Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71773 - 27/09/2006 22:36 Salvning af syge
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Café,

Emnet kom op i dagens religionstime, som handlede om ritualer.

Hvorfor salves syge i nogle kristne kredse (hvor udbredt er det i grunden? Hvad er formålet/meningen? Tillægges salven nogen betydning, eller er det udelukkende den troendes bøn? Hvis ikke, hvorfor så salve - har salven en symbolsk betydning?

Mvh. Steffen

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#71774 - 27/09/2006 23:04 Re: Salvning af syge [Re: steffenlaursen]
Bjarne1
Bruger

Reg.: 03/09/2002
Det er meget ift biblen at man gør det. Her er begrundelsen. og ja det har i høj grad noget betydning. Når man er i en kristen kirke skal man følge det. Det er forholdsvis udbredt i karismatiske kirker

"Er nogen iblandt jer syg, skal han kalde menighedens ældste til sig, og de skal bede over ham, efter at de i Herrens navn har salvet ham med olie. Så vil troens bøn frelse den syge, og Herren skal rejse ham fra sygelejet, og har han begået synder, skal det tilgives ham."
Jakobs brev 5.14-16

Til toppen 
#71775 - 27/09/2006 23:05 Re: Salvning af syge [Re: Bjarne1]
Anonym
Anonym

Citat:
Det [salving af syge] er forholdsvis udbredt i karismatiske kirker

Det er det sådan set også i missionsforeninger og andre steder, der ikke betegner sig som karismatiske...

Ændret af Jalokin (27/09/2006 23:06)

Til toppen 
#71776 - 28/09/2006 00:47 Re: Salvning af syge [Re: steffenlaursen]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej steffenlauersen

Citat: Hvorfor salves syge i nogle kristne kredse (hvor udbredt er det i grunden? Hvad er formålet/meningen? Tillægges salven nogen betydning, eller er det udelukkende den troendes bøn? Hvis ikke, hvorfor så salve - har salven en symbolsk betydning
Citat slut.

Kommentar:
Salvning stammer fra Moses tid (2. Mosebog 30:23-38.
Salvelse er blevet foretaget på forskellig vis i GT-Det Gamle Testamente og i NT -Det Nye Testamente.
I GT var olien et særligt tegn på Guds Velsignelse og helliggørelse over bl.a.gæster, konger og præster, hvilket ofte blev foretaget af profeter.
(Jeg mener at vide, at de engelske konger op gennem tiden er blevet det ved deres kroning og ligeledes Dronning Elisabeth.)

Du kan i Esajas kap. 61: 1 læse :"Den Herre Herrens Ånd er over mig, FORDI HAN SALVEDE MIG; dette vers og de næste 3 læste Jesus i Synagogen i Nazaret (Lukas Evg. kap. 4. vers 18-19)

Ligeledes var det en salveolie, som kvinden i Lukas Evg. kap. 7: 37-38 brugte til at salve Jesu fødder.

Og Paulus skriver i 2.Korintherbrev kap. 1:21: "
Og den, der knytter os såvel som jer fast til Kristus, og som salvede os er Gud"

I NT er salvelse et symbol på Helligånden og udtrykker at Guds Ånd, Helligånden er den som handler i det der gøres.

F.eks. bøn for syge, hvor den/de som beder f.eks. med en finger kommer salveolie på den syges pande og derved tilkendegiver Helligåndens tilstedeværelse i handlingen.

Og dette gøres ofte også idag og det er ligeledes et symbol på de åndelige nådegaver, som Gud giver til de som beder herom. (1. Kor. kap. 12 )

mvh
carl

Til toppen 
#71777 - 28/09/2006 13:28 Re: Salvning af syge [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Jep...og i den Romersk katolske Kirke er det ligefrem et Sakramente. Vi bruger det meget, er mit indtryk, og jeg har også selv fået det af en karmeliterpræst engang. Det var meget bevægende og opbyggende, selvom jeg ikke blev rask..men hvem ved, hvor syg jeg havde været, om jeg IKKE havde fået De syges salvelse..det ved man jo ikke noget om. Så kan klart anbefale det, til de som har behov for det.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær