Hej steffenlauersen
Citat: Hvorfor salves syge i nogle kristne kredse (hvor udbredt er det i grunden? Hvad er formålet/meningen? Tillægges salven nogen betydning, eller er det udelukkende den troendes bøn? Hvis ikke, hvorfor så salve - har salven en symbolsk betydning
Citat slut.
Kommentar:
Salvning stammer fra Moses tid (2. Mosebog 30:23-38.
Salvelse er blevet foretaget på forskellig vis i GT-Det Gamle Testamente og i NT -Det Nye Testamente.
I GT var olien et særligt tegn på Guds Velsignelse og helliggørelse over bl.a.gæster, konger og præster, hvilket ofte blev foretaget af profeter.
(Jeg mener at vide, at de engelske konger op gennem tiden er blevet det ved deres kroning og ligeledes Dronning Elisabeth.)
Du kan i Esajas kap. 61: 1 læse :"Den Herre Herrens Ånd er over mig, FORDI HAN SALVEDE MIG; dette vers og de næste 3 læste Jesus i Synagogen i Nazaret (Lukas Evg. kap. 4. vers 18-19)
Ligeledes var det en salveolie, som kvinden i Lukas Evg. kap. 7: 37-38 brugte til at salve Jesu fødder.
Og Paulus skriver i 2.Korintherbrev kap. 1:21: "
Og den, der knytter os såvel som jer fast til Kristus, og som salvede os er Gud"
I NT er salvelse et symbol på Helligånden og udtrykker at Guds Ånd, Helligånden er den som handler i det der gøres.
F.eks. bøn for syge, hvor den/de som beder f.eks. med en finger kommer salveolie på den syges pande og derved tilkendegiver Helligåndens tilstedeværelse i handlingen.
Og dette gøres ofte også idag og det er ligeledes et symbol på de åndelige nådegaver, som Gud giver til de som beder herom. (1. Kor. kap. 12 )
mvh
carl