Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72672 - 12/10/2006 13:05 Almægtig...
Anonym
Anonym

Hvad ville du gøre hvis du blev almægtig?

Personligt ville jeg gøre at alt var hensigtsmæssigt for alle.

Hvad med dig, hvad ville du gøre?

Til toppen 
#72673 - 12/10/2006 13:32 Re: Almægtig... [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Løbe skrigende bort.

Jeg mener, alt det ansvar....

Til toppen 
#72674 - 12/10/2006 16:22 Re: Almægtig... [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Løbe skrigende bort.

Det må du gerne uddybe, for jeg forstår det ikke. Hvis du havde al magt i universet, så var der vel næppe en eneste grund til at du skulle løbe nogen steder eller er der noget i betydningen af ordet al-mægtig (den egenskab at have AL magt) som jeg har overset?

Til toppen 
#72675 - 12/10/2006 16:31 Re: Almægtig... [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Citat:
Løbe skrigende bort.

Det må du gerne uddybe, for jeg forstår det ikke. Hvis du havde al magt i universet, så var der vel næppe en eneste grund til at du skulle løbe nogen steder eller er der noget i betydningen af ordet al-mægtig (den egenskab at have AL magt) som jeg har overset?

Jeg siger bare jeg ikke er sikker på jeg ville bryde mig om det.

Til toppen 
#72676 - 12/10/2006 16:38 Re: Almægtig... [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Betale min gæld af og få mig en fed lejlighed ved søerne i kbh og koncentrere mig om min uddannelse, som jeg selvfølgelig ville få topkarakterer i

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72677 - 12/10/2006 16:59 Re: Almægtig... [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Hvad er hensigtsmæssigt for alle?

Til toppen 
#72678 - 12/10/2006 18:15 Re: Almægtig... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CH - jeg ville også spæne - lige så hurtigt jeg kunne.

Tænk at have al magt - uden at ane hvad der er godt og skidt for menneskeheden!

Eller mente du, at magten skulle kombineres med alvidenhed?
Det skrev du ikke noget om ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72679 - 12/10/2006 18:19 Re: Almægtig... [Re: ]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Hvis jeg blev almægtig, ville jeg brøle udi universet, så alle kunne høre det:

"Jeg er almægtig".

Nå, nej, jeg ville jo være almægtig, så det behov havde jeg nok ikke. Gad vide, hvorfor nogle så mener Gud burde gøre sådan?

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#72680 - 12/10/2006 18:58 Re: Almægtig... [Re: ]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Citat:

7 indlæg uden at nogen har nævnt "Bruce Almighty"???

Sjov lommefilosofisk film om "problemet" ved almagt i forhold til mennesker.

kh
stef

Til toppen 
#72681 - 12/10/2006 21:11 Re: Almægtig... [Re: seeker]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
*smiler* Ja, Bruce Almighty er en ganske god film på det område!

Men nu er et menneske jo næppe indrettet til at være almægtigt, medmindre man så også var alvidende. Men så er man vel allerede en gud, og hvem ved hvad man så ville? Så må vi bare håbe at man også blev 'al-god' - ellers siger jeg stakkels menneskehed ;-)

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#72682 - 12/10/2006 21:15 Re: Almægtig... [Re: Jaric]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej Jarci,

Citat:
Men nu er et menneske jo næppe indrettet til at være almægtigt, medmindre man så også var alvidende. Men så er man vel allerede en gud

... og så går der ikke lang tid, før mennesker får travlt med at forklare hvordan det kan gå til, at denne almægtige og alvidende Gud rent faktisk IKKE eksisterer.... pudsigt ik!?

Mennesket er et løjerligt væsen

/B

Til toppen 
#72683 - 12/10/2006 21:44 Re: Almægtig... [Re: Jaric]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Citat:
Men nu er et menneske jo næppe indrettet til at være almægtigt, medmindre man så også var alvidende.

Hvis man var almægtig kunne man jo bare gøre sig alvidende.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#72684 - 13/10/2006 01:04 Re: Almægtig... [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Jalokin

Citat:
Hvad er hensigtsmæssigt for alle?

Jeg ved det ikke, men hvis jeg var almægtig ville jeg vide det, ik'?

Til toppen 
#72685 - 13/10/2006 01:16 Re: Almægtig... [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef og jaric

Jeg synes faktisk at Bruce Almighty er et rockerdårligt eksempel på et menneskes eventuelle forvaltning af almægtighed. Bruce i filmen bliver jo ikke almægtig i nogen gængs forstand af ordet eller i hvert fald benytter han sig meget meget dårligt af almægtigheden.

Helt ærligt hvilket fjols bliver skænket al magt i universet og får sin kones bryster til at blive større. HJÆLP!

Hvis det er omfanget af folks fantasi når det kommer til almægtighed, så forstår jeg godt at... Ja undskyld det kan ikke siges pænt, så det undlader jeg.

Til toppen 
#72686 - 13/10/2006 10:15 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:

Jalokin: Hvad er hensigtsmæssigt for alle?

CH: Jeg ved det ikke, men hvis jeg var almægtig ville jeg vide det, ik'?

Det er egentlig et godt spørgsmål, du stiller her, godt for selvransagelsen ...

Du skrev ikke, at almagten nødvendig var kombineret med alvidenhed, men ok, lad os for tankeeksperimentets skyld gå ud fra, at du er almægtig OG alvidende.

Og altså véd, hvad der er hensigtsmæssigt for alle, incl. dig selv.

Så er det vel ikke en selvfølge, at du vil handle hensigtsmæssigt (hvad det så end måtte indebære) for alle, og at vi alle ville synes om din almagt?

Kunne du skitsere dit eget drømmescenarie: hvordan ville verden (hvis den altså stadig var her) komme til at se ud, hvis du, altså kun du, havde ubegrænset viden og magt?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72687 - 13/10/2006 12:22 Re: Almægtig... [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej CloudHands

Jeg tror, jeg ville spørge Gud om råd, han har lissom lidt mere erfaring på området end mig. Eller evt. bare bede ham om at tage sin almagt tilbage, efter jeg selvfølgelig lige har skaffet mig selv et hus på Strandvejen (altså den i Århus, selvfølgelig), en veteran Mercedes sportsvogn og en nogenlunde pæn slat penge.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#72688 - 13/10/2006 13:49 Re: almægtig og alvidende .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Du skrev ikke, at almagten nødvendig var kombineret med alvidenhed, men ok, lad os for tankeeksperimentets skyld gå ud fra, at du er almægtig OG alvidende.

Hvis man har al magt, så har man vel også alviden? Hvis ikke så kan man jo bare som det første bestemme at det er sådan. Ateist har allerede pointeret dette.

Det er en helt anden historie den anden vej; altså med alvidenhed, en egenskab man sagtens kunne tænkes at besidde uden nødvendigvis at være almægtig.

Citat:
Så er det vel ikke en selvfølge, at du vil handle hensigtsmæssigt (hvad det så end måtte indebære) for alle, og at vi alle ville synes om din almagt?

Selvfølgelig er det en selvfølge Kristina, hvis jeg som almægtig bestemmer mig for at noget er på en bestemt måde, så er det jo bare på den måde.

Citat:
Kunne du skitsere dit eget drømmescenarie: hvordan ville verden (hvis den altså stadig var her) komme til at se ud, hvis du, altså kun du, havde ubegrænset viden og magt?

Det var jo mit spørgsmål til jer, Kristina! Og jeg har skitseret mit drømmescenarie allerede. Jeg skrev:

Citat:

Jeg kan ikke uddybe det mere eller gøre det mere simpelt. Der er jo dybest set ikke så meget at diskutere, for uanset hvad jeg siger og gør, så er det jo sådan det bliver.

---

Jeg er overrasket!

Det er påfaldende hvor lidt jeres fantasi rækker i denne henseende. Hvis ikke jeres løsning handler om at løbe skrigende bort, så handler det enten om at skaffe sig materielle goder eller om at lade den "næste" almægtighed i rækken tage over.

ALT KAN LADE SIG GØRE! Også ting som vi ikke kan forestille os.

Og i følge jeres egen udlægning ville det endda være ok for den almægtige at være logisk modstridende, så jeg ville som almægtig f.eks. godt kunne lave en sten der er for stor til at jeg kan bære den. Eller eksistere og ikke eksistere på samme tid. Den almægtige skabte jo trods alt i følge jer alle de præmisser hvorudfra at vi drager konklusioner om verden på. Hvis det var muligt at lave om på det, så er der jo ingen grænser... Ja hvor går grænsen for den AL-mægtige?

Tænk at I kun tænker så småt, når I bliver givet nøglerne til universet... Jeg forundres!!!

Til toppen 
#72689 - 13/10/2006 13:58 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg er overrasket!

Det er påfaldende hvor lidt jeres fantasi rækker i denne henseende. Hvis ikke jeres løsning handler om at løbe skrigende bort, så handler det enten om at skaffe sig materielle goder eller om at lade den "næste" almægtighed i rækken tage over.

ALT KAN LADE SIG GØRE! Også ting som vi ikke kan forestille os.

LOL, hvordan skulle vi så kunne ... forestille os dem?

Citat:
Og i følge jeres egen udlægning ville det endda være ok for den almægtige at være logisk modstridende, så jeg ville som almægtig f.eks. godt kunne lave en sten der er for stor til at jeg kan bære den. Eller eksistere og ikke eksistere på samme tid. Den almægtige skabte jo trods alt i følge jer alle de præmisser hvorudfra at vi drager konklusioner om verden på. Hvis det var muligt at lave om på det, så er der jo ingen grænser... Ja hvor går grænsen for den AL-mægtige?

Tænk at I kun tænker så småt, når I bliver givet nøglerne til universet... Jeg forundres!!!

Vi bliver jo ikke givet nøglerne til universet.

Det er et tankeeksperiment - eller har jeg misforstået noget?

Jeg må da sige, der er dage hvor jeg ville ønske jeg kunne være Gud, men det er som regel for min egen skyld. Og i længden ville det ikke gå. Som jeg skrev: Alt det ansvar...

Jeg er ikke vís nok til at være eller blive almægtig og ville heller ikke lade som om, jeg er det. Jeg vil også hellere leve under en nådig almægtig en sådan en fladpande som mig selv.

Til toppen 
#72690 - 13/10/2006 14:25 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Jeg må da sige, der er dage hvor jeg ville ønske jeg kunne være Gud, men det er som regel for min egen skyld. Og i længden ville det ikke gå. Som jeg skrev: Alt det ansvar...

Jeg er ikke vís nok til at være eller blive almægtig og ville heller ikke lade som om, jeg er det. Jeg vil også hellere leve under en nådig almægtig en sådan en fladpande som mig selv.

Når jeg til tider ønsker mig at være gud, så er det ikke for min egen skyld. Så er det fordi at jeg synes at verden kunne være et bedre sted. Ansvar er jo kun et problem i den ustrækning at man ikke har magten til at forvalte den. Når man har al magt er det så ikke længere et problem. Det samme er tilfældet med visdom, du ville jo netop som almægtig ikke være en fladpande, du ville være ALMÆGTIG for dælen da! Hvis du ikke længere har lyst til at være en fladpande kan du jo bare sige at du er al-vis. Længere er den vel næppe?

Citat:
Jeg skrev: ALT KAN LADE SIG GØRE! Også ting som vi ikke kan forestille os.
Du skrev: LOL, hvordan skulle vi så kunne ... forestille os dem?

Min pointe var at når vi er almægtige så vil også ting som vi ikke idag kan forestille os være mulige. Du kan ikke forestille dig en rund firkant uanset hvor hårdt du anstrenger dit sind, men det kan man hvis man er almægtig. Du kan ikke forestille dig det nu, men hvis du var almægtig ville der ingen grænser være.

Forstår du hvad jeg mener?

Til toppen 
#72691 - 13/10/2006 14:27 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Citat:
Kr. Kunne du skitsere dit eget drømmescenarie: hvordan ville verden (hvis den altså stadig var her) komme til at se ud, hvis du, altså kun du, havde ubegrænset viden og magt?

CH var jo mit spørgsmål til jer, Kristina! Og jeg har skitseret mit drømmescenarie allerede. Jeg skrev: Personligt ville jeg gøre at alt var hensigtsmæssigt for alle.

Det er jeg helt klar over, også at det var et spørgsmål fra dig til os, men jeg udfordrede dig til at forsyne dit udsagn "hensigtsmæssigt for alle" med konkrete detaljer om i hvilken retning dine forestillinger gik. Det havde jeg faktisk forventet af dig, som jo ikke tror der er en kærlig Gud foroven, som styrer og råder så alt bliver mest helsigtsmæssigt - for nu at bruge dit ord.

Men det kan/vil du åbenbart ikke, siden du skriver:
Citat:
Jeg kan ikke uddybe det mere eller gøre det mere simpelt. Der er jo dybest set ikke så meget at diskutere, for uanset hvad jeg siger og gør, så er det jo sådan det bliver.

Citat:

Jeg har ikke bedt om, ikke ønsket mig, og ikke fået givet, nøglerne til universet.
Men OK, hvis Gud gav mig dem - og hvem skulle ellers kunne? - så ville jeg ikke ændre en tøddel på universet, som det ser ud her og nu, men omgående kaste dem tilbage!

Jeg tror nemlig, at alt er præcis som det her og nu skal være!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72692 - 13/10/2006 15:05 Re: Almægtig... [Re: ]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Hej CH

Jeg synes at Bruce A er et "rockergodt" eksempel. Pointen er jo netop, at vi ikke er gearede til almægtighed.

Det er denne debat også et meget godt eksempel på. Du kommer med nogle luftige tanker om "hensigtsmæssighed for alle", hvilket er cirka det samme som at sige ingenting. Alligevel beskylder du andre debattører for at tænke "for småt" (!)

Bruce A viser jo netop, at det ikke er så lige til at skabe en "perfekt" verden - og da slet ikke hvis man skal tage hensyn til, hvad folk selv synes er det bedste for dem.

Hvis dit projekt er, at prøve at vise at selve begrebet "almægtighed" er meningsløst/uforståeligt, så fair nok - men du viser ikke andet end at begrebet ikke giver mening for mennesker, hvilket nok ikke kommer som den store overraskelse for de fleste af os.

kh
stef

Til toppen 
#72693 - 13/10/2006 18:33 Re: Almægtig... [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej Stef

Citat:
Jeg synes at Bruce A er et "rockergodt" eksempel. Pointen er jo netop, at vi ikke er gearede til almægtighed.

Og at vi ikke er gearede til almægtighed er baseret på hvilken evidens?

Det jeg synes er åndsvagt ved sådan en film er at den ikke en gang forsøger at tage spørgsmålet om almægtighed alvorligt. Eller rettere, det har aldrig været meningen for filmen at tage spørgsmålet om almægtighed alvorligt (det er en amerikansk produceret komedie... ), men alligevel sidder der mennesker derude som mener at det er et godt eksempel på at vi ikke er gearet til almægtighed.

Citat:
Det er denne debat også et meget godt eksempel på. Du kommer med nogle luftige tanker om "hensigtsmæssighed for alle", hvilket er cirka det samme som at sige ingenting. Alligevel beskylder du andre debattører for at tænke "for småt"

Kan du forklare for mig hvad du mener med at "hensigtsmæssighed for alle" er det samme som "ingenting"?

Hvad angår at beskylde andre for at tænke for småt, så mener jeg da at beskyldningen, når du nu vælger at kalde det det, er spot on. Der er endnu ikke én af jer, der har besvaret spørgsmålet tilnærmelsesvis i den skala det blev stillet. Som jeg sagde tidligere så er det da påfaldende at ingen af jer som tror på gud og derved vel reelt set regner med at almægtighed er en mulighed, er kommet med et konstruktivt og kreativt bud på hvad almagten kunne bruges til.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det kan jeg kun få det til at I tilsyneladende tænker "mindre" end i hvert fald undertegnede. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg har altså ikke andet at rette mig efter end det i skriver.

Citat:
Hvis dit projekt er, at prøve at vise at selve begrebet "almægtighed" er meningsløst/uforståeligt, så fair nok - men du viser ikke andet end at begrebet ikke giver mening for mennesker, hvilket nok ikke kommer som den store overraskelse for de fleste af os.

Nej det var ikke mit projekt, men dén pointe er da også udmærket.

Mit projekt, når du nu vælger at kalde det det, er at vise hvordan kristne tænker omkring begrebet almægtighed.

Jeg tænkte da jeg skrev den første post, at hvis jeg blev givet al magt i universet, reelt set sådan at jeg var gud, så ville jeg kunne løse alle menneskers problemer i et snuptag, uden alt det fikumdik og alle de krumspring som f.eks. kristne lader til at mene at et almægtigt væsen bliver nødt til at trække sig selv og sin skabning igennem, for at opnå sine mål.

Almindeligvis, og det mener jeg at I har illustreret til UG med jeres svar, så værgrer mennesker, særligt dem med et forudindtaget og ofte af traditionen dikteret billede af almægtighed (og gud), sig fra at udtale sig specifikt om hvad de ville gøre hvis de var almægtige. Det er min vurdering at tanken simpelthen er for farlig for den mentale og følelsesmæssige konstruktion som troen på f.eks. bibelens gud er, til at I kan tage konsekvensen af almægtighed og bliver nødt til at benytte jer af f.eks Jón Poulsens "almagt som i herskermagt"-argumentet. Der er ingen grænser for de undskyldninger der kommer op for at skubbe ansvaret et andet sted hen end hos sig selv. Åh jeg er ikke værdig, åh jeg ville ikke kunne håndtere det, åh alt det ansvar, åh der må være nogen der er bedre end mig til det job, åh nej jeg ville ikke kunne gøre alt godt, for hvad nu med folks frie vilje osv. osv. osv.

Menneskets generelt dårlige selvværd og begrænsede fantasi skal tilsyneladende pine død stampes ned over tankeeksperimentet.

Selv når der bliver givet frie tøjler til at lade fantasien gå på opdagelsesrejse er det eneste der dukker op, at I enten vil løbe fra ansvaret eller at I vil have penge, uddannelse og bolig.

Min pointe er at alt det er fløjtende ligegyldigt hvis I er almægtige. Ethvert problem vil kunne løses med en tanke, også alt det her frelseshalløj. Hvis jeg kan ALT, så kan jeg også frelse alle de mennesker der er på jorden til et evigt liv, uden at gøre nogen til viljeløse robotter eller hvordan det nu ellers er at I plejer at beskrive problematikken med den ægte kærlighed til gud og den frie vilje.

Man kan sige at det er en anden udgave af theodicé problematikken. Gud siges at være algod, almægtig og alvidende. Hvis der sker noget som ikke er godt og gud ikke gør noget ved det, så må gud enten være ond eller ikke være almægtig. Hvis jeg nu blev givet al magt i universet, så ville det jo ikke være nogen sag at løse det problem som det tilsyneladende har taget Jehova mere end 6000 år at løse. Med hvilken begrundelse skulle jeg som almægtig ikke kunne gøre dét?

Til toppen 
#72694 - 13/10/2006 19:35 Re: almægtig og alvidende .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Det er jeg helt klar over, også at det var et spørgsmål fra dig til os, men jeg udfordrede dig til at forsyne dit udsagn "hensigtsmæssigt for alle" med konkrete detaljer om i hvilken retning dine forestillinger gik.

Hvordan forestiller du dig at jeg med min begrænsede menneskelige bevidsthed tilnærmelsesvis skulle kunne gøre rede for det? Hvor skulle jeg starte og hvor skulle jeg slutte?

Men jeg går ud fra at jeg ville vide hvad der skulle til i tilfælde af at jeg blev almægtig og så kunne vi tage den derfra.

Jeg mener at jeg med min "hensigtsmæssigt for alle"-løsning har dækket mig nogenlunde ind uden at gå i den slags detaljer som vi dødelige kunne få tusindvis af indlæg til at gå med at skændes over.

Citat:
Jeg har ikke bedt om, ikke ønsket mig, og ikke fået givet, nøglerne til universet.
Men OK, hvis Gud gav mig dem - og hvem skulle ellers kunne? - så ville jeg ikke ændre en tøddel på universet, som det ser ud her og nu, men omgående kaste dem tilbage!

Jeg tror nemlig, at alt er præcis som det her og nu skal være!

Hmmm...

Til toppen 
#72695 - 14/10/2006 05:03 Re: Almægtig... [Re: ]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Hvad tror i Lusifers ønske var ? stort spørgsmål lidt omtanke

Til toppen 
#72696 - 14/10/2006 06:49 Re: Almægtig... [Re: Maxtor]
Anonym
Anonym

Hej Maxtor

Citat:
Hvad tror i Lusifers ønske var ?

At få sunget den der fødselsdagssang for sig, hvor man selv kan få lov at vælge instrumenterne?

Til toppen 
#72697 - 14/10/2006 07:18 Re: Almægtig... [Re: ]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Hvem var det ikke stavet forkert.

Til toppen 
#72698 - 17/10/2006 13:36 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands

Nu kan jeg selvfølgelig ikke svare på alles vegne, men for mit eget vedkommende var det med hus og Mercedes altså ikke seriøst ment. Hvis jeg virkelig var almægtig, så ville jeg nok gøre noget andet end det, jeg skrev i mit foregående indlæg. Men jeg er altså ikke almægtig, og har heller ikke udsigt til at blive det p.t. Derfor kan jeg ikke se, hvad nytte jeg skulle have ud af at begive mig ud i store spekulationer om, hvad jeg ville gøre, hvis jeg var almægtig.
Jeg synes sådan set, det er lidt arrogant af dig at kalde os andre for fantasiløse, småt-tænkende, forudindtagede etc., bare fordi vi ikke synes, dit spørgsmål er så sindsoprivende interessant og relevant, som du åbenbart selv synes.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#72699 - 17/10/2006 15:45 Re: almægtig og alvidende .. [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj...

Faktum er at ikke en eneste af jer foreslog at gøre alting godt. Det er min forestilling at dette er fordi at I dybest set ikke tør se det i øjnene at gud kunne gøre det bedre end han tilsyneladende har gjort.

Ethvert menneske ville med almagt kunne gøre det meget bedre end det er nu. Ja man kunne faktisk gøre alting perfekt.

At du ikke selv kan forestille dig dette og at du ikke kan drage nogen nytte af spekulationerne er bare sørgeligt, set med min optik.

Hvis du finder mig arrogant, så kan du enten lade være med at læse mine indlæg eller hvis du finder mig for arrogant, så kan du sikkert få mig bannet.

God fornøjelse...

Til toppen 
#72700 - 17/10/2006 15:47 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Så er det jo rart at når vi mennesker ikke har fantasi deril, gør Han alt godt.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#72701 - 17/10/2006 16:11 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Faktum er at ikke en eneste af jer foreslog at gøre alting godt. Det er min forestilling at dette er fordi at I dybest set ikke tør se det i øjnene at gud kunne gøre det bedre end han tilsyneladende har gjort.

Jeg er sådan set flintrende ligeglad med, hvad du mener at vi tør eller ikke tør, og jeg synes sådan set også, du burde holde dig for god til på den måde at gå efter manden frem for bolden. Den der æv-bæv-du-tør-ikke-tankegang dur bare ikke.
Citat:
Hvis du finder mig arrogant, så kan du enten lade være med at læse mine indlæg eller hvis du finder mig for arrogant, så kan du sikkert få mig bannet.

Du kan godt spare den der offermentalitet. Og jeg har ikke sagt, at jeg finder dig arrogant, men derimod, at du opførte dig arrogant, og der er en meget stor forskel dér. Hvis jeg mente, at du var arrogant, så ville jeg holde det for mig selv.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#72702 - 18/10/2006 08:41 Re: almægtig og alvidende .. [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj

Citat:
Jeg er sådan set flintrende ligeglad med, hvad du mener at vi tør eller ikke tør, og jeg synes sådan set også, du burde holde dig for god til på den måde at gå efter manden frem for bolden. Den der æv-bæv-du-tør-ikke-tankegang dur bare ikke.

Der er ikke noget æv-bæv over det jeg har skrevet. Det er en konklusion draget på baggrund af jeres svar, måske er den ikke korrekt, men I gav mig ikke meget andet at arbejde med. Det virkede oplagt på mig at årsagen til at ingen af jer havde den ellers for mig at se gode idé at benytte almagten til noget konstruktivt (nu da gud tilsyneladende ikke gør det), var at I et eller andet sted nede i dybet af jeres sind simpelthen ikke turde drage konsekvensen af sådan en tankegang. det er lettere at skubbe muligheden væk, end det er at konfrontere konsekvensen.

Det er lettere at skubbe ansvaret fra sig, så at sige og det mener jeg at jeg ser en klar tendens til i jeres svar.

Men klart at det er en mangefacetteret problematik og det her er bare én af siderne i det at opretholde en religiøs forestilling om verden. Jeg påstår ikke at sidde inde med de vise sten (de visse sten derimod... ) på dette område og selvfølgelig kan jeg tage fejl.

Citat:
Du kan godt spare den der offermentalitet.

Offermentalitet? Hvor? Jeg sparer gerne hvis jeg finder den...

Citat:
Og jeg har ikke sagt, at jeg finder dig arrogant, men derimod, at du opførte dig arrogant, og der er en meget stor forskel dér. Hvis jeg mente, at du var arrogant, så ville jeg holde det for mig selv.

Vi hader ikke den homoseksuelle, vi hader bare homeseksualiteten...

Jeg hader ikke de kristne, jeg hader bare kristendommen...

Hvis du siger at det jeg siger lyder arrogant, så må jeg vel også være arrogant i en eller anden udstrækning for i det hele taget at kunne sige noget arrogant. Magen til udenomssnak skal man dælme lede længe efter

----

Da jeg ikke regner med at netop denne underafdeling af debatten udfolder sig særligt pænt herfra, så tror jeg for mit vedkommende at jeg afslutter min debat her med Nikolaj. (Jeg er også begyndt at få helt ondt i øjnene af at rulle med dem ) Hvis du Nikolaj gerne vil have det sidste ord, så træd endelig nærmere, men forvent ikke et svar.

Til toppen 
#72703 - 18/10/2006 08:55 Til orientering [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej CH.
Citat:
Jeg hader ikke de kristne, jeg hader bare kristendommen...

Med eller uden rullende smiley, er det der altså en bemærkning til den skarpe side!
Citat:
Da jeg ikke regner med at netop denne underafdeling af debatten udfolder sig særligt pænt herfra, så tror jeg for mit vedkommende at jeg afslutter min debat her med Nikolaj

Det var til gengæld en fornuftig konklusion, for jeg tror du har ret.

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#72704 - 18/10/2006 11:01 Re: Til orientering [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hej Schjelde

Citat:
Jeg skrev: Jeg hader ikke de kristne, jeg hader bare kristendommen...

Schjelde skrev: Med eller uden rullende smiley, er det der altså en bemærkning til den skarpe side!

Se det er jo en af de uskønne ting ved det skrevne medie. Jeg kan godt se at det kan misforstås, til dels var det også meningen at det skulle misforstås, for at accentuere min pointe... Lad mig forklare...

Jeg hader ikke kristendommen, bare så vi har det på det rene!

Min pointe var bare at hvis man kan opleve den bemærkning omkring at jeg hader kristendommen som til den skarpe side, så bliver det måske lettere at forstå hvorfor at jeg kan opleve det til den skarpe side, at det jeg skriver bliver kaldt arrogant og det åndsvage i at det bliver forklaret sådan at jeg personligt ikke anskues som værende arrogant; at det kun er det jeg skriver der er det () eller for den sags skyld (for at slå to fluer med et smæk) at homoseksuelle kan opleve det lidt til den skarpe side at få at vide at folk hader deres homoseksualitet (synd), men ikke hader de homoseksuelle selv.

Skillelinien er meget tynd, hvis den overhovedet er der. Jeg mener ikke at man sådan kan adskille tingene. Det var det jeg ville illustrere.

Igen bare for at have det helt på det rene:

Jeg hader hverken kristendommen eller de kristne!

Tak herfra

Til toppen 
#72705 - 18/10/2006 11:23 Re: Til orientering [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej CH,
Tak for forklaringen - det var også hvad jeg havde på fornemmelsen, men som du selv siger er det skrevne medie desværre en fattig og endimensionel størrelse.

Så... Point taken, men jeg ville sætte stor pris på, hvis du kunne finde andre metoder til at illustrere dem med fremover - jeg tror den med mulige misforståelser er lige lovlig risky.

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#72706 - 18/10/2006 11:27 Re: Til orientering [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hej Schjelde

Citat:
Så... Point taken, men jeg ville sætte stor pris på, hvis du kunne finde andre metoder til at illustrere dem med fremover - jeg tror den med mulige misforståelser er lige lovlig risky.

Du studerer jo ikke retorik for ingenting, er glad for at mine ord ikke er spildt på dig

Men ja der er andre og mindre risky'e metoder til at få sine pointer igennem med, men jeg skal ikke love at det altid vil være dem jeg vælger. Ofte lærer man mere af den pointe man skal kæmpe for at fange end den man får serveret på et sølvfad.

Til toppen 
#72707 - 18/10/2006 11:53 Re: almægtig og alvidende .. [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej CloudHands

Selvfølgelig vil jeg gerne have det sidste ord. Jeg vil prøve at gøre det så kort og præcist som muligt.
Citat:
Der er ikke noget æv-bæv over det jeg har skrevet. Det er en konklusion draget på baggrund af jeres svar, måske er den ikke korrekt, men I gav mig ikke meget andet at arbejde med. Det virkede oplagt på mig at årsagen til at ingen af jer havde den ellers for mig at se gode idé at benytte almagten til noget konstruktivt (nu da gud tilsyneladende ikke gør det), var at I et eller andet sted nede i dybet af jeres sind simpelthen ikke turde drage konsekvensen af sådan en tankegang. det er lettere at skubbe muligheden væk, end det er at konfrontere konsekvensen.
Det er lettere at skubbe ansvaret fra sig, så at sige og det mener jeg at jeg ser en klar tendens til i jeres svar.

Der er da ingen, der kan forhindre dig i at tænke sådan, men det er generelt ikke særlig velset at udtale sig om, hvorfor man tror, folk mener som de gør. Det er bedre at angribe folks meninger direkte, i stedet for at opsætte psykologiske hypoteser om, hvorfor folk har disse meninger.
Citat:
Offermentalitet? Hvor? Jeg sparer gerne hvis jeg finder den...

Du skrev (sarkastisk, at dømme efter smileys), at jeg jo bare kunne få dig bannet, hvis jeg syntes, du var for arrogant. Derved gjorde du for mig at se opmærksom på det forhold, at du som menig bruger er potentielt objekt for vi ordstyreres skalten og valten. Med andre ord udstillede du dig selv som truet af min eventuelle uvilje mod dig.
Citat:
Hvis du siger at det jeg siger lyder arrogant, så må jeg vel også være arrogant i en eller anden udstrækning for i det hele taget at kunne sige noget arrogant.

Det er jeg lodret uenig i. Du behøver ikke at være mere arrogant end mennesker i al almindelighed er for at opføre dig arrogant engang imellem. Man behøver jo heller ikke være gal for at køre galt. At du åbenbart ikke er i stand til at skelne mellem de to ting, kan jeg jo ikke gøre for.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#72708 - 18/10/2006 12:01 Re: Almægtig... [Re: ]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Citat:

uha den var svær... Det ved jeg ikke... Tror ikke jeg ville ændre/gøre noget, men bare være glad for at jeg vidste ALT om kristendommen, for DET gad jeg godt piiiv hader at være forvirret...

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#72709 - 18/10/2006 15:30 Re: Almægtig... [Re: ]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej CH

Citat:

Hvis jeg blev almægtig skulle min plan for menneskeheden være identisk med Guds.

Da Gud er den eneste jeg kender der er almægtig ... og tilmed alkærlig, så er Hans plan naturligvis den bedste for alle.

Mvh
Raven

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær