Nu har jeg ikke læst indlæggene i din anden tråd. Men jeg synes da ikke Adam-Ben-Kefas (der ikke accepterer NT) er specielt vigtig ift. eksempelvis ateister der hverken accepterer GT eller NT.
Folk der ikke tror på kristendommen har naturligvis deres grunde til ikke at tro - ligesom du har dine grunde til at tro. Jeg kan se, at jeg som liberal kristen tror på Bibelen på en anden måde end så mange andre kristne på debatten.
Kernen i det kristne budskab er vel, at sandheden er en person, nemlig Guds Søn Jesus Kristus. Folk der tror det har som regel også meget glæde af NT. Men det kan vel ikke rigtigt undre, at folk der ikke kender Jesus finder det svært at tro på Jesus som Guds Søn.
Som jøde interesserer Adam-Ben-Kefas sig naturligvis meget for jødernes måde at læse GT på. Og den er som bekendt meget anderledes end kristnes måde at læse GT på. Hvis nu Adam-Ben-Kefas var i en anden debat ville han måske møde debattører der går højt op i den historisk-kritiske forskning angående GT - de ville så stille en masse spørgsmål til ham, som syntes at vise, at GT slet ikke er enig med de nulevende jøders selvforståelse.
Og det er vel kernen i det at tro: At man tror noget, som andre mennesker har en masse fornuftige årsager til at betvivle. Ellers ville det jo ikke være tro men viden.....
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden