1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#72030 - 02/10/2006 20:00
Blasfemiske vittigheder acceptable?
|
Bruger
Reg.: 01/10/2006
|
Folk fortæller tit blasfemiske vittigheder, og spotter derved gud, mener jeg. Jeg har snakket med nogen om det, men som afviste mit synspunkt 100% og nærmest syntes at jeg var underlig. De har bare svaret: "Jamen det var da gud der skabte humoren, og han er selv en humoristisk mand!" Kan man tillade sig det overfor gud, og andre mennesker som man skal være et godt eksempel for. Der står jo i bibelen at man ikke må "bruge Herren din Guds navn til løgn." Blasfemiske vittigheder er vel et eller andet sted løgn. Eller er det bare en uskyldig joke, hvad mener I? 
Ændret af Monica (02/10/2006 20:10)
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72031 - 02/10/2006 20:26
Re: Kan man fortælle blasfemiske vittigheder?
[Re: Mmmm]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Monica Citat: Folk fortæller tit blasfemiske vittigheder, og spotter derved gud, mener jeg.
Jeg har snakket med nogen om det, men som afviste mit synspunkt 100% og nærmest syntes at jeg var underlig. De har bare svaret: "Jamen det var da gud der skabte humoren, og han er selv en humoristisk mand!" Kan man tillade sig det overfor gud, og andre mennesker som man skal være et godt eksempel for
Jeg er enig med dig: Det er en alvorlig sag at spotte Gud! Og jeg synes blasfemiske vittigheder er meget u-morsomme.
Paulus skriver i sit brev til galaterne kapitel 6,6-9:
Den, der undervises i ordet, skal dele alt godt med den, der underviser. Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte. Hvad et menneske sår, skal det også høste:
Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden.
Lad os ikke blive trætte af at gøre det, som er ret; vi skal til sin tid høste, blot vi ikke giver op.
Men humor er noget ganske andet andet end spot, som er sarkasme og ironi, hån og latterliggørelse.
Humor er derimod noget dejligt og positivt - at vi Gud til ære kan le og glæde os over vores liv og vores frelse!
Se bare her begyndelsen på den alvorlige Luthers vistnok første salme: jublende, leende glæde over evangeliet:
” ... nu fryde sig hver kristen mand og springe højt af glæde”. ...
... man kan lige se dem for sig - som de hopper rundt i kirken ... 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72032 - 02/10/2006 20:54
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Tak for svaret Kristina. Jeg er helt enig med dig når du skriver: Citat: Humor er derimod noget dejligt og positivt - at vi Gud til ære kan le og glæde os over vores liv og vores frelse!
Men folk har bare et meget forvrænget syn på 'humor' i dag. Det gør mig trist til mode hver gang jeg hører folk spotte gud ved vittigheder, eller ved at bruge hans navn i bandeord, som også er meget moderne. Jeg ved hvor stor gud er, og hvor fantastisk han er, derfor har jeg også ondt af dem som ikke kender ham som jeg. Jeg er desværre bare ikke den bedste til at sprede troen. Men man kan vel ikke gøre noget når folk spotter gud, kan man?
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72033 - 02/10/2006 21:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Monica, vi er så dejligt enige her! Men når du skriver: Citat: Jeg er desværre bare ikke den bedste til at sprede troen. Men man kan vel ikke gøre noget når folk spotter gud, kan man?
så må jeg sige dig imod, for ved du hvad, du har faktisk lige gjort noget: Du har nemlig her på JesusNet, som mange klikker ind og læser - både vores tilmeldte bruger og tusindvis af anonyme - åbent fortalt hvad du mener!
Måske kan nogle så komme til at tænke på, at det er sandt, hvad du siger, og at det er dumt og tankeløst at spotte Gud - og også sårende for kristne at høre på bandeord og dumme vittigheder om det, som er helligt.
Og endnu værre, det volder Helligånden sorg, og gudsbespottere kan risikere at nedkalde onde åndsmagter med deres ord!
Ord er ikke bare tomme og ligegyldige, så vi skal tænke over hvad vi siger!
Jeg synes som du, at det er ubehageligt at kritisere andre for deres sprogbrug, og gør det egentlig sjældent, men af og til, når lejlighed byder sig, lader jeg da en lille (helst humoristisk!) bemærkning falde ..
Biblens egen salmebog, salme 1, begynder sådan her: Lykkelig den, som ikke vandrer efter ugudeliges råd, som ikke går på synderes vej og ikke sidder blandt spottere, men har sin glæde ved Herrens lov ..
Vi kan også se på, hvad Paulus skriver i sit andet brev til unge Timoteus om "Ugudeligheden i de sidste tider" :
Men det skal du vide, at i de sidste dage skal der komme hårde tider. For da vil mennesker blive egenkærlige, pengeglade, pralende, overmodige, fulde af hån, ulydige mod deres forældre, utaknemlige, spottere , ukærlige, uforsonlige, sladderagtige, umådeholdne, brutale, fjender af det gode, forrædere, fremfusende, hovmodige, de vil elske nydelser højere end Gud
Joh, de sidste tider har været et par tusind år nu - og hvor længe endnu, det véd vi ikke - - tænk at Gud stadig øser så megen ufortjent velsignelse ned over os! Det som Kingo skrev (i 1661) gælder stadig:
Sorrig og glæde de vandre til hobe, lykke, ulykke de gange på rad, medgang og modgang hinanden tilråbe, solskin og skyer de følges og ad, jorderigs guld er prægtigt muld, Himlen er ene af salighed fuld.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72034 - 02/10/2006 21:42
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: Jeg ved hvor stor gud er....
... åbenbart ikke stor nok til at blive stavet med stort "G" - Gud. 
Sorry - jeg kunne ikke lige undlade at drille lidt... 
God aften /B
Ændret af Brian Nissen (02/10/2006 21:45)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72035 - 02/10/2006 21:49
Re: Blasfemiske vittigheder acceptable?
|
Anonym
Anonym
|
Hvad er blasfemi? At gøre grin med Gud eller Jesu korsdød er selvfølgelig helt uacceptabelt. Hvis det er kristne, der afviser dit ubehag ved sådanne vittigheder, har de et stort problem. Der findes en del gode vittigheder om kirkelige retninger (eller præster!) og deres særheder, eller indbyrdes forskelligheder. Jeg mener ikke det er at gøre grin med noget guddommeligt (min favorit er den om IM'eren, LM'eren og ELM'eren, der var ude at sejle på Geneseret Sø og blev tørstige  ). Jeg vil tillade mig at komme med nogle eksempler. Mener du at de er blasfemiske? 1) Top 15 Biblical ways to acquire a wife 2) Nogle af disse mener jeg selv går for langt: a, b, c, d, og eMvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#72036 - 02/10/2006 22:07
[Re: ]
|
Bruger
|
Tak for svaret Jalokin
Jeg har tjekket det link ud du sendte, og jeg kan vel ikke kalde det blasfemi, men jeg må da indrømme at jeg ikke ser det specielt sjove i dem. Men jeg vil betragte a, b, c, d og e for blasfemiske.
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72037 - 02/10/2006 22:11
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: At gøre grin med Gud eller Jesu korsdød er selvfølgelig helt uacceptabelt.
Hvorfor egl.?
Gælder det så også at gøre grin med Allah eller Krishna?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72038 - 02/10/2006 22:24
|
Bruger
Reg.: 17/09/2006
Sted: Nordjylland
|
Citat: "Jamen det var da gud der skabte humoren, og han er selv en humoristisk mand!"
For mig at se, gør man Gud mindre end han er ved at gøre grin med ham. Og det er ikke lige frem det vi skal gøre! Vi bør have Gudsfrygt, og for mig at se, er der ikke meget Gudsfrygt ved at gøre grin med ham.
Så jeg er fuldstændig enig med dig! Men desværre ser jeg nok det samme som dig, at den form for "humor" nemt kan komme ind i de kristne kredse, og der høre den ikke hjemme. Vi bør ophøje Gud, ikke gøre nar ad ham!
|
|
Til toppen
|
|
|
#72039 - 02/10/2006 22:51
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
En af mine yndlingsvittigheder gør grin med Paven(?): Han dør og kommer op til Sct Peter, men han vil ikke kendes ved ham. Så påkalder Paven sig både Gud og Jesus, men ingen af dem kender ham. Til sidst er han ude af sig selv og beder desperat Sct Peter spørge Helligånden.
Og Peter ringer:
Du, der står en fyr herude, og siger han er pave. kender du noget til det?
H.: Ja!!!! Smid ham i Helvede! Han udspreder de mest modbydelige rygter om mig og Maria!!
Blasfemisk?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#72040 - 02/10/2006 23:01
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Ja, det vil jeg kalde den. Jeg ved ikke hvad andre vil. 
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72041 - 02/10/2006 23:06
[Re: Nedergaard]
|
Bruger
|
Ja, vi er helt enige. Men jeg mener også at det specielt er os kristne der skal passe på med at være blasfemiske, for hvis kristne kan, hvorfor skulle ikke-kristne så ikke kunne?
Et eller andet sted mener jeg også at vi bør gøre grin med fx. Allah eller Skt. Peter, da det svarer nøjagtig til at andre gør grin med vores gud. Jeg synes at vi har et ansvar, og at vi skal vise andre mennesker den respekt vi selv ønsker. Som sagt:
"Vær mod andre som I ønsker de skal være mod jer!"
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72043 - 02/10/2006 23:20
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Jeg kan virkelig ikke se, at der skulle være noget som helst blasfemisk i nogle af dine links. Jeg synes de er skideskægge  Er det ikke et spørgsmål om en personlig grænse for hvad der er helligt? At nogle kan "spise afgudsofferkød", og andre kan ikke? Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72044 - 02/10/2006 23:23
|
Bruger
|
Citat: Et eller andet sted mener jeg også at vi bør gøre grin med fx. Allah eller Skt. Peter, da det svarer nøjagtig til at andre gør grin med vores gud.
Lad os lade den stå et øjeblik 
Mangler der ikke et lille ord, eller misforstår jeg fuldstændig?
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72045 - 02/10/2006 23:27
[Re: søgende]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: Citat: Et eller andet sted mener jeg også at vi bør gøre grin med fx. Allah eller Skt. Peter, da det svarer nøjagtig til at andre gør grin med vores gud.
Lad os lade den stå et øjeblik
Mangler der ikke et lille ord, eller misforstår jeg fuldstændig?
Søren.
ROFL! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#72047 - 03/10/2006 00:05
Vi ved hvor du bor og Svejtsergarden er på vej!
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Blasfemisk?
Vi ved hvor du bor og Svejtsergarden kommer i morgen!
Spøg til side: Nu er blasfemisk et højtideligt ord, men vittigheden gør grin med både fortabelsen, og jomfrufødselen, et centralt kristent trossætning. Så ja, den er blasfemisk.
Ændret af Jalokin (03/10/2006 00:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72048 - 03/10/2006 08:11
|
Bruger
|
Men meget morsom, ikke
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#72049 - 03/10/2006 08:11
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
 ROFL!!!! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#72050 - 03/10/2006 10:02
[Re: Nissen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
 Brian! Tak for den! - en klar topscorer her - (- og jeg som troede jeg efterhånden havde hørt alle eksisterende vittigheder - ) Jeg har vist forresten heller aldrig selv været der, ligger det ikke et eller andet gudsforladt sted helt oppe i det nordjyske .. ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72051 - 03/10/2006 10:05
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Monica Et meget spændende spørgsmål du stiller! Jeg tror jeg er meget enig med dig. Hvorfor skal man lave ondsindet grin med Gud, bare for at få et grin? Men når det er sagt, så mener jeg sagtens man kan sige ting, som måske kan lyde lidt skarpe, hvis man bruger det på den rigtige måde. Jeg kan ikke se noget galt i venskabeligt dril. Lad mig tage et eksempel: "Faderen, Jesus og Ånden stod og snakkede sammen om hvor de skulle hen på ferie. Faderen sagde, at han godt kunne tænke sig at tage til Himmalaya - han havde jo skabt det, og det var så lang tid siden han egentlig havde nydt det. 'Nå ja', tænkte de andre, det lød jo som en god idé. Jesus ville gerne til Bethlehem, for at se slægtninge - og af andre rent nostalgiske årsager. 'Fint nok', tænkte de to. 'Men hvad så med dig?' spurgte de så Ånden. 'Jeg skal til Rom!' 'Til Rom?' måbede Faderen og Jesus. 'Ja, for der har jeg aldrig været før!' Sådan en joka kan bruges for at pensle et fjendebillede op - eller også den kan bruges for at drille katolikkerne lidt for sjov - og den sidste mulighed synes jeg bare er fin. SÅ LÆNGE I IKKE DRILLER LUTHERDOMMEN - FOR SÅ FALDER DER ILD OG SVOVL GRRRRRRR!!!! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#72052 - 03/10/2006 11:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej Monica!
c (den med LaCrosse) er over min grænse (dvs. tæt på blasfemisk). e (og måske også d) gør nar med dommen og fortabelsen og burde derfor ikke spredes på et kirkeligt site. a synes jeg er plat, men b kan da sikkert være meget morsom for nogle.
Må jeg spørge, hvorfor du mener at a, b, d, og e er blasfemiske?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#72053 - 03/10/2006 11:44
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at så mange svarer på indlægget med at fortælle jokes, der direkte inddrager Gud...
Det er vel meningen at dette skal være en seriøs diskussion?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72054 - 03/10/2006 12:09
Ufrivillig Morskab
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Jón, du svarer Monica på følgende...
"vittigheder er vel et eller andet sted løgn! Eller"..? Og siger: "Et meget spændende spørgsmål du stiller!" Hvad spændende ser du i spørgsmålet, om jeg må spørge? For mig at se tager du næppe seriøst stilling dertil; men benytter blot lejligheden til at fyre den allerede kendte joke af i en anden indpakning.
"Så længe I ikke driller lutherdommen" kommer det så nærmest lidt udfordrende... Faktisk er det vel en tragikomisk forestilling, man er vidne til: Enhver kan gå på torvet og fylde vittigheder i både pose og i sæk. Men ligeså bornert man åbenbart kan være overfor opfattelser, der strider imod ens egne, ligeså meget plat kan man slå på deres fornedrelse! Lad ét være spøg og skæmt; ufrivillig komik er en speciel disciplin. Dog hænger gøglerne sammen som ærtehalm i bundter... Har det noget med selvironi at gøre? Jeg køber end ikke den at Luther skulle billige de løjer.
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#72055 - 03/10/2006 12:18
|
Bruger
|
For mit vedkommende ønsker jeg blot at illustrere, at jeg ikke nødvendigvis ser jokes, som fx indeholder 'Gud' - som værende blasfemiske. På den andens side kan jeg heller ikke forstå hvorfor det seriøse ikke må være humoristisk - hvis det da er det du siger.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#72056 - 03/10/2006 12:29
Re: Ufrivillig Morskab
[Re: Watson]
|
Bruger
|
Hej Watson! Jeg kan ikke helt fornemme, om du blev lidt krænket eller hvad - i så fald må du undskylde. Jeg forsøgte blot at illustrere en måde man kunne bruge en joke på, uden at den var blasfemisk, og dog bevarede sin drillende karakter. Citat: Hvad spændende ser du i spørgsmålet, om jeg må spørge?
Jeg ser det som noget, der får mig til at reflektere over min egen humoristiske sans (eller mangel på samme). Det får mig til at overveje: Hvad siger bibelen egentlig om humor, ironi, sarkasme osv. Derfor fandt jeg spørgsmålet spændende.
Citat: "Så længe I ikke driller lutherdommen" kommer det så nærmest lidt udfordrende...
Det var sagt for sjov! Du må da gerne fyre den ene luthervits af efter den anden, så længe du gør det i en venskabelig drillende tone - og jeg vil grine ad det, og sikkert synes de er sjove. Jeg har selv lyst til at citere en, men tør ikke helt... 
P.S. Jeg vidste altså godt, at joken var gammel, jeg citerede den blot for illustrationens skyld.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72057 - 03/10/2006 13:33
|
Bruger
|
Ja, jvf Piet Heins ordsprog!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#72059 - 03/10/2006 15:16
|
Bruger
|
Selvfølgelig Jalokin.
Det var selvfølgelig min hensigt at få en seriøst diskution ud af dette emne, og håber at der er nogle flere der har nogle seriøse svar!
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72060 - 03/10/2006 15:24
IM'eren, ELM'eren, og LM'eren på Geneseret Sø
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Jo ser du, de var ude at sejle på Geneseret Sø en meget varm dag. LM'eren bliver meget tørstig, kravler ud over rælingen og går på vandet ind til bredden, hvor han køber en iskold Cola. ELM'eren bliver selvfølgelig meget tørstid da han ser det, og gør det samme. Da både LM'eren og ELM'eren er kommet tilbage, kan IM'eren ikke udholde tørsten mere, så han beslutter sig for at gøre det samme. Han kravler over rælingen og plask - falder han i vandet. ELM'eren spørger LM'eren: Hvad, skal vi fortælle ham om de bundgarnspæle? LM'eren: Hvilke bundgarnspæle? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#72061 - 03/10/2006 15:25
Kan det seriøse ikke være humoristisk?
|
Anonym
Anonym
|
Kan det seriøse ikke være humoristisk?
Jo, men noget er mere alvorligt end liv og død...
|
|
Til toppen
|
|
|
#72063 - 03/10/2006 16:04
Re: IM'eren, ELM'eren, og LM'eren på Geneseret Sø
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#72064 - 03/10/2006 16:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej Monica
det kommer vel an på den enkelte vittighed, mener jeg. Nogle vittigheder om Gud er i mine ører sjove, og jo Gud har humor til det, men andre er blasfemiske. Det kommer også meget an på hvordan den siges, hvad man vil med den, og hvem der fortæller den.
Vi må godt lave sjov med Gud, men blasfemi er at spotte Ham, og det tror jeg bestemt vi skal holde os fra, både os kristne og de der ingen tro har. Gud lader sig ikke spotte.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72065 - 03/10/2006 16:52
|
Bruger
|
kære søgende.
JO, der mangler et lille ord, som gør en kæmpe forskel!!
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72066 - 03/10/2006 17:10
|
Bruger
|
Hej Jalokin.
Der kommer et lidt forsinket svar her.
Jeg mener at a, b, c, d, og e er blasfemiske fordi de laver grin med Bibelen, og nogle af dem med Gud. Man kan så diskutere om det er iorden at gøre grin med alle andre ting end Gud, da der kun står i det 3. bud, at man ikke må "gøre grin med Herren din guds navn!" Men igen, det er meget med en moral at gøre.
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72067 - 03/10/2006 17:12
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej tau.
Jeg kan godt lidt se din pointe. Jeg kan bare ikke se hvorfor man skulle lave sjov med Gud. Hvorfor kan man ikke lige så godt gøre grin med andre ting. For at lave sjov med.. er vel det samme som at gøre grin med.. Altså, at lave sjov med Gud, er at gøre grin med ham. Er det så ikke blasfemi?
Mmmmmm
|
|
Til toppen
|
|
|
#72068 - 03/10/2006 17:27
Humorforladt?
|
Bruger
|
Kære Jón - du skrev: " Jeg har selv lyst til at citere en, men tør ikke helt..." Jamen for min skyld kan du skrive hvadsomhelst; det kommer jo helt an på hvor man agter sig hen i debatsammenhæng. Jeg siger min ærlige mening - og regner med at hver bringer sit på bane. Så måske det bunder i spøgsmålet, om der kan stå sam- foran vittighed. Lad endelig ikke min bryske tone være din rettesnor! Jeg har jo heller ikke sagt, mit vid var skarpt som en barberkost, vel? Min tid er bare cyklet ud af de små cirkler... Om jeg tilhører denne eller hin kirke på papiret rager mig faktisk en fjer - så du skal godt nok være dygtig, vil du fornærme mig. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#72069 - 03/10/2006 17:58
Flere eksempler...
|
Anonym
Anonym
|
Hej Monica! Jeg mener der er forskel på at gøre grin med Bibelen og så at anse visse beretninger, hændelser eller personer fra den humoristiske side. Fx disse: 1, 2, 3 og 4. Eller fx. menighedens svagheder og misforståelser af kristen etik. Især den sidste mener jeg formidler noget centralt i kristendommen på en humoristisk måde. Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#72070 - 03/10/2006 18:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Monica
jeg synes godt, at man kan lave sjov med/om Gud, uden at man gør grin med Ham. Jeg tager Guds hellighed meget alvorligt, men jeg kan også godt grine lidt af/over Ham somme tider. For eksempel har jeg i perioder haft meget grin over det faktum, at Gud ser alt...tænk lige over det, Gud ser ALT...helt vildt, ikke? Det kan godt få mig til at smile, fordi det bare er forunderligt og fantastisk, utroligt.. Ikke fordi det i sig selv er sjovt på sådan en haha-måde, men altså, fascineret af det kan jeg godt smile af det også. Forstår du hvad jeg mener?
Helt enig i, at vi ikke skal gøre grin med Gud, det er heller ikke det, jeg slår på tromme for at vi skal have lov til.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72071 - 03/10/2006 19:30
|
Bruger
|
Hej Tau, Citat: og det tror jeg bestemt vi skal holde os fra, både os kristne og de der ingen tro har.
Jeg afholder mig nu ikke fra blasfemi på grund af en eller flere guder, som jeg alligevel ikke tror på. Og hvis det endelig kom dertil tænker jeg mig, at hvis en gud har al magt i og uden for universet, så har han søren suseme sikkert andet at lave end at sidde her og pjække foran skærmen, og selv HVIS, så tror jeg, at en så magtfuld størrelse vil trække på skulderen af vore forsøg på at støde ham/hende.
5-årige kan jo heller ikke bringe mit kurfyrstelige i kog med deres infantile sjoferter, vel?
Næh, min grund til at afholde mig fra blasfemi er ene og alene at undgå at støde de troende. Dét synes jeg nemlig ikke, der er nogen grund til. Og i modsætning til visse store danske dagblade synes jeg altså, at der er grænser for hån, spot og latterliggørelse. Så hvis vittigheder om gud og helligånden er blasfemiske, vil jeg holde dem i lukkede selskaber. Med mindre, sæføli, at fristelsen bliver for stor ...... 
mvh LarsBj
Ændret af LarsBj (03/10/2006 19:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72072 - 03/10/2006 20:57
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Blasfemi betyder jo Gudsbespottelse, så naturligvis er blasfemiske vittigheder Gudsbespottende. Det interessante må vel være, hvornår en vittighed er blasfemisk?
Den med Muhammed og Jesus der går på vandet - er den blasfemisk? Jeg synes det ikke, men andre gør sikkert. Eller hvad med denne lille perle:
To Jehovas vidner kommer gående ned af gaden og ser to mormonmissionærer længere nede. Fortovet er smalt, så Jv'erne siger: "Vi flytter os ikke for falske profeter". "Vi undgår derimod falske profeter", svarer mormonmissionærerne og går udenom (kunne opfattes blasfemisk, fordi den antager, at sekter er falske profeter).
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#72073 - 03/10/2006 21:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj næ du tror jo ikke på Gud, så derfor kan du heller ikke se, hvorfor du ikke må fortælle blasfemiske vittigheder..nej det kan jeg godt se. Jeg mente også bare, at man burde lade være med at gøre det, fordi jeg jo mener, at Gud findes. Og findes Han, så skal man ikke spotte Ham, det vil man nemlig ikke få noget godt ud af, tværtimod vil man pådrage sig Hans vrede. Ikke fordi Gud ikke har humor, men fordi når man spotter Ham, så gør man grin med Ham, og Gud skal tages alvorligt. Men al ære og respekt for dit valg om ikke at støde os troende med blasfemiske vittigheder i det offentlige rum. Der er nemlig, som du også mener, ingen grund til bevidst at genere hinanden. Det er vi i hvert fald enige om, så langt så godt..  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72074 - 03/10/2006 21:18
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Citat: 5-årige kan jo heller ikke bringe mit kurfyrstelige i kog med deres infantile sjoferter, vel?
Sjovt nok lærer du sikkert alligevel dine egne børn, at tale ordentligt.....
Naturligvis ville vi ikke magte at støde Gud. Men vi kan hurtigt male os op i et hjørne, hvor vi ikke tænker særligt positivt om Gud.....
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#72075 - 03/10/2006 21:31
|
Bruger
|
Citat: ... da der kun står i det 3. bud, at man ikke må "gøre grin med Herren din guds navn!"
Det er en ret kreativ måde at oversætte og tolke det tredje bud.
Men mener du virkelig der findes skriftsteder i Bibelen, som siger, at man ikke må gøre grin med Gud? I så fald hvor? Altså, jeg snakker ikke om spot, hån og latterliggørelse; jeg snakker om sjov og spas!
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan se problemet. Der er ikke noget der er så helligt for mig, at jeg ikke kan gøre grin med det.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72076 - 03/10/2006 21:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren
hvad lægger du i ordene "at gøre grin (med Gud)" ? I mine ører lyder det ikke som noget, jeg kan deltage i, men måske er det fordi, jeg lægger netop det andet i det, at latterliggøre og håne/spotte (Gud).
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72077 - 03/10/2006 21:47
|
Bruger
|
Hej Tau. Citat: hvad lægger du i ordene "at gøre grin (med Gud)" ? I mine ører lyder det ikke som noget, jeg kan deltage i, men måske er det fordi, jeg lægger netop det andet i det, at latterliggøre og håne/spotte (Gud).
Ja, det er jo nok her den centrale uenighed er. Jeg har endnu ikke i denne debat set vittigheder, som tilnærmelsesvis overskrider min grænse.
Det handler om hensigten. Når jeg er sammen med mine venner, kan vi sagtens finde på at småmobbe hinanden, ikke for at være onde eller håne, men for at tage pis på hinanden i en god tone. Vi kan godt blive ret grove overfor hinanden, men det bliver gjort i en god stemning. At håne er derimod bevidst at nedgøre og såre en anden med en ond hensigt. Der er meget stor forskel.
Når tegninger bevidst bliver lavet for at prøve grænser af, er hensigten at provokere. Den onde hensigt er for mig at se den største årsag til at de overskred min grænse. Men ... tegningerne i sig selv synes jeg var ret sjove 
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72078 - 03/10/2006 21:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren
jeg har heller ikke fundet, at vittighederne her i tråden var over stregen, ikke engang tæt på.
Tegningerne..ja, hmm...jeg synes, at de var over stregen. Man gør ikke grin med andres gud/profeter, det er kun til at skabe uro og gøre andre vrede og kede af det. Og som vi kunne se, var det præcis det, som skete. Men jeg er også enig med dig i, at hensigten var af det dårlige. Man ville bevidst provokere. Og det var dumt...der er altså ting, som er hellige for mennesker, og dem bør man ikke gøre grin med (i betydningen håne/spotte) efter min mening.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72079 - 03/10/2006 21:52
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
hej Ateist Citat: At gøre grin med Gud eller Jesu korsdød er selvfølgelig helt uacceptabelt.
Ateist: Hvorfor egl.?
Da du jo ikke tror på Gud, kunne din egen begrundelse jo kun være en ulyst til at genere dine kristne medskabninger.
Men "gøre grin med" er altså ikke det samme som humor. Der er en verden til forskel. Man gør ikke grin med den, eller dem, man elsker! Men humoristisk drilleri er noget helt andet. Citat: Gælder det så også at gøre grin med Allah eller Krishna?
Som kristen kan jeg principielt godt gøre grin med Allah eller Krishna, men hvorfor skulle jeg - jeg tror jo ikke på deres eksistens.
Gud, Jesu Kristi far, tror jeg på, jeg tror han eksisterer. Kristnes forhold til Gud er et nært, fortroligt forhold, et far-søn- eller far-datter-forhold. Dette fordi vi tror, at Gud har givet sig til kende for os i Menneskesønnen Jesus Kristus, vor Herre, vor Frelser, og også vor bror.
Muslimers forhold til Allah er anderledes. De bøjer sig for Allah i stor ærbødighed, men om nogen nærhed eller fortrolighed, eller sikker overbevisning om hvad hans vilje er, er der ikke tale.
Derfor vil troende muslimer næppe vove at lave sjov med Allah eller Muhammed - eller finde sig i, at vi andre gør det. Det har vi jo erfaret - her er der ikke plads til humor ... og selv ville jeg ikke finde på at genere muslimer med at komme med hverken gode eller dårlige vittigheder om det, som de anser for helligt ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72081 - 03/10/2006 22:21
|
Bruger
|
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Jeg hørte den her i dag, og den er på kanten, så den er farvet. Lad være med at mærke den op med cursoren, hvis du er sart:
Paven er igen igen død og står igen igen foran sct Peter, der ikke, slet overhovedet umuligt ikke kan finde ham i arkiverne over de frelste.
Så Peter tilkalder helligånden, der ikke kan komme på noget, der ringer en klokke, men foreslår, at de tilkalder chefen, og de ringer efter Gud, og spørger ham: Næh, det siger mig ikke noget, men jeg kan måske spørge junor, han er altid på farten, måske har han hørt noget.
Paven siger så: Ja for jeg er jo arvtager af det hele og skal passe på alt det Jesus grundlagde.
Gud bliver urolig og råber: Kom her knægt. Hvad i al verden har du lavet nede på Jorden. Den fyr her siger, han er din arvtager????
Jesus siger: Øjeblik, og væk er han. Et øjeblik efter er Jesus tilbage efter en sviptur til Jorden, og han griner og griner og griner, så tårerne triller ham ud af øjnene! I gætter aldrig, hikster han endelig - hvad den fiskeriforening, som jeg startede for 2000 år siden, har udviklet sig til!
mvh LarsBj
Ændret af LarsBj (03/10/2006 22:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72083 - 03/10/2006 23:02
Kriterier
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Hvordan afgør man som troende, hvad Gud finder humoristisk, og hvad han synes er dårlig stil?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72084 - 03/10/2006 23:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hmmm LarsBj - joh - ok da - tak for vitsen! - men det blev dog ikke til et 13-tal - kun et næppe hørligt fnis herfra ..  - - Jeg kendte engang en katolsk præst som kunne fortælle helt forrygende Sanktpeter-vittigheder i timevis, så måske har jeg fået overdosis - Og for min skyld behøver du altså ikke at hviske så lysegult og hensynsfuldt - - min sjæl er varmgalvaniseret (ordstyrerjobbet, du ved nok ... !) kristina
Ændret af kristina (04/10/2006 06:23)
|
|
Til toppen
|
|
|
#72085 - 04/10/2006 08:12
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Rabbinerens ældste søn gifter sig med en kristen pige og konverterer til kristendommen. Dybt fortvivlet går rabbineren ind i synagogen og anråber Gud Herren for at få en forklaring. Pludselig lyder Gud Herrens dybe røst fra Det Høje: ”Min ven! Du er ikke alene. Jeg har også en søn og et problem med kristendommen”.
Er det blasfemi?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72086 - 04/10/2006 09:52
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#72087 - 04/10/2006 09:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Høgh - om det du skriver er, eller ikke er, blasfemisk, kan der nok ikke svares objektivt på - her er blasfemi-definitionen åben for subjektiv vurdering, og jeg tror ikke, vitsen ville kunne få noget retsligt efterspil. Mine egne kropsvæskers temperatur stiger heller ikke ved læsningen. Det kan dog skyldes, at jeg slet ikke synes din vits handler om Gud - allerhøjst om gud - hvis du forstår hvad jeg mener ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72088 - 04/10/2006 14:36
|
Bruger
|
Kære hoeg - du leverer en joke om kristendommen og spørger dernæst: " Er det blasfemi?" Næh, for skulle man tage bestik efter hvad Jesus har sagt, kan værre hån vederfares Menneskesønnen uden tab af muligheden for tilgivelse. Og kristendommen kan tænkes underordnet hvad han i dén rolle står for.
Men problemet er det svære ved at begrænse sig til harmløse vittigheder, når det går deruad. Ja, hvad kunne det skade Helligånden at man indvolverede sådan et uforgribeligt væsen? Præsten i vor lokale kirke brugte udtrykket derom 'at misbruge' samme ånd - hvilket jeg siden og under fire øren tog til genmæle overfor... Hvem kan med tilpas bestemthed sige hvordan Gud forholder sig til vor måde at agere på? Dog mener jeg at man i det mindste på sigt kan sætte sin velforvarethed overstyr ved ingen tro selv at frembyde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72089 - 04/10/2006 20:00
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Du skriver: ”Hej Høgh - om det du skriver er, eller ikke er, blasfemisk, kan der nok ikke svares objektivt på - her er blasfemi-definitionen åben for subjektiv vurdering, og jeg tror ikke, vitsen ville kunne få noget retsligt efterspil.”
Jeg mener, at historien om rabbineren og kristendommen faktisk er blasfemisk – i betragtning af at Bibelens Gud er en nidkær og personlig gud, der bedrøves over den slags, der ikke kan være udtryk for nogen ærefrygt for Gud.
Jesus Kristus blev af jøderne i sin samtid betragtet som yderst provokerende og dybt blasfemisk ved, som menneske, at betegne sig selv som Guds søn, at udstede syndernes forladelse og underkaste sig pinsler, korsfæstelse og død.
Også i vor tid er budskabet om Bibelens Gud en dyb provokation overfor fornuftigt tænkende mennesker: Gud kæmper mod en fjende, Djævelen. Gud har inkarneret sig som menneske i Jesus Kristus. Gud er allestedsnærværende. For at besejre Djævelen uden samtidig at udslette menneskene har Gud underkastet sig evolutionens vilkår, idet Gud derved er deltager i alle slags lidelser hos både mennesker og dyr – indtil udfrielsen fra Djævelens herredømme.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72090 - 04/10/2006 23:01
|
Bruger
|
Citat:
Citat: At gøre grin med Gud eller Jesu korsdød er selvfølgelig helt uacceptabelt.
Ateist: Hvorfor egl.?
Da du jo ikke tror på Gud, kunne din egen begrundelse jo kun være en ulyst til at genere dine kristne medskabninger.
Det jeg tænkte på var nu ikke, hvad min personlige motivation skulle være, men mere, hvorfor I mener det er "helt uacceptabelt" etc.
Er det fordi det er en forbrydelse mod Gud så må det jo gælde at forbudet kun gælder faktisk eksisterende guder og ikke fiktive guder (dem kan man jo ikke forbryde sig imod). Set med kristne øjne gælder det så kun deres egen gud mens det med islamiske øjne kun gælder Allah og set med ateistiske øjne slet ikke gælder.
Er det fordi det er en forbrydelse mod de troende, så gælder det jo i lige høj grad for alle religioner. Spørgsmålet er så, hvorfor det kun er religiøst troende der på denne måde skal tages hensyn til og ikke fx glødende marxister, glødende nationalister eller andre, der brænder for en sag.
Er det fordi det er en forbrydelse mod religionen så melder spørgsmålet sig, hvorfor en ideologi overhovedet skal beskyttes samt hvorfor religiøse ideologier dog skal nyde en særlig beskyttelse.
Citat: Men "gøre grin med" er altså ikke det samme som humor. Der er en verden til forskel. Man gør ikke grin med den, eller dem, man elsker! Men humoristisk drilleri er noget helt andet.
Det her er vist en strid om ord. Humor er jo heller ikke ligefrem nogen eksakt videnskab men i høj grad et spørgsmål om smag og behag.
Citat:
Citat: Gælder det så også at gøre grin med Allah eller Krishna?
Som kristen kan jeg principielt godt gøre grin med Allah eller Krishna, men hvorfor skulle jeg - jeg tror jo ikke på deres eksistens.
Når du principielt godt kan med de andre guder, er det så fordi du ikke tror på deres eksistens? I så fald mener du vel tilsvarende også at fx ateister og muslimer principielt godt kan gøre grin med de kristnes gud?
Jeg går iøvrigt ud fra at du med "kan" mener "må" eftersom der vel ikke ligefrem er tvivl om at det lader sig gøre.
Citat: Muslimers forhold til Allah er anderledes. De bøjer sig for Allah i stor ærbødighed, men om nogen nærhed eller fortrolighed, eller sikker overbevisning om hvad hans vilje er, er der ikke tale.
Der er nok ikke tale om nærhed eller fortrolighed men mange muslimer lader nu til at have en sikker overbevisning om hvad hans vilje er. Vist bl.a. fordi de mener den er åbenbaret i Koranen, hadith etc.
Citat: Derfor vil troende muslimer næppe vove at lave sjov med Allah eller Muhammed - eller finde sig i, at vi andre gør det. Det har vi jo erfaret - her er der ikke plads til humor ... og selv ville jeg ikke finde på at genere muslimer med at komme med hverken gode eller dårlige vittigheder om det, som de anser for helligt ..
Nu var det noget mere principelt jeg spurgte til (moralen i det) og ikke så meget, hvad den enkelte tør. Jeg er iøvrigt sikker på at der igennem tiden også har været ret mange, der ikke har vovet at lave sjov med de kristnes gud.
Ligesom dig har jeg også umiddelbart indtryk af, at der ikke er plads til religiøs humor indenfor islam. Om det gælder al islam eller blot de udlægninger vi ser på TV skal jeg lade være usagt.
Imidlertid virker det lidt på tilkendegivelserne i denne tråd som om der også er problemer i kristendommen. Det lader til at der primært er plads til den humor som de kristne selv finder sjov mens især den humor, kristne ikke kan grine af, betegnes blasfemi. Nu stikker kristne så ikke blasfemikere ned (den ros skal I have!) men det hænder da at visse kristne føler trang til at true med blasfemiparagraffen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72091 - 04/10/2006 23:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Herom er vi skam enige Hoeg, men jeg synes som nævnt slet ikke, at den platte vittighed handler om Gud - Bibelens Gud: Jesu Kristi far, og derfor er den for mig at se nærmest gab - gab - - Jesus siger om synd (Joh 16,8): Og når han [Talsmanden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom: Om synd: at de ikke tror på mig ... Kort sagt: for det menneske, som ikke tror på Kristus, er kvaliteten af vittigheder om guder helt uden betydning .. og vi andre, som er iførte Guds fulde rustning, (Ef 6,11), kan umuligt tage skade? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72092 - 05/10/2006 09:31
|
Bruger
|
Hej Atesit lidt indblanding her Citat: Er det fordi det er en forbrydelse mod Gud så må det jo gælde at forbudet kun gælder faktisk eksisterende guder og ikke fiktive guder (dem kan man jo ikke forbryde sig imod).
Det er kun egentlig blasfemi når man spotter den kristne Gud - da han i de kristnes øjne er den eneste sande Gud! Men når jeg fx ikke mener det er ok, at spotte andres (af)guder, så skyldes det ren menneskerespekt - og ikke underdanighed i forhold til fiktive guder.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#72093 - 05/10/2006 18:52
|
Bruger
|
Citat: Hej Atesit
Hej Jnó 
Citat: lidt indblanding her 
Det er skam ikke indblanding - spørgsmålet var rettet mod enhver der kan belyse emnet.
Citat:
Citat: Er det fordi det er en forbrydelse mod Gud så må det jo gælde at forbudet kun gælder faktisk eksisterende guder og ikke fiktive guder (dem kan man jo ikke forbryde sig imod).
Det er kun egentlig blasfemi når man spotter den kristne Gud - da han i de kristnes øjne er den eneste sande Gud!
Så vi skal skelne imellem "egentlig blasfemi" og så... ja, hvad vil du egl. kalde det andet? Pseudo-blasfemi?
Givet din argumentation, så må du vel også have forståelse for det, såfrem en ateist ikke mener at "egentlig blasfemi" overhovedet kan forekomme? Og dermed også forståelse for at ateisten af samme grund ikke ser behovet for en blasfemiparagraf?
Citat: Men når jeg fx ikke mener det er ok, at spotte andres (af)guder, så skyldes det ren menneskerespekt - og ikke underdanighed i forhold til fiktive guder.
Mener du så at folks overbevisninger skal nyde en særlig beskyttelse såfremt de indeholder afguder? Eller er det en beskyttelse du, af ren menneskerespekt, vil give alle dybfølte overbevisninger også selvom de fx er af politisk, nationalistisk eller seksuel observans? Hvis ikke, hvorfor er det så, at du ønsker at give afgudsforestillinger en særlig beskyttelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72094 - 05/10/2006 21:35
|
Bruger
|
Hej Ateist!
Du skriver: "Givet din argumentation, så må du vel også have forståelse for det, såfrem en ateist ikke mener at "egentlig blasfemi" overhovedet kan forekomme? Og dermed også forståelse for at ateisten af samme grund ikke ser behovet for en blasfemiparagraf?"
Mennesker kan vel ikke fornærme guder, der må være højt hævet over den slags. Det ville være fjollet, hvis Gud eller guder kunne anmode en anklagemyndighed om at rejse en sag ved domstolen. En blasfemiparagraf må derfor have til hensigt alene at beskytte menneskers tro og livsanskuelser mod krænkelser (og forfølgelse).
Mennesker, der tror på Gud eller guder, og mennesker, der er ateister og derfor ikke har en sådan tro, har nøjagtig samme behov for lovbeskyttelse mod at blive krænket.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72096 - 06/10/2006 06:09
|
Bruger
|
Hej Ateist!
Hvor grænsen går, skal jeg ikke kunne afgøre. Hvad nu hvis der for eksempel opstår en personkult omkring Pia Kjærsgaard? Det ville for mange være en absurditet. Men det udelukker vel ikke, at de ”Pia Kjærsgaards-troenede” bør beskyttes af lovgivningen mod forfølgelse og diskriminering..? Det er ikke mange årtier siden, danske kommunister blev forfulgte. Skete noget tilsvarende i dag, ville det med rette blive betragtet som helt uantageligt - en absurditet. Tro på gud eller guder, eller ikke, og de livsanskuelser, der forbindes hermed, bygger i sidste ende på det absurde set ud fra den menneskelige fornuft. Intet menneske kan skanne universet for at finde en afgørelse. Ingen kan afgøre noget om eksistens eller ikke-eksistens af gud eller guder.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#72097 - 06/10/2006 09:23
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
en lidt gammel en jeg synes er sjov....
Biskop Kozon, Ratzinger og JPII står ved himmelens port for at vide hvor mange år de skal have i skærsilden. Kozon er den første der går ind. Han kommer hurtigt tilbage og siger "puha..jeg fik kun 10 000 år"
Ratzinger er den næste på tur, men da han er løbet for at gå på toilettet går JPII ind. Efter en del tid og meget diskuterende, så kommer den fh.v pave ud og siger "puha...jeg fik kun 5000 år"
Ratzinger er kommet tilbage fra toilettet og går så ind. Efter lang tid, meget dikuterende og meget råben og skrigen, er det Gud der kommer ud. Han siger "puha....jeg fik kun 1000 år"
meget blasfemisk...men alligevel sjov. mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#72098 - 06/10/2006 11:49
|
Bruger
|
hej A T E I S T  Der var den vist!!! Nej, det jeg taler om er, at for mig at se er blasfemi og blasfemi to ting! Forstået på den måde - at (den egntl.) blasfemi, ikke er noget man kan lovgive om - og det er den egentlige gudsbespottelse! Altså hån mode den kristne Gud. Hvor den anden form for blasfemi er af (i hvert fald i DK) af juridisk art - hvor man latterliggør, enten en fiktiv Gud eller også menneskers religiøse følelser. Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#72100 - 06/10/2006 21:00
|
Bruger
|
Hej Jón! Lad os begrænse os til den juridiske blasfemi (eftersom jo kun den ene af os anerkender "egentlig blasfemi"). Citat: Hvor den anden form for blasfemi er af (i hvert fald i DK) af juridisk art - hvor man latterliggør, enten en fiktiv Gud eller også menneskers religiøse følelser.
Mener du at folks overbevisninger skal nyde en særlig juridisk beskyttelse såfremt de indeholder (af)guder? Eller er det en beskyttelse du, af ren menneskerespekt, vil give alle dybfølte overbevisninger også selvom de fx er af politisk, nationalistisk eller seksuel observans? Hvis ikke, hvorfor er det så, at du mener man bør give afgudsforestillinger en bedre beskyttelse end de øvrige?
Bør det iøvrigt gælde alle religioner og trossamfund (uanset, hvor hjemmestrikkede de må fremstå) eller blot de anerkendte/godkendte af slagsen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72101 - 07/10/2006 12:35
|
Bruger
|
Citat: eller er det en beskyttelse du, af ren menneskerespekt, vil give alle dybfølte overbevisninger også selvom de fx er af politisk, nationalistisk eller seksuel observans?
Ja!
Men det betyder ikke, at man skal akseptere alle disse overbevisninger! Men respektere i en pæn tone og i medmenneskelighed. Det betyder heller ikke nødvendigvis, at der skal være frihed til disse ting, såfremt de fx er til fare for andre
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#72102 - 09/10/2006 21:36
|
Bruger
|
Citat:
Citat: eller er det en beskyttelse du, af ren menneskerespekt, vil give alle dybfølte overbevisninger også selvom de fx er af politisk, nationalistisk eller seksuel observans?
Ja!
Bestyder det at du ville være villig til at ændre ordlyden i blasfemiparagraffen sådan at den ikke handlede om "religionssamfund", "troslærdomme" og "gudsdyrkelse" men fx i stedet lød:
§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner nogen dybfølt overbevisning, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Citat: Men det betyder ikke, at man skal akseptere alle disse overbevisninger! Men respektere i en pæn tone og i medmenneskelighed.
Blasfemiparagraffen siger vel heller ikke noget om at man skal respektere religionssamfundenes troslærdomme og gudsdyrkelse. Blot at man ikke offentligt må drive spot med dem eller forhåne dem. Og det er jo noget ganske andet.
Medmenneskelighed handler vel også kun om at respektere sine medmennesker som mennesker - ikke om ubetinget at respektere deres opfattelser.
Mener du at man i medmenneskelighed skal respektere fx nazisme?
Citat: Det betyder heller ikke nødvendigvis, at der skal være frihed til disse ting, såfremt de fx er til fare for andre
Men overbevisningen skal stadigvæk respekteres?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72103 - 10/10/2006 09:20
|
Bruger
|
Citat: Bestyder det at du ville være villig til at ændre ordlyden i blasfemiparagraffen sådan at den ikke handlede om "religionssamfund", "troslærdomme" og "gudsdyrkelse" men fx i stedet lød:
§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner nogen dybfølt overbevisning, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Det tror jeg umiddelbart - ja, men skal nok gruble en hel del over det 
Citat: Mener du at man i medmenneskelighed skal respektere fx nazisme?
Nej, det mener jeg faktisk ikke! Men jeg ville stadig respektere nazisten, og derfor ikke lave tykt grin med eller forhåne fx 'Mein Kampf' op i hans hoved - selv om jeg dog ville pege på min mening om bogen, som værende fx pseudovidenskabelig.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#72104 - 10/10/2006 10:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón - og Ateist -
- jeg ville meget hellere helt have afskaffet den blasfemiparagraf - den kan næppe bruges til noget som helst fornuftigt.
Det må være alt nok, at æreskrænkelser er forbudt ... ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72105 - 10/10/2006 12:03
|
Bruger
|
Citat: - jeg ville meget hellere helt have afskaffet den blasfemiparagraf - den kan næppe bruges til noget som helst fornuftigt.
Det må være alt nok, at æreskrænkelser er forbudt ... ?
For én gangs skyld må jeg erklære mig 100% enig med dig.
Jeg mener vi kan nøjes med "racismeparagraffen", der beskytter personer, modsat "blasfemiparagraffen", der beskytter overbevisninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#72106 - 10/10/2006 12:08
|
Bruger
|
Citat:
Citat:
Citat: Men det betyder ikke, at man skal akseptere alle disse overbevisninger! Men respektere i en pæn tone og i medmenneskelighed.
Mener du at man i medmenneskelighed skal respektere fx nazisme?
Nej, det mener jeg faktisk ikke!
Hvilke overbevisninger er det så, efter din mening, man skal respektere og hvilke er det man ikke skal respektere?
|
|
Til toppen
|
|
|
#72107 - 10/10/2006 12:34
|
Bruger
|
Jeg tror, at jeg nok bedst kan forholde mig til det, på samme måde som du skriver til Kirsten - at racismeparagrafen er nok!
Men er nok ike helt overbevist endnu!
|
|
Til toppen
|
|
|
#72108 - 08/02/2007 00:43
Frivillig undren - Luther
|
Bruger
Reg.: 13/01/2007
|
Hvor var han dog kompleks denne Luther: "Jødehadet er langtfra begrænset til katolicismens historie, men kommer ligeledes spektakulært til udtryk hos den protestantiske reformator, Martin Luther, der i 1543 udgiver skriftet Von den Juden und Iren Lügen (om jøderne og deres løgne).
I forordet til dette skrift skriver Luther bl.a.: »Vi taler nu ikke med jøderne, men om dem og om deres gerning, som vore tyskere også bør kende.« Dernæst følger en lang række tilbagevendende ringeagtsytringer, kollektive beskyldninger og dæmoniserende udfald mod jøder og jødedommen.
»Et mere blodtørstigt og hævngerrigt folk har solen aldrig skinnet på«, skriver reformatoren eksempelvis, og kalder jøderne for »halsstarrige, ulydige, profetmordere, hovmodige, årgerkarle og fulde af alskens lyder«, der desuden er »giftige, bitre, hævngerrige, lumske, slanger, snigmordere og djævleyngel, som dolker og gør fortræd i hemmelighed, så længe de ikke kan gøre det åbenlyst«.
Dæmoniseringen grænser til det vulgære: »Der sker dem kun deres ret, når de forkaster Guds sandhed og i stedet må tro på sådanne skændige, tølperagtige, naragtige løgne og i stedet for Gudsordets skønne ansigt må kigge djævelen i hans kulsorte bags løgnehul og tilbede stanken derfra.« Luthers modtræk mod jøderne lyder: »For det første foreslår jeg, at man sætter ild på deres synagoge eller skole og dækker det, som ikke kan brænde, med jord, så at intet menneske nogen sinde ser en sten eller slagge deraf.«
Det er et af historiens værste og mest berygtede jødehadske bøger og er ikke blandt de udvalgte skrifter, som er oversat i værkform til dansk. I Danmark udkom det først selvstændigt så sent som i 1938 i en forkortet udgave af nazisten Olga Eggers, den tidligere socialdemokratiske kvindesagskvinde. I 1972 genudgives det i et fotografisk genoptryk af de unge nazister i Danmarks Nationalsocialistiske Ungdom, og i 1999 bliver det for første gang nyoversat i sin helhed af Chr. Truelsen og udgivet af Tidehverv sammen med to anti-islamiske Luther-tekster under fællestitlen Mod tyrken og jøden. http://www.humanisme.dk/artikler/art05006a.php
|
|
Til toppen
|
|
|
#72109 - 08/02/2007 09:07
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa.. Hvis Gud ikke har humor, hvad skal vi så med Næbdyret, Norge og Støvregn?  Jeg kan ikke se at det er blasfemisk at bruge ironi eller komik omkring ting, og da slet ikke Gud,... Hvis han er almægtig mon så ikke han overlever en joke... Det kan selvfølgelig godt være at folk bliver ramt på deres religiøse forfængelighed, og det er jo ikke rart, men selvironi og selvhumor synes jeg er ting som er med til at styrke ens erkendelse... Jeg tvivler på at ømskindethed er en dyd på nogen måde Vi var inde på del af det i debatten om LIFE OF BRIAN, den kunne du jo også lige skimme igennem! Jeg tror ikke man skal sætte tingene op på om Jokes er løgn. Jokes er som real surreale billeder, ironi og sarkasme eller twists på ting. Hensigten er jo ikke at bedrage, men at få folk til at se en sjov pointe. Og tit har vores komikere tit nogle ret moralske budskaber! mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#72110 - 08/02/2007 10:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars - -
Jeg mener ikke, at blasfemi (= Gudsbespottelse) har det allermindste med humor at gøre, jeg vil næsten sige tværtimod.
Gud lader sig ikke spotte.
Den første bøn i Fadervor lyder: Helliget blive dit navn
Gud er hellig! Kender du Agne Nordlanders bog "Hellighed" - Kristenlivets tabte dimension.
Den sætter fokus på Guds væsen og går tæt på vores liv og vores forhold til Gud. Nordlander skriver med teologisk skarpsyn, og hans bøger har betydet meget for mig.
Også hans "Korsets mysterium"
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#72112 - 09/02/2007 01:27
|
Bruger
Reg.: 20/04/2006
|
Ville bare lige sige at jeg for en gang skyld er helt enig! :P Hvis man ikke længere kan lave sjov med ting, så synes jeg der er ved at være noget galt, man skal selvfølgelig også være alvorlig en gang i mellem, Men man skal helst være i stand til at grine af tingene en gang i mellem, selv om de faktisk er alvorlige. Og ovre i den anden grøft kan man jo komme med nogle ret så alvorlige budskaber gennem humoren! Fx synes jeg altid Anden (Anders Mathesen) har nogle gode budskaber gemt i sine jokes/shows, om end jeg ikke er enig i alt han mener! Vil lige slutte af med et gammelt (tror jeg) ordsprog, som jeg har hørt et eller andet sted, som jeg egentligt synes opsurmerer mit indlæg ret godt: Den der kun tager sjov, for sjov, og alvor kun alvorligt. Han har fattet beggedele lige dårligt. (Håber jeg fik det hele med, ellers må i rette mig  )
Viden er nøglen til succes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#72113 - 13/02/2007 00:43
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Monica,
Der findes sund humor, som er ok, og så findes der usund eller umoralsk humor, som ikke er ok i Guds øjne. Det er en personlig falliterklæring når nogle i popularitetens navn er "vovede" og overskrider nogle grænser for hvad der er ret og hvad der ikke er ret. GTs profeter har forudsagt at nogle ville "kalde det onde godt og det gode ondt, .. gøre mørke til lys og lys til mørke." (Esajas 5:20). Idag bues der ofte af moralske værdier, mens ting som for få år siden blev betragtet som helt uacceptable tiljubles. Trods det at vi lever i en oplyst tid mht. verdslig viden så er mennesker ikke blevet mere retfærdige. Blasfemi er ikke ok, og som skriften siger "verden modnes i ugudelighed". Dette er et af tidens tegn før Herrens andet komme. Kristus sagde:
"Et godt menneske tager gode ting frem af sit hjertes gode forråd, og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd. For hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med." (Lukas 6:45)
"Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes." (Matt. 12:35)
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
|