Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72550 - 11/10/2006 17:36 Kefas Ben-adam <versus> bibelen
StigFærch
Bruger

Reg.: 14/04/2002
Hej Alle

Vi har sådan et fænomen herinde der hedder Kefas Ben-adam.
I mange af de debatter jeg har interesseret mig for, er Kefas også dukket op.
Desværre er han for mit vedkommende ikke med til at opbygge min tro i mig. Tværtimod sår han tvivl om bibelens troværdighed. Jeg fornemmer netop at det at så tvivlen er Kefas' mål.

Men hvorfor sår han tvivl? Er det fordi at der er noget om det han skriver, eller er det fordi at der ikke er nogen der formår eller har overskud til at svare på hans "anklager" imod kristendommen?

Jeg skriver også for at høre om der er andre der bliver påvirket af fænomenet?

Med venlig hilsen
Stig Nørgaard Færch

ps. mon ikke også Kefas dukker op i denne tråd?

Til toppen 
#72551 - 11/10/2006 18:14 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Anonym
Anonym

Jeg mener at vide at Kefas ikke er kristen, så derfor er det måske lidt meget at forlange at han skal kunne virke opbyggelig på den kristne tro, især når han har de indvendinger mod den, som han har.

Til toppen 
#72552 - 11/10/2006 18:16 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Reuss
Bruger

Reg.: 17/08/2006
Hej StigFærch
Så vidt jeg er orienteret er Kefas Ben-Adam jøde. Ret mig hvis jeg ikke har ret!

Are you my Queen? I didn't vote for you!

Til toppen 
#72553 - 11/10/2006 18:35 Ordstyrerbemærkning. [Re: StigFærch]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Stig Færch.

Hvis du har noget at spørge Kefas Ben-Adam om, hvad der måtte være hans formål mv., er det bedst du spørger ham selv i en privat besked i stedet for at gøre ham til genstand for en debattråd som "fænomen" (en temmelig nedladende bemærkning, synes jeg) - og på en meget personorienteret måde. Det er ikke i orden.
Hvis du synes, der er noget, der ikke virker opbyggende at læse, står det dig frit for at lade være. Hvis du kommer i tvivl om nogle bestemte spørgsmål angående troen, kan du evt. starte en tråd om det emne du er i tvivl om - måske skrive til svarpanelet eller Ondt I Troen - fremfor at blive personlig og begynde at gætte på, hvad en bestemt brugers mål er.
Til din orientering er Kefas jøde og kan som sådan ikke forventes at skrive "opbyggeligt kristent" i den forstand, du efterlyser.
Der er plads til, at enhver - og med enhver holdning, tro og livssyn - kan skrive her på Café Thomas, forudsat at de følger Netiketten. At der er plads til forskellige holdninger er ikke det samme som at folk er ude på at så tvivl.
Så, altså: Skriv gerne, men undgå at blive personlig.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
#72554 - 11/10/2006 18:45 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Stig.

Debatten er et forum for både troende, ikke troende og søgende. Derfor vil indlæggene bære præg af de forskellige holdninger, der er disse grupper imellem - samt de forskellige holder grupperne internt har. Jeg kan hilse og sige, at f.eks. den troende gruppes holdning spænder meget vidt!

Nu er det jo ikke sådan, at nogen helt med rette kan hævde at kende den eneste endegyldige sandhed, det er jo netop TRO, vi snakker om her.

Men du har da ret så langt, at man KAN blive påvirket, især hvis påvirkningen er ensidig. Jeg mener, at hvis du ikke får tanket op andre steder end på debatten, så er påvirkningen temmelig ensidig.

Lad os lege med tanken om, at det f.eks. kun var IM kristne, der kom her (jeg har ikke noget imod IM). Så ville snakken måske ret hurtigt forstumme? IM'erne kommer jo netop samme sted, fordi der er dér, de har deres ståsted ... altså er de på forhånd enige langt hen ad vejen.

Så nej, debatten er og skal ved med at være fri så længe folk taler ordentlig til hinanden og respektere hinandens forskelligheder.

NB:
Jeg er ked af den tone, hvormed du omtaler Kefas Ben-Adam.

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#72555 - 11/10/2006 18:48 Re: Ordstyrerbemærkning. [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Anne..

Det er helt ok.. Stig har åbenbart noget på hjertet.. Og så kan jeg kun tage det som et kompliment, at han åbenbart har lagt så meget mærke til mig

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72556 - 11/10/2006 18:59 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

For at starte med slutningen:

Citat:

Ja, det kan jo kun undre, når jeg ligefrem er emnet for tråden

Citat:

Et fænomen ligefrem .. Jeg er smigret

Citat:

Mja, vi interesserer os åbenbart for de samme tråde..

Citat:
Desværre er han for mit vedkommende ikke med til at opbygge min tro i mig.

Det er jeg ked af.. Det er jeg faktisk.. Men jeg er ikke en "pleaser", jeg siger (skriver) hvad jeg mener og tænker, men prøver da at argumentere for det..

Citat:
Tværtimod sår han tvivl om bibelens troværdighed.

Den vil jeg gerne give dig.. Jeg stiller mig endog meget kritisk overfor den kristne bibel og oversættelserne af "gt".. Det mener jeg dog ikke er moralsk forkert af mig?? Jeg forventer at kristne gør det samme overfor de jødiske oversættelser (ikke grundteksten, men oversættelserne)..

Citat:
Jeg fornemmer netop at det at så tvivlen er Kefas' mål.

Jeg kan jo ikke forhindre dig i at "fornemme" noget, men du er da velkommen til at spørge mig ligeud, hvad mine motiver for at være på JesusNet er.. Så undgår vi samtidigt misforståelser..

Citat:
Men hvorfor sår han tvivl? Er det fordi at der er noget om det han skriver, eller er det fordi at der ikke er nogen der formår eller har overskud til at svare på hans "anklager" imod kristendommen?

Mja.. Hvad mener du selv er svaret??

Bortset fra det, så mener jeg nu at der er en del der både formår og viser overskud, til at give svar på tiltale.. Ikke at jeg er enig i deres konklusioner eller argumenter, men jeg mener at du kommer frem til en forkert konklusion, hvis du mener at folk bare lader mig sprede "tvivl" herinde.. Jeg vil faktisk mene, at du gør dine brødre og søstre herinde uret..

Citat:

KBA, nu også kendt som "FÆNOMENET"

Jeg er faktisk utroligt beæret.. Men jeg mener nu, at der er andre ikke-kristne herinde, der fortjener titlen mere end mig.. Eksempelvis CloudHands, Claus Due eller Ateist.. De slår mig med flere længder..

Mvh

Fænomenet

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72557 - 11/10/2006 20:03 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Fænomenet,

Heh... ville lige være den første til at skrive det. Egentlig er det mere et svar til Stigs første indlæg.

Det at blive gået på klingen og få udfordret sin tro er aldrig en negativ ting. Gud kan holde til det! Bibelen kan holde til det! Apologetikkens første grundsætning er, at alle kritiske indvendinger mod den kristne tro kan besvares (nogenlunde) fornuftigt. Det tror jeg på!

Jeg siger ikke, at jeg kan besvare dem, ejheller at de er blevet det (mange er... check især kirkefædrene mht. spørgsmål om jødedommen - især Athansius har været mig til god hjælp), men de kan. Måske bliver det en dag DIG eller mig, der besvarer et spørgsmål, som aldrig er blevet besvaret ordentligt før... det er da lidt spændende! Og en af grundene til, at jeg overvejer at blive teolog

Der er masser at lave, masser af indvendinger at svare på, og det er overraskende få der står tilbage når jeg nu kigger mig i bakspejlet. Claus Dues "Kosmiske Sadist" og Evangelistens Paulus-kritik er de eneste, jeg lige kan komme i tanker om (og den er endda ikke helt ubesvarede, tak Herman Ridderbos).

Desværre mener jeg, der er mange andre ting her i livet, der er vigtigere, så det er efterhånden sjældent jeg får mig taget sammen til at lave et egentligt indlæg...

Men fra min side skal der kun lyde en stor tak til Fænomenet for at han udfordrer min tro.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#72558 - 11/10/2006 21:18 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Epicurus
Bruger

Reg.: 08/06/2006
som jeg ser det, kommer kefas med et forsvar for jødedommen mens du udfra kristendommen forsøger at forsvare bibelen og så forsøger Islam igen at forsvare Quran i modsætning til både toraen og bibelen. Virkeligheden er nu sådan, at både GT, NT og Neo-GT-NT (Quran) er manipulationer af virkeligheden, det handler om mennesker som strides om at have de rigtige fortolkninger af "Gud". Dette var også tilfælde i jødedommen i forhold til Egyptisk, Assyrisk, Babylonisk og Persisk religion oprindeligt, at mennesker kappedes om at have den bedste version af Guderne. Den jødiske tanak er mange steder jo også en manipulation af virkeligheden f.eks. når de fortolker eksilet som en straf fra Gud når det i virkeligheden kun handlede om en leder der svigtede sine pligter overfor Babylon og derfor blev straffet for det, det var en strid mellem mennesker og havde intet med Guder at gøre.

Til toppen 
#72559 - 11/10/2006 21:33 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Epicurus]
steffenlaursen
Bruger

Hej Epicurus,
Citat:
Virkeligheden er nu sådan, at både GT, NT og Neo-GT-NT (Quran) er manipulationer af virkeligheden, det handler om mennesker som strides om at have de rigtige fortolkninger af "Gud".

Såh... er det ikke bare dit forsvar for ateismen? Dit forsvar for den "rigtige" gudsopfattelse? Hvordan er dit synspunk i udgangspunktet forskelligt fra mit eller Fænomenets?

Citat:
Den jødiske tanak er mange steder jo også en manipulation af virkeligheden f.eks. når de fortolker eksilet som en straf fra Gud når det i virkeligheden kun handlede om en leder der svigtede sine pligter overfor Babylon og derfor blev straffet for det, det var en strid mellem mennesker og havde intet med Guder at gøre.

Selv i din verden, er det ikke hvad det er, men hvad der skete. Det besvarer nok Hvordan, men ikke Hvorfor.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#72560 - 11/10/2006 22:16 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: steffenlaursen]
Epicurus
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Hej Steffenlaursen

Du skriver således:

Citat:
Såh... er det ikke bare dit forsvar for ateismen? Dit forsvar for den "rigtige" gudsopfattelse? Hvordan er dit synspunk i udgangspunktet forskelligt fra mit eller Fænomenets?

ALtså hvad mener du? Hvad er dit spørgsmål?

Til toppen 
#72561 - 11/10/2006 23:01 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen

Citat:
Apologetikkens første grundsætning er, at alle kritiske indvendinger mod den kristne tro kan besvares (nogenlunde) fornuftigt. Det tror jeg på!

Det tror du på? Hmmm... Kan du ikke nøjes med at vide, hvis det reelt forholder sig som du påstår?

Hvis apologetikkens første grundsætning er at alle kritiske indvendinger mod den kristne tro kan besvares fornuftigt, så må der vel foreligge nogle helt konkrete svar til alle spørgsmål der kunne rejses til kristendommen, ik'?

For mig at se annulerer du den første påstand omkring apologetikken, ved at benytte dig af ordene nogenlunde og det tror jeg på. Det ville ikke være nødvendigt at tro noget eller at kunne besvare noget nogenlunde fornuftigt, hvis alle kritiske indvendinger kunne besvares.

Forstår du min indvending?

Mvh

Til toppen 
#72562 - 11/10/2006 23:06 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Se!

CH er langt foran mig.. Jeg ville aldrig kunne have lavet den slags logiske udledninger..

Men jeg er stadig Fænomenet

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72563 - 11/10/2006 23:12 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas

Det tager jeg som et kompliment

Håber at du har det godt i din nye rolle som fænomenet eller som jeg synes det burde hedde (sådan lidt mere egyptisk superhelteagtigt ) Phae-No-Maeh-Nét!

Til toppen 
#72564 - 11/10/2006 23:15 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Steffen

Citat:
Apologetikkens første grundsætning er, at alle kritiske indvendinger mod den kristne tro kan besvares (nogenlunde) fornuftigt. Det tror jeg på!

Det tror du på? Hmmm... Kan du ikke nøjes med at vide, hvis det reelt forholder sig som du påstår?

Hvis apologetikkens første grundsætning er at alle kritiske indvendinger mod den kristne tro kan besvares fornuftigt, så må der vel foreligge nogle helt konkrete svar til alle spørgsmål der kunne rejses til kristendommen, ik'?

For mig at se annulerer du den første påstand omkring apologetikken, ved at benytte dig af ordene nogenlunde og det tror jeg på. Det ville ikke være nødvendigt at tro noget eller at kunne besvare noget nogenlunde fornuftigt, hvis alle kritiske indvendinger kunne besvares.

Forstår du min indvending?

Mvh

Nu skal jeg nok lade Steffen svare selv, men du lægger helt utroligt meget i Steffens ordvalg. Jeg tror at Steffen mente at apologetikkens præmis er at kristendommen kan og godt må angribes - men at den også kan forsvares.

Til toppen 
#72565 - 11/10/2006 23:27 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Nu skal jeg nok lade Steffen svare selv, men du lægger helt utroligt meget i Steffens ordvalg. Jeg tror at Steffen mente at apologetikkens præmis er at kristendommen kan og godt må angribes - men at den også kan forsvares.

Det er muligt...

Ikke desto mindre er det en interessant tendens blandt mennesker generelt, at de afbøder deres mere absolutte udsagn med ord som f.eks. nogenlunde og det tror jeg, hvilket for mig at se unødvendiggøre det absolutte udsagn i det hele taget. Så hvorfor bruge det? Hvorfor ikke bare sige det som det er, i dette tilfælde enten at Steffen ikke tror at apologetikken kan give fornuftige svar på tiltale eller at den kan.

Sådan som jeg læser Steffens indlæg, så håber han at apologetikken kan besvare alle indvendinger, men det er ikke noget han ved noget om. Han lever i troen på at svaret må findes et eller andet sted. Uden at læse alt for meget ind i Steffens indlæg, så kan jeg da huske fra min egen tid som kristen at jeg stillede mig tilfreds med at tro at der var et svar og levede lykkeligt med tanken om at de svar jeg ikke fik i dette liv ville jeg få i det næste. For mig at se er det bare ikke godt nok længere... Men det er jo fint nok, hvis det virker for jer.

Enten kan apologetikken besvare alle spørgsmål om kristendommen eller også kan den ikke. Hvis der er svar på alle spørgsmål, så er det jo bare med at få nogle til at skrive bogen: "Alle svar til alle spørgsmål om kristendommen", så vi kan få det overstået og komme videre med vores liv

Til toppen 
#72566 - 11/10/2006 23:28 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej CH,

Jeg havde skrevet et langt indlæg og ramte tilbage-knappen. Typisk.

Men det korte af det lange er, at da jeg ikke kender alle kritiske spørgsmål og de dertil hørende svar, må det nødvendigvis være en trossag. Måske skulle "nogenlunde" ikke have været med? Det er jeg for træt til at afgøre nu.

Ja, alle spørgsmål kan besvares, men hvad mener du når du siger "konkret"?

Mvh. Steffen

PS: Jeg er off-line den næste uges tid.

Til toppen 
#72567 - 11/10/2006 23:41 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:

Alt kan forsvares... Alt lige fra massemord, barnemord, voldtægt osv. Så selvfølgelig kan kristendommen også forsvares, spørgsmålet er bare hvordan kvaliteten er af forsvaret, hvem der ønsker forsvaret, hvorfor folk ønsker forsvaret og hvilken standard på forsvaret folk er villige til at acceptere, for at få deres egne våde drømme til at forblive virkelige

Til toppen 
#72568 - 11/10/2006 23:42 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Det kan næppe være i én bog... for svar avler mod-svar, og så kører maskineriet. Og der findes vist heller ikke en "al kritik af kristendommen"-bog. Hvis der gør må vi jo tage den fra en ende af

Men hvis du leder lidt hos kirkefædrene og dygtige teologer, så tror jeg du vil finde svar på mangt og meget.

Men det bliver vist en tyk bog. Alene Paulus' autoritet kan man vist læse flere tusind sider om uden at komme længere end til et "de lærde er uenige". Jeg har læst ca. 150, og det er sådan set nok til at overbevise mig. Om ikke andet, så i det mindste om at svaret findes.

Citat:
Sådan som jeg læser Steffens indlæg, så håber han at apologetikken kan besvare alle indvendinger, men det er ikke noget han ved noget om

Du har læst det rigtigt, mere eller mindre. Men det er nu ikke grebet ud af den blå luft, men henter sin begrundelse i, at jeg endnu ikke har undersøgt noget til "bunds", hvor der ikke kom et svar ud i sidste ende.

Eksempel: Fænomenets kritik af LXX for et halvt års tid siden. Jeg kunne ikke se nogen logisk vej udenom; det originale sprog måtte bedst angive den originale mening. Men det var alt for forsimplet viste det sig, da jeg spurgte en kristen religionshistoriker. Alligevel er jeg ikke i stand til at gengive alt hvad han sagde, simpelthen forid... nåh ja, han er religionshistoriker, og jeg er 3.g'er (mægtig men ikke almægtig... sig dog ikke det til sutterne)

Og så har man jo ikke for alvor deltaget i en diskussion med Steffen Laursen, før CS kommer på banen:
Citat:
Fem sanser; et uhelbredeligt abstrakt intellekt; en hukommelse, der udvælger på må og få; et sæt forudfattede meninger og antagelser så talrige, at jeg aldrig kan nå at undersøge mere end et mindretal af dem - bliver endog aldrig klar over dem alle. Hvor meget af den totale virkelighed kan få lov at slippe igennem en sådan anordning? (C. S. Lewis)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#72569 - 12/10/2006 00:03 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Det er muligt...

Ikke desto mindre er det en interessant tendens blandt mennesker generelt, at de afbøder deres mere absolutte udsagn med ord som f.eks. nogenlunde og det tror jeg, hvilket for mig at se unødvendiggøre det absolutte udsagn i det hele taget. Så hvorfor bruge det? Hvorfor ikke bare sige det som det er, i dette tilfælde enten at Steffen ikke tror at apologetikken kan give fornuftige svar på tiltale eller at den kan.

De fleste mennesker er på vej. Det er du ikke, men det har du været. Måske kan du relatere til det?

Jeg ved jeg er på vej. Jeg ved at mine holdninger til dette og hint og min viden om ting får flere nuancer med tiden.

Det interessante her er at DU kræver at Steffen skal udtrykke sig på den ene eller anden faste måde. Det skal du vel ikke bestemme? Hvorfor må Steffen ikke give udtryk for at tænke selv? Du afviser apologetikken, men forlanger at Steffen skal indordne sig under dens regler. Det forstår jeg ikke..

Citat:
Sådan som jeg læser Steffens indlæg, så håber han at apologetikken kan besvare alle indvendinger, men det er ikke noget han ved noget om. Han lever i troen på at svaret må findes et eller andet sted. Uden at læse alt for meget ind i Steffens indlæg, så kan jeg da huske fra min egen tid som kristen at jeg stillede mig tilfreds med at tro at der var et svar og levede lykkeligt med tanken om at de svar jeg ikke fik i dette liv ville jeg få i det næste. For mig at se er det bare ikke godt nok længere... Men det er jo fint nok, hvis det virker for jer.

Du er bare kommet SÅ meget videre..

Har det nogensinde slået dig om hvorvidt DIN måde at være kristen på kan være repræsentativ for vi andres måde? Det mener du tilsyneladende, den kan. Hvilken autoritet lægger du i din egen tidligere praksis som troende, og hvorfor skal vi købe nogle argumenter der baserer sig på hvordan du engang relaterede til en tro, du siger du har forkastet?

Du afviser alle kristne som være blinde og dumme her. Det er du naturligvis velkommen til at mene at vi er, men det er en lidt voldsom konklusion, især taget i betragtning af at du modellerer den på din egen oplevelse.

Citat:
Enten kan apologetikken besvare alle spørgsmål om kristendommen eller også kan den ikke. Hvis der er svar på alle spørgsmål, så er det jo bare med at få nogle til at skrive bogen: "Alle svar til alle spørgsmål om kristendommen", så vi kan få det overstået og komme videre med vores liv

Der vil vel altid opstå nye spørgsmål og indvendinger at arbejde med - apologetikken er vel en levende størrelse, ligesom kristendommen er det. Hvis din tro faldt på gulvet fordi du havde en færdig tjekliste, du ikke kunne finde svar på (og fordi den bog ikke var skrevet), ja, så er det jo ærgerligt. Men at gå derfra og til at sige at kristendommen ikke kan eller vil svare på de spørgsmål, du har/havde - det er altså en fejlslutning. Jeg tror sagtens at du ikke har kunne finde fyldestgørende svar. Men er det lig med de ikke er der?

"Steffen siger han tror at apologetikken kan svare på spørgsmålene, ergo kan apologetikken det nok ikke når den tilsyneladende kræver tro. Og det kender jeg i øvrigt fra mig selv."

Det forekommer mig at være det du siger!

Jeg tror bestemt du har en pointe i forhold til at kristne relativerer deres absolutte ytringer med ord som 'jeg tror' eller 'nogenlunde'. Men fra dit intime kendskab til vi kristne må du da også være klar over at mange af os er interesserede i at holde en samtale om religion i gang som en dialog, og vi er ganske bevidste om at absolutter ikke altid spiller så festligt med dér. Det betyder at vi trækker de der nølende ord ind.

Til toppen 
#72570 - 12/10/2006 00:08 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen

Jeg finder kristnes fascination af C. S. Lewis, fred være med ham, noget tendentiøs. Hans naive tilgang til tilværelsen og hans fanskares applauderen af denne finder jeg bekymrende. Der er tidspunkter hvor man ikke bare kan eller bør affeje en længere filosofisk og videnskabelig udredning med nogle velvalgte retoriske fraser, som falder i god jord hos dem som ikke kan eller vil tage sig tid til at stille de rigtig svære spørgsmål. Denne falden på halen over det simple og ukomplicerede, ja til tider tåbelige, bliver også fremelsket gennem adskillige passager i bibelen. Vi bliver bl.a. fortalt at korset er en dårskab for dem som fortabes, noget som f.eks. H. C. Andersen advarer ganske godt imod i sin beretning om en royal herre vis kluns ikke ligefrem er i overflod.

Det er klart at vi må betragte vores tolkning af verden med en vis ydmyghed, men i den grad at underkende vores mentale fakulteter som Lewis gør det i citatet er set med min optik, mildest talt uhensigtsmæssig. Så i stedet for at gøre et reelt forsøg på at finde ud af hvordan verden fungerer, så kan vi spilde tiden på at pille vores egne navler i tvivlsomhed over, hvorvidt vi nu kan være sikre på at bladene på træerne nu også ér grønne.

Nok om min antipati imod C. S. Lewis populærfremstilling af kristendommen...

Hvad angår din oplevelse af at finde svar på alle dine spørgsmål, så er det jo interessant at bore i hvorfor at du finder svar når jeg f.eks. ikke gør det?

Når folk finder svar på alt eller næsten alt (selvfølgelig ikke bare alt i absolut forstand, men også som i "alle eller næsten alle spørgsmål jeg endnu har stillet") så begynder mine alarmklokker at ringe, for så er tilfældet mere end almindeligvis at folk narrer sig selv. Det hedder confirmation bias på engelsk og du kan læse om det på wikipedia eller skepdic.com.

Hvis man vil have noget til at passe, f.eks. når man har en religiøs dagsorden at tækkes, så skal man nok finde alle de godbidder som bekræfter en i ens overbevisning

Til toppen 
#72571 - 12/10/2006 00:13 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Når folk finder svar på alt eller næsten alt (selvfølgelig ikke bare alt i absolut forstand, men også som i "alle eller næsten alle spørgsmål jeg endnu har stillet") så begynder mine alarmklokker at ringe, for så er tilfældet mere end almindeligvis at folk narrer sig selv. Det hedder confirmation bias på engelsk og du kan læse om det på wikipedia eller skepdic.com.

Hvis man vil have noget til at passe, f.eks. når man har en religiøs dagsorden at tækkes, så skal man nok finde alle de godbidder som bekræfter en i ens overbevisning

Noget, som ateister jo er velsignet fri for - eller?

For mig at se er det jo nøjagtigt det samme du gør når du falder over Steffens sprogbrug. Du konstaterer udfra din 'bias' at han jo selvfølgelig må sige sådan for at komme derhen osv.

Du gør mao nøjagtig det samme. På den led er ateisme bestemt at betragte som et religiøst verdensbillede.

Ændret af Moe (12/10/2006 00:15)

Til toppen 
#72572 - 12/10/2006 00:20 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Citat:
Jeg finder kristnes fascination af C. S. Lewis, fred være med ham, noget tendentiøs. Hans naive tilgang til tilværelsen og hans fanskares applauderen af denne finder jeg bekymrende. Der er tidspunkter hvor man ikke bare kan eller bør affeje en længere filosofisk og videnskabelig udredning med nogle velvalgte retoriske fraser, som falder i god jord hos dem som ikke kan eller vil tage sig tid til at stille de rigtig svære spørgsmål. Denne falden på halen over det simple og ukomplicerede, ja til tider tåbelige, bliver også fremelsket gennem adskillige passager i bibelen. Vi bliver bl.a. fortalt at korset er en dårskab for dem som fortabes, noget som f.eks. H. C. Andersen advarer ganske godt imod i sin beretning om en royal herre vis kluns ikke ligefrem er i overflod.

Det er klart at vi må betragte vores tolkning af verden med en vis ydmyghed, men i den grad at underkende vores mentale fakulteter som Lewis gør det i citatet er set med min optik, mildest talt uhensigtsmæssig. Så i stedet for at gøre et reelt forsøg på at finde ud af hvordan verden fungerer, så kan vi spilde tiden på at pille vores egne navler i tvivlsomhed over, hvorvidt vi nu kan være sikre på at bladene på træerne nu også ér grønne.

Det skal nok lige tilføjes, at citatet ikke indgår i en længere teoretisk udredning om kristendommen, men i et dybt personligt værk, nærmest en halv bøn, efter Lewis' hustrus død.

Citat:
Hvad angår din oplevelse af at finde svar på alle dine spørgsmål, så er det jo interessant at bore i hvorfor at du finder svar når jeg f.eks. ikke gør det?

Jeg finder ikke svar, der bekræfter mig i alt hvad jeg tror (fx gik det den modsatte vej mht. evolution; jeg er nu frafalden kreationist ), men jeg oplever, at jeg finder svar. Ikke enentydige svar, bare svar. Jeg tror ikke, man ved fornuften alene kan komme ind i Guds rige; apologetikken er noget sekundært (som man kan beskæftige sig med for sjov, hvis man vil).

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (12/10/2006 00:22)

Til toppen 
#72573 - 12/10/2006 00:23 Kosmisk Sadist [Re: steffenlaursen]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Steffen,

Citat:
Der er masser at lave, masser af indvendinger at svare på, og det er overraskende få der står tilbage når jeg nu kigger mig i bakspejlet. Claus Dues "Kosmiske Sadist" og Evangelistens Paulus-kritik er de eneste, jeg lige kan komme i tanker om (og den er endda ikke helt ubesvarede, tak Herman Ridderbos).

Sikke en ære! At være den eneste leverandør af argumenter, der umiddelbart ikke er mulige at svare apologetisk på, som du husker når du ser tilbage. Det er lige før jeg får røde kinder. Jeg takker - også for at du ser det som opbyggeligt og ikke belastende.

Men Han er ikke "min Kosmiske Sadist". Han er jeres.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#72574 - 12/10/2006 00:31 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Ja da

Nej selvfølgelig er vi allesammen tynget af vores confirmation bias, det er klart. Der er bare forskellige standarder for hvad man vil acceptere som sandt og på hvilket grundlag. Hvis man som udgangspunkt sætter sin lid til at 2000 år gamle forfattere havde reelle åbenbaringer fra en gud som ingen kan bevise eksisterer og dertil også mener at en historisk tvivlsom eksistens som bibelens Jesus lever idag og bor hos sin far (som er hamselv?) i himmelen og at man kan snakke med ham og bede til ham i håbet om eller troen på at det ændrer noget som helst, så mener jeg at man har overskredet grænsen for fornuft og ræson for læææænge siden.

Så vil man, er min erfaring både fra debatter, men også fra mit eget liv som kristen, visseligt frasortere næsten alt, hvis ikke alt, der viser sig at være kontradiktorisk til dette standpunkt.

For mit eget vedkommende er jeg ikke mere fastlåst i min ateisme end at jeg dels gerne så at verden var mere mystisk, fantastisk og magisk end jeg oplever at den er og dels da hjertensgerne ville leve evigt i en eller anden lækker himmel sammen med alle dem jeg holder af. Det ville da være skønt hvis det var sandt, ingen tvivl om det! Der er bare ikke rigtig noget der tyder på at det forholder sig således. Eller skulle jeg rette det til; at med mindre at jeg også skal accepterer enhver persons fantastiske udsagn om alt lige fra krystaller, reikihealing og clairvoyance til påstande om pyramideenergi, homeopati og ånder i naturen, så ryger kristendommen samme vej, altså i skraldespanden indtil at der forlægges mig bedre beviser.

Så jeg ER som alle andre selvfølgelig confirmation biased, ingen tvivl om det, men jeg lægger i det mindste ikke ud med at forgøgle mig selv til at tro på "a pie in the sky". Det mener jeg er en kvalitativ fordel, fremfor det kristne udgangspunkt, i forhold til at afkende hvorvidt et givent skrift, hændelse eller udtalelse hidrøre fra gud eller mennesker. Den kristne vil som udgangspunkt gerne have at bibelen bekræfter dem i deres tro og vil derfor almindeligvis finde støtte herfor i den, hvorimod jeg som udenforstående (og endda tidlige indenforstående) mener at besidde forudsætninger for at se skrifterne med nogle mere nuancerede og kritiske briller.

Øv det er sent... Det blev vist lidt rodet, men håber at det er læsværdigt alligevel

Til toppen 
#72575 - 12/10/2006 00:40 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Moe,

Citat:
Du gør mao nøjagtig det samme. På den led er ateisme bestemt at betragte som et religiøst verdensbillede.

Det er vist på tide at få pakket det argument sammen igen. Den definerende kvalitet ved en teist (religiøs person) er netop, at denne tror på gud(er). Den definerende kvalitet ved en ateist er, at denne ikke tror på gud(er). At kalde en ateist for teist er det samme som at kalde nat for dag. Det burde man helt rationelt have en modvilje mod at gøre, men med hensyn til polemik er sagen afgjort en anden. Her tjener denne type sammenligning et helt bestemt formål, nemlig at gøre modstanderen til mål for hans egen argumentation. Beskidt taktik, hvis du spørger mig.

Som regel bruger folk dette argument som forsvarsmekanisme, når de møder en kritik (af hvadsomhelst, ikke nødvendigvis deres tro) som de finder urimelig, men dog ikke kan forsvare sig imod. Hvad er din egen begrundelse?

(Det kunne måske hjælpe lidt hvis du slog begrebet "confirmation bias" op - som jeg går ud fra er det CloudHands skriver om mht. til at finde de forklaringer man forventer at finde)

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#72576 - 12/10/2006 00:45 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Citat:
Øv det er sent... Det blev vist lidt rodet, men håber at det er læsværdigt alligevel

Haha... jeg syntes også at kunne mærke, at mine egne ytringer blev mere og mere usammenhængende.

Men jeg havde nu engang den her dansk stil, som skulle laves til i morgen. Og så kunne jeg lige så godt sidde på debatten samtidig. :s

Håber mine indlæg trods alt var bedre end min stil.

Til toppen 
#72577 - 12/10/2006 01:01 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: steffenlaursen]
Claus Due
Bruger

Hej Steffen,

Citat:
Håber mine indlæg trods alt var bedre end min stil.

Dét håber jeg så seriøst ikke de var. Hvis du forstår... det ville være fejlallokering af resourcerne.

Til toppen 
#72578 - 12/10/2006 07:40 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe,

Citat:

Det er vist på tide at få pakket det argument sammen igen. Den definerende kvalitet ved en teist (religiøs person) er netop, at denne tror på gud(er). Den definerende kvalitet ved en ateist er, at denne ikke tror på gud(er). At kalde en ateist for teist er det samme som at kalde nat for dag. Det burde man helt rationelt have en modvilje mod at gøre, men med hensyn til polemik er sagen afgjort en anden. Her tjener denne type sammenligning et helt bestemt formål, nemlig at gøre modstanderen til mål for hans egen argumentation. Beskidt taktik, hvis du spørger mig.

Jeg kaldte ikke en ateist for en teist, det mener jeg ikke vil give mening. Jeg sagde blot at ateisme ift confirmation bias kan betragtes SOM et religiøst verdensbillede. Måske min sprogbrug var uklar her; klokken var mange, mand.... Jeg mener ikke ateisme er et religiøst verdensbillede men at det har fællestræk med disse.

CloudHands gav mig ret i det fællestræk.

Jeg hævder ikke at ateisme er en religion, men ateisme beskæfter sig i sagens natur med det religiøse. Det er vel ikke polemisk at hævde?

Der findes dogmer indenfor ateistisk tænkning, ligesom der gør indenfor religiøs. Og totalitær ateisme og det der ligner har mange kultiske fællestræk, viser historien. Det finder jeg interessant. Men at konkludere derfra at ateisme er en religion er fjollet. At sige der er fællestræk er noget andet.

Citat:
Som regel bruger folk dette argument som forsvarsmekanisme, når de møder en kritik (af hvadsomhelst, ikke nødvendigvis deres tro) som de finder urimelig, men dog ikke kan forsvare sig imod. Hvad er din egen begrundelse?

At andre ikke kan se skoven for bare træer? Jeg sagde bare at der er confirmation bias begge steder. Det er du måske uenig i?

Til toppen 
#72579 - 12/10/2006 07:48 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Ja da

Nej selvfølgelig er vi allesammen tynget af vores confirmation bias, det er klart. Der er bare forskellige standarder for hvad man vil acceptere som sandt og på hvilket grundlag. Hvis man som udgangspunkt sætter sin lid til at 2000 år gamle forfattere havde reelle åbenbaringer fra en gud som ingen kan bevise eksisterer og dertil også mener at en historisk tvivlsom eksistens som bibelens Jesus lever idag og bor hos sin far (som er hamselv?) i himmelen og at man kan snakke med ham og bede til ham i håbet om eller troen på at det ændrer noget som helst, så mener jeg at man har overskredet grænsen for fornuft og ræson for læææænge siden.

Det er da forhåndsindtagelse if I ever saw one.

Dit udgangspunkt er bare SÅ ophøjet, hva?

Der er vel heller ingen der hævder at troen på Gud absolut SKAL være i overensstemmelse med fornuften til alle tider. Jeg fatter ikke hvorfor argumentet "jeg forstår ikke at Gud findes" skal bruges som argument for at han ikke gør det.

Citat:
Så vil man, er min erfaring både fra debatter, men også fra mit eget liv som kristen, visseligt frasortere næsten alt, hvis ikke alt, der viser sig at være kontradiktorisk til dette standpunkt.

Igen: Tal for dig selv. Du kan ikke repræsentere mig i det her synspunkt, og det er ikke godt hvis du tror du kan qua din erfaring af hvad det vil sige at være kristen.

Citat:
For mit eget vedkommende er jeg ikke mere fastlåst i min ateisme end at jeg dels gerne så at verden var mere mystisk, fantastisk og magisk end jeg oplever at den er og dels da hjertensgerne ville leve evigt i en eller anden lækker himmel sammen med alle dem jeg holder af. Det ville da være skønt hvis det var sandt, ingen tvivl om det! Der er bare ikke rigtig noget der tyder på at det forholder sig således. Eller skulle jeg rette det til; at med mindre at jeg også skal accepterer enhver persons fantastiske udsagn om alt lige fra krystaller, reikihealing og clairvoyance til påstande om pyramideenergi, homeopati og ånder i naturen, så ryger kristendommen samme vej, altså i skraldespanden indtil at der forlægges mig bedre beviser.

Undskyld, men du konkluderer fra A til Z. Skulle man acceptere et bibelsk verdensbillede, hvorfor i alverden skal man så absolut også acceptere homoøpati?

Du sætter selv dine grænser for hvad du vil konkludere. DU bestemmer at hvis kristendommen er sand, ja, så er clairvoyance også. Det er ikke kristendommen der opstiller det paradigme, det er dig selv.

Citat:
Så jeg ER som alle andre selvfølgelig confirmation biased, ingen tvivl om det, men jeg lægger i det mindste ikke ud med at forgøgle mig selv til at tro på "a pie in the sky".

I beg to differ.

Og selv med dit nuværende synspunkt, var det så ikke lige præcis det du gjorde da du var kristen?

Citat:
Det mener jeg er en kvalitativ fordel, fremfor det kristne udgangspunkt, i forhold til at afkende hvorvidt et givent skrift, hændelse eller udtalelse hidrøre fra gud eller mennesker. Den kristne vil som udgangspunkt gerne have at bibelen bekræfter dem i deres tro og vil derfor almindeligvis finde støtte herfor i den, hvorimod jeg som udenforstående (og endda tidlige indenforstående) mener at besidde forudsætninger for at se skrifterne med nogle mere nuancerede og kritiske briller.

Igen: Din position er extrem ophøjet!

Det interessante er hvorfor du mener at kvalitative forskelle har noget som helst at skulle have sagt.

Og igen kaster du en masse forhåndsindtagelse ind over os som kristne. Hvis du vidste hvor anfægtende den bog kan være..! Men den nuance er der jo ikke plads til, for den bryder med billedet af de kristne som værende lig den, du engang var.

Til toppen 
#72580 - 12/10/2006 08:30 Re: Kosmisk Sadist [Re: Claus Due]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Claus, du skriver:

"Men Han er ikke "min Kosmiske Sadist". Han er jeres." Tak som byder! Nu går der jo en del smålige tyranner i omløb - hvad vi kalder dem kan forsåvidt være ligemeget. Jeg har også hørt Gud betegnet som den store tyran. Forskellen er blot den at han tager sig anderledes ud ved nærmere bekendtskab.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#72581 - 12/10/2006 09:03 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
StigFærch
Bruger

Ja, jeg er måske lidt af en provokator.
Men jeg fornemmer alt det jeg kan at Kefas Ben-adam nok godt kan klare min provokation. Hvis ikke vil jeg gerne give min uforbeholdne undskyldning til Kefas.

Jeg kan se at tråden har udviklet sig en del - og hurtigere end jeg havde regnet med.

Jeg skal på arbejde nu, men jeg vil vende tilbage i eftermiddag(red. sandsynligvis aften) og svare på alt det jeg nu kan overkomme ;-)

Med venlig hilsen
Stig

Ændret af StigFærch (12/10/2006 09:10)

Til toppen 
#72582 - 12/10/2006 10:20 spm. og svar - kristendom og ateisme - [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CloudHands - jeg sidder med et nysgerrigt spørgsmål til dig, som nu i 964 gennemtænkte indlæg her på Café Thomas har afvist kristendommen og med alt hvad du har i dig har fremlagt alle dine gode argumenter for at være ateist.

Hvis jeg har forstået dig ret, er det manglende svar på spørgsmål - dvs utilstrækkelig, irrationel, ulogisk apologetik - som er din hovedanke mod kristendommen.

So far so good.
Men der en ting, jeg ikke véd, og som jeg også gerne ville vide, hvis du ikke har noget imod at fortælle det.

Du har en gang bekendt dig som overbevist kristen, det har du ikke lagt skjul på, og jeg synes, det kunne være interessant, hvis du ville rulle dit eget livs film tilbage og fortælle os, hvad det egentlig var, du den gang fandt så tiltrækkende og uimodståeligt og overbevisende ved den kristne tro - som du altså så efter en tid vejede og fandt for let og forkert og kasserede som et falsum.

Mao. hvordan i alverden gik det til, at en velbegavet ung mand som dig kunne gå hen og blive troende ... for dengang sad du vel heller ikke med alle de klare svar på alle spørgsmål, og mente vel heller ikke at du nogensinde ville blive præsenteret for beviser på, at det var sandt, hvad du troede?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72583 - 12/10/2006 10:29 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Citat:
Det er da forhåndsindtagelse if I ever saw one.

Jeg karikerede den kristne overbevisning. Hvis du er kristen går jeg ud fra at du tror på Jesu opstandelse, hans genkomst og et evigt liv efter dette, er det korrekt?

Hvis ja, så passer du ganske fint ind under min karikerede hat.

Citat:
Dit udgangspunkt er bare SÅ ophøjet, hva?

Næh egentligt ikke. Jeg er bare lidt praktisk anlagt. Hvis det ikke kan sanses eller erkendes, så er der en god chance for at det ikke nytter at forholde sig til det. Det oplever jeg ikke at der er noget ophøjet over.

Citat:
Der er vel heller ingen der hævder at troen på Gud absolut SKAL være i overensstemmelse med fornuften til alle tider.

Nej det er der vel ikke. Definitionen på religiøs tro er vel også at man tror på trods af fornuften. Personligt synes jeg bare at det er uhensigtsmæssigt og det giver jeg så udtryk for.

Citat:
Jeg fatter ikke hvorfor argumentet "jeg forstår ikke at Gud findes" skal bruges som argument for at han ikke gør det.

Jeg forsøger i så vid udstrækning som muligt at undgå at lade min uvidenhed diktere hvad der kan eller ikke kan være sandt og lader mulighederne stå åbne. (I modsætning til de fleste kristne er mit indtryk, I forkaster jo f.eks. uden synderlige beviser alle andre religioners "sandheder" til fordel for jeres egen) Men den indstilling kræver så også at der foran mig skal lægges konkrete beviser, som kan hæve en påstand over påstandsniveauet.

Det er ikke mit indtryk at jeg har benyttet mig af jeg forstår ikke at gud findes-argumentet. Jeg tror du læser noget ind som ikke står der.

Iøvrigt argumenterer jeg i det hele taget aldrig for at gud ikke eksisterer. Ifølge den almindelige definition af begrebet gud, så lader gud sig ikke bevise eller modbevise. Derimod mener jeg sagtens at man kan påpege logisk inkonsekvens ved påstande som fremsættes omkring gud og tro. Hvis troende fortsætter med at tro efter at deres inkonsekvens er blevet påpeget, så er det deres eget bord. Personligt mener jeg bare, som tidliger anført at det er en uhensigtsmæssig måde at forholde sig til livet på.

Citat:
Du kan ikke repræsentere mig i det her synspunkt...

Det er muligt...

Hvis du tror på Jesu genopstandelse, Jesu genkomst og et evigt liv efter døden uden at have oplevet Jesu genopstandelse, hans genkomst eller livet efter døden, så mener jeg nu stadig at du passer ganske godt ind i min skitsering.

Men hvis det forholder sig anderledes; altså at du har oplevet noget af det og kan bevise det, så skal jeg da gerne ændre min holdning. Jeg er jo ikke lavet af sten

Citat:
Undskyld, men du konkluderer fra A til Z. Skulle man acceptere et bibelsk verdensbillede, hvorfor i alverden skal man så absolut også acceptere homoøpati?

Det siger jeg heller ikke at man skal. Min pointe er at den mængde evidens der foreligger for alle den slags påstande om åndelige ting og sager, deriblandt den kosmologi som kristendommen forestiller sig at hvile på, er nogenlunde ens... Der er nemlig ikke rigtig nogen og den der ér strækker sig sjældent længere end til hearsay, hvilket i min bog er stort set ubrugeligt.

Men mennesker kan godt lide den gode historie og håbet om en bedre dag imorgen og så sælger den slags jo ganske godt også selvom det bare er tomhed og jagen efter vind

Jeg forstår at mange kristne ikke ville tro på homeopati bare fordi at de også tror på bibelen, men for mig at se er begge dele en kritikløs accept af nogle ubeviselige påstande. Om man tror på en lyserød eller en blå usynlig enhjørning kommer for mig at se ud på et.

Citat:
Du sætter selv dine grænser for hvad du vil konkludere. DU bestemmer at hvis kristendommen er sand, ja, så er clairvoyance også. Det er ikke kristendommen der opstiller det paradigme, det er dig selv.

Og?

Citat:
I beg to differ.

Og selv med dit nuværende synspunkt, var det så ikke lige præcis det du gjorde da du var kristen?

Jo det var lige præcis det jeg gjorde da jeg var kristen og derfor mener jeg at jeg nu, hvor jeg er blevet klogere, har forudsætningen for at påpege eventuelle fejl og mangler. Lidt ligesom med når man får afsløret en tryllekunst, så har den lige pludselig ikke det samme appeal.

Det er muligt at jeg også idag forgøgler mig selv. Det er jeg ikke lukket for, men jeg bliver jo som alle andre nødt til at tage udgangspunkt i der hvor jeg er nu.

Citat:
Det interessante er hvorfor du mener at kvalitative forskelle har noget som helst at skulle have sagt.

Jeg mener at mine forudsætninger for at tilegne mig viden er mindre begrænset end den er for vedkommende, som nødvendigvis må tækkes sin religiøse dagsorden. (det kan illustreres udmærket med miseren om bibelselskabets nye oversættelse af det gamle testamente til dansk). Deri ligger kvalitetsforskellen.

Citat:
Og igen kaster du en masse forhåndsindtagelse ind over os som kristne. Hvis du vidste hvor anfægtende den bog kan være..! Men den nuance er der jo ikke plads til, for den bryder med billedet af de kristne som værende lig den, du engang var.

Fik du det forkerte ben ud af sengen eller hva'?

Til toppen 
#72584 - 12/10/2006 10:53 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg karikerede den kristne overbevisning. Hvis du er kristen går jeg ud fra at du tror på Jesu opstandelse, hans genkomst og et evigt liv efter dette, er det korrekt?

Hvis ja, så passer du ganske fint ind under min karikerede hat.

Du kender mig ikke men generaliserer og lader igen din egen personlige oplevelse af hvad det vil sige at være kristen gælde som kanon for alle andre. Det kan jeg jo ikke argumentere imod - jeg er jo ikke dig.

Citat:

Næh egentligt ikke. Jeg er bare lidt praktisk anlagt. Hvis det ikke kan sanses eller erkendes, så er der en god chance for at det ikke nytter at forholde sig til det. Det oplever jeg ikke at der er noget ophøjet over.

Det var nu din håndtering af dette synspunkt, jeg kommenterede på.

Hvad er sansning og erkendelse? Du må have en ret selektiv måde at forholde dig til tingene på. Eller du forholder dig måske heller ikke til følelser som 'sorg' og 'kærlighed'?

Citat:
Nej det er der vel ikke. Definitionen på religiøs tro er vel også at man tror på trods af fornuften. Personligt synes jeg bare at det er uhensigtsmæssigt og det giver jeg så udtryk for.

Helt fint, jeg synes bare DU gør det samme som ateist. Med dit udgangspunkt at din fornuft er bedre end religiøse menneskers affejer du deres religiøse erfaringer. Igen gør du din "sansning og erkendelse" til rammen for alle andre.

Citat:
Jeg forsøger i så vid udstrækning som muligt at undgå at lade min uvidenhed diktere hvad der kan eller ikke kan være sandt og lader mulighederne stå åbne. (I modsætning til de fleste kristne er mit indtryk, I forkaster jo f.eks. uden synderlige beviser alle andre religioners "sandheder" til fordel for jeres egen) Men den indstilling kræver så også at der foran mig skal lægges konkrete beviser, som kan hæve en påstand over påstandsniveauet.

IGEN: Jeg tror aldrig vi har talt sammen før, men du hævder at vide helt og aldeles hvordan jeg er skruet sammen. Er du sød at lade være med at tage for givet at du ved at hvordan jeg forholder mig til andre religioner? Dit billede af hvad det vil sige at være kristen er både fasttømret og u-åbent. Det, du gør her, er netop at påstå noget.

Hvad er et 'konkret bevis'?

Citat:
Iøvrigt argumenterer jeg i det hele taget aldrig for at gud ikke eksisterer. Ifølge den almindelige definition af begrebet gud, så lader gud sig ikke bevise eller modbevise. Derimod mener jeg sagtens at man kan påpege logisk inkonsekvens ved påstande som fremsættes omkring gud og tro. Hvis troende fortsætter med at tro efter at deres inkonsekvens er blevet påpeget, så er det deres eget bord. Personligt mener jeg bare, som tidliger anført at det er en uhensigtsmæssig måde at forholde sig til livet på.

Så - du er kvæker? Gud findes og så holder vi bøtte om resten?

Citat:
Det er muligt...

Hvis du tror på Jesu genopstandelse, Jesu genkomst og et evigt liv efter døden uden at have oplevet Jesu genopstandelse, hans genkomst eller livet efter døden, så mener jeg nu stadig at du passer ganske godt ind i min skitsering.

Men hvis det forholder sig anderledes; altså at du har oplevet noget af det og kan bevise det, så skal jeg da gerne ændre min holdning. Jeg er jo ikke lavet af sten

Suk. Dialog handler om ikke at tage noget for givet hos den anden. Du tager ALTING for givet. Hvorfor egentlig? Du kender mig overhovedet ikke. Hvorfor er det lige sådan at dit billede af hvad en kristen er ikke må udfordres?

Citat:
Det siger jeg heller ikke at man skal. Min pointe er at den mængde evidens der foreligger for alle den slags påstande om åndelige ting og sager, deriblandt den kosmologi som kristendommen forestiller sig at hvile på, er nogenlunde ens... Der er nemlig ikke rigtig nogen og den der ér strækker sig sjældent længere end til hearsay, hvilket i min bog er stort set ubrugeligt.

Men mennesker kan godt lide den gode historie og håbet om en bedre dag imorgen og så sælger den slags jo ganske godt også selvom det bare er tomhed og jagen efter vind

Jeg forstår at mange kristne ikke ville tro på homeopati bare fordi at de også tror på bibelen, men for mig at se er begge dele en kritikløs accept af nogle ubeviselige påstande. Om man tror på en lyserød eller en blå usynlig enhjørning kommer for mig at se ud på et.

Igen tillader du dig at afvise menneskers erfaringer. Jeg troede ellers du var tilhænger af 'sansning' og 'erkendelse'.

Citat:
Og?

Det er jo bare en art relativistisk absolutisme, det du står for. Sådan ser det ud for mig nu, i hvert fald.

Citat:
Jo det var lige præcis det jeg gjorde da jeg var kristen og derfor mener jeg at jeg nu, hvor jeg er blevet klogere, har forudsætningen for at påpege eventuelle fejl og mangler. Lidt ligesom med når man får afsløret en tryllekunst, så har den lige pludselig ikke det samme appeal.

Det er muligt at jeg også idag forgøgler mig selv. Det er jeg ikke lukket for, men jeg bliver jo som alle andre nødt til at tage udgangspunkt i der hvor jeg er nu.

Jeg oplever her i samtalen at du i høj grad tager udgangspunkt I hvor du tror jeg er nu.

Tanken om at du er nået til level 2 og de kristne skal hjælpes videre er meget sød, men undrer det ikke at jeg som kristen ikke kan genkende mig selv i dit billede af hvordan jeg skal være?

Citat:
Jeg mener at mine forudsætninger for at tilegne mig viden er mindre begrænset end den er for vedkommende, som nødvendigvis må tækkes sin religiøse dagsorden. (det kan illustreres udmærket med miseren om bibelselskabets nye oversættelse af det gamle testamente til dansk). Deri ligger kvalitetsforskellen.

Men du HAR jo netop en dagsorden, jvf. snakken om "confirmation bias". Det lyser din karakteristik af kristne jo langt væk af. Jeg kan da ikke gøre for at du følte du skulle 'tække' din tror da du var kristen.

Citat:
Fik du det forkerte ben ud af sengen eller hva'?

Njæh, det irriterer mig bare lidt at du er så fastlåst i dit billede af hvad det vil sige at være kristen. For du har jo hele tiden 'luret' hvordan jeg er og tænker, tror du, men jeg oplever at du tager fejl, og det er såmænd aldrig rart at få trukket en eller anden generalisering ned over hovedet på en.

Jeg er ikke så sur som jeg lyder, bare engageret. Er det ok?

Til toppen 
#72585 - 12/10/2006 11:15 Pardon my French [Re: steffenlaursen]
Watson
Bruger

Kære Stef... Har vi problemer? Du skriver: "Men fra min side skal der kun
lyde en stor tak til Fænomenet for at han udfordrer min tro.
" Nå, ikke - det var da godt!
Anyhow, I guess you've come to the right Settlement here with Kefas. -Who says that?
-Didn't you just put him in a rather awkward Situation?.. Anyhow, I never met Someone
like a versed Overjew to make Christianity another Subject and make it seem, you ain't
even present. Why, handling Matter is one Thing - and work with Matters you may. Still,
dealing with
no Matter is different...

Mvh, pMn

Til toppen 
#72586 - 12/10/2006 11:45 Re: spm. og svar - kristendom og ateisme - [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg har skrevet 1161 indlæg med dette. 964 er mit brugernummer

Tak for spørgsmålet...

Citat:
Mao. hvordan i alverden gik det til, at en velbegavet ung mand som dig kunne gå hen og blive troende ... for dengang sad du vel heller ikke med alle de klare svar på alle spørgsmål, og mente vel heller ikke at du nogensinde ville blive præsenteret for beviser på, at det var sandt, hvad du troede?

Det gik sådan til at den velbegavede unge mand i forvejen var troende. Han havde hele sit liv været interesseret i alle mulige mystiske ting og sager og troet på lidt af hvert. Dette skyldtes bl.a. at den unge mand aldrig var blevet skolet i at forholde sig kritisk til information.

Det blev han så bedre til med tiden og er nu slet ikke troende længere. Man lever og bliver klogere. Nogle tager konsekvensen af troens inkonsekvens, andre ikke...

Når først døren for hokus pokus står bare en smule på klem, så har alle påstande potientielt en risiko for at gå kritkløst gennem filtret.

Til toppen 
#72587 - 12/10/2006 11:54 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Moe,

Jeg kan se det hele bunder i, at du bruger begrebet "religiøst" på en speciel måde.

Citat:
Jeg hævder ikke at ateisme er en religion, men ateisme beskæfter sig i sagens natur med det religiøse. Det er vel ikke polemisk at hævde?

Overhovedet ikke, men det var heller ikke hvad du skrev. Du skrev, at ateisme kan ses som et religiøst verdensbillede.

Citat:
Der findes dogmer indenfor ateistisk tænkning, ligesom der gør indenfor religiøs. Og totalitær ateisme og det der ligner har mange kultiske fællestræk, viser historien. Det finder jeg interessant. Men at konkludere derfra at ateisme er en religion er fjollet. At sige der er fællestræk er noget andet.

De dogmer kender jeg ikke. Hvad tænker du specifikt på?

Citat:
At andre ikke kan se skoven for bare træer? Jeg sagde bare at der er confirmation bias begge steder. Det er du måske uenig i?

Jeg er enig med dig; alle mennesker er i risikogruppen for confirmation bias. Men det gør ikke alle mennesker til indehavere af et verdensbillede, der kan "ses som" religiøst - medmindre begrebet religiøst ikke længere involverer tro på guddommelighed. Det kan ses som areligiøst, men ikke religiøst. At der er ligheder sætter jeg dog ikke spørgsmålstegn ved.

Til toppen 
#72588 - 12/10/2006 12:22 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
De dogmer kender jeg ikke. Hvad tænker du specifikt på?

At Gud ikke findes, f.eks.

Citat:
Jeg er enig med dig; alle mennesker er i risikogruppen for confirmation bias. Men det gør ikke alle mennesker til indehavere af et verdensbillede, der kan "ses som" religiøst - medmindre begrebet religiøst ikke længere involverer tro på guddommelighed. Det kan ses som areligiøst, men ikke religiøst. At der er ligheder sætter jeg dog ikke spørgsmålstegn ved.

Som jeg skrev var det forkert at bruge udtrykket "at betragte som" - det beklager jeg. Jeg hentydede blot til lighederne, som vi vist er enige om findes.

Til toppen 
#72589 - 12/10/2006 12:48 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe

Nu har jeg skrevet et rigtig langt svar til dig, men ved gennemlæsning, så er det ikke frygteligt produktivt. Lad os parkere den for en tid og se på det senere.

Jeg tror bare at vi er kommet skævt ind på hinanden.

Mvh

Til toppen 
#72590 - 12/10/2006 12:48 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Moe,

Er det også dogmatisk, at usynlige enhjørninge ikke eksisterer - eller er det en rationel (= baseret på den tilgængelige viden) deduktion når vi siger de ikke eksisterer? Har jeg nogen rationel (= baseret på viden) grund til ikke at deducere, at usynlige enhjørninge eksisterer?

Mener du måske, at det er et dogme i sig selv at vi vil se før vi vil tro? I så fald må jeg nok skuffe dig: det er et fælles præmis for mennesket, at verifikation er nødvendig men kan være umulig eller upraktisk. Trumfen over personlig verifikation er tilliden til, at andre kan verificere for en selv. Denne tillid mener jeg kristne giver deres dogmer, men de formår ikke at rationalisere (= basere på tilgængelig viden) denne overbevisning.

Det er modsætningen mellem ateister og teister, og det er selve kernen i dogmatik - urationaliseret, autoritativ og uforanderlig. Derfor spørger jeg dig igen: hvilke ateistiske "dogmer" findes der, udover det definitoriske spørgsmål om den manglende anerkendelse af Guds eksistens - som jo indgår i selve ordet "ateisme".

Findes der virkelig ikke andre gribepunkter end selve definitionen? Jeg ville selv svare nej, netop fordi "ateisme" kun beskriver én eneste holdning, nemlig holdningen til guddommelig eksistens. Men har du en anden mening om det?

Til toppen 
#72591 - 12/10/2006 13:26 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe,

Er det også dogmatisk, at usynlige enhjørninge ikke eksisterer - eller er det en rationel (= baseret på den tilgængelige viden) deduktion når vi siger de ikke eksisterer? Har jeg nogen rationel (= baseret på viden) grund til ikke at deducere, at usynlige enhjørninge eksisterer?

Der findes ikke mange vidnesbyrd om usynlige enhjørninge.

Men nu mener jeg jo ikke at Gud er en usynlig enhjørning (selvom det da er et meget interessant billede).

Tingen er jo den at tilværelsen ikke kun er rationel i den forstand, du stiller op. Eller hører du til en af dem, der reducerer alting til biokemi og tilfældigheder?

Bærer alting rationelt dets mening i sig selv?

Citat:
Mener du måske, at det er et dogme i sig selv at vi vil se før vi vil tro? I så fald må jeg nok skuffe dig: det er et fælles præmis for mennesket, at verifikation er nødvendig men kan være umulig eller upraktisk. Trumfen over personlig verifikation er tilliden til, at andre kan verificere for en selv. Denne tillid mener jeg kristne giver deres dogmer, men de formår ikke at rationalisere (= basere på tilgængelig viden) denne overbevisning.

Ja, udfra dit billede af verifikation er det vel.

Men dogmet "se før vi tror det" har du ret i ikke kun er ateisters, det er også vi kristnes. "Smag og se", står der - Gud tager sig den frækhed at stille en erfaring i udsigt. Og troende tror. Vi er jo tilbage ved noget der sikkert er blevet diskuteret godt og grundigt her, nemlig forholdet mellem tro og viden. Udfra dine betragtninger vil jeg så hævde at jeg også er ateist - men dog tror.

Citat:
Det er modsætningen mellem ateister og teister, og det er selve kernen i dogmatik - urationaliseret, autoritativ og uforanderlig. Derfor spørger jeg dig igen: hvilke ateistiske "dogmer" findes der, udover det definitoriske spørgsmål om den manglende anerkendelse af Guds eksistens - som jo indgår i selve ordet "ateisme".

Så er vi tilbage ved diskussionen om hvorvidt spørgsmålet om Guds eksistens er en præmis eller en konklusion i ateismen. Jeg oplever det af og til paraderet som et dogme, må jeg sige, jvf. diskussion om at være forhåndsindtaget.

Til toppen 
#72592 - 12/10/2006 15:01 Dårlig stil... [Re: StigFærch]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Kefas og jeg har haft vore diskussioner, men under alle omstændigheder synes jeg det er temmelig dårlig stil på den måde at hænge debattører ud...

"En trosretning der ikke kan tåle at blive angrebet er ikke værd at holde fast ved - og det uanset om denne tro er kristendom eller ateisme [eller jødedom - min tilføjelse]"
- citat fra en af mine yndlingsbøger: "Breve fra en skeptiker". Prøv evt. at få fat i den - RIGTIG god og trosstyrkende; det samme er tilfældet med "Med god grund" af Stefan Gustavsson
(og nu er reklamerne slut )

Men lad os holde os til at gå efter bolden og ikke manden

Mvh

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#72593 - 12/10/2006 15:42 Re: Dårlig stil.. er allerede afløst af god stil . [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JF - nemlig!

- og nu tror jeg, at tiden er inde til at vi heller ikke skal gå mere efter manden, der gik efter manden, der vist også gik efter en mand, der gik efter en bortkommet bold !

Fortsat god debat!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72594 - 12/10/2006 22:46 Re: <versus> bibelen [Re: Claus Due]
Watson
Bruger

Kære Claus - hvilke Tidsskrifter skal man holde for at få oversat confirmation bias til et forståeligt sprog?..

Mvh, pMn

Til toppen 
#72595 - 13/10/2006 11:40 Re: confirmation bias [Re: Watson]
Claus Due
Bruger

Hej Watson,

"Confirmation bias" - eller "confirmatory bias" - handler om at være selektiv i hvilke beviser eller omstændigheder man ser som bekræftelser eller afvisning af en bestemt idé eller formodning, man selv holder.

For eksempel når folk tror, at andre kan tale med de døde. Ud fra en mængde af "beviser" vælger tilskueren selv de, der bekræfter at "mediet" reelt kan få rigtige informationer - og ignorerer dem, der er forkerte.

Men alt det tager meget længere tid at skrive en "confirmation bias" - desværre er det så ikke alle, er ved hvad det er. Det skulle så være rettet nu.

Til toppen 
#72596 - 13/10/2006 20:29 Re: spm. og svar - kristendom og mystik [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:

kr.: Mao. hvordan i alverden gik det til, at en velbegavet ung mand som dig kunne gå hen og blive troende ... for dengang sad du vel heller ikke med alle de klare svar på alle spørgsmål, og mente vel heller ikke at du nogensinde ville blive præsenteret for beviser på, at det var sandt, hvad du troede?

CH: Det gik sådan til at den velbegavede unge mand i forvejen var troende. Han havde hele sit liv været interesseret i alle mulige mystiske ting og sager og troet på lidt af hvert. Dette skyldtes bl.a. at den unge mand aldrig var blevet skolet i at forholde sig kritisk til information.

OK, det var jeg ikke klar over, tak for dit svar. Så forstår jeg lidt bedre, tror jeg.

Mig er det så gået lige modsat: jeg har fra barnsben tænkt meget kritisk om kristendommen, indtil jeg for ikke så mange år siden blev omvendt og overbevist ..

Jeg har modsat dig hele mit liv også taget afstand fra hele det spirituelle, okkulte univers ("ånden i glasset", krystaller, reikihealing, clairvoyance, pyramidekraft, auralæsning, jordstråler osv. osv.), og det gør jeg stadig - mere end nogensinde.
Jeg anser alt dette for at være helt uforeneligt med kristen tro.

Hvis du en gang kritikløst har inkorporeret kristendommen i okkultismen, kan jeg egentlig godt forstå, hvis du, da du kom til fornuft, kasserede hele pakken ... inficeret som den må have været ...

Du må endelig rette mig, hvis jeg er på vildspor ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72597 - 13/10/2006 21:44 Re: spm. og svar - kristendom og mystik [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Hvis du en gang kritikløst har inkorporeret kristendommen i okkultismen...

Øh... Hvor har du det fra?

Til toppen 
#72598 - 13/10/2006 23:01 Re: spm. og svar - kristendom og mystik [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands -
Citat:
Øh... Hvor har du det fra?

Fra dig selv, skam!

Jeg fandt det ret nærliggende ud fra hvad du svarede på mit spørgsmål om, hvad der dog i sin tid fik dig til at tro på Jesus.

Du svarede nemlig, at du hele dit liv havde været troende og været interesseret i alle mulige mystiske ting og sager og troet på lidt af hvert ... men så var nået frem til kritisk tænkning ...

Men jeg er åben for, at jeg kan have konkluderet forkert, og skrev netop derfor "hvis ... " og bad dig rette mig, hvis jeg tog fejl.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72599 - 14/10/2006 00:21 Re: spm. og svar - kristendom og mystik [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg var bare overrasket over at det var det du fik ud af det jeg skrev.

Når jeg siger troende var det jo ikke i nogen kristen forstand. Jeg har været mange faser igennem, bl.a. en kristen fase, som afsluttede hele min troende periode.

Da jeg var kristen blandede jeg skam ikke tingene sammen med okkultisme. Det var jo afgudsdyrkelse og hvad ved jeg!

Hvis ikke der stod Jesus på deklarationen så rød varen tilbage i køledisken so to speak

Men troen på krystaller, clairvoyance, pyramideenergi eller hvad ved jeg i den mystiske jungle er i sin kerne ikke meget anderledes end troen på kristendommen eller islam. Man tager noget for sandt som man stort set ingen valid evidens har for.

Kritisk tænkning og skepsis virker lige så godt på krystaller og åndelige medier som de gør på Jesus og bibelen.

Til toppen 
#72600 - 14/10/2006 22:53 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Anonym
Anonym

Til StigFærch,lad mig blot sige at jeg har med ham,lige som du,jeg har selv haft,en voldsom og brutal debat med ham,han er provo.mit forslag til alle ignorere ham

Til toppen 
#72601 - 19/10/2006 19:08 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Anders Frem.

En sådan omtale af en anden medbruger er ikke i orden.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
#72602 - 20/10/2006 13:24 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen
steffenlaursen
Bruger

Hej Anders,

Der skal to til en voldsom og brutal debat.

Men ja, lad os bare ignorere alle der modsiger kristendommen... det skal nok få folk til at lytte til vores budskab.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#72603 - 22/10/2006 20:56 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen
StigFærch
Bruger

Hej Anders

Jeg har skrevet privat til Kefas, og har fået godt og langt svar. Derfor er jeg nok alligevel ikke altid enig i måden han debatere på.
Men det undskylder ikke mit oprindelige indlæg i denne tråd. Det kunne jeg godt have håndteret bedre.
Nu er jeg så heldig at Kefas er en af dem der godt kan klare det.

Med venlig hilsen
Stig

Til toppen 
#72604 - 22/10/2006 21:43 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: Kefas Ben-Adam]
StigFærch
Bruger

Hej Kefas og andre.

Jeg skylder dig vidst et svar på dit svar.

Citat:

Hej Stig..

For at starte med slutningen:

Citat:

Ja, det kan jo kun undre, når jeg ligefrem er emnet for tråden

Ja, jeg undskylder endnu engang. Det var ikke smukt af mig. Håber jeg er tilgivet.

Citat:

Citat:

Et fænomen ligefrem .. Jeg er smigret

Det er da altid noget. Det er sikkert ikke alle der synes det er sjovt at være et fænomen - men ok, vi er vel alle en slags fænomener hver især

Citat:

Citat:

Mja, vi interesserer os åbenbart for de samme tråde..

Ja, jeg havde nok billedet af at du var over det hele - men det er nok ikke tilfældet. Skulle måske have lavet mig lidt research.

Citat:

Citat:
Desværre er han for mit vedkommende ikke med til at opbygge min tro i mig.

Det er jeg ked af.. Det er jeg faktisk.. Men jeg er ikke en "pleaser", jeg siger (skriver) hvad jeg mener og tænker, men prøver da at argumentere for det..

Det er da ærligt snak, - det sætter jeg pris på.

Citat:

Citat:
Tværtimod sår han tvivl om bibelens troværdighed.

Den vil jeg gerne give dig.. Jeg stiller mig endog meget kritisk overfor den kristne bibel og oversættelserne af "gt".. Det mener jeg dog ikke er moralsk forkert af mig?? Jeg forventer at kristne gør det samme overfor de jødiske oversættelser (ikke grundteksten, men oversættelserne)..

Mit problem (nok ikke dit) er at jeg nogle gange godt kunne undvære dit spørgsmålstegn ved bibelens troværdighed.
Der er debatter hvor jeg ikke synes det hører til.

Citat:

Citat:
Jeg fornemmer netop at det at så tvivlen er Kefas' mål.

Jeg kan jo ikke forhindre dig i at "fornemme" noget, men du er da velkommen til at spørge mig ligeud, hvad mine motiver for at være på JesusNet er.. Så undgår vi samtidigt misforståelser..

Har vidst fået svar via privat post :-)

Citat:

Citat:

Mja.. Hvad mener du selv er svaret??

Ja, når det drejer sig om oversættelser, er det nok svært for mange at svare ret meget. Man kommer jo hurtigt til kort her når man ikke lige kan hebraisk mv.
Jeg har svært ved at tro på at man kan skyde GT ned så let.

Citat:

Bortset fra det, så mener jeg nu at der er en del der både formår og viser overskud, til at give svar på tiltale.. Ikke at jeg er enig i deres konklusioner eller argumenter, men jeg mener at du kommer frem til en forkert konklusion, hvis du mener at folk bare lader mig sprede "tvivl" herinde.. Jeg vil faktisk mene, at du gør dine brødre og søstre herinde uret..

Jeg tror at der er givet svar så godt som folket herinde har evner til. Men det er også forkert at sige at der ikke altid er kommet svar på tiltale...

Citat:

Citat:

KBA, nu også kendt som "FÆNOMENET"

Jeg er faktisk utroligt beæret.. Men jeg mener nu, at der er andre ikke-kristne herinde, der fortjener titlen mere end mig.. Eksempelvis CloudHands, Claus Due eller Ateist.. De slår mig med flere længder..

Ja den skulle jeg ikke ha' givet dig

/Stig

Til toppen 
#72605 - 24/10/2006 12:45 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: StigFærch]
Anonym
Anonym

Vær hilset!,.....

Først om fremmest synes jeg din debat opstart som "angriber" Kefas Ben Adam i tråden er lav og modbydelig, Kefas er jo ikke kristen og derfor er hans overbevisning ik som din!

Faktisk står Kefas ofte for saglige eller gode argumenter som man enten bare kan forkaste eller tage ved lære af!
Men at starte en debat om en anden persons indvirke det er blotte en anden på en grim måde det hører til i PM eller lign.

Hvis ens tro ikke tåler at blive udfordret eller sagt imod eller modbevist, så er det ikke udfordrens der har et problem, men den hvis tro der ik holder!

Biblen har sine skæve sider og utroværdige udsagn, og at debattere eller at gøre opmærksom på dem er ikke forkert, men hvis din tro ik tåler sådan, så bør du ikke debattere..

Det er i al fald hvad jeg synes!
Debatten har det seje ved den at man kan komme vidt omkring og møde holdninger og argumenter fra alle slags mennesker! Men den har også den side at folk ik tror og tænker ens og derfor vil man møde direkte modsatte holdninger!

Bare lige min mening

Håber på en god dag for alle

Mvh Lars

Til toppen 
#72606 - 24/10/2006 16:32 Re: Kefas Ben-adam <versus> bibelen [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Har du lagt mærke til, at Stig faktisk har undskyldt for indlægget?
Når nu det er tilfældet, bør vi lade sagen hvile.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær