Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71878 - 29/09/2006 19:23 Egyptens plager?
JEH
Bruger

Reg.: 18/08/2006
Hej

I II Mos, kap 7, v.20, fortælles at Aron slog på vandet i Nilen, og at det så blev til blod. I v. 22: at Egyptens mirakelmagre gjorde det samme med deres hemmelige kunster.

Hvordan kunne man vide det, da Aron jo havde forvandlet vandet til blod?

Og lige så med de følgende plager.

JH

Til toppen 
#71879 - 29/09/2006 19:45 Re: Egyptens plager? [Re: JEH]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JEH -
Citat:
I II Mos, kap 7, v.20, fortælles at Aron slog på vandet i Nilen, og at det så blev til blod. I v. 22: at Egyptens mirakelmagre gjorde det samme med deres hemmelige kunster.

Joh, Nilens vand står jo ikke stille, men løber videre > ud i Middelhavet!

Nilen er verdens længste flod og udspringer helt nede i Kenya.
Og som allerede Heraklit sagde: Man kan ikke bade i samme flod to gange!
(tilgiv mig, hvis det ikke var Heraklit, men en anden én .. !)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71880 - 29/09/2006 20:00 Re: Egyptens plager? [Re: JEH]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Jan,

Nu står der jo "Nilens vand" - og ikke vand, der fx opbevaredes i krukker eller lignende. Man skal nok ikke lægge for meget i det. Jeg tror fortællingen om plagerne er symbolsk og blot skal illustrere, at Guds magt altid er større end menneskets - eller at menneskets efterligninger aldrig bliver "gode nok". Fortællingen medfører nogle grimme ting i karakteriseringen af Guds handlinger, men det er en helt anden diskussion.

Hvad mener du i øvrigt med spørgsmålet "Og lige så med de følgende plager"? Noget specifikt du tænker på?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#71881 - 29/09/2006 21:07 Re: Egyptens plager? [Re: Claus Due]
JEH
Bruger

Jo, i beretningen står der jo netop at det påvirkede alt vand i Egypten, så hvordan kunne man vide at de Egyptiske magikere kunne gøre det samme, når nu Aron allerede havde gjort det. Hvis jeg maler en væg rød, går ud af rummet, kommer ind igen og en i rummet siger: så, nu har jeg også malet væggen rød!!! - det kan man jo ikke se, da jeg jo allerede havde malet den rød!

Og dette går igen i alle plagerne, de Egyptiske magikere kan det samme som Aron, men hvordan kan man fastslå det, når Aron allerede har gjort det???

JH

Til toppen 
#71882 - 29/09/2006 21:17 Re: Egyptens plager? [Re: JEH]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JEH - jo, men som jeg skrev i mit første indlæg her: der kommer jo hele tiden nyt vand til sydfra - som altså ikke er rødt!

Din rødmalede væg bliver stående, hvor den stod, men Nilens vand løber jo videre!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71883 - 29/09/2006 22:26 Re: Egyptens plager? [Re: kristina]
JEH
Bruger

>>Kristina:

Forstår ikke dit indlæg. Hvis plagen rammer ALT vand i hele Egypten, må man jo antage at Nilens vand bliver til blod, i samme øjeblik det krydser grænsen sydfra. Altså er dit løbende vand jo blevet til løbende blod set derfra hvor Farao, Moses og Aron står. Altså kan man ikke se om magikerne også kunne lave vandet om til blod, da Aron jo allerede har gjort det.

Problematiken for alle plagerne er jo: hvordan kan nogen fastslå at magikerne kunne det samme som Aron, når Aron jo allerede har gjoet det!! - hvordan kan man se om nogen har malet en allerede blå væg, med yderligere et lag blå maling??

JH

Til toppen 
#71884 - 29/09/2006 23:17 Re: Egyptens plager? [Re: JEH]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JEH - jeg må bøje mig, du har ret! - Jeg var ikke opmærksom på, at det var alt vand "om det så er i trækar eller stenkar" og der står ganske rigtigt, at det varede i syv dage. Mystisk!

Måske har de egyptiske mirakelmagere udført deres kunster på et andet tidspunkt, hvilket så i de mundtlige overleveringer efterhånden er blevet rodet sammen til én begivenhed. Rent gætværk, naturligvis ...

Jeg læste i øvrigt, at det er et velkendt fænomen, også i nutiden, at Nilen bliver rød, når kraftig regn nede fra Abbesinien river rød jord med sig og forurener vandet, så det ikke kan drikkes ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71885 - 30/09/2006 01:23 Re: Egyptens plager? [Re: kristina]
JEH
Bruger

>>kristina

Tak og pyha! var bange for at du ikke forstod hvad jeg mente. Din betragtning om at bibelen ofte sammentrækker begivenheder og dermed nogle gange får ting til at virke ulogiske, kan jeg godt tilslutte mig.

Ville blot se om der var en "skrift-kyndig" som havde en dybere forklaring på den problemstilling som alle plagerne i II Mos. præsenterer på en måde så man tænker: hmmm!

JH

Til toppen 
#71886 - 30/09/2006 08:21 Re: Egyptens plager? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

On a sidenote...

Citat:
Måske har de egyptiske mirakelmagere udført deres kunster på et andet tidspunkt, hvilket så i de mundtlige overleveringer efterhånden er blevet rodet sammen til én begivenhed.

Gætværk eller ej, mener du så ikke at denne måde at forklare en sådan hændelse på, kan give bagslag i andre situationer?

Jeg mener, hvis den mundtlige overlevering "ændrer" på historien, så kan alt hvad der står i bibelen jo være rodet sammen... Ikke at den slags plejer at anfægte din tyrkertro, men ting der er rodet sammen er ikke mindst i min bog, utroværdige. Gode historier? Ja. Gode vidneberetninger? Nix...

Hvis man siger A, gør man oftest klogest i, i fald at man ønsker at blive taget alvorligt, også at kunne sige B.

Ja det var bare lige hvad jeg tænkte om den sag.

Til toppen 
#71887 - 30/09/2006 09:27 Re: Egyptens plager? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands
Citat:
Citat:
kristina: "Måske har de egyptiske mirakelmagere udført deres kunster på et andet tidspunkt, hvilket så i de mundtlige overleveringer efterhånden er blevet rodet sammen til én begivenhed."
CH: "Gætværk eller ej, mener du så ikke at denne måde at forklare en sådan hændelse på, kan give bagslag i andre situationer?
Jeg mener, hvis den mundtlige overlevering "ændrer" på historien, så kan alt hvad der står i bibelen jo være rodet sammen... Ikke at den slags plejer at anfægte din tyrkertro, men ting der er rodet sammen er ikke mindst i min bog, utroværdige. Gode historier? Ja. Gode vidneberetninger? Nix..."

Nej, jeg mener ikke det kan give bagslag, hverken i denne eller andre situationer.
Du skriver om min "tyrkertro", som jeg gerne vil benytte lejligheden til at afvise.
Som kristen opfatter jeg netop ikke Bibelen som en slags parallel til Koranen, som muslimer tager for talt direkte af Allahs mund, udenom mennesker ..

Der kan sagtens være "fejl" i Bibelen, f.eks. afskriftfejl, erindringsforskydninger osv., for den er skrevet af fejlbarlige mennesker, og ikke "med ført hånd" som automatskrift ..

Men da jeg anser hele Bibelen, Guds kærlighedsbrev til os, for at være blevet til under inspiration af Guds Hellige Ånd, det min overbevisning, at hvis nogen af Bibelens forfattere havde skrevet noget meningsforstyrrende, villle Gud have grebet ind ...

Som du nok véd, anser jeg ikke den hellige skrift for "gode historier", men netop som vidneberetninger.

Bibelens forfattere er mange, og det materiale, vi har, er afskrifter.
Hvis alt havde været fuldstændig perfekt og overensstemmende til og med mindste komma og forståeligt for enhver, så ville jeg mistænke bogen for at være et falsum.

Uden sammenligning i øvrigt: Hvis politiet afhører en række vidner til én og samme begivenhed, og de alle kommer med nøjagtig det samme svar, til mindste detalje, så ville de nok komme under mistanke for at have samstemt deres forklaringer på forhånd.

Der står i Bibelen hvad Gud vil, at der skal stå, det er jeg sikker på, ellers ville han have grebet ind! - og jeg mener, at troværdigheden styrkes, og altså bestemt ikke svækkes, af diverse småfejl. Mennesker kan ikke præstere noget fuldkomment.

Og desuden: Gud holder os til Bogen, må man sige! - vi har masser af stof til eftertanke, undren, og indbyrdes samtaler .. og alt hvad der er afgørende for vor frelse er krystalklart og utvetydigt.

Hvornår det lige var, at Faraos mirakelmagere tryllede Nilens vand rødt, er ikke afgørende ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71888 - 30/09/2006 12:36 Re: Egyptens plager / Bibeltolkning [Re: JEH]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JEH - nu er jeg også blevet nysgerrig, men har ikke kunnet finde nogen brugbar forklaring ..

Derimod fandt jeg et udførligt panel-svar om bibeltolkning, som jeg ikke havde fundet før, og som jeg synes er læseværdigt.

Måske har du - eller andre - lyst til at læse med, det er et svar på spørgsmålet:
Gi´r det mening at bruge Bibelen i en debat?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71889 - 30/09/2006 14:32 Re: Egyptens plager / Bibeltolkning [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Fra artiklen du henviste til:
Citat:
Forfatteren C.S.Lewis (1898-1963) stiller det i et tilsvarende eventyr (Løven og heksen og garderobeskabet) meget enkelt op: Enten er de syge, eller også er de løgnagtige, eller også må vi tro på, hvad de siger. Og jeg finder ingen grunde til, at de skulle være syge eller løgnagtige. Derfor kan vi roligt tro på det, de siger.

Ja ja, bifurkationer gør jo livet så overskueligt... Ja undskyld mig mine himmelvendte øjne ...

Meget kan man sige om C. S. Lewis, men... Øh ja, lad det ligge, jeg har ikke noget pænt at sige, andet end at han havde en god fantasi og nogle udmærkede forfatterevner... Ingen af delene en garant for at drage korrekte konklusioner om noget som helst. Sikkert ikke meget anderledes end med de løgnagtige og/eller syge forfattere af bibelen...

Til toppen 
#71890 - 30/09/2006 15:26 Re: Debat om Bibeltolkning [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands, jeg ved godt, at du tidligere er blevet gjort opmærksom på vores Debatvejledning, men jeg vil hermed repetere følgende passus for dig:

Husk at være gæst!
Det er en god idé at tænke på dig selv som gæst i et hjem hvor ordstyrerne er værter. På JesusNet.dk vil vi gerne i dialog med mennesker, der har en anden opfattelse af livets store spørgsmål end vi har. Men vi vil også fastholde at JesusNet er et kristent forum baseret på en evangelisk-luthersk bibelforståelse, og derfor forbeholder vi os ret til at gribe ind overfor dem som ikke respekterer dette.

Jeg er meget ked af dine hånlige og respektløse kommentarer, som jeg synes ødelægger enhver mulighed for, at vi kan få en konstruktiv debat om den kristne tro.

Jeg skriver ikke mine indlæg for sjovs skyld, men i dyb alvor, da jeg, som du vel véd, er overbevist om, at den kristne tro er afgørende for vores - også dit - evige liv i Guds Paradis.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71891 - 01/10/2006 00:53 Re: Debat om Bibeltolkning [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Det skal du nu ikke være ked af Kristina for jeg er hverken hånlig eller respektløs, ikke mere end C. S. Lewis og Jørgen Sejergaard i hvert fald.

Jeg brugte C. S. Lewis egne ord om bibelens forfattere. Lewis lavede, sådan som Jørgen Sejergaard citerer det, det der kaldes en bifurkation , ved at opstille et falsk dilemma. Det er en klassiker udi logiske fejlslutninger, som jeg har svært ved at fatte at en der skal forestille at give et seriøst svar på et spørgsmål, vælger at bruge.

Det er et falskt dilemma at sige:
Citat:
Enten er de syge, eller også er de løgnagtige, eller også må vi tro på, hvad de siger.

Disse tre muligheder er ikke de eneste svarmuligheder der er og det ser argumentationen helt bort fra.

Da C. S. Lewis og Jørgen Sejergaard tillader sig at opstille dette falske dilemma, tillod jeg mig at satse på den af de tre muligheder som jeg personligt fandt mest sandsynlig. På denne vis forsøgte jeg at udstille problematikken ved at benytte sig af sådanne logiske fejlslutninger... Og til det kan jeg kun sige som Jesus selv gør det i Matthæus 7,6

Jeg er ked af at du opfatter det som en hån og en respektløshed, når det nu faktisk var C. S. Lewis og Jørgen Sejergaard, som til at starte med trak den mulighed ind i billedet. Det drejer sig fortsat om at kunne sige B når man har sagt A.

Til toppen 
#71892 - 01/10/2006 01:13 Re: Egyptens plager? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Og desuden: Gud holder os til Bogen, må man sige! - vi har masser af stof til eftertanke, undren, og indbyrdes samtaler ..

Ligesom med Bhagavad-Gita, Vedaerne, Tao Te King, Mormons bog, A Course in Miracles, Conversations with God and the list goes on...

Sagde du at der var noget specielt ved Bogen...?

Personligt synes jeg at det er noget fis, for alting som vi mennesker finder interessant bliver vi jo holdt til om du vil. Der er vel ikke noget at sige til at hvis du er kristen, så synes du at bibelen er interessant. Din nysgerrighed på emnet kan vel næppe tages som et kvalitetsstempel af ndholdet?

Der samtales, undres og eftertænkes jo på alt lige fra myrernes kønsliv til planeternes baner og fra Marxs skriblerier til lokumsdigterier fra Smørumnedre. Sådan er vi jo, men det har aldrig været en garant for at det der blev samtalet om, undret over og efterænkt på var af nogen særlig sandhedsværdi, vel?

Citat:
og alt hvad der er afgørende for vor frelse er krystalklart og utvetydigt.

Øh nej...

Ja det er vitterligt ikke for at være på tværs, men jeg nævner lige i flæng; Jehovas Vidner, Jøderne, Mormonerne, Calvinisterne og Kvækerne... Åbenbart ikke tydeligt og krystalklart nok til at alle kan forstå det selv hvis de tror at bibelen er guds inspirerede ord.

Yderligere, så er det interessant at bibelen selv siger dels at der vil være folk som ikke kan forstå bibelen og dels siger at selv dem der kommer til at forstå budskabet kan risikere at miste den forståelse igen. Ja Jesus selv siger at det ikke er alle der skal komme til ham og blive frelst.

Så så klart og tydeligt kan det jo tydeligvis ikke være.

Tilbage til tegnebordet Kristina

Til toppen 
#71893 - 01/10/2006 01:33 Re: Egyptens plager? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Det undrer mig at du ikke kan se det problematiske i din tankegang på dette område...

Citat:
Som kristen opfatter jeg netop ikke Bibelen som en slags parallel til Koranen, som muslimer tager for talt direkte af Allahs mund, udenom mennesker... Men da jeg anser hele Bibelen, Guds kærlighedsbrev til os, for at være blevet til under inspiration af Guds Hellige Ånd, det min overbevisning, at hvis nogen af Bibelens forfattere havde skrevet noget meningsforstyrrende, villle Gud have grebet ind ... Der står i Bibelen hvad Gud vil, at der skal stå, det er jeg sikker på, ellers ville han have grebet ind! - og jeg mener, at troværdigheden styrkes, og altså bestemt ikke svækkes, af diverse småfejl. Mennesker kan ikke præstere noget fuldkomment.

For at tage det indlysende først... Muslimer tror ikke at koranen er talt direkte fra Allahs mund. Muslimer tror at ærkeenglen Gabriel overleverede budskabet til Muhammad i en grotte.

Du siger at bibelen er blevet til ved inspiration fra guds hellige ånd og at der står det i bibelen som gud vil have det til at stå og at hvis der var noget meningsforstyrrende, så ville gud rette det... Right?

Hvad dælen er forskellen på den metode og så diktat?

Hvis gud alligevel efter din mening ville have rettet de fejl der måtte opstå, så er hele historien med inspiration og menneskelige fejl jo nul og niks.

Du får det til at lyde som om at helligåndens inspiration er sådan en venlig tanke der kommer susende, men konsekvensen af den måde du endnu har udtrykt dig omkring det på, er slet og ret at folk blev sat til at skrive noget bestemt og hvis de ikke skrev det bestemte ned, så ville det blive rettet.

Og iøvrigt hvad er fuldkomment? Hvad gør dig sikker på at mennesker ikke kan præstere noget fuldkomment? Har du nogensinde oplevet noget der er fuldkomment? Hvis ikke, hvordan ved du så at mennesket ikke kan præstere noget fuldkomment? Hvordan ved du i det hele taget at gud er fuldkommen, hvis du ikke har noget fuldkomment at sammenligne med? Den eneste indikation du har for at gud er fuldkommen er mennesker, som din startpræmisse affejer som ufuldkomne. For så vidt kunne dette indlæg være det mest fuldkomne i hele universet og du ville aldrig ænse det, når du ikke har noget fuldkomment at måle det op ad. Jeg håber at det efterhånden bliver tydeligt hvor latterligt det er at benytte sig af den slags absolutte begreber.

Cirkelargumenter og det der er værre... Øv!

Ærgeligt at det er så sent... Jeg må i seng...

Til toppen 
#71894 - 01/10/2006 07:39 Plageånder? [Re: ]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Hej, CH - du skrev: "at folk blev sat til at skrive noget bestemt og hvis de ikke skrev det bestemte ned, så ville det blive rettet." Taler vi nu om engle mener jeg, du kan have fået forkert fat i det. En Guds engel vil føre din hånd, om nødvendigt, for at du ikke skal fejle. Anderledes med plageånder, som blot vil have dig til at begå deres egne fejl.

Men spørgsmålet er også hvilken grad af akuratesse man vil forlange uden at være pedantisk. Har du måske oplevet noget og siden fået besked om at skrive det ned? Hvor svært kan det være! Gud taler ikke i billeder sådan som vi normalt forstår det. Han danner stundom billeder for vort blik - som vi selv kommer til at oversætte, hvis ingen er os behjælpelige dermed.

Skulle nogen hjælp være os forundt, gør hans ord os gerne den tjeneste. Men det er igen et spørgsmål om at få sproget rettet ind! En del aner vi kun svagt betydningen af, skønt det kommer os klart for øre. For den levende Gud oplyser os om lidt af hvert, idet han lærer os at forstå sit eget. Dog, vækker det slet ikke genklang i vort sind, fatter vi aldrig en brik.

Således er opfattelsen til tider stærkt begrænset. Men hvorvidt nogen skulle få held til at fylde os med løgn, kommer fuldstændig an på vort kendskab til sandheden: Står vi netop fremmede for dén, er det enhver ånd muligt at gøre sit gældende... Du spørger endvidere: "Og iøvrigt hvad er fuldkomment?" Jamen det er da et udmærket spørgsmål!

Som du kan se, står det her sort på hvidt. Så lyset i sig selv kan det ikke være - omend ret indlysende, måske. Men lys kan både læse og skrive, når sandheden skal frem. Citat: "Cirkelargumenter og det der er værre... Øv! Ærgeligt at det er så sent... Jeg må i seng..." Har du sovet godt?

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#71895 - 01/10/2006 08:11 Re: Plageånder? [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Hej Watson

Citat:
Dog, vækker det slet ikke genklang i vort sind, fatter vi aldrig en brik. Således er opfattelsen til tider stærkt begrænset.

Altså endnu et "reduceret erkendelse"-argument... Interessant.

Citat:
Har du sovet godt?

Jo tak

Til toppen 
#71896 - 01/10/2006 09:40 Problematisk og latterligt? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands skriver:
Citat:
For at tage det indlysende først... Muslimer tror ikke at koranen er talt direkte fra Allahs mund. Muslimer tror at ærkeenglen Gabriel overleverede budskabet til Muhammad i en grotte.

Troede du ikke jeg var klar over det, mon?
Allah har ingen mund, heller ikke i muslimsk forståelse. Jeg brugte ordet som en metafor for at belyse den principielle forskel mellem Bibelen og Koranen.
Citat:
For så vidt kunne dette indlæg være det mest fuldkomne i hele universet og du ville aldrig ænse det, når du ikke har noget fuldkomment at måle det op ad. Jeg håber at det efterhånden bliver tydeligt hvor latterligt det er at benytte sig af den slags absolutte begreber.

Jeg har netop noget fuldkomment at måle det op ad, nemlig Gud.
Kristendommen er en åbenbaringsreligion, og Gud har åbenbaret sig for os troende i kød og blod ved at blive menneske - Jesu Kristi inkarnation.

Det må du tage til efterretning, selv om du som ateist finder det latterligt og og afviser det som værende cirkelargumentation.

Det er faktisk slet ikke argumentation!
Jeg argumenterer ikke for, at Kristus blev korsfæstet for os, og døde og opstod fra de døde for at vi ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Det er min tro, min faste overbevisning, at det er sandt.

Det forkynder jeg, og jeg forklarer så godt jeg kan, hvad jeg tror på.

I min optik er argumentation noget i retning af forsøg på bevisførelse ... og jeg er hverken er jøde eller græker (her i betydningen hedning), men kristen.
Herom skrev Paulus til menigheden i Korinth:

... jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger; men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom.

For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.
(1.Kor. 1,22-25)

kristina

Ændret af kristina (01/10/2006 12:30)

Til toppen 
#71897 - 01/10/2006 16:15 Det rette Lys? [Re: ]
Watson
Bruger

Kære CloudHands: Tak for svaret - som det jo trods alt var!

Ikke nok med at man har svært ved at 'nå raden rundt' & 'make both ends meet' i en diskussion af emnet. En fyldestgørende 'behandling' vil i denne sammenhæng indebære veldefinerede begreber, for hvilke det gælder at deltagerne får udrettet noget, som før syntes indviklet.

Det enkle behøver ikke være forenklet; blot er det afgørende, man holder emnet og udsagnet derom tilpas adskilt - ligesom f.eks: Hvad Gud er, kan ikke siges! Vi kan tale om sagen, men aldrig få den afsluttet - idet vi {efter mit skøn} har at gøre med livets kilde...

Jeg er ikke meget for udtrykket, citat: "reduceret erkendelse," som jeg svagt erindrer brugt i lignende sammenhæng. Det er muligvis en pæn måde at sige mangelfuld på; men ingen af os kan vel prale af andet... Du leverer et link opkaldt efter begrebet bifurkation, der vist leder frem til omtalen af noget så avanceret som en trifurkation. Hvad om vi slog over i latin? Well: no jerking matter!

Hermed at lille udpluk af teksten, du refererer til: “False dilemmas are often used in arguments for the existence of God as seen in a pro-Christian book entitled: "Life - how did it get here? By evolution or creation?" ”.. Ja, det er ved Gud interessant. Men det manglende led i udviklingslæren er jo netop skaberen.

Mvh, pMn

Til toppen 
#71898 - 01/10/2006 17:54 Re: Problematisk og latterligt? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Jeg har netop noget fuldkomment at måle det op ad, nemlig Gud.

Hvordan ved du at gud er fuldkommen?

Hvis du ikke kan kende gud til fulde og du ikke kan vise mig noget der er fuldkomment, så siger du til mig at noget du aldrig har oplevet er lige så fuldkomment som noget andet du heller aldrig har oplevet.

Sir Edmund, bedre kendt som Rowan Atkinson og Mr. Bean, sagde det ganske morsomt i et afsnit af "Den Sorte Snog" til sin hjælper Percy:
Citat:
Percy: My Lord...
Edmund: Yes, what is it?
Percy: You know, they do say that the Infanta's eyes are more beautiful than the famous Stone of Galveston.
Edmund: Mm! ... What?
Percy: The famous Stone of Galveston, My Lord.
Edmund: And what's that, exactly?
Percy: Well, it's a famous blue stone, and it comes (points dramatically) from Galveston.
Edmund: I see. And what about it?
Percy: Well, My Lord, the Infanta's eyes are bluer than it, for a start.
Edmund: I see. And have you ever seen this stone?
Percy: No, not as such, My Lord, but I know a couple of people who have, and they say it's very very blue indeed.
Edmund: And have these people seen the Infanta's eyes?
Percy: No, I shouldn't think so, My Lord.
Edmund: And neither have you, presumably.
Percy: No, My Lord.
Edmund: So, what you're telling me, Percy, is that something you have never
seen is slightly less blue than something else you have never seen.
Percy: Yes, My Lord.
Edmund: Percy, in the end, you are about as much use to me as an hole
in the head, an affliction of which you must be familiar, never actually having
had a brain.

Til toppen 
#71899 - 01/10/2006 19:57 Re: Problematisk og latterligt? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Kristendommen er en åbenbaringsreligion, og Gud har åbenbaret sig for os troende i kød og blod ved at blive menneske - Jesu Kristi inkarnation.

Nej vel...?

Gud har ikke åbenbaret sig for dig eller I troende i kød og blod. Du/I har valgt at sætte din/jeres lid til at nogen som for omkring 18-1900 år siden påstod at gud var kommet i kød og blod taler sandt.

Er det skudt helt forbi?

Til toppen 
#71900 - 01/10/2006 20:36 Re: Problematisk og latterligt? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du skriver:
Citat:
Gud har ikke åbenbaret sig for dig eller I troende i kød og blod. Du/I har valgt at sætte din/jeres lid til at nogen som for omkring 18-1900 år siden påstod at gud var kommet i kød og blod taler sandt.

Er det skudt helt forbi?

Ja, det er skudt helt forbi.
Jeg har ikke valgt det.
Jeg må sige som Luther sagde:

“Her står jeg, jeg kan ikke andet ...

Hvorfor ikke det? Jo, det står i Romerbrevet 8,38-39:

For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71901 - 01/10/2006 21:22 Re: Problematisk og latterligt? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Er det bare mig eller er der nogen der har kørt denne tråd helt og aldeles af sporet?

Til toppen 
#71902 - 02/10/2006 01:09 Re: Egyptens plager? [Re: JEH]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære JEH m.fl.

Du stiller et meget konkret og selvfølgeligt spørgsmål, som tager udgangspunkt i en meget bogstavlig læsning af fortællingen, om Egyptens plager.
Citat:

Det kan godt være, man kan finde et brugbart svar, ved at tage Nilens vedvarende bevægelse og fortællingens sammentrukkede hændelsesforløb i betragtning. Giver det svar på spørgsmålet, så er det fint, og ja, så er problematikken jo opløst. Umiddelbart er det bare at overføre læsningen til de andre plager.

Hvad angår Arons og mirakelmagernes magi, kommer kristina med en mulig naturligforklaring, som kan få det hele til at ligne et muderskred fra Abbesinien.

Er magien blot et spørgsmål om timing..?
Flere af plagerne kan måske bero på timing, således at de falder sammen med naturens egne sære fænomener. Måske er Arons og koglernes magi, blot et spørgsmål om timing og overbevisningskraft, der får det til at se ud, som om de har indflydelse på naturens begivenheder. Dette ville selvfølgelig kunne afmystificere fortællingen en del, så man ikke magien bliver irelevant. Hvis man var særlig ivrig efter at følge en sådan læsning, kunne det være interessant at spore begivenhedsrækken og sammenkæde den med en mulig naturlig begivenhedsrække, som har været særlig markant, så det kunne vække opsigt.

Hvis ikke det var naturlige begivenheder, men påførte plager, så åbner det for spørgsmålet om magien igen. F.eks. da alt vrimlede med frøer, hvorledes fik koglerne frøerne til at vandre fra vandet ind over landet, i hele Ægypten. Havde de magiske kræfter, og i så fald hvordan måtte de have dem, og hvordan skiller de sig ud fra det som Aron gør?

Der er mange spekulationer man kan gøre sig, om hvordan det kan være foregået, og om man kan verificere begivenhederne. Selv har jeg ikke tidligere prøvet at finde sammenhæng i det, som ovenstående, men synes da det kunne være interessant om der var en, som kunne sandsynliggøre et naturligt forløb.

Der er selvfølgelig også mulighed for tolkning af fortællingen, sådan mere metaforisk.
Jeg er af den overbevisning, at det er mere frugtbart, at arbejde med tolkning.
Mon ikke der er nogle bud på, hvilke tolkninger der kan lægges ind i teksten.

Hvad er Nilens vand og hvad symboliser det, at vandet bliver som blod..?
Hvilken betydning har frøer, græshopper og mørke mm..?

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#71903 - 02/10/2006 01:21 Re: Egyptens plager? [Re: JEH]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Lige en lille kommentar. Mange steder i Gammel og Ny Testamente bliver der brugt absolutte udtryk for noget, som udtrykker "en stor del".

Fx hører man flere steder i evangelierne, at HELE byen kom ud til Jesus osv. Pointen her er ikke, at HVER ENESTE person i byen kom ud, men at der var mange mennesker fra byen.

Måske man skulle overveje det ind i situationen med plagerne?

Søren.

Til toppen 
#71904 - 02/10/2006 05:29 Re: Problematisk og latterligt? Ja, i den grad! [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
hej kristina!

Citat:

Det må du tage til efterretning, selv om du som ateist finder det latterligt og og afviser det som værende cirkelargumentation.

Netiketten stk 10:
Vi må ikke påberåbe os særlige åbenbaringer eller åndelig indsigt.
Det er umuligt at føre en fornuftlig samtale med mennesker som har patent på den fulde sandhed og pr. definition har de rette meninger. Det gælder også kristne! Hvis ikke jeg tror mine ord og holdninger er overbevisende nok i sig selv, så skal jeg tie stille.

Ovenstående uddrag af etiketten, kan man finde om ikke med samme ordvalg, så dog i formuleringer som dækker det samme, på stort set et hvert web debatforum. Og alle andre steder end her giver det også ganske god mening. Men her på JN er der tilsyneladende ingen der har tænkt særlig meget over at de troende uundgåligt kommer i konflikt med Netikettens ordlyd, qua den kristne påstand om at kristendommen bygger på en særlig åbenbaring.
Jrg har været inde på det før, til mindre forargelse hos nogle, men jeg prøver endnu en gang at opfordre de ansvarlige, til at finde en mere realistisk formulering, som ikke medfører at I troende/kristne bliver "tvunget" til at tilsidesætte jeres egne regler og anvisninger for god debatskik.

Citat:
Det er faktisk slet ikke argumentation!
Jeg argumenterer ikke for, at Kristus blev korsfæstet for os, og døde og opstod fra de døde for at vi ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Det er min tro, min faste overbevisning, at det er sandt.

Det forkynder jeg, og jeg forklarer så godt jeg kan, hvad jeg tror på.

Ja, forkynde det gør det du til den helt store guldmedalje, men forklaringerne halter det desværre ganske langt efter forkyndelsen. Jeg har nu fulgt dine aktiviteter her på JN i over 5 år, og hvis ikke jeg i forvejen kendte en hel del til den kristne tro´s indhold og lære, og udelukkende skulle bygge på dine forkyndelser og "forklaringer", så ville jeg endnu efter 5 år ikke have fattet en brik af hvad kristendommen går ud på.
Men det er vel heller ikke så mærkeligt når du tilsyneladende mener at kunne forklare noget uden at kunne eller ville argumentere for det.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#71905 - 02/10/2006 06:19 Re: Problematisk og latterligt? Ja, i den grad! [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Touché!

Til toppen 
#71906 - 02/10/2006 09:50 Re: Problematisk og latterligt? Ja, i den grad! [Re: tsrk55]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
til tsrk55 (evt CH)

Nu tror jeg at vi er kommet til det punkt, hvor tacklingerne går efter manden og ikke bolden, og selvom jeg er ikke er ordstyrer, så vil jeg som menigt medlem og medgæst sige, at jeg synes det her går over stregen:

Citat:
Ja, forkynde det gør det du til den helt store guldmedalje, men forklaringerne halter det desværre ganske langt efter forkyndelsen. Jeg har nu fulgt dine aktiviteter her på JN i over 5 år, og hvis ikke jeg i forvejen kendte en hel del til den kristne tro´s indhold og lære, og udelukkende skulle bygge på dine forkyndelser og "forklaringer", så ville jeg endnu efter 5 år ikke have fattet en brik af hvad kristendommen går ud på.
Men det er vel heller ikke så mærkeligt når du tilsyneladende mener at kunne forklare noget uden at kunne eller ville argumentere for det.

For det første er det rent medmenneskeligt ikke særlig betænkomt at komme ud fra ingenting i en diskussion og skyde en salve afsted som du, og jeg nu (), gør. Det har intet med tråden at gøre (indrømmet den var off topic her hvor du hopper ind) og det var ikke en del af nogen diskussion, men bare et surt opstød...

For det andet siger det nok mere om dig end om kristina, at du kan "følge hendes aktiviteter" i 5 år uden at fatte en brik om kristendommen. Jeg følger interessant med når Claus Due prøver at pumpe os kristne for holdninger og tanker og synes at se at til trods at han synes vi er nogle mærkelige fisk, så forstår han da lidt af hvad kristendommen går ud på, også ud fra kristinas udsagn.

For det tredje, hvis du ikke kan forstå argumentationen i et bibelvers er det bare rigtigt sørgeligt set fra et kristent synsvinkel. Men hvis du spørger en kristen om hvorfor hun mener som hun gør og du så får et bibelvers, så er det altså argumentation og ikke udenomssnak du møder her, bare til oplysning...

Jeg er som mange andre her på JN kristina fan, fordi hun altid skriver i en venlig tone, med omtanke for mennesket på den anden side af skærmen og at hun lægger sig selv i sine indlæg. Så jeg er voldsomt oprørt over at du fyrer sådan en salve afsted og at CH jubler med dig. Det er super dårlig stil. Øv!

trods alt, ha en god dag

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#71907 - 02/10/2006 09:59 Re: Egyptens plager? [Re: søgende]
SimonKL
Bruger

hej søgende,

tak for kommentaren, tror det er meget rigtigt... meen jeg er lidt skeptisk. har dog ikke kigget så meget på sagerne.

Citat:
Fx hører man flere steder i evangelierne, at HELE byen kom ud til Jesus osv. Pointen her er ikke, at HVER ENESTE person i byen kom ud, men at der var mange mennesker fra byen.

men er det mon samme tolkning vi skal til at finde frem når der i Mark 2,1-2 står:

"Da Jesus efter nogle dages forløb igen kom til Kapernaum, rygtedes det, at han var hjemme. Og der samlede sig så mange mennesker, at der ikke engang var plads uden for døren;"

Ikke plads selv udenfor døren, se det er en ordentlig flok!!!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#71908 - 02/10/2006 10:13 Forklaring og/eller argumentation [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom

Det er hverken nyt eller overraskende for mig, at mange, formentlig de fleste, afviser det jeg skriver her i debatten.

Som jeg har gjort opmærksom på:
Ordet argumentation opfatter jeg som noget i retning af forsøg på bevisførelse. Derfor vil jeg ikke argumentere, for kristendommens sandhed kan ikke bevises.

Det som jeg tror på, kan jeg fortælle om, og jeg kan underbygge det med citater fra Bibelen, men det kan de, der for ikke regner med, at det er sandt hvad der står, naturligvis ikke bruge til noget.

Ordet åbenbaring kan godt være lidt problematisk, fordi det kan forstås på forskellig måde.
At kristendommen pr. definition er en åbenbaringsreligion vil jeg fastholde, men jeg har aldrig haft nogen privat og personlig åbenbaringsoplevelse, altså ingen "særlig åbenbaring eller åndelig indsigt."

Min egen vej til kristen tro var en meget lang proces. For andre sker det i et nu. Uanset hvordan: jeg er overbevist om, at intet menneske kan blive omvendt uden et under fra Gud, hinsides egentlig argumentation.

Jeg kan kun forsøge at forklare, hvad den kristne tro handler om, og det gør jeg så.

Og til min glæde har jeg på privaten modtaget temmelig mange meget opmuntrende tilkendegivelser, som er årsag til, at jeg ikke forlængst har ladet armene synke og trukket mig tilbage som skribent her på JesusNet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71909 - 02/10/2006 11:16 ADMIN: ingen konflikt med netiketten [Re: tsrk55]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Tom

At henvise til at kristendommen er en åbenbaringsreligion og at den kristne tro ikke er noget vi kan argumentere os logisk og fornuftigt frem til er ikke i konflikt med netikettens pkt. 10.

Netiketten vil frabede sig dels at vi påberåber os åbenbaringer - dvs. bruger dem som argumenter i debatten. Dels vil Netiketten frabede sig særlige personlige åbenbaringer og indsigt, som ikke er åben og tilgængelig for alle.

Bibelens "åbenbaring" er et skriftligt dokument som er offentlig tilgængelig for alle. Alle har adgang til den samme viden. Her er intet skjult. (Selvom nogle har sværere ved at se lyset end andre)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#71910 - 02/10/2006 11:28 ADMIN: henstilling [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Martin
Citat:
Det skal du nu ikke være ked af Kristina for jeg er hverken hånlig eller respektløs, ikke mere end C. S. Lewis og Jørgen Sejergaard i hvert fald.

Det er i denne forbindelse ret ligegyldigt hvad du selv mener du er, Martin. Hvis dine indlæg bliver læst og opfattet som respektløse og hånlige, så er det den oplevelse som er afgørende. Især hvis det kommer fra en ordstyrer. Det er i sig selv respektløst ikke at ville tage dette til efterretning.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#71911 - 02/10/2006 15:09 Re: Egyptens plager? [Re: Vandrer]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Vandrer,
Citat:
Hvad er Nilens vand og hvad symboliser det, at vandet bliver som blod..?

Det er vel et billede på hvordan Nilen blev rød af blod, da Farao lod israelitternes drenge kaste i den... med andre ord viser det, at ens onde handlinger vil følge én - at Gud straffer det onde.

Citat:
Hvilken betydning har frøer, græshopper og mørke mm..

Pas

Mvh. Steffen

Til toppen 
#71912 - 02/10/2006 15:16 Re: Debat om Bibeltolkning [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Cloudhands,
Citat:
Det er et falskt dilemma at sige:
Citat:
Enten er [Bibelens forfattere] syge, eller også er de løgnagtige, eller også må vi tro på, hvad de siger.

Disse tre muligheder er ikke de eneste svarmuligheder der er og det ser argumentationen helt bort fra.

Gider du uddybe? Jeg er ikke helt med...

Hvilke er de øvrige muligheder?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#71913 - 02/10/2006 16:17 Re: Egyptens plager? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen - her er lige lidt fra Lohses store Bibelleksikon:

Der står i 2. Mos 12,12 taler Gud om at udøve dom og vise sit herredømme over alle Egyptens guder, og det skete i og med plagerne, eftersom Egyptens guder blev tænkt i nær forbindelse med naturkræfterne, som Gud har magten over.

Ha'pi , oversvømmelsens Nil-Gud, bragte ikke velstand, men ødelæggelse,
frøen , symbol på frugtbarhedsgudinden Heqit, bragte sygdom og undergang,
solguden Ra's sol blev formørket osv.

Der står en hel masse info om hver af de ti plager (Bind 1 s. 308-11) - men jeg vil her nøjes med at citere det, der står til sidst, under "yderligere aspekter":

"Beretningen om Egyptens plager er tydeligvis en litterær enhed: kun som en del af en samlet enhed kunne detaljerne passe så godt ind i et fælles mønster. Tanken om at beretningen skulle være dannet af fragmenter fra forskellige formodede kilder, svarer ikke til beretningen, som vi møder den.

At sådanne fragmenter skulle være blevet samlet til en ny beretning, som på én eller anden måde kommer til at stemme overens og til at svare til de fænomener, som kendes langt tilbage i tiden, har de færreste fantasi til at forestille sig.
Den mest nærliggende forklaring, at beretningen udgør en litterær enhed, er at foretrække frem for enhver teori, som indebærer fænomener, som ikke i øvrigt kan bevidnes udefra."

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71914 - 02/10/2006 18:35 Re: Debat om Bibeltolkning [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, forstå mig ret, det som jeg var ked af at læse var, at du - bi-, trifurkation eller whatever - kaldte forfatterne af Bibelen for løgnagtige og/eller syge.

(Dit udsagn var foranlediget af et svarpanel-artikel fra Jørgen Sejergaard, som jeg
havde linket til, til JEH.)

Som du nok ved: Bibelen er os kristne en hellig bog.

Du henviser i denne sammenhæng til Matt. 7,6, hvor Jesus siger:
Giv ikke hunde det hellige, og kast ikke jeres perler for svin, for at de ikke skal trampe dem ned med deres ben og vende sig om og sønderrive jer ..

Nu var det ikke mig, du trampede på med dit udsagn, men den hellige skrift, og derfor mener jeg ikke det var forkert af mig at kalde dit udsagn for hånligt og respektløst.

Læs også gerne Joh. 2,16, hvor Jesus (som aldrig forsvarede sig selv) efter at have lavet en pisk og jaget kræmmerne ud af templet, sagde:

»Få det væk herfra! Brug ikke min faders hus som markedsplads!« Hans disciple kom i tanker om, at der står skrevet: "Nidkærhed for dit hus skal fortære mig".

Så glæd dig over, at du endnu er her som JesusNet-gæst, og at ingen af os er bevæbnede med nogen pisk ..
Kun med Ordets sværd!

Og godt ord igen, håber jeg ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71915 - 02/10/2006 20:56 Re: Debat om Bibeltolkning [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Lad mig forsøge at forklare det lidt tydligere.

C. S. Lewis og med ham også Jørgen Sejergaard, påstår at enten er bibelens forfattere syge, løgnagtige eller også taler de sandt. Det er de eneste tre muligheder de stiller op. Korrekt?

Hvis vi går ud fra at jeg har forstået dem ret, så mener de jo tilsyneladende selv at der er en mulighed for at bibelens forfattere var løgnagtige eller syge ellers var det vel ikke nødvendigt at sige det.

Min pointe er at C. S. Lewis forudsætter den pointe han forsøger at underbygge med sit fejlbehæftede argumentet; bifurkationen. Hvis ikke han regner det for en reel mulighed at forfatterne kunne have været syge eller løgnagtige, så er der absolut ingen grund for ham at fremsætte det som muligheder.

At du og andre så bliver forargede over at jeg spiller med på C. S. Lewis og Jørgen Sejergaards præmisser og kalder mig hånenende og respektløs, finder jeg lidt pudsigt. Vi har været inde på dobbeltstandarden tidligere, men tilsyneladende uden at det har hæftet sig hos jer.

Jeg gik ud fra at når C. S. Lewis rent faktisk benytter sig af løgnere og syge som mulige svar på spørgsmålet om hvad forfatterne til bibelen var, så må han også være parat til at forsvare, hvorfor at det ikke er de to muligheder, samt ikke mindst være klar over at der vil være folk, som f.eks. undertegnede, som mener at de to muligheder er mere sandsynlige end at forfatterne skulle tale sandt.

Personligt mener jeg ikke at forfatterne var hverken løgnagtige eller syge. Jeg tror at de var stærkt overbeviste mennesker, som havde oplevet nogle ting og havde nogle følelser som de ikke kunne overse eller lade ligge. Ikke ulig Joseph Smith som skrev Mormons bog, hinduistiske (eller var det buddhistiske?) munke som skrev Vedaerne, kinesiske filosoffer som skrev Tao Te King eller Neale Donald Walsh som skrev Conversations with God.

Det er meget forsimplet, og for mig at se dumt, at koge mulighederne for hvilken sindstilstand forfatterne af bibelen har været i, ned til tre. Der er et utal af muligheder og vinkler som vi ikke kan eller bør affeje bare for vores arguments skyld.

Det nærmer sig et retorisk kneb, mere end et reelt forsøg på at afdække forfatternes motiver. Uanset hvad der ansporede forfatterne til at skrive hvad de gjorde, så mener jeg at det er fattigt at fremstille det sådan som C. S. Lewis gjorde det og med ham nu også Sejegaard og tilsyneladende et væld af kristne, ja jeg var også selv fremme med det argument da jeg var kristen.

Til toppen 
#71916 - 03/10/2006 00:08 Re: ADMIN: ingen konflikt med netiketten [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn

Citat:
At henvise til at kristendommen er en åbenbaringsreligion og at den kristne tro ikke er noget vi kan argumentere os logisk og fornuftigt frem til er ikke i konflikt med netikettens pkt. 10.

Netiketten vil frabede sig dels at vi påberåber os åbenbaringer - dvs. bruger dem som argumenter i debatten. Dels vil Netiketten frabede sig særlige personlige åbenbaringer og indsigt, som ikke er åben og tilgængelig for alle.

Bibelens "åbenbaring" er et skriftligt dokument som er offentlig tilgængelig for alle. Alle har adgang til den samme viden. Her er intet skjult. (Selvom nogle har sværere ved at se lyset end andre)

Så det er ok at påberåbe sig en åbenbaring, når bare den ikke er ens egen?

Og det eneste kriterie I sætter op i denne brug af andres åbenbaringer er at den skal være offentligt tilgængelig?

Nej det lyder godt nok for godt til at være sandt... Mon ikke jeg vejrer en reformulering om hjørnet? Hvis ikke, kan jeg da klart anbefale alle at læse eller genlæse min skriftlige og offentligt tilgængelige åbenbaring HER. Det er klart at jeg ikke selv må benytte mig af den i debatterne her på Jesusnet, da det jo bryder med Netiketten, men det skal da stå andre frit for at bruge det jeg har skrevet.

Jeg mindes at Kristina endda en gang næsten har blåstemplet min åbenbaring, omend at hun var i den vildfarelse at hendes gud og min gud var én og samme, derfor kun næsten...

Iøvrigt finder jeg det interessant at du påstår at Netiketten påbyder os ikke at benytte os af bibelens åbenbaringer som argumenter... Det er som jeg ser det næsten det eneste som Kristina og I andre gør i jeres indlæg. (jeg uddyber gerne her, hvis det har interesse )

Og husk nu hvad du sagde:
Citat:
Det er i denne forbindelse ret ligegyldigt hvad du selv mener du er, Martin. Hvis dine indlæg bliver læst og opfattet som respektløse og hånlige, så er det den oplevelse som er afgørende.

Det er altså ligegyldigt hvad I mener at I gør. Hvis jeg oplever at I argumenterer med åbenbaringer, så er det det I gør... Eller er vi ude i endnu en reformulering? Eller måske bare endnu en force majeur?

Til toppen 
#71917 - 03/10/2006 04:30 Re: Surt Opstød? Ja, i den grad! [Re: SimonKL]
tsrk55
Bruger

Hej Simon!

Citat:
Nu tror jeg at vi er kommet til det punkt, hvor tacklingerne går efter manden og ikke bolden, og selvom jeg er ikke er ordstyrer, så vil jeg som menigt medlem og medgæst sige, at jeg synes det her går over stregen:

Hvilken bold?

Citat:
For det første er det rent medmenneskeligt ikke særlig betænkomt at komme ud fra ingenting i en diskussion og skyde en salve afsted som du, og jeg nu (), gør.

Siden du nu alligevel, på trods af eventuelle betænkligheder har valgt at komme komme på banen, så må det vel skyldes at du mener at der situationer hvor disse i øvrigt ganske berettigede principper må vige.

Citat:
For det andet siger det nok mere om dig end om kristina, at du kan "følge hendes aktiviteter" i 5 år uden at fatte en brik om kristendommen. Jeg følger interessant med når Claus Due prøver at pumpe os kristne for holdninger og tanker og synes at se at til trods at han synes vi er nogle mærkelige fisk, så forstår han da lidt af hvad kristendommen går ud på, også ud fra kristinas udsagn.

Inden jeg drager alt for forhastede konklusioner angående dine evner til at fordøje selv små tekst mængder, vil jeg anbefale dig at læse det afsnit du refererer til endnu en gang.

Citat:
For det tredje, hvis du ikke kan forstå argumentationen i et bibelvers er det bare rigtigt sørgeligt set fra et kristent synsvinkel.

Nu har jeg ikke tal på hvor mange debatter jeg i årenes løb har læst, hvor kristne har været dybt og tilsyneladende uhjælpeligt uenige om man skal forstå argumentationen i diverse bibelvers, så det er næppe et problem som begrænser sig til undertegnede.

Citat:
Jeg er som mange andre her på JN kristina fan, fordi hun altid skriver i en venlig tone, med omtanke for mennesket på den anden side af skærmen og at hun lægger sig selv i sine indlæg. Så jeg er voldsomt oprørt over at du fyrer sådan en salve afsted og at CH jubler med dig. Det er super dårlig stil. Øv!

Nu er fans jo de sidste som er i stand til at betragte deres idol/er med nogen form for objektivitet, så på det punkt bliver vi næppe enige. Men jeg er da ganske enig med dig i at Kristina altid er venlig og i mødekommende, men det er bare ikke det som mit indlæg handler om, og jeg ønsker ikke at diskutere en tredje person med dig eller nogen anden.

Citat:
Det har intet med tråden at gøre (indrømmet den var off topic her hvor du hopper ind) og det var ikke en del af nogen diskussion, men bare et surt opstød...

Nu hvor du har reageret , så må det vel siges at være en del af en diskussion.
Og jo, det var et "surt opstød", men den slags har jo også sine årsager.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#71918 - 03/10/2006 04:52 Re: ADMIN: ingen konflikt med netiketten [Re: asas]
tsrk55
Bruger

Hej Asbjørn!

Citat:
Netiketten vil frabede sig dels at vi påberåber os åbenbaringer - dvs. bruger dem som argumenter i debatten.

Jeg opfatter netop det indlæg som jeg reagerede på, som et klokkerent eksempel på ovenstående.
Her

Citat:
Dels vil Netiketten frabede sig særlige personlige åbenbaringer og indsigt, som ikke er åben og tilgængelig for alle.

Jeg må vel antage at du i "kampens hede" har glemt den lille detalje med Helligåndens vejledning til den "rette" forståelse af dette "offenligt tilgængelige dokument". Eller måske du blot et kort øjeblik blev blændet af "lyset".

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#71919 - 03/10/2006 05:50 Re: Forklaring og/eller argumentation [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Citat:
Som jeg har gjort opmærksom på:
Ordet argumentation opfatter jeg som noget i retning af forsøg på bevisførelse. Derfor vil jeg ikke argumentere, for kristendommens sandhed kan ikke bevises.

Jeg forstår ved Frank ikke hvorfor du insisterer på at opretholde din egen private tolkning af begrebet argumentation, du har har jo selv ofte fremhævet vigtigheden af at vi ikke hver for sig har vores egne opfattelser af ord og begrebers betydning. Så jeg vil gerne anbefale 2 introduktioner til betydningen af ordet "Argument":

Wikipedia.dk:Argument
The Argument Sketch

Citat:
Ordet åbenbaring kan godt være lidt problematisk, fordi det kan forstås på forskellig måde.
At kristendommen pr. definition er en åbenbaringsreligion vil jeg fastholde, men jeg har aldrig haft nogen privat og personlig åbenbaringsoplevelse, altså ingen "særlig åbenbaring eller åndelig indsigt."

At ordet kan være problematisk, er jeg enig med dig i, men jeg finder det også problematisk at du anvender netop dette argument, ( og jo, det eer et argument ) som du gør over for Cloudhands Her
Hvad er det egenligt du vil sige med det?

Dine gentagne påstande om ikke at kunne eller ville argumentere for for den kristne tros sandhed, synes jeg står i kontrast til at du er på en side som gør en hel del ud af at argumentere for den kristne tro og som hævder at det er mere fornuftigt at tro på Gud, end at være ateist.

Citat:
Jeg kan kun forsøge at forklare, hvad den kristne tro handler om, og det gør jeg så.

Som tidligere antydet så fatter jeg ikke hvordan du kan tro at kunne forklare noget, uden at kunne argumentere for hvorfor din forklaring er bedre/mere rigtig end eventuelle konkurerende forklaringer.

Jeg har ingen ønsker om at "jorde" dig eller få dig til at sænke armene fra tastaturet, men jeg savner en intern konsekvens i dine udsagn, og finder det dybt frustrerende at du gang på gang undgår at tage stilling til de centrale punkter i diverse debatter mellem dig og undertegnede og andre "vantro".

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#71920 - 03/10/2006 09:28 Re: Surt Opstød? Ja, i den grad! [Re: tsrk55]
SimonKL
Bruger

hej tsrk55,

Citat:
Hvilken bold?

Bolden er diskussionen. Oprindeligt var den Egyptens plager, men den skiftede form til noget mere generelt om kristendommen. Du tacklede ind i debatten og brugte din tid på at kritisere forumreglerne og nedgøre din meddebattør... Du ramte ikke bolden men manden (og halvejs dommeren med også... ). Det er altså dårlig stil. Især når man kommer ud af det blå i tråden.

Citat:
Siden du nu alligevel, på trods af eventuelle betænkligheder har valgt at komme komme på banen, så må det vel skyldes at du mener at der situationer hvor disse i øvrigt ganske berettigede principper må vige.

Jep. Fordi jeg holder af hende du rammer med tacklingen.

Citat:
Inden jeg drager alt for forhastede konklusioner angående dine evner til at fordøje selv små tekst mængder, vil jeg anbefale dig at læse det afsnit du refererer til endnu en gang.

He he, du må yderst gerne drage dine forhastede konklusioner, det taler ikke til din egen fordel. Du forstår en masse af kristendommen, men når det kommer fra din meddebattørs mund, har du erklæret at det ikke giver nogen mening? Igen, sikke noget at sige i et offentligt forum, igen:I skal høre og høre, men intet fatte (Es 6,9) Men bliv endelig hængende herinde, vi har alle fedt om hjertet, men Gud kan give troen.

Citat:
Nu har jeg ikke tal på hvor mange debatter jeg i årenes løb har læst, hvor kristne har været dybt og tilsyneladende uhjælpeligt uenige om man skal forstå argumentationen i diverse bibelvers, så det er næppe et problem som begrænser sig til undertegnede.

Sandt sandt! Men for mig at se forstår du ikke hvordan et bibelvers kan være et argument? "Hvorfor må jeg ikke nedgøre en meddebattør": fordi der står i Bibelen: "Du skal elske din næste som dig selv" (Matt 22,39) Ergo min argumentation er et bibelvers. Det er som om du afviser denne form som argumentation? Men det er måske bare grebet ud af den blå luft?

Citat:
Nu er fans jo de sidste som er i stand til at betragte deres idol/er med nogen form for objektivitet, så på det punkt bliver vi næppe enige.

Jeg er fan på den måde at kristina virker som et dejligt menneske og en god meddebattør. Men som du selv nævner det så kan det jo ske at kristne bliver uenige, men jeg kan ikke se det sker mellem k og jeg én af de nærmeste dage

Citat:
Nu hvor du har reageret , så må det vel siges at være en del af en diskussion.
Og jo, det var et "surt opstød", men den slags har jo også sine årsager.

Godt set at det var et surt opstød du kom med. Nu kan du så overveje om det var god eller dårlig stil. Så vil jeg gøre det samme. Og hvis du så vil kritisere mig og mine evner på et forum så bare blæs afsted - over den private tak!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#71921 - 03/10/2006 11:31 Re: Forklaring og/eller argumentation [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, tak for dit indlæg her, som jeg har læst med interesse, specielt dit link til Wikipedia:

Traditionelt har man mere specifikt skelnet mellem to slags argumentation:[1]
Logikken lægger vægt på at bevise sammenhænges logiske gyldighed - at nå frem til sand viden gennem videnskabelig bevisførelse. Retorikken beskæftiger sig med, hvordan mennesker argumenterer i praksis. Her forsøger en part at overbevise en anden part om at indtage et bestemt synspunkt eller at udføre en bestemt handling med argumenter, der ikke nødvendigvis et logisk gyldige.

Fint! Det er netop derfor jeg har afvist at "argumentere" - jeg har altså brugt ordet i betydningen [1], den logiske: at ville nå frem til sand viden gennem videnskabelig bevisførelse.
Og det kan jeg ifølge sagens natur ikke, og har heller ikke forsøgt at gøre det.
Jeg holder kristendommen for sand tro, men helt uden for formel logisk logik, "videnskabelig bevisførelse".
Citat:
Dine gentagne påstande om ikke at kunne eller ville argumentere for for den kristne tros sandhed, synes jeg står i kontrast til at du er på en side som gør en hel del ud af at argumentere for den kristne tro og som hævder at det er mere fornuftigt at tro på Gud, end at være ateist.

OK, her bruger du så udtrykket "argumentere for den kristne tro" i denne, den anden, betydning: Logik er en filosofisk disciplin, der undersøger formelle argumenters "gyldighed" - om de er logisk konsistente i forhold til de aksiomer eller regler, argumentet hviler på.

Om et argument er "holdbart", dvs. hvad man eventuelt kunne udlede fra dets struktur, er i 'formel logisk' sammenhæng ikke relevant. Det er et "filosofisk logisk" interesseområde. Deraf skelnen mellem formel og filosofisk logik. (Et eksempel kunne være, om en sætning kan være andet end KUN sand og falsk, som det hævdes i klassisk logik, men også have andre sandhedsværdier.

- og her - ok! - i denne, den filosofisk logiske forståelse af ordet, så har jeg faktisk argumenteret ... og heri mener jeg, at mine argumenter er "logisk konsistente - altså i forhold til de aksiomer, de hviler på!"
Citat:

At jeg mener det er mere "fornuftigt" at tro på Gud end at være ateist hviler på det aksiom, at forskellen mellem dem, der følger Kristus og dem, der ikke gør = forskellen mellem evigt liv og fortabelse. Hvad der igen er et spørgsmål om tro, som der ikke kan føres bevis for, men som i bedste fald kan sandsynliggøres (ved hjælp af skriftfund osv. ) - og så er vi vist tilbage i cirklen igen.

Men jeg har genovervejet, om jeg måske bruger ordet argumentation på en måde, som adskiller sig fra den gængse (den formelt logiske) forståelse af ordet og vil fra nu af - for en sikkerheds skyld - holde op med at afvise, at jeg argumenterer!
Citat:
Jeg har ingen ønsker om at "jorde" dig eller få dig til at sænke armene fra tastaturet, men jeg savner en intern konsekvens i dine udsagn, og finder det dybt frustrerende at du gang på gang undgår at tage stilling til de centrale punkter i diverse debatter mellem dig og undertegnede og andre "vantro".

Jeg har dig ikke mistænkt for at forsøge at jorde mig, jeg har ikke lagt noget personligt i det, og jeg er glad for din præciserende udmelding om, hvad det specielt er, der irriterer dig.

Jeg ønsker naturligvis at gøre mit allerbedste for at undgå, at mit ordvalg står i vejen for, at vi kan nå frem til større klarhed over, hvad det er vi er uenige om, og dermed gøre samtalen mindre frustrerende!

Du henviser til mit indlæg her - og spørger, hvad jeg mener med det. Er det stadig uklart for dig, og kan du i så fald uddybe?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71922 - 03/10/2006 11:50 ADMIN: tsrk55 og Cloudhands [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Tom og Martin

Jeg vil ikke diskutere min henstilling og mener ikke det er nødvendigt at forklare yderligere. I er kloge nok til at forstå hvad jeg skriver og bestemmer selv om I vil indordne jer under de retningslinier vi har her eller ej.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#71923 - 03/10/2006 13:26 Re: Det rette Lys? [Re: Watson]
Watson
Bruger

Til CloudHands:

Hvorledes kan vi ret kaste lys over en sag uden at se den i det rette lys? Hvad angår sagen i sig selv, er det vel muligt at fastslå hvorvidt der skulle være tale om et objekt i fysisk eller i metafysisk forstand. Så lad os i første omgang tage bestemmelse om hvilken sag, vi ønsker belyst...

Ja, skulle man vælge i sin egenskab af gulerodsgartner, var det kanske såre simpelt. Hvem har dog sagt, det skulle være let? Vi kan jo søge lidt i en anden retning - hvor til eksempel Bibelen tages med på råd. Som om dén havde noget at skulle have sagt... Dog, hvem kan tale på vegne af den tavse natur? Det kunne jo være den lydefri sjæl.

Blandt andre sager, vi kunne se på, var netop sjælen. Dén skulle vel kunne tale for sig selv! Kan den også bruge mund? Ja, mon ikke, den i ét væk udbreder sig om alt imellem Himmel og Jord? Teorier til en begyndelse; men se blot løjer: En storleverandør i hver sit og sager - det skulle da bare mangle... Viden må den have; alskens magt og vælde - ja, så gerne! Hvor den har det fra, må guderne vide. Men var der noget, den til nød kunne undvære, andet end tro?

Måske nok... 'Filosofiens' begreb om den rene fornuft {Kant} bringer os ikke sandheden et skridt nærmere, skønt det måtte svare til sjælen og forstands- eller forvandlingslegemet {Steiner}. Desværre gik samme Kant uhjælpeligt i ring - så til hvad nytte hans ide? Erkendelse kan trods alt kaldes et udsagnsord - og dermed forstås, være levende.

Men hvor levende, som et barn kunne spørge? Lyslevende, for eksempel! Og hvad er, når det kommer til stykket, egentlig det rette lys?.. Lad os blot sige, du kan røre ved en andens arm og få hævelsen til at fortage sig. Virker Gud igennem dig - så hvad størrelse bruger du i stolthed? Jeg tror, vi må lære at skelne både virkeligt fra sandt og sjæl fra ånd før den sande virkelighed tager over og lyset for alvor kommer til sin ret.

Mvh, pMn

Til toppen 
#71924 - 03/10/2006 14:25 Re: Det rette Lys? [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Hej Watson

Uden tvivl...

Sorry, men jeg har yderst svært ved at aflure dine kryptiske formuleringer. Som jeg har nævnt for dig før, så er det ikke umuligt at der i dine ord ligger en profund og godt gennemtænkt pointe, men jeg har hverken tid eller lyst til at decifrere den.

Det er ærgeligt at du tilsyneladende lægger så meget energi i at skrive et indlæg henvendt til mig, når jeg reelt ikke gider at tage mig tiden til at svare. Jeg staver mig igennem det du skriver, men det er sjældent at jeg kan få mig selv til også at svare på det.

Jeg synes at det var rimeligt at du igen blev gjort opmærksom på hvordan jeg har det med dine indlæg, så du kan planlægge din tid efter det.

Tak for indsatsen...

Til toppen 
#71925 - 03/10/2006 14:26 Re: Forklaring og/eller argumentation [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Men jeg har genovervejet, om jeg måske bruger ordet argumentation på en måde, som adskiller sig fra den gængse (den formelt logiske) forståelse af ordet og vil fra nu af - for en sikkerheds skyld - holde op med at afvise, at jeg argumenterer!

Mange tak

Til toppen 
#71926 - 03/10/2006 16:14 Stk. 10 gøre debatten umulig for kristne [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Hej tsrk55

Selv om du (vistnok) ikke er kristen, så synes jeg alligevel, at du har fuldstændig ret i din kritik. Jeg kan ikke se andet, end at stk. 10 i netetiketten direkte forbyder os at fortælle om Guds åbenbaringer, som man som kristen kan erfare gennem i bibelen - netop fordi ateister jo ikke er i stand til at se disse åbenbaringer. Det skriver ateisterne jo netop, at de ikke kan - og vi skal jo tro på, at de mener, hvad de skriver, ifølge stk. 5 i netetiketten. Jeg er ked af at sige det - men jeg synes, at både Netmissionæren og Kristina overtræder stk. 10. For jeg kan slet ikke se, hvordan man som kristen skal kunne forklare noget som helst om sin tro, uden at påberåbe sig sine personlige åbenbaringer, som man ser dem i bibelen. Således som Kristina klart påberåber sig, synes jeg, når hun skriver: "Jeg har netop noget fuldkomment at måle det op ad, nemlig Gud. Kristendommen er en åbenbaringsreligion, og Gud har åbenbaret sig for os troende i kød og blod ved at blive menneske - Jesu Kristi inkarnation". Ateisterne har jo ikke Kristinas åbenbaring (forståelse af bibelen) at måle op ad, hvis vi skal tage for pålydende, hvad ateisterne selv skriver om det. Og det skal vi altså ifølge stk. 5. Så jeg vil foreslå, at stk. 10 slettes af netetiketten - for ellers synes jeg, at det bliver umuligt som kristen at skrive om kristendom på JesusNet. Så indtil da synes jeg faktisk ikke, at jeg kan debattere bibelens åbenbaringer og den kristne tro her uden at overtræde netetiketten!

Med venlig hilsen
denundrende

Ændret af denundrende (03/10/2006 16:16)

Til toppen 
#71927 - 03/10/2006 16:36 Re: Det rette Lys? [Re: ]
Watson
Bruger

Til Cloudhands, der skrev: "Tak for indsatsen..." Ingen årsag - som det hed i sin tid! Og mht svar, så nærer jeg ikke ublu forventning derom. Et mindstemål af selvafklaring kan der jo altid medgå til processen - hvilket jeg bilder mig ind at nyde godt af.

Mvh, pMn

Til toppen 
#71928 - 03/10/2006 21:04 Re: Stk. 10 gøre debatten umulig for kristne [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej undrende
Citat:
Så indtil da synes jeg faktisk ikke, at jeg kan debattere bibelens åbenbaringer og den kristne tro her uden at overtræde netetiketten!

Jeg skal nok sige til, hvis jeg mener du overtræder Netiketten. Så tag du det bare helt roligt

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#71929 - 03/10/2006 23:04 Re: Stk. 10 gøre debatten umulig for kristne [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej undrende
Citat:
Så indtil da synes jeg faktisk ikke, at jeg kan debattere bibelens åbenbaringer og den kristne tro her uden at overtræde netetiketten!

Jeg skal nok sige til, hvis jeg mener du overtræder Netiketten. Så tag du det bare helt roligt

Hej Netmissionær

Jeg forstår ikke, hvorfor i har netetikettens stk. 10, hvis jeg roligt kan overtræde den (hvilket Kristina som nævnt netop upåtalt har gjort)? Hvorfor har i en netetikette, som du tilsyneladende ser gennem fingre med i nogle situationer - men håndhæver temmelig strikt i andre situationer, senest overfor tsrk55 og CloudHands, som jeg forstår er ateister? Ja, undskyld - men jeg har det nu bedst med, om man i en debat om kristendom havde præcis samme ret til at ytre sig og var stillet ens overfor netetiketten, uanset overbevisning. Ellers mener jeg ikke, at der er tale om en fri debat. Jeg har fulgt debatterne herinde gennem længere tid, og jeg finder mange af dem rigtig spændende at følge med i - og jeg vil egentlig bare give udtryk for min undren og skuffelse over, at nogle debatter efter min opfattelse ødelægges af vilkårlig indgriben fra ordstyrerside med ikke altid velbegrundede henvisninger til netetiketten. Undertiden endda af en ordstyrer, som selv deltager ivrigt i den pågældende debat og derfor måske er en anelse uvildig og fristet til at bruge sin "magt" til at slippe ud af en argumentationsmæssig knibe. Det synes jeg skæmmer Café Thomas, som jeg naturligvis læser, netop fordi jeg finder mange debatter interessante. Både når spændende debattører som f.eks. again med held udfordrer ateismen. Den debat har jeg virkelig nydt. Men også når Ateist dygtigt, men desværre efterhånden alt for sjældent udfordrer kristendommen. Begge dele har jeg personligt lært meget af, og fundet ny indsigt i. Derfor synes jeg, at det er synd, at nogle debattører holdes i en urimelig kort snor, mens andre får meget lang og nærmest ubegrænset snor. Ja - det var egentlig bare det, jeg som interesseret læser af Café Thomas ville sige. Og nu har jeg så sagt, hvad jeg havde på hjerte. Jeg håber ikke, at du tager det fortrydeligt op, men at du vil overveje, om der er grund til at forbedre Café Thomas på det punkt, så jeg med større glæde og tilfredshed kan følge debatterne som interesseret læser!

Med venlig hilsen
denundrende

Til toppen 
#71930 - 04/10/2006 01:50 Re: Stk. 10 gøre debatten umulig for kristne [Re: ]
Watson
Bruger

Kære undrende - du skriver:

"Så indtil da synes jeg faktisk ikke, at jeg kan debattere bibelens åbenbaringer".. Ja, hvor skal grænsen trækkes? Jeg mener at uanset hvilke ord man bruger, vil det altid kunne forstås på flere måder. Hvad kan der fx menes med at håndhæve Bibelens immunitet i modsætnig til 'eksterne' kommentarer?

Ja, sådan stiller sagen sig for mig at se: Bibelen er et dokument af enestående betydning for således troende! Og hvad er formålet med at diskutere dens værdi som sådan?Sikkert ikke sammenfaldende med intentionerne bag nærværende forum... Så hvad formålet end kan være med at opsøge JesusNet, må der helst være tale om en vis grad af sandhedens interesse - om ikke ligefrem interessefællesskab i lutheransk forstand. Men såvidt jeg skønner kan omtrent enhver deltage på disse betingelser.

Mvh, pMn

Til toppen 
#71931 - 04/10/2006 03:40 Re: Stk. 10 gøre debatten umulig for kristne [Re: ]
tsrk55
Bruger

Hej undrende!

Jeg har desværre fået forbud mod at diskutere emnet yderligere, så jeg vil blot benytte lejligheden til at sige tak for dit indlæg, og så selv undre mig over at du tilsyneladende er den eneste, so far, som tager problemet alvorligt.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#71932 - 04/10/2006 04:03 Re: ADMIN: tsrk55 og Cloudhands [Re: asas]
tsrk55
Bruger

Hej Asbjørn!

Nu har jeg normalt ikke de store problemer med at forstå hvad du skriver, men jeg kan ikke se at det nogen steder i dit svar på mit indlæg fremgår at der er tale om en henstilling om at stoppe debatten, og da jeg ikke er tankelæser, ja så opfattede jeg dit indlæg som et svar på mit seriøst mente ditto. Men der tog jeg jo så ganske afgjort fejl.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#71933 - 04/10/2006 06:46 Re: Stk. 10 gøre debatten umulig for kristne [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Hej tskr55

Jeg har vist overset, at du har fået et direkte forbud mod at diskutere emnet yderligere - hvilket jeg finder meget ærgerligt og trist, også for kristendommen. Det kan jo nemlig ikke undgå at efterlade indtrykket, at kristendommen er svag og derfor må "beskyttes" med forskelsbehandling af dens kritikere i forhold til dens tilhængere.

Med venlig hilsen
denundrende

Til toppen 
#71934 - 04/10/2006 16:52 Bibelens åbenbaring [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hele grundlaget for den kristne tro er en anderkendelse af Bibelens autoritet som Guds åbenbaring til os. Denne er udgangspunktet for det vi tror på og Netikettens pkt. 10 er selvfølgelig ikke vendt imod det. Det regner jeg for selvindlysende og ser derfor ingen grund til at ændre på Netiketten af den grund.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#71935 - 04/10/2006 22:54 Re: Bibelens åbenbaring [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Netmissionær

Jeg må så fortsætte med at undre mig over, at i har en passus i netetiketten, der klart og tydeligt siger, at (kristne) debattører ikke må påberåbe sig åbenbaringer og åndelig indsigt. Hvad er dog meningen med at have et udtrykkeligt forbud, hvis forbuddet "selvfølgelig ikke er vendt imod" den handling, som forbuddet forbyder? Jeg ser udelukkende gode grunde til at afskaffe netetikettens pkt. 10 - og overhovedet ingen fornuftige grunde til ikke at gøre det. For hvad skal man dog med et forbud, som man ikke har tænkt sig at håndhæve? Det svarer jo til, at loven mod tyveri ikke er vendt mod dem, der stjæler.

Med venlig hilsen
denundrende

Til toppen 
#71936 - 05/10/2006 00:01 Re: Bibelens åbenbaring [Re: ]
Watson
Bruger

Dear wondering...

Citat: "Jeg må så fortsætte med at undre mig over, at i har en passus i netetiketten, der klart og tydeligt siger, at (kristne) debattører ikke må påberåbe sig åbenbaringer og åndelig indsigt."

Ja, hvorfor egentlig? "Vi må ikke påberåbe os særlige åbenbaringer eller {speciel} åndelig indsigt" var en anden mulighed. For det næste bliver at Guds ord åbenbarer sig i skikkelse af sin enbårne søn og hans veritable herlighed. Hvad vi ellers kan se frem til er det rene vand ved siden af.

Derfor kan ledsageteksten til omtalte regel sagtens være med til at begrænse mængden af trivielle genvordigheder. Hvortil kommer den mere kontante lugen ud i rækkerne, der selvsagt beror på et kvalificeret skøn... Har du måske noget på bedding - eller tænker du blot på hvordan alting var i gamle dage?

Mvh, pMn

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær