Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72524 - 10/10/2006 14:34 Ødselhed i Folkekirken?
Anonym
Anonym

Gratisavisen 24timer kører i disse dage en artikelserie om pengeforbruget i Folkekirken (se aviserne fra d. 9/10 og d. 10/10).

Hovedbudskabet er, at Folkekirken sløser med de økonomiske midler, og at der er gode muligheder for rationalisering.

Er du enig i det? Hvor kan Folkekirkerne spare? Og hvordan kan det gøres? Vil besparelser betyde, at Folkekirkens budskab høres mindre?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#72525 - 11/10/2006 15:49 Re: Ødselhed i Folkekirken? [Re: ]
StigFærch
Bruger

Reg.: 14/04/2002
Citat:
Hovedbudskabet er, at Folkekirken sløser med de økonomiske midler, og at der er gode muligheder for rationalisering.

Er du enig i det? Hvor kan Folkekirkerne spare? Og hvordan kan det gøres? Vil besparelser betyde, at Folkekirkens budskab høres mindre?

Mvh. Jalokin

Jeg er ansat i folkekirken som kirketjener. Og jo, jeg synes der er mange muligheder for at spare.
Fra d.1.november har vi ikke længere en kordegn i kirken, og jeg skal overtage kordegnens opgaver i kirken. Det kan selvfølgelig give lidt problemer i starten, men ikke flere end at det nok skal gå.

Hvis vi ikke var på vej imod en servicekirke, var der sikkert mange flere punkter vi kunne spare på.
Jeg så kunne mange af mine opgaver i forbindelse med gudstjeneste spares væk, ved at bruge frivillige istedet. Men det mener jeg ikke ville kunne lade sig gøre når man kun har en kernemenighed på 10-20 stykker (+det løse).

Så er der også kirkekor. For år siden var der, så vidt jeg forstår, flere steder hvor man betalte for at være med i et kirkekor. I dag får man penge for at synge i kirkekor. Dengang var den undervisning man modtog og glæden ved at synge løn nok. I dag er der flere steder hvor man både bliver aflønnet for at møde op til korundervisning og til gudstjenesten. Det gælder både for ungdomskor og selvfølgelig for de mere professionelle 8-10 mands voksenkor.

Selvom jeg er en af dem som kan miste sin stilling hvis kirken blev adskildt fra staten, så mener jeg efterhånden at det godt kunne være sundt for kirken. Såvel åndeligt, som økonomisk.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær