Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71971 - 01/10/2006 15:37 Peter og tatovering
Til lykke! Bent
Bruger

Reg.: 30/08/2005
HeJ jeg har lige et lille spørgsmål, som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

Jeg vil gerne høre om i tror at Peter havde en tatovering, jeg tænker på, Peter var ikke kristen da Jesus kaldte ham til dicipel, da der var tatoveringer på den tid.

Guds fred Bent

Til toppen 
#71972 - 01/10/2006 19:11 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
Anonym
Anonym

Øhhh - det er da et svært spørgsmål

Hvorfor skulle Peter have tatoveringer?
- og hvorfor skulle det betyde noget?

Til toppen 
#71973 - 02/10/2006 16:07 Re: Peter og tatovering [Re: ]
Til lykke! Bent
Bruger

Hej

Jeg tænkte at nu hvor der er så mange fisker i dag, som har tatoveringer, så kunne det da også godt være at Peter havde en.

Der er så meget snak om at det er forkert at have en tatovering, så jeg tænkte på om det kunne være at Peter var en af de få rå der havde en tato.

Til toppen 
#71974 - 02/10/2006 16:30 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Bent - ja, det kan da godt være, at Peter havde en tatovering, men vi kan ikke vide det, for der står ikke noget om det i Bibelen.

Men her er et link til et panelsvar på, hvad vi kan læse i Bibelen
om piercinger og tatoveringer.

Når der ikke er noget forbud at læse i Bibelen, og heller ikke noget påbud, er vi frit stillet og må selv vurdere, om vi finder det rigtigt eller forkert at udsmykke vores krop med tatoveringer.
(- min krop ville ikke bryde sig om det!
Av! )

Personlig synes jeg også, menneskekroppe er smukkere uden, men det er så afgjort en smags sag ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71975 - 02/10/2006 17:52 Re: Peter og tatovering [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej I to

jeg er vist ikke helt med. Hvad skulle der være i vejen med, hvis Peter havde en tatovering? Vi bestemmer vel selv, om vi vil have en tatovering. Det blander Gud sig da vist ikke i. Medmindre vi er mindreårige, så er det nok ikke tilladt/en god idé.

Personligt kan jeg godt lide nogle tatoveringer, særligt de med sort farve som forestiller kinesiske skrifttegn. Men de der falmede grønne "sømands"tatoveringer med nøgne damer og monstre, nej tak..hehe.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#71976 - 02/10/2006 19:12 Re: Peter og tatovering [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - vi er da enige! Der er ikke noget i vejen med tatoveringer!
Det kan da godt være, at Peter havde en sådan, og i så fald: Hvad skulle problemet være?
Der er ikke noget problem!

Så bare i gang med nålen, enhver som har lyst!

(Man kan også blive af med udsmykningen igen, når man har fortrudt, sådan nogenlunde i hvert fald, men det er vistnok dyrt og gør sikkert mindst lige så ondt ...)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71977 - 03/10/2006 08:39 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Bent.. Og jer andre..

Du skriver:

Citat:
Jeg tænkte at nu hvor der er så mange fisker i dag, som har tatoveringer, så kunne det da også godt være at Peter havde en.

Nu er det jo ikke kun fiskere der har tatoveringer i dag.. Jeg har selv to, så godt som alle af mine ikke-jødiske venner har tatoveringer, endog nogle af mine jødiske venner har tatoveringer.. Ingen af os er fiskere.. Så din ræssonering er ikke helt tænkt til ende

En anden ting er, at traditionen blandt fiskere (reelt sømænd der rejste langt og egentlig ikke fiskere som sådan), kom fra de første møder med maorierne på New Zealand (hvis jeg ikke husker helt galt)..

Peter/Simon var, hvis han da eksisterede og var jøde, ikke tatoveret, da der er et klart forbud mod at blive tatoveret i jødedommen, specielt dengang.. På den tid brugtes tatoveringer primært i religiøs sammenhæng..

Håber det gjorde dig, samt andre herinde , lidt klogere..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71978 - 03/10/2006 10:10 Re: Peter og tatovering [Re: tau]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
He he!!!

Hørte engang om en fisker, som jeg kender, som havde sådan en nøgen dame tatoveret på sit bryst. Men da han blev gift, fik hans kone ham til at tatovere bikini på pigen. Hihi

Til toppen 
#71979 - 03/10/2006 10:24 Re: Peter og tatovering [Re: Kefas Ben-Adam]
Til lykke! Bent
Bruger

Hej Kefas.

Jeg tænkte at Peter ikke havde været kristen altid, så det kunne godt være at han havde nogle tatoveringer fra andre religiøse sammenhæng.

Til toppen 
#71980 - 03/10/2006 10:24 Re: Peter og tatovering [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas
Citat:

Peter/Simon var, hvis han da eksisterede og var jøde, ikke tatoveret, da der er et klart forbud mod at blive tatoveret i jødedommen, specielt dengang.. På den tid brugtes tatoveringer primært i religiøs sammenhæng..
Håber det gjorde dig, samt andre herinde , lidt klogere..

Du skal have tak for din forklaring - dejligt at blive klogere!
Eller i hvert fald bedre vidende!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71981 - 03/10/2006 11:40 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Bent..

Citat:
Jeg tænkte at Peter ikke havde været kristen altid, så det kunne godt være at han havde nogle tatoveringer fra andre religiøse sammenhæng.

Jeg kan godt følge din tanke, selvom jeg ikke forstår den (??), der er mig bekendt, ikke noget forbud mod tatoveringer i kristendommen??

Men som sagt, hvis nt taler sandt om, at Jesus' disciple var jøder, så var ingen af dem tatoveret (medmindre selvfølgelig, at de gik imod forbudet om tatovering)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71982 - 03/10/2006 15:46 Re: Peter og tatovering [Re: Jón Poulsen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hehe..ja fin idé...hihi.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#71983 - 08/10/2006 08:31 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Peter,

Bogtrykkerpressen med løse typer blev vist først opfundet i det 14-15 århundrede, så mon ikke Peter gik rundt med tegneserierne på armene?

Mvh
John

Til toppen 
#71984 - 08/10/2006 11:02 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Hvis vi nu antager, at Peter var en lovtro jøde, kunne han vel dårligt have en tatovering:

"I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en afdød eller lade jer tatovere. Jeg er Herren!" 3 Mos 19:28

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#71985 - 08/10/2006 13:51 Re: Peter og tatovering [Re: again]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Citat:
Hvis vi nu antager, at Peter var en lovtro jøde, kunne han vel dårligt have en tatovering:

"I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en afdød eller lade jer tatovere. Jeg er Herren!" 3 Mos 19:28

hvis vi antager at Peter var en lovtro jøde, så ville han kende konteksten i 3. mos 19:28, og derfor godt kunne have en tatovering.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#71986 - 08/10/2006 15:02 Re: Peter og tatovering [Re: joppe]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Jeg hører til dem der mener, at der her er tale om et generelt forbud, og ikke kun om et kontekstafhængigt forbud. Men det diskuteres naturligvis....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#71987 - 08/10/2006 21:10 Re: Peter og tatovering [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Joppe Og Stig..

Det diskuteres ikke inden for jødedommen (jo, hos de reforme, men de diskuterer gerne alt for at få lov til at gøre alt)..

I jødedommen er der et forbud mod tatoveringer.. Og havde Peter/Simon været "lovtro" jøde, havde han ikke haft nogen tatoveringer..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71988 - 19/10/2006 21:41 Re: Peter og tatovering [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kefas.

Forstår jeg det rigtigt, sådan at der også i dag er et (uomstridt) forbud i jødedommen mod at lade sig tatovere (eller medvirke dertil)? Men er det i orden, hvis man allerede har fået den, evt. før man konverterede, så det ikke er et krav, at man får den fjernet igen?

Forresten kender jeg et irsk oversættelsesforum på nettet, hvor der bl.a. ofte stilles spørgsmål til oversættelse af ord / vendinger, der ønskes brugt i en tatovering. En af oversætterne er jøde (konverteret fra katolicismen). Han har den regel, at hvis nogen spørger om en oversættelse beregnet til en tatovering, vil han ikke lave oversættelsen af samvittighedsgrunde i forhold til sin tro. Men så er der nok af andre til at gøre arbejdet.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#71989 - 19/10/2006 22:56 Re: Peter og tatovering [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne

oversættelser til tatoveringer? Fra hvilket sprog til hvilket andet sprog, taler du om? Dansk til hebraisk? Hvorfor skulle jøder ville have det svar, når de ikke (?) må få tatoveringer?

mvh
Tau.

Til toppen 
#71990 - 20/10/2006 01:25 Re: Peter og tatovering [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Anne..

Citat:
Forstår jeg det rigtigt, sådan at der også i dag er et (uomstridt) forbud i jødedommen mod at lade sig tatovere (eller medvirke dertil)?

Det er rigtigt, men gælder kun jøder..

Citat:
Men er det i orden, hvis man allerede har fået den, evt. før man konverterede, så det ikke er et krav, at man får den fjernet igen?

Helt korrekt.. Jeg har selv to, som jeg har fået før jeg valgte at konvertere, så intet krav om at de skal fjernes..

Citat:
Forresten kender jeg et irsk oversættelsesforum på nettet, hvor der bl.a. ofte stilles spørgsmål til oversættelse af ord / vendinger, der ønskes brugt i en tatovering. En af oversætterne er jøde (konverteret fra katolicismen). Han har den regel, at hvis nogen spørger om en oversættelse beregnet til en tatovering, vil han ikke lave oversættelsen af samvittighedsgrunde i forhold til sin tro. Men så er der nok af andre til at gøre arbejdet.

Hmm.. Jeg kan godt forstå ham og vil nok mene, at det er det rigtige valg.. Jeg vil ikke selv hjælpe en jøde med at få en tatovering, men det er i sidste ende hans eget valg.. En ikke-jøde har jeg tilgengæld ikke umiddelbart et problem med at hjælpe til at få en tatovering.. Men det er nok noget jeg skal undersøge nærmere..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71991 - 20/10/2006 19:59 Re: Peter og tatovering [Re: tau]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Tau.

Det er et irsk oversættelsesforum, hvor der laves oversættelser til og fra irsk. Som oftest vil folk skrive og stille deres spørgsmål på engelsk. Det er ikke en jødisk side, og det er ikke jøder, der skriver ind og spørger om noget til en tatovering, men bare folk generelt, hvis man kan sige det sådan. (Ja man kan selvfølgelig ikke vide, om der er jøder imellem, men det ville nok være højst usandsynligt, hvis de ikke må have tatoveringer.) Det er bare den nævnte bruger, som (tilfældigvis) er jøde og som sådan ikke kan gå ind for tatoveringer, og derfor heller ikke kan medvirke til dem på denne måde. Men, som sagt, så er der jo andre der kan gøre det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#71992 - 20/10/2006 20:17 Re: Peter og tatovering [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

Tak for opklaringen.

Jeg regnede også med, at forbudet mod tatovering kun gjaldt for jøder (også fra en jødisk synsvinkel altså).
Men angående spørgsmålet om det er forkert at hjælpe en ikke-jøde hhv. en jøde til at få en tatovering. Pågældende oversætter mener øjensynligt, at det er forkert generelt at medvirke til tatoveringer på nogen måde, uanset bærerens tro. For som nævnt er det med største sandsynlighed ikke-jøder, der skriver og spørger efter oversættelser af vendinger til tatoveringsbrug. Men evt. kan jeg prøve at skrive og spørge ham selv, hvad han tænker om det.
Noget andet er, at han selv engang har nævnt, at hvis han kom til at lave en oversættelse, som skulle bruges til en tatovering, uden at han vidste det, så ville det ikke have været forkert af ham, da han havde været i god tro. Den tanke kan jeg godt følge.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (20/10/2006 20:22)

Til toppen 
#71993 - 21/10/2006 01:34 Re: Peter og tatovering [Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Anne

Jeg kan altså ikke rigtig lade være med at undre mig over, hvad i al verden du laver på et irsk oversættelsesforum. Kan du irsk?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#71994 - 23/10/2006 14:50 Re: Peter og tatovering [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Anne

Jeg er faktisk enig med ham.. Hellere frastå, hvis man er i tvivl eller bange for at gøre noget forkert..

Og også hvad angår at have gjort noget i god tro.. Jeg fik engang en herlig broccolisalat i dæmpet belysning (og efter et par øl).. Det var først efter et par mundfulde, at det gik op for mig, at det der egentlig gav den gode smag, var små stykker bacon..
Det var ikke noget jeg gjorde bevidst, så jeg har jo ikke nogen skyld i det, dog bør man stadig gøre t'shuvah (omvendelse/erkendelse af synd) da man jo har brudt et bud, man dog fortryder..

Du må dog gerne høre hans tanker om det og sende det til min mail.. Den får du lige pr. PM

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71995 - 23/10/2006 17:51 Re: Peter og tatovering [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

Ja man kunne jo spørge sig selv, om det ikke i virkeligheden var dem der serverede salaten for dig, der var mest skyldige (hvis de altså vidste, at du var jøde).

Og jo, vi kan lige mailes ved om det andet, hvis ellers jeg kan få fat på vedkommende, som ikke synes at have vist sig et stykke tid på vedkommende forum, men det ser jeg lige til.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#71996 - 23/10/2006 22:24 Re: Peter og tatovering [Re: Nikolaj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj.

Jow ser du... for at gøre en lang historie kort, så begyndte det med en interesse for irsk musik, som jeg fik mig for nogle år siden. På denne måde stødte jeg også på nogle irsksprogede sange og blev nysgerrig efter at vide, hvad de handlede om, og søgte derfor efter oversættelser af dem på nettet. På den måde faldt jeg over førnævnte hjemmeside og syntes egentlig det så interessant ud, så derfor begyndte jeg at kigge lidt derind en gang imellem, og efter et par år som "flue på væggen" vovede jeg mig derind for at kunne stille spørgsmål og den slags. (Eller bare sludre med om et eller andet sjovt offtopic emne, eller lignende).
Men om jeg kan sproget, næh ikke sådan rigtig... men et og andet har da hængt ved af løse ord og vendinger og småstykker af grammatiske regler - og sangtekster.
Og jo. Jeg er en nørd - jeg ved det godt!
Håber det var nogenlunde svar på din undren... ellers er der jo altid privaten.

Beannacht Dé ort. (Gud velsigne dig.)
Anne.

Til toppen 
#71997 - 24/10/2006 13:16 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
Anonym
Anonym

Hejsa Bent!

Intressant spørgsmål, men dog stadig umådelig svært at svare direkte på!
Og biblen giver os ikke rigtig nogen indikation på om Peters liv før Jesus kaldte ham...
Vi ved at Peter var fisker, det husker vi jo fra evangeliet, og andre kilder indikere at Peter før han var Jesu disipel var Johannes døbers disipel, hvilket man så man argumentere for eller imod om.

Men vi kan lave en tese, at da tatoveringer ikke er forkert ifølge kristendommens tanke eller lære, og da tatoveringer har været kendt i selv de oldgamle kulturer, så er der da en "mulighed!" for at Peter havde en tattovering, men vi kan ikke stadfæste det...

Det ville være som at spørge om Peter kun lide kamelvæddeløb eller?

Men om Peter havde 4 eller inge tattoveringer, om han havde set væddeløb eller ej, så siger biblen stadig kun umådelig lidt

Hvad skyldes din undren over dette emne?

Mvh Stud.theol
Lars Hellmund

Til toppen 
#71998 - 24/10/2006 13:19 Re: Peter og tatovering [Re: Bent]
Anonym
Anonym

Hvem definere at Tattoveringerer forbudte eller forkerte?

Mvh Lars

Til toppen 
#71999 - 24/10/2006 14:14 Re: Peter og tatovering [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne,

nørd? Ja måske. Men det er sjovt for os andre at læse med på nørderiet..så fint nok.

Hvis man vil sige til Gud, "jeg elsker dig" (øh ved ikke om man gør det i Jeres kredse, men man gør i vores katolske..), så hedder det på koreansk sådan her: Man nul saranghae. (EH..men spørg mig ikke om udtalen..hahaha. Jeg ved det, fordi jeg kommer fra Korea, og det er jo en af den slags ting, man gerne vil vide, hvordan man siger. Men..jeg ved faktisk ikke, hvordan man siger "Gud" på koreansk. Det må være en lektie til en anden god gang..ha..!

Hilsen Wanna be nørden,
Tau.

Til toppen 
#72000 - 24/10/2006 17:48 Re: Peter og tatovering [Re: tau]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej wanna be nørd!

Sjov ting... Jeg var på spejder-landslejr for mange år siden, hvor der var nogle koreanske spejdere med, der forsøgte at lære os en sang der hed noget lignende som det du skrev. Men det var vist bare en almindelig kærlighedssang.

Jeg ved ikke om vi siger så meget at vi elsker Gud, men der er vist ikke noget teologisk bag det (bare almindelig dansk blufærdighed?). Det er dog ikke forbudt at sige det (heldigvis), men det står da i hvert fald i op til flere sange og salmer.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (24/10/2006 17:53)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær