, at alle gaver og tjenester er til stede og vigtige for menighedens opbyggelse. Citat:
Jeg er måske ikke postmoderne nok, men den der relativistiske tilgang, at virker det for dig, er det fint, den synes jeg ikke holder, når den kan føre til, at man i den grad kan overfortolke et bibelvers som man har gjort med Ef. 4, 11. Den forståelse, du har opnået kan sagtens være fin nok, men den udlægning af Bibelen, det udspringer fra er i mine øjne grænsende til det manipulerende.
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener! Jeg kan ikke kræve af dig, at du er enig med mit tjeneste/nådegave-syn, ligesom du ikke kan kræve enighed af mig. Det er sørgeligt, at vi er uenige, men det har ikke noget med relativisme at gøre. Jeg deler jo bare min erfaring med denne måde at forstå Ef. 4 på - hvis du er uenig med tolkningen, kan jeg jo ikke gøre så meget ved det!
Hvis du er utryg ved materialet, synes jeg bestemt ikke at du skal bruge det, men jeg vil da opfordre alle kristne til at reflektere over tjeneste/nådegave-området og forsøge at give liv og form til det i deres kirkelige sammenhænge! 5-kanten er ikke den eneste vej til det!!
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72884 - 16/10/2006 23:53
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Jalokin
Jeg er selvfølgelig ikke enig med Marks måde at læse Ef. 4 på. Det kan jeg ikke forstå, hvordan du kan læse ud af mine indlæg...? Hvis jeg var kunne jeg selvfølgelig ikke bruge 5-kanten til noget. Min pointe er, at hvis Mark ikke er enig i Mike Breens tolkning af Ef. 4, så kan han ikke bruge 5-kanten til noget - og det er der ikke noget galt med, så må Mark bare snakke om tjenester på en anden måde!
Jeg mener, at Mike Breens måde at tolke Ef. 4 giver hjælp og inspiration til at opbygge menigheden.
Jeg mener ikke, at Mike Breen udelukker nogen tjenester - tværtimod viser han, hvordan ingen kan undværes i opbygningen af menigheden!
Jeg kan jo kun opfordre til, at man anskaffer sig "A passionate life", hvis man selv vil vurdere, om Mike Breen udelukker nogen tjenesteområder!
- Pianisten
|
|
Til toppen
|
|
|
#72885 - 17/10/2006 00:09
|
Bruger
|
Hej pianist Du skrev, at du ikke syntes, man skulle sable materialet ned, fordi man ikke selv kan bruge det. Det er det, jeg opfatter som en relativisme, jeg ikke rigtig kan bruge til noget, for er noget i mine øjne groft vildledende, så kan jeg da ikke bare sige, at nå, hvis det virker for dig, er det sikkert fint nok for dig, men bare ikke for mig. Havde det blot været et spørgsmål om brug af en værdineutral illustration, kunne der være noget om det, for der er spørgsmålet kun om forståelsesværdien. Men her følger der en teologi med figuren, og den teologi manipulerer, som jeg ser det, med et bibelvers og trækker meninger ud af det, der aldrig var lagt i det fra forfatterens side. Og når jeg ser det sådan, så betyder det da ikke bare, at jeg ikke selv kan bruge materialet, men også at jeg nødvendigvis må afvise materialet som sådan også for andre og advare andre mod at bruge det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72886 - 17/10/2006 10:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mark - - jeg tolker som du gør, og min umiddelbare reaktion på konceptet var helt klart: tommelfingeren nedad. Og jeg ville stadig aldrig finde på at anbefale det til nogen .. Men når jeg læser pianistens udsagn: "LifeShapes hjælper mig til at holde fokus på Jesus i alle områder af mit liv, det hjælper mig til at være ansvarlig overfor mit eget liv, og det hjælper mig til at være medarbejder på mine venners liv." ... så kan jeg godt blive blød i knæene og tænke ok, fred med det! Selv om vi mennesker misforstår en hel masse (det gør vi alle!) og gør mange ting forkert, kan Gud nok finde os der hvor vi er og bære os hjem, hvis det er det, vi vil, og det vi beder om. Jeg selv ser ikke på "de fem tjenestegaver" (hvorfor skulle der også lige være fem?) som konkrete kasser vi skal indplacere os selv eller andre i, kun som eksempler til forklaring på, at vi er forskellige, og at ikke alle er - eller bør være - gode til alting, men at vi tværtimod skal glæde os over hinandens forskellige talenter. Helt analogt med hvad han skriver i Kor. 12,14ff: Siger foden: »Jeg er ikke hånd, altså hører jeg ikke til legemet,« er den dog alligevel en del af legemet, og siger øret: »Jeg er ikke øje, altså hører jeg ikke til legemet,« er det dog ligefuldt en del af legemet. Var hele legemet øje, hvad blev der så af hørelsen? Og var det hele hørelse, hvad blev der så af lugtesansen? [.....]
Øjet kan ikke sige til hånden: »Jeg har ikke brug for dig,« eller hovedet til fødderne: »Jeg har ikke brug for jer.«
Tværtimod, de lemmer på legemet, som synes at være de svageste, netop de er nødvendige, og de lemmer, som vi synes er mindre ære værd, dem giver vi desto større ære, og de lemmer, som vi undser os ved, klæder vi med desto større blufærdighed; de andre lemmer har ikke brug for det.
Sådan som Gud har sammenføjet legemet, har han givet det, som mangler ære, desto større ære, for at der ikke skulle opstå splid i legemet, men lemmerne være enige og have omsorg for hinanden. Det betyder jo ikke, at der i enhver menighed skal være én, der kan se, en anden der kan høre, og en tredje der kan lugte, en fjerde, der er god til at bruge hænderne osv. ..  Den sunde, sande lære må vi af al magt stræbe efter med Guds hjælp tage imod, så "hovedet" altid er Kristus, og vi ikke lader os føre på afveje af alle mulige fremmede lærdomme; for det er godt, at hjertet styrkes af nåden og ikke af en bestemt slags mad, som aldrig har gavnet dem, der lagde vægt på det. , som der står i Hebræerbrevet. For Jesus Kristus er den samme i går og i dag og til evig tid , men der er stor forskel på, hvilke redskaber der falder bedst i hånden på os hver især i tilegnelsen af læren om ham. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72887 - 20/10/2006 18:08
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau - Citat: Men vi ér jo Guds hænder of fødder, det er ofte igennem os, at mennesker ledes til tro. Ikke ved vores eksempel alene, for så stod det da skidt til, men ved både vores eksempel og Åndens overbevisende vidnesbyrd.
Er du enig i det mon?
jah, men er vores eksempel ikke netop lige det samme som "Åndens overbevisende vidnesbyrd"?
Og vores vi skal vel ikke med vores hænder og fødder ud med macheter og bane os vej gennem den vildsomme jungle? Vejen er jo banet forud!!! Og vi skal nødig være et hestehoved foran Guds planer, for så kan vi sagtens risikere at fare vild!
Som Herrens profet Esajas skriver (Es 55,8ff):
For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer. For som regnen og sneen falder fra himlen og ikke vender tilbage dertil, men væder jorden, befrugter den og får den til at spire og giver udsæd til den, der vil så, og brød til den, der vil spise, sådan er mit ord, som udgår af min mund; det vender ikke virkningsløst tilbage til mig, men det gør min vilje og udfører mit ærinde.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72888 - 21/10/2006 14:41
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina jeg tror, vi er enige. Vi skal selv være villige til at handle, men det er Gud i sidste ende, som er tovholder og som er den, der virker omvendelsen i mennesker. mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
|