Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71940 - 30/09/2006 15:21 Kristne efterskoler
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Center for Ungdomsforskning og Religionspædagogik har lavet en undersøgelse af efterskoleelever på kristne efterskoler. Det førte til denne artikel i Kristeligt Dagblad: Efterskoleelever upåvirkede af kristne værdier

Som lærer på en kristen efterskole er jeg naturligvis ikke glad for overskriften på artiklen. Jeg synes heller ikke de tal, som findes i artiklen kan bære den overskrift. Der er da trods alt 14 %, der går fra "positivt søgende eller kristen med mange spørgsmål" til "overbevist kristen". Jeg er egentlig ikke særlig overrasket over, at der ikke er så mange af de, der fra starten af efterskolen er uinteresseret i religion, der er begyndt at interessere sig for det 5 år efter - de findes dog. Jeg synes også, at det er problematisk at behandle efterskolen, som om det alene var et missionsprojekt. Langt hovedparten af tiden på en efterskole går med at lære eleverne dansk og matematik osv. samt at lære dem at omgås andre mennesker, gøre rent, lave lektier osv. Det er også enormt vigtigt, og grunden til, at vi kan få så meget i statsstøtte.

Jeg synes, at det er positivt, hvis CUR kan gøre os bedre til at kommunikere omkring den kristne tro og kristne værdier, men jeg kan ikke forstå hvorfor de går i pressen med en dagsorden, der kun kan medvirke til at gøre efterskolernes kristne "bagland" mindre entusiastiske omkring at støtte op om efterskolerne og sende deres børn på efterskole.

Hvad tænker I om undersøgelsen og dens konklusioner?
Har I selv været på kristen efterskole? Påvirkede det jeres værdier?
Er den kristne efterskole et missionsprojekt?
Kan efterskolerne overleve regeringens 10.-klasse-reform?
Er 10. klasse spild af tid?

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#71941 - 30/09/2006 16:39 Re: Kristne efterskoler [Re: Henoch]
Anonym
Anonym

Jeg har kun set undersøgelsen omtalt i Kristeligt Dagblad (KD), samt læst et debatindlæg af Jens Peter Rejkjær (forstander på Løgumkloster Efterskole).

Jeg har selv været elev på kristen efterskole. Har det påvirket mine værdier? Selvfølgelig har det det. Hvordan kan man gå op og ned af andre mennesker i 10-11 måneder uden at påvirke hinanden?

Ville jeg være mindre påvirket af kristne værdier, hvis jeg ikke havde gået på efterskole? For mig er det spørgsmål lige så meget spekulation som historikernes "hvad nu hvis". For andre er svaret måske mere oplagt. Dog har jeg uden tvivl fået en del ud af at komme væk hjemmefra og møde nye venner og lære andre voksne at kende med deres stærke og knap så stærke sider, men med troen som ledepunkt.

Hvad mener vi med ordet 'missionprojekt'? Den kristne efterskole er vel først og fremmest et trygt hjem og dernæst en skole for sine elever. Et sted, hvor eleverne kan møde nye venner, komme væk fra sine forældre i en kritisk alder, komme tæt på andre voksne, der (også) er troende.

Mvh. Jalokin

PS: Er 10. kl. spild af tid? Ja, det er derfor jeg ikke tog 10. kl. med Men seriøst: Hvis man kan gå på efterskole i 10. klasse kan man vel også i 9.?

Til toppen 
#71942 - 30/09/2006 18:02 Re: Kristne efterskoler [Re: Henoch]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Henoch,
Det var da mange spørgsmål på én gang
Jeg har selv gået to år på en (kristen) efterskole, og arbejdet som årsvikar på en anden kristen efterskole. Mit eget ophold påvirkede mig i høj grad - mest i positiv retning, og jeg fik mange gode venner som stadig hænger ved. Dog vil jeg alligevel sige at det var federe at få lov at være lærer. Det at skulle fungere som underviser og forbillede for 80 kropumulige, luddovne, og alligevel gennemelskelige teenagere var en kæmpeudfordring og jeg lærte meget af det.
Citat:

Jeg har hørt om undersøgelsen, og blev også lidt overrasket over resultatet.
Jeg synes at selve overskriften er en smule misvisende for hvad jeg selv oplevede både som elev og lærer. vi bliver formede af det miljø vi befinder os i, og når miljøet er præget af kisten tro og normer, vil det også smitte af på eleverne på en eller anden måde.
Spørgsmålet, er så hvor længe denne påvirkning holder efter at skoleopholdet er slut, og det tror jeg er meget forskelligt fra elev til elev. Jeg kender både folk, som blev kristne på efterskole og er det idag, folk som bekendte sig som kristne dengang men ikke gør det længere, og folk som gik helt "upåvirkede" igennem systemet - og så alligevel ikke helt, idet de lærte faktuelle ting om den kristne tro, og mødte kristne, både voksne og på deres egen alder.
Citat:

Ja - og nej. Det primære formål ville jeg mene at få ungerne til at bestå deres eksamen. Men i og med at skolen har et kristent bekendelsesgrundlag kan de heller ikke se bort fra missionsbefalingen. Sender man sine børn på en kristen efterskole kan man heller ikke protestere mod f.eks andagter og bibeltimer.
Citat:

Det håber jeg, men jeg kan ikke spå. 10. klasse var meget mere end et fjumreår for mig. I min klasse i gymnasiet var der kun to ud af tyve som ikke havde været på efterskole i 10. klasse, og jeg vil da vove at påstå, at det prægede miljøet i meget positiv retning, at vi næsten allesammen havde været hjemmefra et års tid eller to og tilegnet os de sociale redskaber man nu engang får på en efterskole.
Citat:

Jeg tror nogle vil kunne undvære 10. klasse uden problemer, men betragter det ikke som spild.
(Hvad er spild af tid egentlig?)

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#71943 - 04/10/2006 21:26 Re: Kristne efterskoler [Re: Henoch]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Jeg vil gå direkte til dine spørgsmål:

Citat:

Som udgangspunkt plejer CUR at være yderst professionelle i deres undersøgelser og smatidig er de "på kristendommens side," hvis man kan sige det sådan. Derfor har jeg almindeligvis stor tiltro til sandfærdigheden af undersøgelser lavet af CUR.

Men om det samme gælder denne undersøgelse kan jeg ikke sige, da jeg ikke har set den. Er der evt. et link, man kan følge og kigge dem efter i kortene?

Citat:
Har I selv været på kristen efterskole? Påvirkede det jeres værdier?

Desværre har jeg ikke selv gået på efterskole overhovedet, men både min kone og mange, jeg kender har gået på kristen efterskole og hvis jeg skal pege på noget karakteristisk må det være, at kristne efterskolers største styrke er at hjælpe unge kristne til at få deres tro cementeret.

Citat:

Ja, det mener jeg bestemt. En efterskoles fremmeste formål er at give eleverne en god skoleoplevelse og bringe dem frem til en god eksamen. Men en kristen efterskole har altså lige det der ekstra, som forpligter: præfikset "kristen" og som sådan har efterskolen da klart en forpligtelse på både mission og styrkelse af den kristne tro hos de i forvejen kristne.

Citat:

Uden tvivl... Der vil sandsynligvis ske en udrensning af de dårligste skoler, men de vil overleve, fordi de VIL overleve.

Citat:

Nej, 10. klasse er et år, hvor man har mulighed for at modnes og blive klar til det videre liv, hvad enten an vælger uddannelse eller arbejdsliv og 10. klasse udruster, hvis man følger planen for klassetrinnet i forhold til planen for 9. klasse, på en måde, som kun 10.klasse kan gøre det...

mvh.

Per

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær