Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#71610 - 24/09/2006 01:02 Nu må det være nok!!
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Lad os hjælpe hinanden til en venlig verden

Ingen af de store/altomfattende religioner har avlet andet end had, undertrykkelse, vold og grusom død.

Lad deT hemsigtsmæssige drive fra fornuften overtage vores liv, så vi kan dø glade og mætte af dage.

Kristendommens trosbekendelse (i alle afskygninger) som enhver anden bekendelse til TRO er så tåbelig, at man må tilskrive enhver af den slags bekendelse en angst for livet!

Tag dette liv. Brug det - og når det slutter, vær så forvisset om, at det er slut, og at du er en smuk del af det biologiske princip.

Enhver religion er INDBILDNING.

Til toppen 
#71611 - 24/09/2006 08:53 Re: Nu må det være nok!! [Re: tros]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej tros!

Hvad er dine begrundelser for dit udsagn om, at "enhver religion er INDBILDNING"..?

Hvilke argumenter fra den virkelige verden overbeviser dig om, at når livet er slut, så "er (det) slut, og at du er en smuk del af det biologiske princip," som du skriver..? Mener du, at de empiriske videnskaber, biologi, kemi og fysik, be- eller afkræfter, at der kan være et liv efter døden?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#71612 - 24/09/2006 09:35 Re: Nu må det være nok!! [Re: tros]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Citat:
Ingen af de store/altomfattende religioner har avlet andet end had, undertrykkelse, vold og grusom død.

Har du det bedre nu? Jeg kan nu godt få øje på andet end død og ødelæggelse i religionens kølvand....

Citat:
Kristendommens trosbekendelse (i alle afskygninger) som enhver anden bekendelse til TRO er så tåbelig, at man må tilskrive enhver af den slags bekendelse en angst for livet!

Du har du ret i, at den kristne trosbekendelse er tåbelig: "For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft" 1 Kor 1:18 Men jeg tror nu trosbekendelsen er et udtryk for livsglæde.....

Citat:
Tag dette liv. Brug det - og når det slutter, vær så forvisset om, at det er slut, og at du er en smuk del af det biologiske princip.

Tak for den forvisning - men er det ikke bedst at lade være at udstikke garantier angående noget du ikke ved noget om? At gribe livet er forøvrigt en meget væsentlig del af den kristne tro....

Har du overvejet, om du måske lider af pistisfobi?

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#71613 - 24/09/2006 10:44 Re: Nu må det være nok!! [Re: tros]
Anonym
Anonym

Og dét har med "tro, fornuft og videnskab" at gøre på hvilken måde???

Til toppen 
#71614 - 24/09/2006 12:37 Nu må det være godt [Re: tros]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Til tros, der skrev:

"Lad os hjælpe hinanden til en venlig verden. Ingen af de store/altomfattende religioner har avlet andet end had, undertrykkelse, vold og grusom død. Lad det hensigtsmæssige drive fra fornuften overtage vores liv, så vi kan dø glade og mætte af dage." Jeg har tilladt mig en kursivering af det engelske ord. Men videre:

"Kristendommens trosbekendelse (i alle afskygninger) som enhver anden bekendelse til TRO er så tåbelig, at man må tilskrive enhver af den slags bekendelse en angst for livet! Tag dette liv. Brug det - og når det slutter, vær så forvisset om, at det er slut, og at du er en smuk del af det biologiske princip. Enhver religion er INDBILDNING." Og jeg synes lige, vi må have trosbekendelsen på det rene:

• "Jeg forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.
  • Jeg tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre,
  • som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria,
  • pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til Dødsriget,
  • på tredje dag opstanden fra de døde, opfaret til Himmels,
  • siddende ved Gud Faders, den almægtiges, højre hånd,
  • hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
  • Jeg tror på Helligånden, en hellig, almindelig kirke, de helliges samfund,
  • syndernes forladelse, kødets opstandelse og et evigt liv. Amen."

• Mvh, pMn
    "Det jordiske er noget ydre;
    det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
    #71615 - 24/09/2006 14:50 Nu må det være godt [Re: hoeg]
    Watson
    Bruger

Reg.: 13/12/2005
    Sted: Langå
    Hoeg til tros: "Hvad er dine begrundelser for dit udsagn om, at "enhver religion er INDBILDNING"..?" Naturligvis er al tro indbildning. Tror man fx, en bygning kan opføres ved at lægge sten på sten, er det vel noget, man bilder sig ind...

Problemet opstår idet man opfatter sådan virksomhed som en skaberakt og måske drister sig til at kalde bygningen for Guds hus. Derved kommer man ind på et skråplan, hvor kultur forveksles med troskab.

Ja, det er næppe nogen smal sag at udrede tilfulde hvad menes hermed - citat, Salme 69,9: »Jeg er blevet en fremmed for mine brødre, en udlænding for min mors sønner. Nidkærhed for dit hus fortærer mig, og mig har spotten ramt fra dem, der spotter dig.« Men ét er sikkert: Opførelsen af templet i det gamle Jerusalem var ikke Guds ide.

Enhver kultur ernærer sig ved naturen i medfør af vækstkræfter, de såkaldte vaner & halvguder - ligesom der efter sigende såvel findes gode som dårlige vaner. Hvorpå denne forskel just beror, kan velsagtens diskuteres.

Nu er et ord som havesyge vist ved en gedigen bjørnetjeneste fra sprogvidenskabeligt hold strøget af Bibelens inventarliste. Det kan således tænkes at være på vej helt ud af den danske sprogflora... Så meget desto mere sørgeligt for fremtiden!

Thi denne lidelse kan meget vel hos Gud være som roden til alt ondt betragtet: ...»og i Havesyge ville de med falske Ord skaffe sig Vinding af eder; men Dommen over dem har fra gamle Dage været i Virksomhed, og deres Undergang slumrer ikke.« 2Peter2,3; DBS 1871.

Mvh, pMn
    "Det jordiske er noget ydre;
    det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
    Silkjær