Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72657 - 12/10/2006 12:10 Hvem styrer verden?
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Jehovas Vidner mener, at satan styrer verden i øjeblikket, og at gud (med vilje) kun ser på.*1
Hvordan er det IM forholder sig til den idé? Hvor står satan i deres verdensbillede?

Mvh
Kristian

*1 Grunden til at gud tillader dette, er at han er nødt til at lade satan prøve og fejle i at lede menne-ske til en bedre verden. Hvis han bare nægtede, ville menneskene kunne forledes til at tro at satans måde er bedre end guds.

Til toppen 
#72658 - 12/10/2006 12:44 Re: Hvem styrer verden? [Re: Kristian O. K.]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Kristian

Jeg tror ikke IM som sådan har et officielt syn på styringen af verden - men der er da nogle hentydninger i den lutherske bekendelse - hvert fald i den augsburgske bekendelse (CA), se evt her: http://www.folkekirken.dk/om-folkekirken...bekendelse.html se under art 2 og 15-19!

Jeg ved ikke om det er noget svar!

Ser vi på selve bibelstoffet (Som CA bygger på) - så tegner der sig et billede af, at Satan er denne verdens fyrste og gud! Det betyder ikke, at han er GUD - men at han får en gudestatus i denne verdens menneskers hjerter, når de ikke tror på Gud! Det gør han bibelsk set, hvad enten man kalder sin Gud Hare Krishna, Ba'al, den kosmiske energi, mennesket osv.
Satan vandt dette såkaldte herredømme, da han fristede mennesket til at gøre oprør mod Gud! (1 Mos 3)
Men det betyder ikke, at alt hvad der sker her i verden, er Satans styrelse!
At mennesker lever - er Guds skyld!
At mennesker formerer sig - er Guds skyld!
At mennesker elsker- er Guds skyld!
osv.

Men at mennesker misbruger disse ting, er Satans skyld.

Jón

Til toppen 
#72659 - 12/10/2006 13:04 Just for fun ==> RE: Hvem styrer verden? [Re: Kristian O. K.]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Jeg kan ikke helt lade være....

Citat:
Hvem styrer verden?

Måske dette link giver svar nok?

NYT LINK: HVEM STYRER VERDEN!

/B

Ændret af Brian Nissen (12/10/2006 13:23)

Til toppen 
#72660 - 12/10/2006 13:05 Re: Just for fun ==> RE: Hvem styrer verden? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

dødt link

Til toppen 
#72661 - 12/10/2006 13:17 Re: Just for fun ==> RE: Hvem styrer verden? [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej CH,
det virker ganske fint, når jeg trykker på det...

EDIT: Men for en god ordens skyld har jeg "uppet" det et andte sted.

/B

Ændret af Brian Nissen (12/10/2006 13:25)

Til toppen 
#72662 - 12/10/2006 14:10 Re: Just for fun ==> RE: Hvem styrer verden? [Re: Nissen]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern

Til toppen 
#72663 - 25/10/2006 01:48 Re: Hvem styrer verden? [Re: Jón Poulsen]
Svensker-Hans
Bruger

Reg.: 24/10/2006
Sted: Boden
Hej alle

Jeg er overbevidst om, at Gud styrer verden. Jeg mener ikke der er bibelsk belæg for andet.

Jeg ser satan som en lænkehund. Han ser farlig ud, og fylder meget. Han ER farlig, og vi gør klogt i ikke at undervurdere ham. Til held for os er det dog Gud selv, universets skaber, der holder i satans lænke, og dermed bestemmer omfanget af hans råderum.

Man kan spørge; Hvorfor fjerner Gud så ikke al ondskab, hvis det virkelig er ham der regerer?

Jeg takker Gud for hans tålmodighed! Skulle Gud rense verden for ondskab, så ville han blive nødt til også at fjerne mig! Om vi mennesker vil det eller ej, så er det i menneskehjerterne at ondskaben fødes.

Vi må derfor bøje os for Guds søn, Jesus, så vi kan bestå overfor Gud på dommens dag. For det ER Ham der regerer!

Til toppen 
#72664 - 26/10/2006 13:32 Re: Hvem styrer verden? [Re: Kristian O. K.]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Det er jo et svært spørgsmål, men vi må fastholde at Gud opretholder og styrer alt, således var det satan der i Jobs bog kom til Gud og bad om lov til at teste Job. Samtidigt slås det fast at satans trone er rejst på jord, men det betyder jo ikke at han styrer, men at han fiser fornøjet omkring som en brølende løve og forsøger at opsluge hvem han kan.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#72665 - 26/10/2006 17:00 Re: Hvem styrer verden? [Re: Grev Lindgren]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Steffen - -
Citat:
Samtidigt slås det fast at satans trone er rejst på jord, men det betyder jo ikke at han styrer, men at han fiser fornøjet omkring som en brølende løve og forsøger at opsluge hvem han kan.

Fornøjet? Satan???
Nej, det kan jeg ikke tro!

Satan, løgnens fader, denne verdens fyrste, er ond og vil kun det onde.
Han véd, at han er overvundet ved Jesu sejr, og at hans tid er kort.
Hans ønske er som gidseltager at forhindre flest mulige af Guds skabninger i at gå ind under Jesu beskyttelse - at få med med sig i "ildsøen" som sine gidsler.

Se bl.a. Åb 12,12:
Så fryd jer da, himle, og I, som har bolig i dem!
Men ve over jorden og havet,
for Djævelen er kommet ned til jer
med stort raseri,
fordi han ved, at hans tid er kort.

Mon ikke vi kan blive enige om det?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72666 - 26/10/2006 17:04 Re: Hvem styrer verden? [Re: kristina]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Tror jeg nu heller ikke han er, han ved han har tabt, han ved han er overvundet, han ved at Jesu død og opstandelse blev hans endeligt, og det er jo så fantastisk som noget!!!

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#72667 - 30/10/2006 10:42 Re: Hvem styrer verden? [Re: Grev Lindgren]
Anonym
Anonym

Bibelen siger klart, at det er Satan, der styrer verden i øjeblikket, hvilket også forklarer, hvorfor tingene er, som de er:

(Lukas 4:6) og Djævelen sagde til ham [Jesus]: „Jeg vil give dig hele myndigheden over dem og også deres herlighed, for den er blevet overgivet til mig, og jeg giver den til hvem jeg vil.

(Johannes 12:31) Nu fældes der dom over denne verden; nu vil denne verdens hersker blive kastet ud.

(1Johannes 5:19) Vi ved at vi er af Gud, men hele verden ligger i den ondes magt.

(NV-oversættelsen)

Til toppen 
#72668 - 30/10/2006 13:00 Re: Hvem styrer verden? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Benjax.

Du siger, at det er klart, at djævelen styrer verden i øjeblikket, men et af de skriftsteder, du nævner, siger jo netop, at "nu skal denne verdens fyrste kastes ud". Satan er "denne verdens gud" for så vidt angår "verden" som gudsfjendsk, som den verden der vender ryggen til Gud, men han kan alligevel ikke gøre mere, end hvad Gud tillader ham - som vi også ser det i historien om Job.
Før Jesus steg til himmels, sagde han, at "mig er givet al magt i Himlen og på jorden". (Matt. 28,18.) Det tyder ikke på, at det er Satan og ikke Gud, der styrer verden. Tværtimod.
Mht. at Djævelen siger, at magten over verden er givet til ham, og han giver den til hvem han vil - skal vi også lige huske på, at Djævelen jo er løgnens fader, og derfor nok i denne sammenhæng skal tages med et gran salt.
At hele verden ligger i den ondes magt betyder ikke, at magten ikke er Guds i sidste ende. Det er et udtryk for, at vi lever i en falden verden. Fortsættelsen lyder da også: "Men vi ved, at Guds søn er kommet." (v.20.) Man kunne også pege på ord som: "Han, som er i jer, er større end han, som er i verden". (1.Joh. 4,4.) Eller: "Derfor blev Guds søn åbenbaret: for at tilintetgøre Djævelens gerninger." (1.Joh. 3.8).

Mvh. Anne.

Til toppen 
#72669 - 30/10/2006 20:09 Re: Hvem styrer verden? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Hej AnnePande

Hvis du lægger mærke til det, så går Jesus ikke i rette med Satan, da denne tilbyder ham alle verdens riger. Hvis Jesus vidste, at verden ikke tilhørte Satan, ville han have sagt: "Du kan da ikke give noget væk, du ikke ejer." Og hvis han ikke ejede verdens riger, ville det være nemt for Jesus at gennemskue, idet der jo ikke være nogen fristelse i hans tilbud.

At Jesus har fået overdraget 'al magt i himmelen og på jorden' betyder, at han har magt til at udføre Guds vilje med jorden. Men det betyder ikke at han styrer alt hvad der sker på jorden.

I 1Korinther 14:33 siges der, at Gud ikke er 'uordenens Gud men fredens'. Hvis Gud styrede jorden, ville den være præget af orden og fred - hvilket evident nok ikke er tilfældet.

Til toppen 
#72670 - 31/10/2006 02:00 Re: Hvem styrer verden? [Re: ]
Svensker-Hans
Bruger

Reg.: 24/10/2006
Sted: Boden
Hej Benjax

Jeg kan ikke lade være med at reagere på din påstand om, at satan regerer i verden.

Du citerer blandt andet:

(1Johannes 5:19) Vi ved at vi er af Gud, men hele verden ligger i den ondes magt.

Det er sandt at satan har magt i verden, MEN - det er kun fordi Gud tillader satan at have denne magt.

Satan ER allerede overvundet, og det vi ser nu er hans sidste paniske krampetrækninger.

Det må have været et nederlag for satan, da han oplever at Jesus takker nej til hans tilbud på bjerget. Du spørger, som et led i din argumentation: "hvordan kan satan tilbyde Jesus noget som han ( satan ) ikke ejer?? Vigtig pointe!!!

Min spørgsmål er: hvorfor skulle Jesus tage imod satans tilbud, når han allerede ejer den gave som satan ville tilbyde?

I en sang lyder omkvædet: Jesus HAR vundet, sejren ER vundet - død hvor er din lod? ( frit oversat: satan, hvor er din magt? )

Dette var blot mine overvejelser....

Venlig hilsen Hans

Til toppen 
#72671 - 31/10/2006 13:04 Re: Hvem styrer verden? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Benjax.

Jeg tror heller ikke, at alt hvad der sker her på jorden, nødvendigvis er Guds vilje. Men jeg tror ikke, der sker noget, som er udenfor hans hånd. Han tillader - endnu - at verden ligger under for den onde (hvilket skete pga. menneskets fald), men jeg tror ikke vi kan komme ud for noget, hvor vi kan sige, at på det tidspunkt var vi ikke i Guds hånd, men helt og fuldt i Satans.
For mig at se betyder al magt simpelthen al magt. Ikke bare al magt på et bestemt område. Men en del af denne magt er også, at Satan ikke kan gå længere, end Gud tillader ham. Og en del af denne magt er også, at Gud formår at bruge det onde i sin plan og vende det onde til det gode. Et under i sig selv, egentlig.
Du kan have en pointe med, at Jesus ikke går i rette med Djævelen om hans påstand. Det kan også være, at meningen er, at det er mennesket, der ved faldet overgav magten til Djævelen, så at sige. Men det betyder ikke, at Gud er uden magt.
Det ville da se temmelig sort ud, hvis vi var udenfor Guds magt og helt var i Satans magt. Ikke?
At Gud er ordenens og ikke uordenens Gud henviser til en ordentlig brug af nådegaverne i menigheden, ikke til hvem der styrer verden eller ikke.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (31/10/2006 13:06)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær