Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72636 - 11/10/2006 21:59 Johannes Døberen og Evangelisten Johannes?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café

et dumt (ja ved det godt...) spørgsmål.
Min mand spurgte her i aften, er det mon den samme person, der er Johannes Døberen og Johannes Evangelisten?
Altså ham der gik rundt og døbte folk, og så ham der skrev Johannes Evangeliet.

Jeg aner det ikke.

Har vist hørt svaret før, og måske burde det være indlysende, men det ér det bare ikke for mig...pinligt..jeg ved det.............!

På forhånd mange tak for svar.

mvh
Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72637 - 11/10/2006 22:01 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: tau]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Tau

Nej, de er to forskellige..

Johannes Døberen var en gut, der af de fleste jøder (også farisæerne) blev set som en "semi"-profet.. han var ikke lærd i almindelig forstand, men havde en del gode ting at sige..

Han var vidst (ud fra nt) en fætter til Jesus..

Den anden Johannes, var en af Jesus disciple.. Traditionen siger vidst, at han var den yngste og den almindelige holdning inden for kristendommen er, at det er ham der står bag Johannes-evangeliet og åbenbaringen..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72638 - 11/10/2006 22:14 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: tau]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Hej Tau

Johannes Døberen virkede ved ørkenområdet ved Jordanfloden år 28-29 iflg. Luk 3,1-2 (i kejser Tiberius' 15. regeringsår). Senere blev Johs. Døber fængslet og derefter henrettet af Herodes Antipas (Matt. 14,1-12)

Johannesevangeliet hævdes traditionelt at være skrevet af Johannes Zæbudæussøn. Evangelieskriften er forfattet i slutningen af det 1. årh.

Der er altså intet belæg for at hævde, at Johannesevangeliet er skrevet af Johannes Døberen.

Til toppen 
#72639 - 11/10/2006 22:27 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: museeye]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Tværtimod. Johannes bliver jo halshugget allerede i begyndelsen af evangelierne...

Til toppen 
#72640 - 11/10/2006 23:06 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Tværtimod. Johannes bliver jo halshugget allerede i begyndelsen af evangelierne...

Ups, nederen.

Det gør det nok svært for ham at diktere et evangelium, et par breve og en åbenbaring - selv hvis han havde haft sekretær.

Og når det er sagt, så forekommer det mig også at der er ret stor forskel på de to Johanneser, i deres måde at være på.

Til toppen 
#72641 - 11/10/2006 23:06 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Citat:
Den anden Johannes, var en af Jesus disciple.. Traditionen siger vidst, at han var den yngste og den almindelige holdning inden for kristendommen er, at det er ham der står bag Johannes-evangeliet og åbenbaringen..

En del forskere mener derimod at evangeliet og åbenbaringen er skrevet af to forskellige personer - og at ingen af dem var Jesu discipel.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#72642 - 12/10/2006 07:57 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Hej Ateist..

Citat:
En del forskere mener derimod at evangeliet og åbenbaringen er skrevet af to forskellige personer - og at ingen af dem var Jesu discipel.

Jup.. Jeg ville normalt også komme ind på det, men nu tænkte jeg, at jeg ville forholde mig til den kristne tradition.. Det ligger jo ret implicit i mine indlæg, hvad jeg mener om hele sagen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72643 - 12/10/2006 10:43 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Ateist]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Ateist

Citat:

hej, nu skal jeg ikke komme og påstå hvad forskningen siger og ikke siger. Men umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor Johannes ikke skulle have skrevet Johannes evangeliet - da for det første evangelieskriftet er så gammelt som det er (ældste fragment 125 e.kr) - og at det fik den plads i menighedens, som det gjorde - og endvidere, så vidt jeg husker, er det meget tidligt bevidnet (af Ignatius?).
Men om apocalypsen har jeg svært ved at argumnetere for forfatterskabet - med undtagelse ud fra traditionen.

Jón

Til toppen 
#72644 - 12/10/2006 12:55 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Jón Poulsen]
Jón Poulsen
Bruger

lige en rettelse (tror jeg )

Citat:
så vidt jeg husker, er det meget tidligt bevidnet (af Ignatius?).

Det er vist øsnketænkning fra min side, at sige, at Ignateus har bevidnet forfatterskabet af Johs evangeliet - måske Irenæus?

Til toppen 
#72645 - 12/10/2006 22:14 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Hej Kefas!

Citat:
Citat:

Jup.. Jeg ville normalt også komme ind på det, men nu tænkte jeg, at jeg ville forholde mig til den kristne tradition.. Det ligger jo ret implicit i mine indlæg, hvad jeg mener om hele sagen

Det var skam ingen kritik af dit indlæg - blot en servicemeddelelse til tau, der bør vide at den kristne tradition bestemt ikke er uproblematisk.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#72646 - 12/10/2006 22:31 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Jón Poulsen]
Ateist
Bruger

Hej Jón!

Citat:
Citat:

hej, nu skal jeg ikke komme og påstå hvad forskningen siger og ikke siger. Men umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor Johannes ikke skulle have skrevet Johannes evangeliet - da for det første evangelieskriftet er så gammelt som det er (ældste fragment 125 e.kr) ...

Nu er 125 evt. vel også min. 90 år efter begivenhederne, der hævdes at beskrives.

Citat:
og at det fik den plads i menighedens, som det gjorde

Dets plads i menigheden kan jeg ikke umiddelbart se betyder alverden.

Citat:
og endvidere, så vidt jeg husker, er det meget tidligt bevidnet (af Ignatius?).

Og hvad mener du med "bevidnet"?
At han rent faktisk selv har set apostlen Johannes gøre det?
Eller blot at han har nedskrevet "vidnesbyrd", der hævder at apostlen Johannes gjorde det?

Til toppen 
#72647 - 12/10/2006 22:35 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Jón Poulsen]
Ateist
Bruger

Citat:
Det er vist øsnketænkning fra min side, at sige, at Ignateus har bevidnet forfatterskabet af Johs evangeliet - måske Irenæus?

Hvis det er Irenæus så begynder det at blive mere problematisk at tale om at han har "bevidnet" det. Så vidt jeg ved blev Irenæus først født i 130 evt. - min. 5 år efter at evangeliet blev skrevet (og nok snarere 15 eller 25 år efter at det blev skrevet).

Til toppen 
#72648 - 13/10/2006 00:03 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: ]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Citat:
Og når det er sagt, så forekommer det mig også at der er ret stor forskel på de to Johanneser, i deres måde at være på.

Er det noget du vil uddybe med et par eksempler?
Det kunne være interessant at se, hvor du mener, at der er "stor forskel".

Til toppen 
#72649 - 13/10/2006 06:28 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Er det noget du vil uddybe med et par eksempler?
Det kunne være interessant at se, hvor du mener, at der er "stor forskel".

Døberen er denne her halvvilde profet, der lever i ørkenen og taler meget om at Jesus vil komme. En praktiker, der døber mennesker og som bliver en torn i øjet på magthaverne.

Evangelisten er en tænker, der vinder smukke metaforer op omkring det, han har oplevet. En der tænker i billeder. En "venstre hjernehalvdel"-type.

Til toppen 
#72650 - 13/10/2006 12:14 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Ateist]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
Nu er 125 evt. vel også min. 90 år efter begivenhederne, der hævdes at beskrives.

Jo, jo! Vi taler heller ikke om det ældste manuskript - men det ældste fundne fragment!

Citat:

Han hævder det!

Jón

Til toppen 
#72651 - 13/10/2006 12:16 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Ateist]
Jón Poulsen
Bruger

Fair nok!
Bevidnet er et stærkt ord. Han siger, hævder, at Johannes apostel er forfatteren (men har altså desværre stadigvæk ikke fundet ud af, om det helt passer, som jeg siger om Irenæus)

Jón

Til toppen 
#72652 - 13/10/2006 16:49 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: Jón Poulsen]
Ateist
Bruger

Citat:
Citat:

Han hævder det!

Så at bevidne er blot et andet ord for at påstå?

Til toppen 
#72653 - 14/10/2006 05:14 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: tau]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Jesus/ Yahsuah kalder ham Elias ham som Gud hentede han boede i ørkenen i kamel hår med et læder bælte.

Betyder Tau reb på norsk ?

Mvh Peter

Til toppen 
#72654 - 24/10/2006 13:23 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Nej, ikk den samme person

ganske enkelt :P

knuz Lars

Til toppen 
#72655 - 24/10/2006 14:10 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Ok. Tak. Så er du enig med de andre i tråden, herligt!!

Kh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72656 - 25/10/2006 12:27 Re: Johannes Døberen og Evangelisten Johannes? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hejsa Tau

Jeg tænkte at et kort svar lige så godt, som i stedet for at udredde historisk og teologisk, som nok allerede er gjort i de andre tråde

kh - Lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær