Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71616 - 24/09/2006 21:57 Er "moseloven" givet af Herren??
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej alle

I den nu lukkede tråd: Hvad er helvede, havde jeg en debat med Again/Stig.. Der argumenterede Stig med, at Jesus ikke var underlagt "moseloven" men Herrens Lov..

Det der undrer mig er, om ikke den "lov" Moshe modtog på har Sinay, var fra Herren??

Samtidigt vil jeg gerne svare på dit indlæg, Stig:

Citat:
Øh, nu skriver du jo ret lange indlæg, så jeg svarer ikke på alt, hvad du skriver om. Jeg forsøger at udvælge det jeg synes er væsentligst. Hvis du er uenig i min vægtning, må du jo pointere nogle konkrete ting du ønsker mit syn på....

Men angående hvorvidt Paulus var farisæer, fandt jeg dette link, som jeg synes er en ret grundig gennemgang af NT's interne beviser for, at Paulus var farisæer http://www.geocities.com/hebrew_roots/html/hr-1-1-02.html Jeg synes selv jeg lærte en del af at læse det....

PS: Jeg synes nu også du selv ignorerer en del ting jeg skriver. Eksempelvis kunne jeg da godt tænke mig dine kommentarer til den debattråd jeg gav dig tidligere!

Det er taget til efterretning.. Grunden til at jeg ikke kommenterede det linkede indlæg er, at jeg syntes vi allerede havde nok at tage fat i, som du jo også selv skriver.. Jeg foretrækker mig at forholde mig til den person jeg debatterer med, men har det helt fint med, at han citerer andre personer og eventuelt bringer kildeangivelser, gerne med links.. Men at skulle storme en masse (du har nu ikke bombaderet mig) links, orker jeg sjældent i en debat.. Ellers kunne man jo bare sende link efter link, uden at meddebatøren reelt ville vide så meget om hvad man ønsker at fremhæve..

Dog må du gerne fortælle hvilke andre ting du har nævnt, som jeg ikke har forholdt mig til..

Lige pt. vil jeg ikke forholde mig til dine links eller fordybe mig i dem, da jeg har rigeligt at tænke på de næste ti dage..

Håber på din forståelse..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71617 - 24/09/2006 23:23 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kefas,

Jo, moseloven indeholder Herrens ord, men Jesus Kristus afskaffede det gamle da han sonede for verdens synder, og alting blev derfor nyt. Loven, som blev givet ved Moses blev fuldkommet af Jesus Kristus. Han (Jehova) er den, som gav loven (før Han fremstod i kødet, som Jesus Kristus), og som gjorde pagt med sit folk Israel; derfor er loven fuldkommet i Ham, for han kom for at fuldkomme loven; derfor er den afsluttet. Han tilintetgør ikke profeterne, for så mange som ikke er blevet opfyldt i ham skal alle opfyldes. Pagten som han har gjort med sit folk er ikke blevet helt opfyldt, men loven, som blev givet ved Moses, er fuldbyrdet i Ham. Han er loven og lyset, derfor han Han sagt se på mig og hold ud til enden, så skal i leve, og den der holder ud til enden vil Han give evigt liv.

Mvh
John

Til toppen 
#71618 - 25/09/2006 15:00 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Moseloven er fra Gud, men er ikke den endegyldige sandhed. Det var en midlertidig lov, som sine steder var kompromisets kunst:

"Han sagde til dem: »Det var med tanke på jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru, men fra begyndelsen var det ikke sådan." Matt 19:8

Her giver Moseloven altså (iflg Jesus) en indrømmelse til hårdhjertetheden, på bekostning af den oprindelige befaling fra Edens have om at blive et med sin hustru!

Hele tankegangen i syndefaldsberetningen er vel, at den verden Gud havde skabt som "god" med faldet blev en blanding af "godt og ondt", fordi mennesket havde spist af træet til kundskab om netop godt og ondt. Dermed forsvandt det fuldkomne fra verden - verden var faldet, og Moseloven er indrettet derefter.

Kristendommens vidnesbyrd er, at Jesus tilbyder os en vej tilbage til den gode verden (Paradiset) - hvor lovene ikke er givet som kompromisser pga folks hårdhjertethed!

Ændret af again (25/09/2006 15:09)

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#71619 - 25/09/2006 15:15 off topic: Guds navn [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John

off topic: Jehova? Kalder mormonerne Gud for Jehova? Hvorfor ikke bare Gud eller Jahve?

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#71620 - 25/09/2006 17:12 Re: off topic: Guds navn [Re: tau]
again
Bruger

Ja, mormonerne kaldet Gud Jehova og mener det er den samme som blev mennesket Jesus. Generelt er mormonernes sprogbrug ret kraftigt påvirket af King James bibeloversættelsen, som bruger navnet Jehova.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71621 - 25/09/2006 17:28 Re: off topic: Guds navn [Re: again]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Ok mange tak for svaret. Så blev jeg dét klogere. !

mvh

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#71622 - 26/09/2006 08:16 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Moseloven er fra Gud, men er ikke den endegyldige sandhed. Det var en midlertidig lov, som sine steder var kompromisets kunst:

"Han sagde til dem: »Det var med tanke på jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru, men fra begyndelsen var det ikke sådan." Matt 19:8

Her giver Moseloven altså (iflg Jesus) en indrømmelse til hårdhjertetheden, på bekostning af den oprindelige befaling fra Edens have om at blive et med sin hustru!

Men samtidigt siger Jesus jo også, at Torah skal holde til jord og himmel forgår (Matt. 5,18).. Det er jo ret konkret det han siger, at den skal stå som den står, så længe jord og himmel står..

Udover det, hvor i Mosebøgerne, er der noget der angiver at Torah kun er midlertidig??

Citat:
Hele tankegangen i syndefaldsberetningen er vel, at den verden Gud havde skabt som "god" med faldet blev en blanding af "godt og ondt", fordi mennesket havde spist af træet til kundskab om netop godt og ondt. Dermed forsvandt det fuldkomne fra verden - verden var faldet, og Moseloven er indrettet derefter.

Hvor står syndefaldsberetningen??

Du får det jo næsten til at lugte af gnostisme .. Denne verden er demiurgens med al dens væsen og er i bund og grund foragteligt, og man bør tage afstand fra den..
Det er sjovt, vi har lige haft emnet på mit studie.. Hvorfor gik man fra den romerske plejning og fokus på kroppen, til at fokusere fuldstændigt på det åndelige og undertrykke kroppen, da kristendommen tog over..

Citat:
Kristendommens vidnesbyrd er, at Jesus tilbyder os en vej tilbage til den gode verden (Paradiset) - hvor lovene ikke er givet som kompromisser pga folks hårdhjertethed!

Jeg vil da netop sige, at jeres forhold til Torah og frasigelse af den, er at gå på kompromis pga folks hårdhjertethed..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71623 - 26/09/2006 14:41 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Der står ikke i Moseloven, at den er en midlertidig lov. Den slags står sjældent i love. Men Jahves veje er uransagelige og hans tanker er højere end vores, så der er vel også åbnet op for, at hans love er større end Torah'en i profeternes skrivelser? Og så kan man jo spekulere på, om der stod noget andet på de tavler Moses smadrede, end på dem han fik anden gang.....

Det er rigtigt, at Jesus aldrig sagde han gik imod Torah'en. Han talte derimod om, at loven var en forudsigelse (Matt 11:13) og nævnte, at man jo iflg GT godt måtte bryde Moseloven når vigtigere principper stod på spil:

"Men han sagde til dem: »Har I ikke læst, hvad David gjorde, da han og hans mænd blev sultne, v4 hvordan han gik ind i Guds hus og de spiste af skuebrødene, som det hverken var ham eller hans mænd, men kun præsterne tilladt at spise? v5 Eller har I ikke læst i loven, at præsterne på selve sabbatten krænker sabbatten i templet og det uden at pådrage sig skyld? v6 Men jeg siger jer: Her er noget større end templet! v7 Havde I fattet, hvad det betyder: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer,‹ havde I ikke fordømt de uskyldige. v8 For Menneskesønnen er herre over sabbatten.«" Matt 12:3-8

Man må gerne bryde sabbatten, for menneskesønnen er sabbattens herre. Men Jesus så det ikke som et brud på Moseloven, men som en opfyldelse af Moseloven, at han erstattede regler med omtanke.

Syndefaldsberetningen (1 Mos 3) ser jeg bestemt ikke som gnostisk. Lige for at blive enige - gnostikerne mente det legemlige/kødelige hørte til i mørket, medens det åndelige hørte til i lyset. Men verden blev jo erklæret "god" da den blev skabt! Men da Adam & Eva blev sendt ud af haven blev jorden jo forbandet for Adams skyld - nu var jorden ikke kun god, men god og ond, fordi de havde spist af frugten som lærte dem godt og ondt at kende! Det er det "onde" i verden kristendommen frelser os fra, men det er ikke det kødelige/legemlige/jordiske som sådan, men djævelens magt over det jordiske vi bliver frelst fra. Så nej, ingen gnosticisme intenderet fra min side - hvorfor troede du forøvrigt det?

Citat:
Jeg vil da netop sige, at jeres forhold til Torah og frasigelse af den, er at gå på kompromis pga folks hårdhjertethed..

Vel ikke, hvis Torah'en bliver erstattet af noget bedre?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71624 - 27/09/2006 21:12 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Der står ikke i Moseloven, at den er en midlertidig lov. Den slags står sjældent i love.

Nej, men Herren (bH) burde vel vide om det var midlertidigt eller ej?? Og hvis det var en midlertidig løsning, burde Han så ikke have frastået at sige, at budende skulle holdes for evigt, samt at Torah skal bestå til evig tid??
Han kan vel ikke bebrejde nogen, hvis de lytter til Ham første gang, men bliver lidt skeptiske, hvis Han pludselig viser sig som et almindeligt menneske (endnu en selvmodsigelse, skulle Jesus virkelig være Herren selv) og siger noget helt andet??

Citat:
Men Jahves veje er uransagelige og hans tanker er højere end vores, så der er vel også åbnet op for, at hans love er større end Torah'en i profeternes skrivelser?

Jeg kender ikke jahve??

Mener du, at det er ok at Herren (bH) siger ét, mener noget andet og gør noget helt tredje?? Fordi at Hans "love" er større??

Citat:
Og så kan man jo spekulere på, om der stod noget andet på de tavler Moses smadrede, end på dem han fik anden gang.....

Det kan man.. Lige så vel som man kan spekulere på, om ikke de første disciple prøvede at narre penge fra intetandene stakler, og gjorde det til en tradition som kirkeledere holdte i hævd sidenhen.. Men det er: Spekulationer..

Kan du argumentere for det??

Citat:
Det er rigtigt, at Jesus aldrig sagde han gik imod Torah'en. Han talte derimod om, at loven var en forudsigelse (Matt 11:13)

Hvordan kan et regelsæt være en fordusigelse?? På det ene tidspunkt kalder I Torah for "lov" det næste tidspunkt profetier??

Citat:
og nævnte, at man jo iflg GT godt måtte bryde Moseloven når vigtigere principper stod på spil:

Det er både jeg , langt de fleste rabbinere samt så godt som alle jøder, enige med dig i.. Står der liv på spil, kommer livet altid først..

I det stykke du henviser til, er der forresten ikke meget liv på spil..

Citat:
Man må gerne bryde sabbatten, for menneskesønnen er sabbattens herre.

Nej, det må man ikke.. Heller ikke selvom en jødisk gut, der havde storhedsvanvid, sagde det for 2000 år siden
Med mindre selvfølgelig, at der står liv på spil..

Er du uenig, må du meget gerne vise mig hvor i jeres gt, det står..

Citat:
Men Jesus så det ikke som et brud på Moseloven, men som en opfyldelse af Moseloven, at han erstattede regler med omtanke.

Ahh.. Ja, det er da et argument man ikke kan modsige ..

Citat:
Syndefaldsberetningen (1 Mos 3) ser jeg bestemt ikke som gnostisk. Lige for at blive enige - gnostikerne mente det legemlige/kødelige hørte til i mørket, medens det åndelige hørte til i lyset. Men verden blev jo erklæret "god" da den blev skabt! Men da Adam & Eva blev sendt ud af haven blev jorden jo forbandet for Adams skyld - nu var jorden ikke kun god, men god og ond, fordi de havde spist af frugten som lærte dem godt og ondt at kende! Det er det "onde" i verden kristendommen frelser os fra, men det er ikke det kødelige/legemlige/jordiske som sådan, men djævelens magt over det jordiske vi bliver frelst fra. Så nej, ingen gnosticisme intenderet fra min side - hvorfor troede du forøvrigt det?

Jeg kan bare se mange ting gå igen.. Jeg har en, endnu ikke færdiggennemtænkt, idé om, at gnostismen faktisk fik utroligt meget indvirkning på den kristne opfattelse af det åndelige kontra det verdslige.. Bare se hvordan de kristne områder skiftede fuldstændigt opfattelse, efter år 500 (cirka).. Jeg tror, at den lange kamp med gnostikerne, satte præg på kristendommen.. Ligesom hellenismen også gjorde..

Citat:
Vel ikke, hvis Torah'en bliver erstattet af noget bedre?

Nej, men det kan man ikke sige om kristendommen.. Jeg ville faktisk hellere vælge Islam frem for kristendommen.. Islam er i mine øjne en mere kærlig religion end kristendommen.. Og mere rationel.. Men det er bare min holdning..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71625 - 27/09/2006 21:17 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Citat:
Nej, men Herren (bH) burde vel vide om det var midlertidigt eller ej?? Og hvis det var en midlertidig løsning, burde Han så ikke have frastået at sige, at budende skulle holdes for evigt, samt at Torah skal bestå til evig tid??

Budene skal/skulle holdes for evigt - af jøderne som de blev givet til. De jødekristne holdt Moseloven (også dens rituelle dele). Men jeg som hedningekristen holder dem ikke - jeg holder i stedet kærlighedsbudet.

Men altså: Moseloven er ikke afskaffet - men da jeg ikke er under jeres pagt gælder jeres pagtslove heller ikke mig.

Ændret af again (27/09/2006 21:18)

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71626 - 27/09/2006 21:18 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Men altså: Moseloven er ikke afskaffet - men da jeg ikke er under jeres pagt gælder jeres pagstregler heller ikke mig.

Du aner ikke hvor enig jeg er med dig..

Det besvarer dog ikke mine andre spørgsmål .. Tværtimod fører det mig til endnu et spørgsmål :

Hvad skulle du så frelses fra??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71627 - 27/09/2006 21:35 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Citat:
Budene skal/skulle holdes for evigt - af jøderne som de blev givet til. De jødekristne holdt Moseloven (også dens rituelle dele). Men jeg som hedningekristen holder dem ikke - jeg holder i stedet kærlighedsbudet.

Hvad er konsekvensen egl. af dette set med kristne briller?

At jøder kun er underlagt den gamle pagt, hvorfor de ikke behøver at tro på Jesus for at blive frelst men blot efterleve moseloven?

eller

At jøder er underlagt både den gamle og den nye pagt, hvorfor det ikke er tilstrækkeligt for dem at tro på Jesus for at blive frelst - de skal også efterleve moseloven?

eller...?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#71628 - 27/09/2006 21:52 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Ateist]
again
Bruger

I dag tror jeg ikke mange kristne tænker over problematikken. Men i NT's tid overholdt de jødekristne tilsyneladende både Moseloven, samtidigt med at de troede på Jesus som Guds søn.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71629 - 27/09/2006 21:56 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Fra synd og ondskab og fravær af Gud.

Synd, fordi alle synder, også selv om der ikke er en Moselov der opregner synden.

Ondskab, fordi vi lever i en verden, hvor djævelen har magt. Frelsen giver et pant på en bedre verden.

Fravær af Gud, fordi vi mennesker har brug for at have Guds nærvær ved Helligånden. Svarende til, at Adam og kvinden kunne tale med Gud i haven....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71630 - 27/09/2006 22:05 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Again.

Jeg vil for det første henvise til nogle tidligere debatter, som også handler lidt om dette emne:

Ingen frelse under lovpagten

Ophævelse af lovpagten som etisk vejledning (også for jøder)

Jeg mener ikke man kan sige, at overholdelse af moseloven på nogen måde kan være påbudt hverken for jøder eller for hedninger "for evigt" - set ud fra et kristent perspektiv.

At loven skulle bestå for evigt er et udtryk for at lovens krav altid vil være over os. Men det er kun dem, som står under loven (læs: som ikke er kristne; som ikke er "åndelige", men "kødelige"), som er forpligtet til at overholde den. Vi kristne lever derimod ikke i lovpagten, men i nådepagten. En ny pagt har naturligvis også et nyt lovkompleks knyttet til. Om dette kan vi læse i Ny Testamente (om åndens frugter; om "livet i Kristus" etc).

Når vi ikke skal overholde moseloven i snæver forstand - og Guds lov i bredere forstand - så er det ikke fordi vi ikke er jøder (som om jøder skulle holde budene til evig tid!! ). Det er nærmere fordi vi er løst fra loven ved Guds nåde. Enhver, som er løst fra loven, jøde såvel som hedning, er ikke længere under loven som etisk krav.

Hvis du er kristen jøde, er du stadig ikke bundet af budene. Hvis du er jøde under loven (såvel som hvis du er hedning under loven) er du derimod bundet til budene. Det afgørende er ikke om du er jøde eller hedning, men om du er under loven eller fri fra loven.

Håber du forstår ...

Søren.

Til toppen 
#71631 - 27/09/2006 22:08 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Citat:
Jeg kender ikke jahve??

Kan du uddybe den kommentar?

Citat:
Mener du, at det er ok at Herren (bH) siger ét, mener noget andet og gør noget helt tredje?? Fordi at Hans "love" er større??

Nej, hvorfor skulle jeg dog mene det?

Citat:
Kan du argumentere for det??

Nej, men jeg kan argumentere for, at det kunne være tilfældet, hvorfor man ikke kan afvise ideen om Moseloven som en erstatning af noget bedre....

Citat:
Hvordan kan et regelsæt være en fordusigelse?? På det ene tidspunkt kalder I Torah for "lov" det næste tidspunkt profetier??

Jeg har ikke behov for, at du tiltaler mig i majestætisk flertal! Men jeg ser Moseloven som noget foreløbligt, der viste hen imod Kristi sonoffer, hvorfor Moseloven også var en profeti.

Citat:
Nej, det må man ikke.. Heller ikke selvom en jødisk gut, der havde storhedsvanvid, sagde det for 2000 år siden
Med mindre selvfølgelig, at der står liv på spil..

Er du uenig, må du meget gerne vise mig hvor i jeres gt, det står..

Jeg er uenig, men min uenighed er ikke begrundet i GT.

Citat:
Jeg kan bare se mange ting gå igen.. Jeg har en, endnu ikke færdiggennemtænkt, idé om, at gnostismen faktisk fik utroligt meget indvirkning på den kristne opfattelse af det åndelige kontra det verdslige.. Bare se hvordan de kristne områder skiftede fuldstændigt opfattelse, efter år 500 (cirka).. Jeg tror, at den lange kamp med gnostikerne, satte præg på kristendommen.. Ligesom hellenismen også gjorde..

Tja, det er oplagt, at der var en livlig diskussion i den tidlige kirke om gnosticismen. Johannes evangeliet var jo et af gnostikernes favoritskrifter. Men i det store og hele mener jeg ikke gnosticismen har infiltreret kristendommen i større grad, snarere tror jeg der var tale om en polariserende effekt, hvor eksempelvis den fysiske opstandelse blev voldsomt understreget....

Jeg tror jeg har forstået, at du ikke tillægger kristendommen stor værdi. Det gør jeg til gengæld

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71632 - 27/09/2006 22:11 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: søgende]
again
Bruger

Jeg tror jeg forstår din holdning, men jeg er uenig. Jeg mener NT er fyldt med eksempler på jødekristnes overholdelse af Moseloven - eksempelvis naziræerløfter, omskærelse og madreglerne.

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71633 - 27/09/2006 22:16 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Ja, naturligvis, men kun fordi det gav mening i deres kontekst. Der var ikke tale om fastlagte retningslinier for jøder, men om frivillighed. Nu lever vi i en helt anden verden hvor jøder er blevet meget mere moderne. Hvorfor skulle de holde oldgamle bud til evig tid?

Sagen omkring apostelmødet er jo netop et eksempel på hvordan de forholdt sig til jødiske regler: frivillighed og ønsket om at finde en etik, som giver mening ind i deres egen kontekst, ikke et "fixed" regelsæt til evig tid.

Derfor kommer du også i problemer når du vil mene, at Moseloven gælder for jøder til evig tid.

Søren.

Til toppen 
#71634 - 27/09/2006 22:31 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: søgende]
again
Bruger

Jeg kan ikke rigtigt få øje på problemerne. Apostelmødet var jo netop for at afklare, i hvor høj grad de hedningekristne kunne slippe for at overholde Moseloven - det havde ingen betydning for de jødekristne!

I dag ville man jo nok have en tendens til at "åndeliggøre" jødekristnes overholdelse af Moseloven. Omskærelsen ville blive til en "omskærelse af hjertet" osv - altså benytte de samme formuleringer som NT benyttede til at forklare, at de hedningekristne fik del i jødernes velsignelser. Om det er en "legal" vej at gå, må man afgøre med sig selv - men jeg mener ikke, man kan postulere det udfra NT!

Omvendt tror jeg ikke Kefas-ben-Adam praktiserer dyreofringer, så han overholder vel heller ikke selv Moseloven?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71635 - 27/09/2006 22:39 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Omvendt tror jeg ikke Kefas-ben-Adam praktiserer dyreofringer, så han overholder vel heller ikke selv Moseloven?

Vi mangler Templet .. Ellers havde jeg da forettet de nødvendige ofringer..

Udover det.. Alle jer der tydeligvis holder af brugen af ordet "moselov".. Der er ikke noget der hedder "moselov".. Det er et (endog meget) nedladende udtryk for Torahen.. Det er ikke meget bedre end hvis jeg kaldte jeres ny testamente for det græske hedningetestamente..
Jeg ville kunne forstå brugen af ordet, hvis I mente at det var Moshe der havde lavet "loven"..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71636 - 27/09/2006 22:41 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Hvorfor får I så ikke bygget et tempel i Israel, så I kan overholde Torah'ens bud?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71637 - 27/09/2006 22:48 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Hvorfor får I så ikke bygget et tempel i Israel, så I kan overholde Torah'ens bud?

Flere grunde:

1. Templet er ikke strengt nødvendigt, da bønner og gode gerninger er lige så gode ofringer, som dyreofringer, hvis ikke bedre..
2. Der ligger en moske i vejen..
3. Der er uoverenstemmelser om hvorvidt vi skal starte med at gøre klar til at genbygge Templet eller om det alene er en opgave der tilkommer haMoshiach..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71638 - 27/09/2006 22:54 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Undskyld mig, men det lyder som ævl og kævl, i stedet for en overholdelse af Torah'en.

Men hvis I ikke synes Torah'ens meget konkrete love om, hvornår man skal ofre er nødvendige at overholde, hvorfor så ikke bare holde totalt ophørsudsalg over Torah'en? Ofringer er vel en uhyre central del af Torah'en?

Da jøderne vendte tilbage fra det babylonske fangenskab virkede de lidt mere ivrige efter at få genopbygget templet. En moske i vejen ..... hvis det ikke er så vigtigt med de dyreofringer, alligevel, hvorfor er den nøjagtige placering af templet så forøvrigt så vigtig?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71639 - 27/09/2006 23:02 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Undskyld mig, men det lyder som ævl og kævl, i stedet for en overholdelse af Torah'en.

Det skal du så have lov til at mene..

Citat:
Men hvis I ikke synes Torah'ens meget konkrete love om, hvornår man skal ofre er nødvendige at overholde, hvorfor så ikke bare holde totalt ophørsudsalg over Torah'en? Ofringer er vel en uhyre central del af Torah'en?

Se, her et punkt hvor kristne ikke aner en dyt omkring jødedom.. Det er ikke kun en "fælde" du går i, det er generelt hos kristne..

Vi jøder har ikke kun den skrevne Torah, men også den mundtlige Torah.. Og nej, ofringer er ikke en uhyre central del af Torah, det er hengivenhed til Herren (bH)..

Citat:
Da jøderne vendte tilbage fra det babylonske fangenskab virkede de lidt mere ivrige efter at få genopbygget templet.

Så du insinuerer, at vi er ligeglad med at få genopbygget Templet??

Citat:
En moske i vejen .....

Ja, en moské.. Som i: muslimernes tredjehelligste sted.. I modsætning til kristne, føler jødedommen ikke trang til bare at destruere andre religioners hellige steder, bare fordi vi mener vi har mere ret til stedet.. Du er vel ikke en af de kristne, der sidder og håber på, at vi bomber Tempelpladsen??

Nu hænger det sådan sammen, at det ikke er op til os at afgøre hvordan ting skal gøres.. Vi venter på haMoshiach, som bl.a. skal genopbygge Templet, genoprette landet Israel (ikke staten Israel), føre alle jøderne hjem, bringe fred til verden osv..

Citat:
hvis det ikke er så vigtigt med de dyreofringer, alligevel,

Har jeg sagt, at de ikke er vigtige??

Citat:
hvorfor er den nøjagtige placering af templet så forøvrigt så vigtig?

Fordi Herren (bH) har angivet stedet for Templet til at være dér.. Ligesom Han også har givet os byggemålene for det..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71640 - 27/09/2006 23:07 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

OK, det lyder somom jeg trænger til et kursus i Torah'en. Jeg var jo af den overbevisning, at dyreofringerne var påbud, dvs. skulle overholdes. Så vidt jeg husker findes der endog erstatningsofre, hvis man af den ene eller den anden grund var for fattig til at ofre et stort dyr.

Du henviser til påbudet om templets placering. Hvorfor er dette påbud mere væsentligt end påbudene om dyreofringer?

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71641 - 27/09/2006 23:21 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
OK, det lyder somom jeg trænger til et kursus i Torah'en. Jeg var jo af den overbevisning, at dyreofringerne var påbud, dvs. skulle overholdes.

Det er påbuddet om at ofringen skal foregå i Templet også.. En af flere grunde til, at Jesus "ofring" ikke kan accepteres...

Citat:
Så vidt jeg husker findes der endog erstatningsofre, hvis man af den ene eller den anden grund var for fattig til at ofre et stort dyr.

Men du husker ikke at Herren (bH) foretrækker bønner frem for ofringer??

Citat:
Du henviser til påbudet om templets placering. Hvorfor er dette påbud mere væsentligt end påbudene om dyreofringer?

Fordi det ikke kun er ofringer der foregår i Templet..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#71642 - 27/09/2006 23:30 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Citat:
I dag tror jeg ikke mange kristne tænker over problematikken. Men i NT's tid overholdt de jødekristne tilsyneladende både Moseloven, samtidigt med at de troede på Jesus som Guds søn.

Det er muligvis ikke det kristne tænker mest over, men hvis de gjorde, hvad ville deres konklusion så være?

Og, måske mere vigtigt, hvad er Guds holdning til spørgsmålet mon?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#71643 - 28/09/2006 08:17 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Som jeg læser profeternes ord var Gud vred over, at man lavede ofringer uden at bekymre sig om at agere ret. Ovenikøbet ofringer til afguder. Det siger profeterne så, at Gud ikke er interesseret i.

Men det er vel en ualmindelig svag begrundelse for, at det er i orden at droppe påbudet om ofringer? Det svarer vel lidt til hvis jeg siger til en der lige har kørt 200 på motorvejen for at nå et møde med mig: "Jeg vil hellere have du når frem i live end til tiden". Så ville det nok ikke være korrekt vurderet af vedkommende, at jeg herefter ikke længere interesserede mig for, at han forsøgte at overholde vores mødetider.....

Citat:

Fordi det ikke kun er ofringer der foregår i Templet..

Her har jeg svært ved at følge dig. Er det antallet af funktioner, der afgør, hvor alvorligt man skal opfatte et påbud? Og hvad med de mange GT eksempler på dyreofringer der ikke foregik i templet?

Nej, jeg tror det i virkeligheden passer dig fint at undlade de dyreofringer som Torah'en egentligt påbyder.....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#71644 - 28/09/2006 08:39 Re: Er "moseloven" givet af Herren?? [Re: again]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Stig..

Citat:
Nej, jeg tror det i virkeligheden passer dig fint at undlade de dyreofringer som Torah'en egentligt påbyder.....

Er du tankelæser eller er det noget du er blevet fortalt af din gud??

Den kommentar har jeg svært ved at se, hvad jeg - eller nogen anden - overhovedet kan bruge til noget..
Jeg kunne på samme vis sige, at den eneste grund til at du er kristen er, at det er en psykologisk trøst for dig, fordi du ikke kan/tør tage ansvaret for dine handlinger.. Der er muligvis en grad af sandhed i det udsagn, men det har ikke så meget med hverken din eller min religion at gøre..

Kom igen.. Gå efter bolden, ikke efter manden..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær