Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72758 - 12/10/2006 22:44 Jesus Camp
Happysam
Bruger

Reg.: 21/06/2005
Sted: Aalborg
Hej

Et link til en trailer fra dokumentarfilm om en kristen børnelejr i USA, som lugter lidt for meget af indoktrinering, hvad siger i?

Jesus Camp

Nogle gange er grænsen mellem indoktrinering og oplæring hårfin. Andre gange er der vist ingen tvivl om at grænsen er overskredet med flere hundrede mil.

mvh Samuel

At kræve øje for øje gør blot hele menneskeheden blind - Gandhi

Til toppen 
#72759 - 13/10/2006 12:11 Re: Jesus Camp [Re: Happysam]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern

Puhha!

Jeg blev faktisk helt ked af, at sidde og se det!
Den agression, er bliver lagt i at være kristen! Den verdensfjendtlighed! Den militante stil.
Ja, det er nok ikke så meget debat fra mig - bare en reaktion.

Puh!!!

Til toppen 
#72760 - 13/10/2006 13:01 Re: Jesus Camp [Re: Jón Poulsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja.
Suk.
Er dette virkelig udtryk for kristen tro?
Det går mig ærlig talt på ..

Jeg føler mig langt mere på bølgelængde med kristendommens fjender - besindige ateister og andre ikke-kristne - dem kan man da i det mindste kommunikere med ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72761 - 13/10/2006 13:10 Re: Jesus Camp [Re: Happysam]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Puha... Den giver mig en lille smule kuldegysninger, på den ufede måde. Det er heldigvis ikke sådan jeg husker min barndoms sommerlejre!

Det er lidt deprimerende - jo mere jeg ser og hører til den type kristne, desto mere bange bliver jeg for dem. Kan det virkelig være rigtigt?

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#72762 - 13/10/2006 16:37 Re: Jesus Camp [Re: Happysam]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
SKRÆMMENDE!

Massehysteri og indoktrinering = fundamentalisme?

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#72763 - 13/10/2006 18:40 Re: Jesus Camp [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Hej Child-of-God

Citat:
Massehysteri og indoktrinering = fundamentalisme?

Overbevist om at bibelen er guds åbenbarede ord til menneskene om hvordan vi finder frelse = fundamentalisme?

Til toppen 
#72764 - 13/10/2006 18:46 Re: Jesus Camp [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Hej CloudHands

Ja, jeg er overbevist om, at bibelen er Guds åbenbarede ord til menneskene om, hvordan vi finder frelse

Nej, det har intet med fundamentalisme at gøre, men det har derimod håndteringen af disse kendsgerninger

† Child-of-God †

Til toppen 
#72765 - 13/10/2006 19:06 Re: Jesus Camp [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Hej Chil-of-God

Politikens fremmedordbog: "Fundamentalisme = den opfattelse at Bibelen er guddommeligt inspireret og at ethvert ord skal tages bogstaveligt; især inden for diverse protestantiske sekter."

I say tomatoes, you say tomatoes...

Til toppen 
#72766 - 13/10/2006 19:13 Re: Jesus Camp [Re: ]
Child-of-God
Bruger

Hej CloudHands.

Og din pointe er helt præcist???

† Child-of-God †

Til toppen 
#72767 - 13/10/2006 19:29 Re: Jesus Camp [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Hej Child-of-God

Min pointe var bare at for at passe ind under betegnelsen fundamentalisme skal der ikke nødvendigvis massehysteri og indoktrinering til. Det eneste det kræver ifølge den gængse betydning af ordet er at man tager et givent fundament det være sig en bog, en ideologi, et menneske etc. for at være fundamentalt som udgangspunkt for ens liv og levned.

Det var alt

Til toppen 
#72768 - 13/10/2006 19:31 Re: fundamentalisme? [Re: Child-of-God]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Child-of-God m.fl

Jeg mener der er brug for, at vi finder ud af, hvad der egentlig ligger i ordet
fundamentalisme.

Hvem vil være fundamentalist?
Nej, ikke en eneste, vel?
Ordet opfattes nemlig som regel meget negativt og giver associationer i retning af religiøse fanatikere, der tager alle midler i brug, også løgn og vold, for at komme til magten.

Jeg ville så gerne rehabilitere ordet/begrebet fundamentalisme, men det er næppe muligt?

Jeg selv har et fundament, nemlig Jesus Kristus.
Hvis man tror, at Jesus, og ingen anden, er Vejen, Sandheden og Livet, og at de, der mener noget andet tager fejl, er man så fundamentalist?

Sandhedsrelativisme et vist generelt anset for noget positivt: den totale tolerance, hvor man mener, at der er mange forskellige sandheder, og de kan være lige sande, selv om de er i modstrid med hinanden ...
Sandhedsrelativister har vel så intet andet fundament end sig selv?

Kan man mon med rette betegnes som fundamentalist, hvis man ikke er sandhedsrelativist?
I så fald tror jeg, at jeg frimodigt må rette mig op og bekende mig som fundamentalist!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72769 - 13/10/2006 19:44 Re: fundamentalisme? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Hvis man tror, at Jesus, og ingen anden, er Vejen, Sandheden og Livet, og at de, der mener noget andet tager fejl, er man så fundamentalist?

Ja.

Citat:
I så fald tror jeg, at jeg frimodigt må rette mig op og bekende mig som fundamentalist!

That's the spirit! Bekend kulør og kom ud af skabet...

Til toppen 
#72770 - 13/10/2006 20:14 Re: fundamentalisme? [Re: kristina]
Child-of-God
Bruger

Hej Kristina.

Ja, vi er fundamentalister, begge to

Men når man "ude i samfundet" taler om fundamentalister, vil jeg tro, at vi alle tænker på de mennesker, der på grund af deres tro (fundament) er parat til at gå MEGET langt.

Det er netop hvad vi ser på den filmstump der henvises til i Happysams indlæg ... og jeg tænker på, hvordan disse oplevelser påvirker børnene og deres holdninger til deres medmennesker senere i livet.

Fundamentalisme på DEN måde er SKRÆMMENDE ...

† Child-of-God †

Til toppen 
#72771 - 13/10/2006 20:44 Re: fundamentalisme? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CH
Citat:
Citat:
kr.: I så fald tror jeg, at jeg frimodigt må rette mig op og bekende mig som fundamentalist!

CH:That's the spirit! Bekend kulør og kom ud af skabet...

Det kan jeg ikke, for jeg har aldrig været inde i noget skab!
Jeg har altid frimodigt bekendt hvem og hvad jeg tror på, men har været, og er egentlig stadig, usikker på betydningen af ordet fundamentalist.

Nu har jeg ganske vist dit ord for, at det betyder at tro på Jesus, men det kunne måske tænkes, at det ikke dækker den generelle opfattelse, og at jeg måske ikke passer ind, som det helt fredsommelige og ikke spor voldelige menneske jeg er -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72772 - 13/10/2006 21:04 Re: fundamentalisme? [Re: kristina]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Jeg vil (som ateist) gerne give et bud:

Citat:
(Religiøs) fundamentalist: En person, som er utilbøjelig til at lade læsningen af den hellige tekst påvirkes af samfundet omkring sig.

Men jeg synes, at det giver meget god mening at sætte det op mod relativisme, og så i øvrigt være sig bevidst, at det er et spektrum. Det er ikke enten/eller, men et spørgsmål om hvor fundamentalistisk eller relativistisk man er.

Eksempel: De fleste kristne på dette forum går næppe ind for at dræbe folk, som tillader sig at arbejde på sabbaten (2. mosebog 35:2). Så har man teologer til at bortforklare, hvorfor det alligevel ikke gælder, selv om det står i Bibelen. I andre tilfælde vælges så den hellige tekst frem for resten af samfundets almindelige holdning. En blanding af relativisme og fundamentalisme.

Til toppen 
#72773 - 13/10/2006 22:38 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Dust - tak for din definition, den har jeg det fint med, og kan helt gå ind for den - så den gentager jeg med glæde:

(Religiøs) fundamentalist: En person, som er utilbøjelig til at lade læsningen af den hellige tekst påvirkes af samfundet omkring sig.

Nemlig!

Men jeg vil så bare nævne, at det ikke er i overensstemmelse med kristen (kun med jødisk) tro at vi ikke må arbejde på sabbatten!

Som kristne lever vi nemlig ikke under loven, men under Guds nåde, og det er ikke en bortforklaring, men selve evangeliet: At vi frelses ved tro på Kristus, og ikke ved lovgerninger.

Kernen i kristen tro er opstandelsen: Jesus, Guds søn, har sonet vores al synd, besejret døden ved at opstå fra de døde, og åbnet vejen til Guds evige Paradis for enhver, som vil følge ham ...

Jesus siger: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

Så jeg er ikke spor selektiv i min Bibellæsning, men tror på alt hvad der står!
Total fundamentalist, altså!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72774 - 13/10/2006 23:11 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

er søndag ikke Guds dag? Er det ikke dagen, hvor vi gerne skal gå i kirke, og hvor vi ikke handler ind i supermarkedet og heller ikke studerer, arbejder osv.? Jeg ved det ikke, så jeg kaster bare spørgsmålet ud her til dig/Jer. Jeg kender kristne, som hverken vil studere (læse lektier osv.) eller arbejder (selv ikke i haven..!!) den dag, søndag.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72775 - 13/10/2006 23:33 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - jo, du har ganske ret! - jeg synes i hvert fald også, det er noget skidt, at der er åbent i butikkerne midt i kirketiden - vi har brug for at der er forskel på helligdag og søgnedag.

Men ingen bliver frelst ved at lade være med at arbejde om søndagen! - hvis vi har den tanke, gør vi jo fridagen til en lovgerning!

Jesus fik kritik, fordi han ikke overholdt sabbaten, og så må vi andre vel også gøre som vi har lyst til!

Nej, spøg til side, jeg mener det er sundt og rigtigt og en god ordning, at vi er enige om at have en dag om ugen, hvor vi er frie til at samle vores tanker om Gud og med god samvittighed kan lægge alle hverdagens pligter fra os (når det ellers kan lade sig gøre ..).

Gud hvilede jo også på den syvende dag!

Søndag - Jesu opstandelsesdag! - en dejlig dag i Jesu navn!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72776 - 14/10/2006 09:21 Re: fundamentalisme? [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Ordet 'fundamentalist' blev opfundet af kristne, der brugte det i samme mening som kristina gav udtryk for herover.

Men ordet har ændret betydning. I dag sættes der lighedstegn mellem fundamentalist, fanatiker og ekstremist. Derfor har jeg intet problem i ikke at kalde mig fundamentalist. Jeg læser simpelthen ikke bibelen på samme måde som JesusCamp-folket gør det. Jeg kan og vil ikke frakende dem kristen-navnet, for det er ikke min plads, men de gør mig sørgmodige.

Der er nok ikke andet for end i liv og gerning forsøge at vise at man er anderledes...

Til toppen 
#72777 - 14/10/2006 09:52 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

hvem har sagt, at man kan blive frelst ved at overholde hviledagen? Det har jeg da ikke sagt noget om, men du tænker måske på jøderne?

Enig i resten af dit indlæg.

Mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72778 - 14/10/2006 10:31 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, enig, du sagde ikke noget om, at der var frelse i at lade være med at gøre noget som helst om søndagen - undskyld hvis jeg formulerede mig så dårligt, at du troede at jeg troede at du troede dét!

- jeg tænkte mere på dem du skrev om, og som vist gør søndag til en pligtdag: "du må ikke ... " i stedet for en velsignet hviledag med Guds Ord.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72779 - 14/10/2006 15:12 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen tau - jeg fik vist stadig ikke svaret dig ordentligt - - det jeg mener er, at, at søndag ganske rigtigt er Guds dag, som du skriver.

Sådan er det bare:
Der er søndagsåbent i alle vores kirker!

Men det er ikke Jesus, der har påbudt det, så jeg regner det bare for tradition!
- en rigtig god tradition!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72780 - 14/10/2006 15:16 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
Dust
Bruger

Skal det forstås sådan, at man som kristen med sindsro kan se bort fra det meste af det gamle testamente?

Til toppen 
#72781 - 14/10/2006 16:28 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Skal det forstås sådan, at man som kristen med sindsro kan se bort fra det meste af det gamle testamente?

Ja! Og nej!

Hvis vi skal dømmes efter loven - som ikke er ophævet ! - er det ude med os,
for den skal overholdes 100% for at nogen kan blive frelst ved den. Det er totalt og radikalt: 99% er ikke tilstrækkeligt, og vi er alle i udgangspunktet født med ryggen til Gud.

Det betyder, at ingen kan overholde loven, og at hvis vi skal træde frem for Gud på dommens dag uden Jesu beskyttelse, dømmes vi ..

Men Jesus har overholdt loven på vegne alle mennesker, han har retfærdiggjort os ved at gøre fyldest og betalt for alles lovbrud, og hvis vi lever og dør med ham som vor Herre og Frelser, så vil vi leve, om vi end dør, som der står - og følge ham i opstandelsen til evigt guddommeligt liv.

Kigger vi på f.eks. Jesu bjergprædiken, så vil vi se, at hvis vi vil følge ham, så kan vi ikke se bort fra hans dobbelte kærlighedsbud, altså at elske Gud og næsten:
Kærligheden er altså lovens fylde , står der i Romerbrevet.

Loven siger: Du skal elske! .
Evangeliet er Guds nåde: Du er elsket!

Modtager vi evangeliet og lever vores liv i og med Jesus, er vi dækket af hans nåde og iklædt "frelsens klæder", og så tilgiver Gud os og renser os for al synd - incl. den synd det er ikke at kunne elske Gud og næsten som os selv ..

Du kan finde en meget bedre forklaring her, som konkluderer, at der på en række punkter er forskel på Moseloven og Jesu undervisning.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72782 - 14/10/2006 17:07 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
Dust
Bruger

Men hvis man kunne, burde man så overholde de leveregler, der beskrives i det gamle testamente?

Til toppen 
#72783 - 15/10/2006 09:28 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Dust, du spørger
Citat:
Men hvis man kunne, burde man så overholde de leveregler, der beskrives i det gamle testamente?

Som kristen ja! Og nej!

Nej mht. de mange offerregler, som var midlertidige, var kun gældende for jøderne i den daværende stat Israel, hvor de skulle gentages hvert år.
Som kristne ser vi dem som forløbere, visende hen til det endegyldige, evigtvarende offer: Jesus selv som Guds offerlam.

De ti bud givet af Gud til Moses på Sinau er derimod stadig gældende for os, og værd at stræbe efter at holde! De er en rettesnor for vores etik, og også et spejl, som vi kan spejle os i og se, at vi stadig må leve i kamp mod vores medfødte, syndige og gudsfjendtlige tilbøjelighed: Gamle Adam.

Jesus nævner i sin undervisning ikke bud 3 (om sabbaten), men de øvrige skærper han faktisk, så det er særdeles tydeligt, at intet menneske kan overholde dem til fulde.

Så kristnes fundament er Guds nåde: Syndernes forladelse, som vi beder om hver gang vi beder Fadervor: "Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere .. (her ses, at der i den bøn, som Jesus har lært os at bede, også ligger vores eget løfte til Gud om, at vi også selv vil tilgive dem, som forbrudt sig imod os.

Indholdet af Jesu Bjergprædiken er i den korte version:

Forson dig med din næste.
Nej til skilsmisse.
Sværg ikke, men tal sandt.
Gengæld ondt med godt.
Elsk din fjende.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72784 - 15/10/2006 11:41 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
Dust
Bruger

Så langt, så godt. Men: Der er tydeligvis nogle bud, man som kristen hellere vil stræbe efter at overholde end andre. Eller skal kristne stræbe efter at slå naboer ihjel, hvis de ikke overholder sabbatten, slå hekse ihjel eller opfordre kvinder til at tale i forsamlinger? Og hvordan afgør man, hvilke bud der er vigtige, og hvilke der ikke er?

Hertil kommer alle de udsagn, der tydeligvis strider mod hvad videnskaben fortæller os, herunder skabelsesberetningen, patriarkernes levealder, og det heliocentriske verdensbillede. Hvordan afgør man, hvilke passager der skal forstås bogstaveligt, og hvilke der ikke skal?

Min pointe er blot (som du sikkert havde gættet), at stort set alle kristne har en selektiv eller relativistisk læsning af bibelen.

Til toppen 
#72785 - 15/10/2006 12:47 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Dust - hmm ... jeg er nu ikke enig med dig i, at det for os kristne er rimeligt - endsige nødvendigt - at læse teksten mere selektivt end hvad der fremgår af Bibelen selv.

Alt hvad Jesus har påbudt os er vigtigt, men vil vi vide, hvad der er det centrale (altså af loven, ikke af evangeliet) kan vi læse det af Jesu ord i Matthæus-evangeliet kap. 22:

›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹
Det er det største og det første bud.
Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹
På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Som kristne skal vi se på, hvad Kristus selv lærer os (det ligger næsten i navnet!): kristendom er at følge Kristus, som vor Herre og vor Frelser, og også som vores ypperpræstelige lærer, og han har altså ikke sagt noget om overholdelse af sabbatten, som du nævner, og i øvrigt må vi som bekendt ikke slå ihjel så vores naboer kan være helt trygge!
*)

Bibelske tekster, som nogle mener strider mod videnskaben, er jo ikke lovbud - man kan man som kristen fortolke dem som billedtale, hvad mange gør.
Ingen bliver hørt i stoffet, når vi står ved himlens port, og ingen dumper og går fortabt, fordi de ikke lige har rede på det med skabelsen osv.!

Det er nemlig JESUS, og ham alene, vi skal følge! Alt muligt andet kan diskuteres!
Vi har Hans løfte om, at bliver vi i Ham, så bliver Han i os, og vi dømmes ikke, men vil leve evigt i Guds rige, hinsides vores fysiske død ...

Vi blev ved vores dåb podet ind som grene på det ægte vintræ, Kristus, og bliver vi i Ham, får vi Hans fred og glæde, og del i det evige liv i Paradiset.
Uden Ham er vi evigt fortabte og kan slet intet gøre til vor frelse ...

Sådan lyder det kristne budskab.

kristina
*)
tilføjelse:

link til Sprints svar, som jeg helt kan tilslutte mig ... måske gider du læse det ..

Ændret af kristina (15/10/2006 14:46)

Til toppen 
#72786 - 15/10/2006 15:20 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
Dust
Bruger

Jeg er ikke i tvivl om, at kristne ofte har et afklaret forhold til, hvad deres religion indebærer. Min pointe er, at der stadig er tale om en selektiv læsning - der lægges vægt på dele af det nye testamente, på bekostning af andre skriftsteder. Så kan man sige, at man via Jesus ikke skal regne med, at man kan overholde alle budene.

Men man skal vel stadig stræbe efter at overholde dem? Eller skal det kun være nogle af dem? I så fald, hvordan afgør man, hvilke bud man ikke behøver at stræbe efter at overholde?

Til toppen 
#72787 - 15/10/2006 16:03 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
Rie
Bruger

Reg.: 10/04/2003
Hej,
ja, jeg har ikke rigtig deltaget i disse debatter, men har læst med på fløjen. Lige netop dette emne fik mig til at tænke på en bibelkreds, jeg var med i, hvor en af deltagerne ikke kunne drømme om at skrælle kartofler på en søndag - men hun kunne godt sidde og nedgøre sin mand i offentlighed . Jeg kan godt forstå, at der ind imellem bliver stillet den slags spørgsmål vedr. søndage. Jeg arbejder ikke om søndagen, men hvis der ligger den forpligtigelse i min ansættelse, så gør jeg. Derhjemme har vi som udgangspunkt, at vi ikke arbejder, men at det er en dag, hvor vi er sammen.

Jeg synes blot det viser, at vi er ligeså forskellige som alle andre mennesker.Vi har fejl og mangler som alle andre. Det gør os jo blot menneskelige. Jeg vil ikke dømme i, om det er forkert at arbejde på en søndag. Jeg vil koncentrere mig om, hvad der er forkert for mig. Selvom det kan være irriterende, når naboen slår græs en søndag, hvor vi sidder ude for at grille - men det er jo en ganske anden historie.

Med venlig hilsen
Rie

Til toppen 
#72788 - 15/10/2006 16:05 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Dust -
Citat:
Men man skal vel stadig stræbe efter at overholde dem [budene] Eller skal det kun være nogle af dem? I så fald, hvordan afgør man, hvilke bud man ikke behøver at stræbe efter at overholde?

Det er egentlig ret enkelt, synes jeg. Det Jesus lærer os, at vi skal gøre, det skal vi stræbe efter at gøre - det alt sammen!

Om det, som han hverken påbyder eller forbyder, kan vi handle frit, dog stadig med øjnene heftet på det dobbelte kærlighedsbud, som Jesus siger er det største og det første bud - faktisk "hele lovens fylde".

Jesu apostel Paulus (apostel vil sige, at han har bemyndigelse til at tale på Jesu vegne) skriver i sit brev til romerne, Rom.13,-10:

Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven.
Budene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud:
»Du skal elske din næste som dig selv.«
Kærligheden gør ikke næsten noget ondt.
Kærligheden er altså lovens fylde.

Man kan således ikke se kærlighedsbudet som værende parallelt med de andre bud, f.eks. du må ikke stjæle, du må ikke bryde et ægteskab osv., men som en sammenfatning af dem alle ... den der elsker sin nabo, stjæler vi ikke fra ham, og lægger heller ikke an på hans hustru, selv om han forelsker sig i hende.

En sådan forelskelse er nemlig på ingen måde kærlighed i bibelsk forståelse af ordet kærlighed, men tværtimod synd, som vi skal bede om tilgivelse for, og bede om at blive fri for.

Hvis vi blæser på, hvad Jesus lærer os, så har vi fravalgt Jesus som vor Herre!
Så vi vi måske gerne have Jesus som vores Frelser og modtage hans gode gaver, men ønsker ikke hans indblanding i vores liv ... og den går ikke!

Jesus siger i Luk 6: Hvorfor kalder i mig Herre, Herre, når I ikke gør hvad jeg siger?

Det giver da god mening, synes jeg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72789 - 15/10/2006 16:31 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: kristina]
Dust
Bruger

Betyder det så, at man kan se bort fra de bud og oplysninger i det gamle testamente, som Jesus ikke direkte støtter eller fremhæver? Eller er de stadig Guds vilje?

Til toppen 
#72790 - 15/10/2006 18:31 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Dust
Citat:
Betyder det så, at man kan se bort fra de bud og oplysninger i det gamle testamente, som Jesus ikke direkte støtter eller fremhæver? Eller er de stadig Guds vilje?

Nej, vi skal skam ikke set bort fra noget i Bibelen, men det betyder ikke, at vi skal rette os efter fx. de slagteofre, brændofre og spiseregler der er nævnt i GT - de var, som tidligere nævnt kun gældende for jøderne i det daværende Israel, og de pegede hen på opfyldelsen, som vi læser om i NT.

Frelseshistorien forløber over tid, og GT rummer både skabelsesberetningen, profetier om, hvad der skal komme, poetiske skrifter og historiske beretninger.

I NT opfyldes det profeterede!
NT handler om Jesu fødsel og hans liv og lære, død, opstandelse og himmelfart.

Det sidste skrift i NT er Åbenbaringsbogen, hvor Jesus i billeder viser Johannes, hvad der skal ske på dommens dag. Den viser Jesu sejr og dom over alle onde magter, og beskriver det evige liv i Guds paradis.

Disse kortfattede svar er naturligvis helt utilstrækkelige og afføder sikkert mange flere spørgsmål, end de besvarer, men det er naturligvis ikke muligt i et enkelt debatindlæg at komme med en hel troslære ... så læs det venligst med forbehold for masser af mangler!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72791 - 15/10/2006 19:00 Re: søn- og helligedage. Og de andre dage .. [Re: Rie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Rie - og velkommen i Café Thomas, hvor vi har døgnåbent, også om søndagen!

Jeg har det lige som dig mht. søndage, lige nøjagtig!
Men her har vi, som du siger, lov til at indrette os forskelligt ..

Jeg tror dog godt vi kan tillade os at mene, at den bibelkreds-deltager du nævner under alle omstændigheder hellere skulle gå i gang med kartoffelskrælleren end at sidde og tale dårligt om sin ægtemand - -

- men det gælder jo alle ugens dage!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72792 - 15/10/2006 20:26 Re: søn- og helligedage. Og de andre dage .. [Re: kristina]
Dust
Bruger

Citat:

Jeg tror dog godt vi kan tillade os at mene, at den bibelkreds-deltager du nævner under alle omstændigheder hellere skulle gå i gang med kartoffelskrælleren end at sidde og tale dårligt om sin ægtemand - -
kristina

... med mindre hun taler grimt om ham, fordi han ikke skræller kartoflerne, selv om det er hans tur

Til toppen 
#72793 - 16/10/2006 16:25 Re: søn- og helligedage. Og de andre dage .. [Re: Dust]
Rie
Bruger

Reg.: 10/04/2003
Citat:

... med mindre hun taler grimt om ham, fordi han ikke skræller kartoflerne, selv om det er hans tur

Tihi - ja, for der er jo nogen, der må ta' skraldet...

Til toppen 
#72794 - 17/10/2006 12:48 Re: Jesus Camp [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej CloudHands; du skrev (til Child-of-God):
Citat:
Min pointe var bare at for at passe ind under betegnelsen fundamentalisme skal der ikke nødvendigvis massehysteri og indoktrinering til. Det eneste det kræver ifølge den gængse betydning af ordet er at man tager et givent fundament det være sig en bog, en ideologi, et menneske etc. for at være fundamentalt som udgangspunkt for ens liv og levned.

Det var nu ikke helt det, der stod i dit citat fra Politikens Fremmedordbog. Der stod nemlig, at fundamentalister mener, »at ethvert ord [i den hellige skrift] skal tages bogstaveligt«. Det er altså ikke helt det samme. F.eks. betragter jeg Jesus Kristus som fundament for mit liv og levned, men jeg tager ikke alt, hvad han sagde, bogstaveligt; eksempelvis tror jeg ikke, at han bogstaveligt talt er et vintræ, og jeg anfægtes ikke af, at han egentlig var tømrer, men ét sted kalder sig for »den gode hyrde«, og et andet for »læge« — for nu at skære det helt ud i pap (der er nok trods alt ikke mange, der er så fundamentalistiske, at de ville være uenige med mig i dette). Måske skulle jeg også tage et lidt mere reelt eksempel: Jeg er ret så ligeglad med, om Gud skabte verden på seks dage eller i et stort bang. Naturvidenskaben fortæller mig, at det sidste nok er mest sandsynligt, og det er fint med mig. Men for en fundamentalist vil Skabelsesberetningen være uforenelig med Big Bang.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#72795 - 17/10/2006 13:01 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
Nikolaj
Bruger

Hej Dust
Citat:
Hertil kommer alle de udsagn, der tydeligvis strider mod hvad videnskaben fortæller os, herunder skabelsesberetningen, patriarkernes levealder, og det heliocentriske verdensbillede.

Hvordan mener du, at det heliocentriske verdensbillede strider mod videnskaben? (Ja, jeg ved naturligvis godt, at Solen ikke er Universets centrum, men det er vel trods alt rigtigt nok, at det er Jorden, der kredser om Solen, og ikke omvendt.) Og hvor finder du egentlig det heliocentriske verdensbillede udtrykt i Bibelen?

Du har da i øvrigt ret i, at hvis man læser eksempelvis Skabelsesberetningen bogstaveligt, så strider det imod, hvad naturvidenskaben fortæller os. Men behøver det være et udtryk for selektivitet eller relativisme, at man vælger ikke at læse denne beretning bogstaveligt? Er det så også relativisme, hvis jeg forstår udsagnet »Væggen er grå« bogstaveligt, men ikke udsagnet »Han stillede træskoene«?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#72796 - 17/10/2006 13:05 Re: Jesus Camp [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nikolaj, du skriver:
Citat:
Men for en fundamentalist vil Skabelsesberetningen være uforenelig med Big Bang. ..

ØV!

Der røg min fine nye titel, som jeg efter en del research nåede frem til at mene,
at jeg med rette at kunne skrive på mit visitkort ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72797 - 17/10/2006 13:27 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Nikolaj]
Dust
Bruger

Ups, min fejl, jeg mener naturligvis geocentrisk verdensbillede, det heliocentriske er netop den videnskabeligt korrekte

Udover det: min pointe er netop, at mange vælger at tage nogle passager af bibelen bogstaveligt frem for andre. I dette tilfælde er det skabelsesberetningen, som man (påvirket af omverdenen, dvs. naturvidenskaben) læser ikke-bogstaveligt. Det gør disse kristne til ikke-fundamentalister eller delvise relativister, og det er prisværdigt.

Men som ateist undrer jeg mig så over, at kristne ikke vil udstrække sammen kritiske sans til afsnittene med jomfrufødsel, gåen på vandet og opstandelse fra de døde.

Til toppen 
#72798 - 17/10/2006 15:23 Re: fundamentalisme/relativisme .. [Re: Dust]
Nikolaj
Bruger

Hej Dust
Citat:
Ups, min fejl, jeg mener naturligvis geocentrisk verdensbillede, det heliocentriske er netop den videnskabeligt korrekte

Aha, jamen det opklarer da i hvert fald mit første spørgsmål, men til gengæld ikke helt det andet: Hvor i Bibelen finder du så et geocentrisk verdensbillede udtrykt?
Citat:
Udover det: min pointe er netop, at mange vælger at tage nogle passager af bibelen bogstaveligt frem for andre. I dette tilfælde er det skabelsesberetningen, som man (påvirket af omverdenen, dvs. naturvidenskaben) læser ikke-bogstaveligt. Det gør disse kristne til ikke-fundamentalister eller delvise relativister, og det er prisværdigt.
Men som ateist undrer jeg mig så over, at kristne ikke vil udstrække sammen kritiske sans til afsnittene med jomfrufødsel, gåen på vandet og opstandelse fra de døde.

Jamen jeg tror da ikke, der er nogen kristne, der vil påstå, at naturvidenskaben tager fejl deri, at jomfruer ikke kan føde børn, eller at et menneske ikke kan gå på vandet. Bibelen siger jo ikke, at jomfrufødsler, gåen-på-vandet og dødes opstandelse er helt naturlige ting – så ville der jo ikke være nogen grund til at berette om dem – tværtimod kalder Bibelen disse begivenheder for undere, altså noget, der egentlig ikke kan lade sig gøre, men som alligevel lader sig gøre, som vidnesbyrd om ham, for hvem intet er umuligt, ikke engang det fysisk umulige. Gud er større end de naturlove, han selv har skabt – det tror jeg ikke, man behøver være fundamentalist for at mene.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#72799 - 05/12/2006 08:24 Re: Jesus Camp [Re: Happysam]
Anonym
Anonym

Filmen er online nu.

Jeg ser den!

Til toppen 
#72800 - 05/12/2006 09:40 Re: Jesus Camp [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Filmen er online nu.

Jeg ser den!

Tak, Moe. Det skulle være lovligt at se den - det er filmselskabet selv, der har gjort den offentlig tilgængelig inden den amerikanske "film award season"..

Og whoa.

Selvom det filmisk ikke er et mesterværk - det er i høj grad en film der prædiker for de frelste, og der mangler en afgørende skelnen mellem de forskellige evangelikale retninger - så viser den afgørende hvordan evangelikal kristendom på begge side betragtes som en politisk bevægelse. Det er skræmmende at se børn som en del, brugt af det. Og metoderne er i høj grad tvivlsomme.

Men den anden side bruger jo også børnene til at vise hvor forfærdelige alle Jesus-troende er! Det er derfor på mange måder en trist film. Men den kaster - i hvert fald for mig - noget lys over hvorfor evangeliske kristne i så mange kredse i USA bliver betragtet med dyb mistro.

Jeg sad faktisk og blev lettet over at bo i et sekulært samfund.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær