Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71793 - 28/09/2006 13:35 IM - hvorfor
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café,

hvorfor være medlem af IM? Hvad tror man der i IM, som man ikke tror på i Folkekirken? Har IM deres egne præster osv. , eller hvordan?

Hvad sker der i missionshusene? Oplys mig...tak.

mvh
Tau

Ændret af tau (28/09/2006 13:58)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#71794 - 28/09/2006 14:00 Re: IM - hvorfor [Re: tau]
Anonym
Anonym

Citat:
Café,

hvorfor være medlem af IM? Hvad tror man der i IM, som man ikke tror på i Folkekirken? Har IM deres egne præster osv. , eller hvordan?

Hvad sker der i missionshusene? Oplys mig...tak.

mvh
Tau

IM har ikke medlemmer, men "venner". LOL!

Og Folkekirken er af og til en af dem...

Men ja - godt, omend speget spørgsmål! Hvad sker der i missionshusene?

Til toppen 
#71795 - 28/09/2006 14:15 Re: IM - hvorfor [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hehe..ok..ingen medlemmer..har jeg vist forøvrigt hørt før..nu jeg tænker efter. Jeg har selv kommet i en Indre Missions Ungdom førhen - men kun i nogle mdr., så valgte jeg jo at konvertere til katolicismen, så jeg ville godt høre, hvad der sådan konkret foregår i missionshusene.

Og hvad forstås ved "missionske præster"??

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#71796 - 28/09/2006 17:39 Re: IM - hvorfor [Re: tau]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Hej Tau
Citat:
Og hvad forstås ved "missionske præster"??

IM har ikke sine egne præster. Ved missionske præster forstås så vidt jeg ved præster, der kommer i en missionsforening (mest IM) eller præster, der deler holdninger med en sådan.

IM er en folkekirkelig organisation, og missionshuset er derfor ikke et alternativ til folkekirken, men et supplement.

Hvad der ultrakort fortalt foregår i til et almindeligt møde i missionshuset: sang, tale, kaffe

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#71797 - 28/09/2006 18:07 Re: IM - hvorfor [Re: Thomas-C]
Anonym
Anonym

Citat:
IM er en folkekirkelig organisation, og missionshuset er derfor ikke et alternativ til folkekirken, men et supplement.

Ja det var vel tanken.

Men i realiteten er det vel et alternativ de fleste steder.

Til toppen 
#71798 - 28/09/2006 18:37 Re: IM - hvorfor [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Moe - mener du virkelig, at missionshuset kan være et alternativ til folkekirken?

Nu burde jeg ikke udtale mig, for jeg har aldrig haft min gang i et missionshus - (måske nærmest, fordi er er meget langt til et sådant der hvor jeg bor) men jeg tænker, at de der kommer i missionshus, nødvendigvis også går i kirke om søndagen, om ikke for andet så for at modtage nadveren .. ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71799 - 28/09/2006 18:52 Re: IM - hvorfor [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe - mener du virkelig, at missionshuset kan være et alternativ til folkekirken?

Nu burde jeg ikke udtale mig, for jeg har aldrig haft min gang i et missionshus - (måske nærmest, fordi er er meget langt til et sådant der hvor jeg bor) men jeg tænker, at de der kommer i missionshus, nødvendigvis også går i kirke om søndagen, om ikke for andet så for at modtage nadveren .. ?

kristina

Nu skal det her jo ikke blive en samtale om kirkesyn.

Og nej, jeg mener ikke at missionshuset KAN være et alternativ til folkekirken.

Men for mange mennesker er jeg ret sikker på at det er det. Og helst skal forblive sådan. Desværre.

Til toppen 
#71800 - 28/09/2006 23:10 Re: IM - hvorfor [Re: ]
KlovneDukken
Bruger

Reg.: 26/09/2006
Hej Moe

Du siger:
Citat:
Men for mange mennesker er jeg ret sikker på at det er det. Og helst skal forblive sådan. Desværre.

Jeg kunne enormt godt tænke mig at vide, hvorfra du ved det?
Og hvorfor skriver du "Og helst skal forblive sådan."?

Stor hilsen

Til toppen 
#71801 - 29/09/2006 08:50 Re: IM - hvorfor [Re: KlovneDukken]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Du siger:
Citat:

Jeg kunne enormt godt tænke mig at vide, hvorfra du ved det?
Og hvorfor skriver du "Og helst skal forblive sådan."?

Stor hilsen

Det er noget så ufikst som en fornemmelse. Mange steder er der en distance mellem den lokale folkekirkemenighed og missionshuset, en distance som missionsfolket ikke har noget imod at opretholde hvis præsten er ikke-missionsk og/eller fjendtlig. Så bliver missionshuset en de facto kirke og 'samfundet' en de facto menighed. Og det er da sådan set fint nok, men drønærgerligt hvis det betyder at man lukker sig om sig selv og glemmer at række ud. (Det sidste gælder både kirke og missionshus!)

Om det helst skal forblive sådan - jeg tror en del missionsfolk ser missionshuset som den sande garant for god evangelisk-luthersk kristendom. Derfor skal missionshuset ikke 'forstyrres', og så kommer det ofte til at handle om at bevare en særlig teologi og kultur som trives i missionshuset alene. Folkekirken og biskoppernes linie tror jeg mange missionsfolk har givet lidt op overfor, og derfor er modreaktionen en samlen sig om sig selv - det er det samme der sker i de mange evangelisk-lutherske frimenigheder, der opstår for tiden.

Sig endelig til hvis du er uenig!

Til toppen 
#71802 - 29/09/2006 09:48 Re: IM - hvorfor [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe, du skriver til Klovnedukken:
Citat:
Det er noget så ufikst som en fornemmelse. Mange steder er der en distance mellem den lokale folkekirkemenighed og missionshuset, en distance som missionsfolket ikke har noget imod at opretholde hvis præsten er ikke-missionsk og/eller fjendtlig.

Det tror jeg faktisk du kan have ret i - og har også forståelse for i de tilfælde, hvor den lokale præst er af liberal observans. Men så er min egen fornemmelse - som nok er mindst lige så ufiks som din! - at de fleste vil løse sognebånd til en præst i en nabokirke. Nadveren har vel ingen afskaffet ...

Jeg kan ikke forestille mig (ak, de fornemmelser .. rent gætteri, naturligvis! ) -at nogen kristen sjæl bosat her i Danmark vil finde afstanden til en ret forkyndende folkekirkepræst uovervindelig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71803 - 29/09/2006 09:59 Re: IM - hvorfor [Re: ]
KlovneDukken
Bruger

Reg.: 26/09/2006
Jeg er egentlig rørende enig med dig, ingen grund til at trække det ud

Til toppen 
#71804 - 29/09/2006 10:53 Re: IM - hvorfor [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Moe

Jeg tror desværre også, at der er mange almindelige missionsfolk, både unge og voksne, der ikke går i kirke særlig tit af ren og skær dovenskab og lunkenhed, eller fordi de har travlt med alt muligt andet og har brug for at bruge tid på familien søndag formiddag, eller hvad ved jeg. Og jeg tror ikke, nadveren i praksis har særlig stor betydning for en hel del af de mennesker, der kommer i missionshuset – desværre.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#71805 - 29/09/2006 10:55 Re: IM - hvorfor [Re: Thomas-C]
Nikolaj
Bruger

Yo bro

Faktisk så har IM jo også sine egne præster, dog ikke særlig mange. Der er jo f.eks. Leif Andersen, som er rejsepræst. Men det er rigtigt, at når man taler om missionspræster, så mener man jo normalt missionske præster, som er ansat i Folkekirken.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#71806 - 29/09/2006 13:22 Re: IM - hvorfor [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Moe.

Jeg tror egentlig, det mest er i Luthersk Mission, at missionshuset er blevet et alternativ til folkekirken. De har visse steder, eller har haft?, noget der hed søndagsmøder, og det var vel en slags signal om, at det var blevet et alternativ. Man har også traditionelt opfattet prædikanterne mere som egentlige hyrder i LM end i IM, så vidt jeg har forstået.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#71807 - 29/09/2006 13:50 Re: IM - hvorfor [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Citat:

Det vil jeg ikke give dig ret i. I hvert fald ikke her i Midtjylland. Man kan ganske vist få en prædiken og få skrålet nogle salmer i missionshuset, men man kan ikke eksempelvis gå til nadver og lignende. Og det er jeg temmelig overbevist om at de fleste IM'er sætter stor pris på at gøre.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#71808 - 01/10/2006 19:50 Re: IM - hvorfor [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Det vil jeg ikke give dig ret i. I hvert fald ikke her i Midtjylland. Man kan ganske vist få en prædiken og få skrålet nogle salmer i missionshuset, men man kan ikke eksempelvis gå til nadver og lignende. Og det er jeg temmelig overbevist om at de fleste IM'er sætter stor pris på at gøre.

Men hvad for en menighed relaterer man så til? Den i missionshuset eller den i kirken?

Til toppen 
#71809 - 02/10/2006 00:40 Re: IM - hvorfor [Re: kristina]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Citat:
de der kommer i missionshus, nødvendigvis også går i kirke om søndagen, om ikke for andet så for at modtage nadveren .. ?

Jep, og for mange HOVEDSAGELIGT derfor ... det er da underligt, ikke?

Søren.

Til toppen 
#71810 - 02/10/2006 00:50 Re: IM - hvorfor [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Citat:
Jeg tror desværre også, at der er mange almindelige missionsfolk, både unge og voksne, der ikke går i kirke særlig tit af ren og skær dovenskab og lunkenhed, eller fordi de har travlt med alt muligt andet og har brug for at bruge tid på familien søndag formiddag, eller hvad ved jeg.

jeg kom med en tanke ...

Bliver vi ikke nødt til at stille os spørgsmålet om skylden ligger hos den enkelte eller om den ligger hos lederskabet? Jeg mener, det ville måske være givende før vi fx kalder dem "dovne"?

Søren.

Til toppen 
#71811 - 02/10/2006 00:55 Re: IM - hvorfor [Re: AnnePande]
søgende
Bruger

Citat:
Jeg tror egentlig, det mest er i Luthersk Mission, at missionshuset er blevet et alternativ til folkekirken.

... kommer altså an på hvor i DK du befinder dig. Mange nedprioriter kirken fordi det ingen mening giver at komme der - udover pga. nadveren.

Jeg synes også jeg oplever flere og flere som nedprioriterer BÅDE kirke og missionshus. Og det er IKKE fordi de er lunkne eller dovne: tværtimod!

Søren.

Til toppen 
#71812 - 02/10/2006 00:57 Re: IM - hvorfor [Re: Machine_A]
søgende
Bruger

Citat:
Man kan ganske vist få en prædiken og få skrålet nogle salmer i missionshuset, men man kan ikke eksempelvis gå til nadver ...

Hvorfor egentlig ikke? Fordi det er der nogen høje herrer, der har sagt, at det kan man bare ikke? Dårlig logik, hvis du spørger mig!

Citat:
... og lignende.

Hvad tænker du på her?

Søren.

Til toppen 
#71813 - 02/10/2006 08:10 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
de der kommer i missionshus, nødvendigvis også går i kirke om søndagen, om ikke for andet så for at modtage nadveren .. ?

Jep, og for mange HOVEDSAGELIGT derfor ... det er da underligt, ikke?

Søren.

Nu er der vel intet galt i at gå i kirke få at få Jesu tilgivelse lyst over sit syndige hoved... og en velsignelse at gå ud i sin uge på. I kirken har vi fællesskab med Guds folk over hele jorden og til alle tider. Det er i den grad verdensomspændende og meningsfyldt..

.. og alligevel er det det ikke nogle gange. Hvorfor?

Til toppen 
#71814 - 02/10/2006 10:42 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren -
Citat:
jeg kom med en tanke ...

Bliver vi ikke nødt til at stille os spørgsmålet om skylden ligger hos den enkelte eller om den ligger hos lederskabet? Jeg mener, det ville måske være givende før vi fx kalder dem "dovne"?

- og her nogle flere spørgsmål og en enkelt tanke:

- ja, hvor skal vi placere skylden? Hos ledelsen? samfundet?
mon ikke hos hiin enkelte, som Kierkegaard skriver om?

Er det hyrderne, der vælger deres får, eller er det fårene, der vælger deres hyrde?
Har hyrderne de får, de har fortjent / har fårene de hyrder, de har fortjent?

"Den Gode Hyrde" er hyrden over alle hyrder, altså også over "lederskabet" ...

.. om vi - lederskab såvel som hiin enkelte - dog bare ville lytte til Hans stemme og følge Ham ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71815 - 02/10/2006 11:37 Re: IM - hvorfor [Re: kristina]
søgende
Bruger

Citat:
- ja, hvor skal vi placere skylden? Hos ledelsen? samfundet?
mon ikke hos hiin enkelte, som Kierkegaard skriver om?

Du har selvfølgelig ret i, at hver enkelt i sidste ende har ansvar over sit eget liv.

Men dog er det tankevækkende, at den, som bringer en af disse Jesu mindste til fald er bedre tjent med at få en møllesten om halsen, og desuden, at lærerne bliver dømt hårdere (Jak 3,1). Hænger det mon ikke sammen med ledernes særlige ansvar overfor de andres frelse, sådan som Timotheus får at vide (1 Tim 4,16).

Jeg tænker ofte, at vores kirkelige situation i DK ikke ville have været sådan som den er, hvis lederne havde været deres ansvar mere bevidst.

Søren.

Til toppen 
#71816 - 02/10/2006 12:14 Re: IM - hvorfor [Re: ]
Machine_A
Bruger

Citat:
Citat:
Citat:

Men hvad for en menighed relaterer man så til? Den i missionshuset eller den i kirken?

Begge to, sådan set. De er forskellige og alligevel ens. Men hvis folk spørger er man "kristen" og "indremissionsk" - hvilket jo så også relaterer til begge installationer.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#71817 - 02/10/2006 12:18 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
Machine_A
Bruger

Citat:
Citat:
Man kan ganske vist få en prædiken og få skrålet nogle salmer i missionshuset, men man kan ikke eksempelvis gå til nadver ...

Hvorfor egentlig ikke? Fordi det er der nogen høje herrer, der har sagt, at det kan man bare ikke? Dårlig logik, hvis du spørger mig!

Det kunne man også godt. Det er jo bare præsten, der skal slæbe sit isenkram over i missionshuset og så er det bare i gang. IM har imidlertid valgt (indtil videre) at være tilknyttet folkekirken på en sådan måde, at man benytter sig af den.

Hvis man gik frimenighed, tror jeg det blev flyttet til missionshuset, medmindre man så lejede kirken til formålet. Det virker som om nogle i IM betragter kirken som en uundværlig ingrediens i troslivet. Selv mener jeg dog bare det er en stabel mursten.

Citat:
Citat:
... og lignende.

Hvad tænker du på her?

Det ved jeg egentlig ikke lige.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#71818 - 02/10/2006 12:20 IM og folkekirken [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Det tror jeg ikke du har ret i, Moe. Ihvertfald ikke for IM's vedkommende.

IM folk har lang og stædig tradition for at slutte op om den lokale folkekirke. Og hvis sognepræsten er for langt ude mht. forkyndelse og evt. livsførelse, så har man søgt til andre nærliggende sognekirker.

Og så er det som regel også sådan, at de mennesker som er mest trofaste i det lokale missionshus som regel også er dem som også er mest trofaste til søndagsgudstjenesterne.

Der er meget få i IM som opfatter missionshuset som et alternativ til folkekirken. Og det ligger også meget langt fra IM's historie og selvforståelse.

(Det forholder sig nok lidt anderledes i andre missionsforeninger)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#71819 - 02/10/2006 12:33 Re: IM - hvorfor [Re: Machine_A]
søgende
Bruger

Citat:
Det kunne man også godt. Det er jo bare præsten, der skal slæbe sit isenkram over i missionshuset og så er det bare i gang.

Hvad skal du bruge præsten til? Som om man kun kan holde nadver når der er en person med 6 års teologisk uddannelse til stede? De kan da gøre det selv.

Søren.

Til toppen 
#71820 - 02/10/2006 12:37 Re: IM og folkekirken [Re: asas]
søgende
Bruger

Ikke desto mindre kna jeg nævne mindst to steder (måske tre)i mit nærområde hvor det bliver opfattet sådan ... altså som konkurrence. Det svarer til 100% af de IM-samfund, som jeg kender indgående og derfor kan udtale mig om

Søren.

Til toppen 
#71821 - 02/10/2006 12:47 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kan man godt holde nadver uden en præst? Hvem skal så sige indstiftelsesordene osv. ?

Det er nyt for mig at høre. Hos os kan vi gøre det sådan, at vi tager nogle af de allerede tidligere forvandlede hostier (brød) og så deler ministranten (messetjeneren/alterdrengen) dem ud til menigheden. Men en forvandling kan der aldrig blive tale om, hvis ikke der er en gyldigt viet katolsk præst tilstede. Men er godt klar over,at man ingen forvandling har i folkekirken.

mvh
Tau.

Til toppen 
#71822 - 02/10/2006 12:50 Re: IM og folkekirken [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Der er meget få i IM som opfatter missionshuset som et alternativ til folkekirken. Og det ligger også meget langt fra IM's historie og selvforståelse.

(Det forholder sig nok lidt anderledes i andre missionsforeninger)

Min postulat - for det er det - er jo, at alt det her er det man siger, men de facto er missionshuset der man hører til. IM's selvforståelse er meget folkekirkebevidst - også til en grad jeg personligt synes er lidt uhyggelig, men lad det nu ligge - men rigtig mange steder fører missionshuset er parallelliv sammenlignet med kirken. Missionshuset og missionsforeningen bliver vigtigere end de helliges samfund "at large". Og der hvor man lægger sine kræfter og sit engagement er ikke i kirken, men i missionshuset. Det betyder at kirkens aktiviteter udover søndagsgudstjenesten i nogle tilfælde bliver en slags konkurrence for missionshuset.

Så kan man sige at man skal smides ud af folkekirken, og i virkeligheden sidder man der om søndagen men har sit hjerte og sin primære menighedstilknytning et andet sted. Det er der ikke nødvendigvis noget dårligt i (slet ikke hvis præsten er storslem) - men det er medvirkende til at denne der udtalte selvforståelse IM har som en del af folkekirken lyder lidt hul for mig nogle gange.

Men det er bare mit postulat!

Til toppen 
#71823 - 02/10/2006 12:54 Re: IM og folkekirken [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren - det er lidt diffust, det du skriver ..
Hvem er det, der opfatter menighedshusene som en lokal konkurrence til folkekirken?
Er det nogle af de folkekirkelige præster, og i så fald, hvilken teologisk holdning repræsenterer disse præster så? Tager de ikke Bibelens ord og fk's evangelisk-lutherske grundlag alvorligt, måske?

Det kunne vel tænkes, at IM'erne har løst sognebånd og går i kirke i et nabosogn om søndagen, og så bruger menighedshuset "til hverdag" ..

I så fald er det jo rigtigt nok, at vranglærende fk-præster udsættes for konkurrence.
Godt det samme, vil jeg sige ... hvis det altså er sådan, det forholder sig ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71824 - 02/10/2006 13:05 Re: IM og folkekirken [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hej Kristina.

Jeg skulle måske have forklaret mig lidt mere præcist. Der er naturligvis tale om velfungerende menigheder, som har deres eget menighedsarbejde og troende præster med "de rigtige" teologiske holdninger. Der ville naturligvis ikke være nogen problemstilling, hvis der er tale om forskellige teologiske profiler mellem IM-samfundet og kirken. Der er derimod tale om kirken og IM-samfund, som så at sige har samme teologiske profil, eller om du vil: tilbyder det samme produkt. Derfor står de også i konkurrence til hinanden.

Når IM i en sådan situation fastholder sin mødeaktivitet (og børneklub osv) selvom disse ting findes med den samme teologiske profil i kirken, så kan jeg - og de fleste andre som kender til situationen - ikke se det som andet end konkurrence.

Søren.

Til toppen 
#71825 - 02/10/2006 13:42 Re: IM og folkekirken [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren, tak for din forklaring. Jeg håber sandelig, at det er et lokalt fænomen.

Jeg kæmper selv for folkekirkens overlevelse med næb og klør, og synes det er meget ærgerligt, at der visse steder helt unødvendigt findes konkurrerende vi-vil-selv-frimenigheder og vi-vil-selv-missionshuse o.lign. op.

Derved mister fk-præster, der forkynder Gud ord "rent og purt" - og kæmper en hård kamp (for ret forkyndelse og mod opdatering af Bibelen) engagement, støtte og arbejdskraft fra en del troende ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71826 - 02/10/2006 13:54 Re: IM og folkekirken [Re: kristina]
søgende
Bruger

Citat:
Hej Søren, tak for din forklaring. Jeg håber sandelig, at det er et lokalt fænomen.

Lokalt? Tjohh, på en måde. Det er nok lokalt forstået på den måde, at det er begrænset til storbyer og større provinsbyer. Men at det er meget udbredt er jeg ikke i tvivl om. Det er det jeg hører fra folk rundt omkring, og det er det, som er kernen i kritikkerne omkring ellipsestrukturen (hvilket må siges at være en ret udbredt diskussion efterhånden).

Så ja, lokalt forstået på den måde at problemet ikke findes ALLE steder, men landsdækkende forstået på den måde, at det er et lokalt problem i måske halvdelen af alle IM-samfund (et skud i tågen!).

Søren.

Til toppen 
#71827 - 02/10/2006 13:55 Re: IM og folkekirken [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:

Jeg kæmper selv for folkekirkens overlevelse med næb og klør, og synes det er meget ærgerligt, at der visse steder helt unødvendigt findes konkurrerende vi-vil-selv-frimenigheder og vi-vil-selv-missionshuse o.lign. op.

Derved mister fk-præster, der forkynder Gud ord "rent og purt" - og kæmper en hård kamp (for ret forkyndelse og mod opdatering af Bibelen) engagement, støtte og arbejdskraft fra en del troende ...

kristina

Og i det må jeg sige at jeg oplever det problematisk at IM til tider sætter lighedstegn ved sig selv og Folkekirken. Det er et kunstgreb.

Det lyder hårdt, men jeg oplever det sådan nogle steder. Det nytter ikke at sige at IM er = folkekirken når IM lokalt mange steder ikke vil folkekirkens gode arbejde, og allerhelst ser at der står IMs navn på de forskellige aktiviteter - desuagtet at præsten er missionsk/'bibeltro'.

Til toppen 
#71828 - 02/10/2006 14:13 Re: IM og folkekirken [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jamen Søren - og Moe - hvad skal jeg dog sige andet end: "Jamen det var da skrækkeligt!"

Og også meget mærkeligt synes jeg,
Jeg har i de senere år på en del rejser været sammen med rigtig mange forskellige IM'folk (IM'sk rejsebureau) som jeg ikke kendte i forvejen.

Det jeg oplevede var, at de næsten alle sammen, når vi præsenterede os for hinanden, som det første spurgte: "hvor kommer du så fra" *) - og næste spørgsmål som regel lød "hvor går du så i kirke henne - har I en god præst i nærheden?"

Men ok så, der er nok ingen af os, der har tilstrækkeligt materiale til kunne lave statistik om emnet ...

kristina

*) - men de fleste var godtnok også jyder. Herovre hvor jeg kommer fra spørger man mere typisk: "Hvad arbejder du så med"? eller "Hvad har du så arbejdet med?" - (dette sidste hvis man ikke ligner en af de endnu erhvervsaktive .. )

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71829 - 02/10/2006 14:30 Re: IM og folkekirken [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jeg er ikke i tvivl om at IM fra ledelsens side virkelig ønsker det bedste for folkekirken - og det betyder IM i den!

Men det er jo sådan det går: Hvis man ikke har noget medejerskab mistes entusiasmen og identiteten. Mange af de unge der er med til at starte valg- og frimenigheder op nu har aldrig haft en oplevelse af at de hørte til i kirken, at kirken kunne bruge dem og give dem en plads. Derfor har de så let ved at forlade dem og starte noget nyt op.

Kirken er et hjem, et udsendelsesfællesskab, et bekendelsesfællesskab. Hvis kirken aldrig bliver det - hvis missionshuset bliver kirke på skrømt - så er det let at vinke farvel til kirken.

Jeg har selv en rem af huden og det er da ikke sjovt..

Til toppen 
#71830 - 02/10/2006 15:17 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Citat:
Jeg synes også jeg oplever flere og flere som nedprioriterer BÅDE kirke og missionshus. Og det er IKKE fordi de er lunkne eller dovne: tværtimod!

Vil du uddybe det?

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#71831 - 02/10/2006 16:22 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej søgende.

Jeg kender ikke så meget til LM, heller ikke til så mange der har valgt kirken eller missionshuset fra (nu kommer jeg ikke selv i noget missionshus, da vi har et "mandagsfællesskab" ved Sct. Pauls i Århus, med fællesmøder og bibelkredse - men jeg kunne sagtens finde mig til rette i et IM-hus. )
Men så vidt jeg ved, er der nadver i nogle af LMs huse - eller er det bare noget man diskuterede engang? Om man fik det reelt indført eller fik lov til det, kan jeg ikke huske.
I øvrigt er nadveren for mig at se ikke nogen helt uvæsentlig grund til at komme i kirke - men det bliver problematisk, hvis det bliver den eneste grund, fx hvis man ikke kommer der for forkyndelsens skyld, hvis præsten lærer vrangt. Men så bør man for mig at se hellere knytte til ved en bibeltro præst.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (02/10/2006 16:23)

Til toppen 
#71832 - 02/10/2006 17:12 Re: IM - hvorfor [Re: Thomas-C]
søgende
Bruger

Hej Thomas.

Det er egentlig lidt en anden diskussion. Jeg ville blot gøre opmærksom på den fordi det også kan have noget at sige ind i emnet (at folk stopper med at komme i missionshuset).

Jeg vil blot henvise til Alan Jamiesons forskningsprojekt i New Zealand. Han har holdt foredrag om emnet i DK også, og der var lavet nogle danske undersøgelser også.

Denne artikel fortæller i korte træk om hans konklusion.

Personligt kan jeg da nævne, at jeg har valgt missionshuset fra - både fordi det stod som konkurrent til kirken og fordi det absolut ingen mening gav - og at jeg absolut intet opbyggende får ved at komme til gudstjeneste. Grunden til at jeg kommer i kirke er, (1) at jeg er ansat som kirkesanger, (2)at jeg tror på at jeg kan bidrage til forandring og (3) at jeg kan lide folkene fra menigheden, som jeg møder til kirkekaffen bagefter gudstjenesten.

Søren.

Til toppen 
#71833 - 02/10/2006 17:34 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Thomas.

Det er egentlig lidt en anden diskussion. Jeg ville blot gøre opmærksom på den fordi det også kan have noget at sige ind i emnet (at folk stopper med at komme i missionshuset).

Jeg vil blot henvise til Alan Jamiesons forskningsprojekt i New Zealand. Han har holdt foredrag om emnet i DK også, og der var lavet nogle danske undersøgelser også.

Søren.

Jeg hørte Jamieson for et par år siden i Århus. Jeg kan se at han har ret - at flere forlader kirke og missionshuse og kører solo. Det er en vanskelig problematik, men der skal gøres noget - hvad emerging church jo er et udtryk for (også at nå og rumme "church leavers").

Men det er vist en anden tråd...

Til toppen 
#71834 - 03/10/2006 22:06 Re: IM - hvorfor [Re: tau]
nifinger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Slagelse
Hej Tau.

Jeg synes debatten kører lidt af sporet i forhold til det du egentlig spurgte om.

Jeg kan se du bor i Vestsjælland - så hvorfor ikke kigge ind i et missionshus og se hvad der foregår?

Jeg kommer selv i Slagelse IM - her kan du se hvad der f.eks foregår her.
www.slagelseim,dk

M.h.t. resten af debatten vil jeg bare sige: Jeg opfatter ikke missionsfolk eller missionshuset som en konkurrent til den lokale menighed - men tværtimod som et suplement - på lige fod med de øvrige organisationer i folkekirken. (KFUM&K, Oase o,s,v) Jeg tror faktisk ikke at vores lokale sognekirker her opfatter os som konkurrenter - men som samarbejdspartnere!

Men - for at gøre det kort: Du skal være velkommen i Slagelse Missionshus til et selvsyn.
(Forøvrigt kan der osse være forskel på måderne at drive missionshuse på forskellige steder - man kan ikke generalisere det)

Tja - det var bare et lille pip her fra det Vestsjællandske.

Nifinger

Til toppen 
#71835 - 03/10/2006 22:08 Re: IM - hvorfor [Re: tau]
nifinger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Slagelse
Jeg lavede vist ikke et ordentligt link.
Det er www.slagelseim.dk

Nifinger

Til toppen 
#71836 - 03/10/2006 23:30 Re: IM - hvorfor [Re: nifinger]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej nifinger

mange tak for invitation. Jeg har kontaktet en missionær her i Kalundborg og venter spændt på svar. Vil gerne vide, om jeg er velkommen i missionshuset her.

Ja, debatten er lidt kørt ud af en tangent, men spændende læsning alligevel, synes jeg, så det gør intet.

mvh
Tau.

Til toppen 
#71837 - 04/10/2006 13:20 Re: IM - hvorfor [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren
Citat:

Nu skrev jeg jo heller ikke, at det var alle, der ikke kommer så meget i kirke, der var dovne; men at dét kunne være én mulig årsag.
I nogle tilfælde ligger skylden nok på lederskabet, i andre på ikke-kirkegængeren selv.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær