1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#72710 - 12/10/2006 17:12
Selvforsvar/kampsport
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
|
Guds fred. Jeg kunne godt tinke mig at begynde til selvforsvar/kampsport. Men er det forkert i forhold til Gud at gå til denne for sport? (Det jeg mener er, er det i orden at vi kan forsvare os selv, eller skal vi lade Gud om det?) sbt.
Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1
|
|
Til toppen
|
|
|
#72711 - 12/10/2006 18:50
Re: Selvforsvar/kampsport
[Re: sbt]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej sbt. Jeg ville sige "kom dog afsted". Sport er sundt - også kampsport, og det at du begynder at gå til skydning er jo heller ikke ensbetydende med at du har tænkt dig at skyde folk. Du lærer nogle kampteknikker ja, men vurderer selv i hvilke situationer det vil være rigtigt at bruge dem. så grønt lys hvis du spørger mig  Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72712 - 12/10/2006 22:00
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Jesus fred være med dig. Det gør jeg så. Der er en god samlining den med skydningen  . <>< sbt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72713 - 12/10/2006 22:37
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Sbt, Tak, lige over og Rigtig god fornøjelse så - jeg håber du bliver glad for det, og aldrig vil få brug for det i det virkelige liv 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72714 - 13/10/2006 00:01
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Jeg er meget fascineret af kampsport. Jeg anvender dog ikke selv vold; brug af fysisk påført smerte af andre, af rent principielle årsager, så kan man så diskutere om det er kristent eller ej. Jeg har aldrig været i en situation, hvor jeg skulle forsvare mig, så jeg undrer mig over dit spørgsmål og tænker; hvad/hvem føler du behov for at forsvare dig imod? Og så vil jeg lige slutte af med et lille citat fra 2. Mos 14,14: Herren vil føre krig for jer, og I kan tie stille! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#72715 - 13/10/2006 11:37
[Re: museeye]
|
Bruger
|
Guds fred. Schjelde Jeg håber heller ikke at skal bruge det til noget i det virkelige liv.
Og til dig museeye vil jeg skive: Det var der for at jeg i det hele taget starte denne tråd. Jeg var i tvivl om at man bare skulle lade Herren tale og selv tie. Ingen. Med undtagelse af dem der i fare, ved at kunne kampsport kunne Jesus jo måske sende ham/hende hen til en der er i knibe. Men jeg vil lade herren kæmpe de store kampe, dem vor det ikke hjælper noget med fysisk vold, så som i den åndelige verden. Og Jesus kan hjælpe os med at bevare roen så vi ikke bruger det forkert. Må herren Jesus bevare jer i troen på Ham. sbt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72716 - 13/10/2006 17:32
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Sbt og Museeye. Jeg har selv dyrket jujitsu som ung, og jeg kan ikke se, hvordan ens tro skulle have indflydelse på, om man dyrker kampsport eller ej. Jeg er ikke vild med karate hvor der ligesom finder en form for "tilbedelse" sted før og efter kampen. Men jeg mener helt afgjort, at det må være muligt at gennemføre også de ritualer, hvis man blot er meget opmærksom på ens egne motiver. Ingen kan jo vide, om du i dit indre beder til Gud imens du gennemgår de nødvendige ritualer for at kunne "lege" med. Men altså .. jeg ville nok vælge en anden kampsport end lige netop karate. Hvorfor dyrke kampsport? - tjaa, det passer til mit temperament  og er en sport på lige fod med alt andet. I tilgift får man så en bevisthed af, at være bedre klædt på i krisesituationer. Måske kan man ligefrem "ligge sig imellem", hvis det skulle være nødvendigt. Som opsøgende gadepræst m.m. må det trods alt være trygt at vide, at man ikke er helt "på Herrens mark" - hehe, fik I den? 
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#72717 - 14/10/2006 04:56
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
bibelen er en hård bog tag Samson slog ned 1000 fjender af Israel måske det bare var 100 måske det bare var 10 ligegyldig hvad så brugte Gud ham og husk at i Samsons glans historie er et videne om hvordan man ikke skal gøre fordi han valgte sine veje måtte han gå gennem livet blind og bag et mølle hjul.
Jeg selv tror på bibelen så 1000 eller 10000 slog han ned men leksien er den samme.
Mvh PP
|
|
Til toppen
|
|
|
#72718 - 14/10/2006 19:53
[Re: Child-of-God]
|
Bruger
|
Guds fred. Ja den er god den med marken. Jeg er været hende og kikke på den kampsport jeg vil gå til, og det så meget spændene ud. Så jeg skal have min første trænings time på tirsdag. Gæder mig. Må Herren være med jer. sbt. <><
|
|
Til toppen
|
|
|
#72719 - 22/10/2006 20:15
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Jeg vil lige give dig et ekstra citat - godt nok er det fra Gamle Testamente, men håber det kan være interessant i denne debat. Men alligevel er det ikke jer, der skal kæmpe; I skal blot stille jer op og blive stående, så vil I se Herren frelse jer. (2 Krøn 20,17a) Citat: Men jeg vil lade herren kæmpe de store kampe, dem vor det ikke hjælper noget med fysisk vold, så som i den åndelige verden.
Kommer der nogensinde noget godt ud af at bruge vold? Jeg skal ikke spille hellig - at ty til vold kan være en løsning, men er det en god og holdbar løsning?
Jeg mener, man skal skelne mellem om angrebet er rettet mod én selv, om det er rettet mod sin næste; hvis det er mod én selv, bør man vel ikke gøre noget? Hvorimod hvis nogen angriber ens næste, så har man vel en (hellig) pligt til at forsvare sin næste uden tanke på sit eget liv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72720 - 24/10/2006 13:08
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa  Jeg dyrker selv kampsport, Karate Wadokai,... Og jeg kan som teolog og kristen og udøver ikke se noget problem! Mange ville nok hævde at den forbindelse som mange østlige kampsportsgrene har til den østerlandske filosofi er forkert, men det skal man ikke frygte for normalt er disse filosofier ikke langt fra kristendommens tanke, og nu er karate altså sport og ikke en debat klub med talere :P Så at man fx til karate opfordre til at være rolig og udviser respekt! Det kan jeg ikke se som nogen fare,... Den eneste der taler er instruktøren, og det er som regel hvilke øvelser der skal udføres  Det fede ved kampsport er ikke at du kan banke alle andre :P det er en lam ting, men det er dels adrenalin/spændingen, det er respekten man lærer og det er det at kende sin egenkrop og sin motorik, der er fedt! Der findes sikkert mange andre ting som nogle ville fremhæve som fedt! Kampsport er en fed vej til selvkontrol! Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#72721 - 24/10/2006 13:09
|
Anonym
Anonym
|
Tilbedelse i karate?
Hvor? og af hvad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72722 - 24/10/2006 16:30
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Evangelisten. Shomen er en ikonligende genstand der æres ved at bukke for det både før og efter træningen. Dette er hvad jeg sådan lige kan finde kort om Shomen: Shomen ni rei ! : buk, vis din respekt (symbolsk til Gishin Funakoshi - grundlægger af Shotokan karate). Se et billede af "shomen" Her (det, der hænger på væggen) Shomen, der indeholder et lille spejl, indikere at du ærer dit eget forbillede, træneren og grundlæggeren af Shotokan karate.
† Child-of-God †
|
|
Til toppen
|
|
|
#72723 - 24/10/2006 17:01
|
Bruger
|
Guds fred museeye. Citat: Kommer der nogensinde noget godt ud af at bruge vold? Jeg skal ikke spille hellig - at ty til vold kan være en løsning, men er det en god og holdbar løsning?
Nej vold er ikke nogle god løsning og den er ikke holdbar. Men det er også fordi så kan jeg ligge mig i mellem hvis der er nogle der er ude efter min næste. Jeg lære det ikke for at slås, men for at kunne forsvare andre og mig selv. sbt <><
|
|
Til toppen
|
|
|
#72724 - 25/10/2006 12:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Eva,.. Lad mig starte bagfra med dit indlæg Citat: Shomen, der indeholder et lille spejl, indikere at du ærer dit eget forbillede, træneren og grundlæggeren af Shotokan karate.
Et glimrende eksempel på generalisering! Du skulle surfe lidt rundt og læse om general karate og så opdage at der findes forskellige stilarter med forskellige vægtninger!
Der hænger ganske rigtigt Ikoner som man bukker for når man træder ind i Dojoen (træningsalen) og man bukker for hinanden (respekt).
Men der er ingen sprituel eller filosofisk undervisning, da man ikke taler sammen under selve træningen
At bukke, er ikke noget vi kender så meget til længere i dagliglivet her i vesten, men at bukke er i sig selv et udtryk for ydmyghed og respekt. Vi i "Wadokai Karate" bukker for hinanden inden og efter en øvelse for at vise at begge er indforstået med øvelsen og bagefter udførelsen. Og vi bukker for instruktøren fordi det er ham der styrer og lære.
Man gør også honør i hæren for en officer og man tager hatten af når fanen hejses fx, derfor tilbeder man jo ikke Dannebrog eller ham der hejser det 
Ikonet er selvfølgelig et symbol, men ikke på en Gud, Guddom eller lign. Men er symbol på et ideal, og det er iflg. kristendommen ikke forkert, ellers ville de der små sløjfer som man har på jakken imod brystkræft også være forkerte.
Nogen ville kommentere på det fordi mange af udtrykene og sådanne forgår på Japansk fx. Men det er en del af charmen, fordi traditionen er opstået i netop i østen. Inden for andre fagområde har man også bibeholdt sporg og kultur rester:)
Citat: Shomen ni rei ! : buk, vis din respekt (symbolsk til Gishin Funakoshi - grundlægger af Shotokan karate).
Okay, hvad siger det så om Wadokai? Og netop denne ide om respekt og ro finder du netop i mange af de østerlandske ideer!
en stresset mand kan ikke kæmpe karate 
Nu behøver man jo ikke udøve karate, der findes mange spændende former for kampsporte, men tilbedelse det tror jeg ikke en meter på findes i de danske kampsportsklubber, men der findes mange fordomme og så har folk set for mange ninja film.
Og hvad så med idoltilbedelse i fx Fodbold skal vi så heller ikke spille det? Udover folk tit komme mere og oftere til skade i fodbold end kampsport :P
Mvh Stud.theol Wadokai kæmper Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#72725 - 25/10/2006 14:26
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Evangelisten. Det synes som om, du har "overset" årsagen til det svar jeg gav Stb, samt det egentlige budskab i mit svar ( tidligere svar ).  Den eneste årsag til, at jeg skriver om Shotokan karate er, at min søn har haft prøvetimer indefor dén genre. Da du så gerne ville have, at jeg uddybede mit svar, på trods af, at du selv har kendskab til det område, blev det et generaliserende svar.
† Child-of-God †
|
|
Til toppen
|
|
|
|