Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72749 - 12/10/2006 20:47 Undskyld Kefas m.fl.
StigFærch
Bruger

Reg.: 14/04/2002
Nej I har nok ret, det var ikke fint af mig. Jeg gik vidst efter manden istedet for bolden.
Det er lige med at lære at der er forskel på at skrive noget i et forum og sige noget til en forsamling hvor man kender hinanden.
Jeg tænkte at Kefas kunne klare min provokation (da jeg til tider opfatter ham selv som en lille provokator), ligesom hvis jeg havde sagt noget lign. til en gruppe af mennesker man kender. Men I der mener at det ikke dur i et forum har ret - også selvom Kefas kan klare provokationen eller ej.

Hvis jeg nu prøver i denne tråd at gå efter bolden istedet:
Hvad er det der sker når der gentagne gange stilles tvivl om skriftens troværdighed, uden at der stilles et afvisende forsvar op? Det er vel at tvivlen for lov til at hænge i luften. Og det tror jeg ikke gavner nogen, hvis tvivlen om skriftens troværdighed ikke er berettiget.
Var Jesus en løgner og en bedrager. Nej, det tror jeg ikke. Men nogen vil gerne overbevise mig om noget andet. Jeg kan kun bede til Gud om at jeg vil se sandheden og mit filter imod løgnen er stærk nok.

Måske jeg tør at svare på Kefas svar i den anden tråd - hvis jeg får tid her iaften.

Med venlig hilsen
Stig

Til toppen 
#72750 - 12/10/2006 21:29 Re: Undskyld Kefas m.fl. [Re: StigFærch]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Nu har jeg ikke læst indlæggene i din anden tråd. Men jeg synes da ikke Adam-Ben-Kefas (der ikke accepterer NT) er specielt vigtig ift. eksempelvis ateister der hverken accepterer GT eller NT.

Folk der ikke tror på kristendommen har naturligvis deres grunde til ikke at tro - ligesom du har dine grunde til at tro. Jeg kan se, at jeg som liberal kristen tror på Bibelen på en anden måde end så mange andre kristne på debatten.

Kernen i det kristne budskab er vel, at sandheden er en person, nemlig Guds Søn Jesus Kristus. Folk der tror det har som regel også meget glæde af NT. Men det kan vel ikke rigtigt undre, at folk der ikke kender Jesus finder det svært at tro på Jesus som Guds Søn.

Som jøde interesserer Adam-Ben-Kefas sig naturligvis meget for jødernes måde at læse GT på. Og den er som bekendt meget anderledes end kristnes måde at læse GT på. Hvis nu Adam-Ben-Kefas var i en anden debat ville han måske møde debattører der går højt op i den historisk-kritiske forskning angående GT - de ville så stille en masse spørgsmål til ham, som syntes at vise, at GT slet ikke er enig med de nulevende jøders selvforståelse.

Og det er vel kernen i det at tro: At man tror noget, som andre mennesker har en masse fornuftige årsager til at betvivle. Ellers ville det jo ikke være tro men viden.....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#72751 - 12/10/2006 22:24 Re: Undskyld Kefas m.fl. [Re: again]
StigFærch
Bruger

Øv, og jeg som troede vi kunne nøjes at snakke om bolden...

Citat:
Nu har jeg ikke læst indlæggene i din anden tråd. Men jeg synes da ikke Adam-Ben-Kefas (der ikke accepterer NT) er specielt vigtig ift. eksempelvis ateister der hverken accepterer GT eller NT.

Det ved jeg da ikke. Ateister har jeg sværere ved at tage seriøse. Deres argumenter for ikke at tro har jeg ikke nær så svært ved at forholde mig til i forhold til argumenter om hvad det er jeg skal tro på.
Det at der bliver stillet flere spørgsmål om skriftens korrekthed igen og igen, ser jeg som en større "trussel" imod troen. Men igen er det sådan jeg har det

Citat:

Kernen i det kristne budskab er vel, at sandheden er en person, nemlig Guds Søn Jesus Kristus. Folk der tror det har som regel også meget glæde af NT. Men det kan vel ikke rigtigt undre, at folk der ikke kender Jesus finder det svært at tro på Jesus som Guds Søn.

Som jøde interesserer Adam-Ben-Kefas sig naturligvis meget for jødernes måde at læse GT på. Og den er som bekendt meget anderledes end kristnes måde at læse GT på. Hvis nu Adam-Ben-Kefas var i en anden debat ville han måske møde debattører der går højt op i den historisk-kritiske forskning angående GT - de ville så stille en masse spørgsmål til ham, som syntes at vise, at GT slet ikke er enig med de nulevende jøders selvforståelse.

Jeg synes det er ret interessant i denne sammenhæng at Kefas har været en kristen-med-det-hele. Jøderne betragter vel ikke GT som noget originalt, men en dårlig forvansket kopi af deres bog. Vil du ikke belyse det lidt Kefas?
Men det kunne nu også være interessant - synes jeg - at se hvad der kunne komme ud af en debat imellem bolden og den slags debatørere du nævner.

Citat:

Og det er vel kernen i det at tro: At man tror noget, som andre mennesker har en masse fornuftige årsager til at betvivle. Ellers ville det jo ikke være tro men viden.....

Umiddelbart ikke helt enig.
Skal der være fornufige årsager til at betvivle for at kunne tro? Så kan vi jo altid begynde at diskutere hvad fornuft er

/Stig

Til toppen 
#72752 - 12/10/2006 23:54 Re: Undskyld Kefas m.fl. [Re: again]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
And again... "Kernen i det kristne budskab er vel, at sandheden er en person, nemlig Guds Søn Jesus Kristus." Om Sandhed er Ånd eller ej, må vi snart få bestemt os til. Men hvilket Fænomén skulle det givetvis gælde - når Den er Livet i dem begge?

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#72753 - 13/10/2006 20:59 Re: Undskyld Kefas m.fl. [Re: Watson]
again
Bruger

Gud er ånd, så der er ikke nogen modsigelse....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#72754 - 13/10/2006 21:02 Re: Undskyld Kefas m.fl. [Re: StigFærch]
again
Bruger

Uden at blive for "Kant'et" mener jeg fornuft må være rationalitet - altså gode begrundelser. Videnskabeligt set mener jeg påstanden om Gud er noget sludder - først i mødet mellem Gud og menneske giver troen mening.

Tro er dårskab set med fornuftens øjne:

"For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft" 1 Kor 1:18

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#72755 - 14/10/2006 09:08 Re: Undskyld Kefas m.fl. [Re: again]
StigFærch
Bruger

Citat:
Uden at blive for "Kant'et" mener jeg fornuft må være rationalitet - altså gode begrundelser. Videnskabeligt set mener jeg påstanden om Gud er noget sludder - først i mødet mellem Gud og menneske giver troen mening.

Tro er dårskab set med fornuftens øjne:

"For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft" 1 Kor 1:18

Jo jo, hvis snakker fornuft som et videnskabsspørgsmål, så holder Gud nok ikke lang tid.
Selvom der selvfølgelig er nogle videnskabsmænd der er overbevist om Guds eksistens - men er det overvejende fordi at der er noget de ikke kan forklare? Eller er det overvejende fordi at "skaberværket"(hvis man er troende) er så fantastisk kompliseret og det må være en Guds "fingeraftryk"?

Tror da vi er enige om dette after all.

/Stig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær