Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#72444 - 09/10/2006 16:46 Treenigheden
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Jeg har en veninde der er mormon, og hun siger at forskellen på mormoner og kristne bl.a. er at kristne tror at Gud, Jesus og Helligånden er den samme... Og at Mormoner tror det er 3 forskellige..

Er det sandt?? Jeg troede at de kristnes overbevisning var at Gud sendte Jesus? Ikke at Gud ER Jesus??

Håber nogle kan give mig nogle svar

<3 <3 <3

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#72445 - 09/10/2006 17:25 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Carrie.

Læs evt. den athanasianske trosbekendelse, som er en af de tre fælles oldkirkelige bekendelser, som gælder for alle kristne - og altså også for Folkekirken.

Blot et lille udpluk fra link'et:

Citat:
Men Faderens, Sønnens og Helligåndens guddom er een, deres herlighed er lige stor, deres majestæt lige evig.

Man kunne jo også nævne fælgende citat fra den nikænske bekendelse:

Citat:
Og på én Herre, Jesus Kristus ... født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen ...

Søren.

Ændret af søgende (09/10/2006 17:28)

Til toppen 
#72446 - 09/10/2006 18:02 Re: Treenigheden [Re: søgende]
Carrie
Bruger

Tusind mange tak! Så forstår jeg det... Næsten!

"Sønnen er uskabt" er Sønnen ikke skabt af Jomfru Maria?

Til toppen 
#72447 - 09/10/2006 21:41 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Hej

Citat:
"Sønnen er uskabt" er Sønnen ikke skabt af Jomfru Maria?

I Johannesevangeliets første kapitel står der bl.a. om Jesus:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. (joh. 1,1-3)
Ordet er Jesus, står der senere i afsnittet.

Jesus er altså ikke skabt af Maria eller nogen anden, for han var i begyndelsen hos Gud, og han er Gud (!), og alt er skabt ved ham!

mvh. Thomas

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#72448 - 09/10/2006 23:00 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carrie - --- Jesus er sand Gud, undfanget ved Helligånden Det er ham, som er Ordet, ved hvem Gud har skabt alt, og som altid har været, og altid vil være, og som kommer igen for at dømme levende og døde ..

- og han er født af Jomfru Maria, og således blev han også sandt menneske, i kød og blod: vores bror!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72449 - 10/10/2006 00:11 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Carrie,

Jeg er medlem af Jesu Kristi Kirke. Tillad mig at kommentere dit indlæg. Det er rigtigt at vi tror på at guddommen består af tre medlemmer - Gud Faderen, Gud Sønnen og Gud Helligånden - og at de er tre adskilte personer. Det sidste er det der skiller os fra andre kristnes trosbekendelser. Jesus Kristus opstod med sit legeme og viste sig efter sin død for nogle af disciplene i sit legeme. Vi tror også på at Faderen og Helligånden har et legeme. Faderen et fysisk opstandent og herliggjort legeme. Helligånden er en person af ånd og har ikke et legeme. Det er hvad Herren åbenbarede til profeten Joseph Smith. Vi tror mao. på at vi helt bogstaveligt er skabt i Guds billede og lignelse og at alle mennesker på denne jord er Hans sønner og døtre. Jesus Kristus er som Thomas rigtigt nok skriver ordet der var hos Gud før jorden blev skabt, og på et tidspunkt "blev kød" (fik et fysisk legeme) og fremstod som et menneske på denne jord. Vi tror på at vi alle, ligesom Jesus, har levet som ånder i en førjordisk tilværelse, inden vi, ligesom Jesus, fremstod i et fysisk legeme på jorden. Ikke at vi sammenligner os med Ham, for Han er vores Frelser og Forløser, og ingen anden end Han kunne udvirke den store Forsoning. Men vi, alle mennesker på denne jord, er Hans brødre og søstre, hverken mere eller mindre, og vi har helt bogstaveligt en kærlig Fader i himmelen, som bekymrer sig for vores velfærd, og som ønsker at få lov til at være med i vort liv.

Mvh
John

Til toppen 
#72450 - 10/10/2006 03:00 Re: Treenigheden [Re: kristina]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Dear Carrie - you wrote:

"Jeg troede at de kristnes overbevisning var at Gud sendte Jesus?".. Det er jo et af de ofte tilbagevende spørgsmål... Af Jesu egen mund har vi jo klare udsagn desangående, som dårligt kan overtrumfes af lærde kommentarer - men udvalget er ganske betragteligt! Så lad os da ryste posen:

...»for de gerninger, som Faderen har givet mig at fuldføre, vidner om at Faderen har udsendt mig.« Johs.5,36. Jeg kan sige mig selv at Faderen og Sønnen er nært forbundne. Men derfra og så til at man skulle tale om identiske størrelser i legemlig forstand, var der nok et stykke vej... Det bringer os om ad Matt.1,20:

»Josef, Davids søn, vær ikke bange for at tage Maria til dig som hustru; for det barn, hun venter, er undfanget ved Helligånden.« Idet jeg drister mig til at stole på den oversættelse, vi præsenteres for i stykket her, vil jeg især henlede opmærksomheden på formuleringen, undfanget ved Helligånden - hvad evt måtte kaldes Guds logiske og aldeles lamslående fremtoning.

Altså finder man i Jesus Kristus Guds udtrykte billede; men ikke således at forstå, det gælder identiske livstykker - vel snarere. Fader og Søn i Helligånds enhed. Jesus er kendt af Gud i sin ophøjede skikkelse, ved åndsdåben benævnt Messias & Kristus: »Kvinden sagde til ham: "Jeg véd, at Messias skal komme" – det vil sige Kristus; "når han kommer, vil han fortælle os alt." Jesus gav hende til svar: "Det er mig, den der taler til dig."« Johs.4,25.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at en sprogbrug som 'Jesus er Gud' synes mig en anelse vildledende, for nu at sige det mildt: Derved kammer forkyndelsen over i en strengt dogmatisk udlægning, som jeg dog næppe skønner berettigt ved granskning af Bibelens originale ordlyd. Men så let som det er sagt - vi får se, hvor tæt det holder!..

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#72451 - 10/10/2006 07:40 Re: Treenigheden [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John

du skriver lidt om Helligånden.
Citat:
Vi tror også på at Faderen og Helligånden har et legeme. Faderen et fysisk opstandent og herliggjort legeme. Helligånden er en person af ånd og har ikke et legeme.

Hvad mener du egentlig, har Helligånden et legeme, eller har Han ikke et legeme??

Hvor i Bibelen finder du, at vi har levet en førjordisk tilværelse, den slags tekster er jeg vist aldrig stødt på? Men det er måske kun i Joseph Smiths hoved, den slags er at finde? Dvs. dermed også i Mormons Bog?

Mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72452 - 10/10/2006 10:06 Re: Treenigheden [Re: Watson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Watson - og Carrie -

Ja, det har voldt mange mennesker - også mig - store kvaler, dette at Gud er én, og så alligevel tre "personer".
Men vi må fastholde det!

For hvis Jesus ikke var Gud, ville det være den rene afgudsdyrkelse at bede til ham!

Og det kan vi, for som han selv har sagt (bl.a. Joh. 10,38):

Faderen er i mig og jeg i Faderen.

Uanset om vi beder til Faderen, til Sønnen og/eller til Helligånden: Gud hører os!

Til hver Gudstjeneste i vores kirker hører vi bedeslagene, 3 x 3: 3 slag for Faderen som har skabt os, 3 for Sønnen, som blev menneske og har frelst os, og 3 for Helligånden, som smelter vores hårde hjerter og fører os, der i udgangspunktet alle er fortabte, til vor Frelser og Herre ..

Jeg ser det også sådan, som du, Watson, skriver: Gud er Faderen og Sønnen i Helligånds enhed. Og som vi bekender: " én sand Gud fra evighed til evighed".

Den afgørende forskel mellem Gud og os, er, at Gud er uskabt, og vi er hans skabninger.

Det lyder i mine ører altid lidt sært, når nogen siger: "Jeg tror på Gud og Jesus" - som om vi havde to guder ..

Vi kan måske forestille os Gud, evig og uskabt, som et hjem , med fader og søn, hvor der hersker en god ånd : Helligånden. Og at det er et gæstfrit hjem, hvor døren står åben for alle ... alle er indbudt!

Det billede kunne jeg i hvert fald godt selv bruge.

Desuden har jeg haft stort udbytte af at læse Jørgen Sejergaards lille klargørende klassiker:
"Tempelgud" (Credo, 1997) om den treenige Gud som det himmelske Jerusalems tempel.

Jeg har læst den flere gange, og den har været mig en stor hjælp til at indse Treenighedens sandhed og store betydning for os i tilegnelsen af vores kristne tro.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72453 - 10/10/2006 10:39 Re: Treenigheden [Re: Buus]
Carrie
Bruger

Puha hvor er der meget at lære Det er godt nok forvirrende ind i mellem ... Men mange tak for dit svar!!

Til toppen 
#72454 - 10/10/2006 10:42 Re: Treenigheden [Re: kristina]
Carrie
Bruger

Tak Kristina Jeg suger alt til mig.. Der er meget at lære... Jeg har stadig ikke helt forstået det med treenigheden...

Jeg forstår godt at Gud, Jesus og Helligånden er LIGE mægtige og lige store... Men at de er en og samme? Det forstår jeg ikke helt...

Men det SKAL måske bare forståes som at de er AF det samme? Sådan forstår jeg det lidt...

Til toppen 
#72455 - 10/10/2006 10:46 Re: Treenigheden [Re: Watson]
Carrie
Bruger

1000 tak for dit svar! Det var rigtig godt!!!

Til toppen 
#72456 - 10/10/2006 10:50 Re: Treenigheden [Re: Thomas-C]
Carrie
Bruger

Så forstår jeg det sådan her:

Gud kunne ikke komme DIREKTE til os mennesker.. Derfor "udsendte" han sig selv som menneske, idet at han så ville kunne komme direkte til os mennesker..

Er jeg helt hen i vejret??

Til toppen 
#72457 - 10/10/2006 11:06 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carrie - jeg kan sandelig godt forstå, at du synes det er svært, svært ...
Citat:
Jeg forstår godt at Gud, Jesus og Helligånden er LIGE mægtige og lige store... Men at de er en og samme? Det forstår jeg ikke helt...

Jah - altså i hvert fald evige, i evigt fællesskab med hinanden. Men altså stadig tre "personer". Jesus siger:

Sandelig, sandelig siger jeg jer: Sønnen (altså han selv!) kan slet intet gøre af sig selv, men kun det, han ser Faderen gøre; for hvad Faderen gør, det samme gør også Sønnen.

Så Sønnen er underlagt Faderen (og altså ikke omvendt!) - alligevel er de lige mægtige som du skriver, fordi Faderen har givet Sønnen al magt i himlen og på jorden

De er således uendelig store - og ja, som du skriver "af det samme ..."

Måske har du lyst til at læse dette svar fra vores svarpanel (v/sognepræst Sten Nielsen, som helt sikkert forklarer bedre end jeg) på spørgsmålet: "Hvordan kan Jesus være Guds Søn?"

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72458 - 10/10/2006 11:19 Re: Treenigheden [Re: kristina]
Carrie
Bruger

1000 mange tak kristina.. NU forstår jeg det Og neeej hvor er jeg stolt.. Jeg forstod det endda FØR jeg læste dit svar se evt. mit sidste svar mht. Gud som menneske på jorden...

Nu virker det meget mere logisk

Til toppen 
#72459 - 10/10/2006 11:24 Re: Treenigheden [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Undskyld hvis det kunne misforstås. Det jeg mente var at Helligånden ikke har et fysisk, men et åndeligt legeme. Det er hvad vi har lært igennem nutidsåbenbaring fra Gud og Kristus.

Joseph Smith var en Guds profet og hvad vi har fået gennem ham er kommet fra Gud og Kristus, og ikke fra hans eget hoved. Jeg forudser en for/imod diskussion, og den har vi jo haft flere gange før Tau, så hvad skulle formålet med at gentage den være? . Evangeliet forkyndes ikke gennem argumentation eller filosofering men gennem vidnesbyrd. Hvis du ønsker information om forudtilværelsen kan du helt sikkert finde noget om emnet på disse web sites: www.mormon.dk , www.kristus.dk og hvis du kan engelsk en masse ting på www.lds.org, hvor du også kan finde taler af den nulevende profet og de tolv apostle som Kristus har kaldet i vores tid.

Mvh
John

Til toppen 
#72460 - 10/10/2006 11:43 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Carrie.

Citat:
Gud kunne ikke komme DIREKTE til os mennesker.. Derfor "udsendte" han sig selv som menneske, idet at han så ville kunne komme direkte til os mennesker..

Lige netop!

Søren.

Til toppen 
#72461 - 10/10/2006 11:53 Re: Treenigheden [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John, du skriver til tau:
Citat:
Joseph Smith var en Guds profet og hvad vi har fået gennem ham er kommet fra Gud og Kristus, og ikke fra hans eget hoved. Jeg forudser en for/imod diskussion, og den har vi jo haft flere gange før Tau, så hvad formål skulle der mon være med at gentage den?

Nej, det kan du have ret i, jeg synes heller ikke vi skal gøre meget ud af at diskutere og modsige andre trosretninger. Det står der jo også i vores Debatvejledning, at vi skal lade være med:

"Diskuter ikke andre religioner eller personer.
Lad være med at bruge Café Thomas til at diskutere andre religioner eller personer. Debatten er et forum for debat om kristendom og alt som har direkte relation til troen på Bibelens Gud. Ikke et sted hvor vi nedgør eller hænger andre trosretninger ud."

Alligevel synes jeg det er godt og rigtigt lige at gøre opmærksom på den store forskel der er mellem vores tro på Bibelens Gud og mormonkirkens (med det lange navn Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige).

Som bekendt deler vi ikke jeres tro på, at Joseph Smith var er en Guds profet, men tror at han er en af de falske, som Jesus har advaret imod, og som der gennem tiderne har været - og stadig er - er så mange af ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#72462 - 10/10/2006 11:58 Re: Treenigheden [Re: søgende]
Carrie
Bruger

Fantastisk Jeg hader når jeg ikke forstår :P

Til toppen 
#72463 - 10/10/2006 12:50 Re: Treenigheden [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John og kristina

enig. Helligånden har et åndeligt legeme, al den stund han jo er en person og ikke bare en kraft.

John...du bringer selv hele tiden Joseph Smith på bane, så skal vi bare tie stille og lade det stå uimodsagt? Der er mange som læser med her, som ikke ved, at Mormonerne ikke er kristne på samme måde som os andre almindelige (dumt ord, jeg ved det..) kristne. Der er afgrundsdybe forskelle på Joseph Smiths og Jesu lære.
Det var dog ikke ment negativt, at jeg sagde "kommer det fra Joseph Smiths hoved". Det var bare ment som en konstatering og et spørgsmål. Slet ikke for at hakke på ham, for jeg ved jo godt, at han betyder en hel masse godt for alle mormoner/medlemmer af Jesu Kristi Kirke.

Så kristina, det var ikke for at debattere mormonsk tro, det var alene for at modsige den, fordi den leder mennesker i en anden retning, end den jeg mener, at Jesus forkyndte og stod for. Må man ikke modsige? Min katolske tro modsiges da flittigt og ivrigt herinde, når jeg pipper lidt om den..............

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#72464 - 10/10/2006 18:58 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
"Er det sandt?? Jeg troede at de kristnes overbevisning var at Gud sendte Jesus? Ikke at Gud ER Jesus??"

Jeg vil hellere vende den om og sige: "Jesus ER Gud"

Som den Athanasianske bekendelse siger det:

"...Men dette er den almindelige tro, at vi ærer een Gud i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet. Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, Helligåndens en for sig. Men Faderens Sønnens og Helligåndens guddom er een, deres herlighed er lige stor, deres majestæt lige evig. ..."

Faderen, Sønnen og Helligånden er 3 forskellige personer i een og samme Gud; at forsøge at gøre nogen af dem til mindre end Gud er at forsøge at fjerne den ene side af en trekant og stadig have en trekant

I øvrigt regner jeg personligt ikke mormoner som kristne, ligesom jeg ikke regner det brede befolkningsflertal for kristne.

"Sola Scriptura" ("Skriften alene") lyder et af den lutherske reformations triumfråb; og dette "bud" forbryder mormonerne sig mod ved at sidestille Biblen og "Mormons Bog", og ved klart og tydeligt at forkaste klare bibelske pointer, såsom det klare valg mellem frelse og fortabelse; evig lyksalighed og evig pinsel, og så fremdeles.
Jeg kunne godt blive ved hele natten, men min pointe er kommet hjem går jeg ud fra

I Jesus Kristus

Mark P

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#72465 - 11/10/2006 13:46 Re: Treenigheden [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Jeg vil ikke spilde tid med at kritisere jeres tro, men vil blot bære vidnesbyrd om at Gud og Jesus Kristus har oprejst en profet i vores tid, har genoprettet Jesu Kristi Kirke i dens oprindelige form og gengivet dele af Kristi evangelium som iflg. hvad Herren sagde til Joseph Smith var gået tabt i Bibelen. Dette er altsammen sket som en forberedelse til Kristi andet komme, og det er for alle, uanset hvilken tro eller kirke de tilhører. Jeg bærer vidnesbyrd om at det er sandt og enhver som er oprigtig af hjertet kan få en bekræftelse fra den Helligånd på disse tings sandhed.

Mvh
John

Til toppen 
#72466 - 15/10/2006 16:44 Re: Treenigheden [Re: Carrie]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Det har din veninde misforstået. Treenighedslæren siger, at Faderen, Sønnen og Helligånden er tre forskellige personer, men af samme væsen.

Der er ikke noget mærkeligt i, at flere kan have det samme væsen - tænk blot på udtrykkene "et kærligt væsen" og postvæsen.

I kristen tænkning er Gud ikke en person men en 3 personer, ligesom en familie ikke er en med flere personer. Familiemedlemmer har det forøvrigt også med at have samme væsen - men dog ikke være det samme væsen, sådan som de tre personer der er Gud er.

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#72467 - 15/10/2006 21:08 3énigheden [Re: again]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Ref C: -"Jeg har en veninde der er mormon, og hun siger at forskellen på mormoner og kristne bl.a. er at kristne tror at Gud, Jesus og Helligånden er den samme.[/".. "Should we now answer that again?

Citat a: "Det har din veninde misforstået. Treenighedslæren siger, at Faderen, Sønnen og Helligånden er tre forskellige personer"... Kan vi få det på Skrift?

Citat d: "I kristen tænkning er Gud ikke en person men en 3 personer.".. Well, I am already lost; but welcome to proceed - quoting again:

Citat c: .."ligesom en familie ikke er en med flere personer." Kedelig formilie!

Citat d[/i}: Familiemedlemmer har det forøvrigt også med at have samme væsen - men dog ikke være det samme væsen,".. Sikke dog et væsen!..

Citat, e[/i: .."sådan som de tre personer der er Gud er." My screen is a bit out of order, one may say!

Citat f: "Der er ikke noget mærkeligt i, at flere kan have det samme væsen - tænk blot på udtrykkene "et kærligt væsen" og postvæsen." Now dear, again: the Spirit of God provides for Everyone. What Kind of Creature walks on so many Feet, bears with so many Hands and floats around in Space?

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#72468 - 15/10/2006 22:22 Re: 3énigheden [Re: Watson]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Dine ironiske kommentarer gider jeg ikke kommentere. En af dine kommentarer synes dog at være ærligt ment, nemlig denne:

Citat:
Citat a: "Det har din veninde misforstået. Treenighedslæren siger, at Faderen, Sønnen og Helligånden er tre forskellige personer"... Kan vi få det på Skrift?

Så'gerne. Her får du lidt fra "en athanasianske Trosbekendelse":

Men dette er den almindelige tro, at vi ærer een Gud i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet. Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, Helligåndens en for sig læs hele trosbekendelsen her http://www.folkekirken.dk/om-folkekirken...bekendelse.html

Hver gang der står tre i trosbekendelsen, skal det læses vha åbningsbemærkningen om, at der er tre personer (en trehed) - tilsvarende skal ethvert "en" læses vha åbningsreplikken om, at der er een Gud. Hvis du sætter ordet "personer" efter ethvert "tre" og "Gud" efter ethvert en i trosbekendelsen er den 100% logisk opbygget.

Her kan du se en omskrivning til familieforhold, efter de nævnte regler. Jeg har erstattet "Gud/væsen" med "familie" og "Helligånd" med mor.

vi ærer een familie i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille familien. Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, moderens en for sig. Men Faderen Sønnen og moderen er een familie..... Som Faderen er, sådan er Sønnen og sådan er moderen.

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær