Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72504 - 10/10/2006 14:30 Helvede for IKKE-kristne
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hvad siger bibelen om de ikke-kristne?

Koranen siger jo at ikke-muslimer kommer i helvede, og helvede er beskrevet MEGET præcist...

Helvede er levende og trækker vejret... Man kan være i helvede til knæene, eller helt til op over hovedet... Man får hældt kogende vand ud over sig, ens indvolde vil sprænge, man bliver hængt op i brystvorterne osv osv osv... Ret skræmmende læsning..

Men hvordan ser bibelen på det...? Hvad sker der med de ikke-kristne? Og er Helvede beskrevet præcist?

/Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#72505 - 10/10/2006 15:34 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej,

Som jeg læser det, nævner Bibelen kun Helvede i forbifarten. Jeg er ikke engang sikker på, det fremgår klart, at der er tale om en evig straf...

Men fortabelsen er i hvert fald en realitet, men jeg ser snarere fortabelsens ulykke karakteriseret ved alt det gode man går glip af - fx i lignelsen om det store festmåltid, hvor en af gæsterne ikke har klædt sig i Jesu retfærdighed, og Kongen så siger "kast ham ud i mørket udenfor, der skal der være gråd og tænderskæren"

Her noget, jeg har skrevet om Frelse i en tidligere tråd, måske kan det have relevans:
Citat:
Frelse er
- Frihed fra synden
- Frihed fra loven
- Frihed for døden

Frihed fra synden
De tre hører sammen. Hvis vi levede evigt, men ikke ville sættes fri af synden, så ville evigheden (ret bogstaveligt) blive et Helvede.

Den som siger, at han ønsker at frelses, men ikke vil opgive sit syndige liv, han har misforstået, hvad han er frelst fra. Han er frelst fra at skulle leve som han gør resten af evigheden. Hvis han ikke vil leve retfærdigt, så er Den Nye Jord måske slet ikke stedet for ham. Det vil jo betyde, at han skal skilles fra sin synd... for altid. "Preciousssss..."

Forestil dig Den Nye Jord, hvor alle bare gør hvad der passer dem, og egoisme er i højsædet. - Det ville kræve en ny dommedag! Synd og Ny Jord passer bare ikke sammen.

Men derfor kan det da godt være, at personen her i verden lever et alt andet end pænt liv... vi er jo svage mennesker, og det sker, at vi falder. Men en dag tror jeg, vi vil blive stillet over for valget: "Vil du give slip på din synd eller ej?" Så bliver man sat sammen med dem, der har valgt ligesom én selv.

Frihed fra loven og døden
Hvis vi levede evigt uden at være sat fri fra loven, så ville vi stadig fortjene straf. Det var den straf, Jesus tog på Golgatha. Loven som dommer bliver vi altså sat fri fra. Loven som vejleder beholder vi, for den skal hjælpe os til at se livet efter Gud vilje

Hvis vi ikke levede evigt... ja, så er det vel lidt ligemeget?

I bund og grund tror jeg Helvede knytter sig til de to første, nemlig om vi ønsker at være sat fri fra synden, og om vi har fået tilgivelse for vore synder.

At mennesket ikke lever evigt af naturen, mener jeg at se allerede i 1. Mos., hvor Gud forhindrer, at mennesket spiser af Livets Træ, for at deres ondskab netop ikke skal eskalere i al evighed.

Så der er for mig at se to muligheder for et menneske:

Fødsel-liv-Jesus-død-opstandelse-evigt liv...
Fødsel liv-død-opstandelse-Helvede-slut.

Meget firkantet stillet op, men ja. Det er det jeg tror.

Spørg endelig ind til det, hvis noget er uklart!

Mvh. Steffen

Til toppen 
#72506 - 10/10/2006 15:47 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

Så der er ikke decideret STRAF til de ikke troende... Bare belønning til de troende... ?

Til toppen 
#72507 - 10/10/2006 16:14 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
For mig at se, er det en væsentlig straf at man ikke får adgang til evig lykke, sand lykke, Guds kærligheds fællseskab med de frelste.

Alt godt du kan opleve her på jorden, det er kun en flig af lykken, den sande lykke hjemme hos Gud.
Forestil dig, at det største og bedste øjeblik i dit liv kunne vare evigt.
Sådan er Himlen, og mere til, tror jeg.
Gud lover i hvert fald, at der skal alt!! være godt og ingen sorg, pine og gråd.

I helvede derimod, der skal mennesker tage straffen for al deres synd og ugudelighed.
Og det vil vare evigt.

De skal gå ind til evig straf, står der i et af Evangelierne, at Jesus har sagt..

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72508 - 10/10/2006 16:50 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: tau]
Carrie
Bruger

joo men helvede er kendt som et sted med ild osv... men er det overhovedet beskrevet sådan??

Til toppen 
#72509 - 10/10/2006 17:05 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Carrie..

Citat:
Koranen siger jo at ikke-muslimer kommer i helvede, og helvede er beskrevet MEGET præcist...

Jeg er ikke så meget inde i al-Qurân, men jeg har da en del muslimske venner.. I henhold til nogle holdninger inden for Islam, ryger bogens folk (jøder og kristne) ikke i helvede, hvis de lever i henhold til deres tro.. Andre mener at de ryger i helvede, på samme vilkår som alle andre, men det er kun en begrænset periode og ikke for evigt, som det f.eks. gør sig gældende for ikke-kristne i kristendommen..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72510 - 10/10/2006 18:42 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Ja, i Åbenbaringsbogen, hvor Himmelen er beskrevet som noget med harper og guld, og Satan er beskrevet som en drage...

Det er symbolsprog.

Til toppen 
#72511 - 10/10/2006 18:49 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

ja du har helt ret De anses ikke som kufar (vandtro)

Til toppen 
#72512 - 10/10/2006 18:50 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

hvem er så satan? er han ikke en "han" ? Kan han ikke noget ?

Til toppen 
#72513 - 10/10/2006 18:59 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
ja du har helt ret De anses ikke som kufar (vandtro)

Kafir (flertal)

Ah nogen strømninger, jo.. Men det afhænger meget af både radikalitet, samt hvilken skole man følger.. Wahabierne er selvfølgelig de værste..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72514 - 10/10/2006 19:02 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Carrie,

Helvede beskrives i Åb. 20:3 + 20:7 + 20:9 + 20:10 + 20:13 således:

Citat:
og styrtede ham i afgrunden og satte lås og segl for ham, for at han ikke mere skal forføre folkeslagene, før de tusind år er omme. Derefter skal han slippes løs en kort tid.

Ifølge Åb. 20:3 har Gud tænkt sig - med fuldt overlæg - at slippe Satan løs, så han igen kan forføre folkeslagene. Vi mennesker skal lige vanrøgtes én sidste gang før dommedag.

Citat:
Når de tusind år er omme, skal Satan slippes løs fra sit fængsel

Noget tyder på, at Helvede ikke er djævelens fængsel - idet Satan slippes løs fra sit fængsel - men der intet sted står noget om at "vende tilbage". Så vidt jeg kan læse er Helvede noget "nyt" i Åb. 20:7, også for Satan. Så det er næppe djævelens fængsel, medmindre man er lidt kreativ med kronologien og ordlyden.

Citat:
De [faldne engle] drog op på jordens flade og omringede de helliges lejr og den elskede by, men der faldt ild ned fra himlen og fortærede dem.

Citat:
Og Djævelen, som forførte dem, blev styrtet i søen af ild og svovl, hvor også dyret og den falske profet er, og de skal pines dag og nat i evighedernes evigheder.

Citat:
Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde, og de blev dømt, enhver efter sine gerninger. v14 Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. v15 Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen.

Læg i øvrigt mærke til, at al rigdom flyttes ind i Guds by i kapitel 21, vers 26. Det er lidt svært at få øje på barmhjertligmed - såvel som gavmildhed. Gud tager alt med indenfor murene og efterlader intet.

Hvad det i det hele taget betyder skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg læser Helvede som først og fremmest en urimeligt fremhævet tradition, der skaber frygt og dermed adlydelse. Se for eksempel på ældre kristne børnebøger, hvor ulydige børn smides i Helvede (der beskrives som en ovn, der koger hans hjerne så næsen siger som en keddel, der får huden til at krølle sammen og krakkelere, der koger børns indvolde og brænder deres lunger, så deres skrig ikke høres). En meget bemærkelsesværdig vending, der for altid har brændt sig fast i mit hoved:

Citat:
Ask him why he is thus tormented. His answer is that when he was alive, his blood boiled to do very wicked things.

Fra en katolsk børnebog ca. anno 1880. Vi skal ikke ret langt tilbage for at finde den slags, set i forhold til den samlede tid kristendommen har været til.

Æv og øv, siger jeg bare. Det ville næsten være mere humant at true barnet med at slå dets hoved ind med en hammer, hvis det ikke makkede ret.

(Johannes' Åbenbaring er spækket med billeder af Helvede og de grusomme ting Gud vil gøre ved mennesket før enden kommer). Her kapitel 19:

Citat:
v17 Og jeg så en engel stå i solen. Den råbte med høj røst til alle de fugle, der flyver midt oppe under himlen: »Kom, saml jer til Guds store måltid v18 for at æde kød af konger og kød af feltherrer og kød af stormænd og kød af heste og deres ryttere og kød af alle frie og trælle, store og små.«

Et festmåltid af forrådnelse - hvor de mennesker, Gud har slået ihjel, skal fortæres af vilde dyr.

Citat:
v13 Han er klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. v14 Hærene i himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder. v15 Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med, og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes og vredes vinperse.

"Dyppet i blod" - og "et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med" - vi skal "vogtes med et jernscepter" - og bliver det først rigtig slemt: vi skal trædes på med harme og vrede, som når man tramper druer til vin.

Citat:
v19 Og jeg så dyret og jordens konger og deres hære samlet for at føre krig mod ham, der rider på hesten, og mod hans hær.

Endelig får mennesket en allieret. Desværre er det "dyret" - og dyrets og kongernes modstand er på forhånd nytteløs, da de som bekendt ender med at blive fortærede og kastet i Helvede alligevel.

Men vent, der er mere...

Kapitel 18:

Citat:
Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død.«

Nu er jeg ikke specielt glad for at blive sat i samme gruppe som "afskyelige", "morderne", "de utugtige" og "troldmændene" og "afgudsdyrkerne" og "løgnerne". Vi ateister er godt nok slemme ifølge den hyggelige og hjertevarme kristendom.

Man kunne fristes til at sige noget om psykologiske magtmidler og det at herske med frygt og magt som sine foretrukne våben...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#72515 - 10/10/2006 19:37 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Steffen - du skriver om Åbenbaringsbogen, ja, den er symbolsprog, og ikke så ligetil at tolke.

Men Helvede - - jeg ser det som den forfærdelige tilstand de mennesker vil være i, som ikke er forsonede med Gud.

I udgangspunktet er vi fortabte, alle som en, vi er jo alle af gamle Adams slægt.

Det ekstraordinære er, at Gud i sin kærlighed har grebet ind og sendt os sin Søn, Menneskesønnen Jesus, for at sone alle menneskers skyld og frelse os fra fortabelsen ved for os at overvinde synd og død og alt ondt.
Og det glædelige er, at vi alle er indbudt til den evige fest i Guds rige - alle er vi elskede af Gud så højt, at han har ofret sin egen søn for hver eneste af os ..

Og han vil, at alle uden undtagelse skal modtage hans frelserhånd.
Det sørgelige er, at han bliver afvist af mange ..

Ved Jesu genkomst, på dommens dag, vil alle bøje knæ for ham, og de, som er forsonede med Ham her i livet, skal evigt være sammen ham i det Paradiset som brudgom og se hans kærlige ansigt.

For dem, som ikke er forsonede med Gud, vil det være for sent at omvende sig ... netop derfor er det afgørende, at vi besinder os og lader os omvende til tro på Jesus, mens vi lever her, i nådens tid ....

Jeg mener, at det er Guds vrede, der er symboliseret ved ildsøen, og at Gud er, og vil altid være, nærværende overalt, både i og uden for al tid.

Der står i Hebræerbrevet (10,31): Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder. Dette skal naturligvis forstås sådan, at ubeskyttet kan vi ikke se Gud.
Men når vi renset for syndefordærevet er iført Jesu Kristi retfærdighed vil det være den evige salighed at være i Guds rige.

Sådan tror jeg ...

Præst og lektor Leif Andersen har skrevet et svar på spørgsmålet Hvordan kan en kærlig Gud tillade, at nogle går fortabt?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72516 - 10/10/2006 21:41 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Ja, helvede er vist et par steder beskrevet som søen, der brænder med ild og svovl. Ikke at jeg mener, det skal opfattes bogstaveligt, jeg tror, det er billedtale. Men ingen tvivl om, at der vil være gråd, sorg og pine, altså en straf for ugudelighed og synd, som ikke er blevet tilgivet af Gud, fordi man ikke ville/kunne tro på Jesus, mens man stadig levede her på jorden. Hård tale, men Jesus siger det selv, "de skal gå bort til evig straf".. (mener det er evangelisterne Matthæus eller Lukas, der citerer Ham for disse ord).

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72517 - 10/10/2006 21:56 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

Det er da dejligt vi har sådan nogle perfekte mennesker som dig herinde! Tænk at du overhovedet forstod hvad jeg mente.. Utroligt nok

Til toppen 
#72518 - 10/10/2006 22:11 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Claus Due]
Carrie
Bruger

Citat:
Jeg læser Helvede som først og fremmest en urimeligt fremhævet tradition, der skaber frygt og dermed adlydelse..

Den holder ingen steder... Tro kommer fra hjertet... Hvis ikke er det ikke ægte... Hvis man blot skræmmes til at tro på Gud, så er det jo ikke at tro...

Citat:
Fra en katolsk børnebog ca. anno 1880. Vi skal ikke ret langt tilbage for at finde den slags, set i forhold til den samlede tid kristendommen har været til.

Æv og øv, siger jeg bare. Det ville næsten være mere humant at true barnet med at slå dets hoved ind med en hammer, hvis det ikke makkede ret.

Vi lever nu engang i 2006! OG så må du altså lige huske at de børnebøger er skabt af mennesker! Og børnene blev højest sansynligt truet med både hammer og næver hvis ikke de makkede ret...

Men det har nu engang intet med kristendommen at gøre! Bare fordi en mand kalder sig kristen, betyder det jo ikke at alt han gør er kristent!

Resten du skriver med frygtelig død og ødelæggelse... Jeg er ikke den rette person til at svare på det, jeg har ikke sat mig ordentligt ind i det...

Men HOLD DA OP hvor er det vildt at DU som Ateist har sat dig SÅ godt ind i det! Hvorfor egentlig? synes du det er spændende? Tror du inderst inde? Ellers kan jeg virkelig ikke se, hvorfor en der slet ikke tror på noget gider bruge SÅ meget tid på noget der ikke findes...

/Carrie

Til toppen 
#72519 - 10/10/2006 22:51 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Carrie,

Citat:
Den holder ingen steder... Tro kommer fra hjertet... Hvis ikke er det ikke ægte... Hvis man blot skræmmes til at tro på Gud, så er det jo ikke at tro...

Set i lyset af, at mennesker kan lyve om hvad de tror på: hvordan vil du afgøre, om troen kommer fra hjertet eller er blevet skræmt frem? Tror du på, at alle mennesker er ærlige om, hvorfor de tror?

Citat:
Vi lever nu engang i 2006! OG så må du altså lige huske at de børnebøger er skabt af mennesker! Og børnene blev højest sansynligt truet med både hammer og næver hvis ikke de makkede ret...

Men det har nu engang intet med kristendommen at gøre! Bare fordi en mand kalder sig kristen, betyder det jo ikke at alt han gør er kristent!

Jeg siger bare, ganske stille, at kristendommen altså kan læses som meget andet end evig kærlighed og menneskelig fordragelighed. Gud slår - personligt - over to millioner mennesker ihjel i bibelen. Satan slår ti ihjel. Med Guds tilladelse.

Der er megen brutalitet, og at den skinner igennem til mennesker, der tror på den (og som fader Furniss, har fokuseret på de brutale ting fremfor de fredelige) er derfor intet under. Man gør ikke et massemord sødt og kærligt bare ved at skrive at det er det.

Citat:
Resten du skriver med frygtelig død og ødelæggelse... Jeg er ikke den rette person til at svare på det, jeg har ikke sat mig ordentligt ind i det...

Det gør mig ondt at høre. Mest af alt fordi du jo selv tror på sandheden af det, du siger du ikke har sat dig ordentligt ind i. Tro mig, det er ægte empati og ikke arrogance eller sarkasme. Det skærer mig i hjertet, at folk ser det som en dyd at være overfladiske med hensyn til deres inderste overbevisninger. Jeg selv tror ikke engang på bibelens sandhed men kender den nok bedre end den gennemsnitlige kristne dansker. De ting jeg læser er alt andet end søde og kærlige, men I fortsætter uanfægtet med at fremhæve hjerte og kærlighed - selvom Gud bruger hænderne og pisken.

Citat:
Men HOLD DA OP hvor er det vildt at DU som Ateist har sat dig SÅ godt ind i det! Hvorfor egentlig? synes du det er spændende? Tror du inderst inde? Ellers kan jeg virkelig ikke se, hvorfor en der slet ikke tror på noget gider bruge SÅ meget tid på noget der ikke findes...

Mange mennesker bruger endda meget mere tid på fx science fiction, end jeg bruger på bibelen og diskussion med kristne. Det er sandsynligvis fordi det føles så ægte for dig, at du ikke kan sætte dig ind i, at dette faktisk kun er en brøkdel af mit interesseområde.

Jeg programmerer software, forfatter hjælpetekster (derfor længden på mine indlæg - en af goderne ved at være taste-abe til daglig), laver søgemaskineoptimeringer og lignende - og læser filosofi i privaten som fritidsinteresse. Engang lavede jeg helt andre ting... religion er bare én af de ting jeg interesserer mig for, og kristendom er kun en lille del af det emne.

Så mit perspektiv er afgjort ret anderledes fra det kristne. Den kristne tro, der for jer er så virkelig og så stor, fylder i mit liv ca. lige så meget som de busture jeg tager til og fra arbejde... en time til halvanden om dagen.

Men jeg behandler altid folk med den dybeste respekt indtil de har gjort sig fortjent til det modsatte (og jeg er ekstremt tålmodig, det er der flere herinde der kan bevidne). Du behøver ikke at føle dig truffet - faktisk vil jeg gerne have du siger, hvis det sker. Det er ikke min hensigt at prøve folk, at trætte dem eller at gøre dem sure. Heller ikke dig.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#72520 - 10/10/2006 23:04 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Claus Due]
Carrie
Bruger

Citat:
Set i lyset af, at mennesker kan lyve om hvad de tror på: hvordan vil du afgøre, om troen kommer fra hjertet eller er blevet skræmt frem? Tror du på, at alle mennesker er ærlige om, hvorfor de tror?

Joo men så skal Gud jo nok gennemskue det, ikke?

Citat:
Det gør mig ondt at høre. Mest af alt fordi du jo selv tror på sandheden af det, du siger du ikke har sat dig ordentligt ind i. Tro mig, det er ægte empati og ikke arrogance eller sarkasme. Det skærer mig i hjertet, at folk ser det som en dyd at være overfladiske med hensyn til deres inderste overbevisninger. Jeg selv tror ikke engang på bibelens sandhed men kender den nok bedre end den gennemsnitlige kristne dansker. De ting jeg læser er alt andet end søde og kærlige, men I fortsætter uanfægtet med at fremhæve hjerte og kærlighed - selvom Gud bruger hænderne og pisken.

UNDSKYLD mig!! MEN der er vidst LIIIGE noget du har fået galt i halsen.... Jeg kalder ikke mig selv kristen - ENDNU! Jeg tilmeldte mig her igår! Har i 6 mdr studeret Islam! Og NU har jeg så læst/snakket LIDT om kristendommen med min søster og andre kristne, derfor tilmeldte jeg mig her, fordi det jeg indtilvidere har lært tiltaler mig!

Jeg er ikke en radisse overfladisk! Kun på overfladen *ss*

Jeg opbygger min viden, men ro på! Jeg startede igår! Gider da ikke bare sidde og tie stille mens jeg lærer... Jeg åbner skam munden.... At det så er volapyk der kommer ud en gang og imellem, det er så hvad det er... :P

Det skal jo nok blive bedre.. Jeg lærer jo ikke noget uden fejltagelser!

Til sidst vil jeg vove at gætte på du ingen børn har :P hehe... Det kan man sørme ikke have tid til med alle dine interesser og arbejde :P

Til toppen 
#72521 - 10/10/2006 23:35 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
Epicurus
Bruger

Reg.: 08/06/2006
ALtso for at du ikke skal være i tvivl, så er det selvfølgelig kun tale om mytologiske forestillinger i bibelen. Men det er dog en vis tendens hos nogle teologer til ikki at sige så meget om dom og sådan noget idet man tildeler GUd denne rolle, han er som sådan den endelige dommer og ikke mennesket, dette kan man finde beviser på også i bibelen. Helvede hænger jo sammen med dom. Så kan man sige at jamen ingen af os kender til dommen, men de som følger bibelen slavisk kan have en implikation om at de frelses, altså ligesom at en studerende som har læst sit pensum har en implikation om at han består eksamen. Det betyder ikke at alle andre ikke frelses, men kun at disse sikker har en større sandsynlighed for det.

Læren om helvede således geografisk svarer til at hvad ca. 95% af verdens befolkning går i helvede mens de sidste aktive 5 går i himmelen? Der er jo kun meget få aktive kristne i verden. Alt som bibelen siger om reproduktion giver ingen mening i lyset af NT, Guden beordrer reproduktion for at kunne fylde helvede med sin egne skabning, det er selvfølgelig sammen med det meste af religiøse forestillinger nonsense.

Til toppen 
#72522 - 11/10/2006 00:13 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg kan se ud fra din mening om mig (som værende perfekt), at du ikke kender mig.. Mine venner og familie vil langt fra betegne mig som perfekt.. Og det vil jeg egentlig heller ikke selv..

Men tak alligevel..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#72523 - 11/10/2006 16:29 Re: Helvede for IKKE-kristne [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Hej Carrie,
Citat:
hvem er så satan? er han ikke en "han" ? Kan han ikke noget ?

Før Gud skabte verden, havde han allerede skabt en åndelig verden, det som vi vil kalde englene. Nogle af disse engle gjorde oprør mod Gud, deriblandt Satan. Satan er altså ikke Guds ligemand og modstykke, men en tjener der gjorde oprør. Hvis man kan tale om en modpol til Satan, må det næsten være englen Michael, som du måske har hørt om? Anyway, han nævnes i hvert fald flere steder i Bibelen.

Er Satan en "han"? Jeg ved det faktisk ikke. Det kommer nok an på hvad man lægger i det. Fx vil en tysk hævde, at en skole er en "hun" (die Schule; sie). Men Satan har ikke en fysisk krop, så man kan sige, at han er mand eller kvinde.

Håber det var svar på et eller andet.

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær