1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#72310 - 07/10/2006 03:08
Man kan kun tale om Guder
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
|
Jeg er en person med følelser ligesom alle andre mennesker. Når jeg står og taler med en person taler vid om kendte personligheder indenfor filosofi, religion, videnskab og kunst, men det som er fælles for os er, at vi ikke forsøger at udelade personer som måske for nogle synes uinteressante, nej, vi forsøger så objektivt som muligt at inddrage alle de vigtige filosoffer, religionsstiftere, videnskabsmænd og kunstnere så at der ikke er nogen i vores historiske udvikling som føler sig udenfor og ignoreret, nej det er der ingen af os som kan lide.
For så at komme til spørgsmålet: Hvorfor tror kristne, muslimer, hinduister eller taoister ikke på Marduk, Enki, Baal, Ashera, Thor, Zeus og alle de græske, Venus og alle de romerske, den jødiske Gud, de tusinder i Indisk religion, de kinesiske guder og for at gøre det bredere: de asiatiske guder, de indiske, nord og syd amerikanska, europæiske og afrikanske Guder? Det synes for mig meget synd for alle disse Guder at de skal ignoreres til fordel for en bevidst udvælgelse af en. Således gør man aldrig i en filosofisk diskussion, man pilker ikke en filsof ud og siger at hann er den eneste filosof som levede, heller ikke i videnskaben vælger man Ptolmæus ud og ignorerer alle de andre videnskabsmænd. Hvorfor pilker man bevidst en kristen sekts fortolkning af en Gud?
For mig er dette at sige til personen som spørger: Hvad står der i skabet i køkkenet? Svar: der står kun glas i skabet. Denne person lyver. Han siger ikke at der står talerkener, kopper, salt og peber, kander, sukker, mel og alt muligt andet, nej han siger at der står kun glas mens alt det andet ignoeres.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72311 - 07/10/2006 09:43
Re: Man kan kun tale om Guder
[Re: Epicurus]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Epicurus Citat: Hvorfor tror kristne, muslimer, hinduister eller taoister ikke på Marduk, Enki, Baal, Ashera, Thor, Zeus og alle de græske, Venus og alle de romerske, den jødiske Gud, de tusinder i Indisk religion, de kinesiske guder og for at gøre det bredere: de asiatiske guder, de indiske, nord og syd amerikanska, europæiske og afrikanske Guder?
Det er fordi vi tror de nævnte guder er menneskabt tankegods uden reel, objektiv eksistens. Citat: Det synes for mig meget synd for alle disse Guder at de skal ignoreres til fordel for en bevidst udvælgelse af en. Således gør man aldrig i en filosofisk diskussion, man pilker ikke en filsof ud og siger at hann er den eneste filosof som levede, heller ikke i videnskaben vælger man Ptolmæus ud og ignorerer alle de andre videnskabsmænd. Hvorfor pilker man bevidst en kristen sekts fortolkning af en Gud?
Undskyld jeg siger det, men jeg tror ikke på, at du for alvor synes det er synd for dem - for du tror jo heller ikke, de findes, vel?
Der findes ganske rigtigt mange filosoffer og videnskabsmænd, som fortjener opmærksomhed, men kristendom er hverken filosofi eller videnskab.
Jeg, som er kristen, har ikke udvalgt mig en gud blandt flere - det er lige omvendt Gud, min Skaber, som har overbevist mig, om sin objektive eksistens - og sin kærlighed.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72312 - 07/10/2006 10:23
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Nu vover jeg mig lige ud på de 70.000 favne... Citat: Det er fordi vi tror de nævnt guder er menneskabt tankegods uden reel, objektiv eksistens.
Jeg er godt klar over at det er noget du tror, men jeg er lidt luren på om du og andre kristne eventuelt havde lyst til at uddybe omkring hvorfor?
Hvorfor og på hvilket grundlag eller måske med hvilken sikkerhed kan du afvise alle andre guder som værende menneskeskabt tankegods uden reel, objektiv eksistens?
(indskudt spørgsmål: Mener du at gud er en objektiv eksistens? A la mit tidligere spørgsmål om fuldkommenhed, når du hverken ved hvad der er fuldkomment og ikke har noget fuldkomment at måle op ad.)
Kan du forstå hvorfor og måske forklare for mig hvordan du oplever det, når en ateist som mig siger: "Som jeg ser det er vi begge ateister, forskellen på dig og mig er at jeg har smidt den sidste gud på porten også."?
For mig at se er grundlaget for at påstå at jeres gud er andet end menneskeskabt tankegods lige så spinkelt som for alle andres påståede virkelige guder.
Ændret af CloudHands (07/10/2006 10:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72313 - 07/10/2006 10:58
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands - desværre kan jeg ikke uddybe mere end jeg allerede har gjort i masser af indlæg. Citat: Mener du at gud er en objektiv eksistens?
Ja!Citat: Kan du forstå hvorfor og måske forklare for mig hvordan du oplever det, når en ateist som mig siger: "Som jeg ser det er vi begge ateister, forskellen på dig og mig er at jeg har smidt den sidste gud på porten også."?
Ja, det kan jeg godt, det er et velkendt spørgsmål, som jo handler om tro.
Jeg tager til efterretning, at du mener som du gør, og det er jeg naturligvis, på dine vegne, ked af.
Jeg er som bekendt overbevist om, at du tager fejl, og at du har smidt barnet ud med badevandet (som næppe var 70.000 kierkegaardske favne dybt!) - og at du jo tror, at det er mig, der tager fejl ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72314 - 07/10/2006 12:14
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej CloudHands!
Du skriver: "Kan du forstå hvorfor og måske forklare for mig hvordan du oplever det, når en ateist som mig siger: "Som jeg ser det er vi begge ateister, forskellen på dig og mig er at jeg har smidt den sidste gud på porten også?"
Du accepterer altså, at der virkelig eksisterer en gud. Ellers ville der jo ikke være "noget" at smide på porten. Kan det tænkes, at du skægt nok tager fejl i din ateisme..? Den er ikke fravær af tro på Gud eller guder, men i virkeligheden et oprør mod Gud..?
Du skriver: "For mig at se er grundlaget for at påstå at jeres gud er andet end menneskeskabt tankegods lige så spinkelt som for alle andres påståede virkelige guder."
For mig er der - også objektivt - helt overbevisende mange vidnesbyrd for Bibelens Gud sammenlignet med for eksempel Marduk, Odin og Thor - og havenisser, som ateister sædvanligvis henviser til.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72315 - 07/10/2006 15:18
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg
Jeg gider ikke at læse dine indlæg. Det er min opfattelse at de har en absolut afsporende værdi for langt de fleste debatter jeg kender til. Det er som jeg allerede har forsøgt at udpensle for dig adskillige gange, næsten umuligt at debattere med alle dine stråmænd og forvrængede antagelser om emner som du stædigt fremsætter påstande om, til trods for gentagne rettelser.
For fremtiden vil jeg ikke indgå i debatter med dig og jeg kommer ikke til at besvare dine indlæg, så hvis du poster til mig for at få en debat med mig igang, så spilder du din tid.
Jeg forventer ikke at du helt holder dig fra debatter hvori jeg deltager eller noget i den retning, men vil da gerne opfordre dig til ikke at henvende dig til mig i fremtiden, af helt praktiske årsager altså. Det er spild af min og din tid.
På forhånd tak!
|
|
Til toppen
|
|
|
#72316 - 07/10/2006 15:22
|
Bruger
|
Kære Kristina
Det er meget tragisk at man igen og igen hører om mennesker der har fundet sig en eller anden sikkerhedsventil af de uendelige andre sikkerhedsventiler med den begrundelse af den ene er så helt vanvittigt anderledes end alle de andre. Dette kaldes jo fundamentalisme, men knytter sig fast til et eller andet og glemmer alt om virkelighedens verden hvor intet sådant findes, kun tusinder af guder og mange religioner. Hvis man ikke skal ende i sådan en fundamentalisme bliver man nød til at acceptere at "menneskeheden" siden tidens morgen, i de forskellige geografiske grupper fantaserede om guder og sådant. De mente selvfølgelig at deres Guder var bedre en naboens Gud. Israel med sin Elohim, Jhave/Jehova, Adonai ella JHVH kritiserede den babyloniske Marduk, den assyriske Assur, Ashera, Molok, Baal og alle Guder som de ikke mente var sande Guder, fra den babyloniske side var det jo lige omvendt, Marduk var den sande guddom og så kan du ligesom blot bevæge dig fra sted til andet, persien, babylon, kanaan, ugarit, assyrien osv., det bliver til en kolosal ensporethed hvis man blot pilker en af disse guder ud og siger bagefter: de andre eksisterer overhovedet ikke. Dette er en benægtelse af historien. Derfor synes jeg det er tragisk, men benægter vores egne religionshistorie som sådan, menneskehedens. Elohims eller JHVH er jo kun en af disse guder.
mvh Diogenes Laertius
|
|
Til toppen
|
|
|
#72317 - 07/10/2006 15:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Epikurus - - nu ikke så trist!  Skal jeg forstå dig sådan, at du tror på alle de mange guder, du nævner? Og forresten, hvad er der i vejen med at være fundamentalist? Det betyder jo bare at have et fundament = fast grund under fødderne her i den virkelige, men forgængelige, verden - - og videre ind i den virkelige virkelighed i Guds evige uforgængelige paradis!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72318 - 07/10/2006 17:20
|
Bruger
|
Hej CloudHands!
Du skriver: "For fremtiden vil jeg ikke indgå i debatter med dig og jeg kommer ikke til at besvare dine indlæg, så hvis du poster til mig for at få en debat med mig igang, så spilder du din tid."
OK, men der er andre læsere, som jeg henvender mig til, når jeg kommenterer dine indlæg.
Du skriver: "Jeg forventer ikke at du helt holder dig fra debatter hvori jeg deltager eller noget i den retning, men vil da gerne opfordre dig til ikke at henvende dig til mig i fremtiden, af helt praktiske årsager altså. Det er spild af min og din tid."
Jeg vil givetvis fortsætte med af og til at kommentere dine indlæg - igen af hensyn til andre læsere. Derfor er det ikke nødvendigvis spild af tid at kommentere dine indlæg.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72319 - 07/10/2006 17:48
|
Anonym
Anonym
|
Jeg benytter lige denne sidste mail i denne ombæring til at tydeliggøre hvad der blandt andet irriterer mig grænseløst ved Hoegs indlæg... Citat: Jeg skrev: "For fremtiden vil jeg ikke indgå i debatter med dig og jeg kommer ikke til at besvare dine indlæg, så hvis du poster til mig for at få en debat med mig igang, så spilder du din tid."
Hoeg skrev: OK, men der er andre læsere, som jeg henvender mig til, når jeg kommenterer dine indlæg.
Fremhævelsen er min.
Det kan altså godt være at der er andre læsere, hvilket jeg selvfølgelig er opmærksom på, så derfor skrev jeg: "Så hvis du poster til mig, så spilder du din tid"
Så skriv du bare løs til alle de andre...
Citat: Jeg skrev: "Jeg forventer ikke at du helt holder dig fra debatter hvori jeg deltager eller noget i den retning, men vil da gerne opfordre dig til ikke at henvende dig til mig i fremtiden, af helt praktiske årsager altså. Det er spild af min og din tid."
Hoeg skrev: Jeg vil givetvis fortsætte med af og til at kommentere dine indlæg - igen af hensyn til andre læsere. Derfor er det ikke nødvendigvis spild af tid at kommentere dine indlæg.
Fremhævelsen er min.
Nej det er jeg selvfølgelig godt klar over. Men igen skrev jeg udtrykkeligt: "...men [jeg] vil da opfordre dig til ikke at henvende dig til mig i fremtiden... Det er spild af din og min tid."
Jeg beder dig om at lade være med at henvende dig til mig for fremtiden, ikke om at du ikke kan svare på mine indlæg med generelle kommentare som henvender sig til andre.
Interessant at du kalder dig journalist... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#72320 - 07/10/2006 19:07
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Det er nok fordi der er forskel på tro og filosofi. Her kan du se et møde mellem forkyndelse og filosofi:
"De tog så Paulus med sig og førte ham til Areopagos og sagde: »Kan vi få at vide, hvad det er for en ny lære, du taler om? v20 Det, du påstår, lyder nemlig fremmedartet i vore ører. Derfor vil vi have at vide, hvad dette skal betyde.« v21 For athenerne og de fremmede tilflyttere brugte ikke deres tid til andet end at fortælle eller høre nyt.
Talen på Areopagos v22 Så stod Paulus frem midt på Areopagos og sagde: »Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse. v23 For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. v24 Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer, og som er Herre over himmel og jord, bor ikke i templer bygget af hænder. v25 Heller ikke lader Gud sig tjene af menneskehænder, som om han trængte til noget. Det er ham, der giver alle liv og ånde og alle ting; v26 og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – v27 for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os. v28 For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt: ›Vi er også af hans slægt.‹ v29 Når vi nu er af Guds slægt, må vi ikke mene, at guddommen ligner noget af guld eller sølv eller sten, formet ved menneskets kunst og snilde. v30 Efter at Gud har båret over med tidligere tiders uvidenhed, befaler han nu mennesker, at de alle og overalt skal omvende sig, v31 for han har fastsat en dag, da han vil holde dom over hele verden med retfærdighed ved en mand, som han har bestemt dertil; og det har han gjort troværdigt for alle ved at lade ham opstå fra de døde.«" ApG 17:19-31
Her kan du se filosoffernes reaktion: "Da de hørte om dødes opstandelse, spottede nogle, men andre sagde: »Det vil vi høre dig tale om en anden gang.«" ApG 17:32
Hvor filosofien undersøger mulige scenarier, opstiller hypoteser og undersøger konsekvenser, er troen kendetegnet ved forkyndelsen og mødet med Gud. Et møde der nok tillader filosofiske overvejelser, men som også giver en slags afklaring: Man ved hvad man tror.
Men læg også mærke til, at Paulus ikke sagde filosofferne (eller andre troende, for den sags skyld) var forkerte på den. Men Paulus kunne kun forkynde det han havde som overbevisning, nemlig troen på den opstande Kristus.
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#72321 - 07/10/2006 20:48
|
Bruger
|
CloudHands skriver: "Jeg benytter lige denne sidste mail i denne ombæring til at tydeliggøre hvad der blandt andet irriterer mig grænseløst ved Hoegs indlæg..."
Hej CloudHands!
Jeg ville gerne vide, hvilken forskel, og hvad, der adskiller ateisme fra oprør mod (eller afstandtagen fra) Gud. Desuden vil jeg da også gerne vide, hvorfor mine indlæg er "irriterende."
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72322 - 07/10/2006 21:05
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hoeg skrev: Citat: Desuden vil jeg da også gerne vide, hvorfor mine indlæg er "irriterende."
I al almindelighed vil jeg ikke udtale mig om dette, men i den konkrete sag vil jeg sige: Prøv at læse sidste del af Cloudhands indlæg og 1. del af dit svar igen. Hvis du ikke selv kan se, hvad der går galt, er der ikke andet at gøre end at undlade at forsøge debatten!
Og nej! Jeg gider ikke tærske langhalm på det her, heller!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#72323 - 07/10/2006 22:35
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars!
Efter min mening er det en uskik ikke at anføre hvilket indlæg, man svarer på. Det gør det besværligt for læserne. Derfor skrev jeg "Hej CloudHands" ligesom jeg her skriver "Hej Lars".
Du skriver: "Prøv at læse sidste del af Cloudhands indlæg og 1. del af dit svar igen. Hvis du ikke selv kan se, hvad der går galt, er der ikke andet at gøre end at undlade at forsøge debatten!"
Beklager, jeg forstår ikke, "hvad der går galt..". Derfor: Sig det lige ud i stedet for disse antydninger af et eller andet. Når du har sagt A, må du også sige B.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72324 - 07/10/2006 23:05
B!
|
Bruger
|
Hoeg skrev: Citat: Når du har sagt A, må du også sige B.
Beklager. Det er ikke muligt at komme videre ad dette spor.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#72325 - 08/10/2006 08:35
Re: B!
|
Bruger
|
Hej Lars!
Ja, jeg kan også en sproglig fidus:
1) Fravær af tro på Anders Fogh. 2) Fravær af tro på Gud.
Genstanden, man tager afstand fra/ikke tror på, må nødvendigvis eksistere. Hvordan ellers tage afstand..?
Min kristne tro er ganske beskeden, ja ubetydelig. Alligevel er det umuligt for mig at vende kristendommen ryggen for at blive ateist. Jeg kender jo Gud og budskabet om Jesus Kristus. Jo, jeg kan gøre oprør mod Gud og i den forbindelse betegne mig som ateist, hvilket ville være noget sludder, når jeg jo allerede har oplevet kendskabet og nærheden til Gud. Det ville være umuligt at udradere dette fra min bevidsthed.
Som ateist ville jeg altid nages af tvivlen: Troen på Jesus Kristus er en uendelig lille indsats sammenlignet med gevinsten, nemlig Bibelens budskab om evigt liv.
Skulle det vise sig, at Bibelen har ret, ville det være uendeligt ærgerligt at give afkald på evigheden, blot fordi jeg var stædig i dette liv.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72326 - 08/10/2006 12:02
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Hoeg
Tror du på eksistensen af det flyvende spaghetti monster? På Odin? På Vishnu?
Hvis ikke så gør du oprør mod det flyvende spaghetti monster? Mod Odin? Mod Vishnu?
Hvorfor er du ikke stædig og tror på det flyvende spaghetti monster og Odin, når nu en så lille indsats kan sikre dit efterliv?
Du kan jo ikke afvise at tro på dem med mindre du mener de eksisterer?
Hvad nu hvis jeg fortæller dig at jeg er en gud? Hvis ikke du tror mig, så må det være fordi du tror på at jeg er gud, men tager afstand fra mig? Hvorfor hader du din gud så meget?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#72327 - 08/10/2006 13:04
chikane
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Ove
Det ville klæde dig om du respekterede Martins ønske om, at du ikke henvender dig til ham. Den måde du her ignorerer hans meget udtrykkelige ønske er på grænsen af chikane og den slags ser vi ikke på med så milde øjne her på Café Thomas.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72328 - 08/10/2006 14:06
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Søren!
Nej! Jeg tror ikke på "eksistensen af det flyvende spaghetti monste," Odin, Vishnu. Jeg har ikke fået nogen vidnesbyrd, der kan begrunde en sådan tro.
Du skriver, at jeg ikke "kan afvise at tro på dem med mindre, jeg mener, at de eksisterer?"
Igen - jeg har ingen vidnesbyrd, der kan få mig til at mene at sådanne guder eksisterer.
Du skriver: "Hvad nu hvis jeg fortæller dig at jeg er en gud?"
Igen - jeg har ingen vidnesbyrd for, at jeg skulle anerkende dig som en guddom.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72329 - 08/10/2006 14:19
Re: chikane
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Asbjørn!
Du skriver, at det ville klæde mig om jeg respekterede Martins ønske om, at du ikke henvender dig til ham. Det var bestemt ikke mit ønske at chikanere Martin. Jeg mener, at jeg altid har skrevet venligt til Martin. Men jeg ville gerne vide, hvorfor Martin mener, mine indlæg er irriterende.
Du skriver: "Den måde du her ignorerer hans meget udtrykkelige ønske er på grænsen af chikane og den slags ser vi ikke på med så milde øjne her på Café Thomas." Beklager, det faldt mig ikke ind, at det kunne opfattes som chikane.
Jeg opfatter din henstilling således, at jeg fremover skal undlade at skrive "Hej CloudHands!". Indebærer din henstillig også et forbud mod overhovedet at kommentere CloudHands indlæg?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72330 - 08/10/2006 15:07
|
Bruger
|
Lad nu være hoeg. Du siger jo selv at spaghetti monsteret eksisterer! Citat hoeg: Citat: Genstanden, man tager afstand fra/ikke tror på, må nødvendigvis eksistere. Hvordan ellers tage afstand..?
Hvorfor tager du ikke mod frelsen fra spaghetti monsteret?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#72331 - 08/10/2006 16:04
|
Bruger
|
Hej Søren!
Du skriver: "Lad nu være hoeg. Du siger jo selv at spaghetti monsteret eksisterer!"
Det startede med en sproglige fidus om Anders Fogh og Gud. Jeg skrev: "Genstanden, man tager afstand fra/ikke tror på, må nødvendigvis eksistere. Hvordan ellers tage afstand..?" Så ja, jeg kan jo ikke vide om der virkelig eksisterer et spaghetti-monster et eller andet sted i universet. Men i givet fald vil jeg ikke tro på/anerkende et sådant som en guddom. Der findes mig bekendt ikke noget vidensbyrd, der kan begrunde en religiøs tro på "frelsen fra spaghetti monsteret?"
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72332 - 08/10/2006 16:41
|
Bruger
|
Du skriver Citat: Jeg skrev: "Genstanden, man tager afstand fra/ikke tror på, må nødvendigvis eksistere. Hvordan ellers tage afstand..?"
Og
Citat: Så ja, jeg kan jo ikke vide om der virkelig eksisterer et spaghetti-monster et eller andet sted i universet. Men i givet fald vil jeg ikke tro på/anerkende et sådant som en guddom.
Så jeg kan kun læse det som om du erkender at spaghetti monsteret eksisterer. Thi ifølge dit eget udsagn må alting man ikke tror på NØDVENDIGVIS eksistere.
Så du må jo mene at spaghetti monsteret eksisterer på trods af at du ikke tror på det, eller har set noget evidens for dets eksistens.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72333 - 08/10/2006 16:43
|
Bruger
|
Kristina skrev: Citat: Hej Epikurus - - nu ikke så trist!
Skal jeg forstå dig sådan, at du tror på alle de mange guder, du nævner?
Og forresten, hvad er der i vejen med at være fundamentalist? Det betyder jo bare at have et fundament = fast grund under fødderne her i den virkelige, men forgængelige, verden - - og videre ind i den virkelige virkelighed i Guds evige uforgængelige paradis!
kristina
-------------------- ** Sandheden tro i kærlighed ** (Ef. 4,15) www.luthersk-netvaerk.dk
Ja, man må tage udgangspunkt i alle guderne som har eksisteret i vores menneskehistorie for at give et rigtigt billede af guderne (det kunne ligeså godt handle om filosofi, videnskab eller kunst), man kan ikke vælge f.eks. Gud ud og så ignorere resten af disse blot fordi det gør billedet lidt mere a-homogent, nej der eksiterer jo kun en religionshistorie og derfor er man nød til at betragte den som en, og ikke som historien om en gud, men historien om de forskellige landes guder.
Det at tro på dit og dat er i princippet ikke så vigtigt, det drejer sig om at få en indsigt i vores religionshistorie i denne sammenhæng, og det har man klart ikke fået hvis man mener at der kun eksisterer en gud.
Det er her jeg finder det tragisk at flere og flere aldrig får en indsigt i vores historiske baggrund som menneskehed idet de blot vrager og vælger det som de føler sig tiltrukket af. Dette er også et led i individualiseringen på universiteterne, hvor eleverne mere og mere kan sammensætte deres pensum udfra deres egne præferationer i stedet for at man mere fokuserede på at give eleverne en så bred uddannelse som muligt indenfor faget for at man undgik ensporede selektioner.
En fundamentalisme som ikke er knyttet til virkelighedens verden er for mig tragisk for dem som ser på hvordan disse personer bevidst vælger at leve i en illusion resten af deres liv men selvfølgelig også for selve personen idet denne ikke oplever virkeligheden på noget tidspukt af sit liv. Virkeligheden kan sikker vedr. guder måles på forskellige måder, f.eks. ligesom eksemplet ved Baal i Gamle Testament. For at vædde om hvilken gud var den virkelige, væddede man om Gud var stærkere end Baal og fortællingen ender med at Gud, Jahve udspytter ild fra himmelen og tændrer et alter med ild. Hvis man virkelig vil få et svar på om disse guder er virkelige, så må man placere disse på en række og lave et væddemål:
Pascals væddemål rekonstrueret (Pensees):
Hinduisten, Muslimen, den Kristne, Hari Kristna, Taoisten, Marduk-, Odin-, Enki-, Assur-, Ashera-, Visnu-tilhængere stiller sig på rad og række og vædder om hvilken Gud der vil tændre et alter som er omringet med petrolium på en åben plads lad os sige på Vesterbro. Hvis der ikke sker noget, så eksisterer disse guder nok ikke fordi de er ligeglade med sine tilhængere.
Men for at komme hurtigere videre i denne diskussion så kan jeg roligt sige med det samme, at ingen i disse grupper oplever at deres guder gør noget som helst i denne side af verden, de lever kun i en tro på at de kan et eller andet ved kontinuerligt at læse historier som er flere tusinder år gamle, som var berettede af personer der troede på disse Guder. Men en ting er rimelig klar, man kan kun tale om menneskehedens guder og man har intet bevis på at de egentligt har udrettet noget som helst, der er blot beviser på at forskellige kulturer har hævdet at deres guder var bedre end naboens guder.
Et eksempel er det som Nabodinus af Marduk-præsterne blev kritiseret for at gøre ved at indføre den nye gud Sin i landet, når den Persiske general Kyros erobrede landet ca. 530´erne f.kr., anså Marduk præsterne det som Marduks straf af Nabodinus, fordi han havde jo sat sig imod denne Gud. Men på den anden side, nemlig hos Israelitterne, fortolkede man dette som Jahves frelse af jøderne i eksilet, de kunne fortolke Kyros som guds salvede person i Jesajasbogen selvom historiske kilder siger at Kyros var en tilhænger af guden Sin og at der ikke er nogle som peger på at han var en tilhænger av jhavereligionen eller mardukreligionen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72334 - 08/10/2006 17:29
|
Bruger
|
"Så jeg kan kun læse det som om du erkender at spaghetti monsteret eksisterer.
Hej Søren!
Ja, monstre kan eksistere i eventyr og i folkefantasien. Nogle mener, at Bibelens Gud på samme måde er et produkt af menneskers fantasi.
Jeg mener/tror, at den virkelige verden rummer et utal af vidnesbyrd (ikke beviser) om at Bibelens Gud eksisterer.
Derimod findes, så vidt jeg ved, intet vidnesbyrd om eksistensen af monstre og havenisser i den virkelige verden, så derfor tror jeg ikke på den slags.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72335 - 08/10/2006 17:37
|
Bruger
|
Hej Epi..!
Du skriver: "Men for at komme hurtigere videre i denne diskussion så kan jeg roligt sige med det samme, at ingen i disse grupper oplever at deres guder gør noget som helst i denne side af verden, de lever kun i en tro på at de kan et eller andet ved kontinuerligt at læse historier som er flere tusinder år gamle, som var berettede af personer der troede på disse Guder."
Vil det sige, at du tilbageviser alle vidnesbyrd om Bibelens Gud?
Med venlig hilsen hoeg
NB: Vidnesbyrd er ikke beviser, men for eksempel andre troendes erfaringer og skaberværkets storhed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72336 - 08/10/2006 17:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Epikurus - - følgende citat fra dit indlæg kan jeg kun sige et stort Amen til: Citat: Det er her jeg finder det tragisk at flere og flere aldrig får en indsigt i vores historiske baggrund som menneskehed idet de blot vrager og vælger det som de føler sig tiltrukket af. Dette er også et led i individualiseringen på universiteterne, hvor eleverne mere og mere kan sammensætte deres pensum udfra deres egne præferationer i stedet for at man mere fokuserede på at give eleverne en så bred uddannelse som muligt indenfor faget for at man undgik ensporede selektioner.
En fundamentalisme som ikke er knyttet til virkelighedens verden er for mig tragisk for dem som ser på hvordan disse personer bevidst vælger at leve i en illusion resten af deres liv men selvfølgelig også for selve personen idet denne ikke oplever virkeligheden på noget tidspukt af sit liv.
Det væsentlige er, for mig at se, at sætte sig så grundigt ind i historien som muligt, at lade være med at række ud efter det, som man umiddelbart føler sig tiltrukket af (vi har ikke nogen forhåndsgaranti for, at sandheden er særlig attraktiv!), ej heller stole på egne oplevelser eller præferencer:
- Jer. 17,9: Hjertet er det mest bedrageriske af alt, det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?
- men vægte højere end noget som helst andet at finde svar på spørgsmålet:
Hvad er Sandheden? Om Gud og menneske? Om liv og død?
Med en lille omskrivning af John Keats: Truth before beauty! .. hvor grum end sandheden måtte være ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72337 - 08/10/2006 18:08
|
Bruger
|
Citat: Derimod findes, så vidt jeg ved, intet vidnesbyrd om eksistensen af monstre og havenisser i den virkelige verden, så derfor tror jeg ikke på den slags.
Men ifølge dine egne ord så må det man ikke tror på nødvendigvis eksistere?
Jeg forstår ikke helt hvorfor du til Cloudhands siger at det at han ikke tror på gud er tegn på at gud eksisterer, men at du nu kalde spaghetti monsteret for en fantasi figur fordi du ikke tror på ham?
Mener du eller mener du ikke at det man ikke tror på nødvendigvis må eksistere?
Du siger til Cloudhands:
Citat: Du accepterer altså, at der virkelig eksisterer en gud. Ellers ville der jo ikke være "noget" at smide på porten. Kan det tænkes, at du skægt nok tager fejl i din ateisme..? Den er ikke fravær af tro på Gud eller guder, men i virkeligheden et oprør mod Gud..?
Derfor må jeg jo tolke din modstand mod spaghetti monsteret som et oprør mod spaghetti monsteret.
Din tro er åbenbart større end du tror, du tror på gud, og på spaghetti monsteret.
Fascinerende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72338 - 08/10/2006 18:11
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Ove Citat: Jeg opfatter din henstilling således, at jeg fremover skal undlade at skrive "Hej CloudHands!".
Ja, det er vist det Martin beder om. Han ønsker ikke at besvare dine henvendelser til ham og det er sådan set en ærlig sag.
Citat: Indebærer din henstillig også et forbud mod overhovedet at kommentere CloudHands indlæg?
Hvis du læser hvad Martin skriver, så giver han tydeligt udtryk for at det generer ham ikke, at du kommenterer hans indlæg. Jeg beder dig bare om at respektere hvad Martin selv skriver. Uanset hvor rimeligt du eller andre synes det er.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72339 - 08/10/2006 18:48
|
Bruger
|
Søren skriver: "Men ifølge dine egne ord, så må det, man ikke tror på, nødvendigvis eksistere?"
Ja, enig, "det", for eksempel Gud, beskrives i bøger og som vidnesbyrd. Uden en sådan eksistens, der ikke nødvendigvis kan bevises empirisk, ville der ikke være noget at forholde sig til.
Du skriver: "Jeg forstår ikke helt, hvorfor du til Cloudhands siger, at det, at han ikke tror på gud, er tegn på, at gud eksisterer...,"
Jeg mener, vi er enige om, at CloudHands skal have noget at forholde sig til, nemlig det, han har hørt og læst om Gud. Uden en sådan viden om Gud kan CloudHands ikke få noget grundlag for ikke at tro på Gud. Vi er selvfølgelig også enige om, går jeg ud fra, at Gud ikke kan påvises empirisk. Men det udelukker jo ikke, at CloudHands kan forholde sig til det, han kan få oplyst om Gud.
Du skriver: "Mener du, eller mener du ikke, at det, man ikke tror på, nødvendigvis må eksistere?"
Ja, jeg ved for eksempel med rimelig sikkerhed, at Pia Kjærsgaard eksisterer. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg tror på hende.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72340 - 08/10/2006 19:28
Hvorfor chikane..?
|
Bruger
|
Hej Asbjørn!
Jeg skal gerne undlade at henvende mig til Martin. I princippet kan jeg dermed for eftertiden bommes ud af dette forum, hvis alle debatdeltagere fremsætter krav om, at jeg ikke må henvende mig til dem. Det er den ene side af sagen. Den anden er, at jeg synes, at du overreagerer som ordstyrer, når du offentligt beskylder mig for at chikanere Martin.
Jeg kunne i to tilfælde ikke imødekomme Martins krav om ikke at henvende mig direkte til ham. I begge tilfælde for at få en forklaring.
I første tilfælde svarede Martin, men jeg fik ikke nogen begrundelse ud over at mine indlæg var irriterende. Derefter ville jeg gerne vide, hvorfor mine indlæg var irriterende.
Jeg synes, det er voldsomt, at du som ordstyrer betegner dette som (næsten) chikane, da jeg aldrig er blevet bebrejdet, at jeg har været uvenlig overfor Martin.
Jeg efterlyser fortsat en forklaring på, hvorfor mine indlæg er irriterende - og hvorfor mine to seneste henvendelser til Martin ligner chikane.
Med venlig hilsen hoeg
NB: Jeg foretrækker, at dette indlæg besvares privat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72341 - 08/10/2006 20:22
|
Bruger
|
Hoeg skrev: Citat: Vil det sige, at du tilbageviser alle vidnesbyrd om Bibelens Gud?
I guess, hvis man skulle gå til bunds vedr. disse guders virkelighedsværdi, så kunne man gøre som Pascal, nemlig vædde om disse guder ved en offentlig kommunion f.eks. ved rådhudspladsen (Her kritiserede Voltaire dog Pascal for at skriver barnsligt om meget betydningsfulde emner, men jeg synes Pascal er inde på noget i sin bog Pensees). Hvorfor gør man ikke sådan noget? Eller har man blankt benægtet at guderne handler på denne side af verden? Dette er nok den eneste måde at verificera således "fysisk" disse guders sandhedsværdi. Men hvis de ikke handler så kan man altid sige, at de ikke handler efter menneskers vilje men kun sin egen eller sådan noget. Jeg taler kun om religionshistorie og hvordan vi forklarer det ukendte på forskellige måder. Det er et fakt at det ukendte findes, det findes i fremtiden, det findes i uløste mysterier i fortiden, det findes udenfor videnskabens rækkevidde forstået som at videnskaben hele tiden udvikler sig forhåbentlig til det bedre men også at der i universet er en stor mundfuld som vi rent fysisk slet ikke har muligheder for at få noget indsigt i. I denne betydning er religion som reflektioner over det ukendte ikke noget man sådan helt kan bortvise sådan helt. Det er kun detaljerne i de forskellige antikke religioner man kan bortvise forhåbentligt helt, nemlig det at personer kan flyve og gå på vandet og sådan noget, og ja, her kommer jeg sikkert til at chokere nogen, men det betyder selvfølgelig også når personer hævder, at de ved at dø en korsdød kan frelse menneskeheden (eller er dette blot en senere opdikting af disse senere bevægelser), som var en normal ydmygende romersk henrettelsesmetode hvor disse forbrydere blev henrettede offentligt for dernæst at hænge i lang tid for at forskrække andre fra at gøre lignende forbrydelser. Men selvom der er mange ting som ikke kan bruges i dag, så er der dog mange spekulationer om det mystiske, det ukendte f.eks., som ikke helt kan afskrives i religionerne fordi der er en masse som er ukendt for os, også i videnskaben. Her kan man dog heller ikke knytte sig til en gud historisk, men kan f.eks. forestille sig et Olymphos, hvor gudekredsen sidder og ser på menneskeheden og hvor hver gud har sitt område i stedet for den traditionelle tale om engle. Jeg forsøger at tale historisk udfra den forudsætning at man kun kan tale om guder historisk. Selvom man afskriver al religionshistorie, så efterlades man med det samme spørgsmål: hvad ligger bag det ukendte dvs. fremtiden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72342 - 08/10/2006 21:05
|
Bruger
|
Kristina skrev: Citat: Det væsentlige er, for mig at se, at sætte sig så grundigt ind i historien som muligt, at lade være med at række ud efter det, som man umiddelbart føler sig tiltrukket af (vi har ikke nogen forhåndsgaranti for, at sandheden er særlig attraktiv!), ej heller stole på egne oplevelser eller preferencer:
- Jer. 17,9: Hjertet er det mest bedrageriske af alt, det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?
- men vægte højere end noget som helst andet at finde svar på spørgsmålet:
Hvad er Sandheden? Om Gud og menneske? Om liv og død?
Med en lille omskrivning af John Keats: Truth before beauty! .. hvor grum end sandheden måtte være ...
kristina
-------------------- ** Sandheden tro i kærlighed ** (Ef. 4,15) www.luthersk-netvaerk.dk
Jeg synes, at flere religionstilhængere tænker: hvad hvis jeg var opvokset i Iran og var blevet muslim, hvad hvis jeg var opvokset i Indien og var blevet hinduist eller buddist, hvad hvis jeg var opvokset i Danmark og var blevet kristen, hvad siger dette i virkeligheden om min religion? Dette er en meget hård nød at knække for det jeg kalder religiøs fundamentalisme, det at man pilker en gud ud af polyteismen og gør det til sandheden "i modsætning til naboreligionen", fordi i virkelighedens verden eksisterer der kun forskellige miljøer hvor forskellige guder er forankrede historisk som betyder at Darwins lære om tilfældige variationer (mutationer) og naturlige udvælgelser er i funktion også når det gælder religionshistoriske udviklinger, men ikke kun. Her har Homo Sapiens eller hvis man er darwinkritiker kan man nøjes blot med at sige mennesket (det moderne menneske) nemlig også en kreativitet, en intelligens som gør det istand til at skrive, male, synge og andet "om tingene på jorden", men også om "tingene som vi ikke ved noget om". Det sidste er f.eks. religion og man finder de samme fænomener optegnede ifølge nogle historikere i hulemalerier som er måske 40.000 år gamle (dette er dog lidt omstridt, nogle mener disse malerier ikke skal fortolkest religiøst), men det generelle er selvfølgelig at disse malerier også er prægede af sine egne omstændigheder. Jeg er også farvet af minge omstændigheder, jeg tænker udfra en kristendomshistorie mere eller mindre og kan slett ikke tænkte udfra en muslimsk eller hinduistisk baggrundshorisont fordi mit samfund har inddoktrineret mig i en bestemt trosopfattelse. Denne opfattelse karakteriserer jeg som religiøs fundamentalisme, fordi det er en udelukkelse af religionshistorien til fordel for en udvælgelse af kun en brik (jeg sætter lighedstegn mellem religiøs,videnskablig,filosofisk,kunstnerisk,politisk,ideologisk fundamentalisme og ensporethed, f.eks. Marxismen, fundamentalistisk darwinisme, og enhver fundamentalistisk religion i betydningen udvælgelse og ignoration af resten), lad os sige en bonde på talvbord hvor der er omtrent 10.000 af dem selvom nogle syner mere spændende end andre f.eks. forholdet mellem Bahai og Kristendom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72343 - 08/10/2006 21:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Epicurus Citat: Jeg synes, at flere religionstilhængere tænker: hvad hvis jeg var opvokset i Iran og var blevet muslim, hvad hvis jeg var opvokset i Indien og var blevet hinduist eller buddist, hvad hvis jeg var opvokset i Danmark og var blevet kristen, hvad siger dette i virkeligheden om min religion?
Jeg synes ikke, at "hvad-nu-hvis-spørgsmål" kan bruges til noget.
Det er lidt som at sige: Hvad nu hvis jeg nu havde ligget i et hønseæg, så var jeg blevet en kylling! 
Nu vil jeg ikke definere mig selv som "religionstilhænger" - jeg er kristen og tror, at jeg er villet og skabt og elsket af Gud, og at Gud kender mig fra før tiden blev skabt, og fra før verdens grundvold blev lagt.
Efeserbrevet 1,3: Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72344 - 08/10/2006 22:27
|
Bruger
|
Kristina skrev: Citat: Jeg synes ikke, at "hvad-nu-hvis-spørgsmål" kan bruges til noget.
Det er lidt som at sige: Hvad nu hvis jeg nu havde ligget i et hønseæg, så var jeg blevet en kylling!
Nu vil jeg ikke definere mig selv som "religionstilhænger" - jeg er kristen og tror, at jeg er villet og skabt og elsket af Gud, og at Gud kender mig fra før tiden blev skabt, og fra før verdens grundvold blev lagt.
Efeserbrevet 1,3: Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed.
kristina
Muligheder
Hmm, så må jeg desværre sige Kristina, at du er på vej mod fundamentalisme, den brede vej som de fleste religiøse udvælges til (de fleste vælger jo ikke selv): man udvælges af miljøet til at blive en tilhænger af en bestemt religion og overbevises om at den er den eneste rigtige "selvom man godt kunne være blevet en tilhænger af en anden hvis det skete i et andet miljø". Dette er det geografiske element som taler imod at en bestemt gud i virkelighedens verden egentlig er forskellige fra de andre guder.
Det andet er religionshistorien som f.eks. fortæller os at i Assyrien var Assur Gud, i Babylon Marduk, i Persien Sin, i Israel Jhave og så indiske og asiatiske og afrikanske religioner. I Udgangspunktet kan man kun tale om guder, talen om en gud er historisk umulig fordi det betyder, at man kun taler om en nation og udelukker Assyrien, Persien og Babylon oa. Fundalismen sætter ind når man bevidst vælger en brik i menneskehedshistorien selvom man egentlig ved at dette blot er en delsandhed. Historisk og logisk må man sige at der er flere veje som fører til Gud fordi de viser sig at være opståede under de samme omstændigheder i forskellige geografiske områder med mennesker.
Men ok, hvordan kan man bevise at den kristne Gud er mere særlig end den muslimske og de hinduistiske således rent historisk, geografisk og rationelt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72345 - 08/10/2006 22:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Epicurus Citat: Hmm, så må jeg desværre sige Kristina, at du er på vej mod fundamentalisme, den brede vej som de fleste religiøse udvælges til (de fleste vælger jo ikke selv): man udvælges af miljøet til at blive en tilhænger af en bestemt religion og overbevises om at den er den eneste rigtige "selvom man godt kunne være blevet en tilhænger af en anden hvis det skete i et andet miljø"
Hvis det er fundamentalisme have Jesus, Guds Søn, som sit livs fundament, og at tro, at de mange, der ikke har det, tager fejl, ja, så er jeg fundamentalist - og altså ikke bare på vej til at blive det!
Men om nogen "bred vej" er der ikke tale, meget tværtimod!
Jesus siger nemlig (Matt 7,13-14): Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
Citat: Men ok, hvordan kan man bevise at den kristne Gud er mere særlig end den muslimske og de hinduistiske således rent historisk, geografisk og rationelt?
Det kan man ikke!
Man kan kun sandsynliggøre - ud fra historien og de mange skriftfund.
Uner alle omstændigheder er det et spørgsmål om den enkeltes personlige tro .. Og da jeg er kristen, er min overbevisning naturligvis, at der kun findes én sand Gud.
"Gud er Gud om alle mand var døde" står der i en salme. Gud er ikke menneskabt, han er universets Skaber. Det vil sige, at Gud bliver ikke større af, at vi lovsynger og takker Ham, og heller ikke mindre af, at vi lader være med at takke og give Ham æren for vort liv.
Men for os selv gør det sandelig en forskel - der er livet til forskel, det evige liv! Sådan tror jeg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72346 - 09/10/2006 10:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Citat: Epicurus skrev: Men ok, hvordan kan man bevise at den kristne Gud er mere særlig end den muslimske og de hinduistiske således rent historisk, geografisk og rationelt?
Kristina skrev: Det kan man ikke!
Du kan ikke sige at man ikke kan bevise noget, men kun sandsynliggøre det. At bevise noget er jo netop at sandsynliggøre det. I forhold til kristendommen, så er sandsynliggørelsen gennem historien og de mange skriftfund, ikke en sandsynliggørelse af at kristendommen er en sand religion, men en sandsynliggørelse af at kristendommen har eksisteret. No more no less...
Nu har jeg set dig benytte dig af denne retoriske spidsfindighed et par gange og det irriterer mig på samme måde som det gør med den argumentation du tidligere har påstået at du ikke førte. Det er egentlig to sider af samme sag.
Hvis man sandsynliggører noget, så søger man også at bevise det. Ingen beviser i den hele vide verden er potientielt andet end en sandsynliggørelse af fremtidige hændelsers mulige udfald.
Det er en pleonasme, en tautologi, ja en eklatant, redundant gang dobbeltkonfekt når du sætter det sådan op. Ja altså tilsyneladende ikke eklatant for dig... 
Kristendommen som bud på en endegyldig sandhed om universets beskaffenhed er ikke mere sandsynliggjort end andre religioner. Det er klart i og med at kristendommen rent historisk har en rig skriftlig tradition, at antallet af overleveringer er stort, men det bøder ingenlunde for sandshedsværdi af indholdet.
Det eneste som er sandsynliggjort gennem de skritflige overleveringer er at der har været kristne i de sidste 2000 år, men ikke at det de har troet på er sandt.
Så det der er sandsynliggjort er ikke kristendommens budskab (det der er vigtigt for dig, går jeg ud fra?), men alene at der har fandtes kristen op gennem tiden som har skrevet om det de troede på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72347 - 09/10/2006 15:21
Re: irritationer ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands Citat: At bevise noget er jo netop at sandsynliggøre det. I forhold til kristendommen, så er sandsynliggørelsen gennem historien og de mange skriftfund, ikke en sandsynliggørelse af at kristendommen er en sand religion, men en sandsynliggørelse af at kristendommen har eksisteret. No more no less...
Nu har jeg set dig benytte dig af denne retoriske spidsfindighed et par gange og det irriterer mig ...
.. så skulle du bare vide, hvor meget det irriterer mig, at du kalder mine bestræbelser for at forklare om min dyrebare kristne overbevisning - hele mit livsindhold - for "retorisk spidsfindtlighed".
Jeg mener, modsat dig, at der er forskel på sandsynliggørelse (indicier) og bevisførelse ... men det vil jeg ikke strides med dig om.
Selvfølgelig beklager jeg at have irriteret dig, men du behøver jo ikke at læse mine indlæg - da slet ikke dem, der ikke er stilet til dig.
Hvis du alligevel gør det, må du nok indstille dig på, at du fortsat vil lade dig irritere og indlæse "pleonasmer, tautologier og eklatant redundant dobbeltkonfekt" i det jeg skriver.
Måske skulle vi fra nu af bare lade hinanden have de overbevisninger vi nu har og undlade at reagere på hinandens indlæg ... i hvert fald de irriterende!
- Irritation er nemlig slet ikke sundt for livskvaliteten!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72348 - 09/10/2006 16:26
|
Bruger
Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
|
Jeg har med stor interesse læst denne debat, og må indrømme at jeg faktisk havde glemt det oprindelige spørgsmål, da jeg endelig nåede til vejs ende - men så kunne jeg heldigvis læse det igen!
Spørgsmålet lød - sådan omtrent - hvorfor kristne påstår at deres Gud er den eneste gud, istedet for at acceptere hundredvis af guder, alle de guder mennesket til alle tider har tilbedt.
Mit svar vil være meget som Kristinas: Fordi det er det jeg tror på! Fordi jeg tror at Gud ikke er en gud blandt mange, men den eneste Gud - alle andre er menneskeskabt.
Det kan naturligvis lyde frygtelig arrogant hvis man siger: 'jeg har fundet sandheden, det har du ikke, haha.'
Men hvis man i stedet siger: 'Gud fandt mig og overbeviste mig om sandheden, ikke fordi jeg gjorde noget for det, men fordi han ønsker vi alle skal kende sandheden.' Så ryger den arrogante tone, i mine ører hvert fald.
(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."
|
|
Til toppen
|
|
|
#72349 - 09/10/2006 16:56
[Re: Jaric]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jaric Jeg er glad for at læse at du skriver: Citat: Men hvis man i stedet siger: 'Gud fandt mig og overbeviste mig om sandheden, ikke fordi jeg gjorde noget for det, men fordi han ønsker vi alle skal kende sandheden.' Så ryger den arrogante tone, i mine ører hvert fald.
For ja, sådan er det jo! Jeg må se det som et under fra Gud hver gang et menneske får troens gave.
Jeg tænker så tit på Paulus, som jeg - uden sammenligning i øvrigt - så godt kan forstå og identificere mig med, når han skriver: .. for jeg er den ringeste af apostlene, ikke værdig til at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke. Men af Guds nåde er jeg, hvad jeg er, og hans nåde imod mig har ikke været forgæves; jeg har arbejdet mere end nogen af dem, det vil sige ikke jeg, men Guds nåde, som har været med mig.
Jeg selv er nemlig også en af dem, der har forfulgt Guds kirke - ikke med vold, men med ord ... så min glæde og taknemmelighed over at være blevet opsøgt og fundet af Jesus, som jeg slet ikke selv har søgt, er grænseløs.
At jeg omsider blev overbevist om, at Guds Søn og Menneskesønnen er den eneste vej til Guds evige Paradis!
Jesus siger i Lukas 19,10: ... Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
.. ved Guds ubegribelige og ufortjente nåde, kærlighed og barmhjertighed!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72350 - 09/10/2006 17:02
|
Bruger
|
Hej Jaric Det lyder interessant. Hvordan oplevede du det? Var der en stemme der talte til dig eller hvordan blev du "fundet"?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#72351 - 09/10/2006 20:52
|
Bruger
|
Kristina --> Tak for det. Så gav mit indlæg vel lidt mening?
Lars bj --> Njøh ja nu bliver det jo lidt svævende - gør det ikke altid det når man taler om religion? Men jeg kan næsten sætte en fast dato på den dag jeg gik over fra at være 'ikke-kristen' til at være 'personligt kristen', men det er nu ikke det interessante. Måden er vel hvordan jeg følte det, er det ikke det du spørger om? Jaeh det var ikke en stemme, eller en skikkelse som kom hen og ligesom 'samlede mig op' men snarere en overbevisning om at DET virkelig var sandheden. Jesu ord altså. Lidt ligesom dengang det pludselig gik op for en, at 2+2=4. Hvis det gav nogen mening?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72352 - 09/10/2006 21:38
|
Bruger
|
Hej Jaric, Tak for svaret. Du må undskylde, at jeg presser lidt på, men kan du beskrive det lidt nærmere? Du siger, at du næste kan sætte dato på, og at du fandt din tro, som man indser et matematisk bevis, men var det noget der kom uden ydre påvirkning, mens du lavede noget andet, var det efter lang tids søgen, eller havde du haft samtaler med andre, der satte det i gang?
Det er fordi, du skriver så overbevist, at du blev "fundet", at jeg er interesseret. Jeg kender det ikke selv, så det er noget der kildrer i nysgerrigheden.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#72353 - 09/10/2006 23:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - - nu må I undskylde jeg blander mig, men jeg må lige fortælle, at jeg er så begejstret for den "forklaring" Jaric skriver her, og som jeg aldrig har hørt før: Citat: ... men snarere en overbevisning om at DET virkelig var sandheden. Jesu ord altså. Lidt ligesom dengang det pludselig gik op for en, at 2+2=4. Hvis det gav nogen mening?
Lige præcis sådan har jeg det nemlig også! ( - selv om Jaric og jeg muligvis har det meget forskelligt med vores kristne tro i øvrigt, det kan jeg ikke vide ..)
Jeg selv er lidt langsom, så jeg var meget længe om at får det lært (at 2 + 2 = 4) det tog et års tid - en ganske besværlig proces, faktisk, med mange krumspring og overvejelser og indvendinger.
Men når man først har indset det, så er det egentlig så befriende krystalklart - trods mysterier og ubesvarede spørgsmål i massevis ..
For-underligt! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72354 - 10/10/2006 22:40
|
Bruger
|
Kristina skrev: Citat: Jesus siger nemlig (Matt 7,13-14): Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
Citat: Men ok, hvordan kan man bevise at den kristne Gud er mere særlig end den muslimske og de hinduistiske således rent historisk, geografisk og rationelt?
Det kan man ikke!
Uner alle omstændigheder er det et spørgsmål om den enkeltes personlige tro .. Og da jeg er kristen, er min overbevisning naturligvis, at der kun findes én sand Gud.
"Gud er Gud om alle mand var døde" står der i en salme. Gud er ikke menneskabt, han er universets Skaber. Det vil sige, at Gud bliver ikke større af, at vi lovsynger og takker Ham, og heller ikke mindre af, at vi lader være med at takke og give Ham æren for vort liv.
Men for os selv gør det sandelig en forskel - der er livet til forskel, det evige liv! Sådan tror jeg.
kristina
Det som Jesus siger der, betyder det at " en mere snæversynet opfattelse af verdenen man har og at hvis man undlader at læse sig til en bred viden om historiefaktorerne", så er man snæversynet altså kommer ind ad den snævre port? Eller er det netop ikke en meget betydningsfuld del af evangelietraditionen dvs. den synoptiske (Matt,Mark,Luk), at man mener, at man skal efterfølge Jesus og hans gerninger og målestokken for hvem der kommer igennem porten udfra denne tradition bliver at man skal gøre Jesu gerninger? Jeg kunne f.eks. henvise til Johannes´ budskap i starten af Lukasevangelium, hvad skulle disse syndige mennesker gøre for at vende om til Guds rige? Jo, give almisse og sådan noget, gøre godt. Dette gentager Jesus selv i Luk 6-7 og lignende i Matt 5-8 ca., altså henholdsvis fjelde og sletteprædikenen. Dette er ikke noget nyt som sådan at man skal gøre godt mod mennesker, dette med at hjælpe fattige og sådan noget goes way back. Men altså man kan argumentere for at de som ikke gør gode gerninger ender på den brede vej mens de som gør gode gerninger ende på den smalle. Jeg synes ikke der er tale om en viden om verdenshistorien i denne sammenhæng såsom, at hvis man ved meget om tiden hvor Israel levede, så er man "bred", fordi man har en bred viden, mens hvis man ikke læser om historien, so har man en "snæver" viden om historien og ender i himmelen. Jeg synes ikke dette er hensigten.
Noget andet er at Jesus selv forudsætter, at der kun er en Gud til i det nye testamente idet han er en del af den jødiske tradition, hvis han voksede op i Persien i zarathustrareligionen (generelt), eller Assyrien i Assurreligionen, eller Babylon i Mardukreligionen så ville tingene jo se helt anderledes ud.
Jeg mener du kan slett ikki sige sætningen: "der eksisterer kun en Gud" historisk fordi enhver kan se at det er en falsk sætning, der eksisterer kun flere Guder i antikken selvom der kun eksisterede på "et eller andet tidspunkt" kun en Gud i Israel. Altså hvordan kan man vælge bevidst en gud ud af disse og så sige at det er hele sandheden om guderne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72355 - 10/10/2006 23:01
|
Bruger
|
Jaric: Citat: Men hvis man i stedet siger: 'Gud fandt mig og overbeviste mig om sandheden, ikke fordi jeg gjorde noget for det, men fordi han ønsker vi alle skal kende sandheden.' Så ryger den arrogante tone, i mine ører hvert fald.
Hvad hvis du var placeret i det ældgamle Assyrien, Persien, Babylon eller andre steder hvor der ikke eksisterede en jhavereligion, ville du så stadig være udvalgt af den samme Gud? Nej helst ikke, mennesker som lever i lande hvor der ikke eksisterer en kristendom eller en jødedom, disse bliver nemlig nationalreligiøse ligesom man bliver det i Israel og Danmark. Synes du ikke det har noget med din geografiske placering at gøre? Giver det ikke mening at siga sætningen:
* "Mennsker bliver den trosoverbevisning som de lever i?" *
Kan man ikke se dette ved statistikken over religiøse forhold i mellemøsten, europa, amerika og asien at største delen af disse på en eller anden måde vælger nationalreligionen?
Hvis mennesker bliver den trosoverbevisning som de lever i, hvordan kan man så sige at de andre som lever under de samme omstændigheder andre steder har en trosoverbevisning som er mere falsk end den som man har selv f.eks. i kristendommen?

Ændret af Epicurus (10/10/2006 23:04)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72356 - 11/10/2006 14:15
|
Bruger
|
Okay det bliver måske lidt rodet siden jeg svarer flere i samme indlæg - men altså:
Kristina --> Tusind tak for de pæne ord! Og tjaeh jeg ved heller ikke om vi har samme syn på kristendommen, men ud fra dine indlæg tror jeg de ligger meget tæt.
LarsBJ --> Historien er lang, men det korte er at jeg blev konfirmeret og i den forbindelse kom på en gratis lejr for unge. IM arrangerede den. En aften sad vi til en slags 'stillemøde' hvor nogen kom med vidnesbyrd og vi hørte rolig baggrundsmusik. Og det var der jeg på en måde oplevede den der fornemmelse.. 'det her er virkelig sandheden'.
Epicurus --> Du siger (blandt andet, for dit indlæg var ret langt) at man får den religion/trosoverbevisning 'som de lever i'. MEN jeg levede absolut ikke i noget kristent! Ingen i min omgangskreds var kristne og mine forældre var direkte imod al form for kristendom. Det tog dem 2-3 år at acceptere at jeg var blevet religiøs, så for mig var det ikke lige den naturligste vej at gå. Jeg ved ikke hvad jeg havde været hvis jeg boede i Babylon for nogen tusind år siden, men er spørgsmålet ikke irrelevant - siden jeg ikke gør det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72357 - 11/10/2006 14:39
|
Bruger
|
Hej Jaric, Tak for det. Det var interessant at lære din erfaring at kende.
mvj LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#72358 - 11/10/2006 14:41
|
Bruger
|
Jaric skrev: Citat: men er spørgsmålet ikke irrelevant - siden jeg ikke gør det?
Nej! Jeg tror faktisk det er selve pointen i Epicurus' argument.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#72359 - 11/10/2006 21:59
|
Bruger
|
Jaric Citat: Epicurus --> Du siger (blandt andet, for dit indlæg var ret langt) at man får den religion/trosoverbevisning 'som de lever i'. MEN jeg levede absolut ikke i noget kristent! Ingen i min omgangskreds var kristne og mine forældre var direkte imod al form for kristendom. Det tog dem 2-3 år at acceptere at jeg var blevet religiøs, så for mig var det ikke lige den naturligste vej at gå. Jeg ved ikke hvad jeg havde været hvis jeg boede i Babylon for nogen tusind år siden, men er spørgsmålet ikke irrelevant - siden jeg ikke gør det?
Nevermind Jarec. Du har lov til at tro det som du vil i Danmark, det er religionsfrihed først og fremmest. (Jeg har en bror som sikkert er på den samme alder som du, han er omtrent 15 år).
mvh Epicurus
|
|
Til toppen
|
|
|
#72360 - 12/10/2006 13:09
|
Bruger
|
Citat: Søren skriver: "Men ifølge dine egne ord, så må det, man ikke tror på, nødvendigvis eksistere?"
Ja, enig, "det", for eksempel Gud, beskrives i bøger og som vidnesbyrd. Uden en sådan eksistens, der ikke nødvendigvis kan bevises empirisk, ville der ikke være noget at forholde sig til.
Så med eksisterer mener du ikke at gud eksisterer, men at ideen om gud eksisterer?
Så når du til CH skriver:
Citat: Du accepterer altså, at der virkelig eksisterer en gud.
Så mener du i virkeligheden at CH accepterer at der eksisterer en ide om en gud?
Så når du om CH's ateisme skriver:
Citat: Den er ikke fravær af tro på Gud eller guder, men i virkeligheden et oprør mod Gud..?
Så mener du ikke det du skriver, men i virkeligheden at du tror at CH gør oprør imod ideen om en Gud?
Citat: Du skriver: "Mener du, eller mener du ikke, at det, man ikke tror på, nødvendigvis må eksistere?"
Ja, jeg ved for eksempel med rimelig sikkerhed, at Pia Kjærsgaard eksisterer. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg tror på hende.
Hvad mener du med det? Vi debatterer eksistensen af gud, og du påstår at CH gør oprør mod gud, fordi guds eksistens er nødvendig for at det kan lade sig gøre ikke at tro .
Min slet skjulte pointe er at det er ret arrogant af dig at blive ved med at antyde at folk som mig og CH ikke selv ved hvad vi mener, eller antyde at vi har en skjult dagsorden!
I stedet for at sige at selvfølgelig skal en ide formuleres, som ideen om gud, før man kan afvise den, så siger du at CH accepterer at der er en gud. Ud fra samme målestok kan jeg jo konkludere at du accepterer spaghettimonsteret, den usynlige lyserøde enhjørning. Enhver afvisning af en påstand er med dit sprogbrug en accept af påstandens indhold.
Kan du ikke selv se at du slæber debatten ned på et ligegyldigt plan?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72361 - 12/10/2006 20:53
|
Bruger
|
Epicurus --> Jeg ved ikke om du siger jeg sikkert er på alder med din bror fordi jeg virker simpel, eller hvad? Men 'just for the record' er jeg faktisk 21... så er det i hvert fald på plads
|
|
Til toppen
|
|
|
#72362 - 14/10/2006 08:17
|
Bruger
|
Hej Asbjørn!
Du skriver: ”Jeg beder dig bare om at respektere hvad Martin selv skriver. Uanset hvor rimeligt du eller andre synes det er.”
Ja, og konsekvensen af dette er, at jeg har et permanent ordstyrer-forbud mod at debattere med Martin. Jeg må ikke poste indlæg til Martin, altså helt præcist bruge svar-tasten på Martins indlæg.
Er det ikke en selvfølge, at alle skribenter deltager på lige vilkår...? Men jeg kan altså ikke deltage på lige vilkår, så længe jeg er pålagt en restriktion om, at jeg ikke må henvende mig til en af debatdeltagerne
Under sådanne betingelser kan jeg ikke skrive indlæg og samtidig bevare min selvrespekt.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72363 - 14/10/2006 13:39
|
Bruger
|
Jaric
Hmm, det er en misforståelse, jeg syntes at du sagde dette i et andet indlæg sammen med din omvendelse til kristendommen. Det har intet med det du har skrevet at gøre altså indholdet, blot en misforståelse fra min side sorry.
Hensigten med sætningen: Man kan kun tale om guder er at vise, at ligemeget hvor du er i verden, så bliver du påvirket af omstændighederne, hvis du vokser op i Indien, så er sandsynligheden meget stor for at du ender som Hinduist, og hvis i middeløsten så Muslim, men nu er du tilfældigvis opvokset i Danmark så blev du kristen. Udfra denne sammenhæng giver det ingen mening at sige, at en gud skal være så meget mere speciel end alle de andre når mennesker kommer til religiøs tro under de samme naturlige omstændigheder over hele verden.
Det andet er, at man religionshistorisk kun kan tale om flere Guder, det er kun grupperne hver for sig som hævder at deres guder er bedre end naboens f.eks. Israel i forhold til Babylon og Assyrien eller noget sådant. Denne konkurence eksisterer stadig, men jeg synes at tiden er inde til at droppe denne strid og blot indrømme, ok det eneste logiske må være at sige at der eksisterer flere "alternative" guder, man må tale lidt mere roligt om guderne og respektere det multikulturelle så det ikke kun ender i en monokulturel dialog mellem religionerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72364 - 14/10/2006 14:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Epicurus - du skriver: Citat: Hensigten med sætningen: Man kan kun tale om guder er at vise, at ligemeget hvor du er i verden, så bliver du påvirket af omstændighederne, hvis du vokser op i Indien, så er sandsynligheden meget stor for at du ender som Hinduist, og hvis i middeløsten så Muslim, men nu er du tilfældigvis opvokset i Danmark så blev du kristen. Udfra denne sammenhæng giver det ingen mening at sige, at en gud skal være så meget mere speciel end alle de andre når mennesker kommer til religiøs tro under de samme naturlige omstændigheder over hele verden.
Jeg er enig med dig i, at vi påvirkes af omstændighederne, Men jeg ser sådan på det, at de ydre "omstændigheder" primært er Gud, som styrer og råder:
1) Jeg tror ikke, at jeg tilfældigvis, men ved Guds, vilje er født og opvokset i Danmark. (I øvrigt er jeg opvokset i et ateistisk miljø.)
2) Det er næppe et flertal af danskere (og antallet er dalende), der tror på Kristus Jesus, som Herre og Frelser, som den eneste vej ud af den fortabelse, der er alle menneskers grundvilkår. .
3) Der sker i disse år meget store vækkelser og omvendelser til kristen tro i andre verdensdele, især i Orienten og i Afrika.
4) Jeg tror ikke at Gud som beskrevet i Bibelen er "mere speciel" end andre, men at der kun findes én Gud, den treenige Gud: Faderen, Sønnen og Helligånden.
Den almægtige Gud er ikke (som de mange afguder) et produkt af mennesketanker og -fantasier - Gud har objektiv eksistens og (modsat os!) evigt liv i sig selv!
Det er er hele universet - altså også dig og mig - der er Hans skaberværk, og vi er her kun i kraft af Ham: fordi vi er skabte og villede af Gud.
Og vi er så højt elskede af Ham, at Han har til vor retfærdiggørelse har givet os sin enbårne Søn, Jesus Kristus, som endegyldigt sonoffer for vores synder.
Sådan tror jeg jeg som kristen ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72365 - 16/10/2006 14:04
alm respekt
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Ove
Du er blot blevet bedt om, at respektere Martins eget ønske om, at du ikke adresserer dine indlæg direkte til ham. Mere er der ikke i det. Ønsker du ikke at efterkomme det ønske, så kan og vil jeg ikke gøre mere ved det.
Du må - som alle andre debatdeltagere - kommentere både Martins og alle andres indlæg lige så meget du vil. Der er ingen restriktioner her og du er ikke underlagt andre betingelser end alle andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72366 - 17/10/2006 07:38
Re: alm respekt
|
Bruger
|
Hej Asbjørn!
Du skriver, at jeg "må - som alle andre debatdeltagere - kommentere både Martins og alle andres indlæg lige så meget du vil. Der er ingen restriktioner her og du er ikke underlagt andre betingelser end alle andre."
Det kan jeg helt tilslutte mig, og jeg opfatter dette således, at alle skribenter deltager i debatten på lige vilkår.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
|