Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71715 - 27/09/2006 21:17 Kan en ikke-kristen få syndsforladelse??
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej allesammen

Præget af dagene, kom jeg til at tænke på, om kristendommen mener, at ikke-kristne kan modtage syndsforladelse, hvis de har gjort noget som de virkelig angrer??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#71716 - 27/09/2006 21:28 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej Kefas,
kristen eller ikke-kristen, - jeg tror nu, at det samme gælder alle og enhver:

Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. 1. Joh1,9

God aften
/B

Til toppen 
#71717 - 27/09/2006 21:49 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Citat:

Hej allesammen

Præget af dagene, kom jeg til at tænke på, om kristendommen mener, at ikke-kristne kan modtage syndsforladelse, hvis de har gjort noget som de virkelig angrer??

Mvh

Hvorfor skulle en der ikke tror på at Jesus findes ønske hans tilgivelse?

Festen er sådan set åben for alle!

Til toppen 
#71718 - 27/09/2006 22:02 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Nissen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Brian..

Og tak.. Det var faktisk det svar jeg håbede på.. Det er det mest "humane" svar der kan gives til spørgsmålet..

Dog bringer det et nyt spørgsmål med sig (og egentlig irreterende, for der ligger en positiv oprigtighed bag dit svar)..

Hvorfor så overhovedet tro på Jesus??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71719 - 27/09/2006 22:04 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Moe..

Nu tænkte jeg ikke så meget i forhold til Jesus, men i forhold til Herren (bH) .. Selvom kristne har det med at blande dem sammen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71720 - 27/09/2006 22:43 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Nissen
Bruger

Hej Kefas,
jeg skulle lige tygge lidt på dit spørgsmål, for at finde ud af, hvad det er du mener. Det lidt tricky - men du får en kort version:

Det vers jeg citerede fra 1. Joh 1,9 - har i konteksten en helt tydelig afhængighed af vers 7: Jesu, hans søns, blod renser os for al synd

Altså: Uden Jesus - ingen tilgivelse! Netop fordi, at det er Jesu blod, hans stedfortrædende soning, der har tilvejebragt tilgivelsens mulighed.

Kefas, jeg tænkte faktisk på - det falder mig ganske enkelt pludselig ind (tilgiv mig, hvis jeg gør dig uret her!): Du burde simpelthen læse Peter Legarths Jesus er Herren

Mvh
B

Til toppen 
#71721 - 27/09/2006 23:07 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: ]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Moe, der skrev {til Kefas}:

"Hvorfor skulle en der ikke tror på at Jesus findes ønske hans tilgivelse?" Ja, det kunne jo være, man havde tilgivelse behov. Om Fanden selv kan gøre sig håb derom, skal jeg ikke kunne sige - men at han véd, Jesus findes, er jeg ret sikker på. Noget helt andet er: Tror han på Guds ord - eller bare noget, der ligner?..

Selom det skulle være alfa og omega i ens liv, kan der sagtens være noget, man bittert fortryder at have gjort. En sådan erkendelse må være det første skridt i retning af at opnå tilgivelse derfor. Gud ser på hjertet, som du nok er klar over; men synden er faktisk vanedannende. Og hvad man gør af vane kommer ikke nødvendigvis til ens erkendelse.

Nogen er jævnthen ligeglade og driver blot med strømmen. Andre styrer målbevidst mod afgrunden i sikker forvisning om at blive tilsmilet af nådens lys. Igen andre vil gøre hvad står i deres magt for ikke at gå i fælden og blive ført bag lyset. Blandt de sidste vil atter nogen overvinde sig selv og vende om i tide: »Det er dem, som kommer fra den store trængsel, og som har vasket deres klæder og gjort dem hvide i Lammets blod...

Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og nat i hans tempel
{Guds kirke}, og han, som sidder på tronen, skal rejse sit telt over dem. De skal ikke sulte længere og ikke tørste længere, hverken solen eller nogen anden hede skal plage dem, for Lammet midt for tronen skal vogte dem og lede dem til livets kildevæld, og Gud vil tørre hver tåre af deres øjne.« Johs.Åb.7,14-17.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#71722 - 27/09/2006 23:29 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas!

Hvad mener du med syndsforladelse? Er det Guds eller menneskers? Vi har alle gjort noget, der kræver syndsforladelse fra Gud, og det meste angrer vi ikke. Syndforladelse for en enkelt synd gør ikke et menneske 'bedre' i Guds øjne:

Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. | Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. | Om synd: at de ikke tror på mig; | om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; | om dom: at denne verdens fyrste er dømt. (Joh 16,7-11)

MVh. Jalokin

Til toppen 
#71723 - 28/09/2006 00:43 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kjære Kefas - du begik følgende morsomhed:

"Selvom kristne har det med at blande dem sammen" - Altså med hensyn til den herre, der sagde til Davids herre, Herren: Sæt dig ved min højre hånd!.. Ja, du véd nok, hvor det står skrevet. Men hvilken betydning, det har, kan vi måske tale om?

Konsekvensen af skriftstedet for vort syn på Guds magt og vælde må dog i det mindste være tilpas nuanceret: Ikke at jeg er ganske blind for hvordan du kommer til det nævnte resultet. En sprogbrug som til eksempel den, at Jesus er Gud, mener jeg skyldes manglende omtanke... Derfor kan vi stedse have nødig at bryde vore tankefæstninger ned. Thi hvad skulle det gavne om vi vandt den hele verden, men måtte bøde med vor sjæl? Det kan jo være svært nok at forsvare sin stilling i moderlandet. Men verden er ikke det rette sted for udkæmpelse af den vigtigste kamp...

Og derfor kan jeg næppe give dig fuldstændig ret i at man som kristen blander dem sammen - end ikke hvad angår vort begreb om den jødiske Messias: Måtte vi, som før kaldtes hedninger, da helt være afskåret fra Gud? Når Faderen bliver så relativt ofte nævnt i det nye testamente, skyldes det vel først og fremmest Jesu forkyndelse. Men vi har nu den ære at kunne tage såvel det gamle som det nye til hjerte, hvorved vi alle står lige!

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#71724 - 28/09/2006 16:56 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Kefas Ben-Adam]
marion
Bruger

Reg.: 29/08/2006
Citat:

Hej allesammen

Mvh

Syndsforladelse får vi NÅR vi tager imod frelsen og det `kræver` vel at man tror at Jesus kan og vil borttage ens synder?
Troen kommer fra Gud, Helligånden får vi ved frelsen og han gør det muligt at vi kan angre det forkerte som vi gør og få tilgivelse igen og igen.

Ændret af marion (28/09/2006 17:00)

Til toppen 
#71725 - 28/09/2006 17:47 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Watson]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Citat:
En sprogbrug som til eksempel den, at Jesus er Gud, mener jeg skyldes manglende omtanke...

Er Jesus da ikke Gud?
(jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit indlæg helt)

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#71726 - 29/09/2006 08:41 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Nissen]
KlovneDukken
Bruger

Reg.: 26/09/2006
Hej Brian

Jeg tillader mig at være lidt polemisk for hyggens skyld , og spole et par vers videre fra dit citat:
han er et sonoffer for vore synder, og ikke blot for vore, men for hele verdens synder. 1.Johs. 2,2
Her står der faktisk hele verdens, ikke blot for de de helliges eller troendes synder eller noget lignende, men for hele verden.

Stor hilsen

Til toppen 
#71727 - 29/09/2006 11:00 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: KlovneDukken]
Nissen
Bruger

... jeg kan ikke lige se, hvordan det skulle modsige det, jeg har sagt tidligere?

Ja, Jesus sonede hele verdens synd, enhver har mulighed for at tage imod Jesu frelse - men det gør alle desværre ikke!

God dag
/B

EDIT: Se Nikolajs indlæg - det er lidt mere klart end mit! ;-)

Ændret af Brian Nissen (29/09/2006 11:10)

Til toppen 
#71728 - 29/09/2006 11:02 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: KlovneDukken]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej KlovneDukke

Ja, det er rigtigt, at Jesu offer gjaldt (og gælder) alle mennesker. Man plejer vidst at sige (i hvert fald i luthersk sammenhæng), at forsoningen gælder alle mennesker, mens genfødslen gælder alle døbte og frelsen gælder alle troende. Og det er selvfølgelig frelsen ved tro, der i sidste instans afgør for det enkelte menneske, hvor man skal hen »bagefter«.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#71729 - 29/09/2006 11:57 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj -
Citat:
Man plejer vidst at sige (i hvert fald i luthersk sammenhæng), at forsoningen gælder alle mennesker, mens genfødslen gælder alle døbte og frelsen gælder alle troende.

Her er jeg lidt i tvivl - jeg mener at forsoning kæver to parter (Gud og menneske) og ville finde det mere korrekt at erstatte ordet forsoningen med retfærdiggørelsen.

Hvad siger du til det?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71730 - 29/09/2006 13:35 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Nikolaj]
KlovneDukken
Bruger

Reg.: 26/09/2006
Hej Nikolaj

Ah okay, så er vi nok egentlig enige.
Engang imellem er det lidt svært at vide hvad folk ligger i de forskellige ord og formuleringer.

IMT bragte engang en lille artikel med startforslag til en IM'sk/Dansk-ordbog, og det kunne virkeligt være nyttigt engang imellem!
Ikke blot kristne imellem, men også fordi at man engang imellem opdager at grunden til at folk ikke forstår en, når man forsøger at forklare noget bibelsk, er at man ikke snakker samme sprog!

Stor hilsen

Til toppen 
#71731 - 04/10/2006 09:45 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej Kristina
Citat:
Her er jeg lidt i tvivl - jeg mener at forsoning kæver to parter (Gud og menneske) og ville finde det mere korrekt at erstatte ordet forsoningen med retfærdiggørelsen.
Hvad siger du til det?

Tjoh, måske. Jeg ville nok egentlig nærmere sige, at retfærdiggørelsen kun gælder dem, der tager imod den, altså de troende. Men det er nok bare ordene, der skiller os, ikke substansen. Så det skal vi nok ikke bekymre os så meget om.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#71732 - 04/10/2006 09:56 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: KlovneDukken]
Nikolaj
Bruger

Hej KlovneDukke
Citat:
Engang imellem er det lidt svært at vide hvad folk ligger i de forskellige ord og formuleringer.
IMT bragte engang en lille artikel med startforslag til en IM'sk/Dansk-ordbog, og det kunne virkeligt være nyttigt engang imellem!
Ikke blot kristne imellem, men også fordi at man engang imellem opdager at grunden til at folk ikke forstår en, når man forsøger at forklare noget bibelsk, er at man ikke snakker samme sprog!

Ja, det er lige til at blive helt forvirret og frustreret over menneskers manglende evne til at tale samme sprog. Og selv dem, der taler samme sprog, taler ikke samme sprog. Vi kan aldrig være sikre på, at vi har forstået hinanden helt, men vi kan til gengæld være helt sikre på, at et budskab aldrig bliver modtaget nøjagtig ligesom afsenderen mente det. Ja, det kunne man muligvis filosofere meget over ...

Guds fred
Nikolaj

P.S. Artiklen med IM-ordbogen kan læses her., hvis nogen skulle være interesseret.

Til toppen 
#71733 - 04/10/2006 10:09 Re: Kan en ikke-kristen få syndsforladelse?? [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj - - ikke for at være ordkløverisk - men jeg mener at Jesus på sit kors gik ind under Guds vrede og derved retfærdiggjorde hele verden, uden undtagelse - at han altså bar og sonede al synd - i nutid, fortid og fremtid!

Men jo kun til velsignelse for dem, som vil modtage retfærdiggørelsen = deres synders forladelse.
For dem, som livet igennem afviser, er Jesus død forgæves.

Jeg er enig med dig i, at det kun er ordene, der skiller os, og det bekymrer mig heller ikke ret meget, at du bruger dem anderledes ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71734 - 04/10/2006 17:42 Om at klippe sin hæk... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Kristina og Nikolaj,

Har I nogensinde overvejet, at rigtigt nok kræver forsoning to parter - men tilgivelse kræver kun én?

Kristina skriver så:

Citat:
Men jo kun til velsignelse for dem, som vil modtage retfærdiggørelsen = deres synders forladelse.
For dem, som livet igennem afviser, er Jesus død forgæves.

Vi har snakket om det før. Hvis jeg i morgen går ud og klipper din hæk, Kristina, så har jeg givet dig noget - objektivt, altså ikke afhængigt af om du modtager min hækklipning. Hækken er stadig din, og den er stadig klippet af mig; det kan hverken du eller jeg lave om på.

Er min hækklipning da forgæves for dig? Ændrer din holdning til min hækklipning på den objektive situation at jeg har klippet din hæk?

(Skal du så partout hyre mig og kun mig som gartner, for at holde hækken nede...?)

Lige for god ordens skyld, så ved jeg godt at I siger (sat ind i analogien), at "mennesket ikke selv kan klippe hækken". Men det forklarer stadig ikke, hvorfor gaven skal accepteres og beholdes for at have den rigtige betydning. Jeg har tænkt langt og bredt om hvilken sindstilstand det vækker i individet, at det gives en immateriel gave, der hvis den smides ud betyder døden. Selv mener jeg det giver den angst, der resulterer i og driver den bestemte sociale adfærd, der reelt er bibelens formål.

Men hvad hvad mener I? Hvad føler man som kristen mht. "frelsens gave"? Forpligter den individet...?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#71735 - 04/10/2006 18:21 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, ja, du har ret - eller i hvert fald, jeg mener som du: tilgivelse kræver kun én part.

Men hvis vi nu siger, at jeg har gjort dig ondt, og du har tilgivet mig, men at jeg ikke bryder mig om dig, og ikke vil modtage din tilgivelse, og ikke vil leve samme med dig, så er vi jo ikke forsonede med hinanden vel?

Det er rigtigt, at du har givet mig gaven (klippet min hæk) - det er objektivt korrekt: Gud har tilgivet mig - og dig - og elsker os og vil at vi skal sige ja til at være hans brud - -

Hvis vi afviser, sørger han - mere end noget menneske kan sørge - men - som vi har været inde på så mange gange - han tvinger os ikke, kærligheden kan ikke forenes med tvang, men må altid være frivillig - Så Gud lægger ikke nogen i håndjern for at slæbe dem hjem til sig ...

Lidt i den retning ser jeg det ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71736 - 04/10/2006 19:29 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej igen Kristina,

Citat:
Men hvis vi nu siger, at jeg har gjort dig ondt, og du har tilgivet mig, men at jeg ikke bryder mig om dig, og ikke vil modtage din tilgivelse, og ikke vil leve samme med dig, så er vi jo ikke forsonede med hinanden vel?

Selvfølgelig er vi ikke forsonede i det tilfælde. Men hvis det, du havde gjort mod mig, var at myrde min familie... hvorfor så overhovedet ønske forsoning, hvis det ikke var fordi du allerede havde planlagt også at myrde mig, hvis jeg ikke vil forsones med dig...

Tilbage i analogien: hvis jeg klipper din hæk og du afskyr det arbejde jeg har gjort, hvis du mistænker mig for at have skumle motiver om at kontrollere min haves udformning, hvis min far havde myrdet 99,999% af dine forfædre og hvis jeg i øvrigt hadede din opførsel usigeligt meget og åbent gjorde udtryk herfor ved at tilføre dig kolossale smerter - hvem ville så nogensinde forvente, at du sagde tak og bad mig komme igen og være gartner?

(Nix - det var ikke et retorisk spørgsmål - og her er mine egne forslag, håber næsten du har noget at tilføje som jeg har glemt)

En irrationelt håbefuld person, der arbejder efter en defekt moral og derfor ikke ser problemet i den type handlinger jeg har udført (og derfor hyrer mig som gartner)...?

Eller en person, der er bange for, at jeg også vil gøre det samme mod ham, hvis han ikke overgiver sig (og derfor hyrer mig som gartner)...?

Eller en person, der naivt fokuserer på ting, der blegner i mørket af mine gerninger mod forfædrene - nemlig at jeg siger, at jeg inderligt elsker personen (som derfor hyrer mig som gartner)?

Hvad ville du selv mene ifølge analogien - og adskiller det sig væsentligt fra Guds tilbud om frelse ifølge bibelen, hvis du for et øjeblik skal tage min og mange andre ikke-troende menneskers kikkert for øjnene?

Undskyld bygen af spørgsmålstegn... og den afsporede analogi, hvis du da mener den er afsporet.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#71737 - 04/10/2006 22:17 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Claus Due]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Du kan være 100% forvisset om, at du også selv en dag dør. Det kan du så give Gud skylden for - eller du kan nyde det liv du har fået.....

Jeg forstår ikke rigtigt denne lyst til at beskrive Gud som grusom pga. døden. Livet er da ikke grusomt, men dejligt! Så nyd dog det liv du har, i stedet for at beklage dig over døden.

Hvem ved - måske venter der ovenikøbet noget godt i døden, og så har du gået her og beklaget dig over gartneren der har myrdet 99.99% af dine forfædre.....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#71738 - 05/10/2006 15:54 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus
Citat:
Har I nogensinde overvejet, at rigtigt nok kræver forsoning to parter - men tilgivelse kræver kun én?

Du har fat i noget. Det er netop den distinktion, vi forsøger at lave (og måske var min brug af ordet forsoning rigtigt nok lidt uheldig). Men jeg synes egentlig, du selv gør det meget klart med denne sætning, hvorfor Gud ikke frelser uvillige mennesker, for forsoning kræver jo to parter. Gud kan tilgive mennesket lige så tosset, han vil (og det gør han), men hvis mennesket ikke vil tage imod Guds tilbud om forsoning, så hjælper det ikke mennesket en pind.
Citat:
Vi har snakket om det før. Hvis jeg i morgen går ud og klipper din hæk, Kristina, så har jeg givet dig noget - objektivt, altså ikke afhængigt af om du modtager min hækklipning. Hækken er stadig din, og den er stadig klippet af mig; det kan hverken du eller jeg lave om på.
Er min hækklipning da forgæves for dig? Ændrer din holdning til min hækklipning på den objektive situation at jeg har klippet din hæk?

Hvis hun beslutter at leve resten af sit liv med ryggen til sin nyklippede hæk, så har du klippet den forgæves, og så gør det jo hverken fra eller til, om du har klippet den nok så objektivt.
Men jeg synes sådan set ikke, det er nogen særlig god analogi. Gud vil ikke klippe vores hække. Gud vil have os med over i sit eget hus. Og det kan han altså ikke tvinge os til, ikke på en kærlig måde.
Citat:
Skal du så partout hyre mig og kun mig som gartner, for at holde hækken nede...?

Er det en holdning, du selv kan stå inde for, at det er godt at hyre flere gartnere? Hvor mange gartnere har du selv hyret?
Citat:
Jeg har tænkt langt og bredt om hvilken sindstilstand det vækker i individet, at det gives en immateriel gave, der hvis den smides ud betyder døden. Selv mener jeg det giver den angst, der resulterer i og driver den bestemte sociale adfærd, der reelt er bibelens formål.

Jeg må altså nogen gange tage mig til hovedet over, hvilke forestillinger du går og gør dig om vi kristnes mentale tilstande. Hvilket grundlag har du at udtale dig ud fra? Jeg, for mit vedkommende, føler bestemt ingen angst – hvorfor skulle jeg dog det? Jeg har jo mit på det tørre.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#71739 - 05/10/2006 17:12 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - og Nikolaj!

Jeg er meget enig med dig, Nikolaj, i din klare forklaring her - og den fik jeg til at tænke på at spørge dig, Claus, om du kan uddybe dette dit udsagn:
Citat:
Jeg har tænkt langt og bredt om hvilken sindstilstand det vækker i individet, at det gives en immateriel gave, der hvis den smides ud betyder døden. Selv mener jeg det giver den angst, der resulterer i og driver den bestemte sociale adfærd, der reelt er bibelens formål.

Det jeg ikke er klar over her, er hvad du mener med "bibelens formål". Nu ved jeg jo godt, at du ikke kan mene, at en bog - eller rettere 66 bøger - i sig selv kan have et formål, eller en hensigt ... så du må mene, at der er nogle, der har ment at kunne bruge den til noget?

Hvis den kunne vække angst (det forstår jeg ikke selv, for hvis man ikke tror på, hvad der står, bliver man ikke bange, og hvis man tro, bliver man heller ikke bange, men hjertens glad! - men altså hvis nu alligevel - - - hvem skulle så have hvilket formål med at gøre andre bange?

Det plejer at være hårdhjertede magtmennesker, der kunne tænkes at ville udnytte andre økonomisk eller på anden måde, som kunne have et sådant formål? ... ... altså: "hvis du ikke makker ret og gør som jeg siger, så får du ingen mad og ingen løn, og måske banker jeg dig eller slår dig ihjel ... "

- ser du nogen tegn i den retning i den tidlige kristne kirke ?

Eller i den nuværende ?

Ifølge Bibelen er al lov fylde er: Du skal elske - og gøre godt mod alle, også dine fjender" -
- og evangeliet lyder: Du er elsket af Gud!
- og Jesus siger:

Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Og: "Frygt ikke!
(Den opfordring står 99 gange i Bibelen - jeg har lige talt efter i søgemaskinen ...)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#71740 - 06/10/2006 17:49 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: again]
Claus Due
Bruger

Hej Stig,

Jeg nyder skam livet. Og beklager mig ikke over døden - den er som du siger helt naturlig.

Det er ideen om det evige liv sammen med den dogmatiske moraliseren over godt og ondt, som jeg ikke kan forlige mig med.

Til toppen 
#71741 - 06/10/2006 18:10 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
Er det en holdning, du selv kan stå inde for, at det er godt at hyre flere gartnere? Hvor mange gartnere har du selv hyret?

Ingen - og det er netop pointen. Gartnere er unødvendige, hvis man selv kan finde ud af havearbejde - og ikke hader det.

Citat:
Jeg må altså nogen gange tage mig til hovedet over, hvilke forestillinger du går og gør dig om vi kristnes mentale tilstande. Hvilket grundlag har du at udtale dig ud fra? Jeg, for mit vedkommende, føler bestemt ingen angst – hvorfor skulle jeg dog det? Jeg har jo mit på det tørre.

En gang imellem tager jeg et kig i brevkassen, ondt i troen, især indlæg fra unge kristne. Jeg læser også ofte artikler om hvordan kristne ser samfundets tilstand - og der er en overvægt af advarsler og angst for udviklingens retning. Historisk er kristendommen heller ikke udbredt med kærlighed alene - selvom I her i IM og på Jesusnet ikke forekommer mig at være typiske eksempler (og tak for det). Udover det, så tager jeg også visse sekters fortolkning af bibelen til indtægt for synspunktet. Selvom de er ude i ekstremerne, er de stadig et udtryk for tro. Her er jeg næsten sikker på, at du vil være uenig, men det ender som regel i et spørgsmål om fortolkning.

Har du nu også dit på det tørre? Eller er det bare noget du føler dig overbevist om i en sådan grad, at det ikke "at have sit på det tørre" er helt udelukket for dig personligt...?

Til toppen 
#71742 - 06/10/2006 18:27 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Det jeg ikke er klar over her, er hvad du mener med "bibelens formål". Nu ved jeg jo godt, at du ikke kan mene, at en bog - eller rettere 66 bøger - i sig selv kan have et formål, eller en hensigt ... så du må mene, at der er nogle, der har ment at kunne bruge den til noget?

Det er helt korrekt, sådan ser jeg det. Kanoniseringen er den udvælgelse, jeg mener dannede formålet - og formålet er moralske lektioner, der skulle få mennesker til at handle på en bestemt måde uden at være tvunget til at argumentere for det.

På samme måde som sagn i det antikke Grækenland havde denne type funktioner. Narcissus og Ekko, fx.

Citat:
Hvis den kunne vække angst (det forstår jeg ikke selv, for hvis man ikke tror på, hvad der står, bliver man ikke bange, og hvis man tro, bliver man heller ikke bange, men hjertens glad! - men altså hvis nu alligevel - - - hvem skulle så have hvilket formål med at gøre andre bange?

Det er før blevet udtrykt sådan, at "frygt er virke" - husker ikke kilden, men det forekommer mig at være såre sandt. Frygt motiverer meget kraftigt fordi den er instinktiv og dominerende blandt instinkterne. Den er jo relateret til det at kunne overleve; at kunne kende faresignaler og enten flygte eller kæmpe. Nu er det så bare sådan, at ingen af delene er mulige ifølge bibelen - så der er kun tilbage at overgive sig og håbe på nåde. Det er muligvis forsimplet stillet op, men jeg hævder heller ikke det er en helt færdig tanke.

Citat:
Det plejer at være hårdhjertede magtmennesker, der kunne tænkes at ville udnytte andre økonomisk eller på anden måde, som kunne have et sådant formål? ... ... altså: "hvis du ikke makker ret og gør som jeg siger, så får du ingen mad og ingen løn, og måske banker jeg dig eller slår dig ihjel ... "

Netop. Hårdhjertede mennesker, for hvem sandheden, økonomien, magten eller blot maden overtrumfer menneskelig lidelse. Den slags mennesker kræver tiende og lukker skriften for folket ved at gøre den latinsk; Luther gjorde oprør mod dette, det er rigtigt - men det er historisk set interessant at se på tilstandene før Luther. Fortidens fortolkninger er vel også en del af din kristne tro?

Citat:
- ser du nogen tegn i den retning i den tidlige kristne kirke ?

Av for Søren, ja. Folk slog lystigt hinanden ihjel og brændte andre sekters skrifter; den tilbageværende version (der derefter blev kanoniseret, altså redigeret) var den version, der havde de stærkeste, talrigeste eller mest magtfulde tilhængere. Det var netop "hvis du ikke makker ret og gør som jeg siger", osv. Hårdt mod hårdt eller blødt - og absolut ingen fred og fordragelighed.

Citat:
Eller i den nuværende ?

Ikke i den nuværende kirke - men vi lever heldigvis også i et samfund, hvor vi forlængst nåede til den slutning, at det at slå andre ihjel kun kan være rigtigt, hvis det er som forsvar. Og selv der er det forkert at slå ihjel hvis det kan undgås.

Citat:
Og: "Frygt ikke!
(Den opfordring står 99 gange i Bibelen - jeg har lige talt efter i søgemaskinen ...)

Se ikke ned lige nu! (don't look down!)

Forstår du meningen?

Til toppen 
#71743 - 06/10/2006 23:08 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus
Citat:
Gartnere er unødvendige, hvis man selv kan finde ud af havearbejde - og ikke hader det.

Jeg synes nu, det er meget rart at få mit havearbejde gjort for mig – helt gratis.
Citat:
En gang imellem tager jeg et kig i brevkassen, ondt i troen, især indlæg fra unge kristne.

Det var vist Joppe, der startede en tråd om det for et stykke tid siden. Ja, jeg kan også godt blive helt forbløffet nogen gange. Men så er det jo godt, at vores brevkasse næppe undlader at gøre opmærksom på, at vi ikke har noget at frygte, når blot vi sætter vores lid til Kristus.
Citat:
Jeg læser også ofte artikler om hvordan kristne ser samfundets tilstand - og der er en overvægt af advarsler og angst for udviklingens retning.

Det har vist ikke så meget med angst for fortabelsen at gøre.
Citat:
Historisk er kristendommen heller ikke udbredt med kærlighed alene - selvom I her i IM og på Jesusnet ikke forekommer mig at være typiske eksempler (og tak for det).

Selv tak. Men jeg kan ikke rigtig se relevansen af endnu engang at trække kirkehistoriens mørkere kapitler af stalden. Hvad har de med angst for fortabelsen at gøre?
Citat:
Udover det, så tager jeg også visse sekters fortolkning af bibelen til indtægt for synspunktet. Selvom de er ude i ekstremerne, er de stadig et udtryk for tro. Her er jeg næsten sikker på, at du vil være uenig, men det ender som regel i et spørgsmål om fortolkning.

Jeg kan sandelig også godt forstå, hvorfor Jehovas Vidner, muslimer og andre kan være hunderæd for fortabelsen, for for dem er frelsesvished umulig. (Forstår du hvad jeg mener med frelsesvished? Det er vist det, vi kalder for kanaanæisk.) De kan aldrig vide sig sikre på frelsen. Det ville også gøre mig bange. Men sådan har vi det altså ikke. Frelsesvished er mulig, i hvert fald i luthersk kristendom.
Du kan ikke rigtig tage almindelige kristne til indtægt for, hvad f.eks. Jehovas Vidner tror, og hvordan denne tro virker på dem, eftersom den er radikalt anderledes end vores. Det ville svare til, at jeg drog dig til ansvar for Nordkoreas kristendomsforfølgelser i ateismens navn – hvilket selvfølgelig er helt ude i tovene. Religiøse mennesker er lige så forskellige som ateister.
Citat:
Har du nu også dit på det tørre? Eller er det bare noget du føler dig overbevist om i en sådan grad, at det ikke "at have sit på det tørre" er helt udelukket for dig personligt...?

Heldigvis kommer det ikke an på, i hvilken grad jeg føler, at jeg har mit på det tørre. Så ville jeg nok ikke have mit på det tørre. Jeg føler mig ikke altid frelst, men jeg ved alligevel, at jeg er det. I det hele taget har kristendommen for mig temmelig lidt med følelser at gøre. Måske endda for lidt.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#71744 - 07/10/2006 10:49 Re: Om at klippe sin hæk... [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

Det du siger om, at i luthersk kristendom kan man have frelsesvished, dertil vil jeg sige, at det kan man også i reformert og katolsk kristendom.

I de reformerte kredse oplevede jeg i sin tid (hej morfar..fortæl en historie fra gamle dage..!!), at man var meget fokuseret på, at alle i menigheden skulle juble over deres frelse, som de jo havde indenfor rækkevidde, den var så at sige deres/vores.

Og i katolsk kristendom, der går kun de langtids gudsfornægtende mennesker fortabt. De der hele livet vedholdende fornægter Gud vil komme til helvede.
Alle vi andre, vi vil efter en kortere eller længere oplysnings- og rensningstid komme til Guds Rige.
Det vil sige, at vi - de fleste af os - har vished mhp. vores frelse. Det er altså en stor ting at kunne hvile i det!
Men du kender det, kan jeg se af dine ord til slut.

Jeg skal lige sige, at jeg ikke selv ved, hvad jeg mener om skærsilden.
For jeg tror jo på, at det Ene Offer gjaldt for fuld renselse fra synd.
Jeg tror måske på skærsilden som en oplysningstid, men ikke som en renselse, som jeg finder er et gengøre det, som Jesus allerede en gang har gjort...

mvh
Tau.

Ændret af tau (07/10/2006 10:50)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær