1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#71532 - 23/09/2006 10:46
Re: Islam
[Re: JEH]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Citat: Hej
jeg mindes at have hørt, at der ifølge sharia er dødsstraf for at konvertere fra islam! - er dette korrekt?
Du tænker nok på sagen hvor en afgansk mand risikerede at blive dømt til døden for at konvertere til kristendommen. Det skete ikke og dødsstraf for "apostasi" er ikke blevet dømt i de seneste 100 år.
Der findes passager i Koranen og især Hadith, som kan bruges for at argumentere for dødstraf ved apostasi (frafald fra troen). Oftest handler det om at man ser apostasi som foræderi i krigen for Islam. Men bare fordi de findes passager som kan tolkes som argumentation for dødstraf, så betyder det ikke at Islam går ind for dødstraf ved apostasi. Hvis det var tilfældet skulle vi også dømme andre relgioner for skriftlige passager som kan tolkes som berettigelse af dødsstraf. Jødendommen og kristendommen ville i det tilfælde har meget store problemer. Især med tanke på at mange af de love der opretholder dødsstraf i USA, bygger på en bibeltro samfundsforståelse.
Citat:
Hvis ja, hvor er så troen i islam. Hvis valget er mellem at tro, eller at blive slået ihjel, er der vel ikke tale om frivillig tro, og følgelig ikke tale om tro!
JH
Det var noget af en slutning du tog der. Enkelte personers/samfunds fortolkelse af skriftpassager til 1 miljard menneskers tro. Frivillig tro står meget centralt i Islam. Jeg vil sige at den er mere fremtrædende i Islam end den er i fx. kristendom.
Amina Tønnesen har i et foredrag givet noge eksempler på passager i Koranen der taler for frivillig tro:
"Der kan ikke være tvang i trosanliggender" (2:256).
"Hvis det havde været Gud vilje, ville alle på jorden have troet (på Ham). Vil du da tvinge menneskeheden til at tro? Ingen kan tro - undtagen Gud vil det; men de, der ikke bruger deres intellekt, vil forblive forvirrede" (10:99-100).
"Sig: "Dette er sandheden fra Herren!" Lad den, der vil tro - og lad den, der vil, afvise at tro" (18:29).
"Vi har visselig vist mennesket vejen. Om det vil være taknemmeligt eller utaknemmeligt, er op til det selv" (76:3).
"Sig: "Oh I, der fornægter troen! Jeg tilbeder ikke (de afguder), som I tilbeder, og I tilbeder ikke (den Herre), som jeg tilbeder. Jeg vil aldrig (nogensinde) tilbede (de afguder), som I tilbeder. Ej heller vil I (nogensinde) tilbede (den Herre), som jeg tilbeder. Gå I jeres vej - jeg går min!""(109:1-6).
"De, der tror på Koranen, samt jøder (yahûd: de vejledte), kristne (nasarâ: de, der taler for Messias' sejr) og sabiere (dem, der vender sig til noget, dvs. til Gud) - enhver, der tror på Gud og den Yderste Dag og handler retfærdigt, vil blive belønnet af Herren. De har intet at frygte eller sørge over (når dommen er fældet)" (2:62).
Man skal passe på at ikke blive slugt af den anti-muslimske diskurs som har været så fremtrædende i media de seneste par år.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
|